Kirjoittaja Pvi » La 13 Loka 2012 10:10
Täällä syntyjään lihaton.
Suvun puolesta on minulle osuneet pitkät luut ja kapeat lihakset. Hieroja tuskaili kerran minun selkäfileideni kanssa, kun kapoisina ne kovin helposti luiskahtivat otteesta. Reenata saa aika tavalla, että lihaksessa alkaa näkyä jonkinlainen muoto. Vaikka koskaan en ole kyllä reenannut muodon takia, vaan siksi, että jos haluaa liikkua tietyllä tavalla, niin kyllä sitä pitää harjoitella.
Joskus olen ollut vähän harmissani, että joillakin ihmisillä lihakset kasvavat ja vahvistuvat pienestäkin harjoittelusta. Tosin tiedän yhden naisen, jolle lääkäri on pistänyt botuliinia leukaperiin, koska syömisessä treenautuneet leukalihakset on johtanut hampaiden liialliseen kulumiseen.
Biologia on siitä ihana asia, että elämä mukautuu siihen millaisessa ympäristössä se elää ja mitä siellä tehdään. Että oikeastaan kukaan ei voi ratsastaa syntymälahjana saaduilla lihaksilla. Kyllä niitä pitää käyttää, jotta ne pysyisivät hyvässä toimintakunnossa. Kun opiskelin liikuntalääketieteen perusteita, meillä oli testauskurssi, jossa hyvin huomasi, mitä asioita on tullut harjoiteltua oman elämän aikana. Ylöspäin hyppääminen oli oman ikäluokan parhaimmistossa, kun taas eteenpäin hyppy oli vähän keskimääräistä parempi ja punnerrus keskitasoa. Keväällä kävin kansallisen terveystutkimuksen puitteissa kuntotesteissä, niin kaikki tulokset punnerruksia myöten vilahtivat ylimpään neljännekseen, vaikka ihan kaikkia (43/50)vatsiksia en jaksanut tehdä. Suoritus loppuu, kun tekniikka alkaa kärsiä. Vertailuryhmä ilmeisesti vaihtuu 30 ikävuoden tienoilla ja mun punnerrusreeni on ilmeisesti saanut jotain aikaan vaikka on noi käsivarret vieläkin aika kapoiset.
Mun reenatuimmat lihakset on nykyään vähän menettäneet massaansa, kun tanssitunneilla käyminen on radikaalisti vähentynyt viimeisen neljän vuoden aikana. Muskeli löytyy jalkaterästä, sisäsyrjästä ja se ilmeisesti joutuu koviin töihin minun seisoessani varpaillaan. Jalkaterän muoto on sellainen, että sisäsyrjän tukea ilmeisesti tarvitaan.
Rohkeus kuulua tähän.