Kulttuuririennot

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 08 Syys 2008 21:51

Tällaista ketjua meillä ei vissiin ole ollut vielä. Tässä voi ilmoittaa mielenkiintoisimmista taidenäyttelyistä ja muista graafisista installaatioista, jotka normaalisti jäävät kahvipöytäkeskustelun ulkopuolelle.

Itse luin tänään Hesarista Pilvi Takalan työstä, jossa hän soluttautui konsulttifirmaan harjoittelijaksi. Vähän aikaa uusi työntekijä työskenteli normaalisti, mutta alkoi sitten vain olla tai ajeli hissillä edestakaisin koko päivän :D Tarkoituksena oli kuvata kanssatyöntekijöiden reaktioita, jotka olivat aluksi huvittuneita, mutta muuttuivat aggressiivisemmiksi.

Kuva

Monimediallinen teos on esillä Kiasmassa 5. lokakuuta asti. Täytynee katsastaa tuo, kuulostaa ainakin hyvin mielenkiintoiselta.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 09 Syys 2008 00:51

Vähän niinkuin Suomen toimistoapina? :p
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 09 Syys 2008 15:47

Mä just viime viikolla ajattelin, että tällainen ketju pitäisi perustaa :D Kun huomasin siis Tikanojan Taidekodin kenkä-näyttelyn. Johon aion mennä. Toivottavasti. Jos vain aikaa siis löytyy jostain...

Tuli siinä mieleeni samalla, että millaistakohan gyldyyriä muut fordelaiset harrastaa, tai haluaisi harrastaa, tai inhoaa sydämensä pohjasta :tilt:


Mua harmittaa, kun tuntuu, että kaikki muu elämä on jäänyt tuon yhden projektin :jaaha: jalkoihin. Äidin kanssa ollaan tykästytty ihan tavis-taidenäyttelyiden kiertelystä, mutta se siis on nyt jäänyt tuhannen tekosyyn saattelemana. Vaasa on vähän pieni paikka, mutta kyllä täältäkin hengenravintoa löytyy etsijälle. Varsinkin perinteisemmän ravinnon etsijälle, kuten esim. minä.

Kuvataiteet taitaa olla ykkösenä mun valinnoissa, niistä pääosin maalaustaide ja valokuvataide. Yleensä viihdyn parhaiten esittävän taideteoksen äärellä, abstraktit jutut menevät ohi niin, että humina vain kuuluu. No, joskus toki väri tai muoto tms. voi olla niin sävähdyttävä, että abstraktimpikin menee. Harvemmin kuitenkin.

Huikein itse kosketusetäisyydeltä näkemäni teos on Fritz Jakobssonin maalaama edellisen paavin muotokuva. Se ei ollut vielä täysin valmis silloin, mutta silti ihan henkeäsalpaavan upea. Veti kyllä sanattomaksi.


Performanssitaide jättää mut aika pitkälti kylmäksi. Johtunee yläasteen luokanvalvojasta, joka joskus seiskalla ollessani pakotti meidät johonkin rapistuneeseen pikkuteatteriin katsomaan, kun joku hullu puolalainen äijä heilui imurin kanssa pari tuntia :friikki: Ei uponnut kovin hedelmälliseen maaperään se sivistysyritys :epäilevä: Pitkän aikaa välttelin tavallista teatteriakin sen kokemuksen takia.

Samoin välttelen kaikkia taidelajeja, joita en ymmärrä :pepsodent: Joo, pitäisi rikkoa rajoja ja käydä edes vilkaisemassa, olisiko jokin edes siihen käytetyn ajan arvoista, mutta kun ei napeksi, niin ei napeksi. Olen rajoittunut.


...Meniköhän vähän ohi tarkoitetun aiheen tällainen höperehtivä pohdinta? :p
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 09 Syys 2008 15:54

Tääpä kävi Picasso-näyttelyssä, joka on matkannu ekaa kertaa Euroopan ulkopuolelle. Ei kyllä kovinkaan hetkauttanut. Siellä oli yks hieno taulu. :sori:
Andy Warhol oli parempi. Sen näyttelyssä kävin alkuvuodesta. Andy oli kiva. :hymyhali:

Ehkä raportoin tarkemmin myöhemmin, ehkä en. Nyt ei oikein jaksais.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 09 Syys 2008 16:14

Unholy Alliance 27.11, tuon tsekkaan, Tampereella.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 09 Syys 2008 16:39

Todella harvoin tulee missään kulttuuririennoissa käytyä. Ei vaan saa aikaiseksi. :sori: Ainoa näyttely, jossa olen viimeisen vuoden aikana käynyt, oli Pizar näyttely. :hullu: Mutta siellä viihdyin todella hyvin. Aivan mahtavaa oli. Erityisesti Nemo etsimässä -leffan värisuunnitteluista tehdyt taulut sykähdyttivät. Niistä jokainen taisi olla niin hieno, että olisin mielelläni sellaisen seinälleni ottanut. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Sade » Ti 09 Syys 2008 19:30

Minua suorastaan hengästyttää, kun muistelen, kuinka ahkerasti jaksoin nuorempana juosta kaikissa mahdollisissa kulttuuririennoissa. Teatterikärpäsen puraistessa kävin teatterissa parikymmmentä kertaa vuoden aikana. Tanssista innostuessani kolusin läpi lähes jokaisen Helsingin nykytanssiesityksen. Taidemuseoiden lisäksi jaksoin käydä tutkimassa myös gallerioiden tarjontaa. Ja pari kertaa viikossa istuin Elokuva-arkistossa tuijottamassa klassikkofilmejä.

Nykyään on tullut niin laiskanpulskeaksi/vanhaksi ja väsyneeksi/kiireiseksi, että ei niin usein saa raahattua itseään liikkelle. Mutta kyllä edelleenkin tykkään kuluttaa kaikenlaista kulttuuria - tosin klassisesta musiikista en ole koskaan jaksanut kauheasti innostua.

Teatterissa kävisin mielelläni enemmän, mutta jotenkin kovin harvoin tulee vastaan sellaista esitystä, joka saisi liikkeelle. Musiikaaleista tai laitosteattereiden hassunhauskoista komedioista en ole koskaan pitänyt - mieluummin käyn katsomassa jotain pienempien teatteriryhmien esityksiä. Tunnen kuitenkin pudonneeni kelkasta sen suhteen, mitä teatterimaailmassa juuri nyt tapahtuu. Onko tällä hetkellä olemassa jotain uutta, nuorten teatterintekijöiden ryhmää? Jotain sellaista mitä Q-teatteri oli 90-luvun alussa tai Teatteri Takomo 90-luvun lopussa? Tietääkö joku aktiivisemmin teatteria seuraava?

Kansallisteatterin Tuntemattoman olisin halunnut käydä katsomassa, jos se ei olisi aina loppuunmyyty.

Nykytanssi on erittäin lähellä sydäntäni. Viime viikolla kävin itse asiassa pitkästä aikaa katsomassa tanssia - Tero Saarinen Companyn Next of Kinin. Oli kerrassaan ihanaa nähdä pitkästä aikaa tanssia. Tero Saarinen on nero.

Taidenäyttelyissä käyn aika ajoin. Kuvataiteessa minulle kelpaa kaikki vanhemmasta uudempaan, esittävästä abstraktiin ja installaatioihin. Kunhan teoksessa on jotain joka koskettaa. Tässä Ateneumin näyttelyssä on ehdottomasti käytävä. Olen aina ihaillut japanilaisia puupiirroksia, mutta luonnossa en ole niitä nähnyt kuin muutaman.
Avatar
Sade
 
Viestit: 194
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:51

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 09 Syys 2008 21:16

Tuo Pilvi Takalan juttu vaikutti kyllä monestakin syystä kerrassaan mielenkiintoiselta, kun siitä Hesarista luin. Sääli ettei nyt muuten ole aikaa, rahaa tai kunnon syytä pääkaupunkireissuun.

Näyttelyasioiden suhteen tykkään kovin nykytaidejutuista, mahdolliset installaatiot, moninaisia elementtejä ja/tai medioita ja tekniikoita yhdistelevät härpäkkeet on kova juttu. Mitä hämärämpää sen parempi. :keijo:. Vaikka ei mulla kuvataiteiden suhteen ole mitään maisemaa ja muotokuvaakaan vastaan. Harmi etten asu Pariisissa, kävisin aina paikallisessa nykytaidekompleksissa. Kiasmassa en ole käynyt vuosiin, viimeksi Helsingin-reissulla melkein menin, mutten sitten.

Tuleehan sitä täälläkin silloin tällöin käytyä katsastamassa paikallisten museoiden tarjontaa, juuri nyt ei näytä olevan mitään erityisen mielenkiintoista. Harry Kivijärven monipuolisen kokoelmankin (WAM) olen jo nähnyt. Se oli melko laaja hahmottaa kyllä, tuli vähän läpijuoksuolo, vaikka siellä olikin paljon kiinnostavaa. Helpommin tosiaan päätyy isojen museoiden juttuihin, yksittäiset mielenkiintoiset menevät helposti ohi, vaikka ajattelisinkin, että tykkään pienimuotoisesta.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ti 09 Syys 2008 22:09

sybe kirjoitti:Unholy Alliance 27.11, tuon tsekkaan, Tampereella.

Keikkakalenteri-ketjukin on, mutta antaa mennä.
Unholy Alliancea olen menossa minäkin väijymään. Hyvä kattaus tänä vuonna.

Eilen kävin hakemassa liput Stonen keikalle Tavastialle. Loistohomma että keikkaavat vielä näin syksylläkin. Sauna Open Air osui pahalle päivälle, Dio oli Lahdessa samana päivänä. Ja mummun uurnanlasku.
Tuli kuitenkin bändi nähtyä tuokokuussa kun pseudonyymillä Lohkare lämppäsivät Northeria. Pelkästään Stonea mentiin parin kaverin kanssa katsomaan, eikä 12 ollut ollenkaan paha hinta reilusta puolesta tunnista parhautta.
Ensi kuussa sitten omalle keikalleen. Jes.
:tukanheilutus:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Avatar
Emeritus
 
Viestit: 1164
Liittynyt: To 08 Touko 2008 15:08

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 09 Syys 2008 23:30

Yksi mikä olisi tavoitteena käydä, on Kansallismuseo. On minut siellä joskus lapsena käytetty kuten asiaan kuuluu siinä vaiheessa, kun Linnanmäki, Seurasaari, Suomenlinna ja muut on nähty, mutta en kyllä yhtään muista, millaista siellä on.

Teatteri on jäänyt kohdallani varsin vähälle huomiolle viime vuosina. Ei vaan tuu lähettyy. TV:n puolelta kotimainen draama tulee seurattua kyllä hyvinkin tarkkaan.

Yhtenä vuonna otin oopperan ja baletin haltuun. Oopperassa koin Puskinin Jevgeni Oneginin ja Kiannon (tai oikeastaan Sallisen) Punaisen viivan. Balettiversion seurasin Anna Kareninasta. Pystyin ihan sulavasti seuraamaan näitäkin taidemuotoja.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 10 Syys 2008 00:13

Mulla aukko sivistyksessä on Ateneum. Sinne ei vain ole tullut mentyä, vaikka kiinnostusta olisi. Ehkä tänä syksynä sen saisi hoidettua pois alta.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 10 Syys 2008 00:27

Teatterissa on jonkun kerran tullut käytyä, joskus koulun kanssa, joskus muuten. Voisi pälyillä tarjontaa ja raahata vaikka siskon mukaan, hänkään kun ei välttämättä saa aikaiseksi vaikka kiinnostusta olisikin. Kansallismuseossa ja Ateneumissa en ole käynyt vuosiin, Luonnontieteellisessä museossa en herranjee muista käyneeni koskaan. :o: Kaikista ihmisistä minä, joka olen kuitenkin miksilie pikku-biologiksi yms. usein tituleerattu eläin- ja luontoystävä. Täytyy ottaa asiaksi käydä kyllä ehdottomasti. Taidenäyttelyissä en ole käynyt, en oikein osaa kuvitella itseäni sellaisiin tilanteisiin. :hullu:
Jotain tämän sortin rientoja tulee melkolailla varmasti Lontoossa kohtapuolin harrastettua, kerronpa sitten niistä ehkäpäs. :D
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 15 Syys 2008 14:20

Kun pimeä kaamos alkaa :virne: iskee teatterikärpänen. Talvi onkin usein sitä aikaa, kun kulttuuririennoissa käyn. Haluisin edelleen mennä katsomaan Kvartetin Helsingin Kaupunginteatteriin, mutta Pentti Siimeksen jätettyä näyttämön se ei varmasti tunnu ihan samalta. Mutta haluaisin nähdä sen silti. Jos se ei aina olisi loppuunmyyty.

Viime vuosina on kiinnostus herännyt museoihin ja ammatin puolesta kartanoihin. Kansallismuseo, jossa kävin kesällä ensimmäistä kertaa, ei ollut yhtään niin kuiva paikka kun olin kuvitellut ja vallan nautin siellä kuljeskelusta. Haluan ehdottomasti vastaavanlaisen museossa näytillä olevan Jakkarilan kartanon rokokoohuoneen. :virne: Huomaan saavani tällaisista paikoista nyt enemmän irti, kun olen opiskellut asiaa ja tiedän jopa jostain jotain. :D Ihana tunne. Muuten museo vaikutti erittäin mielenkiinoiselta ja kattavalta.
Kesällä kävin myös Tuusulan Halosenniemessä Pekka Halosen ateljeekodissa. Rakastuin siihenkin paikkaan, kyllä todellakin sellainen mökki kelpaisi. :virne: Kävin siellä Tuusulapäivien aikaan ja kaikki museotien kohteet olivat ilmaisia. Ajoimme sattumalta ohi emmekä valitettavasti sitten käyneet muissa kohteissa.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja theia » Ma 15 Syys 2008 15:54

Voi video, pitäis varmaan lähteä tutustumaan museoihin. Siitä on ikuisuus kun oon missään käynyt - Kiasmassa on pitänyt käydä jo pidemmän aikaa. Ja Luonnontieteelliseenkin tahtoisin!

Teatterissa on superkiva käydä, duunin kautta aina silloin tällöin tulee tarjouksia, mutta liian harvoin pystyy niitäkään käyttämään (yleensä mun työvuorot menee just niitten näytösten päälle).

Oon aika kulttuuriton ihminen nyt ollut, jos keikkoja ei oteta lukuun.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 15 Syys 2008 23:07

Pascal Lemoix kirjoitti:Itse luin tänään Hesarista Pilvi Takalan työstä, jossa hän soluttautui konsulttifirmaan harjoittelijaksi. Vähän aikaa uusi työntekijä työskenteli normaalisti, mutta alkoi sitten vain olla tai ajeli hissillä edestakaisin koko päivän :D Tarkoituksena oli kuvata kanssatyöntekijöiden reaktioita, jotka olivat aluksi huvittuneita, mutta muuttuivat aggressiivisemmiksi.

Monimediallinen teos on esillä Kiasmassa 5. lokakuuta asti. Täytynee katsastaa tuo, kuulostaa ainakin hyvin mielenkiintoiselta.

Hei kiitos!!!

Mulle ei tule lehtiä kotiin eikä ole telkkaria, niin olisi jäänyt huomaamatta tämmönen. Kuulostaa aivan mahtavalta ajatukselta joka on pakko käydä katsomassa. Vielä on siis pari viikkoa aikaa.
Kiasmaan olisi tarkoitus muutenkin mennä, sillä teatterissa on parasta aikaa menossa Ville Valon (ei sen laulajan) jonglööri-juttu Puun syy, jonka haluan nähdä. Jos systeemit on vielä samat kuin pari vuotta sitten, niin teatterin lipulla saa käydä katsomassa myös näyttelyn.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 16 Syys 2008 18:19

Kävin lauantaina Peacockissa kattomassa High School Musicalin. En odottanut juuri mitään, mutta se olikin tuskaa alusta loppuun. Surkeeta laulamista ja keskinkertaista tanssia. Lisäksi takana istunut pikkulikka mekkaloi koko esityksen ajan todella paljon. Vaikka onkin Disney-elokuvaan perustuva juttu, niin en odottanut ihan niin rasittavaa määrää ala-asteikäisiä sinne lauantai-iltana..

Ateneumiin oli tarkoitus mennä käymään ja tsekata Pekka Halosen tauluja, mutta se ehti sitten mennä ohi. :( Oon joskus käyny siellä Halosenniemessä vaimikäseon, mutta eihän siellä ollut juuri mitään. (Tai oli tietty vaikka mitä, mutta eihän ne 11-vuotiasta kiinnostaneet.) Nykyään paikka vaikuttaa jo käymisen arvoiselta. Ehkä osaisi suhtautua erit tavalla.

Perjantaina Flip Schultz Kulttuuritalolla. :D En tiiä, pitäiskö laittaa tää tänne vai keikkaketjuun, kun kyseessä on stand up. Flip on mahtava. :D
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja ToyWiz » Ti 16 Syys 2008 18:34

Vaikka yleensä olen hyvin nirso kotimaisten kulttuuritapahtumien (Urheilua ei ilmeisesti lasketa?) käyttäjä, niin Valo on Jyväskylässä-tapahtuman kaltaisia järjestelyitä kannatan täysin sydämin. Kansalaisille ilmainen tapahtuma kannustaa ahdistavan syksyn lamaannuttamat ihmiset ulos virkistymään ja hienojen teosten lisäksi tulee myös tutustuttua omaan kaupunkiinsa.

Kyseisellä tapahtumalla on myös kauaskantoisempia vaikutuksia, sillä osa teoksista jää pysyvästi ilahduttamaan jyväskyläläisiä ja tuomaan valoa yhä pimenevään syysiltaan.
Avatar
ToyWiz
 
Viestit: 84
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:24
Paikkakunta: JKL

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja teuwo » Pe 19 Syys 2008 15:12

ToyWiz kirjoitti:Vaikka yleensä olen hyvin nirso kotimaisten kulttuuritapahtumien (Urheilua ei ilmeisesti lasketa?) käyttäjä, niin Valo on Jyväskylässä-tapahtuman kaltaisia järjestelyitä kannatan täysin sydämin. Kansalaisille ilmainen tapahtuma kannustaa ahdistavan syksyn lamaannuttamat ihmiset ulos virkistymään ja hienojen teosten lisäksi tulee myös tutustuttua omaan kaupunkiinsa.

Kyseisellä tapahtumalla on myös kauaskantoisempia vaikutuksia, sillä osa teoksista jää pysyvästi ilahduttamaan jyväskyläläisiä ja tuomaan valoa yhä pimenevään syysiltaan.


Taitaapi olla niin, että suurin osa uusista, tämän vuotisista valaistuskohteista on pysyviä. Esimerkiksi Kuokkalan sillan valaistus on joskus ollut osa kokeiluna tuossa tapahtumassa.
Itseäni ilahduttaa ko. tapahtumassa tänä vuonna se, että asuinpaikan lähellä oleva ns. raiskarisilta saa paremman valaistuksen. Vielä kun ne pusikot raivattaisiin, niin saattaisi tyttölapsonen uskaltaa kävellä yöllä kotiin ko. reittiä pitkin.

Sitten takaisin aiheeseen, eli kyldyyriin.
Oma kulttuuriharrastaminen on kausittaista, joskus tulee kierreltyä teattereita ja matineoita ahkerasti, mutta sitten tulee myös kausia, jolloin ei korkeakulttuuri kiinnosta juuri laisinkaan.

Kaveriporukalla on pidetty perinteenä, että kerran vuodessa käydään katsomassa oopperaa tai balettia. Seuraavana vuorossa taitaa olla Orfeus Manalassa, kun eräs kaveri on mukana avustajana.
teuwo
 
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:57

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 21 Syys 2008 17:28

Tiistaina olen menossa katsomaan Kiviä taskussa. Odotan siltä todella paljon,
sillä olen kuullut siitä vain positiivisia kommentteja. Täti sanoi, ettei ole ikinä nauranut niin.
Sitä odotellessa. :täpinä:

Seuraava "missioni" on voittaa pelkoni ja mennä Luonnontieteelliseen museoon yksinäni.
Pienenä näin painajaisia siitä, että täytetyt eläimet siellä vitriineissä heräävät eloon ja hyök-
käävät. Vieläkin jäänyt "traumoja" siitä. :hullu:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 07 Marras 2009 22:57

Tuli riennettyä vaihteeksi kulttuurissa. Kävin katsomassa pienehköä kohua HS:n keskustelupalstalla herättäneen "Ihmisen asussa" -esityksen:

Kuva

Kohu on herännyt siitä, että yhdessä erikoisnäytöksessä myös yleisö tulee olemaan alasti. Harkitsin tätäkin vaihtoehtoa, mutta eihän siihen ole edes lippuja enää. Olisin saattanut jänistää joka tapauksessa. Jonkun tiedon mukaan ammattinudistit varasivat heti lähes kaikki 50 lippua. :p Se taas tuntuisi huijaukselta, että valtaosa olisi ammattinudisteja.

Esitys itsessään oli ajoittain hauska ja enimmäkseen mielenkiintoinen. Tekijöiden kommenttien mukaan alastomuutta lähestytään teoksessa hämmennyksen näkökulmasta.

Esitykset Kaapelitehtaan Zodiakissa. Ja pankaa merkille, että erikoisesityksen suosion vuoksi toista vastaavaa harkitaan vakavasti... :raps:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Suvi » La 07 Marras 2009 23:05

Hei jes! :D Löytyihän tämä ketju. Yritin eräs päivä etsiä tätä, mutta kun en löytänyt, luulin että se jäi vanhalle fordelle.
Nyt kun vielä muistaisin, mitä oli takoitus kirjoittaa...
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pvi » To 12 Marras 2009 14:12

Pascal Lemoix kirjoitti:Esitys itsessään oli ajoittain hauska ja enimmäkseen mielenkiintoinen. Tekijöiden kommenttien mukaan alastomuutta lähestytään teoksessa hämmennyksen näkökulmasta.

Ajoittain hauska ja enimmäkseen mielenkiintoinen...
Mä en ole vielä päässyt oikein mukaan Helsingin tanssielämään, ja katsomaan esityksiä.
Mielelläni kuulisin esityksestä hieman enemmän. Olivatko tanssijat/esiintyjät kokoajan alasti vai jossain vaiheessa vaatteissa? Mikä teki esityksetä hauskan? Miksi se oli kiinostava, ja mikä jäi jonnekin epäkiinnostavan puolelle (ja mitä se sitten oli, jos ei kiinostavaa? turhaa? epäymmärrettävää?) Erityisesti minua kiinnostaa millainen koemus oli katsoa alastomia esiintyjiä. Millä tavoin esitys (sen rakenne/ toteutustapa) vaikutti tähän kokemukseen?

Ois kiva, jos sulla olisi aikaa vähän analyseerata.
Mut ei oo pakko.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 07 Helmi 2010 17:06

Sveitsiläisen fantasiataiteilijan H.R. Gigerin näyttely nähty ja koettu. :isosilmä:
Suurelle yleisölle Giger on tuttu Alien-hirviöistään ja Jonathan Davisin mikrofoniständistä, ja Alieniin (ja muihin elokuviin liittyviin juttuihin) tuo näyttelykin aika vahvasti painottui. Paikoitellen Gigerin dystopistinen surrealismi on mulle vähän liikaa (ahdistun), joten Tampereen taidemuseon yläkertaan sijoittunut/rajoittunut näyttely oli mulle ihan sopivanlaajuinen. Olisin kuitenkin kaivannut sitä muutakin tarjontaa vähän enemmän (esim. koruja, vyönsolkia, veistoksia, piirroksia jne.). Giger itse sanoo, ettei ole oikeasti mikään hirviötaiteilija, niin miksi sitten koko näyttely oli rakennettu Alienin ja muiden erilaisten fantasiaolentojen ympärille? Ehkä juuri siksi, että nuo vetävät parhaiten yleisöä. Kokonaisuudessaan näyttely oli kuitenkin vain pieni pintaraapaisu, johon oli yritetty sovittaa vähän kaikkea. Mulle mielenkiintoisimpia olivat veistokset ja huonekalut, sekä mm. Debbie Harryn muotokuvat, ja jo aiemmin mainittu mikkiständi. Oscar-palkinto ja alkuaikojen joku ihme kamera-ihmis-hybridikone vaikuttivat vähän ylimääräisiltä ja turhilta, kun niiden tilalle olisi voitu tuoda jotain muutakin.


Kuva
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 08 Helmi 2010 11:29

:isosilmä:

Näyttely olisi 5.4. asti siellä :täpinä: Pakko vissiin käydä veljen luona kylässä, että vois käydä tuollakin. Kiitos, kun toit tuon mun tietooni :hymyhali:


Olis muuten pikkusen rouhee työtuoli :keijo:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja heartless » Ma 08 Helmi 2010 13:11

Minäkin kävin viime viikolla katsomassa tuon näyttelyn ja suosittelen kyllä lämpimästi! :) Tykkäsin myös samassa rakennuksessa olleista kahdesta muusta näyttelystä, etenkin alakerran Be Your Enemy oli ajatuksia herättävä.
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless
 
Viestit: 490
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 15:59

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa