Satunnaisia kysymyksiä

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kaneli » Pe 02 Touko 2008 21:04

Mulla on ikuinen kyselykausi, joten päätin perustaa satunnaisille kysymyksille oman ketjun. Kaikkea maan ja taivaan väliltä siis sopii kysyä. Viisaat fordelaiset sitten vastailevat parhaansa mukaan. 8-)

Mun kysymykseni koskee vaatteiden värjäystä. Tarkoitus olisi värjätä vaaleanvihreät housut tummanruskeiksi. Väri on hankittu, mutta mua vähän epäilyttää. Kun siis itse vaatteiden pesuohjeessa housut kehotetaan pesemään 40 asteessa, mutta värjättäessä niitä käsketään pestä 80 - 90 asteessa. Eikö mun housut muka kutistu, jos ne noissa lukemissa pyykkään? :epätietoinenelli:

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen. :halitus:
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 02 Touko 2008 21:49

Ihtekki ajattelin tämmösen ketjun perustaa, ku pyykkijuttuja mietin. :D

Mää en oo ikinä värjänny kyllä mitn 80-90 asteessa... Jonkun verran on
kuitenkin tullut koneessa vaatteita värjättyä. En kyllä suosittelisi laittamaan
housuja nuihin astelukemiin, mutta ehkä 60 asteessa voisi värjätä, jotta
värjäystulos olisi suht hyvä ja housutkaan eivät menisi pilalle.

Näin minä tekisin. :sori:

---

:?: Miksi nykyajan vaatteet pitäis merkintöjen mukaan pestä aina 30 asteessa
tai korkeintaan 40:ssä? Vaikka vaate on puhdasta puuvillaa eikä siinä ole mittään
ylimääräisiä painatuksia tai vastaavia, se silti pitää silittää ykkösellä ja pestä
kolmessakympissä? En oikein ymmärrä. Luulisi, että kehityksen mukana kankaiden
laatu paranisi...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 02 Touko 2008 22:01

Ehkä ne vaatteet ei nykyään tule niin likaiseksi, että olisi välttämätöntä pestä korkeassa lämpötilassa.
Ja aineet on nykyään sellasta myrkkyä, että alemmat pesulämpötilat riittää. Ja ehkä joku on tutkinut
asiaa ja hoksannut, että ennen vain yksinkertaisesti on pesty vaatteet liian kuumassa. Kyllähän pyyhkeet
ja lakanat ja muutsemmosetkin voisi pestä alemmassa lämpötilassa, mutta itse ainakin pesen 60:ssa,
jotta varmasti irtoaa kaikki kuona.

Säästää sitä paitsi energiaa ja maailma pelastuu, kun käyttää alhaisempia pesulämpötiloja. Mutta en oo
vielä nähnyt puuvillavaatetta, jota ei saisi yli ykkösen tasolla silittää. Eihän siinä ole edes järkeä, kun ei
se mitään auta.. :hämillään: En mä tosin hirveästi silittysrautaa käytä muutenkaan..
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kaneli » Pe 02 Touko 2008 23:03

Shay kirjoitti:Ihtekki ajattelin tämmösen ketjun perustaa, ku pyykkijuttuja mietin. :D

Mää en oo ikinä värjänny kyllä mitn 80-90 asteessa... Jonkun verran on
kuitenkin tullut koneessa vaatteita värjättyä. En kyllä suosittelisi laittamaan
housuja nuihin astelukemiin, mutta ehkä 60 asteessa voisi värjätä, jotta
värjäystulos olisi suht hyvä ja housutkaan eivät menisi pilalle.

Näin minä tekisin. :sori:

---

:?: Miksi nykyajan vaatteet pitäis merkintöjen mukaan pestä aina 30 asteessa
tai korkeintaan 40:ssä? Vaikka vaate on puhdasta puuvillaa eikä siinä ole mittään
ylimääräisiä painatuksia tai vastaavia, se silti pitää silittää ykkösellä ja pestä
kolmessakympissä? En oikein ymmärrä. Luulisi, että kehityksen mukana kankaiden
laatu paranisi...


Nojuu, ehkä mä kokeilen tota kuuttakymppiä. Noi housut on jotain tekosilkkiäkin kaiken lisäksi. Tai mitä nyt rayon ikinä tarkoittaakaan. Kun olen ymmärtänyt, että mitä korkeampi lämpötila, sitä tummempi tulos. Ja mie haluisin noista aika tummanruskeat.

Mä pesen kaiken pyykkini aika lailla järjestäen neljässäkympissä, ja ihan puhtaiksi mun vaatteet on kyllä tulleet. Mä nimittäin justiinsa luin, että nuo nykyiset pesuaineet toimivat erittäin hyvin alhaisemmissakin lämpötiloissa. Kaiken lisäksi säästän luontoa. Tosin taidan kumota tämän sillä, että käytän huuhteluainetta.

Meillä kotikotona ei koskaan käytetä huuhteluainetta, mutta pääsin sen makuun työskennellessäni au pairina. Musta on vaan niin paljon ihanampaa laittaa pehmeät ja omenantuoksuiset vaatteet päälle kuin semmoiset vähän kovat ja tuoksuttomat. Niiettä anteeksi ympäristö, yritän kompensoida tätä välttämällä turhaa sähkön- ja vedenkulutusta sekä lajittelemalla jätteeni. :hullu: :sori:
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Vanilla » Pe 02 Touko 2008 23:38

Pesuainejutuista tulikin mieleeni toinen satunnainen kysymys: onko kenelläkään kokemusta pesupähkinöistä? Mua vähän kiinnostaisi kokeilla. Mitä olen satunnaisilta foorumeilta lueskellut, niin joidenkin mielestä toimivat yhtä hyvin kuin pesuaineet, joidenkin mielestä jättävät pyykin hieman likaiseksi. Niinpä en ole vielä uskaltanut tilailla.

Anyone? :nolo:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja irvikissa » La 03 Touko 2008 01:32

En ole mikään kangas- pesu- tai värjäysasiantuntija, mutta mulla on sanottavaa vähän kaikkeen edelläpuhuttuun. :)

Ensinnäkin värjäämisestä. En pesisi tekokuitua sille suositeltua korkeammassa lämpötilassa, vaan ennemmin ostaisin värin joka toimii alemmassa lämpötilassa. Ainakin 40-asteisessä pesussa toimivia olen nähnyt.

Toiseksi puuvillasta. Jossain julkisessa kanavassa puhuttiin puuvillan pesulämpötiloista äskettäin.. Asiasta tietävä nainen sanoi, ettei puuvilla edes puhdistu täysin alle 60-asteisessa pesussa. Juuri painatusten ja värjäysten takia puuvillaa ei joskus suositella pestäväksi niin korkeissa lämpötiloissa. Sitä en tiedä, miksi alhaista lämpötilaa suositellaan jos sellaisia ei ole. Joku muu, "näkymätön", käsittely ehkä? Toisaalta miksi turhaan pestä kuumassa sellaisia puuvilloja, jotka eivät ole suoraan ihokosketuksessa, hiki ja ihon rasva kai ne kangasta enimmäkseen sotkee.

Ja finally pesupähkinät. :D Mulla on niitä, ja olen pessyt välillä lakanapyykkiä niillä. Kyllä ne minun mielestä ihan hyvin toimii. Ehkä joittenkin mielestä ne ei toimi siksi että varsinaisiin tahroihin niistä ei kai ole apua, ja toisaalta ovat tuoksuttomia. Monellehan raikas pyykinpesuaineen tuoksu tuo assosiaation puhtaudesta.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Su 04 Touko 2008 12:01

kaneli kirjoitti:Kaikkea maan ja taivaan väliltä siis sopii kysyä. Viisaat fordelaiset sitten vastailevat parhaansa mukaan.


Onko tämä kysymykseni nyt sitten multimediaa vai mitä?

Jos tallentelisin tuolta Yle Areenalta esimerkiksi (lasten)ohjelmia (streamina) jotka sitten polttaisin dvd:lle omaan käyttöön,
rikkoisinko jotain tekijänoikeusjuttuja.
Ohjeet kyseisen tempun tekoon löytyy helposti useammaltakin sivustolta, mutta selkeää vastausta laillisuuteen ei niinkään.

http://areena.yle.fi/node/83 = areenan käyttöohjeista:

Voinko tallentaa streamit tiedostoiksi omalle kovalevylle?
Ohjelmat, joista ei ole tarjolla ladattavaa versiota (podcast), on tarkoitettu käytettäväksi vain YLEn palvelimilta.
YLE Areenalla tarjottavia ohjelmia ei saa laittaa tarjolle muille verkkosivuille.


Muutaman minuutin etsinnän jälkeen en kyllä löytänyt mitään estettä asialle, koska en aio laittaa ohjelmia jakoon, tallentaessa ei joudu kiertämään mitään suojauksia ja käytännössä tallennus käy kuin suoraan televisiosta digiboxille??
Avatar
Haahuilija
 
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 30 Huhti 2008 09:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Galileo » Su 04 Touko 2008 12:57

Haahuilija kirjoitti: Jos tallentelisin tuolta Yle Areenalta esimerkiksi (lasten)ohjelmia (streamina) jotka sitten polttaisin dvd:lle omaan käyttöön,
rikkoisinko jotain tekijänoikeusjuttuja.
Ohjeet kyseisen tempun tekoon löytyy helposti useammaltakin sivustolta, mutta selkeää vastausta laillisuuteen ei niinkään.

Vastaushan löytyy tekijänoikeuslaista, eli muistaakseni muutoksen jälkeen on yhä luvallista kopioida omaan käyttöön, eli ei vilauta muille tai tee pisnistä. Ainoa rajoitus on se, ettei omaan käyttöön saa kopioida luvattomasta lähteestä. Koska Yle kumminkin omistaa oikeudet ohjelmiin, joita se lähettää nettitursakkeensa kautta, on lähde luvallinen joten kopioi vaan ja laita dvd:lle. Luvaton lähde olisi vaikka satunnainen keijo, joka lähettäisi sulle dvd:n lasten ohjelmia, joihin sillä ei olisi oikeutta. Silloin sinua voitaisiin julmasti rankaista epämääräisellä korvausmaksulla.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 04 Touko 2008 14:17

Galileo kirjoitti:
Haahuilija kirjoitti: Jos tallentelisin tuolta Yle Areenalta esimerkiksi (lasten)ohjelmia (streamina) jotka sitten polttaisin dvd:lle omaan käyttöön,
rikkoisinko jotain tekijänoikeusjuttuja.
Ohjeet kyseisen tempun tekoon löytyy helposti useammaltakin sivustolta, mutta selkeää vastausta laillisuuteen ei niinkään.

Vastaushan löytyy tekijänoikeuslaista, eli muistaakseni muutoksen jälkeen on yhä luvallista kopioida omaan käyttöön, eli ei vilauta muille tai tee pisnistä. Ainoa rajoitus on se, ettei omaan käyttöön saa kopioida luvattomasta lähteestä.

Niinno, tuo "omaan käyttöön" tarkoittaa nykyisessä laissa enimmäkseen näitä vhs, polttava-dvd ja tallentava dikidiki. Verkosta laillinen kopiointi taas on sallittua vain laillisia kanavia (esim. itunes) tai ilmaisella lisenssillä (GPL, freeware jne) tai sitten jos sen maksullinen lisenssi on rauennut, ns. public domain. Kuitenkin, tämä tarkoittaa sitä, että jos palvelun tarjoaja on jossain kohtaa kieltänyt lataamisen, se on kiellettyä :seko: Mutta toki, jos nuo polttaa omalle levylle, niin aina voi väittää että ne on suoraan töllöstä kopsattu :D

Mutta joka tapauksessa, älä säikähdä, ei ne muutaman ohjelman kopsauksesta kimppuun käy, koska kyseinen laki on ihan berberistä eikä myöskään suorista stermilähetyksistä ole vielä annettu kunnon lainsäädäntöä => vapaata riistaa :D Minä en kuitenkaan vastaa jos jotain seurauksia tulee, koska itse en harrasta näitä, lainsäädäntöön vain on pitänyt tutustua vähän tarkemmin tulevan ammatin johdosta.

Lopuksi on pakko suositella erästä PD leffaa "A Boy and His Dog". Kyseessä on Don Johnsonin tähdittämä post-apokalyptinen scifileffa, joka on siis tosiaan Public Domain lisenssin alainen eli täysin laillinen ja ilmainen ladata netistä, hyvin mielenkiintoinen katseluelämys :D.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Galileo » Su 04 Touko 2008 16:33

Yabba kirjoitti:Niinno, tuo "omaan käyttöön" tarkoittaa nykyisessä laissa enimmäkseen näitä vhs, polttava-dvd ja tallentava dikidiki. Verkosta laillinen kopiointi taas on sallittua vain laillisia kanavia (esim. itunes)

Laki ei kyllä määritä kanavaa miksikään kaupalliseksi tahoksi, vaan aineiston lähteeksi. Sää voit ladata vaikka sieltä eDonkey-verkon kautta kunhan sillä, joka sitä kautta ohjelmaa tms jakaa, on oikeudet siihen. Laki ei myöskään erittele, että tallennus pitää tapahtua dikidiki, kön dikidikissäkin se tapahtuu kovalevylle ja kovalevyistä menee teostolle hyvitysmasku.

"Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Tuli tosin mieleen, että "tehokasta teknistä toimenpidettä, jonka teoksen tekijä tai joku muu tekijän luvalla teosta yleisön saataviin saattaessaan on teoksen suojaksi asettanut, ei saa kiertää."
Että onko ne siellä Areenalla tehokkaasti teknisesti suojattu? :ninja:
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 04 Touko 2008 17:49

Galileo kirjoitti:Laki ei kyllä määritä kanavaa miksikään kaupalliseksi tahoksi, vaan aineiston lähteeksi. Sää voit ladata vaikka sieltä eDonkey-verkon kautta kunhan sillä, joka sitä kautta ohjelmaa tms jakaa, on oikeudet siihen.
No joo, siis itse heitin vain tuon itunesin tuohon sen takia, että se on tunnetuin (en tiedä miksi) noista lähteistä. Mitä taas tulee tuohon niin ihan tosi p2p ei itsessään ole laiton, sitä vain käytetään laittomuuksiin. Jaanhan minäkin aina välillä Linux-jakeluita torrent-verkossa, samoin myös aMulessa, se ei tee minusta rikollista, mutta jos minä lataisin jompaa kumpaa verkkoa hyväksikäyttäen uuden Ironman-elokuvan, silloin minä rikkoisin lakia räikeästi.

"Julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen."
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404

Niin, edellyttäen että sinulla itselläsi on se laillinen kopio, tätä ei siis voi soveltaa siihen että ladataan verkon läpi Madonnan uusin levy ja tehdään siitä "varmuuskopio" "omaan käyttöön".

Tuli tosin mieleen, että "tehokasta teknistä toimenpidettä, jonka teoksen tekijä tai joku muu tekijän luvalla teosta yleisön saataviin saattaessaan on teoksen suojaksi asettanut, ei saa kiertää."
Että onko ne siellä Areenalla tehokkaasti teknisesti suojattu? :ninja:

Pätee vain siinä tapauksessa jos kiertää kopiosuojauksen tietoisesti :mrgreen: Eli niin kauan kun kopion saa tehtyä esim. winamp tai Media Player soittimella (jotka muuten nykyään kiertävät jo aikasta raskasta kopiosuojausta) ilman lisäasenteluita (paitsi automaattisia). Mitä tulee areenan suojauksiin, niin ei ne vissiin muutamaa selaimen lisäosaa enempää vaadi, joten ei kai sitä voi "aktiiviseksi kopiosuojauksen kiertämisen etsimiseksi" sanoa...

Yhtäkaikki, kyseinen laki on sen verta kapulakieltä että ei siitä kuulemma oteta selvää ilman asianajajaa... Ai niin, kyseisessä laissahan on myös kohta, jonka mukaan tämä keskustelu voitaisiin luokitella laittomaksi...
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Su 04 Touko 2008 21:54

Yabba kirjoitti:
Galileo kirjoitti:
Tuli tosin mieleen, että "tehokasta teknistä toimenpidettä, jonka teoksen tekijä tai joku muu tekijän luvalla teosta yleisön saataviin saattaessaan on teoksen suojaksi asettanut, ei saa kiertää."
Että onko ne siellä Areenalla tehokkaasti teknisesti suojattu? :ninja:

Pätee vain siinä tapauksessa jos kiertää kopiosuojauksen tietoisesti :mrgreen: Eli niin kauan kun kopion saa tehtyä esim. winamp tai Media Player soittimella (jotka muuten nykyään kiertävät jo aikasta raskasta kopiosuojausta) ilman lisäasenteluita (paitsi automaattisia). Mitä tulee areenan suojauksiin, niin ei ne vissiin muutamaa selaimen lisäosaa enempää vaadi, joten ei kai sitä voi "aktiiviseksi kopiosuojauksen kiertämisen etsimiseksi" sanoa...


En tiedä tarkalleen, mutta näkemäni tallennus ohjelma toimii ikäänkuin "tallenna tiedosto nimellä" periaatteella, eli ei siinä mitään suojauksia tosiaan tarvi ainakaan tietoisesti kiertää.
Ja onko niitä yleensäkään edes suojattu, kun ne ohjelmathan näkyy suoraan selaimessa tai kaikenlaisilla mediasoittimilla? :hämillään:
Avatar
Haahuilija
 
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 30 Huhti 2008 09:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 04 Touko 2008 22:21

Haahuilija kirjoitti:En tiedä tarkalleen, mutta näkemäni tallennus ohjelma toimii ikäänkuin "tallenna tiedosto nimellä" periaatteella, eli ei siinä mitään suojauksia tosiaan tarvi ainakaan tietoisesti kiertää.
Ja onko niitä yleensäkään edes suojattu, kun ne ohjelmathan näkyy suoraan selaimessa tai kaikenlaisilla mediasoittimilla? :hämillään:
No ei nuissa minun tietääkseni mitään sen kummempaa suojausta olekkaan, mitä nyt vain ovat flash-videota eli mahdollisimman kevyttä kauraa jottei lataaminen vie ikuisuuksia. Ohjelmat puolestaan toimivat sillä periaatteella (ainakin youtubessa) että ne osaavat etsiä selaimen välimuistiin tallennetut videot ja tallentaa ne haluttuun kansioon, mahdollisesti ohjelma samalla muuttaa videon formaatin johonkin toiseen. Tuon kopioinnin voi tietenkin tehdä itse, jos jaksaa :D

Toisaalta, ainakin tuolla areenalla muistaakseni nuo videot oli bufferoitua stearmia (video ei lataudu kokonaisuudessaan välimuistiin vaan määrätyn kokoisena "puskurina" joka sitten pyyhkiytyy pois uuden tieltä). Tämä puolestaan luultavasti nauhoitetaan kuten vanhoilla kunnon videoilla, eli video nauhoitetaan suoraan stearmista tiedostoksi. Kait :mrgreen:

Haluan vain olla atk-besserwisser! [keijo][/keijo]
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Haahuilija » Su 04 Touko 2008 22:28

No, täytyypä varmaan kokeilla, en taida silti varmuuden vuoksi kertoa mitenkä onnistui. :ninja:
Avatar
Haahuilija
 
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 30 Huhti 2008 09:29

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Deni » Su 04 Touko 2008 23:01

kaneli kirjoitti:
Shay kirjoitti:Meillä kotikotona ei koskaan käytetä huuhteluainetta, mutta pääsin sen makuun työskennellessäni au pairina. Musta on vaan niin paljon ihanampaa laittaa pehmeät ja omenantuoksuiset vaatteet päälle kuin semmoiset vähän kovat ja tuoksuttomat. Niiettä anteeksi ympäristö, yritän kompensoida tätä välttämällä turhaa sähkön- ja vedenkulutusta sekä lajittelemalla jätteeni. :hullu: :sori:


Mun piti vielä tähän tarttua.

Mä en käytä huuhteluainetta yleensä muussa kuin lakanapyykissä, koska tavan pyykin seassa on aina jotain missä on joustokuituja, ja niille huuhteluaine on pahasta. Esmeks rintaliivit saa aika äkkiä pilalle kun lutraa niitä huuhteluaineella. Kun se aine jotenkin tukkii niitä kuituja, niin ettei ne sitten enää palaudu alkuperäiseen muotoonsa yhtä hyvin.

Muuten kyllä mäkin tykkäisin huuhteluaineesta, inhoan etenkin sitä kun farkut on kovat ja koppuraiset kun ne ottaa pesusta. Ja just kun ne olis taas mukavan pehmeät ja olestuneet, ne alkaakin olla taas niin likaiset että on pakko pestä..
What's so amazing about really deep thoughts?
Avatar
Deni
 
Viestit: 356
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:46
Paikkakunta: Tursu

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja teuwo » Ma 05 Touko 2008 14:31

Deni kirjoitti:
kaneli kirjoitti:
Shay kirjoitti:Meillä kotikotona ei koskaan käytetä huuhteluainetta, mutta pääsin sen makuun työskennellessäni au pairina. Musta on vaan niin paljon ihanampaa laittaa pehmeät ja omenantuoksuiset vaatteet päälle kuin semmoiset vähän kovat ja tuoksuttomat. Niiettä anteeksi ympäristö, yritän kompensoida tätä välttämällä turhaa sähkön- ja vedenkulutusta sekä lajittelemalla jätteeni. :hullu: :sori:


Mun piti vielä tähän tarttua.

Mä en käytä huuhteluainetta yleensä muussa kuin lakanapyykissä, koska tavan pyykin seassa on aina jotain missä on joustokuituja, ja niille huuhteluaine on pahasta. Esmeks rintaliivit saa aika äkkiä pilalle kun lutraa niitä huuhteluaineella. Kun se aine jotenkin tukkii niitä kuituja, niin ettei ne sitten enää palaudu alkuperäiseen muotoonsa yhtä hyvin.

Muuten kyllä mäkin tykkäisin huuhteluaineesta, inhoan etenkin sitä kun farkut on kovat ja koppuraiset kun ne ottaa pesusta. Ja just kun ne olis taas mukavan pehmeät ja olestuneet, ne alkaakin olla taas niin likaiset että on pakko pestä..


Päätinpä olla sitten se vastarannankiiski. En käytä huuhteluainetta ollenkaan. En lakanoissa tai farkuissakaan. Elinkautisten allergioiden takia en myöskään ymmärrä, että miksi puhtaiden vaatteiden pitäisi haista jollekin. Alkaa tätä tätiä ahistamaan moiset hajut. Yhtenä selityksenä on myös se, että töissäni käytän paljon gore- yms. kalvollisia takkeja, jotka eivät tykkää huuhteluaineista, vaan menettävät vedenpitävyyden.
Jotenkin pidän tuota huuhteluainetta turhamaisuutena :sori:
teuwo
 
Viestit: 95
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 15:57

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 05 Touko 2008 17:47

Mäkään en käytä huuhteluainetta. Käytän vain nestemäistä pesuainetta, jotenkin toinen neste sinne joukkoon tuntuu turhalta eikä pyykistä imo tule edes koppuraista. Farkut on myös kivoimmat just pesusta tulleina, kun ne vielä istuvat hyvin. Parin käyttökerran jälkeen ne venyy, ja koska olen lantiollinen mutta silti perseetön, niin farkut lähtee aina roikkumaan pakaran alta. Ei kiva.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja kaneli » Ma 05 Touko 2008 17:52

Emilia kirjoitti:Mäkään en käytä huuhteluainetta. Käytän vain nestemäistä pesuainetta, jotenkin toinen neste sinne joukkoon tuntuu turhalta eikä pyykistä imo tule edes koppuraista. Farkut on myös kivoimmat just pesusta tulleina, kun ne vielä istuvat hyvin. Parin käyttökerran jälkeen ne venyy, ja koska olen lantiollinen mutta silti perseetön, niin farkut lähtee aina roikkumaan pakaran alta. Ei kiva.


Siis farkuthan nimenomaan kyllä pitääkin pestä nurinpäin käännettyinä ja ilman huuhteluainetta. :)

Kyl te ton varmasti tiesittekin, mut piti silti päästä pätemään. [keijo][/keijo]
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 05 Touko 2008 18:30

kaneli kirjoitti:Siis farkuthan nimenomaan kyllä pitääkin pestä nurinpäin käännettyinä ja ilman huuhteluainetta. :)

Juu ja vetoketju kiinni, mutta nappi auki :kyl:

*haluaa myös päteä* :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 05 Touko 2008 18:30

Mää oon joskus huuhteluainetta, mutta se oli kait niin halapaa, ettei se tuoksu säilyny... :hämillään:
Oikiasti en sitä tarvi, mutta joissain paikoissa, missä oon asustellu kaapit haisi niin
pahalle, että oli pakko käyttää jotain hajustetta. :sori:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 05 Touko 2008 19:59

marenkienkeli kirjoitti:
kaneli kirjoitti:Siis farkuthan nimenomaan kyllä pitääkin pestä nurinpäin käännettyinä ja ilman huuhteluainetta. :)

Juu ja vetoketju kiinni, mutta nappi auki :kyl:

Avonainen nappi repii ihanat kashmir-neuleet ja silkkiunelmat, mutta mitä tekee avonainen nappi? :?:
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 05 Touko 2008 20:05

Galileo kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:
kaneli kirjoitti:Siis farkuthan nimenomaan kyllä pitääkin pestä nurinpäin käännettyinä ja ilman huuhteluainetta. :)

Juu ja vetoketju kiinni, mutta nappi auki :kyl:

Avonainen nappi repii ihanat kashmir-neuleet ja silkkiunelmat, mutta mitä tekee avonainen nappi? :?:

Nappi pitää yläasteaikaisen köksän opettajani mukaan jättää auki, ettei se napinläpi veny. Olen tosi aina pessyt esimerkiksi pyjamat napit kiinni eikä napit aukeile...Joten en tiedä onko tuosta käytännössä juurikaan hyötyä :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Crux » Ma 05 Touko 2008 23:57

Mä en ole juuri koskaan jaksanut huuhteluaineita käytellä. Joskus olen kokeillut mutta mielestäni niistä on niin vähän iloa etten jaksa tuhlata rahaa enkä luonnonvaroja niihin.

Pyykki meillä pestään pesupähkinöillä ja niihen kanssa halutessaan voisi tietysti käyttää jotain tuoksuöljyä tuoksua tuomaan mutta en ole jaksanut vaivautua. Ja tuo avokin on niin ihoallerkikko ettei sen hipiä välttämättä kestäisi. Toki mukavahan se oli silloin huuhteluainetta kokeillessa se "puhtaalle tuoksuva" pyykki kuivumaan nostaa ja kuivuttuaan päälle pukea mutta olen liian laiskan pulskea vaivautumaan.. Kuva
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Avatar
Crux
 
Viestit: 339
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:25

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 06 Touko 2008 00:05

Crux kirjoitti:Toki mukavahan se oli silloin huuhteluainetta kokeillessa se "puhtaalle tuoksuva" pyykki kuivumaan nostaa ja kuivuttuaan päälle pukea mutta olen liian laiskan pulskea vaivautumaan.. Kuva

Mä ymmärrän kyllä huuhteluaineettomuuden luonnonsuojelun kannalta, mutta laiskuuden vuoksi en kyllä tajua. Eihän huuhteluaineen kanssa peseminen ole yhtään sen vaikeampaa kuin ilmankaan. Eihän?

Meillä käytetään huuhteluainetta lähinnä siksi, että tykkään laittaa pehmeitä vaatteita päälle enkä ilman huuhteluainetta pestyjä koppuroita. Nopeastihan ne toki päällä vetreytyvät, mutta on vaan kivempaa, kun ovat pehmeitä jo valmiiksi.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Crux » Ti 06 Touko 2008 00:09

Lumikki75 kirjoitti:
Crux kirjoitti:Toki mukavahan se oli silloin huuhteluainetta kokeillessa se "puhtaalle tuoksuva" pyykki kuivumaan nostaa ja kuivuttuaan päälle pukea mutta olen liian laiskan pulskea vaivautumaan.. Kuva

Mä ymmärrän kyllä huuhteluaineettomuuden luonnonsuojelun kannalta, mutta laiskuuden vuoksi en kyllä tajua. Eihän huuhteluaineen kanssa peseminen ole yhtään sen vaikeampaa kuin ilmankaan. Eihän?


No ei mutta jos haluaisi sitä tuoksua niillä tuoksuöljyillä eikä sillä huuhteluaineella. Pitäis selvittää miten sitä öljyä sinne koneeseeen tyrkätään jne. Ja kun se ei ole itselle mitenkään hirveen merkittävää loppujen lopuksi niin... :P
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Avatar
Crux
 
Viestit: 339
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:25

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa