Kemikaalicocktail

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 06 Touko 2008 16:23

pampula kirjoitti:Tämä on taas niitä viherpiiperöjuttuja. Jos olet kasvissyöjä, sinun tulee olla Jeesus läpeensä. Jos olet lihansyöjä, ei kukaan tule sinua moittimaan, jos vappupartyissä heität säpäkän huuleen. Se ikään kuin sopii kuvaan.

Jännästi tuosta tulee läpi, että kasvissyöjä on hyvä - lihansyöjä paha.

Ehdottomuutta. Tiedättekö ketkä myös oli ehdottomia? Natsit. :nirppa:




:juoni:
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Crux » Ti 06 Touko 2008 16:30

Galileo kirjoitti:
pampula kirjoitti:Tämä on taas niitä viherpiiperöjuttuja. Jos olet kasvissyöjä, sinun tulee olla Jeesus läpeensä. Jos olet lihansyöjä, ei kukaan tule sinua moittimaan, jos vappupartyissä heität säpäkän huuleen. Se ikään kuin sopii kuvaan.

Jännästi tuosta tulee läpi, että kasvissyöjä on hyvä - lihansyöjä paha.


Minusta tuosta ei tule ollenkaan läpi, että kasvissyöjä hyvä - lihansyöjä paha. Olen minäkin törmännyt siihen, että jos joku on kasvissyöjä niin sitten odotetaan sitä täydellisyyttä ja jos jossain pileissä pistää nortin palamaan niin jo on joukko ympärillä naljailemassa, että mitenkäs nyt kun kaikki sademetsät tuhoutuu.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Avatar
Crux
 
Viestit: 339
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:25

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja elegia » Ti 06 Touko 2008 16:54

Crux kirjoitti:
Galileo kirjoitti:
pampula kirjoitti:Tämä on taas niitä viherpiiperöjuttuja. Jos olet kasvissyöjä, sinun tulee olla Jeesus läpeensä. Jos olet lihansyöjä, ei kukaan tule sinua moittimaan, jos vappupartyissä heität säpäkän huuleen. Se ikään kuin sopii kuvaan.

Jännästi tuosta tulee läpi, että kasvissyöjä on hyvä - lihansyöjä paha.


Minusta tuosta ei tule ollenkaan läpi, että kasvissyöjä hyvä - lihansyöjä paha. Olen minäkin törmännyt siihen, että jos joku on kasvissyöjä niin sitten odotetaan sitä täydellisyyttä ja jos jossain pileissä pistää nortin palamaan niin jo on joukko ympärillä naljailemassa, että mitenkäs nyt kun kaikki sademetsät tuhoutuu.


Joo,o. En mä nyt tiedä onko se ehdottomuutta ja/tai täydellisyyden odottamistakaan. Enemmänkin saattaa ehkä ihmetyttää se, että kun on valmis tekemään ratkaisuja luonnon ja eläimien puolesta, niin miksei sitten noin suuressa jutussa? Vaikka samapa tuo. Meidän pilleissä on savuttomat nipottaneet tai jättäneet nipottamatta tasaisesti kaikille tupakoitsijoille olivat ne sitten mitä syöjiä tahansa, omatpahan ovat valintansa. Toisaalta taas lihansyöjänä olevan savuttoman on helppo yrittää edes jotenkin puolustella omaa elämäänsä, kun kasvissyöjä hyökkää päälle tehotuotantosaarnoineen.

Itse kyllä nipotin kanssaelostelijalle tupakoinnista ja hän on kasvissyöjä. Mutta tässä tapauksessa nipotin lähinnä hänen itsensä takia, en niinkään maailman pelastamisen takia.
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 06 Touko 2008 16:54

Jos joku vielä haluaa syödä esim. karkkeja samaan tyyliin kuin aiemmin, ei kannata käydä lukemassa http://www.cracked.com/article_15982_5-horrifying-food-additives-youve-probably-eaten-today.html eli huumori-sivusto Cracked.com:in selvitystä siitä, miten joitain lisäaineita valmistetaan.

Okei, omenat kiiltävät koska niihin laitetaan kuoriaisen--- noh, saatte lukea itse :täh:

Tahdon uskoa että Suomessa jokainen E303 ja F432 on testattu ja hyväksi havaittu, eli en kiinnitä kauheasti huomiota lisäaineisiin. Lisäksi viitaten tuohon kuoriais-hommaan: suuri periaatteeni on, että kunhan se on jauhettu tunnistamattomaksi, syön vaikka Soylent greeniä.

Enemmän minua hämmentää se, kun on alettu puhua että joidenkin vitamiinien liikakäyttö on pahasta.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ti 06 Touko 2008 17:31

Minäkin olen viime aikoina alkanut pohtia näitä juttuja. Suurimpana vaikuttimena minulla(kin) on ympäristö ja oma hyvinvointini vasta toisella sijalla - minä kuolen kuitenkin nopeammin kuin maapallo. :) En ole oikeastaan koskaan pelännyt saavani syöpää tai muita sairauksia pelkästään käyttämieni kemikaalien tai syömäni ruuan takia.

Tämän päivän Kalevassa olikin juttua kaikenlaisista kemikaaleista. En ole ennen tullut ajatelleeksi, että esimerkiksi ihmisten käyttämistä lääkkeistäkin jää jäämiä vesistöihin. :| Toisaalta, kaikesta on tietysti mahdotonta päästä eroon, eikä toki ole kovin fiksua lopettaa vaikkapa joidenkin sydänlääkkeiden käyttöä vain siksi, ettei halua tappaa kaloja. :D

(Äh, kun tuntuu taas että täällä on sanottu jo kaikki sanomisen arvoinen!)

Luomuruokaa olisi kiva syödä, mutta tässä elämäntilanteessa se tuntuu liian kalliilta... Tai sitten olen vain laiska. Syön kyllä valmisteita tai puolivalmisteita melko surutta. Jotenkin en ole saanut sisäistä hippiäni vielä tarpeeksi huolestuneeksi syömisistäni. En siis ole mitenkään ehdoton. Jotenkin on hassua ajatella, että täytyisi ryhtyä kokonaan viherhippiäiseksi ollakseen oikeasti ympäristöystävällinen. Onhan pienillä teoillakin vaikutusta. Edes vähän. Ajattelen, että jo sampoottomuuteni on hyvä asia, vaikka vielä parempi olisi varmasti olla samalla käyttämättä kemikaalipitoisia saippuoita tai ihonhoitotuotteitakaan ja niin, elää savuttomana.

Näin osa-aikaisena siivoojana mietin joskus, kuinka kamalan paljon pesuaineita siinä hommassa täytyy käyttää! Olen välillä saanutkin pesuaineista iho-oireita. Vaan minkäs teet. Hankala pyytää pomoa ostamaan ympäristöystävällisempiä pesuaineita.

Ajattelin muuten tässä juuri tilailla ensimmäisen pesupähkinäpussini. Kenties ostan samalla luontoystävällisiä siivousaineitakin. Vielä en raski hankkia luontaismeikkejä tai muita juttuja, kun rahat loppuvat jo kesken. [tilt][/tilt]
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 06 Touko 2008 18:02

Crux kirjoitti:Harmi se on, että esimerkiksi Ecoverin tuotteita en ole nähnyt lähimarketin hyllyillä joten kaupungissa käydessä täytyy piipahtaa luontaistuotepuotiin.
Laita ihmeessä palautetta sinne kauppaan, jos vaikka tilaisvat.
Meidän pihan perän KK-kaupassa on noita Ecover tuotteita. Hyvin oli piilotettu, mutta bongattiin kämppiksen kanssa kuitenkin ja päätettiin, että ensi kerralla ostetaankin Ecoveria. :)

En mä oikeastaan muuten aattele kemikaaleja. Luonnon tuhoutuminen on joskus mielessä. Kauneudenhoitotuotteista en oikeastaan aattele, mitä ne sisältää (paitsi shampoon pitää olla silikonitonta, koska tukka menee siitä pilalle). Mulle tärkeintä on mukavuus ja toimivuus, ei niinkään ekologisuus tai muu sellainen. Luomulihaa me sentään saatiin tohon lähikauppaan pyytämällä (kämppis pyysi), niin sitä oon alkanut ostamaan.

Kämppiksellä on kyllä ollut suuri vaikutus näissä jutuissa, kun se on ihan supernatsi kierrättämään ja luomuilemaan ja muuta. Väkisinkin tarttuu tapoja itteenkin. :) Mutta en mä kemikaaleja paljon mieti, pl. ne kaikki töryt, joita valutetaan Itämereen.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja pampula » Ti 06 Touko 2008 18:49

Galileo kirjoitti:Jännästi tuosta tulee läpi, että kasvissyöjä on hyvä - lihansyöjä paha.

Ehdottomuutta. Tiedättekö ketkä myös oli ehdottomia? Natsit. :nirppa:




:juoni:


Jännästi tuosta tulee läpi, että provo hyvä - asiallisuus paha.

:juoni:
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
Avatar
pampula
 
Viestit: 278
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 22:23

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Kimurantti » Ti 06 Touko 2008 19:04

Ympäristö myös minulla vaikuttimena siihen että koitan käytää vähemmän kemikaaleja.
Useamman vuoden olen käyttänyt Ecoverin yleispuhdistusainetta ja tiskiainetta. Koitin vähän aikaa siivota etikalla, mutta haju oli niin kaamea että ei vain pystynyt, pitää sitä nyt voida kodissaan viihtyä. Myös pyykinpesussa olen käyttänyt Eko pulveria. Seuraava hankinta olisi ne pesupähkinät. Niin eikä huuhteluainetta tietenkään käytetä! :)

Uusin hankinta on tiskaukseen puinen vaihtopäinen harja. Harjaa näköjään kannattaa öljytä tasaisin väliajoin niin vesi ei niin äkkiä halkaise sitä harjaspäätä. Ostin myös "Hyvä olo" shampoota ja hoitoainetta siirtymävaiheeseen teollista mömmöistä jotta seuravaksi voisin aloittaa sooda ja etikka pesut.

Mutta noista pesupähkinöistä. Onhan ne loistavia pikku vihertäjäporukan käyttää, mutta aika plantaasit pitäisi olla jotta niitä voisi kaikkien tarpeeseen tuottaa.
Kimurantti
 
Viestit: 8
Liittynyt: To 01 Touko 2008 23:18

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 06 Touko 2008 19:12

Mr. Smith kirjoitti:Enemmän minua hämmentää se, kun on alettu puhua että joidenkin vitamiinien liikakäyttö on pahasta.


Kaikki mitä tunkee kehoonsa liikaa on pahasta. Semmonen sanonta on että määrä tekee myrkyn. Vedelläkin onnistuu tappamaan itsensä.
http://www.wwf.fi/ymparisto/vaaralliset_kemikaalit/kemikaalitestit_kuluttajan_vinkit/kuluttajan_vinkit.html
Tuolta voi käydä lukemassa, helppoja vinkkejä kulutustottumuksien muuttamiseen. On siellä paljon muutakin mielenkiintoista aiheeseen liittyvää.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 06 Touko 2008 19:45

En oo tullu aatelleeksi koko asiaa. :sori:

Käytän mielelläni eko-tuotteita, jos niitä kaupan hyllyltä löytyy. Eikä täällä
korvessa ole mitään hippikauppoja, joista voisi ekotuotteita hakia enkä jaksa
luottokortin kanssa netissä heilua, että löytäisin jotain litkua, joka olisi hiukka
parempaa ympäristön kannalta kuin se litku, mitä käytän... Laiska olen, mutten
kyllä jaksa hirviästi keskittyä kemikaaleihin, kun niin moni muu asia on maailmassa
perseellään.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Gluu » Ti 06 Touko 2008 19:54

Vanilla kirjoitti:En ole ennen tullut ajatelleeksi, että esimerkiksi ihmisten käyttämistä lääkkeistäkin jää jäämiä vesistöihin. :| Toisaalta, kaikesta on tietysti mahdotonta päästä eroon, eikä toki ole kovin fiksua lopettaa vaikkapa joidenkin sydänlääkkeiden käyttöä vain siksi, ettei halua tappaa kaloja. :D


Eikös se niin ole, että maapallosta on tulossa "nainen", sillä niin paljon on naiset lorotelleet e-pillerijäämiä vessanpöntön kautta vesistöihin ja maaperään. :juoni:

Itse aiheeseen ei ole oikein muuta annettavaa. Yritän elää ihmisiksi, niinkuin äiti neuvoi. Kohtuudella. :pönde:
Avatar
Gluu
 
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 13:20
Paikkakunta: 33500

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 06 Touko 2008 20:02

Gluu kirjoitti:Yritän elää ihmisiksi, niinkuin äiti neuvoi. Kohtuudella. :pönde:

:femmat: Kyllä äiti tietää.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 06 Touko 2008 21:05

Mr. Smith kirjoitti:Enemmän minua hämmentää se, kun on alettu puhua että joidenkin vitamiinien liikakäyttö on pahasta.

Viittaatko:
Koodi: Valitse kaikki
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Tutkimus+Antioksidantit+tappavat+enemmän+ihmisiä+kuin+pelastavat/1135235687377

Vitamiineista rasvaliukoiset ovat sellaisia, joita ei ole suositeltu syötäväksi ylettömästi, koska ne on rasvaliukoisia, ja siten suuret annokset ei huuhtoudu nesteen mukana pois.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Plei » Ti 06 Touko 2008 22:03

Muakin on jo vuosia hämmentänyt tämä "kaikki tai ei mitään" -ajattelu.
Se, että ajattelee edes joissain asioissa sitä ekologisempaa kantaa, on
jo hyvä juttu. Ei tarvitse tosiaan muuttua luomufennovegaaniksi ja
muuttaa sähköttömään mökkiin metsän laitaan, on niillä pienemmilläkin
asioilla merkitystä. Että jos ei käytä sampoota mutta suihkugeeliä kyllä,
on sekin jo jotain. :)

En myöskään tajua sitä, että pitää muille nillittää
huonoista tavoista, jos ei itse tee mitään ympäristönsä eteen. (En
siis väitä, että teistä joku niin tekisi, mutta yleisesti.)

Pampula sen sanoikin jo.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Plei
 
Viestit: 309
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 20:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 07 Touko 2008 00:17

Ei oikeastaan huoleta kemikaalit.
Omat pähkinät pestään päivittäin tuoksuvalla palmolinella ja muutenkin tulee stereoidi-voidetta käytettyä.

Ja tuli mieleen smithin linkistä, että voivatkohan vegaanit syödä niitä koppakuoriaisen paskalla käsiteltyjä tuotteita :mrgreen:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja kaneli » Ke 07 Touko 2008 00:23

Minä käytän shampoita ja hiuslakkoja ja pyykin huuhteluainetta. Luomuruokaa en osta, koska se on musta kallista enkä mä oikein makuerojakaan maista. :hullu:
Mua välilä vähän kyrsii sellainen tietty oman ekologisuutensa alleviivaaminen. Mä teen ihan mielelläni pieniä ekotekoja, mutta en sen takia, että joku saarnaa siitä mulle. Mulla pitää olla sellanen tunne, että mä teen asioita omasta aloitteestani. :friikki:

En ole niinkään huolestunut omaan kehooni vaikuttavista kemikaaleista; mustakin nimittäin tuntuu siltä, että syövän voi nykyään saada melkein mistä vaan. Luonnosta sen sijaan olen huolissani, mutta vaikken kaikista asioista olekaan valmis luopumaan, pyrin säästämään vettä ja sammuttamaan valot ja turhat sähkölaitteet. Kämppisten ansiosta olen myös oppinut kierrättämään kartongit, lehdet, metallit ja muovit. En myöskään roskaa enkä polta tupakkaa.
It's all make believe, isn't it?
Avatar
kaneli
Vastarannan keijo
 
Viestit: 315
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 13:55
Paikkakunta: Seitsemäs taivas

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 07 Touko 2008 08:54

Vanilla kirjoitti:Näin osa-aikaisena siivoojana mietin joskus, kuinka kamalan paljon pesuaineita siinä hommassa täytyy käyttää! Olen välillä saanutkin pesuaineista iho-oireita. Vaan minkäs teet.


[OT]

Siivoilin kesätöikseni nuorempana enkä alkuun käyttänyt
suojahanskoja ollenkaan. Sitten sormestani lähti kynsi
vahvojen aineiden haperruttamana. Tämän vähemmän
miellyttävän kokemuksen jälkeen olen käyttänyt aika tasan
joka kerta kumihanskoja kun on vähänkin tarve koskea
pesuaineisiin.

[/OT]
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 07 Touko 2008 11:27

Plei kirjoitti:Muakin on jo vuosia hämmentänyt tämä "kaikki tai ei mitään" -ajattelu.
Se, että ajattelee edes joissain asioissa sitä ekologisempaa kantaa, on
jo hyvä juttu. Ei tarvitse tosiaan muuttua luomufennovegaaniksi ja
muuttaa sähköttömään mökkiin metsän laitaan, on niillä pienemmilläkin
asioilla merkitystä. Että jos ei käytä sampoota mutta suihkugeeliä kyllä,
on sekin jo jotain. :)


Itseäni kyllä häiritsevät jonkin verran sellaiset aktivistit, jotka saarnaavat toista, mutta tekevät toista. Hyvänä merkkinä olivat esimerkiksi englannissa Heathrown laajentamista ilmastokysymyksillä vastustaneet nuoret aktiivit, jotka kuitenkin vetivät sitten itse röökiä. Että muilta vaaditaan sitä ja tätä, mutta omia tapoja ei sitten ilmastonmuutoksen näkökulmasta tarkastella ollenkaan. Toki tällainen sokeus on meille ihmisille aika luonnollista. Eikä minulla todellakaan ole mitään sitä vastaan, että lentoliikenteen päästöt vähenevät. Olen vain sitä mieltä, että jos asettuu jonkun tällaisen asian keulakuvaksi, niin sitten pitää elää sen mukaan. Mahdollisimman monessa asiassa.

Itseeni vaikutetaan parhaiten esimerkillä. Kun vaikkapa täällä puhutaan pesupähkylöistä omien esimerkkien kautta, niin mua alkaa asia kiinnostamaan. Se onkin tällaisten palstojen parasta antia, omalla esimerkillä kerrotaan, mitä voi tehdä toisin saarnaamatta siitä, että teidän muidenkin pitää.

Tuohon viherhippeyteen puututtiin muuten uusimmassa Imagessa. Että luonnonmukaisten tuotteiden "ongelma" on ollut se, että niitä löytyy hippikaupoista ja ne identifioituvat tietynlaiseen elämäntyyliin. Nykyään maailmalla on trendinä suunnitella hyvin muodikkaita pakkauksia ekotuotteille. Eli tarkoitus on, että ne tuotteet näkyvät kotona. Kukapa ei haluaisi ostaa itselleen hyvää omaantuntoa jos se vielä näyttää hyvälle.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 07 Touko 2008 13:00

Sippura kirjoitti:
[OT]

Siivoilin kesätöikseni nuorempana enkä alkuun käyttänyt
suojahanskoja ollenkaan. Sitten sormestani lähti kynsi
vahvojen aineiden haperruttamana. Tämän vähemmän
miellyttävän kokemuksen jälkeen olen käyttänyt aika tasan
joka kerta kumihanskoja kun on vähänkin tarve koskea
pesuaineisiin.

[/OT]

Jatkan OT:llä... Siis hui :shock: En muuten ole koskaan tottunut käyttämään hanskoja siivotessani. Ei niitä oikeasti jouda nyhväämään käsiin ja pois koko ajan, kun on niin kiire. (Ja ei niitä koko aikaa voi käsissäkään pitää - vaikka vessaa siivotessa haluaisinkin pitää hanskoja, ei muut jutut onnistu ne käsissä.)
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Sade » Ke 07 Touko 2008 13:12

Nykyään maailmalla on trendinä suunnitella hyvin muodikkaita pakkauksia ekotuotteille. Eli tarkoitus on, että ne tuotteet näkyvät kotona. Kukapa ei haluaisi ostaa itselleen hyvää omaantuntoa jos se vielä näyttää hyvälle.


Tästä tuli mieleen, että minua ärsytyksensekaisesti huvittaa, kun vaikkapa Ruohonjuuressa myydään esim. luomulakua, joka on pakattu muovipussiin ja paperipussiin. Se muovipussi luonnollisesti pitää lakun mehukkaana, mutta paperipussilla ei ole mitään muuta funktiota kuin tehdä pakkauksesta ekologisemman näköinen. :töktök:

Olen viime aikoina lukenut jonkin verran sisustuslehtiä , ja niissä kovasti puhutaan ekologisuudesta uusimpana sisustustrendinä. Mitä se ekologisuus sisutuksessa sitten käytännössä noissa jutuissa tarkoittaa: melkein mitä tahansa, mikä on tehty puusta, rottingista, pellavasta tai on väriltään maanläheinen tai vanhanaikaisen näköinen. Mutta ovatko ne puiset esineet nyt sitten varsinaisesti kauhean ekologisia, jos metsää muutenkin hakataan liikaa. Tätäkin olen usein mietiskellyt.

Mitä kemikaaleihin tulee, niin pesin useamman vuoden ajan pyykkini jollakin ekopesuaineella, jossa ei ollut hajusteita eikä valkaisuaineita. Karu totuus kuitenkin oli, että vaatteet alkoivat haista paljon nopeammin kuin hajustetuilla pesuaineilla. (Kahdesta viimeisimmästä viestistäni saa nyt sellaisen kuvan, että olen hirveä haisuli, mutta ei voi mitään.) Siirryin siis takaisin tavallisiin pyykinpesuaineisiin, mutta yritän kyllä välttää turhaa pyykinpesua (esim. tuulettaminenkin riittää joillekin vaatteille ihan hyvin eikä vatteita tarvitse pestä yhden päivän käytön jälkeen).

Sitäkin on ihan tutkittu, että suomalaiset käyttävät kaikessa puhdistuksessa ihan liikaa pesuaineita. Pyykin- ja lattianpesuainetta lorotetaan enemmän kuin ohjeessa neuvotaan, koska ajatellaan että siten saadaan puhtaampaa, vaikka asia ei edes ole niin. Myös henkilökohtaisessa hygieenissa uskotaan, että mitä enemmän vaahtoa, sitä puhtaampaa, ja hammastahnoja ja shampoita annostellaan tarpeettoman paljon. Tämä on yksi asia, mihin olen myös yrittänyt kiinnittää huomiota: jos en jaksakaan ostaa ekoaineita, yritän ainakin säännöstellä niiden tavallisten käyttöä.

Nuorempana jaksoin ituhippeillä enemmän ja lähdin vähän kauemmaksikin pelkästään yhden pesuaineen takia, mutta vanhemmiten olen valitettavasti laiskistunut. Mielelläni ostan luomua ja ympäristöystävllistä ja voin maksaakin siitä vähän enemmän, mutta haluaisin kyllä ostaa sen ilman ylimääräistä vaivaa, samalla kauppareissulla kuin muutkin ostokset.
Avatar
Sade
 
Viestit: 194
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:51

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Sippura » Ke 07 Touko 2008 13:14

Vanilla kirjoitti:En muuten ole koskaan tottunut käyttämään hanskoja siivotessani. Ei niitä oikeasti jouda nyhväämään käsiin ja pois koko ajan, kun on niin kiire. (Ja ei niitä koko aikaa voi käsissäkään pitää - vaikka vessaa siivotessa haluaisinkin pitää hanskoja, ei muut jutut onnistu ne käsissä.)


Minäkään en käyttänyt aikaisemmin, mutta pitkin kättä etenevä
kivulias tulehdus sai mielen muuttumaan Kuva Ja kyllä ne muutkin
hommat sitten ajallaan oppi tekemään tönköhköt hanskat käsissä.

Näyttää muuten kynsi olevan vieläkin vähän erikoisen mallinen,
vaikka se lopulta kasvoi takaisin n. 8 vuotta sitten. Kuva
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ke 07 Touko 2008 13:20

Kannattaa muuten ihan oikuisten oikeesti suojautua pesuaineilta jos niitä käsittelee useamman tunnin päivässä. Ei kotikäyttö tunnu välttämättä missään, mutta töissä kun vähän aikaa löträä, niin ei kohta kotonakaan voi koskea yhtään mihinkään ilman hanskoja kun saa itselleen kunnon yliherkkyyden ja pelkkä hiuslakkakin laittaa käsivaaret helottamaan punasena.

Kuulostaa hirveeltä saarnaukselta, mutta kun niin se vaan menee, että se on useemmiten kerrasta poikki. Vähän niinkun on selkäkin. Jos ei nyt ihan poikki mee, niin ei sitä tarvii hajottaa kun kerran.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 07 Touko 2008 17:40

Sade kirjoitti:Olen viime aikoina lukenut jonkin verran sisustuslehtiä , ja niissä kovasti puhutaan ekologisuudesta uusimpana sisustustrendinä. Mitä se ekologisuus sisutuksessa sitten käytännössä noissa jutuissa tarkoittaa: melkein mitä tahansa, mikä on tehty puusta, rottingista, pellavasta tai on väriltään maanläheinen tai vanhanaikaisen näköinen. Mutta ovatko ne puiset esineet nyt sitten varsinaisesti kauhean ekologisia, jos metsää muutenkin hakataan liikaa. Tätäkin olen usein mietiskellyt.

Ekologinen sisustus on kai sitä, että isketään halkopino keskelle olohuonetta [keijo][/keijo] niinkuin
YleX:n iltapäivässä pojat huvittavasti puhuivat kerran.

Ehkä sisustusmaailmassa ekologisuudella tarkoitetaan eri asiaa... :roll: On kuitenkin
puukalusteita, jotka on sademetsiä hakkaamatta tuotettuja. Ja puukalusteita
on elinkaaren lopussa helpompi hävittää kuin metallisia tai muovisia kalusteita, vaikka
ne mitä luultavimmin on käsitelty kaikenmaaliman myrkyillä, jotteivat ihan heti lahoa...
(mistä nyt päästiinkin niihin kemikaaleihin, joista tässä ketjussa taisi olla puhe. [tilt][/tilt] )
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Saku » Ke 07 Touko 2008 18:28

Muakin kemikaaliasioissa huolettaa eniten luonto ja sen kestokyky tiettyjä yhdisteitä kohtaan. Jotkin yhdisteet, kuten klooratut hiilivedyt, ovat jo osoittaneet aiheuttavansa vakavia ympäristöuhkia jopa globaalissa mittapuussa. Sama tilanne näyttäisi olevan myös hiili- ja typpioksidien kanssa.

Kemikaaleja käsitellessä (tai niiden vaikutuksia pohtiessa) pitää kuitenkin huomata, kuten Pvi edellä jo mainitsikin, että ominaisuuksistaan huolimatta vasta yhdisteen määrä tekee siitä myrkyn. Itsekin olen joutunut kosketuksiin mm. lukuisten karsinogeenien, myrkkyjen ja muiden vaikutuksiltaan vielä tuntemattomien kemikaalien kanssa, mutta en kuitenkaan ole huolissani oman terveyteni vuoksi. Pieninä pitoisuuksina ne eivät yleensä aiheuta aikuiselle suurempaa vaaraa kuin esimerkiksi röntgenissä käyminen. Itse asiassa oikein käytettynä moni myrkyksikin luokiteltava aine saattaa olla erittäin hyödyllinen.

Kemikaaleja on siis turha pelätä pelkästään kemikaaliuden vuoksi. Monia yleisessä käytössä olevia kemikaaleja esiintyy ihan jopa luonnossa, mutta kustannuskysymysten vuoksi ne kannattaa tuottaa mieluummin teollisesti. Lisäksi esimerkiksi teollisuuden kohdalla (mm. elintarvike- ja lääketeollisuus) uskon itse vakaasti länsimaisen valvonnan tasoon.

p.s. Ihan kaikille siivoojille tiedoksi, että fluoriyhdisteitä sisältäviä pesuaineita käytettäessä kannattaa pukea ylleen hyvät suojahansikkaat. Fluori on siitä paha yhdiste, että se tunkeutuu helposti ihon läpi ja aiheuttaa hankalia vaurioita. Samasta syystä ei muuten fluoria sisältävää hammastahnaakaan saa niellä. Muistakaa tosin tässäkin tapauksessa, että kohtuudella käytettynä (mm. hammastahnassa) fluorista on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Luukut auki, täältä tulee hauki!
Avatar
Saku
 
Viestit: 59
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 17:50

Re: Kemikaalicocktail

ViestiKirjoittaja Kimurantti » Ke 07 Touko 2008 21:27

Shay kirjoitti:
Sade kirjoitti:Olen viime aikoina lukenut jonkin verran sisustuslehtiä , ja niissä kovasti puhutaan ekologisuudesta uusimpana sisustustrendinä. Mitä se ekologisuus sisutuksessa sitten käytännössä noissa jutuissa tarkoittaa: melkein mitä tahansa, mikä on tehty puusta, rottingista, pellavasta tai on väriltään maanläheinen tai vanhanaikaisen näköinen. Mutta ovatko ne puiset esineet nyt sitten varsinaisesti kauhean ekologisia, jos metsää muutenkin hakataan liikaa. Tätäkin olen usein mietiskellyt.

Ekologinen sisustus on kai sitä, että isketään halkopino keskelle olohuonetta [keijo][/keijo] niinkuin
YleX:n iltapäivässä pojat huvittavasti puhuivat kerran.

Ehkä sisustusmaailmassa ekologisuudella tarkoitetaan eri asiaa... :roll: On kuitenkin
puukalusteita, jotka on sademetsiä hakkaamatta tuotettuja. Ja puukalusteita
on elinkaaren lopussa helpompi hävittää kuin metallisia tai muovisia kalusteita, vaikka
ne mitä luultavimmin on käsitelty kaikenmaaliman myrkyillä, jotteivat ihan heti lahoa...
(mistä nyt päästiinkin niihin kemikaaleihin, joista tässä ketjussa taisi olla puhe. [tilt][/tilt] )


Esim ulkokalusteissa jotka ovat vastuullisesti tuotetusta puusta tehtyjä on FSC merkki. Enemmän asiasta esim http://finland.fsc.org/

Sisäkalusteissa taasen puinen, kotimainen huonekalu on oikiasti ekologinen. Se on kestävä, ja varsinkin korjattava. Hyvin tehty ja hoidettu huonekalu "kestää isältä pojalle" :) Esim nämä laminoidut lastulevy huonekalut (jotain pyökki look a like tms) kestävät ehkä maksimissaan kaksi vuotta kunnes liitokset lonksuu ja pinta on naarmuilla ja sieltä täältä se laminaatti on irronnut ja korjata ei millään voi. Massiivipuinen taasen saattanee kulua mutta sitä voi hioa ja korjata. Ehkä ei nyt ihan kemikaaliasiaa niin en nyt lörpöttele enempää :)
Kimurantti
 
Viestit: 8
Liittynyt: To 01 Touko 2008 23:18

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron