Tietokoneongelmia

Re: Tietokoneongelmia

ViestiKirjoittaja Yabba » To 01 Tammi 2009 19:23

Sinun selaimesi on tällähetkellä asetuksella "ei evästeitä", joka täytyypi käydä muuntamassa asetuksista päälle. Ohjeet tähän selaimesta riippumatta löytyypi mm. täältä :)

Eväste eli cookie

Lisäksi kannattanee laittaa JavaScript päälle (se ei taida myöskään olla, tuon viestin perusteella), pitäisi löytyä samasta paikasta kuin cookietkin (ainakin FFssä on) tosin en mene vannomaan kun ei Operaa tule käytettyä.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja kantris » Pe 02 Tammi 2009 19:06

Yabba kirjoitti:Sinun selaimesi on tällähetkellä asetuksella "ei evästeitä", joka täytyypi käydä muuntamassa asetuksista päälle. Ohjeet tähän selaimesta riippumatta löytyypi mm. täältä :)

Eväste eli cookie

Lisäksi kannattanee laittaa JavaScript päälle (se ei taida myöskään olla, tuon viestin perusteella), pitäisi löytyä samasta paikasta kuin cookietkin (ainakin FFssä on) tosin en mene vannomaan kun ei Operaa tule käytettyä.

Kiitos jälleen kerran!
Paitsi, että kyllä mulla oli valittuna evästeiden hyväksyminen, ja Javascriptitkin.. Outo homma, nimittäin tänään tuo taas toimii ihan oikein, eli nää on taas näitä henkimaailman hommia. Pitää ehkä vaihtaa Firefoxiin, niin jos hommat pelittäis paremmin.
kantris

ViestiKirjoittaja wilsu » Pe 02 Tammi 2009 20:43

kantris kirjoitti:
Yabba kirjoitti:Sinun selaimesi on tällähetkellä asetuksella "ei evästeitä", joka täytyypi käydä muuntamassa asetuksista päälle. Ohjeet tähän selaimesta riippumatta löytyypi mm. täältä :)

Eväste eli cookie

Kiitos jälleen kerran!
Paitsi, että kyllä mulla oli valittuna evästeiden hyväksyminen, ja Javascriptitkin.. Outo homma, nimittäin tänään tuo taas toimii ihan oikein, eli nää on taas näitä henkimaailman hommia. Pitää ehkä vaihtaa Firefoxiin, niin jos hommat pelittäis paremmin.

Jos samalla selaimella kokeilit eilen ja ei toiminut, ja tänään ja toimi, niin vika lienee ollut bloggerin päässä. Näin niin kuin nopeasti järkeltynä ;).
you've gotta call your own bluff
wilsu

ViestiKirjoittaja kantris » La 03 Tammi 2009 20:51

Jos samalla selaimella kokeilit eilen ja ei toiminut, ja tänään ja toimi, niin vika lienee ollut bloggerin päässä. Näin niin kuin nopeasti järkeltynä ;).

Ehkä :virne: . Explorerilla siis pääsin ihan normaalisti kirjautumaan, mutta taitavat kuitenkin olla selainkohtaisia juttuja nuo asetukset (totta kai..tyhmä minä..).
kantris

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 03 Helmi 2009 20:24

Koti pc:n vista ehdotteli Intel piirisarjalle softa päivitystä.Vista oli kaatuillut useasti.Luulin jo että avastin kuormitama kovalevy on kaiken takana, mutta eipäs ollutkaan.Asensin vistan ehdotaman softan. Siihen kaatu pc eikä millään käyntiin. Vein pc:n keskusyksikön liikkeeseen josta sen ostin ja sanoin että tää on ny rikki.Ystävällinen huoltomies otti pc:ni, virne naamallaan kertoi että se vika on siinä että koneessasi on vista. Huoltomies lupasi takuun piikkin varuiksi vilkaista biosin ja raudan. Vistan uudelleen asennus ym. softa touhu maksaa 60 eur.Mikäli vistaa ruvetaan parsimaan urakalla, siitä tulee sitten erikseen tuntiveloitusta.Huoltomies sätti vista sitä ja vista tätä. Huoltomies lupasi soittaa kuluista kun siihen vistaan kuitenkin pitää kajaota.

Soitin tänään liikkeeseen kun ei pariin päivään kuulunut pc:täni mitään.Alkoi pelottaa että huoltomies unohti kysyä laskutuslupaa ja roplaa sitä vistaa ja tuntikello käy vieressä. Huoltosetä kuullosti puhelimessa kovin huolestuneelta ja nololta.Tässä on, eh öh, käynyt niin että prosessori ja emolevy ei ole yhteensopivia.Tämä olisi pitänyt kasatessa jo huomata, voi olla tosin niinkin että emolevy on vaan rikki.Perhana.Pc oli tullut mulle ilman normalia testausta, epäsopivn komponentein. Aloin udella liikkeen työnlaadusta ja testaamisesta.

Saaplari.Tuleepahan kuntoon, muta yli puolivuotta olen ihmetellyt satunnisesti kaatuilluta pctäni
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Emperor Pälpätipää » Ti 03 Helmi 2009 22:11

Vista vie, Vista tuo lauloi jo Jamppa Tuominen aikoinaan. Itse en "erikoismallisesta" XP:stä luovu ennenkuin on aivan pakko.

Pitäisi joku päivä keretä kokeilemaan tuota Windows 7 Betaa eli Vista 1.1:stä :virne: kovasti ovat kaikki kehuneet sen nopeutta yms.

No toisaalata koneella on myös Kubuntu asennettuna, että heti kun rupeaa tarpeeksi ärsyttämään Wintoosa niin ei muuta ku resettinappula pohjaan.
Jelppaa mua Olli-Pekka Kenopää
Emperor Pälpätipää

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 03 Helmi 2009 22:21

Jos mä nyt uskoisin tuota pc huoltomiestä.Eli se mun pc:n vika on raudassa. Mulla on vanhasta koneesta jäänyt XP levy muistoksi.Olen sitä jo katsellut kaihoisasti ja lämmöllä vakaata suhdetta muistellen. Voi hyvinkin olla että asennan XP:n.
sybe

ViestiKirjoittaja Emperor Pälpätipää » Ti 03 Helmi 2009 22:50

sybe kirjoitti:Jos mä nyt uskoisin tuota pc huoltomiestä.Eli se mun pc:n vika on raudassa. Mulla on vanhasta koneesta jäänyt XP levy muistoksi.Olen sitä jo katsellut kaihoisasti ja lämmöllä vakaata suhdetta muistellen. Voi hyvinkin olla että asennan XP:n.

Borg tai Black XP on tietty paree ku vakio :viileä:
Jelppaa mua Olli-Pekka Kenopää
Emperor Pälpätipää

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 03 Helmi 2009 23:04

sybe kirjoitti:Pc oli tullut mulle ilman normalia testausta, epäsopivn komponentein. Aloin udella liikkeen työnlaadusta ja testaamisesta.
Saaplari.Tuleepahan kuntoon, muta yli puolivuotta olen ihmetellyt satunnisesti kaatuilluta pctäni

Tuollainen saattaa jäädä huomaamatta pikaisesti testatessa, koska se ei välttämättä näy heti. Eihän niitä oletuksena hirveästi testata. Kasaajan olisi pitänyt olla tarkempi.

Eräässä nimeltä mainitsemattomassa tietokoneliikkeessä (eteläisessä Oulunläänissä) kopioivat suoraan kiintolevyt (ainakin aikoinaan) samasta kappaleesta kaikki. Sitten kun käyttäjä tarvitsi myöhemmässä vaiheessa Windowsin koodia, niin eihän se tietenkään kelvannut. On vielä olevinaan keskikokoinen alan yritys.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 04 Helmi 2009 15:39

Myyjä on voinnut asentaa OEM-version koneeseen.
Ja en ymmärrä minkä takia käyttäjä olisi koodia uudelleen tarvinnut ellei sitten ole konetta formatoinnu.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Dnd » To 05 Helmi 2009 00:46

@gen.fi kirjoitti:Myyjä on voinnut asentaa OEM-version koneeseen.
Ja en ymmärrä minkä takia käyttäjä olisi koodia uudelleen tarvinnut ellei sitten ole konetta formatoinnu.

Ei ollut asentanut, kun oli kopioinut vaan toisen kiintolevyn, kuten k.o. liike ainakin siihen aikaan teki pääkäytäntönä. Yleensä kun koneen mukaan ostettiin käyttis, niin siihen käytettiin sitä koodia, joka oli mukana tulevassa paketissa. (Tai ainakin näin me tehtiin firmassa, jossa olin oppisopimuksella.)

Jos koneen olisi täysin formatoinut, niin eihän toinen koodi olisikaan ollut mikään ongelma.
Kun on niin kauan asiasta, niin en muista enää tarkkaan miksi koodia tarvitsi tai mikä käyttis oli kyseessä (98/2000 tai NT kenties.) Saattoi olla sellainen tilanne, että halusi ostaa päivitysversion uudempaan käyttikseen, kun koneen mukana ostettu ei soveltunutkaan tarpeeseen. Alkuperäinen cd oli uudenkarhean koneen mukana. Koska käyttis olisi pitänyt asentaa täysin uudelleen kelpaamattoman koodin takia, niin asiakashan otti koneen kainaloon ja lähti viemään sitä sinne toiselle paikkakunnalle tuumien "saavat kyllä samaan hintaan tehdä tästä toimivankin". Toisessa liikkeessähän olisi tietenkin otettu hinta työstä koneeseen, jota ei oltu sieltä edes ostettu.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » To 05 Helmi 2009 09:58

Dnd kirjoitti:Jos koneen olisi täysin formatoinut, niin eihän toinen koodi olisikaan ollut mikään ongelma.
Kun on niin kauan asiasta, niin en muista enää tarkkaan miksi koodia tarvitsi tai mikä käyttis oli kyseessä (98/2000 tai NT kenties.) Saattoi olla sellainen tilanne, että halusi ostaa päivitysversion uudempaan käyttikseen, kun koneen mukana ostettu ei soveltunutkaan tarpeeseen. Alkuperäinen cd oli uudenkarhean koneen mukana. Koska käyttis olisi pitänyt asentaa täysin uudelleen kelpaamattoman koodin takia, niin asiakashan otti koneen kainaloon ja lähti viemään sitä sinne toiselle paikkakunnalle tuumien "saavat kyllä samaan hintaan tehdä tästä toimivankin". Toisessa liikkeessähän olisi tietenkin otettu hinta työstä koneeseen, jota ei oltu sieltä edes ostettu.

Ömm... Nuo käyttiksethän menee heittämällä ja kerran vain kysyvät koodia.
Ja sittenhän tulee pelkkiä yhteensopivuus ongelmia jos noita koittaa päivittää.
Kun päivityskin on käyttöjärjestelmään sidonnainen.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 06 Helmi 2009 00:30

@gen.fi kirjoitti:
Dnd kirjoitti:Jos koneen olisi täysin formatoinut, niin eihän toinen koodi olisikaan ollut mikään ongelma.

Ömm... Nuo käyttiksethän menee heittämällä ja kerran vain kysyvät koodia.
Ja sittenhän tulee pelkkiä yhteensopivuus ongelmia jos noita koittaa päivittää.
Kun päivityskin on käyttöjärjestelmään sidonnainen.

Tämä onkin ainoita tilanteita, kun sitä turhaketta, jota koodiksi kutsutaan, tarvittiin myöhemmin.
Kuten sanoin, en tosiaankaan varmuudella muista mikä syy oli, mutta sen muistan, että koodia kysyi. Nyt kun oikein muistelen, niin kyseessä saattoi olla se tilanne, kun käyttis valitteli ja siitä piti ottaa pois ja uudelleen asentaa jotain. (Oli kai jonkin viruksen onnistunut koneeseensa heti uutena työntämään.) Jokin oleellinen käyttöjärjestelmän tiedosto oli vioittunut ja se piti korvata mukana olevalla cd:llä olevalla vastaavalla tiedostolla. Tarkemmin en muista, eikä sillä ole oikeastaan väliäkään, kun pointti tässä oli kuitenkin se, että kone tosiaankin kysyi sitä perhanan koodia ja nämä tumpelot oli laittaneet koneeseen väärän, jolloin tiedostoa korvattaessa homma tökkäsi siihen. (Olisihan se tieten onnistunut, jos siihen olisi käyttänyt aikaa ja kopioinut tiedostoja koneesta toiseen, mutta homman väärin tehnyt sai sen myös asiakkaan periaatteen mukaan korjata.) Asia erikseen vetosivatko siellä liikkeessä sitten siihen, että "täällä on virus, se on ihan omaa syytänne", vaikka ongelma olisi korjautunut itsekseen oikealla koodilla. Kuten arvata saattaa, asiakas ei ollut väärään koodiin ollenkaan tyytyväinen.

Tuo esimerkki jota ensin muistelin ja jonka asiaan sekoitin, saattoi myös olla jokin tavallinen 98-päivitysversion asentaminen, jossa ei ollut mitään ongelmia. (Ai miksi päivitysversio? No, siksi kun koneessa oli yleensä 95 ja 98-päivitysversio oli halvempi kuin kokonaan uusi.) Ei nyt kaikkia seitsämän vuoden takaisia kunnolla muista. Millä periaatteella päivitysversioissa tulee ongelmia? Ihan samoin ne pelittävät kuin ns puhtaalta pöydältä asennettavat versiotkin, kunhan ne on laitettu oikein.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 06 Helmi 2009 00:48

Mikäs se juttu oli että kun osti WindowsXP:n, pelkkä WindowsXP maksoi paljon enemmän kuin WindowsXP + microsoft hiiri? Minä tätä ihmettilin ja nuorehko myyjä ei osannut oikein selittää. Lopulta kävi niin että löysin halvan cd levyn ja kinusin WindowsXP:tä + cd levyä. Myyjä oli vissiin harjoitteoija, tuskastui nopeasti tinkaamiseeni ja sainkin ostattua edullisesti pelkän WindowsXP:n.

Tänä päivänä tilanne on se ,että tämä jo nykyisin hieman vanhentunut myyjä kertoi että WindowsXP kuulemma loppuu kaupoista. Sitä ei kohta enää mydä laisinkaan,kun valmistus on lopunut..toisaalta uusia miniläpsyköitä myydään WindowsXP:llä
sybe

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 06 Helmi 2009 01:05

sybe kirjoitti:Tänä päivänä tilanne on se ,että tämä jo nykyisin hieman vanhentunut myyjä kertoi että WindowsXP kuulemma loppuu kaupoista. Sitä ei kohta enää mydä laisinkaan,kun valmistus on lopunut..toisaalta uusia miniläpsyköitä myydään WindowsXP:llä

Firmathan osti jemmaan aika paljon XP:tä laittaakseen niitä uusiin koneisiin, kun Vista oli niin syvältä, että ihmiset haluaa kuitenkin XP:n.

sybe kirjoitti:Mikäs se juttu oli että kun osti WindowsXP:n, pelkkä WindowsXP maksoi paljon enemmän kuin WindowsXP + microsoft hiiri? Minä tätä ihmettilin ja nuorehko myyjä ei osannut oikein selittää.

Erikoistarjous mahdollisesti. Se on tarkoitettu vain niihin tietyihin paketteihin ja ne tulee maahantuojalta sellaisinaan.
Myös opiskelijoille on joskus ollut jotain ohjelmistoihin liittyviä alennuksia.
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 06 Helmi 2009 09:32

Dnd kirjoitti:Firmathan osti jemmaan aika paljon XP:tä laittaakseen niitä uusiin koneisiin, kun Vista oli niin syvältä, että ihmiset haluaa kuitenkin XP:n.

Ja etenkin kun mahdollisten käytettävien ohjelmien uudelleen kirjoittaminen vistalle on liian kallista. Ja miksi maksaa jos on jo toimivat ohjelmat.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ti 10 Helmi 2009 15:06

Tulipa tässä vähän aikaa sitten vastaan outo ilmiö poltetun dvd-r:n kanssa.

Polttelin levylle tauhkaa, ja kun levy jäi puolillee, en finalisoinut sitä. Tsekkasin sitten polton onnistuttua että varmasti meni se kama sinne ennen tiedostojen poistoa kovolta. Ei onnistu, tulee virheilmoitus: "funktio ei kelpaa".
Poltto-ohjelma (nero) näkee levyn normaalisti, mutta tyhjänä.

Koneessa kaksi asemaa, vanhempi polttava cd/normi dvd, ja uusi, polttava cd/polttava dvd. Vanhempi asema lukee tämän poltetun dvd:n ongelmitta. Uudemman aseman kanssa ollut mitään ongelmia normaalien cd/dvd:tten kanssa.

Googlaus ei juuri auttanut, Microsoftin tukisivustoilla (sikäli kun niistä olettaisin olevan apua...) ko. virheilmosta mainittiin että voi olla ajuriongelmat tai easy cd creator -poltto-ohjelman spedeily.

Minkään ajureitten kanssa en ole askarrellut tai asetuksia muutellut, ja poltto-ohjelmanakin on Nero.

Muttamutta...Multisessio-dvd:tä polttaessa Nero kyseli normaaliin tapaan varmistusta, että multisessiolevy ei välttämättä toimi vanhemmissa käyttiksissä (olisko ollut XP, sp.2?). Nyt XP:ssä on service pack 3, mahtaisiko se olla tuon ilmiön takana? :raps:

Nero on sama jo useamman vuoden vanha versio mikä tuli koneen mukana.
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja sybe » Ke 11 Helmi 2009 11:11

Mun Vista ei tykkää USB portteihin liitetystä tekniikasta.Vista aloittaa loputtoman kovalevyn surraamisen jos liittelen USB portteihin:digikamerani,ipodin,langattomien peliohjaimien "tukiasemat" ja monitoimi scanun. PC:ni oli rauta ongelmien takia huollossa ja pc saatiin toimimaan huollossa moitteetta. Kotonakin toimii, mutta kun liitän USB laitteita PC kaatuu kuten ennenkin. Kyllä mää ny lopetan nääs tvistailun.Visvainen vista lentää roskakoriin. Aloittelen tässä saikulla XP asentelua. Mun laiteajurit on asenneltu maininnalla Vista yhteensopiva. Epäilen kuitenkin kovasti. Pahin vehjes on EPSON DX4850 monitoimi vetputin.
sybe

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 13 Helmi 2009 02:54

Tämä ei ole mikään kysymys, vaan vastaus vaikkei ole kysyttykään.

Eli miten saa tämän turhaakin turhemman virheraportoinnin Microsoftille Windows XP:stä kuikkaan.

Mene "System advanced" valikkoon (saat auki myös painamalla Windows näppäintä ja Pausea yhtäaikaa) - "Advanced" välilehti - klikkaa "Error reporting" - klikkaa "Disable error reporting".

Toinen turhake kirjaa ylös tiedostot, joita olet käyttänyt, avannut tai muokannut.
Pois: Valitse käynnistä valikosta suorita ja kirjoita riville FSUTIL behavior set disablelastaccess 1
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Emeritus » Pe 13 Helmi 2009 14:29

Dnd kirjoitti:Mene "System advanced" valikkoon (saat auki myös painamalla Windows näppäintä ja Pausea yhtäaikaa)

Virheraportoinnin disablointi on tuttua kauraa, aika vinhaan lähti pois päältä moinen väkerrys; mutta tuo windows + pausesta en tiennytkään. Kätevä tietää.
Aina sitä vaan oppii uutta.
:viileä:
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja sybe » La 14 Helmi 2009 00:05

Onpas PC:ni nyt vakaa. PC:ssä pöhisee Windows XP, vielä sp2:lla kun sp3 tuossa latautuu. Miksi Vista sotki mun näytön fontitkin suttuisiksi? Nyt XP:n kanssa huomaan että onpas mulla hyvä näyttökin. Mielenkiintoista oli asentaa Nvidia 9600 Gt ajurit, ilmeisesti näytönohjaimen tuulettimen kierosluku muuttui. Kovalevyn hurinaa ei juuri kuulu, silloin tällöin raksahtelee. Vistassa kovalevy huusi armoa kokoajan. PC on ollut nyt päällä kaatuilematta 7 tuntia. Vistalla mun PC ei kauaa pystyssä pysynyt.Piti sitten tämä Vista kokea kantapään kautta. Olen nyt tökkinyt USB liiittimillä varustettuja vetputtimia PC:seeni edes taas, on se kivaa kun ei PC kaadu moiseen.Tarviikin taas jatkaa tökkimistä :keijo:
sybe

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 17 Helmi 2009 13:08

PC meni taas nurin.Blue screen of death. Kannoin taas PC:ni takuu huoltoon. Sais jo tulla kuntoon.
sybe

ViestiKirjoittaja sybe » To 19 Helmi 2009 18:06

Mun koti PC tuli kuulema kuntoon.En ole hakenut vielä huollosta.Nyt siihen on asenettu uudet muistit. Muistit oli kuulemma rikki,jollaoin testisoftalla testailivat.Eipä tuossa taida si olla jäljellä "vanhoina" komponenteina kuin kovalevy ja näytönohjain.
sybe

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 06 Maalis 2009 17:26

Hianoo.PC pelittää.Google Chrome ei toimi XP:ssä niiin hyvin kuin se toimi mulla Vistassa.Harmi.
sybe

ViestiKirjoittaja kaneli » Su 08 Maalis 2009 23:32

Mä kerron nyt huolenaiheeni tännekin. Mulla F-secure ei siis päivity nyt kunnolla; se vaan huutaa, että virustunnisteet ovat vanhoja.
Tein virustarkistuksen, jos sieltä olis löytyny joku pöpö, joka estää päivittymisen, mutta mitään ei löytynyt.
Manuaalisesti päivittäminen ei auta noihin virustunnisteisiin. Pitääkö mun nyt asentaa koko homma uusiksi (en oo ite koskaan tehnyt moista) vai onko muita ideoita?
It's all make believe, isn't it?
kaneli
Vastarannan keijo

EdellinenSeuraava

Paluu Multimedia