Työ- ja koulukuulumiset

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 08 Touko 2009 14:01

Kiitos vaan tännekin ketjuun kaikille tsempeistä ja sympatiasta :hymyhali:


Niin tosiaan, yksi uuvahtamiseen johtanut syyhän on siis tökerö johtaminen. Tehdään muutoksia muutoksen vuoksi, tai muka kustannussäästöjä hakien, mutta ei oteta huomioon työntekijöitä niitä muutoksia tehtäessä. Sitten kun siitä kitiset jonnekin, niin vastaus on tasoa "näin nyt on päätetty". Ihan firman ylintä johtoa myöten. Ei ne pässit pysty edes myöntämään, jos jokin muutos on mennyt päin helvettiä, vaikka niille numeerisena asian esittäisi. Ennen muutosta kulut 20 tonttua kuussa, muutoksen jälkeen 35. Muutoksen syy "keskityksen tuoma kustannussäästö". Vaikka asiasta on keskusteltu tuon tuhannen palaverissa ihan talousjohtajaa myöten, niin eivät pysty myöntämään, että kintuille tuli. Eikä ole aikomusta palata vanhaan tai edes yrittää uusia ratkaisuja. "Ylimenokauden ongelmia", oli yksi vastaus puoli vuotta muutoksesta. Noin esimerkiksi. Tee siinä sitten muutosehdotuksia yhtään kenellekään yhtään mistään...

Ja kun tuohon uupumiseen ei tosiaan ole mitään yhtä yksittäistä syytä, vaan paljon erilaisia ja eri syistä johtuvia. Olisi liian raskas savotta ruveta niitä kaikkia yrittää muuttaa.


Heti kun jaksan, niin haen taas uusia hommia. Nyt olen liian kuitti. No, meinaan kyllä vielä jutella yhden kaverin kanssa, jolla voisi olla mulle jotain tarjolla. Tosin tarvitsen kunnon loman ennen uuden duunin aloittamista. Enhän mä tässä tilassa edes opi mitään uutta, kun kapasiteetti on ylikuormitettu.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 08 Touko 2009 14:07

Aurora B. kirjoitti:Niin tosiaan, yksi uuvahtamiseen johtanut syyhän on siis tökerö johtaminen. Tehdään muutoksia muutoksen vuoksi, tai muka kustannussäästöjä hakien, mutta ei oteta huomioon työntekijöitä niitä muutoksia tehtäessä. Sitten kun siitä kitiset jonnekin, niin vastaus on tasoa "näin nyt on päätetty". Ihan firman ylintä johtoa myöten. Ei ne pässit pysty edes myöntämään, jos jokin muutos on mennyt päin helvettiä, vaikka niille numeerisena asian esittäisi. Ennen muutosta kulut 20 tonttua kuussa, muutoksen jälkeen 35. Muutoksen syy "keskityksen tuoma kustannussäästö". Vaikka asiasta on keskusteltu tuon tuhannen palaverissa ihan talousjohtajaa myöten, niin eivät pysty myöntämään, että kintuille tuli. Eikä ole aikomusta palata vanhaan tai edes yrittää uusia ratkaisuja. "Ylimenokauden ongelmia", oli yksi vastaus puoli vuotta muutoksesta. Noin esimerkiksi. Tee siinä sitten muutosehdotuksia yhtään kenellekään yhtään mistään...

Alkaa kuulostaa toistolta, mutta sama homma oli ex-paikassani.
Siinä vaiheessa tiesi homman olevan menetetty, kun Wannabe-Stalin, anteeksi Kunnioitettu Johtajamme Isä Aurinkoinen otti fläppitaulun esille ja demonstroi mielestään loogisesti ja aukottomasti kuinka "kontaktipinta per henkilö X suhteessa toimeenpanevaan yksikköön Y on täysin riittävä, ellei jopa ylikin" eli ei meillä oikeasti ollut työvoimapulaa, itse asiassa ihme että ketään ei poispotkittu :friikkipeukku:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 08 Touko 2009 14:47

Enää kolmisen viikkoa ja sitten hyvästelen nykyisen työpaikkani. Työkavereita tulee ikävä, mutta tehtäviä ja pomoa ei niinkään. Tai, pomoa ei varsinkaan! :p Tänään pidimme pienen suunnittelupalaverin, jossa oli parikymmentä työkaveria ja pomo. Jälleen palattiin erääseen tärkeään, mutta selvittämättömään asiaan, ja sitä vatvottiin varmasti ihan samoin sanankääntein kuin viime vuoden puolellakin... Tilanne on työntekijät vs. pomo eikä pomo jousta pätkääkään. Päinvastoin teilaa kaikki työntekijöiden ehdotukset ja vetoaa omiin pomoihinsa, vaikka hän itse saisi tämän asian päättää. Siksi asia ei kehity niin millään. Siitä suivaantuneena toin huomioni aika suorasukaisesti ilmi ja sain pari kaveriakin avaamaan suunsa. Siinä vähän pomolle sulateltavaa. Itse puolestani aloin pohtimaan viitsinkö ollenkaan pyytää työtodistusta... Ehkä annan taas pölyn vähän laskeutua ja pyydän vasta sitten.

Ja läksiäisetkin pitäisi kehittää... Mitä muut ovat yleensä viritelleet? Huom. työkaverit keskimäärin viis-kuuskymppisiä.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 08 Touko 2009 15:03

Kermakakkukahvit ainakin meilläpäin ovat olleet kova sana, juurikin noissa ikäpiireissä.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 08 Touko 2009 17:37

Smithersin työpaikan ja työkokemusten yhdenmukaisuus omiini on jo suorastaan hämmentävää :o:


Kakkukaffit mäkin ehdottaisin läksiäisiksi. Meillä jopa työnantaja ( :tipahdus: ) kustantaa kakun tuollaisiin. Ja kahvit. Omg. Ehkä se ei ole _ihan_ läpimätä firma. Mutta melkein.

Työnantajan on työsopimuslain mukaan annettava työntekijälle työtodistus työntekijän sitä pyytäessä. Normaali käytäntö lienee, että se tulee automaattisesti työsuhteen päätyttyä... Kai. Siinä ei saa olla mitään mainintaa esim. työntekijän käytöksestä tai taidoista, ellei työntekijä erityisesti sellaisia halua. Joten pyydä pois vaan, pölyn laskeuduttua voi olla, ettei enää tulekaan pyydettyä, ja sitten se jää. Tai siis, mulla luultavasti jäisi :p
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 08 Touko 2009 18:10

Tiedän nuo työtodistuskuviot ihan omasta kokemuksesta. Yleensä olen aina pyytänyt sellaisen, jossa on sanallinen kuvaus (kivempi!), mutta luulen, että pomolle vois tuottaa vaikeuksia tehdä sellainen, jonka haluaisin sitten jollekin jopa näyttää... Pomo on... verbaalisesti rajoitteinen. Sama koskee asiakirjoja. Vois olla niin kuivakka paperi, että vois olla ilmankin. Luultavasti sen kuitenkin vielä pyydän. Aiemmat pomot ovat lähetelleet todistuksia vaihtelevasti, joten yleensä pyydän itse.

Kakkukahvit pitää järkätä, mutta jotain muutakin vois olla. Ehkäpä kutsun immeiset pubiin kevätlounaan päätteeksi :D Porukkaan kuuluu vähän nuorempiakin. Työpaikka ei tarjoa muuta kuin muutenkin ilmaiset kahvit, kun en ole sentään eläkkeelle jäämässä. Se kevätlounas kuitenkin on ns. ilmainen, vaikkei läksiäisiin liitykään.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Nugat » La 09 Touko 2009 18:36

Tein jo kutsukortit päättäjäisiini, vaikka lopputyössä on pienen pieni fiksauksen pakka, mutta selvää on että se valmistuu seminaariin joten voin jo onnitella itseäni. :virne: Kannatti aikoinaan käydä graafinen, sillä näissä korteissä on sentään jotain tyyliä. :tilt:

Arvatkaa mitä. Ennen päättötöiden esittelytilaisuus on pidetty paikallisessa kirjastossa, jossa katon korkeus on varmaan se viis metriä. Noh, nyt tilaisuus pidetäänkin jossain muualla ja työni, joka on 2,6m metriä korkea ei mahdu sinne!! Kuvitelkaa!! Se asetetaan kuulemma kallelleen. :keijo: Hienoa lavastusosasto! Hyvä ettei sentään kyljelleen!
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Nugat » To 14 Touko 2009 17:09

:tilt:

Meitsi sai päättötyöstä täyden arvosanan. :tilt:

Ja äsken unohdin ihan alkaa syömään kiihdyksissäni, sillä kesäksi ja syksyksi varmistui työt. :tilt:

:superhymy:

Liian paljon iloisia asioita. Nyt itkettää. :pillitys:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 14 Touko 2009 17:11

Paljon onnea Nugat! :hymyhali:
-----

Mulla oli mukava päivä töissä. Harjoittelu alkaa olla puolessa välissä ( :kauhistunut: ) ja oli aika käydä puolivälikeskustelu harjoittuluvastaavani kanssa. Oikein antoisa keskustelu oli. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Sippura » To 14 Touko 2009 18:37

Nugat, tuhannesti onnea! :D

*****
Meillä töissä on alkanut mun sijaisen metsästys. Uutta ja erikoista päästä
mukaan tällaiseen toimintaan, aikaisemmin se olen ollut aina minä joka on
hakenut äitiyslomasijaiseksi, nyt toisinpäin. Jännää päästä mukaan niihin
haastatteluihin ja kyllä mä ihan mielenkiinnolla odotan sitä perehdytystäkin
jo, täytyy vaan hyvissä ajoin itse valmistautua siihen niin ei tule sitten tur-
hia yllätyksiä myöhemmin (tai ainahan niitä kuitenkin tulee, mutta anyways).
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Nugat » To 14 Touko 2009 20:28

Kiitos marski ja Sippura. :hymyhali:

Nyt alkaa pikkuhiljaa tunteet tasautumaan. :virne: Olin jo tehnyt suunnitelmia sen varalle, etten kyseistä työpaikkaa saakkaan ollenkaan tai vasta syksyllä. Toiminimen perustaminen oli lähellä. :tilt: Mutta totuus taitaa olla, ettei musta sellaiseen vielä olisi, joten ehkä tämä saatu työpaikka pelasti minut nöyryytykseltä. :virne:

Koulua enää kaksi viikkoa ja luvassa vielä pientä puuhastelua muutaman työn parissa, vähän biletystä - viimeisestä viikonlopusta tulee kyllä raskas. Perjantaista sunnuntaihin pitäisi juhlia. Väsyttää jo valmiiksi. Ja heti maanantaina töihin. :bubbles: Mikä on siis kivaa, mutta miten pää kestää moisen pyörityksen keskellä. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 14 Touko 2009 22:02

Onnea Nuggikselle :D


Mä kuulin tänään kiertoteitse, että pomo pelkää tosissaan, etten mene töihin enää ollenkaan. Ihan oikein sille, olisi *tana uskonut, kun sanoin, etten kestä sitä *skaa enää. Ja tehnyt asioille jotain.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja damn » Pe 15 Touko 2009 12:07

Kävin juuri koululla ja huomasin, että olen päässyt ensi vuonna kahdelle lyhytkurssille joille halusinkin :superhymy:. Se on aika hyvin siihen nähden, että valitsin kolme kurssia ja ensimmäistä vuotta opiskelevien valinnat huomioitiin vasta nelos-kolmos-ja kakkosluokkalaisten jälkeen. Valitettavasti monella luokkakaverilla ei ollut yhtä hyvä tuuri, osa samoillekin kursseille ilmoittautuneet kaverini olivat vasta varasijoilla kursseille.

Yhtä hyvä tuuri minulla ei käynyt kun yritin käydä pankissa hoitamassa asioita. Jonotin ikuisuuden vain kuullakseni, että ne ei pysty tekemään asialla mittään täällä, koska minun pankkini on entisessä kotikaupungissani. Harmittaa kun Osuuspankki ei voi kaikissa kaupungeissa hoitaa asiakkaittensa asioita, kun en minä pääse käymään entisessä kotikaupungissani pankissa ja jouduin nytkin hoitamaan asiat puhelimitse ja venailemaan kunnes ne saa lähetettyä minulle kaiken kirjeitse. Pitää hakea kesäksi toimeentulotukea kun en ole saanut töitä ja meidän koululla ei voi edes opiskella kesäisin. Olisi kiva saada joskus se hakemus ja liitteet vietyä sossuun. No, ehkä tässä vielä kerkeää.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 15 Touko 2009 12:34

Onnittelut koulunsa päättäville! :D

Kävin eilen pyörimässä uudessa työpaikassa ja vähän jännää oli nähdä uusia työkavereita ja "asiakkaita". Ihan kivasti kuitenkin meni. Käyn siellä vielä pariin otteeseen ennen varsinaisen työn alkua, joten ehtii tutustumaan vähän muihinkin.
Tänään pitää vielä mennä nykyisen työpaikkaan, vaikka aika hiljaista siellä tulee olemaan. Tuntuu turhalta koko homma... Toivottavasti en ole kuitenkaan siellä ihan yksin.

Enää kaksi viikkoa töitä ja kolme viikkoa Rooman lomaan! :virne:
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 15 Touko 2009 13:38

damn kirjoitti:Yhtä hyvä tuuri minulla ei käynyt kun yritin käydä pankissa hoitamassa asioita. Jonotin ikuisuuden vain kuullakseni, että ne ei pysty tekemään asialla mittään täällä, koska minun pankkini on entisessä kotikaupungissani. Harmittaa kun Osuuspankki ei voi kaikissa kaupungeissa hoitaa asiakkaittensa asioita, kun en minä pääse käymään entisessä kotikaupungissani pankissa ja jouduin nytkin hoitamaan asiat puhelimitse ja venailemaan kunnes ne saa lähetettyä minulle kaiken kirjeitse.

Oman konttorin saa vaihdettua pankin sisällä. Tilinumerokin kyllä sitten vaihtuu, joten hiukan se voi vaatia härväystä.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja annastindeli » Pe 15 Touko 2009 13:48

Ei miulla kyllä vaihtunu tilinumero kun vaihdoin konttoria ensin Mikkelistä Vantaalle ja sitten takaisin. Joensuuhun en oo jaksanu vielä vaihtaa, tulee kuitenkin Mikkelissä käytyä sen verran että saan pankkiasiani hoidettua.
Avatar
annastindeli
 
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 06 Tammi 2009 21:44

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 15 Touko 2009 16:32

Onnittelut minultakin, Nugat! :hymyhali:

---

Kevään 2009 ylioppilas tässä hei. :D

Tulokset tulivat ja lukemiseeni (tai oikeastaan lukemattomuuteeni) nähden kirjoitukset menivät ihan hyvin. Italiasta B, biologiasta B, ruotsista C, matikasta C, englannista M sekä äidinkielestä L. :tilt:
Paremminhan nuo olisivat aina voineet mennä, mutta kun olin laiska, on aivan turha valittaa. Tyytyväinen olen.

Parin viikon kuluttua on siis edessä riehakkaat juhlat. :D
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja damn » Pe 15 Touko 2009 18:36

Galileo kirjoitti:Oman konttorin saa vaihdettua pankin sisällä. Tilinumerokin kyllä sitten vaihtuu, joten hiukan se voi vaatia härväystä.


Pitääkin asiasta kysäistä pankilta, olisi huomattavasti helpompi jos pankki olisi täällä kaupungissa asun(ja toivon mukaan asun myös opiskelujen jälkeenkin). Tilinumeroa ei hirveästi huvittaisi vaihtaa, joten jos se vaihtuu niin täytyy miettiä asiaa uudemman kerran.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 15 Touko 2009 19:03

annastindeli kirjoitti:Ei miulla kyllä vaihtunu tilinumero kun vaihdoin konttoria ensin Mikkelistä Vantaalle ja sitten takaisin. Joensuuhun en oo jaksanu vielä vaihtaa, tulee kuitenkin Mikkelissä käytyä sen verran että saan pankkiasiani hoidettua.

Voi olla sitten ettei vaihdu. En ole kokeillut. Mulla on takaraivossa käsitys, että tilinumerossa xxxxxx-xxxx ensimmäisen osan pari ensimmäistä numeroa määrittää pankkiryhmän ja loput konttorin ja toinen ryhmä sitten asiakkaan varsinaisen tilin. Enihuu, konttorin voi kumminkin vaihtaa. Eikä kannata hylätä mahdollisuutta vaihtaa koko pankkiakin vain sen takia, että on "ollut asiakkaana pienestä piiperosta asti".
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 15 Touko 2009 20:28

Maija kirjoitti:
Kevään 2009 ylioppilas tässä hei. :D

Tulokset tulivat ja lukemiseeni (tai oikeastaan lukemattomuuteeni) nähden kirjoitukset menivät ihan hyvin. Italiasta B, biologiasta B, ruotsista C, matikasta C, englannista M sekä äidinkielestä L. :tilt:


Onnea tuloksista ja varsinkin äidinkielen laudaturista. :D
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 15 Touko 2009 20:35

Paljon onnea Maija! :hymyhali:
-------

Tänään oli iltavuoro ja huomennakin on töitä. Olo on kyllä tosi väsynyt, mutta ihan mukava päivä mulla oli töissä. :)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 15 Touko 2009 22:59

Suuret kiitokset. :hymyhali:
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Suvi » La 16 Touko 2009 02:29

Voi ei, ihan pakko kommentoida. Onnittelut Nugetille (Nugat) ja Maijalle. :D

Huh, tänään kuultiin taas niin kivoja työjuttuja, että. :friikki: Nuo jutut aiheuttavat vaan niin helskutisti lisätöitä. :friikki: No, elämä on ja kivahan se on, että on ainakin töitä. Tiedän kyllä etten kestäisi hetkeäkään sitä, että töissä ei olisi mitään tekemistä.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 17 Touko 2009 15:44

Onnea Maijalle valmistumisesta! :D

Iski jännitys, että miten mun rasitusvammaolkapää kestää töitä. Tietynlainen "imurointi"-liike pistää nivelet huutamaan armoa, ja luultavasti joudun kuitenkin heti hiomishommiin. Ehkä nyt olisi aika alkaa treenaamaan tuota olkapäätä.

Vinkkei? :tilt: 2 viikkoa aikaa. :keijo:

Viime syksynä jumpassa ollessani teki gutaa tehdä painot kädessä liikkeitä. Silloin alko olka tuntumaan kunnolliselta. :D Ongelmana on, että pitäisi säännöllisesti saada itsensä hetkeksi painojen ääreen.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Työ- ja koulukuulumiset

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 17 Touko 2009 16:23

Opettel käyttämään molempia käsiä, niin saa aina toista leppuuttaa. Kyllä sen harjottelemalla oppii ja siitä on hitosti hyötyä muutenkin.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

EdellinenSeuraava

Paluu Huuhaa



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron