Eurovaalit

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 01 Kesä 2009 12:37

Mikäs Fordella on tilanne EU-vaalien suhteen?
Aiotko äänestää tai oletko jo äänestänyt? Miksi/Mikset?

Minä aion äänestää, tietenkin. Mielestäni kansan syvät rivit eivät ihan tajua kuinka suuri merkitys EU:lla on asioihin. Tai tuntuu, että EU:sta valitetaan kyllä, mutta ei kuitenkaan koeta että äänestämällä asioihin voisi myös vaikuttaa.


Lentsun takia en nyt oikein osaa muotoilla tähän mitään muuta järkevää, kun aivot ei ihan toimi kunnolla :bubbles: , mutta luotan teidän fiksuihin päihinne. Keskustelkaa. :virne:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja SimonTemple » Ma 01 Kesä 2009 12:49

Huomenna äänestään....Kyllä nää vaalit on vähän sellaset EVVVK, mutta menen lunastamaan valitusoikeuteni äänestämällä. Vaalien tulos näyttää aika selvältä :blah:
Avatar
SimonTemple
Kansan ääni
 
Viestit: 242
Liittynyt: To 08 Touko 2008 20:17

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 01 Kesä 2009 12:49

SimonTemple kirjoitti:Huomenna äänestään....Kyllä nää vaalit on vähän sellaset EVVVK

Miksi? :hämillään:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 01 Kesä 2009 12:57

EU kai tuntuu etäiseltä ja hankalasti ymmärrettävältä. Se on kaukana ja henkilöityy kurkkudirektiiveihin (joskin muistelisin tänä aamuna lukeneeni Hesarista, että sitä oltaisiin purkamassa, en nyt jaksa etsiä uutista). EU:sta puhuttaessa tunnutaan korostavan byrokratiaa, sitä koneistoa joka kääntää tekstejä standardoidusti ja kattaa vain tietyn määrän lautasia.

EU on myös mutkikas, koska puolueet verkostoituvat siellä eri tavoin, kaikenlaisiksi ylikansallisiksi puolueiksi, joista ihmiset harvemmin ovat selkeästi perillä, mutta jotka kuitenkin vaikuttavat asioihin. Sinänsä ei siis ihme, jos ihmiset ajattelevat, että ei tässä äänestämisessäkään mitään järkeä ole. Mutta ilman muutahan EU:lla on paljonkin merkitystä nykyään, ei siitä mihinkään pääse.

Eurovaalikoneiden kysymyksiin on myös vaikea vastata. Muiden vaalien koneista olen yleensä saanut ihan mielekkäitä ehdokkaitakin, nyt myös useita sellaisia, joita en kyllä äänestäisi.

Ajattelin kuitenkin äänestää. Puolue on valittuna vaalikoneesta riippumatta ja ehdokasta arvon vähän vielä. Tulee ehkä kiire valita, jos haluaisi ehtiä ennakkoon.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja SimonTemple » Ma 01 Kesä 2009 13:03

Vastaus!

-EU on minusta hiton byrokraattinen eräälainen Euostoliitto, idea oli hyvä, mutta nyt....
-Liikaa maita jotka elävät muiden siivillä, eivätkä halua kehittyä, mm Balkanin maat, Puola, Balttian maat, Italia jne...
-En halua Turkkia EU:hun, koska se ei täytä täysiä kriteerejä. Enkä halua Serbiaakaan.
-EUn hallinto ja päätöksenteko on sekavaa.
-Monet päätökset ovat vastoin monen oikeustajua.
-Suuret firmat sanelevat lait (lobbaus) mm tekijäoikeuslakien järjettömyys tavallisen kuluttajan kannalta, "Teostoilla" on jo viranomaisoikeuksia mm. tarkistaa IP-ossia jne, ja ne harjoittavat mielivaltaa...
Avatar
SimonTemple
Kansan ääni
 
Viestit: 242
Liittynyt: To 08 Touko 2008 20:17

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 01 Kesä 2009 13:06

Mutta jos on EU:sta em. mieltä, ja kun siellä kuitenkin nyt ollaan, eikö sitten entistä suuremmalla syyllä kannattaisi kiinnostua siitä kuka siellä sitten päättää?
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja SimonTemple » Ma 01 Kesä 2009 13:21

Joo totta! En missään tapauksessa äänestä mitään hiton Perssuomalaisia, se sakki on kyllä niin takamuksesta kuinka olla ja voi, suosittelen Homma-foorumiin tutustumista niin huomaatte mistä porukasta on kyse.

Eli ääni menee isolle puoleelle.
Avatar
SimonTemple
Kansan ääni
 
Viestit: 242
Liittynyt: To 08 Touko 2008 20:17

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 01 Kesä 2009 14:04

Itse en kamalan innostunut vaaleista ole, mutta aion silti äänestää. Lähipiirissä on ärsyttävän paljon Timo Soinin kannattajia, joten yksi Soini-ääni pitää mennä "neutralisoimaan". :virnu:

Aion luottaa kokeneeseen ehdokkaaseen, jolla on jo aiempaakin työkokemusta kyseisestä elimestä ja jonka uskon uutterasti työskentelevän omien arvojensa puolesta, jotka liippaavat riittävän läheltä omia arvojani.

Vaalimainoksissa on ollut kyllä ihan hauskojakin. Tällä hetkellä suosikkini on:

"Kalevi Olin - Ihminen ensin", joka on hauska ajatella muodossa:

"Kalevi: Olin ihminen ensin."

Myös Anneli Jäätteenmäen lause: "Kestävyys testattu" herätti minussa naurunpyrskähdyksen.

Niin ikään tekisi mieli soitella muutamille ehdokkaille, että kuinka realistisena he läpimenonsa näkevät, kun ehdokkaita on 231 ja 13 kuitenkin vain valitaan.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ma 01 Kesä 2009 19:51

Muistanko ihan väärin, vai ovatko nämä eurovaalit näkyneet katukuvassa paljon enemmän kuin aikaisemmat? Ainakin nyt tuntuu, että joka bussipysäkillä ja joka mainostaulussa on jonkun ehdokkaan naamataulu.

Mielestäni EU-vaalit ovat tärkeät jo siksi, että liki puolet lainsäädännöstä tulee Euroopan Unionin kautta. Minä myös olen aina ollut hyvin optimistinen Euroopan yhdentymisen ja EU:n vakautta tuovan vaikutuksen suhteen. Toki yksittäinen ääni ei hirveästi hetkauta asioita suuntaan eikä toiseen, mutta toisaalta äänestämättä jättäminen aiheuttaisi minulle tunnontuskia ja harmittaisi pitkään.

Olen poliittisilta mielipiteiltäni niin tuuliviiri, että päätöksentekoprosessini vaaleissa voi joskus olla hyvin pienistä muuttujista kiinni ja hyvin epäolennaisenkin oloiset yksityiskohdat saattavat ratkaista. Joka tapauksessa ehdokaskandidaattini ovat sellaisia, joilla uskon olevan riittävästi taitoa, kokemusta ja valmiutta toimia. Ns. julkkisehdokkaat saavat jäädä omaan arvoonsa.

L-S kirjoitti:EU on myös mutkikas, koska puolueet verkostoituvat siellä eri tavoin, kaikenlaisiksi ylikansallisiksi puolueiksi, joista ihmiset harvemmin ovat selkeästi perillä, mutta jotka kuitenkin vaikuttavat asioihin.


Tämä on juuri se ongelma, kun EU:n parlamentissa Keskusta kuuluu liberaaleihin ja Kokoomus konservatiiveihin, vaikka Suomessa ei tällaista manner-Euroopassa normaalia oikeiston jakoa konservatiiveihin ja liberaaleihin ole. Kepulaiset sitten ovat tämän myötä EU-parlamentissa jäseniä ryhmässä, joka vastustaa maataloustukia.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Suvi » Ma 01 Kesä 2009 20:22

päivänpolttaja kirjoitti:Muistanko ihan väärin, vai ovatko nämä eurovaalit näkyneet katukuvassa paljon enemmän kuin aikaisemmat?


En tiedä, en ole itse ainakaan huomannut eroa aikaisempaan. Tosin en muutenkaan huomaa ikinä mitään. :virne:

Aion äänestää, ensimmäistä kertaa ennakkoon muuten. Olisin ollut valmis äänestämään jo eilen, mutta tajusinkin, että oli helluntai eikä ennakkoäänestystä toimitettu silloin. Tänään unohdin vaalilappusen kotiin. :p En ole vielä päättänyt, ketä äänestän, mutta päätös tapahtuu varmaan vasta vaaliuurnalla. Nyt on sentään jonkinlainen ajatus ehdokkaasta. Kai se sitten niin on, että EU tuntuu niin etäiseltä, etten ole jaksanut innostua enemmän näistä vaaleista ja perehtyä asioihin enemmän. Mutta niinhän se on, että EU:ssa tehtävät päätökset ovat läheisempiä kuin voisi kuvitellakaan.

Oikeastaan vaalien tulosta enemmän itseäni jännittää se, että olen näissä vaaleissa vaaliavustajana (ensimmäistä kertaa). Se on varmaankin mielenkiintoista.
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja SimonTemple » Ma 01 Kesä 2009 20:24

Jepni! Tuo kepun kuuluminen liberaaleihin EU-ryhmissä on aina ollut suuri naurun aihe, voiko olla mitään niin konservatiivista ja vanhoillista kun maalaisliitto. Toisaalta kepuhan on osto- ja myyntiliike, joka tekee mitä tahansa repiäkseen etuja omilleen, ikävä vaan että aina muut joutuvat maksamaan ne edut, niin Suomessa kuin EU:ssakin.
Avatar
SimonTemple
Kansan ääni
 
Viestit: 242
Liittynyt: To 08 Touko 2008 20:17

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 01 Kesä 2009 20:47

Olen kyllä ajatellut mennä äänestämään. Vielä on kuitenkin ihan hakusessa, ketä äänestäisin.

Toinen ongelma on myös se, ettei mulla ole mitään käsitystä, missä mun vaalilappunen on. Olisi ihan kiva tietää, minne mun kuuluu mennä äänestämään. :keijo:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 01 Kesä 2009 21:19

SimonTemple kirjoitti:Jepni! Tuo kepun kuuluminen liberaaleihin EU-ryhmissä on aina ollut suuri naurun aihe, voiko olla mitään niin konservatiivista ja vanhoillista kun maalaisliitto.

Niin siis kv-politiikassa liberaali ei tarkoita sitä viherpiipertäjäsateenkaarihippiä, jota sen on kansankielessä totuttu tarkoittavan. Liberaalius viittaa mun mielestä enemmänkin liberaaleihin globaaleihin markkinoihin ja johtamiseen oikeistolaisessa mielessä.
Korjatkaa jos oon väärässä, kun käsitykseni tulee taas Australiasta. Australian liberaalipuolue on siis jopa pahempi asia kuin paikallinen konservatiivipuolue. Putkinäköisiä, lyhytnäköisiä, ja ahdasmielisiä rahan, vallan ja oman edun perässä juoksevia pahiksia.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Kaarina » Ke 03 Kesä 2009 18:29

Kävin äänestämässä ennakkoon, sillä en ole Kemissä virallisena äänestyspäivänä. Siskoni on tehnyt (ja tekee) töitä erään ehdokkaan taustalla ja piti ihan sen vuoksi äänestää tätä ehdokasta. Ette mene siskon työ hukkaan. :virne:

Täytyy rehellisesti myöntää, että nämä vaalit eivät ole minua kovasti kiinnostaneet, mutta äänestämässä kävin jo pelkästään äänestämisen ilosta ja onpas sitten oikeus purnata, jos purnattavaa on.
Kaikki on hetken tässä.
Avatar
Kaarina
 
Viestit: 205
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 17:19

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja SimonTemple » To 04 Kesä 2009 18:14

Jottei mee ihan kepun haukkumiseksi, niin uskon että kepu saa peloteltua väkensä uurnille, siihen viittaa uusin Ylenkin galluppi että kepulit saavat kolme paikka. Korhonen on käyttänyt sossujen vanhaa taktiikaa eli pelotellut hallituksen värillä, nyt heilui sinipuna-kortti. :virne:

Itse veikkaan aika samaa kuin Ylekin, mutta tässä oma lopullinen veikkaukseni paikoista laittakaa te omanne:

Kokoomus 4
Kepu 3
Sossut 2
Pesu+jeesustelijat 2
Vihreät 2

Iloisin uutinen olisi siis hurrien putoaminen parlamentista, sitä sopii toivoa, eikä tulisi ikävä kommareitakaan.
Avatar
SimonTemple
Kansan ääni
 
Viestit: 242
Liittynyt: To 08 Touko 2008 20:17

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 04 Kesä 2009 18:22

Arvauksia en ala esittämään, mutta HS.fi kertoi jostain gallupista:

"Puolueiden saamat äänimäärät jakaantuvat niin, että kokoomus saa 22,9, keskusta 19,7, Sdp 18,2, perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien vaaliliitto 12, vihreät 11,3, vasemmistoliitto 7,5 ja rkp 5,6 prosenttia äänistä."

Suutun, jos kd/persuilla menee noin hyvin. Ja suutun vielä enemmän jos joku Ari Vatasen kaltainen dille pääsee läpi tai toiselle kaudelle.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Emperor Pälpätipää » To 04 Kesä 2009 20:02

Kyllähän sitä pitää sunnuntaina äänestämään jotakuta joka tietää nyky-yhteiskunnasta jotain, eikä elä viime vuosituhannella :virne:
Jelppaa mua Olli-Pekka Kenopää
Avatar
Emperor Pälpätipää
 
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 23 Tammi 2009 10:08

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Sade » To 04 Kesä 2009 21:06

Lyyra kirjoitti:Suutun, jos kd/persuilla menee noin hyvin. Ja suutun vielä enemmän jos joku Ari Vatasen kaltainen dille pääsee läpi tai toiselle kaudelle.


Mutta onhan Vatasella niin hienot vaaliteesitkin:

"Elämä on lahja - sen häkellyttävän kauniissa kukkameressä ei ole koskaan liikaa värejä."

Siis kuka vielä väittää, ettei suomalainen mies osaisi olla runollinen. :virne:

Mutta kaipa se Vatanen läpi pääsee, kun puolustaa niin hienosti pienen autoilijan asiaa. :huoh: Mutta jos Pascal käy neutralisoimassa Soini-äänen, niin omaa ääntäni voisi kai pitää Vatasen neutralisointi -äänenä.

Kohta alkaakin YLE:n vaalikeskustelu. Jee jee! Viimeistään tässä vaiheessa pieni vaalihuuma alkaa yleensä nostaa päätään.
Avatar
Sade
 
Viestit: 194
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:51

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 04 Kesä 2009 21:11

Sade kirjoitti:
Mutta onhan Vatasella niin hienot vaaliteesitkin:

"Elämä on lahja - sen häkellyttävän kauniissa kukkameressä ei ole koskaan liikaa värejä."


Tohon sitaattiin voisi lisätä vielä: "...sano Vatanen, kun poikansa sisäoppilaitokseen pakotti." :p
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 04 Kesä 2009 21:23

Kohta 10. Menköön Ari sinne perheensä luo ja pysyköön siellä. Jos arveluttaa, ei tarvi parlamenttiin yrittää enää.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Shay » La 06 Kesä 2009 22:46

Pitäisi äänestää, haluaisin äänestää, mutta yksi suomalainen ei EU:ia pelasta ja vaalikoneen antamat ehdokkaatkin
ovat olleet sellaisia, etteivät mene läpi kirveelläkään. :p Ehdokkaita on muutenkin liikaa ja mahdoton niistä on valita.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 07 Kesä 2009 11:24

Kaikissa vaaleissahan ehdokkaita on liikaa, eikä yksi suomalainen pelasta Suomea tai kotikuntaakaan. Vaalikoneet auttaa. Kun tekee useamman, saa vähän hajontaa, mutta toisaalta siellä saattaa jotkut nimet alkaa myös toistumaan. Koneiden suositusten perusteella voi sitten tehdä perusteellisempaa valintaa.

Vielä ehtii. :tilt:

Edit: Kierrätän vielä toverini facebook-statusta, kun sanoi niin osuvasti:

Tänään äänestämään ettei kaikenmaailman Ari Vataset vie voittoa! :virne:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 07 Kesä 2009 14:35

Kävin äänestämässä. Ehdokkaisiin en juurikaan ehtinyt (lue jaksanut) tutustua, joten äänestin puoluetta. Sen verran kuitenkin katsoin, ettei raapustamani numeron takaa paljastunut julkkista tai urheilijaa tai julkkisurheilijaa. :viileä:
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 07 Kesä 2009 20:54

Äänestysprosentti 40,4%. :ei:

No mutta mun ehdokas on näillä näkymin menossa läpi, joten se hyvä.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Eurovaalit

ViestiKirjoittaja Sippura » Su 07 Kesä 2009 21:24

Jorssi kirjoitti:Kävin äänestämässä. Ehdokkaisiin en juurikaan ehtinyt (lue jaksanut) tutustua, joten äänestin puoluetta. Sen verran kuitenkin katsoin, ettei raapustamani numeron takaa paljastunut julkkista tai urheilijaa tai julkkisurheilijaa.


Sama täällä. Puolueen perusteella minäkin katsoin ehdokkaan, sellaisen joka ei ole
yllämainittujen lisäksi myöskään kansanedustaja. Hittoako ne sinne Eurooppaan än-
keää kun täällä kotimaassakin on työsarkaa ihan riittämiin?

Hävettävän vähän kyllä kiinnosti nämä vaalit, mutta ainakin velvollisuus tuli täytet-
tyä :sori:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron