Sikainfluenssa

Re: Sikainfluenssa

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 27 Tammi 2010 13:47

Kävinpä ottamassa rokotteen, kun kerran ilmaiseksi sai. Pistoskohta oli pari päivää arka, mutta muuten ei mitään oireita. Alun sekoilujen jälkeen täälläkin oli näköjään saatu organisaatio kuntoon, parissa minuutissa oli rokote olkapäässä.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 27 Tammi 2010 16:30

Mä tuolla aikaisemmin tuumailin, että ei kiinnosta rokotukset, koska en menisi kausi-influenssarokotuksiinkaan.

Maha-asukkihan on nyt sitten aiheuttanut hirmuisia pohdintoja aiheesta ottaako vaiko eikö ota. Rokotteen riskeistä ei löydy kirveelläkään tietoa mistään :friikki: Joku THL:n ihminen on jossain haastattelussa sanonut, ettei pandemiarokotusta (sikisrokotteesta puhuttaessa) ole aiemmin testattu raskaana olevilla, ainoastaan elänkokeilla. Eikä niidenkään tuloksia ilmoitettu sen tarkemmin. Siitä sitten pitäisi arvioida rokotteen riski.

Eikös noita nyt ole jo sen verran rokotettu, että voitaisiin tilastoista katsoa, onko rokotetuilla esim. kohonnut keskenmenoriski? Neuvolalääkäristä ei ollut mitään apua, eikä ahkerakaan googlaus ole tuottanut tulosta. Ilmeisesti ainakin kausi-influenssarokotuksilla on kohonnut riski, mutta kuinka paljon suurempi? Itse taudin riskit ovat hyvin tiedossa, joten niitä ei tarvitse enää ainakaan mulle ruveta kertaamaan.

Huolta asiasta ei lievittänyt yhtään VKS:lla töissä oleva tuttu, joka väitti sikainfluenssarokotetuilla olevan enemmän ennenaikaisia synnytyksiä. En tiedä, mihin perusti väitteensä.

Oikein maukasta ensimakua vaikeisiin päätöksiin pienen ihmisen elämästä. Mitä, jos tuleekin tehtyä väärä päätös? En ikinä antaisi itselleni anteeksi.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja theia » To 28 Tammi 2010 14:09

Aurora B. kirjoitti:Maha-asukkihan on nyt sitten...
Mitä ihmettä, miten mä oon tällaisen uutisen missannut? :o: Onnea huimasti! :D
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 28 Tammi 2010 14:41

Asianmukaisesti kakkavaippaketjussa sen ilmoitin, joten jos sitä tulee välteltyä syystä tai toisesta, niin tieto on saattanut livahtaa ohi :virne: Kiitos onnitteluista :D
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja LazyBastard » To 28 Tammi 2010 15:58

Aurora B. kirjoitti:
Oikein maukasta ensimakua vaikeisiin päätöksiin pienen ihmisen elämästä. Mitä, jos tuleekin tehtyä väärä päätös? En ikinä antaisi itselleni anteeksi.

Tuollaiset päätökset on aina vaikeita. Tiede näyttäisi kuitenkin sanovan, että influenssan sairastaminen on oikeasti vaarallista, kun taas vakavista flunssarokotteiden haitoista ei ole näyttöä. Tosin rokotteiden osalta valitetaan riittävän tiedon puutetta. Raskaana oleville naisille suositellaan rokotuksia, koska flunssan sairastamisen osalta tiedetään lisääntynyt kuolleisuus.

In several countries, pregnant women are recommended seasonal influenza vaccination and identified as a priority group for vaccination in the event of a pandemic. We review the evidence for the risks of influenza and the risks and benefits of seasonal influenza vaccination in pregnancy. Data on influenza vaccine safety in pregnancy are inadequate, but the few published studies report no serious side-effects in women or their infants, including no indication of harm from vaccination in the first trimester. National policies differ widely, mainly because of the limited data available, particularly on vaccination in the first trimester. The evidence of excess morbidity during seasonal influenza supports vaccinating healthy pregnant women in the second or third trimester and those with comorbidities in any trimester. The evidence of excess mortality in two previous influenza pandemics supports vaccinating in any trimester during a pandemic.

Pubmed

Tuo pubmed on muutenkin paras paikka tällaisen tiedon etsimiseen, koska siellä olevat artikkelit on julkaistu vertaisarvioiduissa lehdissä.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 29 Tammi 2010 17:07

Mulle tipahti tänään kutsu tutkimukseen nimeltä "A(H1N1)v-pandemiarokotuskampanjan vaikutukset", eli lyhyesti "Pandemiarokotuskampanjatutkimus". Ajattelin osallistua, kun piikkiä ei tarvi sitä varten ottaa. Saapahan ilmaisen terveystarkastuksen. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 29 Elo 2010 21:31

Kukaan ei ole palannut asiaan vaikka maailmalla supistaan. :O:

Aiheesta mm."THL suosittaa sikainfluenssarokotusten keskeytystä."

Miten olette suhtautuneet näihin uutisiin?

Aikaisemmin, kun ihmisiä kehotettiin pikimiten kiirehtimään piikkijonoon, pidettiin rokotteista kieltäytyjiä vainoharhaisina luomuhippiäisinä, jotka eivät ajattele itsensä ja lapsiensa parasta. Nyt on asetelmat kääntyneet toistepäin. "Luomuhippiäiset" viheltelevät ja pudistelevat päätään, tämähän jo arvattiin että jotain tulee käymään. Ne taas jotka saivat rokotteen pälyilevät ympärilleen ja yrittävät puolustella... vai kuinka? Itse kuulun ryhmään luomuhippiäiset, kun en rokotetta ottanut, joten en oikeastaan tiedä mitä rokotteen ottajat ajattelevat. Usko rokotteeseen oli kova ja voiko tietämätön tavallinen ihminen muuta kuin luottaa siihen mitä ylempää sanotaan? Pelottelu oli kyllä aika hurjaa ja itsekin toisinaan pohdin kovasti mitä tehdä.

Narkolepsia on autoimmuunisairaus josta lisää tästä ja liitän vielä Antti Heikkilän sivuilta selostusta asiasta;

"On siis turha keskustella mitä myrkkyjä mikin rokote sisältää sillä tärkeintä olisi ajatella, miten kukin rokote vaikuttaa itse immuunijärjestelmään. Narkolepsia, kohtukuolemat, keskenmenot, infektiokierteet ja leegio monia muita sairauksia, joista ihmiset ovat valittaneet, selittynevät juuri tällä mekanismilla.

Tehosteaineilla ja vajavaisella biologisella informaatiolla väsätty rokote altistaa ihmiset autoimmuunisairauksille. Näitä sairauksia tunnetaan ainakin pari sataa. Minkä sairauden sitten kukin saa, riippuu perimästä. Sairaus ei siten johdu rokotteen suorasta vaikutuksesta vaan sen aiheuttamasta häiriintyneestä immuunivasteesta, johon kukin reagoi sitten taipumustensa mukaisesti. Joku saa syövän, toinen taas reuman."

Eli narkolepsia jää tuskin ainoaksi ongelmaksi rokotteen myötä.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 29 Elo 2010 22:31

Aika rajulla iskee. Saat joko syövän tai reuman...
Minä en käynyt piikillä, kun ei noita perussairauksia pitäisi olla. Laiskakin olen, etten rokotetta varten viitsinyt lähteä terppatädille. Lisäksi asustelen yksinäni, niin että sairastumiseni ei juuri muihin vaikuta.

Kannattaako rokottaminen? Kaikkihan me jokatapuksessa kuollaan kulkutautiin, rokotteeseen tai muutenvaan syöpään.
Kansanterveysasiat ovat aikamoista pähkintää vaativaa hommaa. Rokotteiden ansiosta moni tappava ja vammauttava tauti on vaipunut horrokseen.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 29 Elo 2010 22:54

Onhan toi aika karua kieltämättä. Mutta ei kaikki saa reumaa eikä narkolepsiaa tai syöpää.

Mäkin olin hippiäinen, mutta niin mä olen aina ollut influenssarokotteiden kohdalla. En vain koe sellaista tarvitsevani. Hyvä vain, että on rokotteita, jottei kaikenmaailman kurkkumädät pyöri miten sattuu ihmisten keskuudessa. Mutta kyllähän niitä hieman pitäisi tutkia ennen kuin aletaan laajemmalti ihmisiin piikittämään. Nythän kävi käsittääkseni niin, että ne riskiryhmiin kuuluvat (lapset ja nuoret) saivat maksaa tästä "kokeilusta".
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 29 Elo 2010 22:58

Hmm.. Ite en piikkiä ottanut, ei käynyt mielessäkään. Tai no siis kävi mielessä, mutta en keksinyt mitään syytä, miksi ottaisin. Mediamyllytys oli tosi hurjaa, mutta harvemminpa minä sen mukaan lähden muutenkaan. (Tosin tämän uuden mediakalabaliikin minä jopa ymmärrän jollain tasolla. Ite lentsu oli kuitenkin suurimmalle osalle vain lentsu, sikäli kuin olen ymmärtänyt - siksi en sitä piikkiäkään kokenut tarvivani.)

Se, etten ottanut piikkiä, ja se, että olen suurimman osan ajasta kukkais-itu-hippi-kommari, ei kuitenkaan tarkoita, että olisin saanut tästä uudesta kalabaliikista jotain "ähhäti minähän sanoin" -tyyppisiä kiksejä.

En ole lääketieteen enkä farmakologian asiantuntija, joten en voi ottaa kantaa väitteisiin rokotteen testaamattomuudesta tai mahdollisista haitta-aineista, mutta pelottavaltahan tämä kaikki kuulostaa - narkolepsiat, halvaukset sun muut. Asiat pitää tutkia perinpohjin, mutta sikäli kuin ymmärrän ihmistä (kokonaisuutena), niin sairauksien puhkeamista on yleensä käytännössä mahdotonta selittää vain jollain yhdellä tekijällä. Mun käsityksen mukaan vakavat sairaudet ovat aina enemmän kuin osiensa summa - ja toiset eivät osatekijöistä huolimatta sairastu lainkaan.

Eli: EI mitään uutta sanottavaa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » Su 29 Elo 2010 23:42

Minä en jaksa näistä asioista murehtia, minut on rokotettu, eikä ainakaan vielä ole ongelmia näkynyt (tokin nuot näyttävät koskettavan ainakin vielä tällä hetkellä lapsia). Tietysti tuo on perseestä, että esmerkiksi oman kunnian ja maineen takia tutkimustuloksia pantattiin, mutta sitähän se on nykyaikana. Vika tokin voi olla myös siinä, että rokote piti saada äkkiä markkinoille. Mutta joo, yksinkertainen tosiasia on se, että kiireessä ja paineen alla ne virheet on ennenkin tehty ja mitä muuta kaikki se nuhan mediahypetys ja kilpailijoiden kanssa suoritettu kilpajuoksu suurille hillosammioille (kuka käärii ne miljardit tuomalla rokotteen markkinoille) olisi voinut aiheuttaa? Yksinkertaisesti, sääli kun tässä kävi näin, mutta nyt sille ei voi mitään, paitsi olla jälkiviisas suuntaan tai toiseen.

Ylipäätäänsäkin, kun ottaa huomioon rokotusohjelman laajuuden niin määrällisesti kuin ikäryhmittäinkin, niin puhutaan maailmanlaajuisesti monista miljoonista rokotetuista (ja kun tieteellinen fakta vielä on, että ihmisten geeniperimässä on alueellisia muunnelmia) olisi ollut suoranainen ihme, jos mitään tai minkäännäköisiä jälkioireita ei olisi tullut. Yksinkertaisesti, todellisuudessa näitä narkolepsia (jne.) tapauksia tarvittaisiin miljoonia (ja niistä pitäisi vielä karsia pois ne, jotka olisi saaneet sen muutenkin), jotta päästäisiin edes prosentuaaliseen määrään rokotetuista, joten käytännössä, kyse ei oikeasti ole vielä mistään poikkeuksellisesta rokotusten aiheuttamasta ongelmasta. Ja miksi minä mainitsin alueelliset geenipoikkeavuudet, yksinkertaisesti siitä syystä, että esimerkiksi meillä pohjoismaalaisilla voi olla joku pieni geenimuunnos, jota ei semmoisenaan (vaan se on erilaisena) välttämättä ole esimerkiksi amerikkalaisilla (muistattehan vihreet silmät, sinisilmät, etc. mitä käytiin biologiassa, tosin nyt ei puhuta silmien väristä, vaan enemmänkin rhesustekijästä). Normaalissa elämässä tämä ei tietystikään näy mitenkään, mutta entä sitten jos rokotteessa on joku osa, joka ei vaikutakkaan amerikkalaiseen geeniin, mutta voi vaikuttaa skandinaaviseen geeniin? Tämähän ei näy amerikkalaisilla tehdyssä testissä (jollei sitten satu geenin kantajaa testiryhmään), mutta sepä voikin näkyä käytännössä kun aletaan rokottaa skandinaaveja.

Tulipas muuten tuossa mieleen, että kun nämä oireilut on lähinnä ollu lapsilla (ainakin siinä uutisoinnissa johon minä olen törmännyt), niin tämähän olisi voitu yksinkertaisesti pelastaa sillä, että ne olisi jätetty rokotusohjelman ulkopuolelle. Toisaalta, mitä luulette jotta minkähänlaisen älläkän vanhemmat olisivatkaan nostaneet jos "tappajataudin" suoja olisikin omalta pikku kullannuppu söpöliiniltä kielletty, kun sehän ihan sikavarmasti sen sitten saa ja kuolee siihen *niiskniisk*? Varsinkin kun kaikki muut sen olisi saanut ja siten pelastuneet? Tosin nyt sitten tietysti valitetaan sitä, että lapsen elämä on pilattu viallisella rokotteella.

Se, mikä minua tässä puuhassa lähinnä mietityttää on se yksinkertainen seikka, että rokotukset ajettiin läpi mediahypetyksellä ja kun rokotukset saatiin ympäri maailmaa kunnolla käyntiin, koko possunuha katosi oikeastaan kokonaan uutisoinnista ja mediasta. Lisäksi, missä on se suuri ja pelottava kevät/kesän flunssa-aalto jota luvattiin, kun oli noita luomuhippejä ja muita rokotuksesta kieltäytyjiä sen verta, että olisi sieltä pitänyt tulla jotain. Vai olikos tämä alkusyksyinen flunssa (jonka kävin mennä viikoilla lävitte) kenties se ja jos oli niin miten hitossa se mulla oli, muthan oli rokotettu. Tässä ihan oikeasti alkaa miettiä, että olisiko kyseessä sittenkin ollut se jota kevyemmän pään salaliittoteoreetikot (ja pari koomikkoa) uumoilivatkin, rahankuvat silmissä tehty suuremman luokan kusetus jolla kerättiin miljardit parempiin taskuihin, tiedä tuota.

Muuten, eikös silloin -84/85 ollut jokin sokeripalarokote joka jaettiin tyyliin kaikille,ja sitten syntyi keltaisia lapsia (minen kuulemma ollu, mutta pari tuttua kuulemma oli), ja varmasti silloinkin uutisoitiin muistakin seurannaisvaikutuksista, tiedä tuosta. Ainakin itse olen huomannut, että me kasivitoset ollaan aika riitaista (ja jossain mielessä myös tyhmää) sakkia, johtuiskohan tämä tosta sokeripalarokotteesta :raps: (Ainakin kun miettii omaa peruskoulu ja lukio aikaa, sekä sitä, mitä on tullu kavereiden kanssa juteltua asiasta.)
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 30 Elo 2010 00:19

Tällä asialla on kyllä mässäilty iltapäivälehdissä oikein urakalla. Nykyään lähinnä kieltäytyy lukemasta sikainfluenssarokotteeseen liittyviä uutisotsikoita kaupassa. Etsii mieluummin oikeaa tietoa lähteistä, jotka eivät ylireagoi kaikkeen mahdolliseen.

Asiaan: Mut rokotettiin. Terveydenhuoltoalan työt saivat aikaan sen, että koin oikeastaan velvollisuudekseni rokottaa itseni, sillä en halunnut, että yksikään saa minulta tuota tautia. (Tosin, eihän tuokaan suoja tokikaan 100 prosenttinen ole.) Ei ole kaduttanut yhtään. Kyllähän minä tiesin, että siinä on riskinsä. Ei rokotetta vain voitu testata kaikilla mahdollisilla tavoilla ja tarpeeksi pitkäkestoisesti. Ja miten olisikaan voitu. Kiire kun oli.

Olisi mielenkiintoista (niin karulta kuin tämä kuulostaakin) tietää, mitä olisi tapahtunut, jos rokotetta ei olisi käytetty ollenkaan. Kuinka moni lapsi olisi kuollut? Kuinka moni olisi saanut narkolepsian sikainfluenssan piiskattua immuunipuolustusta? En usko, että siinä olisi käynyt hyvin. Uhkia olisi ollut riittämiin. Nyt on helppo todeta, että sehän oli monelle vain normaali influenssa. Olisiko ollut, jos riskiryhmät eivät olisi kiirehtineet rokotettavaksi?

Kuulostaa ihan loogiselta, että juuri lapsilla on puhjennut rokotteesta narkolepsia. Mitä kauemmin ihminen on elänyt, sitä todennäköisemmin narkolepsiaa aiheuttavaa geeniperimää kantavalle ihmiselle on jo puhjennut narkolepsia. Kuinkakohan moni noista lapsista olisi saanut narkolepsian muutaman vuoden sisällä ilman rokotusta? Tuleekohan seuraavina vuosina toisenlainen piikki (narkolepsian ilmaantuvuus pienenisi viime vuosien "normaalia" huomattavasti alemmalle tasolle)? :raps:

Tuntuu melkein väärältä, kun ei ole asiasta kauhuissaan, vaan suhtautuu siihen (melkein) ainoastaan ammatillisella mielenkiinnolla.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 30 Elo 2010 01:29

Mulla on kaveri, joka nyt tuulettaa kädet pystyssä, kun ei rokotetta hakenut. Minä hain. Nyt hän on siis ollut kaukaa viisas ja minä läheltä tyhmä. :epäilevä:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 30 Elo 2010 12:01

Onneksi lääkefirmoilta löytyy ratkaisu vaivaan kuin vaivaan!

Rokotevalmistajalta lääke narkolepsian hoitoon.

Kuulostaa tosi luotettavalta. :friikkipomppu:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 30 Elo 2010 13:39

Nugat kirjoitti:

Suosittelisin kyllä, että tutkisit vähän muitakin lähteitä, kuin Antti Heikkilää. Hän kun käyttää lähteitä hyvin valikoiden ja pitää luotettavina myös kaikenmaailman salaliitto-sivustoja. Näyttää tuossakin vetävän mutkat suoriksi ja lausuvan totuuksina asioita, joista ei ole juurikaan näyttöä.

Jos nyt odotettaisiin mitä tutkimus saa selville, ennen kuin julistamme rokotteen syylliseksi. Iltapäivälehtien uutisointiin taas en kiinnittäisi kauheasti huomiota, niiden tarkoitus on myydä lehtiä, ei etsiä totuutta.

Toisaalta, mikäli haittavaikutus on kovin harvinainen, niin ei ole testiä millä se voitaisiin mitenkään saada selville.

Itse sikainfluenssasta on tiedossa, että se oli hyvin raju alueilla, joissa ei rokotetta vielä ollut (kuten Australiassa ja Uudessa-Seelannissa) ja että siihen kuolleet ovat normaalia kausi-influenssaa nuorempia.

They sought to devise an "apples to apples" way to compare pandemic and seasonal flu mortality. To estimate the age distribution of pandemic deaths, they relied mainly on a European study of 468 laboratory-confirmed pandemic deaths, published in August 2009. It showed that more than 85% of the deaths were in people younger than 60, with an overall mean age of 37.4, as compared with an estimated mean age of 76 in those who die of seasonal flu.

Lähde
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 30 Elo 2010 14:52

LazyBastard kirjoitti:
Nugat kirjoitti:

Suosittelisin kyllä, että tutkisit vähän muitakin lähteitä, kuin Antti Heikkilää. Hän kun käyttää lähteitä hyvin valikoiden ja pitää luotettavina myös kaikenmaailman salaliitto-sivustoja. Näyttää tuossakin vetävän mutkat suoriksi ja lausuvan totuuksina asioita, joista ei ole juurikaan näyttöä.

Mielestäni tuo lainaukseni oli ihan asiaa, ilman näitä tarkoittamiasi Heikkilän huuhaa juttuja selkeästi ja yksinkertaisesti selitettynä. Mikä tauti sitten häiriintyneestä ja heikentyneestä immuunipuolustuksesta syntyykään riippuu perimästä ja ympäristöstä. Nyt vaan kummasti sattui narkolepsiatapauksia tulemaan erityisen paljon rokotusten jälkeen. Miksi sitten juuri narkolepsia on yleistynyt, niin se olisi kiinnostava tietää. Netissä pyörii keskusteluja ruotsalaisten ja suomalaisten geeniperimästä, muualla maailmassa ei ilmeisesti narkolepsiatapaukset ole lisääntyneet mitenkään ihmeellisesti. Mun mielestä olisi todella outoa, jos muuta ei sitten muka ilmenisi.

Mutta odotetaan tosiaan lisätietoa. Sitä varmasti tulee. :p
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 30 Elo 2010 15:48

Nugat kirjoitti:
Mielestäni tuo lainaukseni oli ihan asiaa, ilman näitä tarkoittamiasi Heikkilän huuhaa juttuja selkeästi ja yksinkertaisesti selitettynä.

Tarkoitin kyllä, että nuo väitteet eivät perustu mihinkään, eihän Heikkilä edes esitä mitään lähteitä väitteilleen. Tätä juuri tarkoitan sillä, että miehen väitteisiin kannattaa suhtautua kriittisesti.

Esimerkiksi autoimmuunisairauksien (kuten esimerkiksi Guillain-Barre) kohdalla on huomattu, että kyllä, joissakin rokotteissa on niiden riski,tutkimuksen mukaan sikainfluenssa rokotteen kohdalla noin 0,8 tapausta miljoonaa rokotettua kohti, mutta se riski ei ole läheskään niin suuri kuin niillä, jotka sairastavat itse infektion.

Mikä tauti sitten häiriintyneestä ja heikentyneestä immuunipuolustuksesta syntyykään riippuu perimästä ja ympäristöstä.

Hetkinen, mihin tämä väite, että rokote häiritsee ja heikentää immuunipuolustusta, perustuu?
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 30 Elo 2010 18:57

LazyBastard kirjoitti:
Mikä tauti sitten häiriintyneestä ja heikentyneestä immuunipuolustuksesta syntyykään riippuu perimästä ja ympäristöstä.

Hetkinen, mihin tämä väite, että rokote häiritsee ja heikentää immuunipuolustusta, perustuu?

Tarkoitin autoimmuunisairautta yleisesti ottaen. Se syntyy heikentyneet immuunipuolustuksen seurauksena. Ja nyt näyttää siltä, että rokote on joillekkin jotain häiriötä aiheuttanut puolustukseen. Herkemmät geenit? Katsotaan mitä tutkijat saavat selville. Kun kukaan ei tiedä vielä oikeastaan yhtään mitään. Saatanhan olla ajatuksineni metikössä.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 30 Elo 2010 19:23

Nugat kirjoitti:
Tarkoitin autoimmuunisairautta yleisesti ottaen. Se syntyy heikentyneet immuunipuolustuksen seurauksena.

Ihanko totta? Mihin tämä väite perustuu?

Autoimmuunisairauksien syntyähän ei täysin tunneta, mutta arvellaan, että jotkin bakteerit ja virukset saattavat muuttaa kudoksien rakennetta tai saattavat muistuttaa henkilön omia kudosrakenteita niin, että omat immuunipuolustuksen solut luulevat omia kudoksia vieraiksi ja hyökkäävät niitä vastaan. Kyse ei siis olisi immuunipuolustuksen heikkenemisestä vaan sen kohdistumisesta väärään kohteeseen.

Rokotteissa on aina toki riskinsä. Infektioissa riskit ovat suuremmat.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 30 Elo 2010 19:46

LazyBastard kirjoitti:
Nugat kirjoitti:
Tarkoitin autoimmuunisairautta yleisesti ottaen. Se syntyy heikentyneet immuunipuolustuksen seurauksena.

Ihanko totta? Mihin tämä väite perustuu?

Autoimmuunisairauksien syntyähän ei täysin tunneta, mutta arvellaan, että jotkin bakteerit ja virukset saattavat muuttaa kudoksien rakennetta tai saattavat muistuttaa henkilön omia kudosrakenteita niin, että omat immuunipuolustuksen solut luulevat omia kudoksia vieraiksi ja hyökkäävät niitä vastaan. Kyse ei siis olisi immuunipuolustuksen heikkenemisestä vaan sen kohdistumisesta väärään kohteeseen.

Äh sekoitin itseni. :läps: Olet oikeassa, noinhan se on.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja skray » Ma 30 Elo 2010 21:25

Mä otin rokotteen, mutta vain koska olin kaverini mukana joka välttämättä halusi käydä rokotteen ottamassa. Sillä haluan sanoa, että olisin hyvin voinut olla rokotteen ottamattakin. En silloin ajatellut sen suuremmin sen hyötyjä tai haittoja, plussaksi toki luin sen, että kun kaupassa joka päivä törmään vaikka minkälaiseen asiakaskuntaan, olisin helposti voinut saada tartunnan, mutta mihinkäs en voisi sairastua muutenkin, kun nyt kaikenmaailman rahoja ja maksukortteja tulee käsiteltyä oli sitten sikaflunssaa liikkeellä tai ei.

En ole medioissa otsikoita syvemmälle seurannut narkolepsiakeskusteluja, mutta mieleeni on tullut kysymys: Jos narkolepsia tuli rokotteen sivuvaikutuksena, katoaako se sitä mukaa, kun rokotteen teho katoaa? Ja kuinka pitkä se rokotteen teho olikaan? Entä oliko kaikilla narkolepsian saaneilla jokin yhteinen tekijä sen lisäksi, että olivat lapsia?
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 30 Elo 2010 23:25

linkki :p linkki :pönde:, linkki :friikkipeukku:, linkki :isosilmä:, linkki :pahis: ja linkki :kops:

Eli pähkinänkuoressa, possunuha oli lääkefirmojen/USA:n/Venäjän/Ukrainan/juutalaisten/Terroristien/<pane-sopiva-taho-tähän> tahallisesti levittämä tauti, jolla pyrittiin maksimoimaan tulot/hallitsemaan väestöä. Lisäksi rokote oli olemassa jo ennen taudin puhkeamista ja se oli tarkasti testattu ja hyväksi todettu, tarkoituksena oli yksinkertaisesti sairastuttaa/sterilisoida x määrä maailman väestöstä siten että y määrä (joka on helpommin hallittavissa, vaikkapa 500 miljoonaa) väestöstä jää jäljelle. Eli koko tautihypen lopputuloksena piti olla raskas väestönhallinta, mutta se nyt ilmeisesti kusi kun ei saatu kuin kourallinen (eihän se hitto vie mahu marginaaliin) autoimmuniteetti ongelmaisia (joista valtaosa olisi luultavimmin kuitenkin puhjennut itsestään jossain vaiheessa), varsinkin kun taudin kanssa oltaisiin kuitenkin pärjätty paremmin :huoh:

Tässä muuten kaikille halukkaille pieni leikki: Googleta <haluamasi avainsana (esim. ash cloud) tähän> + nwo (tai new world order) ja lue sitten mistä se oikeasti johtuu. (Ja tämä tosiaan toimii myös suomeksi, jos ei jaksa enklantia tavata => uusi maailmanjärjestys.)

Kuten varmaan arvaatte, mie olen LazyBastardin kanssa samoilla linjoilla: Lähteet kunniaan ja mielellään jotain muuta kuin rokotusinfon tai iltapäivälehtien kautta, kiitos (ja ei, vaikka ihminen onkin kirurgi, lääkäri ja kirjailia, hän tuskin kuitenkaan on johtava virologi ja yleisnero, julkisuushakuinen niinkin).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 31 Elo 2010 08:12

skray kirjoitti:En ole medioissa otsikoita syvemmälle seurannut narkolepsiakeskusteluja, mutta mieleeni on tullut kysymys: Jos narkolepsia tuli rokotteen sivuvaikutuksena, katoaako se sitä mukaa, kun rokotteen teho katoaa? Ja kuinka pitkä se rokotteen teho olikaan? Entä oliko kaikilla narkolepsian saaneilla jokin yhteinen tekijä sen lisäksi, että olivat lapsia?

Sikainfluenssarokotteen idea on se, että se sisältää pilkottuja sikainfluenssaviruksen pintaproteiineja. Näiden avulla se opettaa kehon puolustusjärjestelmät tunnistamaan sikainfluenssaviruksen, kun se kehoon tulee. Mikäli rokote on toimiva, niin ei sen teho häviä minnekkään.

Samaan toimintatapaanhan perustuvat kehon luonnollisetkin puolustusjärjestelmät. Vanhemmilla ihmisillä esimerkiksi oli parempi puolustuskyky sikainfluenssaa vastaan, koska heidän nuoruudessaan on esiintynyt vastaavan kaltaisia viruskantoja. Heidän kehonsa siis tunnisti hyökkääjän.
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja skray » Ti 31 Elo 2010 10:36

LazyBastard kirjoitti:Sikainfluenssarokotteen idea on se, että se sisältää pilkottuja sikainfluenssaviruksen pintaproteiineja. Näiden avulla se opettaa kehon puolustusjärjestelmät tunnistamaan sikainfluenssaviruksen, kun se kehoon tulee. Mikäli rokote on toimiva, niin ei sen teho häviä minnekkään.

Samaan toimintatapaanhan perustuvat kehon luonnollisetkin puolustusjärjestelmät. Vanhemmilla ihmisillä esimerkiksi oli parempi puolustuskyky sikainfluenssaa vastaan, koska heidän nuoruudessaan on esiintynyt vastaavan kaltaisia viruskantoja. Heidän kehonsa siis tunnisti hyökkääjän.

Aivan. Vanhemmista ihmisistä kertovan jutun olenkin kuullut.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 31 Elo 2010 13:29

Yabba kirjoitti:Eli pähkinänkuoressa, possunuha oli lääkefirmojen/USA:n/Venäjän/Ukrainan/juutalaisten/Terroristien/<pane-sopiva-taho-tähän> tahallisesti levittämä tauti, jolla pyrittiin maksimoimaan tulot/hallitsemaan väestöä. Lisäksi rokote oli olemassa jo ennen taudin puhkeamista ja se oli tarkasti testattu ja hyväksi todettu, tarkoituksena oli yksinkertaisesti sairastuttaa/sterilisoida x määrä maailman väestöstä siten että y määrä (joka on helpommin hallittavissa, vaikkapa 500 miljoonaa) väestöstä jää jäljelle. Eli koko tautihypen lopputuloksena piti olla raskas väestönhallinta, mutta se nyt ilmeisesti kusi kun ei saatu kuin kourallinen (eihän se hitto vie mahu marginaaliin) autoimmuniteetti ongelmaisia (joista valtaosa olisi luultavimmin kuitenkin puhjennut itsestään jossain vaiheessa), varsinkin kun taudin kanssa oltaisiin kuitenkin pärjätty paremmin :huoh:

En lukenut edes noita linkkejä, mutta kuvauksen perusteella tutulta kuulostaa. Melkein asiaan kuin asiaan epäillään liittyvän suuria kansainvälisiä salaliittoja. Jos vaikka Wirkkala heittää keihästä pari metriä toivottua vähemmän, niin ihmiset alkavat spekuloida Suomen urheilujohdon nykytilalla. Asiaan kuin asiaan halutaan joku salainen, iso syyllinen. Onko se sitten Jumala? :sori:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä