Lauta- ja korttipelit

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Suvi » La 25 Loka 2008 09:43

Max kirjoitti:Joku taisi pohtia china handin sääntöjä. Siinä jaetaan ensin jokaiselle pelaajille kolme pimeätä korttia vierekkäin ja väärinpäin pöydälle. Näiden päälle tulee vielä kortit oikein päin. Näiden lisäksi jokaiselle pelaajalle jaetaan vielä kolme korttia käteen, jotka saa katsoa. Ollaan pelattu sellasilla säännöillä, että kädestä saa vielä vaihtaa kortteja pöydässä oleviin (tietty niihin näkyvillä, eli naama ylöspäin oleviin) omiin kortteihin "päikseen". Pöytään (keskelle) aletaan lätkiä vuorotellen myötäpäiväjärjestyksessä kortteja niin, että pääsääntönä on, että isomman kortin voi lyödä pienemmän päälle. Mailla ei ole merkitystä. Jos samaa tai isompaa ei kädessä ole, saa yrittää lyödä vielä tuurilla suoraan nostopakasta pelipakkaan. Jos ei onnaa, pelaajan pitää nostaa koko pelipakka, eli siihen mennessä keskelle lätkityt kortit. Poikkeuskortteina on kympit, jotka kaataa koko pakan "pois pelistä", jolloin aloitetaan korttien lätkiminen taas puhtaalta pöydältä. Kakkosen taas voi lyödä minkä tahansa kortin päälle ja heittää kakkosen päälle vielä jonkun toisen kortin. Pöydässä olevia kortteja saa alkaa pelaamaan vasta kun käsi on pelattu tyhjäksi, eli tietty päällimmäiset, näkyvät kortit ensin kolmen pimeän kortin jäädessä viimeiseksi. Pelin voittaa luonnollisesti se, joka on päässyt ensimmäisenä korteistaan eroon.

Olikohan tarpeeksi sekavasti laitettu? :keijo:



Tuli tuosta mieleen, että meillä on ollut tosi helpotetut säännöt: Muuten sama, mutta myös ässät
kaatavat sekä neljä samaa numeroa peräkkäin. Ai niin, ja kun on itse lyönyt kakkosen, niin ei enää
saa heittää itse siihen mitään korttia, paitsi tietenkin vasta seuraavalla omalla vuorolla.

Ja kädestä ei saa vaihtaa enää niitä naama ylöspäin olevia kortteja varsinaisen pelin ollessa käynnissä,
vaikka olen kyllä sellaistakin vaihtoehtoa pelannut, että saa.

Ja aina pitää olla kolme korttia kädessä, paitsi tietenkin silloin kun nostopakka loppuu. (En muista, kuuluiko
siitä oikeasti tulla joku rangaistus, jos ei ole kolmea korttia kädessä.) Ja jostain syystä nimenomaan se, jolla
on herttakolmonen, aloittaa. Tai sitten muuten vaan se, jolla on pienin kortti. :p

Olikohan tämäkin tarpeeksi sekavaa? :keijo:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 25 Loka 2008 12:27

Suvi kirjoitti:
Max kirjoitti:Joku taisi pohtia china handin sääntöjä. Siinä jaetaan ensin jokaiselle pelaajille kolme pimeätä korttia vierekkäin ja väärinpäin pöydälle. Näiden päälle tulee vielä kortit oikein päin. Näiden lisäksi jokaiselle pelaajalle jaetaan vielä kolme korttia käteen, jotka saa katsoa. Ollaan pelattu sellasilla säännöillä, että kädestä saa vielä vaihtaa kortteja pöydässä oleviin (tietty niihin näkyvillä, eli naama ylöspäin oleviin) omiin kortteihin "päikseen". Pöytään (keskelle) aletaan lätkiä vuorotellen myötäpäiväjärjestyksessä kortteja niin, että pääsääntönä on, että isomman kortin voi lyödä pienemmän päälle. Mailla ei ole merkitystä. Jos samaa tai isompaa ei kädessä ole, saa yrittää lyödä vielä tuurilla suoraan nostopakasta pelipakkaan. Jos ei onnaa, pelaajan pitää nostaa koko pelipakka, eli siihen mennessä keskelle lätkityt kortit. Poikkeuskortteina on kympit, jotka kaataa koko pakan "pois pelistä", jolloin aloitetaan korttien lätkiminen taas puhtaalta pöydältä. Kakkosen taas voi lyödä minkä tahansa kortin päälle ja heittää kakkosen päälle vielä jonkun toisen kortin. Pöydässä olevia kortteja saa alkaa pelaamaan vasta kun käsi on pelattu tyhjäksi, eli tietty päällimmäiset, näkyvät kortit ensin kolmen pimeän kortin jäädessä viimeiseksi. Pelin voittaa luonnollisesti se, joka on päässyt ensimmäisenä korteistaan eroon.

Olikohan tarpeeksi sekavasti laitettu? :keijo:



Tuli tuosta mieleen, että meillä on ollut tosi helpotetut säännöt: Muuten sama, mutta myös ässät
kaatavat sekä neljä samaa numeroa peräkkäin. Ai niin, ja kun on itse lyönyt kakkosen, niin ei enää
saa heittää itse siihen mitään korttia, paitsi tietenkin vasta seuraavalla omalla vuorolla.

Ja kädestä ei saa vaihtaa enää niitä naama ylöspäin olevia kortteja varsinaisen pelin ollessa käynnissä,
vaikka olen kyllä sellaistakin vaihtoehtoa pelannut, että saa.

Ja aina pitää olla kolme korttia kädessä, paitsi tietenkin silloin kun nostopakka loppuu.

Olisi tietysti voinut lukea heti kunnolla ajatuksella läpi nuo Maxin laittamat säännöt. :epäilevä: Eli meillä Arabiassa neljä samaa kaataa ja kympit. Ei kuitenkaan ässät. Muutoin säännöt ovat samat kuin Suvilla.
-----

Eilen pelasin pitkästä aikaa Scrabblea. (Edellisestä pelistä on monta vuotta.) :superhymy: Voitin kaverin yli 40:llä pisteellä. :viileä:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 25 Loka 2008 12:59

Max oli tainnut vain unohtaa säännöistä, että neljä samaa kaataa. Lisäksi kuvia saa laittaa vasta kasin päälle. Ässäthän ei china handissa kaada. Sitä en muista, että saiko kakkosen päälle laittaa mitä vaan vai vain toisen kakkosen. Kuitenkin on sellanen fiilis, että se meni niin kuin Max kirjoitti, eli kakkosen päälle sen lyöjä jatkaa lyömällä minkä tahansa kortin.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Avatar
Jorssi
 
Viestit: 3287
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 11:29

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Vanilla » La 25 Loka 2008 22:00

Max kirjoitti:Mö: Lisättäköön vielä ontopikkina, että lautapeli nimeltään AÖ oli myöskin hauska. Siinä piti aikarajan sisällä keksiä esim. eri kirjaimilla alkavia automerkkejä, pääkaupunkeja, makuuhuoeesta löytyviä asioita jnejne ja lätkiä pylpyröitä kirjaimien päälle. Hauskinta oli tietenkin pölliä niitä pylpyröitä toisilta. Sekin peli jäi kotikotiin aikanaan.

Ai vau, tuoko se peli oli? :D Muistan hämärästi pelanneeni tuollaista peliä joskus ehkä kymmenvuotiaana serkkujeni kanssa. Jostain syystä hävisin aina - serkut ovat mua yli kymmenen vuotta vanhempia. Mutta hauskaa se oli! Pitäisi löytää se jostain.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Max » Su 26 Loka 2008 17:05

Jorssi kirjoitti:Max oli tainnut vain unohtaa säännöistä, että neljä samaa kaataa. Lisäksi kuvia saa laittaa vasta kasin päälle. Ässäthän ei china handissa kaada. Sitä en muista, että saiko kakkosen päälle laittaa mitä vaan vai vain toisen kakkosen. Kuitenkin on sellanen fiilis, että se meni niin kuin Max kirjoitti, eli kakkosen päälle sen lyöjä jatkaa lyömällä minkä tahansa kortin.


Niinpä niin. En tosiaan muistanut tuota neljän peräkkäisen kortin kaatosääntöä. Kuvakorteista vasta kasin jälkeen ei ole meillä ollut mitään puhetta. Kakkosen päälle saa musta lyödä mitä tahansa, koska kakkonen on pelin pienin kortti.

Jännä muuten, että periaatteessa "yksi ja sama" korttipeli tunnetaan pelkästään tässäkin pienessä nettiyhteisössä jollain viidellä eri nimellä ja yhtä monella eri variaatiolla. :tilt:
Do you hear? The moon is weeping in a secret room! They tap at my window with tiny poles!
Avatar
Max
 
Viestit: 75
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:08

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 27 Loka 2008 15:27

marenkienkeli kirjoitti:
puolikarkea kirjoitti:
theia kirjoitti:
Max kirjoitti:Joku taisi pohtia china handin sääntöjä. ---
Toi mikään china hand oo, se on kaatokymppi! :nirppa:


Tunnen tuon pelin nimellä kiinalainen pokeri.

Mä taas tunnen tän pelin nimellä Arabia. :virne:

Pakkaa sekoittaakseni kerron joskus kakarana pelanneeni tuota kyseistä peliä nimellä "Kolme kolmosta" :tilt: Kouluaikoina se jo kulki Arabiana.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Janet » Ke 29 Loka 2008 23:29

Nugat kirjoitti:Sitten sellainen peli oli kova juttu pitkän aikaa, missä... ööh... perinnönhimoiset sukulaiset yrittivät ratkaista tätinsä/mummonsa murhaa ja samalla listivät toisiaan johdattelemalla muita pelaajia kartanon ansoihin kuten takkaan, kirjahyllyn huterille tikapuille, kristallikruunun alle, portaisiin ja ja ja.... simpura en muista pelin nimeä! Siihen peli laudalle vielä "rakennettiin" kartanon sali ja se sivu seinä, missä oli takka. :D Kissakin perinnönhimoissaan listi ihmisiä.


Kalmankuja 13!! Maksoin aikoinaan itseni kipeäksi siitä pelistä (makso varmaa yli 300 markkaa!), mutta sitä pelataan edelleen. :) Viime syksynä pelattiin pareittain ja kaikki ei aina ihan muistanut millä henkilöillä itse pelaa, niin tapahtui muutama itsemurhakin siellä. :D

Eikö kukaan ole hehkuttanu Jungle Speediä? :O: Viimeksi lauantaina pelattiin sitä, niin kyllä sai nauraa maha kipeenä taas. Ja mustelmia ja naarmuja saatto syntyä!
Avatar
Janet
 
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 07 Touko 2008 13:47

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 29 Loka 2008 23:55

Janet kirjoitti:Eikö kukaan ole hehkuttanu Jungle Speediä? :O: Viimeksi lauantaina pelattiin sitä, niin kyllä sai nauraa maha kipeenä taas. Ja mustelmia ja naarmuja saatto syntyä!

Olen kerran pelannut sitä ja vaarallinen peli on kyllä kyseessä. Mä vaan oon aika huono siinä, jos joudun vääntämään siitä kapulasta muiden kanssa, kun mulla on niin vähän voimia. Mutta onneksi oon melko nopea. :) Mutta kauan oli kyllä käsi hellänä, vaikka vain kerran jouduin kapulasta taistelemaan. Parasta oli, kun kaks kaveria väänsi ihan tuskas sen kapulan kanssa. Pöydän ylikin toinen meni (pelasivat siis eri puolilla pöytää). Tai se, kun otin kapulan kuin hidastetussa filmissä. Kaveri katsoi pikkuisen hölmistyneenä, kun tajusi, että otinkin kapulan oikeasti. Luuli vissiin, että yritän saada hänet ottamaan kapulan väärään aikaan. :virnu:

Ei kyllä parane olla mitään rikkoutuvaa lähettyvillä, kun Jungle speediä pelaa. Alku oli aikamoista arpomista, kun en millään meinannut muistaa, pitikö tietyn erikoiskortin kohdalla ottaa kapula vai ei. Mutta yhden pelin perusteella, se on kyllä hyvä peli.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Suvi » To 30 Loka 2008 20:44

Aurora B. kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:
puolikarkea kirjoitti:
theia kirjoitti:
Max kirjoitti:Joku taisi pohtia china handin sääntöjä. ---
Toi mikään china hand oo, se on kaatokymppi! :nirppa:


Tunnen tuon pelin nimellä kiinalainen pokeri.

Mä taas tunnen tän pelin nimellä Arabia. :virne:

Pakkaa sekoittaakseni kerron joskus kakarana pelanneeni tuota kyseistä peliä nimellä "Kolme kolmosta" :tilt:


Meillä se oli (tai on välillä vieläkin) "Kolme espajalaista" tai "Kolme homoa". Ties kuka nekin nimet on keksinyt, tai
mistä ne ovat tulleet. :p
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 29 Joulu 2008 16:37

Joululoma on meidän perheessä tunnetusti lautapelien aikaa. Olen huvikseni laskenut, kauanko aikaa on lautapeleihin kulunut loman aikana. 19-28.12 välisenä aikana olen pelannut noin 11 tuntia lautapelejä, jos yhden uuden pelin sääntöjen opettelua ei oteta laskuihin. Eli keskimäärin yli tunti päivässä. (Joka päivä emme tokikaan ole pelanneet.)

Veljeni sai joululahjaksi Thurn und taxis -pelin (tuttavallisemmin Turun taksi -pelin. :jaaha: Peli ei kylläkään millään tavalla liity takseihin, mutta tuo keksimäni lempinimi on paljon helpompi sanoa. :virne: ). Kolme kertaa olen sitä nyt pelannut. Pelissä lukee, että peli kestää noin tunnin. Tämä aika pitää melko hyvin paikkaansa. Peli ei ole noussut lempipelieni joukkoon, mutta hyvä se silti on. Sääntöjen opettelu vei melko kauan aikaa, kun kukaan meistä ei ollut sitä aiemmin pelannut. Sääntöjen opettelun jälkeen se on kuitenkin melko yksinkertainen peli. Tarkoituksena on rakentaa postireittejä kaupungeista toiseen ja kerätä mahdollisimman paljon pisteitä. Voin kyllä suositella peliä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 29 Joulu 2008 17:14

Minä sain joululahjaksi Trivial Pursuitin deluxe-version. Sama peli, mutta uudistunut malli. Jokaisesta aihealueesta on omat kysymyspakkansa, joissa on aina helppoja, keskitasoisia ja vaikeita kysymyksiä. Jotain muutakin uutta siinä on, mutta en ole ehtinyt vielä paremmin tutustua ja pelata sitä. Varmaan sitten miehen kanssa koeajetaan se, kun siirryn takaisin kotiin. Jee! :D

Porukoille hommasin lahjaksi Suomi tietovisa-pelin. Äiti tosiaan siihen vähän nuivasti suhtautui, kun hän ei kuulemma tiedä mitään. Kun sitten sain sen pelaamaan yhdessä pikkuveljeni kanssa erän, niin se meni voittamaan koko roskan! :D Ei muka tiedä mitään. :virne:
Ostettiin muuten samalla miehen kanssa omakin peli kotiin. Muutaman kerran on tullut pelattua. Kohtuu hankaliahan ne jotkut kysymykset on. Ja luonnontieteissä taitaa suunnilleen jokatoinen kysymys käsitellä maakuntakukkia, -lintuja, -eläimiä, -mitänytikinä. :virne:

Mun uusin suosikki lautapeli on Menolippu. En tosiaan ollut sitä aiemmin pelannut, mutta viime kuussa haettiin taloyhtiön kerhohuoneelta se lainaan. Pienesti siihen jäi koukkuun, on se sen verran kiva peli. Carcassonnet sun muut on jäänet nyt ihan paitsioon vähäksi aikaa.
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 25 Joulu 2009 02:56

Olen löytänyt uuden lautapelirakkauden! Dominion. :sydän: Aikoihin en ole noin koukuttavaa peliä pelannut. Peli on totisesti Aikuistenpeli-sarjassa saamansa Vuoden 2009 -tittelinsä ansainnut! Jotain kertonee se, että kyseinen peli on veljelläni ja kaverillani, jonka kanssa usein pelaamme samassa lautapeliporukassa - mutta silti mun on "pakko" ostaa se itselleni. Tosin aion oston lykätä siihen, että kandi on valmis. Muuten taitais mennä kaiket illat sitä Pojan kanssa pelaillessa, ja kandin teko jäisi liian vähäiseksi. Ja toki lisäosatkin on saatava.

Dominion on korttipeli, johon ei todennäköisesti helposti kyllästy. Pelissä on 25 erilaista toimintokorttia ja ainoastaan 10 niistä valitaan yhteen pelikertaan. Tästä johtuen vaihtelua löytyy eri pelikertojen välillä, vaikka peliporukka olisikin sama kerrasta toiseen. Jokaisessa pelissä on osattava rakentaa itselleen toimiva pakka, jossa on sopivassa suhteessa rahaa ja tehtäväkortteja. Pistekortteja ei kannata liian ajoissa itselleen liikaa haalia, sillä ne vaikeuttavat rahojen ja tehtäväkorttien käyttöä. Toisaalta vain pistekorteilla on merkitystä pelin lopussa.

Peli toimii hyvin sekä kahdestaan pelattuna että suuremmalla porukalla. Maksimimäärä pelaajia on kuitenkin 4. Peli on melko nopea.

Dominion on äärimmäisen hyvä peli, jota voin suositella erittäin lämpimästi jokaiselle lautapeleistä innostuneelle.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 25 Joulu 2009 15:39

Ääää, haluaisin NIIN kokeilla Dominionia, mutta kun äh. Kukaan ei osta ja ite ei raski ja äh. Tekosyitä, tiedän. Pelikavereihinkin oon semisti kyllästyny. Tuu marenki pelaan mun kans joskus. :)
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja elegia » La 26 Joulu 2009 18:23

Saanko minäkin tulla pelaamaan teidän kanssa! :D
Kiinnostaa kyllä kovasti uudet lautapelit ja vanhatkin suosikit, Dominion vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta! Itsellä kun ei mitään varsinaista peliporukkaa ole, kaveriporukan lautapeli-innostus taitaa rajoittua enimmäkseen noiden "party-pelien" suuntaan.
Avatar
elegia
 
Viestit: 491
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 22:12

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 27 Joulu 2009 15:24

Joo. Pitäis kyllä koota forden oma peliporukka. :hymyhali: Jos joskus samaan paikkaan satutaan, olen valmis pelaamaan. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 10 Helmi 2010 12:32

Voisin aika suurella todennäköisyydellä syyttää marenkia siitä, että Dominion jäi mieleen kummittelemaan. Kiitokset vain siitä, nyt on Dominionia muutamaan otteeseen pelattu ja hyvältä vaikuttaa. Sanoisin saaneeni vastinetta 35 rahalleni. :tilt:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja seiklus » To 11 Helmi 2010 15:50

Janet kirjoitti:
Kalmankuja 13!! Maksoin aikoinaan itseni kipeäksi siitä pelistä (makso varmaa yli 300 markkaa!), mutta sitä pelataan edelleen. :) Viime syksynä pelattiin pareittain ja kaikki ei aina ihan muistanut millä henkilöillä itse pelaa, niin tapahtui muutama itsemurhakin siellä. :D



kalmankuja 13! lapsena pelattiin ihan sikana ja törkeen hyvä peli onki!

nyt ollaan yritetty pelata Monopoly cityä, mutta vähän vielä hakemista, kun säännöt on ranskaks ja kyseistä kieltä en paljoakaan ymmärrä. :) mutta netistä jonkin verran ohjeita löytyny ja loput ite soveltaen "tavallisen" Monopolyn säännöistä.
Kesällä pelattiin myös tavan Monopolyä, mutta sitä pankkikorttiversiota ja se oli kyllä kans kiva!

Oon yrittäny aliasta kans löytää täältä, mut vielä ei oo onnistunu. mielellään pitäs lasten alias olla, että voi kuvien perusteella selittää, kun ihan tyhjän kanssa, jos selitettävät sanat on luokkaa Grand-mère, Farine de blé ja bouleau. että yksi lasten alias tänne kiitos! :)

korttipeleistä eniten tykkään lännen nopeimmasta missä keskellä oleviin pakkoihin räiskitään yhtä pienempää tai suurempaa maasta välittämättä. ja kumpi ensin pääsee eroon omasta pakan puolikkaastaan on voittaja. jos kummallakaan ei käy kortti kumpaankaan keskellä olevaan pakkaan, laittavat molemmat pelaajat omista pakoistaan uudet aloituskortit edellisten pakkojen päälle ja peli jatkuu. adrenaliini mukavasti nousee tuota pelatessa :)
Avatar
seiklus
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 08 Heinä 2009 23:12
Paikkakunta: Belgium

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 11 Helmi 2010 20:18

seiklus kirjoitti:korttipeleistä eniten tykkään lännen nopeimmasta missä keskellä oleviin pakkoihin räiskitään yhtä pienempää tai suurempaa maasta välittämättä. ja kumpi ensin pääsee eroon omasta pakan puolikkaastaan on voittaja. jos kummallakaan ei käy kortti kumpaankaan keskellä olevaan pakkaan, laittavat molemmat pelaajat omista pakoistaan uudet aloituskortit edellisten pakkojen päälle ja peli jatkuu. adrenaliini mukavasti nousee tuota pelatessa :)

Me pelasimme tuota peliä Mikreeni-nimellä. Melkoisen osuva nimi muuten. Muutaman kerran olen saanut tuota pelatessa päänsäryn. :virne:

Lännen nopein oli meillä erilainen peli.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja skray » Pe 12 Helmi 2010 01:18

marenkienkeli kirjoitti:
seiklus kirjoitti:korttipeleistä eniten tykkään lännen nopeimmasta missä keskellä oleviin pakkoihin räiskitään yhtä pienempää tai suurempaa maasta välittämättä. ja kumpi ensin pääsee eroon omasta pakan puolikkaastaan on voittaja. jos kummallakaan ei käy kortti kumpaankaan keskellä olevaan pakkaan, laittavat molemmat pelaajat omista pakoistaan uudet aloituskortit edellisten pakkojen päälle ja peli jatkuu. adrenaliini mukavasti nousee tuota pelatessa :)

Me pelasimme tuota peliä Mikreeni-nimellä. Melkoisen osuva nimi muuten. Muutaman kerran olen saanut tuota pelatessa päänsäryn. :virne:


Meille tuo peli taas oli nimeltään Stressi. Aika osuva nimi, kuten myös migreeni. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja theia » Pe 12 Helmi 2010 09:07

skray kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:
seiklus kirjoitti:korttipeleistä eniten tykkään lännen nopeimmasta missä keskellä oleviin pakkoihin räiskitään yhtä pienempää tai suurempaa maasta välittämättä. ja kumpi ensin pääsee eroon omasta pakan puolikkaastaan on voittaja. jos kummallakaan ei käy kortti kumpaankaan keskellä olevaan pakkaan, laittavat molemmat pelaajat omista pakoistaan uudet aloituskortit edellisten pakkojen päälle ja peli jatkuu. adrenaliini mukavasti nousee tuota pelatessa :)

Me pelasimme tuota peliä Mikreeni-nimellä. Melkoisen osuva nimi muuten. Muutaman kerran olen saanut tuota pelatessa päänsäryn. :virne:


Meille tuo peli taas oli nimeltään Stressi. Aika osuva nimi, kuten myös migreeni. :virne:
Meillä on sama peli Stressinä kuten Skrayllä, mutta vähän eri säännöillä. Tätä on pelattu myös tuolla omista pakoistaan uudet aloituskortit -tyylillä, mutta mun muksuna oppima tyyli on että molemmat joutuvat nostamaan oman, aluksi laittaman pakkansa käteensä jos mikään kortti ei käy. Kun molemmissa on samat kortit, pitää huutaa "Stressi", ja hitaampi joutuu nostamaan molemmat pakat. Peli saattaa kestää, ja kestää, ja kestää...
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja skray » Pe 12 Helmi 2010 10:51

theia kirjoitti:
skray kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:
seiklus kirjoitti:korttipeleistä eniten tykkään lännen nopeimmasta missä keskellä oleviin pakkoihin räiskitään yhtä pienempää tai suurempaa maasta välittämättä. ja kumpi ensin pääsee eroon omasta pakan puolikkaastaan on voittaja. jos kummallakaan ei käy kortti kumpaankaan keskellä olevaan pakkaan, laittavat molemmat pelaajat omista pakoistaan uudet aloituskortit edellisten pakkojen päälle ja peli jatkuu. adrenaliini mukavasti nousee tuota pelatessa :)

Me pelasimme tuota peliä Mikreeni-nimellä. Melkoisen osuva nimi muuten. Muutaman kerran olen saanut tuota pelatessa päänsäryn. :virne:


Meille tuo peli taas oli nimeltään Stressi. Aika osuva nimi, kuten myös migreeni. :virne:
Meillä on sama peli Stressinä kuten Skrayllä, mutta vähän eri säännöillä. Tätä on pelattu myös tuolla omista pakoistaan uudet aloituskortit -tyylillä, mutta mun muksuna oppima tyyli on että molemmat joutuvat nostamaan oman, aluksi laittaman pakkansa käteensä jos mikään kortti ei käy. Kun molemmissa on samat kortit, pitää huutaa "Stressi", ja hitaampi joutuu nostamaan molemmat pakat. Peli saattaa kestää, ja kestää, ja kestää...


Meillä piti stressin huutamisen lisäksi aina lätkästä käsi pakkojen päälle ja se oli voittaja, jonka käsi oli alimmaisena kahden lätkäisijän tilanteessa. Ja häviäjä nosti kummatkin pakat.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja theia » Pe 12 Helmi 2010 11:12

skray kirjoitti:Meillä piti stressin huutamisen lisäksi aina lätkästä käsi pakkojen päälle ja se oli voittaja, jonka käsi oli alimmaisena kahden lätkäisijän tilanteessa. Ja häviäjä nosti kummatkin pakat.
Meilläkin piti lätkäistä, mutta yhden pidemmän pelirupeaman jälkeen oli kädet niin punaiset että skipattiin tuo sääntö :virne:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja seiklus » Pe 12 Helmi 2010 16:16

meilläki lätkästään, mut hitaampi ottaa isomman pakan. eli periaatteessa molemmat häviää,
mut toinen vaan vähän enemmän :D

läpsystäki on varmaan miljoona versiota, mut ite tykkään ikuisuuden kestävästä versiosta, missä kahteen pakkaan lätkitään kortteja, jätkän jälkeen vastapelurin on saatava päälle kuvakortti yhellä yrityksellä, akan päälle kahella, kunkun kolmella ja ässän neljällä. jos ei saa, kuvakortin laittaja saa nostaa kortit. muuten laitetaan aina vuorotellen kortteja ja jos kaks samaa numeroa tulee peräkkäin, läpsästään ja nopeempi saa pakan. eli se hävii kellä loppuu kortit ekana. voi venyä tuntien mittakseks peliks kylläki..
Avatar
seiklus
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 08 Heinä 2009 23:12
Paikkakunta: Belgium

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 03 Syys 2010 19:03

Menee juomapelien puolelle, mutta Monopol-Monopoly! :p

Järjestelyt: Kukin pelaaja ottaa viereensä Monopol-pullon (VSOP). Alkuun voidaan ehkä tyytyä 35 cl:n pulloihin, mutta tositaitajat voivat toki ottaa käyttöön 70 cl:n riittoisat astiat.

Pelin kulku:

Pikapeli: Aina kun omistamallesi tontille laskeudutaan, ota huikka pullostasi. Kovin pitkää siivua ei kannata.

Pidempi malli: Aina kun rakennetulle tontillesi tullaan, ota huikka.

Jos et saa kunnon tontteja, odota, että muut humaltuvat ja aloita sitten kaupanhieronta. Huom. Alkoholia ei saa käyttää kaupankäynnin välineenä.

PS: Itse ajattelin tänään testata tätä. ;)
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Lauta- ja korttipelit

ViestiKirjoittaja Maija » Pe 03 Syys 2010 21:38

Olen ollut Dominionin omistaja jo pidemmän aikaa, mutta olen ehkä kerran sitä pelannut enkä silloinkaan loppuun saakka. En vaan tajua sitä! :pillitys:

Tulkaa opettamaan mua!
Avatar
Maija
 
Viestit: 1393
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:29

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron