Sukututkimus

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 26 Helmi 2010 02:02

Jatko- ja lapinsodan sotapäiväkirjojakin on skannattuna (edellä mainittuun paikkaan) jo aika hyvin. Jääkäripataljoona seiskaltakin on tietysti muut säilyneet paitsi konekiväärikomppanian vastaava ja tästähän voi luultavasti tulkita, mikä olisi itseä eniten kiinnostanut...
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Su 16 Touko 2010 17:54

Nyt loppuu isonvihan katkoksen kanssa tuskailu Kalajokilaakson tutkijoilta. Kansalllisarkiston nettitietokantaan on tullut Kalajoen asutuksen yleisluettelo:
http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?ne ... u=kalajoki
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 25 Touko 2010 21:07

Nyt vasta hoksasin Kansalliskirjaston.

"Kansalliskirjasto on digitoinut kaikki Suomessa vuosina 1771 - 1900 ilmestyneet sanomalehdet ja ne ovat käytössä tämän palvelun kautta. Lehtisivuja on noin 1,7 miljoonaa."

Itse löysin kotikylästä paljon tapahtumia ja yllätyinkin vallan kuinka vilkasta iltamien osalta täällä on ollutkaan! Muutenkin tapahtumia ja elämää löytyy, vaikka kyse on pienestä ja suht vähäpäitöisestä kylästä. Myös oman sukunimeni omaavia henkilöitä löytyy. Olen tosin yllättynyt ettei moniakaan löydy esimerkiksi Hiskistä, kun olen sukulaisuutta pyrkinyt tarkastamaan. No, tutkimukset jatkuvat. Jännät sivut. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ke 26 Touko 2010 18:49

Nugat kirjoitti:Myös oman sukunimeni omaavia henkilöitä löytyy. Olen tosin yllättynyt ettei moniakaan löydy esimerkiksi Hiskistä, kun olen sukulaisuutta pyrkinyt tarkastamaan.


Voipi olla, että kirkonkirjoissa ei näitä henkilöitä ole merkitty sukunimillä, vaikka sukunimeä ovat itse käyttäneet. Jos nimi on otettu tilannimestä, kannattaa kokeilla syöttää HisKin paikka- eli kylä/talo-kenttään kyseinen nimi. Sillä voi joskus satunnaisesti löytyä henkilöitä muissakin tapauksissa, sillä joskus esimerkiksi Forsberg-nimisen perheen nimi oli rippikirjassa yläotsikkona eikä suinkaan henkilöiden etunimien ja patronyymien perässä. HisKi-tallentaja on sitten saattanut ymmärtää sen tilan- eikä sukunimenä.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 26 Touko 2010 19:33

Meinasin jo hermostua, mutta löytyyhän niitä vastauksia kun vaan tutkiskelee. Osa vieraista henkilöistä jotka esiintyvät lehdissä eivätkä Hiskissä, ovat ilmeisesti ruotsista muuttaneita. Muutamista henkilöistä ilmoitettiin lehdessä, että ovat saaneet suomen kansalaisuuden. Ruotsista tulevat eivät välttämättä mulle sukua olekkaan, vaikka harvinaista sukunimeäni kantavat. Ehkä he ovat sukua kauempaa, mutta siitä ei pysty mitään varmasti sanomaan ilman kunnon tutkimusta.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 28 Touko 2010 11:21

Omaa sukua ei kovinkaan hyvin pääse seuraamaan, kun isän puolella on nimeä vaihdettu ainakin pari kertaa.
Ja enemmän ihmetytti, että se oli muutama sukupolvi sitten saksalaisen kuuloinen nimi. Ja tietenkään en itse sitä muista. :epäilevä:

Nugs: "lehtisivuja noin 800000"
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 28 Touko 2010 14:53

@gen.fi kirjoitti:Omaa sukua ei kovinkaan hyvin pääse seuraamaan, kun isän puolella on nimeä vaihdettu ainakin pari kertaa.


No, eihän se tutkimusta estä. Omankin suoran isälinjan "sukunimi" on vaihtunut noin viisi kertaa 1600-luvun alusta lähtien, mutta koska kirkonkirja-aineisto ei edes rakennu sukunimien, vaan asuinpaikkojen pohjalta, ei siitä ole haittaa. 1800-luvun lopussa syntyneen henkilön tiedot tietäessäsi on jatkotutkimus helppoa: siitä vaan syntymäaikojen, nimien ja patronyymien ("Mickelsson eli Mikonpoika") perusteella jatkoa etsimään.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Pe 28 Touko 2010 20:06

Viimeisen 150 vuodenaikana on 3 tai 4 kertaa muuttunut ja täyttä tietoa ei niistä ole.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
Avatar
@gen.fi
 
Viestit: 1049
Liittynyt: Su 04 Touko 2008 23:27

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 28 Touko 2010 20:28

Isoisän/isoäidin syntymävuodet mukaan ja seurakuntaan aikaa varaamaan. Korteilta itse tutkiminen on ilmaista. Jos työntekijä tutkii, se maksaa jonkin verran. Kannattaa varata aikaa, koska se menee äkkiä.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 28 Touko 2010 20:49

@gen.fi kirjoitti:Nugs: "lehtisivuja noin 800000"


Jos meinaat tuota
Nugat kirjoitti:..Lehtisivuja on noin 1,7 miljoonaa.
niin... niitähän tosiaan näyttää olevan 800000. No niinhän mä sanoin! :keijo:
Mä kopioin tuon tekstin suoraan tuolta sivuilta. Mitä ihmettä? :riips: No ei sillä niin väliä, kunhan tuli korjattua.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 28 Touko 2010 21:43

Virallisesti ilmoitettuja nimenmuutoksia vuodesta 1875 tähän päivään voi hakea tästä. Tosin ei omankaan sukunimen muutosta 1920-luvulta löydy tuolta, koska ilmeisesti muutosmerkintä kotiseurakunnan papereihin riitti.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Dnd » Pe 25 Kesä 2010 02:53

Kojola on tehnyt sivuilleen pienen lisäyksen ja muutamia pieniä korjauksia:
http://kotinetti.suomi.net/kojola/index.html
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Dnd » Ma 30 Elo 2010 23:34

Täällä vierähti tunteja: http://www.hiitola-foorumi.net/v3/ (Varsinkin "perinnetaidot" sekä "argeologia ja historia" osiot ovat mielenkiintoisia.)
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 04 Syys 2010 13:56

Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Yabba » La 04 Syys 2010 16:36

Heh, voiko tuntea kotipaikkakuntaylpeyttä jos molemmat kantasukunimet (isän puolelta tosin) ja vielä oma sukunimi ovat kaikki kotikunnan top 10ssä? Tosin täytyy myöntää että Kyröläiset (toinen kantasukunimistä) on yksi suurimmista suomen "suvuista" mutta tuo saamelainen sukunimi oli yllätys :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 04 Syys 2010 18:51

Voiko tuntea nimiharvinaisuusylpeyttä kun omaa nimeä ei löytynyt koko listalta yhdestäkään kunnasta? Äidin tyttönimi sentään löytyi oman kotipaikkakuntansa listalta. Muutenkin, tuo uutinen tuntui vähän typerältä, kun joka kunnan listoilta löytyi samat niemiset ja virtaset ja korhoset.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 04 Syys 2010 19:06

Lyyra kirjoitti:Voiko tuntea nimiharvinaisuusylpeyttä kun omaa nimeä ei löytynyt koko listalta yhdestäkään kunnasta? Äidin tyttönimi sentään löytyi oman kotipaikkakuntansa listalta. Muutenkin, tuo uutinen tuntui vähän typerältä, kun joka kunnan listoilta löytyi samat niemiset ja virtaset ja korhoset.


Etelä-Suomen isoissa kaupungeissa ja niiden lähiympäristössä toki, mutta katsopa esimerkiksi Pohjois-Savon tai Etelä- tai Pohjois-Pohjanmaan paikkakuntia. Kuopiossakin on ihan erilainen sukunimistö yleistä kuin pääkaupunkiseudulla, Tampereella tai Turussa. Joillain pienillä pohjoisilla paikkakunnilla huomasi myös, ketkä ovat lestadiolaisia. :virnu:
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 04 Syys 2010 19:07

No pieniä pohjoispohjalaisia kuntiahan minä kattelin. Ja lappilaisia. :sori:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 04 Syys 2010 21:34

Esimerkiksi Oulaisissa ykkönen on Mäyrä, verrattain korkella on myös paikallinen erikoisuus Pyy. Urpilaisia ei keiku listoilla muualla kuin Kinnulassa ja Kivijärvellä, joista tämä suku onkin lähtöisin. Kuopiossa ykkönen on Miettinen, jota ei vastaavan kokoisissa kaupungeissa tällä listalla ole. Aikio on kärkipaikalla Sodankylässä ja kolmosena Utsjoella ja Inarissa, mutta näkyykö sitä Helsingin tai Tampereen listalla?
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 20 Syys 2010 11:37

Olen sukututkimuskurssilla. :tilt: Oman suvun tutkiminen sai taas vauhtia, kun pääsin muutamasta jumista eroon. Ja nekin vahingossa, sillä ensimmäisellä tunnilla ei vielä sen kummemmin "aloitettu". Opettaja antoi ohjeita muutamalle, jotka aloittivat aivan tyhjästä ja toisella on vielä erityisen hankala lähtökohta. Aloin neitssä selailemaan kirkonkirjoja uudelleen ja ajattelin, että tuskin enää mitään löytäisin näistä mistä jo jotain tiesin. Eihän noista kirjoituksistakaan saa mitään selvää. :virne: Mutta kas vain! Pitkä tauko on tehnyt hyvää. Aloin katsomaan rippikirjaa aiva uudella tavalla ja löysin vaikka mitä mielenkiintoista. Yhtäkkiä osasin syntyneidenkin luettelosta löytää etsimäni. Mahtavaa!

Motivaatiota lisää se, että isäni puolen suvusta on neljä sukupolvea asunnut naapurikylässä tai tässä omassa kotikylässäni. Rippikirjasta selvisi hyvin, missä taloissa iiisä on ollut töissä. Mukavaa, kun tietää missä talot sijaitsevat. :D Vaikka lähes kaikki sen aikaiset talot ovat purettu ja tilalle rakennettu uusia, niin ei tämän kylän kaava ole juuri muuttunut niistä ajoista.

Netistä ei vain vielä löydy kaikkia rippikirjoja, tai muitakaan, mistä kävisi ilmi muita esi-isien liikkeitä. Hiskistä nyt voi katsoa suurinpiirtein miten suvut jatkuvat, mutta haluan tietää enemmän yksilöiden elämästä. Tämä tulee vielä vaikeutumaan, kun siirryn muutaman sukupolven taaksepäin ja muualle suomea. Olin jo aikaisemmin katsellut, että digitoidut rippikirjat ovat huonosti digitoitu, eikä kirjoa ole edes montaa.

Harmi, että tunnit ovat vain joka toinen viikko. Jo seuraavana päivänä tunnista olin kalunnut mitä kaluttavissa oli. Ei jaksaisi odottaa seuraavaan tuntiin. :täpinä:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 22 Syys 2010 14:48

Meillä oli isän puolen sukukokous tuossa joku aika sitten, sain siellä mun sedän tekemän yksinkertaisen sukupuun. Mun veljen vaimon äiti on jostain syystä innostunut tutkimaan meidän sukua, liekö oma jo sen verran hyvin kaluttu, että pitää löytää uutta verta :keijo: Häneltä taasen on tullut kunnon sukututkimuspaperit. Niitä olen pari iltaa vanhempieni luona plarannut ja lueskellut. Jänskää :D Mun veri on niin pohjalaista kuin olla ja voi, satoja vuosia pohjalaista verenperintöä. Tunnen kohtuutonta ylpeyttä sukujuuristani, en tiedä, mistä tämä tunne oikein kumpuaa.

Paapan, äidin isän, paperit ovat löytyneet! :sydän: Pääsen kohtapuoliin niidenkin kimppuun. Sitten tietää, kuinka sisäsiittoinen meidänkin perhe soffiksen kanssa on :keijo: Mun mielestä meillä on joku yhteinen isoisoisoäiti, mutta asia pitää tarkistaa. Tai ei pidä, mutta tulee olemaan hauskaa :D Soffiksen, siis armaan aviomieheni suku on myös hyvin tutkittu, ja kumpuaa myös syvältä pohjalaisesta mullasta. Siksipä ei olisi mikään ihmekään, että olisi yhteinen esiäiti.


Koska kaikki "omat" suvut on pitkälti tutkittu, ja kokeneemmatkin sukututkijat jo sormi suussa uusien asioiden selvittelyssä, tunnen ylitsepääsemättömän vaikeaksi aloittaa sukututkimusta. Jo tiedossa olevia on turha kaivella, ja uuden tiedon hankinta olisi aloittelijalle liian hankalaa. No, tyydyn ainakin tällä hetkellä vain ihailemaan muiden töiden tuloksia.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 29 Syys 2010 19:42

Huvikseni vilkaisin, löytyykö juuri kuolleen mummuni suvusta mitään tutkimusta. Jotain löytyi, mutta 1880-luvulta eteenpäin ei juuri mainita kuin juuri ja juuri etunimet, muttei esimerkiksi mitään tarkempia vuosia. Löysin mummoni ja osan hänen sisaruksistaan, ainakin nimeltä. Mummon nimen nähdessä tuli outo olo. :p Nyt hänkin on vain "tutkimuskohde"... Yritin hengissä olevilta sisarilta inttää tietoja ja ihmisiä vanhoista valokuvista, mutta eivät jaksa olla kiinnostuneita eivätkä ymmärrettävästi tunnistakkaan kaikkia ihmisiä yli 60 vuoden takaa. Tuntui, että loputon kyseleminen vain ärsyttää.

Sukututkimuskurssi etenee liian hitaasti omaan makuuni. Ehdin tylsistyä jo alussa eikä toistaiseksi ole tullut esiin mitään uutta. Pari ideaa syntyi, mutta etsimisen alkuun ei olla päästy vielä juuri ollenkaan. Tämän kunnan kirkonkirjatkin ovat aivan typerästi netissä. Täällä kun on kaikki kirjat jaettu itä- ja länsiosaan, mutta nettiin ei yhdeltä vuosikymmeneltä ole laitettu kuin jommasta kummasta kirjasta. :friikki: Ei mitään järkeä, kun puolet kylistä aina puuttuu. Kaiken lisäksi tutkimani kylä sattuu olemaan ilmeisesti liian lähellä naapurikuntaa, sillä jossain välistä kirjat löytyvätkin sieltä. Mutta niitä ei tietenkään ole netissä juuri niiltä ratkasevilta vuosikymmeniltä.

:kiroilu:

Ensi viikolla mennään ihan livenä tutustumaan naapurikunnan kirjoihin. Jospa sieltä löytyisi puuttuvat kirjat, toivottavasti eivät ole kertakaikkiaan kadonneet.

Äh. Ärsyynnyinpä kummasti mummon nimen löytämisestä.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Dnd » To 15 Syys 2011 00:48

Tämän tutkimuksen perusteella Neuvostoliitto meinasi vallata Euroopan. Saksa vain kerkesi hyökkimään aikaisemmin.
"Kenraalimotista" on artikkeli myös.

http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 05 Marras 2011 19:10

Dnd kirjoitti:Tämän tutkimuksen perusteella Neuvostoliitto meinasi vallata Euroopan. Saksa vain kerkesi hyökkimään aikaisemmin.
"Kenraalimotista" on artikkeli myös.

http://personal.inet.fi/koti/juhani.putkinen/


Et kai ota tuon tyypin juttuja tosissasi? :epäilevä:

Ei vaikuta kokonaisuudessaan nimittäin sivustonsa kovin vakuuttavalta, jopa pelottavalta pikemminkin suoraan sanottuna. Suhtautuisin yleensäkin varauksella sellaiseen historiantutkimukseen, joka ei ole käynyt läpi tieteellistä vertaisarviontia.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Sukututkimus

ViestiKirjoittaja Dnd » La 05 Marras 2011 20:47

Lähteenä kyseiselle tiedolle näyttäis olevan jokin Mark Solonin Juuni. (Pari lainausta kirjasta. Käsitin jotenkin että lainaus oli ollut kirjaan jostain alkuperäisestä asiapaperista.) Lähinnä laitoin linkin, jos jollain olis enemmän aineistoa tiedossa tähän, kun tuo on aika mielenkiintoinen tieto sinällään. Muihin sivun juttuihin kun näihin en ole tutustunut.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa