Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ti 26 Touko 2009 23:54

Jotenkin on alkanut tuntumaan, että melkein kaikilla on lasit (kokopäivä tai lukulasit). Näin äkkiseltään tiedän vain muutamia lasittomia aikuisia - minä mukaan lukien. Hmmm... Mielenkiintoinen sattuma ainakin.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ke 27 Touko 2009 05:47

Suvi kirjoitti:osittain siksi että ne ovat lähempänä silmää (tai näin olen ymmärtänyt asian olevan)

Joo. Kyllä ne tosiaan on lähempänä silmää :keijo:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 27 Touko 2009 08:49

Kuolo kirjoitti:
Suvi kirjoitti:osittain siksi että ne ovat lähempänä silmää (tai näin olen ymmärtänyt asian olevan)

Joo. Kyllä ne tosiaan on lähempänä silmää :keijo:


Joo, kappas vaan. :lanppu: :keijo:

(Toivottavasti pointti tuli kuitenkin selväksi.)
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja SisterRay » Ke 27 Touko 2009 13:01

Itsellä on aika samanlaisia kokemuksia lasien hankkimisesta kuin muillakin, paitsi että yläasteella se, ettei nähnyt taululle ei ollut kyllä mikään syy siirtyä etupenkkiin. Nykyiset lasit täyttävät varmaan kohta sen kolme vuotta, ja nyt olisi tarvetta uusia, kun uutta työpaikkaa varten lääkärintodistusta hakiessani huomasin näköni sen verran huonontuneen. En vaan millään raaskisi luopua rakkaista sangoista, vieläköhän noihin saisi uudet linssit? Samaten tilasin nyt sitten varmaan viiden vuoden pähkäilyn jälkeen aurinkolasit vahvuuksilla, kun ne ois joskus ihan kivat, mutta ilman vahvuuksia semmoisilla ei sitten nää yhtään mitään. Silmälaseista piilolinsseihin siirtymistä ei voi edes kuvitella, kun nuo lasit on niin iso osa omaa päätä.

Oikeestaan ainoastaan leffateatterin uusien 3D-lasien kanssa on vähän kettumaista, kun eivät meinää kahdet lasit pysyä päässä samaan aikaan.

Aikoinani olin aika kova hajoittamaan muovisankaisia lasejani; kerran ajoin pyörällä päin seinää, muutamaan kertaan kaverin kanssa kilpaa rappusiä ylös juostessa, kouluavustajana milloin mistäkin koripallosta osuman saatua tai tappeluun väliin menemällä, kerran tippuivat jääkylmään jokeen paarmoja huitoessa, yksien päälle tiputin iPodin. Useasti vielä Pottermaiseen tyyliin liimailin ja teippailin laseja, kun ei jaksanut optikolle taas mennä. Nyt on vissiin vähä rauhoittunut, kun on kestäneet reilun kaksi vuotta, pelkästään kerran boolimaljaan tippuen. Pikkusisko ajoi autolla omiensa yli, että en ole onneksi perheen ainoa lasejaan telova.
Avatar
SisterRay
 
Viestit: 200
Liittynyt: Su 11 Touko 2008 20:07

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Fairy » Pe 21 Elo 2009 19:50

Minä sain silmälasit ala-asteella, muistelisin että viidennellä luokalla. Istuin tuolloin luokassa eturivissä (kenties pituuteni vuoksi), mutta havahduin katsovani kotona televisiota todella läheltä. Laseihin tulikin heti -2, joten en oikeastaan edes ajatellut, että olisin käyttänyt laseja vain silloin tällöin, kun maailma kirkastui niin huomattavasti. Muistan vieläkin sen ensimmäisen kerran, kun oli uudet lasit koulussa. Kuljetin lasit vaaleanpunaisessa silmälasikotelossa repussa ja ensimmäisen tunnin alussa laitoin ne sitten päähäni. Salaa kurkistelin ympärilleni huomasiko joku :virne:

Lasien saamisesta on vierähtänyt jo lähemmäs 15 vuotta, mutta käytössä on vasta kolmannet kehykset. Kerran yksiin kehyksiin vaihdettiin linssit, mutta muuten näön heikkeneminen ei ole ollut kovinkaan vauhdikasta. Nykyiset lasini ovat olleet käytössä vajaat kaksi vuotta ja kalliilla on kaikki kehykset ostettu. Ei siis ole kokemusta mistään ns. halpispokista. Nyt olen vain ihmetellyt, kun kehysten sivut ovat alkaneet näyttää likaiselta. En ole aivan varma, onko se likaa (voiko esim. hiuslakka tehdä pinnasta laikukkaan?) vai onko joku pinnoite/lakka lähtenyt osittain. Niin paljoa en tietenkään ole saanut aikaiseksi, että olisin käynyt asiasta kysymässä optikolla. Vanhana nikkeliallergikkona kehysten valinta tuottaa aina hieman harmaita hiuksia. Liikkeeseen astuessa näkee niin paljon ihania kehyksiä, mutta nikkelittömiä halutessa valikoima pienenee huomattavasti. Joku optikko on joskus kysellyt oireita. Kun oireita ei ole tullut farkun napista ja rintsikoiden hakasista, hän oli sitä mieltä, että todennäköisesti kestäisin myös sen pienen määrän, mitä kehyksissä olisi nikkeliä. On vain sen verran arvokkaita nuo kehykset, etten ole halunnut alkaa kokeilemaan, millainen sietokyky itsellä on.

Piilareita käytän hyvin harvoin. 6 vuotta sitten en voinut kuvitellakaan edes harkitsevani piilareita, mutta satunnaisessa käytössä ovat olleet varmaan jo sen viisi vuotta. Aiemmin siis olin sitä mieltä, että näytän täysin kamalalta ilman laseja enkä kyllä voinut kuvitellakaan työntäväni silmään mitään ylimääräistä. Nykyään pidän kehyksistäni niin paljon, että piilareita tulee käytettyä hyvin harvoin. Tietokoneella ollessa tai televisiota katsoessa silmät alkavat kuivua melko nopeasti, jos käytän piilareita. Luennoille lähtiessä en ole tainnut paljon kokeilla, miten hyvin silmät sitä kestäisivät. Juhlimaan lähtiessä laitan aina piilarit päähän, syytä en osaa selittää. Näytänkö kenties mielestäni nuoremmalta, paremmalta tai rennommalta? Sukujuhliin en aina piilareita laita, mutta muutaman kerran olen yllättänyt sukulaiset ja herättänyt ihmetystä, kun eivät ole tottuneet minua piilareissa näkemään. Myös tietyissä urheilulajeissa piilarit ovat ehdottomat, päälläni kun on tapana toimia magneettina, jos lähistöllä on palloja :seko:

Joku puhui ketjun alussa siitä, että juomassa ollessa hänen silmänsä kuivuivat. Itse olen ainakin huomannut sen, että kostutustippoja joutuu käyttämään suhteellisen paljon baari-iltoina. Itse olen ajatellut, että räpyttelen tuolloin vähemmän, milloin silmätkin pääsevät kuivumaan herkemmin. Tiedä sitten teorian todenperäisyydestä :sori:

Edit. Vielä oli tarkoitus lätistä laserleikkauksesta, vaikka kukaan ei mielipidettäni kysynytkään ja melkoisen vuodatuksen jo kirjoitinkin :) Pidän ajatuksesta, että minun ei tarvitsisi enää ostaa kalliita kehyksiä, käydä piilaritarkastuksissa ja voisin käydä kylpylässä siten, että näkisin kunnolla ympärilleni. Tuttavani kertoi laserleikkauksestaan ja operaatiosta, mikä oli ollut hänen mielestään mukava ja helppo. Itse aloin voida pahoin. Ajatus siitä, että jotain välineitä työnnetään silmääni kiinni kuulostaa niin luonnottomalta. En siis voi oikeasti kuvitellakaan meneväni siihen. (Saa nähdä käykö tässä samoin kuin piilari-asiassa.) Mutta jos en voisi piiloutua lasieni taakse, miten sitten viestittäisin fiksuuteni :virnu:
Fairy
 
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 19 Elo 2009 16:12

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja urakka » Su 23 Elo 2009 13:00

Fairy kirjoitti: Nyt olen vain ihmetellyt, kun kehysten sivut ovat alkaneet näyttää likaiselta. En ole aivan varma, onko se likaa (voiko esim. hiuslakka tehdä pinnasta laikukkaan?) vai onko joku pinnoite/lakka lähtenyt osittain.


Siskolla meni kans muovikehyksistä sangat sellaiseksi nuhruisen näköiseksi, mutta tilanne pysyi kuulemma hallussa kun laittoi sillointällöin sankoihin vähän esim. vaseliinia. Riippuu varmaan ihan pokista, mutta kannattanee kokeilla.

Omasta rillirouskuhistoriasta sen verran, että sain lasit tossa neljä tai viis vuotta sitten, ja toiset pokat on nyt menossa. Syytä lasien hankkimiselle olisi ollut varmasti jo kymmenen vuotta sitten, mutta jotenkin vaan kielsin asian ja kärsin jatkuvasta pääkivusta. Fiksua. :töktök: Optikko puhui, että laseja ei välttämättä tarvi pitää koko ajan, mutta enpähän osaa olla ilmankaan enää. Nykyisissä laseissa on kaikki mahdolliset pinnoitteet yms, heijastamaton, likaa hylkivä ja sellainen kovapinta. Vanhoissa taisi olla vain heijastamaton, ja kyllä tuon likaa hylkivän ominaisuuden ainakin huomaa ihan selvästi, ei tarvi pestä laseja läheskään yhtä usein, jos ei nyt ihan sormenjälkiä liisteröi linssiin. :virne:

Se vaan on todella rasittavaa, ku ihmiset tulee kysymään että saako kokoeilla laseja. :epäilevä: Inhoan sitä, mutta en kyllä kehtaa kieltääkään, jos kyseessä on kaveri. Mulla on vielä pään mittasuhteet vähän erilaiset ku normikeijolla, eli lasit ei edes istu kenellekään. Joskus oon heittäny puolitutulle känniääliölle joka on halunnu laseja testata, että saanko mie sitte kokeilla vaikka sun housuja?
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
Avatar
urakka
 
Viestit: 370
Liittynyt: Ke 15 Loka 2008 19:18

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 05 Touko 2011 11:38

Nyt jo, 3 vuotta pähkäiltyäni, hain uudet näkimet. Vähänks oon nyt tyylikäs, kun on Armanit nokalla :gay:

Yritin etsiä laseja halvemmistakin liikkeistä, mutta kokemukset olivat niin rasittavia, että palasin takaisin hyväksi toteamani liikkeen hoiviin. Ja pokat löytyivät hetkessä, tai parikin vaihtoehtoa, joista oli vaikea valita. Sain molemmat pokat kotiin kokeiltavaksi :superhymy: Iloisena yllärinä sain samaan hintaan aurinkolasit vahvuuksilla ( bling-bling ), ja taas, ensimmäinen luokseni kiikutettu vaihtoehto oli niin nappiin, että tilasin nekin. Varmasti maksoin tuplasti enemmän kuin mitä olisin halvemmista liikkeistä mahdollisesti saanut, mutta arvostan tuon liikkeen työntekijän täydellistä silmää sille, millaiset pokat mun naamaan istuu. Joten maksan sitten siitä. Eikä edes tunnu pahalta. Kehuin vielä työntekijää pomolleenkin, kun kävin nämä uudet rillit eilen hakemassa.

Olen äärimmäisen tyytyväinen :gay:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 05 Touko 2011 15:05

Kävin piilarisovituksessa :keijo:

On niiiiiin nuijaa olla näkökykyinen ilman silmälaseja.
Nyt pitää sitten pari viikko reenailla ja yrittää saada näkökenttä haltuun. Kivasti huimasi lasit päässä kun oikein nopeasti kääntyi :virne:
Mennään sitten pitkin seiniä kesällä näyttämöllä!

Miten outoa olikaan vetää rillit tämän jälkeen päähän, kun näkökenttään tuli selkeät rajat.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 05 Touko 2011 19:01

"Ette usko kuinka päässä vippaa" http://www.youtube.com/watch?v=8Lq0I0syeVY :keijo:

[lokeroimaton YouTube-linkki]
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Shay » To 05 Touko 2011 20:10

Mää en oo koskaan halunnu/osannu pitää laseja juuri sen takia, kun näkökenttä kaventuu
niin paljo. Tykkään kattella nurkkasilmällä. :juoni:

Ärsyttää, kun mulla on yötäpäivääpiilarit, mutta silmät kuivaa silti älyttömästi ja näkö on
usein päivällä sumea. Pitäisi olla tippoja pistämässä silmiin koko ajan. :norsu:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja damn » Su 08 Touko 2011 19:40

Taas on tämä ihana vuodenaika jolloin en voi pitää piilolinssejä, kun silmiä kaihertaa ja tuntuu sumealta. En edes tiedä mille olen näin pahasti allerginen, mutta aina joka toukokuu on yhtä helvettiä piilareiden kanssa ja joudun pitämään tavan laseja, enkä tykkää siitä yhtään :viha: . Ihan yhtä tyhjän kanssa vaikka allergialääkkeitä syön ja silmätippoja käytän. Olisi edes uudet ja kivat lasit, niin ei edes ottaisi niin paljon päähän tämä näkökentän rajautuminen ja sokea olo.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 08 Touko 2011 20:26

Kaksi päivää piilaritreeniä takana ja olo on aika :keijo:

Ensimmäisenä iltana katsoin jääkiekkoa ja linssit olivat olleet päässä jo hetken ennen sen alkua. Kolmannessa erässä alkoivat pelaajien jalat olla sumeita ja päässä heittää.

Tänään oli yhdessä kohtaa treenejä sama homma. Sumeni reunoilta ja oli tosi pöljää.

Huimaaminen vaan on mun ongelma. Huimaa laittaessa ja huimaa pois ottaessa. Poistaessa vielä pahemmin, jostain syystä. Silmälasien käyttöönotto vie usein tunnin pari pyörittäen, huimaten ja pahoinvointiakin voi olla. Riippuu missä on.

Piilarit päässä kaikki on kovin isoa :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 26 Touko 2011 23:19

Testiaika alkaa olla ohi ja käyttölinssit tilattuna.

Sain optikolta silmätippoja, kun linssien kanssa silmät kuivuvat aika tavalla.
Piilarit on kyllä aika hauskat.
Niiden kanssa pelaaminen on helppoa, mutta kun on tottunut laseihin naamalla, on ihan tosi outoa. Olen tökkimässä naamaa koko ajan - turhaan :keijo:
Välistä on pakko laittaa aurinkolasit nenälle, että siinä on edes jotain.

Kuitenkin piilarit on tuolla teatterikentällä niin paljon käytännöllisemmät. Silmälasit on vaan tiellä ja kaiken sen hippaamisen ohessa tosi vaikeat käyttää :sori:
Eikä ne kyllä sopiskaan siihen rooliin.

Hitaasti hyvä tulee.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja L-S » La 04 Kesä 2011 19:14

Mustakin tulee vuosien tauon jälkeen silmälasipäinen. Lapsena oli lasit, nyt olen ollut viitisentoista vuotta ilman. Ei mulla itse asiassa näköjään ollutkaan niin huono näkö kuin luulin, autolla ajamiseen kuulemma just riittävä, mutta ilmeisesti hajataittoisuus kuitenkin aiheuttaa näkemisongelmia, joten laseista lienee hyötyä. Saa nähdä, lasit on nyt tilauksessa. Odotan jo mielenkiinnolla, miltä näyttää. :keijo:

Toivon myös, että olen tyytyväinen valitsemiini kehyksiin. Ei löytynyt tarkkojen etsintöjen jälkeen oikeastaan kuin yhdet, joista pidin. Saman tien tilasin aurinkolasitkin kun sai melkein samaan hintaan, tosin valikoima oli aika kapea ja ne ovat vähän tyhmät. Mutta aurinkolaseja käytän kai muutenkin harvoin.

Mulla on myös kuivasilmäisyyttä ilman piilareitakin. Silmälääkärikään ei lähtenyt spekuloimaan, että mistä se johtuu, sen kun määräsi silmätippoja. Ärsyttävää sinänsä, mutta ainakin olen vihdoin löytänyt jotenkin toimivia tippoja ja geelejä, jotta saa silmät edes aamulla auki. Päivisin se ei vaivaa niin pahasti.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 11 Heinä 2011 23:33

Piilarit naamaan, kun treenaamista pukkaa.

Oujee ja not sou jee.
Ihan tosi kivasti yksi vasemman silmän piilari on tehty väärinpäin :epäilevä:
Yritin aamupäivällä vääntää ja vääntää ja vääntää, mutta ei. Ei istunut ja näkyessä sitten hinkkasi joku pahasti luomeen.
Nyt sen silmän limakalvot on ihan ärtyneet ja kutisee.

Voi silmiparat. Tippoja tiputtelin aika tavalla treeneissä, että pysyy jonkinlainen kosteus.
:bubbles:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 04 Marras 2011 18:34

Itselläni on likinäköä peräti -10 molemmissa silmissä, joten kai minut voisi jollain määritelmillä luokitella näkövammaiseksi. Silmälaseja olen käyttänyt 10-vuotiaasta saakka ja näkö on huonontunut tasaisesti koko iän ajan. Ilman laseja olen niin puolisokea, että olen aika lailla toimintakyvytön.

Vuonna 2005 innostuin kokeilemaan piilareita, silloin se kokeilu jäi yhden syksyn mittaiseksi. Silloin muinoin, kun tupakointi baarissa oli vielä sallittua, erehdyin pitämään piilareita tupakoitsijoiden pöytäseurueessa ja kotiin tullessa ja vielä seuraavana päivänä olivat silmät todella punaiset. Viime kesänä rupesi lenkkeillessä ärsyttämään lasien jatkuva nenänvartta pitkin valuminen sen verran, että tulin vuosien tauon jälkeen tilanneeksi piilareita lenkkeilyä varten. Muuten en näe mitään syytä piilareiden käytölle. Paksuhkoja laseja olen tottunut siis käyttämään, enkä minä mitään ongelmaa niiden käytössä muulloin kun liikuntaa harrastaessa koe.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 30 Tammi 2012 10:25

Rähmä.
Taitaa olla uusien lasien paikka.

Nykyiset ovat olleet paikoillaan jo lähes kaksi vuotta eli onhan noista jo aikaa. Ärsyttävää vaan kun taas pitää alkaa säätää ja vääntää uusien pokien kanssa. Minulla kehysten pitää olla kevyet, tykkään pitää linssejä syvällä päässäni (olen puoliksi cro magnon-ihminen), mutta en pidä siitä että keskisanka painaa nenää. Ja joko mainitsin että nenäni on aika ohut juurikin siitä kohti?

Eli tuollainen säätö alkaa jossain vaiheessa käydä rasittavaksi.

Eikä edes aleta siitä hermoilusta että mitä jos näkotesti menee pieleen ja nyt linssien arvot ovatkin väärin! :kauhistunut: (tapahtui kerran wham-bam-thank-you-customer-tyypin kanssa. Kärsittyäni viikon maailmannäkemys-ongelmista kävin toisella optikolla joka mittasi aivan eri arvot. Kun menin peräämään korjausta alkuperäisesltä optikkoliikkeeltä, tulikin sama optikko vastaan. Ei suostunut myöntämään mokaansa, mutta antoi ymmärtää että kommunikaatiovirheitä on voinut sattua. Just... :epäilevä: )

Helsingissä oli yksi optikko johon opin luottamaan, mutta nyt täällä Turussa olen aivan ummikko.

Vinkkejä liikkeistä? :keijo:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 31 Tammi 2012 00:00

Ei mulla ole hirveästi kokemusta eri vaihtoehdoista, mutta itse sain mielestäni ihan kelvollista palvelua viime kesänä Hansakorttelin Instrumentariumista. Kävin ensin optikolla, joka ohjasi sitten vielä silmälääkärille, ja ihan toimivan lasireseptin mielestäni sain (vaikka itse lasit/kehykset ostinkin sitten muualta).

Mä en enää pärjäisi ilman laseja. Näkö tuntuu vielä huonontuneen kesäisestä, tai siten että kun lasit niitä pidettyään ottaa pois, meinaa olla aika hämärää. :keijo: En tiedä onko kyse vaan siitä, että laseihin totuttuaan silmät ei enää pärjää ilman.

Olen myös tullut siihen tulokseen, että pidän itsestäni silmälasipäisenä, lasit tuntuvat pukevan hyvin jos vaikka jonain päivänä ei jaksa laittaa silmämeikkiäkään, ja muutenkin. Joskus tuntuu, että näytän pöljältä ilman niitä (enkä myöskään näe kuvaani peilistä kovin tarkasti ilman :keijo: ).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 31 Tammi 2012 10:31

Kiitos vinkistä :)

Ehdin kuitenkin varata jo ajan tälle päivälle Stockmannilla sijaitsevaan liikkeeseen pomon suosituksen vuoksi. Hän kun on näköjään työskennellyt optikko-alalla aikoinaan (it-tuen service deskit ovat oikeasti nykypäivän muukalaislegioona; menneisyydelläsi ei ole väliä ja kukaan ei kysy onko antamasi nimi oikea sekä onko verhojen väri suoraan verrannollinen mattoon).

Alustavasti paikka vaikutti hyvältä; laaja valikoima erilaisia sankoja, myös minun suosimiani (montako kertaa olette nähneet Clark Kentin vaihtaneen sankoja? Aivan. Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä) ja ensin tehdään testaukset koneilla, jonka jälkeen ihminen hoitaa hienosäädön (jotenkin vaan luotan koneisiin näissä asioissa).
+ kehysale
+ joku kauppa-ale

Minäkin olen tykästynyt silmälaseihin; nykyään ne eivät ole missään vaiheessa tiellä, ja työkaverinikin sanoi ottaessani lasit pois päästä että näytän ihan normaalilta ilman niitä.
Kiitos :pepsis:

Ergonomia tuli mieleen kun näin eilen uutiskuvan Jaakko Pajulan kuolinuutisesta. Nuo päässä ei varmaan ole pahemmin lenkkeilty :isosilmä:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 31 Tammi 2012 14:35

Ja täällä taas.

Koneita ei käytetty, mentiin ihmisvoimin, mutta sen verran perusteellisesti katsottiin vahvuudet, voimakkuudet, säädöt, väännöt, sangat, linssit jne. että en valita :D

Maailma mullistuu n. kahden viikon päästä ja toivottavasti parempaan suuntaan.
En ole sokeutumassa vielä, mutta näyttöpäätetyö on edelleen julma rakastaja. Piti laittaa moniteho-prisma-mitkälie-linssit :hullu:

Mutta sain uudet sporttiset sangat, eli ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin :virnu:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 31 Tammi 2012 15:03

Simthyn tarina virhemittauksesta kuulostaa mahdottomalta. Tottakai liikkeen pitää ottaa asiakas huomioon ja vaihtaa linssit, jos asiakkaan kokemus näöstä ei uusien lasien myötä ole hyvä oli kyseessä optikon virhe tai ei. Jotkut liikkeet antavat vaihtaa pokatkin, jos ne eivät tunnu istuvan naamaan tai vaatekaapin sisältöön.

Omalla lasirintamalla puhaltaa uudet tuulet.
Mä olen hyljännyt mun lasit.
Ensin tapasin unohdella niitä joka paikkaan. Olivat hukassa ja ympäri kaupunkia. Sitten sain kutsun optikko-opiskelijan harjoitussilmiksi, joissa ensin ihmeteltiin jotain minun silmän sisäistä rakennetta ja sitten katseltiin numeroita, kirjaimia ja värejä. Koneen antama arvo heitti aika paljon siitä, mitä näkötesti antoi ja silmän sisusten katselu viittasi vielä aivan täysin eri suuntaan. Todettiin, että kone oli väärässä, sillä näkö on ilman laseja normaalin rajoissa. Vanhempi optkikko selitti, että nuoreen silmään on joskus helppo laittaa ylimääräistä miinusta sillä se helposti hyväksyy ja sopeutuu tilanteeseen.
Tämän jälkeen en olen käyttänyt laseja vain kerran, katsellessani maailmaa ja yrittäessä havainnoida missä asioissa huomaan eron paljaan silmän ja lasiavusteisen katsomisen välillä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja tgr » Ti 31 Tammi 2012 15:14

Tahtoisin laseista eroon. Mulla on kans vaikeeta löytää sankoja, kun on niin kapea toi nenä tuosta
lasien kohdalta. Ja eipä tahdo löytyä sellasia laseja jotka pysyis suorassa eivätkä valuisi alas.
Ärsyttää, kun kulkee lasit vinossa ja valuneena. ÄRH. Tuossa kattelin laserleikkauksia, molemmille
silmille semmonen vajaa neljä tonnia maksaisi yhteensä.
tgr
 
Viestit: 86
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:51

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ti 31 Tammi 2012 16:01

Olen jo useamman vuoden pohtinut laserleikkausta. Näköni ei ole kauhean huono, mutta sen verran huono kuitenkin etten pärjää ilman laseja. Miinuksia on n. 1,5 ja 2,25. Sopivien silmälasien löytäminen ei ole ollut vaikeaa eikä edes kovin kallista, mutta olen vaan kertakaikkisen kyllästynyt laseihin. Minulla on ollut silmälasit 7. luokalta lähtien eli yli puolet elämästäni. Piilareita käytän lähinnä humpalle lähtiessä, en jaksa puljata niiden kanssa arkena. Laseista luopumiseen on toki käytännöllisiäkin syitä, mutta suurin syy lienee turhamaisuus ja ulkonäköasiat. :hullu: Näytän mielestäni paremmalta ilman laseja ja rillit tuntuvat jotenkin pilaavan kaiken. Ja rillien sankojen "sarana" syö etummaisia hiuksia. Turhamaista, tiedetään, mutta näillä mennään. :nolo: Ulkonäköasioiden lisäksi tietysti vaakakupissa painaa se, että olisi vaan niin kertakaikkisen hienoa nähdä tarkasti ilman laseja eikä olla riippuvainen niistä.

Nyt sattui hyvä sauma lähteä viemään projektia eteenpäin, kun piilariresepti ja silmälasit pitäisi pian uusia ja rahatilannekin on otollinen myytyäni auton pois. Kävin tänään hoitoarviossa silmäsairaalassa. Silmistä otettiin kaikennäköisiä lukuja, arvoja ja kuvia kolmella eri laitteella. Tulokset näyttivät normaaleilta, joten silmäni voidaan leikata. Varasin saman tien ajan varsinaiseen esitutkimukseen, jossa silmiä tutkitaan vielä lisää ja perusteellisesti. Jos kaikki näyttää silloinkin hyvältä, voikin jo ruveta jännittämään varsinaista leikkausta. Olen toki konsultoinut jo useaan otteeseen muutamaa kaveriani, jotka ovat laserleikkauksessa käyneet ja lukenut netistäkin sen tuhat kertaa leikkauksen kulusta. Odotan innolla ja jännällä. :D
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 01 Helmi 2012 13:29

Pvi kirjoitti:Simthyn tarina virhemittauksesta kuulostaa mahdottomalta. Tottakai liikkeen pitää ottaa asiakas huomioon ja vaihtaa linssit, jos asiakkaan kokemus näöstä ei uusien lasien myötä ole hyvä oli kyseessä optikon virhe tai ei. Jotkut liikkeet antavat vaihtaa pokatkin, jos ne eivät tunnu istuvan naamaan tai vaatekaapin sisältöön.

Kyseinen tyyppi on aika hyvin paikkakunnalla tiedossa palveluasenteestaan ja tavastaan tehdä mittauksia :epäilevä:
Äidin ensikommentti kun aikoinaan kerroin kuka oli toiminut optikkona oli "ai pahus. No katotaan miten käy..."
Ongelma on se että samassa lafkassa on myös osaavia ihmisiä, eli optikon saanti oli aina hiukka uhkapeliä :sori:

Täällä Turussa käymässäni liikkeessä tehtiin hyvin selväksi että sitten kun lasit tulevat, jos niissä on mitään vikaa (n. viikon totuttelun jälkeen) tai tuntuvat hassuilta -> heti kertomaan heille niin laitetaan homma kuntoon. Hyvä palvelu siis :peukku:

Tänään muuten käyn vielä silmälääkärillä, koska optikon mukaan käyttämäni linssit voivat aiheuttaa joskus jotain ongelmia verisuonille silmien vieressä. Lisäksi postitse tuli äskettäin esite glaukoomasta :bubbles:

Pelko - paras markkinointityyli edelleen :peukut:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 01 Helmi 2012 15:21

Mr. Smith kirjoitti:
Pvi kirjoitti:Simthyn tarina virhemittauksesta kuulostaa mahdottomalta. Tottakai liikkeen pitää ottaa asiakas huomioon ja vaihtaa linssit, jos asiakkaan kokemus näöstä ei uusien lasien myötä ole hyvä oli kyseessä optikon virhe tai ei. Jotkut liikkeet antavat vaihtaa pokatkin, jos ne eivät tunnu istuvan naamaan tai vaatekaapin sisältöön.

Kyseinen tyyppi on aika hyvin paikkakunnalla tiedossa palveluasenteestaan ja tavastaan tehdä mittauksia :epäilevä:
Äidin ensikommentti kun aikoinaan kerroin kuka oli toiminut optikkona oli "ai pahus. No katotaan miten käy..."
Ongelma on se että samassa lafkassa on myös osaavia ihmisiä, eli optikon saanti oli aina hiukka uhkapeliä :sori:

Olisiko muuten tuossa tilanteessa voinut vaikuttaa optikkoon yksinkertaisesti kieltäytymällä jo varaustilanteessa kyseisen optikon palveluista? (Kaikki käy paitsi se yks... :virne: )
Minun varmaankin täytyy kans uusia lasit lähitulevaisuudessa, kun on linssiin tullut kiva pikku naarmu joka on ikävässä paikassa :huoh: Tähän liittyen kyselisin kokemuksia "likaa hylkivistä linsseistä" (on tosin hämärä mielikuva että ois näistä jo puhuttu, mutta :virne: ) eli onko ne extrahinnan arvoisia? Entä sitten se "naarmuuntumisen ehkäisy"? Eli onko noista käytännössä jotain hyötyä.

(Kaupaksi varmaan valitsen sen, joka ensimmäisen tarjoaa silmälasit+arskat vahvuuksilla paketin, niin saisi päivitettyä lukioaikaiset arskat uudempiin.)
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa