Gradut ja lopputyöt

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 14 Helmi 2012 22:33

Mäkin ihmettelen tuota vain artikkeleihin rajoittuvaa opinnäytetyötä. Meillä saa kyllä ihan käyttää kirjoja ja jopa suullisia tiedonantoja osana kirjoituksia.
Tietenkään ei voi perusteetta tehdä koko työtä käyttämättä artikkeleita osana, mutta pelkästään ei tarvitse pidättäytyä niissä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ti 14 Helmi 2012 23:30

skray kirjoitti:On hienoa, että teillä saa kertoa ihan yleistä tietoa ilman lähteitäkin. Mä en saa ilman lähdettä edes todeta, että tekniikka on kehittynyt viime vuosikymmeninä, mikä on ihan itsestään selvää jokaiselle ja yleistä tietoa. Olin kirjoittanut niin ja proffa oli heti merkannut sen kohdan ja kysyi lähdettä. Ihan kummaa hommaa, kun mitään ei voi sanoa ilman, että siitä tarvitsisi lähteen. Tosin taisin kiertää ton sitten niin, että mainitsin oman kokemukseni esim. kännykän käyttäjänä ja totesin, että varmasti samanlaista nopeaa kehitystä on myös tapahtunut kodinkoneiden saralla. :virne:


En tiedä pitääkö paikkansa, mutta usein olen kuullut viitattavan älyttömiin lähdevaatimuksiin (tai epäluotettavaan tietoon) Wikipediaesimerkillä: "Human hand has five fingers [citation needed]".

Muoks: Siis, en tiedä onko Wikipediassa oikeasti ollut tuollainen.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja skray » Ke 15 Helmi 2012 10:10

Aranwe kirjoitti:
skray kirjoitti:On hienoa, että teillä saa kertoa ihan yleistä tietoa ilman lähteitäkin. Mä en saa ilman lähdettä edes todeta, että tekniikka on kehittynyt viime vuosikymmeninä, mikä on ihan itsestään selvää jokaiselle ja yleistä tietoa. Olin kirjoittanut niin ja proffa oli heti merkannut sen kohdan ja kysyi lähdettä. Ihan kummaa hommaa, kun mitään ei voi sanoa ilman, että siitä tarvitsisi lähteen. Tosin taisin kiertää ton sitten niin, että mainitsin oman kokemukseni esim. kännykän käyttäjänä ja totesin, että varmasti samanlaista nopeaa kehitystä on myös tapahtunut kodinkoneiden saralla. :virne:


En tiedä pitääkö paikkansa, mutta usein olen kuullut viitattavan älyttömiin lähdevaatimuksiin (tai epäluotettavaan tietoon) Wikipediaesimerkillä: "Human hand has five fingers [citation needed]".

Muoks: Siis, en tiedä onko Wikipediassa oikeasti ollut tuollainen.


Joo, mä oon kans joskus nauranut ton tyylisille merkinnöille siellä, kun on ihan itsestään selvät asiat kyseessä. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja skray » Ke 15 Helmi 2012 22:09

Tuntuu mukavalta, kun oon saanut muutaman sivun kirjotettua tänään. :superhymy:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Aranwe » To 16 Helmi 2012 00:19

Aihe. Valtakunta aiheesta.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja skray » To 16 Helmi 2012 13:58

Mitäs Aranwe opiskelee? Aiheen keksiminen voi olla todella vaikeaa. :huoh:
Ja mikä alalla kiinnostaa?
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 17 Helmi 2012 19:51

Tietojenkäsittelyyn liittyvä aihe pitäisi olla. Käyttöliittymiä ja sen sellaista. Interaktiivista vuorovaikutusta. Liikaa vaihtoehtoja tarjolla ja pitäisi saada joku sellainen, jossa on järkevät työmäärät.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja skray » Pe 17 Helmi 2012 22:16

Voitko sä tehdä tästä fordesta jotain? :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Aranwe » Su 19 Helmi 2012 23:07

Öö... en :D Ei tästä oikein saa mitään aiheeksi kelpaavaa irti, ellei halua tutkia sitten latausnopeuden ja negatiivisen käyttäjäpalautteen välistä yhteyttä, mutta se taitaa olla itsestäänselvää...
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 20 Helmi 2012 09:11

Kirjoita hyvät vaihtoehdot ylös ja arvo niistä muutama mukaan professorin tai muun graduvastaavan kanssa palaverointiin.
Joskus jo pelkkä arvontatilanne paljastaa oman fiiliksen aiheeseen. Kun saa lapun läteen, että tästä ruvetaan kijoittamaan, jos katselee sittenkin vielä muita vaihtoehoja sillä silmällä, niin kannattaa ehkä valita toinen aihe.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 20 Helmi 2012 10:44

Tai onko laitoksella mitään tutkimusprojekteja menossa, joihin tarvittaisiin apua? Tuollaisista voi usein leikata gradun kokoisen palasen pois ja delegoida graduvaiheessa olevalle.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Yabba » Ma 20 Helmi 2012 10:57

Muutaman kerran itse miettinyt näitä (ihan huvikseni :tp: ) jos joskus eksyn maisterintutkintoa hakemaan, tässä muutama:

- Mobiililaitteiden käyttöliittymien muuntumisesta ajan saatossa yksinkertaisuudesta monimuotoisuuteen ja takaisin pelkistettyyn yksinkertaisuuteen sekä muutaman voimakkaan toimijan (apple ja google) vaikutus mobiilijärjestelmien yhdenmukaistumiseen.
- Pilvilinna joka kasvoi - Miten pilvikuplan puhkeaminen tulee mullistamaan maailmaa (tämä idea on kasvanut pisimmälle, sillä on jo nimikin) :virne:
- Poliittinen työ ja keskustelu sosiaalisessa mediassa, leviäminen, painoarvo ja vaikutus ympäristöön.
- Valtakunnan valmius yhteiskunnan tietoverkostoitumiseen ja sen vaikutukset yhteisöön.
- Angry birds ilmiö, miten vakaalle pohjalle suomalainen peliteollisuus oikeasti rakentuu ja kouluttaa itseään tällä hetkellä.

Saa vapaasti käyttää sellaisenaan tai muokattuna, tosin suosittelen voimakasta muokkaamista sillä suurinosa perustuu enemmän tai vähemmän kaljalla höystettyihin saunailtakeskusteluihin kaverin kanssa (no niin, nyt tiedätte mistä nörtit puhuvat saunassa :virne: )
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ma 20 Helmi 2012 15:32

Yabba kirjoitti:- Mobiililaitteiden käyttöliittymien muuntumisesta ajan saatossa yksinkertaisuudesta monimuotoisuuteen ja takaisin pelkistettyyn yksinkertaisuuteen sekä muutaman voimakkaan toimijan (apple ja google) vaikutus mobiilijärjestelmien yhdenmukaistumiseen.


Tää oli hyvä, kun piti lukea kolmeen kertaan otsikko ennen kuin ymmärsin, mitä siinä sanotaan. Kunnon gradussa pitää aina olla kryptinen otsikko.
Avatar
Aranwe
 
Viestit: 1257
Liittynyt: Ti 28 Joulu 2010 00:37
Paikkakunta: Brexit Wasteland

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 20 Helmi 2012 22:01

Yabba kirjoitti:- Poliittinen työ ja keskustelu sosiaalisessa mediassa, leviäminen, painoarvo ja vaikutus ympäristöön.


Tää olisi mielenkiintoinen aihe, joku voisi hyvin tehdä siitä gradun tai vastaavan. Mutta mieluummin ehkä kielentutkimuksen, politiikan tai muun sellaisen piirissä, missä voi hyödyntää diskurssintutkimusta? :tilt:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja annastindeli » Ti 21 Helmi 2012 00:21

Muutenkin nuo Yabban aiheet kuulostaa melko humanistisilta :tilt: Noin niinku vaikka tosiaan kielen- tai kulttuurintutkimuksen heiniä, yhteiskuntatieteitä ja silleen.

Oma kandintyö on ollut jo pitkään jäissä. Viime vuonna olin proseminaarissa, mutta en saanut sitä sillon valmiiks. Eihän siinä nyt olis enää paljon tekemistä, mutta kun ois noin miljoona ja yks kiireellisempää asiaa ennen kun vois ajatellakaan sitä hommaa :ahistus:
Avatar
annastindeli
 
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 06 Tammi 2009 21:44

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 21 Helmi 2012 00:31

Kandintyö ei ole iso juttu. Tsempillä vaan, siivoat ensin vaikka yhden kokonaisen päivän sitä varten, niin sillä pääsee jo pitkälle. :D

Ainakaan oma kandintyöni (tai vastaava, kun en varsinaista kandia ole ikinä tehnyt, koska olen tutkinnonuudistuksen välttänyt vanhus) ei lopulta vaatinut hirveän paljon aikaa, ainakaan näin jälkeenpäin ajateltuna, vaikka se silloin tuntuikin isolta jutulta.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 21 Helmi 2012 14:48

Aranwe kirjoitti:
Yabba kirjoitti:- Mobiililaitteiden käyttöliittymien muuntumisesta ajan saatossa yksinkertaisuudesta monimuotoisuuteen ja takaisin pelkistettyyn yksinkertaisuuteen sekä muutaman voimakkaan toimijan (apple ja google) vaikutus mobiilijärjestelmien yhdenmukaistumiseen.


Tää oli hyvä, kun piti lukea kolmeen kertaan otsikko ennen kuin ymmärsin, mitä siinä sanotaan. Kunnon gradussa pitää aina olla kryptinen otsikko.

Noin puolentoista vuoden jauhanta ja spekulointi tiivistettynä yhteen lauseeseen :virne:

annastindeli kirjoitti:Muutenkin nuo Yabban aiheet kuulostaa melko humanistisilta :tilt: Noin niinku vaikka tosiaan kielen- tai kulttuurintutkimuksen heiniä, yhteiskuntatieteitä ja silleen.
No, humanisti minä ehkä enemmän olenkin kuin tekninen puurtaja (tosin ei näperryksessäkään mitään vikaa ole). Eli luultavasti päätyisin ennemmin maisterina yhteiskuntatieteisiin kuin tietojenkäsittelyyn jos lähtisin yliopistoon (paitsi ehkä jos ryhtyisin tietoturvaguruksi...). Tosin ei ole näillä näkymin tapahtumassa ihan heti.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 21 Helmi 2012 16:24

"Valtakunnan valmius yhteiskunnan tietoverkostoitumiseen ja sen vaikutukset yhteisöön."

Oma suosikki :D Tässä on ikään kuin kolmiportainen malli, jossa ylimpänä on Valtakunta (ja voima ja kunnia :virnu: ), sen alaisena toimii yhteiskunta ja alimpana pakertaa yhteisö.

Käytännössä tämä käsitellee sitä, että jos sähköt menee, niin mitä sitten.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja damn » Ti 21 Helmi 2012 16:58

Mikään ei onnistu :gaah:. Siirryin materiaalikokeilu-vaiheeseen. Ei vaan väreistä tule yhtään sen sävyisiä kuin pitäisi ja kohta loppuukin ne värit, enkä kerkeä moneen päivään hakea uusia tilalle. Prkl. Kivaa värien ja kankaiden tuhlausta.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 21 Helmi 2012 18:27

Pascal Lemoix kirjoitti:Käytännössä tämä käsitellee sitä, että jos sähköt menee, niin mitä sitten.

Joo, loppupeleissä juurikin tuota, tosin oma pohdiskelu liittyy lähinnä siihen, että vaikka Suomi luetaan mielellään tietoyhteiskunnaksi ja tietoliikenteen edelläkulkijaksi, niin Suomen tietoverkot, niihin liittyvä valmius ja niiden vikasietoisuus on anteeksiantamattoman huonoa.
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja skray » To 01 Maalis 2012 13:45

Motivaatio, missä olet?

---
Osittain sain tänään potkua siitä, että serkkuni, joka on yhtä lusmu opiskelija kuin minä, ilmoitti facessa, että hänen kypsärinsä on hyväksytty. Se tarkoittaa siis sitä, että hänen diplomityönsä on valmis. Ja mun gradu ei. :huoh:
Kirjoitin tiedon siivittämänä pari sivua äsken. Muuhun ei nyt ajattelukapasiteetti riitä. Ymmärrän kyllä mitä kirjasta luen, mutta en saa sitä paperille järkevästi. Varsinkaan, kun luen englanniksi, ajattelen suomeksi ja yritän kirjoittaa ruotsiksi. :keijo:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja skray » Pe 09 Maalis 2012 08:16

Graduahdistus.
Aamuyöstä heräsin, aloin ajatella, enkä saanut enää nukuttua kunnolla, kun mietin vaan sitä, että en koskaan saa sitä ajoissa valmiiksi. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 09 Maalis 2012 12:31

Been there, done that :paijaus:

Itselläni auttoi kun aloin vaan kirjoittamaan sellaista tuubaa, että siitä on ote sanakirjassa kohdan "scheisse"-kohdalla.
Tärkeintä oli saada edes jotain aikaiseksi mitä sitten saattoi muokata luettavammaksi myöhemmin.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja skray » Su 11 Maalis 2012 12:11

Tajusin äsken, että eihän mulla ole enää ku viikko aikaa saada sivut kokoon, että voin viedä työni opettajalle lueattavaksi, että hän ehtii tehdä korjausehdotuksia ja mä kerkeisin korjata ne ja saada gradun kansiin 5.4. mennessä. Varsinkin, kun just luin yliopistopainon sivuilta, että niillä kestää viikko kansittaa työ, koska he ei tee mitään mentaliteetilla "oltava valmis tänään kiitos". Ja toivon, että oon ymmärtäny oikein kaikki aikatauluasiat, enkä nyt turhaan ala ahkeroida. :keijo:

Nyt todellakin pätee se mun entinen allekirjotus "ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi". :virne:

Eikä mua edes ahdista se, ettenkö sais työtä valmiiks. :sori:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Gradut ja lopputyöt

ViestiKirjoittaja damn » Su 11 Maalis 2012 19:13

Alkaa pikku hiljaa tuntua, etten ehkä valmistu tänä keväänä. Ihan liikaa hommia tekemättä opparissa. Kerkeän todennäköisesti tehdä sen itse taidetekstiilin, kokeilut ovat hyvällä mallilla, lopullinen vaihtoehto valittu ja kohta pääsen sitä tekemään. Mutta en ole kirjoittanut edelleenkään riviäkään ja opettajat alkavat vähän hiiltyä, kun haluaisivat niitä mun tekstejä luettavaksi, jotta voivat antaa korjausehdotuksia.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa