Unimaailma

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja theia » Ma 28 Touko 2012 13:47

Viimeksi mietin miten heräisin paremmin (en kyllä vieläkään herää erityisen hyvin, mutta aamuvuorot on jo hieman helpompia), nyt mietin miten saisin unen päästä kiinni.

Mitä te ihmiset ajattelette kun suljette silmänne nukkumaan mennessä? Mä yritän keksiä jotain tapaa saada unen päästä kiinni, mutta tuntuu että päässä ainut ajatus nykyisellään on "nyt pitää nukkua. aamulla töitä. pitää nukahtaa", joka ei tietenkään yhtään helpota sitä nukahtamista. Mitä tässä voi oikein tehdä? :hämillään:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 28 Touko 2012 14:01

Mä otan sen ihan mielikuvamatkana.
Kuvittelen ihania maisemia, ihmisiä, kauniita asioita. Joskus ne on ihan pelkkiä värejä ja mitä näkyy verkkokalvoilla, kun laittaa luomet kiinni.
Jos menee tosi vaikeaksi nukahtaminen, niin kerron itselleni tarinoita. Leikin fiktiolla ja fiktiivisillä hahmoilla.

Jos on stressiä, niin juuri tuollaiset "pitää" alkuiset ajatukset vievät multa ainakin unta vain kauemmas. Korvaan sen silloin "ihana kun..." alkuisilla lauseilla ja tilanteilla. Missään nimessä en voi illalla ajatella seuraavan päivän ohjelmaa tai valvon koko yön.
Kissat auttavat myös siihen nukahtamiseen, koska niitä silittelemällä rauhoittuu.

Teknisestihän se on kuulema hengityksestä kiinni. Keskittyy pelkästään siihen ja hidastaa sitä. Keho ainakin rentoutuu.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja skray » Ma 28 Touko 2012 20:22

Mä tyhjennän mieleni, pyrin siis olemaan ajattelematta mitään ja keskityn hengittämään hitaasti ja syvään. Siinä jo sitä melkeen nukahtaakin parin henkäsyn jälkeen.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 28 Touko 2012 23:48

Mulla on auttanut kun lakkaan yrittämästäkään nukkua. Ajatuksina on lähinnä: "lepäilenpä tässä vähän" tai: "lepuutanpa hetken silmiäni" tai joskus aiemmin: "en edes yritä nukkua". Senkin opettelu kyllä vaati jonkun aikaa mutta ei kohtuuttomasti.

Jossain opetteluvaiheessa auttoi myös kun otin paperin ja kynän ja kirjoitin kaikki mieleen tulevat ajatukset ylös kunnes muuta ei enää tule mieleen. Ei väliä millään jäsennyksellä tai edes että onko valot päällä ja näkeekö niitä ajatuksiaan edes siinä paperilla. Kunhan ne saa ulos päästään. Tai jos ei oo sanoja niin sitten vaan suttaa ja piirtää viivaa vapaalla assosiaatiolla. Kunhan ne ajatukset ja tunteet saa ulos sieltä pään sisältä.

Mutta tuotakaan ei tarvinut tehdä monesti. Mulle tehokkain oli se että lakkasin edes yrittämästä.

Toivottavasti joku apu löytyy.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 29 Touko 2012 08:31

Jos ajatukset pörräävät illalla, niin mua auttaa puheen kuuntelu. Areenasta joku radioohjelma tai äänikirja, jota voi seurata pimeässä peitonalla. Sillä ei ole väliä, että nukahtako, koska kuitenkin rentosenaan pötköttää ja lepää, mutta kyllä se uni sieltä aina on tullut, kunhan ei ole ollut liian kiinostava aihe. Siksi suosin podcasteja, kun valinnan varaa on.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 29 Touko 2012 13:31

theia kirjoitti:Mitä te ihmiset ajattelette kun suljette silmänne nukkumaan mennessä?

Viime aikoina on tullut nukahdettua luvattoman usein päivävaatteilla sänkyyn. :epäilevä:

Mutta silloin kun nukahtamisen kanssa oli ongelmia, tein yhtä rentoutusharjoitusta usein. Kuvittelin hengittäväni sisääni rauhallisuutta ja rentoutta ja puhalsin pois stressiä. Kuvittelin, miten jokani kehon lihas rentoutuu ja miten ne ovat täysin rennot. Kävin läpi varpaat, jalkaterät, alaosan säärestä, yläosan säärestä jne. Ja ajattelin niiden rentoutta. Välillä täytyi aloittaa monta kertaa alusta, kun jo kesken jalkojen rentoutuksen ajatus herpaantui. Lopulta tuo aina auttoi mua.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 29 Touko 2012 13:46

Saan yleensä todella helposti nukahdettua, mutta jos on ongelmia, niin parhaiten auttaa rentoutuminen lukemalla. Mitään jännää tai oikein mielenkiintoista ei kannata ottaa, mutta sen verran hyvää, että jaksaa lukea. Joskus luen vanhaa, hyväksi todettua kirjaa, joskus sarjakuvia. Pääasia, että saa päässä pörräävät ajatukset katkeamaan. Pienen lukusession jälkeen sammutan valot ja jatkan mielikuvituksessani siitä, mihin lukemalla jäin. Joskus todellisen juonen mukaan, joskus keksin vaihtoehtoisia juonia/loppuja. Ei mene kauaa, kun olen jo höyhensaarilla :pilvi:



1000. viesti :gay:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja theia » Ti 29 Touko 2012 14:16

Yritin eilen rentoutua sängyssä maatessani samaan tapaan mitä tein teininpänä - kuvittelin vihreän energiapallon kulkevan varpaista pitkin pohkeeseen, polveen, reiteen jne kulkien siis koko kehon läpi, mutta koko ajan mun päässä vilisti kaikkia muita ajatuksia. Vaikka yritin kovasti tyhjentää mieleni kaikesta muusta ja keskittyä siihen vihreeseen palloon, niin siltikin huomasin ajattelevani samanaikaisesti edellisen ja seuraavan päivän juttuja.

Unikaverin ollessa paikalla en välttis voi puhetta kuunnella (kyllä mä telkkarin eteen aina nukahdan :epäilevä: ), mutta pitänee sitten vaan ottaa uniharjoitukset ja kaikki mahdolliset vinkit käyttöön ja kokeilla jos jokin soveltuisi.

Kiitti vinkeistä kaverit :hymyhali:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 29 Touko 2012 15:32

Yksi voi olla, että olisi oma nukkumistila, että saa pitää valoja päällä, jos haluaa lukea tai kuunnella hiljaa jotain. Eikä tarvitse varoa, kun tuo toinenkin jo nukkuu.

Parisuhteessa saattaa olla tietty jonkimmoisen vakuuttelun paikka, jos haluaa yhteisestä vuoteesta joksikin aikaa omaan sänkyyn. Vaiks sohvan taa patjalle...
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 08 Kesä 2012 00:04

Onko theialla nukuttanut yhtään paremmin?
Mulla on muutamana viime yönä ollut hankaluuksia ja palasin tänne kertaamaan kootut vinkit.. :huoh:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja theia » Pe 08 Kesä 2012 13:41

Lyyra kirjoitti:Onko theialla nukuttanut yhtään paremmin?

No vähän, oon keskittynyt hengittelemiseen. Muutamana yönä oon simahtanut aikalailla heti, tosin oon ollut väsyneempi kun nordaalisti. Mutta jatkan hengitysharjoituksia, kyllä se varmaan sitten kun se "rutinoituu".

Mulla kun on toi atooppinen ihottuma, se aina tykkää kutista öisin ja en saa senkään takia unta. pitää vaan opetella rentoutumaan.
:huoh:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 09 Kesä 2012 13:20

:läps:
Mä oon unohtanut jakaa teille 5-2-7:n.
Laske hitaasti omaan tahtiin viiteen (ihan koko numeroin, eikä yks-kaks-kol.. vaan yk-si-kak-si-kol-me..). Hengitä samalla sisään.
Pidätä hengitystä ja laske kahteen samassa tahdissa.
Hengitä ulos ja laske seitsemään.
Toista alkuun kolmasti ja pidä tauko.
Toista.
Mä teen ton iltasin jos en nukahda muuten. Jossain kohtaa en enää tajua montako kertaa sen 5-2-7:n on toistanut ja sitten tuleekin jo uni.

Toimii myös hermostuessa, mutta silloin pitää laskea nopeammassa tahdissa. :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja shaana » Su 10 Kesä 2012 11:22

Täällä pohjolassa on melko valoisat yöt, mutta oon silti saanut melko hyvin nukuttua kun olen aikonut.
Koiratarhalla ollessa on tietty valmiustila kokoajan, mutta täällä uudessa kodissa oon nukkunut kyllä
paremmin kuin kuukausiin Hesassa tai vanhassa kämpässä. Tulee kyllä kuin varkain valvottua, kun
ei ole niin nuukaa monelta ilmaantuu töihin ja on tullu nyt luettua aika palion iltaisin ja öisin.

Ostin menneenä talvena myös unensieppaajan ja uskottelen itselleni että olen nukkunut levollisemmin. :virne:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 13 Kesä 2012 20:41

Miten musta tuntuu, että tuollainen Kiban ehdottama laskemisjärjestelmä ei toimisi mulle rentoutumiseen illalla.
Vaatii liikaa aivotoimintaa osatakseen laskea oikeaan lukuun oikeassa kohdassa. :virne:

Olen lomalla, poissa omasta sängystäni, nukkunut ihan hyvin, vaikka yöllä olen heräillyt, olen myös osannut nukahtaa
heti uudestaan, sillä ei ole stressannut ajatus siitä, että pitäisi herätä aamulla. Parhaat unet taisin saada teltassa. :jaaha:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Yabba » To 14 Kesä 2012 00:15

No jos erillaisia rentoutusharjoituksia kertoillaan niin tässäpä minun, joka on epämääräinen sekoitus kirjoista poimittuja temppuja. Homma alkaa sillä että kuvittelen mieleeni pisteen, jonka sitten visualisoin mustaksi palloksi ja sen mielekseni. Kaikki ajatukset jne. jätän pallon ulkopuolelle ja huomiotta, eli "tyhjään" mieleni keskittymällä siihen ei mihinkään mitä pallon sisällä on, eli lopetan tietoisen ajattelun. Ajatteluahan ei voi sinällään lopettaa, mutta ajatusten voi antaa lipua huomiotta ohi, ikään kuin ne olisi pallon ulkopintaa pitkin lipuvia toisarvoisia uutistekstejä. Tämä saa ajatukset rauhoittumaan (siirtyvät alitajuntaan) ja sitä huomaamattaan simahtaa (joskus ajatukset palaavat unina). Tämä keskittymiskikka on peräisin Robert Jordanin Ajan pyörästä.

Lisäksi olen jalostanut tuota "tyhjiötäni" siten, että se toimii eräänlaisena "muistipalatsina" (idean sain aikoinaan Hannibalista, tosin itse muistipalatsia en koskaan saanut toimimaan). Tuolloin pallon sisällä on tietokone joka on ohjelmoitu ratkaisemaan ongelma (esim. laskee sekunnit vuodessa, niitä on muuten n. 31 536 000, jos olen laskenut oikein) tai tekemään ristihakuja "tietokantaan", kun yritän muistaa jotain.

Kolmas ja samalla uusin temppu (tämäkin tosin vaatii tyhjäyksen) on Pendergast-kirjoista poimittu mielimatkailu, jossa pyrin kuvittelemaan itseni jonnekkin paikkaan tiettynä hetkenä (historialliseen tai kuvitteelliseen :nolo: ) lucid-unien tavoin. Pirun haastavaa (onnistuu ehkä kerran kymmenestä) mutta antoisaa, esimerkiksi vapaa lentely avaruudessa on hauskaa ja suhteellisen helppoa visualisoida, kiitos scifin ja Nasan. Lucidiin selvin ero on kait se, että kyse on valveunesta, jonka pohjana on kerätty materiaali ja sen mahdollisimman tarkka toisinto (esimerkiksi kuukävely Neil Amstrongina). Yksi lapsuuden toistuva painajainen oli muuten kiva tutkia ja analysoida tällä tavalla, jostain syystä siihen liittyi Kummikarhut ja sortuva kaivos, sekä se yllätys että löytyi edelleenkin jostain mielen syövereistä :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Avatar
Yabba
 
Viestit: 2090
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 21:31
Paikkakunta: Karhunpäässä

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Nugat » La 15 Syys 2012 17:42

Nukkumissovellus-keskustelu tänne. :soosoo:

Nukuin viime yönä 53% sikeää unta. Onko se tarpeeksi vai ei? Kai niitä tutkimuksia jossain on, mutta en nyt jaksa etsiä. :keijo: Ainakin herätessä se tuntui ihan ok:lta, vaikka illalla en meinannutkaan saada unenpäästä kiinni. Univelkaa oli +12min. :keijo: Toisaalta hankalaa itse määrittää tarpeellista nukkumisaikaa. Tai itsehän sen tietää kuitenkin kait parhaiten.. Nyt säädöksinäni oli 9h 30min mikä tuntui ihan sopivalta.
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja L-S » La 15 Syys 2012 19:32

Mulla oli syvän unen osuus 68 % ja univelkaa +32 minuuttia. :keijo:

Laitoin nukkumisajaksi kahdeksan tuntia ja tuosta ensimmäisen noin puoli tuntia en kylläkään nukkunut vaan luin lehteä. :keijo: Ja viimeisen puoli tuntia aamusta torkutin, että tiedä sitten siitä älykkäästä heräämisajasta. :keijo: Pitää ensi yönä yrittää laittaa toi käyntiin vasta sitten on oikeasti nukahtamassa, mutta pelkään että näprätessä virkistyn enkä sitten saakaan unta. Nukahtaminen on useimmiten mulle helppoa, paitsi jos jokin menee pieleen heti alussa ja sitten ei nukutakaan moneen tuntiin. Mielenkiintoisia piikkejä kyllä tunnin-parin välein.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja damn » Ti 25 Syys 2012 11:13

Olen viimeisen parin viikon aikana alkanut inhota nukkumista, sillä en saa millään öisin unta. Esimerkkinä viime yö, joka kuvaa hyvin kaikkia viime viikkojen öitä: menen nukkumaan ennen kahtatoista, koska väsyttää ja aamulla on herääminen kahdeksan maissa. Uni ei tule heti. En ota siitä stressiä, koitan vaan olla rennosti. No kello on viis aamulla ja en oo nukkunut yhtään, niin kyllä siinä vaiheessa ihan vähän alkaa epätoivo hiipiä mieleen. Joskus kuuden-seittemän välillä nukahdan vihdoin ja kerkeen nukkua n. tunnin. En kuitenkaan saa itseäni hereille kun just oon nukahtanut ja torkutan kaksi tuntia tajuamatta sitä itse. No ei se niin vakavaa ole jos en herää aamulla ajoissa, kun ei oo töitä tai koulua, ihan omaan tahtiin kirjoitan opparia. Mutta silti. Vituttaa ihan helvetisti. En ole päivisin mikään päivänpaiste, kun väsyttää perkeleesti ja kuljen sumussa. En ole kuitenkaan päiväunia nukkunut yhtään päivisin, koska yritän nyt valvoa päivät ja tehdä paljon asioita, että illalla nukuttaisi. Ei nukkuminen oo ikinä ollut näin vaikeaa vaikka joskus on pikkuisen nukahtamisvaikeuksia ollut. Mulla oli ennen tätä vaihetta sellainen ahdistuskausi, että nukuin koko ajan. Miksi tän pitää mennä tälleen vaiheittain ja just nyt kun mulla on kiire ja paljon hommaa.

:gaah:
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja damn » Ke 26 Syys 2012 07:35

Tuplat.

Nukuin kerrankin hyvin. Tosin en ilman apuja. Muistin eilen illalla, että joskus käytin Unikuu-rohdosvalmistetta nukkumista helpottamaan ja illalla marssin kauppaan ja ostin sitä. Ja kyllä se taas auttoi. Jotenkin oli paljon levollisempi olo, enkä herännyt kertaakaan keskellä yötä. Sen sijaan heräsin aamulla kello kuusi vaikka kello oli soimassa kahdeksaksi :epäilevä: . Toisaalta mikäs siinä kun kerrankin heräsi ihan virkeänä, vaikka en kerennyt nukkua kuin kuusi tuntia.

Kyse on siis tälläisestä valmisteesta, suosittelen lämpimästi muillekin univaikeuksista kärsiville:
Unikuu on sitruunamelissa-laventeli humalauutetabletti, joka edistävää luonnollisen unen tuloa ja pidentää sen kestoa.
Sitruunamelissa ja laventeli ovat kotoisin Välimeren alueelta ja ne molemmat rauhoittavat ja laukaisevat lihasjännityksiä. Humalauute valmistetaan lehdoissa kasvavan humalakasvin käpymäisistä emitähkistä. Sillä on voimakas rauhoittava vaikutus ja humalaa onkin perinteisesti käytetty levottomuuteen ja unen tuloa helpottamaan. Kärsimyskukka on puolestaan kotoisin Amerikan mantereelta. Sen flavonoidit ja muut vaikuttavat aineet rauhoittavat, laukaisevat jännitystiloja ja lievittää surua. Kamomillansaunion kuivatuista kukkamykeröistä saatu uute laukaisee sileän lihaksiston kouristuksia, jolloin päivän kiireistä rasittunut elimistö rauhoittuu ja unikin tulee helpommin.

Huom! Unikuu-tabletit ei ole tarkoitettu lapsille eikä raskaana oleville.
Ainesosat
Täyteaineet (mikrokiteinen selluloosa, perunatärkkelys), sitruunamelissa 8,8 %, laventeli 7,0 %, humalauute 5,1 %, kärsimyskukkauute, kamomillauute, paakkuuntumisenestoaineet (piidioksidi, rasvahappojen magnesiumsuolat). Vuorokausiannos (2-3 tablettia) sisältää: Sitruunamelissa 100-150 mg Laventeli 80-120 mg Humalauute 58-87 mg (vastaa 290-435 mg yrttiä) Kärsimyskukkauute 30-45 mg (vastaa 150-225 mg yrttiä) Kamomillauute 30-45 mg (vasta 150-225 mg yrttiä)

ANNOSTUS: 2-3 tablettia tarvittaessa noin 1 tunti ennen nukkumaan menoa. Voidaan ottaa myös päivällä, jos tarvitaan rauhoittumista.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja theia » Ti 23 Loka 2012 08:43

En mä nuku vieläkään. :huoh:

Viime yö meni taas "nukkuessa" - nukahtelin kyllä, n. 15 min - 1 h kerrallaan, ja sitten taas valvottiin. Aamulla taas tuntuu että unta on kertynyt parisen tuntia. Ei siinä, pystyn kyllä ihan hyvin toimimaan vaikka en nukukaan (ilmeisemmin), mutta alkaa tää pidemmän päälle vähän vituttaa. Mä tykkään nukkumisesta! Ja uneksimisesta!

Oon kolmelle eri lääkärille yrittänyt käydessäni kertoa, että mulla on uniongelmia, mutta yksikään niistä ei reagoinut. Mitenkään.

Mikäköhän avuksi?
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja damn » Ti 23 Loka 2012 09:13

Ei tuo nukkuminen oikein tahdo onnistua täälläkään niinkuin pitäisi. Toissayönä en saanut unta kuin joskus kolmen aikaan ja nukuin tosi huonosti koko ajan heräillen n. seittemään jolloin olisi ollut herätys. Sitten mä vasta nukahdin ja nukuin kuusi tuntia pommiin. Kiva. Viime yönä en ensin saanut unta ja sitten kun sain, niin heräilin ainakin tunnin välein. Ei kertynyt kovin paljon unta viime yöltä ja heräsin tosi vihasena ja olo on jotenkin tuskainen. Voi tulla helvetin hyvä päivä saatana jee.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 31 Loka 2012 16:08

theia ja damn :paijaus:

Ja tosi kummallista, että lääkärit eivät reagoi. :epäilevä: Oletko theia kokeillut edes mitään luontaistuotevalmisteita? Mä ajattelin testata tuota damnin aiemmin mainitsemaa Unikuuta, joskus olen käyttänyt vastaavista aineista koostuvia tabletteja ja niinä öinä nukuin poikkeuksetta paremmin niin, että herääminen oli paljon helpompaa. Mutta jos uniongelma on paha, voihan se olla ettei sellainen auta. :(

Mä olen yleensä nukkunut hyvin, mutta nyt jo jonkin aikaa on ollut hankalaa. Pitkään olen herännyt useimpina aamuina väsyneenä riippumatta unen määrästä, ja nyt meinaa olla entistä useammin nukahtamisvaikeuksiakin. Sitten se menee helposti siihen, että jos nukkuu yhden yön huonosti, nukahtaa seuraavana iltana epäviisaasti tunnin-parin "päiväunille" (jotenkin siinä hetkessä ajatus on, että pitää nukkua silloin kun voi) ja sitten ei saakaan enää yöllä unta. Tai sitten jos nukkuu yhden yön oikeinkin hyvin, niin seuraavana ei saakaan unta.

Lukeminen toimi mulla ennen nukahtamiseen, mutta ei oikein enää nykyään. Onneksi yksin asuessa voi katsoa telkkaria, tätä varten tallennan unettavia saippuaoopperoita, joita ei muuten enää tule juuri katsottua. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja damn » Ke 10 Huhti 2013 20:33

Ei taas nukkuminen ole sitä, mitä pitäisi olla. On aika uuvuttavaa tehdä kahdeksan tunnin työpäiviä, jos on nukkunut vain pari tuntia yössä. Yleensä nukahdan kunnolla, mutta parin tunnin päästä alan heräillä jatkuvasti. Tällä viikolla on ollut ihan normaalia herätä aamukolmelta, vaikka hetyskello olisi soimassa vasta kuudelta. En jaksa tätä enää kauan :( .
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 15 Huhti 2013 10:42

Theialle ja damnille paijauksia minultakin. Ärsyttävää tuommoinen, ettei lääkäri kuuntele. :(

Kävin tänään työterveyslääkärillä, joka antoi mukaan melatoniinireseptin. Kävin nelisen viikkoa sitten terveystarkastuksessa, jossa tuli aika pitkä tovi keskusteltua siitä, kuinka oma nukkuminen on sitä, et iltaisin sammun saunalyhdyn lailla (noin puolen yön aikaan yleensä) mutta kolmen, neljän aikaan alkaa heräily. Yleensä herään ekan kerran puoli neljän aikaan, seuraavan kerran viimeistään kymmentä yli jne.. 30-15 minuutin pätkiä tulee nukuttua aamuöisin. Aamupäivät onkin sitten ihan töttöröö ja yleensä iltapäivällä tulee totaalijumi eikä saa mitään aikaiseksi. En tiedä, mikä johtuu mistä mutta väsymys, keskittymisvaikeudet, stressi ja alakulo ovat kyllä muodostaneet sellaisen noidankehän, että jostain täytyy aloittaa.

Katsotaan, toivottavasti auttaa toi melatoniini, koska en tahois mitään "kovia" lääkkeitä alkaa nappailla. Täytyy nyt vähän muitakin juttuja muuttaa elämässä (vieroittua esim. sohvasta...) mutta kokeillaan tuota myös. http://www.tietoaunettomuudesta.fi/melatoniini/ voi lukea lisää ja koitan muistaa rapsailla omia kokemuksia, kun niitä on. :)
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Unimaailma

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » La 03 Elo 2013 16:15

Mulla on ollut nyt 2-3 viikkoa varsin rajuja ongelmia nukkumisen kanssa. Pari yötä olen tuona aikana nukkunut kunnolla, mutta muutoin on ollut aina herääminen yhden maissa ja sen jälkeen aamuun jatkunut unettomuus. Olen useamman kerran nukkunut sitten aamulla nukahdettuani iltapäivään asti, ja se ei ole kivaa. Joskus taas olen valvonut, mutta se ei ole auttanut asiaa. Jotenkin olen alkanut stressata nukahtamista ja tästä on tullut noidankehä. Olen kokeillut monia konsteja, mutta ei ole auttanut. Ja kun unirytmi on ihan sekaisin, niin ruokailurytmikin menee siinä samalla ja se pahentaa tilannetta entisestään. Onneksi työt alkavat pian, se varmasti korjaa tämän.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja
 
Viestit: 1033
Liittynyt: Su 26 Huhti 2009 22:58

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa