Kulttuuririennot

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja tiger34 » Pe 21 Loka 2011 12:24

Olen menossa New Yorkiin MoMaan! Jeeeee! Se on ollut jo pitkäään haaveena. Onko muut käyneet?
tiger34
 
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 19 Loka 2011 18:28

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 21 Loka 2011 17:05

Oih, MoMa. :D En ole käynyt, vielä, mutta kevääksi pitäisi suunnitella New Yorkin reissu kyllä ja kyseinen museo on selkeä must-kohde.

Taidemuseot ylipäätään :sydän: Tänään olisi tarkoitus katsastaa paikallinen taidemuseo täällä, taitaa siellä olla muutama abstraktin ekspressionismin helmi kokoelmissa ainakin (toivottavasti myös esillä) ja jotain valokuvanäyttelyitä.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 28 Loka 2011 09:39

Kansallisteatteri.
PIrkko Saisio - Homo!
Torstaina 27.10.2011.

Pohjalle kerron sen verran, että näytöstä edelsi kallonkutistajan sohvalla käyminen, jolla uskon vahvasti olleen vaikutusta.
Samoin sillä, että odotimme Suvin kanssa eräässä nimettömässä (helvetin) ravintolassa 30min ja saimme vain tervehdyksen astuessamme sisään. Tarjoilija käveli ohitsemme toistuvasti :epäilevä:
Annoimme palautetta!

Mutta siitä Homo!sta.
Olihan se vaikuttava. Jo heti alkuun syötetään ajatus piiloviesteistä ja symboliikasta. Mies sukkahouissa ja jykevä tammikaappi. Selittelemässä miten se ei nyt ole sitä miltä näyttää ja kun hän vielä muuntuu teatraalisella tavalla puuksi, niin minut on nalkitettu. Lopullisen niitin iskee varjohahmot, jotka esittävät jääkiekkoilijoita ja stomp-rytmiikkalla aloittava biisi. :tipahdus: Mä olin ihan ready. Vasta väliajalla mun vierustoverit kertoi että ne varjohahmot oli pelkissä kalsareissa. Mä mitään ollut huomannut, kun olin niin stompin huumassa. Ha!

Rea Mauranen :tipahdus:
Jestas mikä karisma! Sen pystyi tuntemaan ihan kokoajan hänen ollessa lavalla. Olin aivan aseeton hänen näyttelemisensä edessä. Samoin Juha Mujeen komiikka oli takuuvarmaa ja aivan prima-laatua. :sydän:

Haluatteko kuulla miten upea Riku Nieminen oli?! NO AIVAN ILMIÖMÄINEN!
Nuoremman polven näyttelijäporukassa Nieminen on aivan huippu. Tokihan mulla oli siitä aavistus jo pari vuotta sitten, mutta nyt se Niemisen tähti on päässyt vasta irti. Mulla polvet tutisi pariinkin otteeseen hänen laulaessaan, mutta mikä akrobaatti!! :tipahdus:

Anna Paavilanen ja Kristiina Halttu tekivät hyvät suoritukset myös. Halttu oli ihanan rento lavalla, kun Paavilaisen kiristely haittasi vähän. Paavilainen on ihan ok lavalla, mutta jotenkin siinä vähän on juttuja jotka mua häiritsee. En tiedä oliko se tekniikka, vai hänen oma laulutekniikka mutta muutamat sanat hävisivät ihan kokonaan hänen lauluistaan.

Mutta mielestäni eniten Homo!sta saa irti kun tuntee vähän homosuomen historiaa ja Pirkko Saision historiaa. Käsiohjelma avaa molempia hieman, mutta en tiedä onko se tarpeeksi.
Tämän kaiken hahmottaminen jyrän lailla vyöryvien tapahtumien ohella voi olla hankalaa, jos siitä ei tiedä mitään. Varmasti putoaa helposti kärryiltä.

Dialogeissa on herkullisia vitsejä tämän päivän politiikasta. Ironia, satiiri ja karikatyyrillinen tyypitys toimivat. Varsinkin näiden näyttelijöiden kesken. Sen lisäksi myös osa sivussa hyppivistä hahmoista. Kuten H.C Andersen, jossa Katariina Kaitue on :tipahdus: :sydän:
Kaitue nyt on ihan yhtä ihanan tarkka kuten aina. Jestas! Kaitue ehkä kuitenkin jää Maurasen, Mujeen ja Moritzin näyttelijän jalkoihin. Myös Nieminen kiilaa ohitse, koska on suurelle yleisölle ollut tuntemattomampi. Sama on Pääkkösen kanssa. Tekee hienon roolityön monessakin kohtaa, mutta jää niin jalkoihin :keijo:

Ohjaus, koreografia ja musiikki ansaitsevat erityismaininnan, koska ovat silmiinpistäviä ja hioutuneet yhteen ja tasavertaisia. Jos joku näistä olisi Homo!ssa heikko, lopputulos olisi varmasti huonompi.
Siellä on elektroniset rummut, joiden mörinän vuoksi mä olisin voinut kuolla! Juuri ne sellaiset millä saa seinät tärisemään ja rumpufanaatikon maailman sykähtämään. I-HA-NAT! :sydän: Ja kyllä tutajaminen tuntui hyvältäkin. :pilvi:

Arvatenkin loppulaulu kolahti muhun eniten.
Oisko täällä se maa, missä jokainen saa rakastaa ketä itse haluaa?
Vuodatin sen vuoksi kotimatkalla pienen kyyneleen.

Mutta ehdottomasti Homo! sopii parhaiten Kansallisen suurelle näyttämölle. Ei millekään pienille rupukopeille. Ja ehdottomasti nämä näyttelijät ja heidän karismansa.

Suosittelen. Paljon! :sydän:
:pilvi:
:sydän:
:tipahdus:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 30 Loka 2011 20:29

Oulun kaupunginteatterin Sotahevonen nähty.

Kesti kyllä tosi pitkään, ennen kuin voittivat minut puolelleen. Tuossa kiteytyi kaikki ne syyt, miksen käy teatterissa tai katso suomalaisia elokuvia. Yksi mainio näyttelijä oli kehissä, ei mitään hajua sen nimestä. Pitkänhuiskea mies, joka näytteli mm. juoppohullua sotilasta, natsia ja kiuasta. Hevonen oli hieno, mietin vain, että olikohan se sama kuin Tampereen (työväen?)teatterissa pari kautta sitten, molempia hevosia on kehuttu. (Edit: Ei ollut sama.)

Ensimmäinen näytös oli aika tuskallista seurattavaa, mutta loppupuolen juoppohullukohtaus naurattikin jopa jonkun verran. Toinen näytös meni jo hieman kivuttomammin. En silti suosittelisi kenellekään kaverilleni, joten eiköhän tää aika plusmiinusnollaosastoa ollut. Eipä mun siihen onneksi omia rahojakaan tarvinut tuhlata.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja theia » To 03 Marras 2011 11:19

Käytiin Helsingin Kaupunginteatterissa, Studio Pasilassa katsomassa Striking 12.

Musiikkiteatteria oli luvassa, en sen enempiä ottanut selvää... Alku vähän pelotti, että tätäkö 1,5 tuntia?, mutta kyllä se siitä sitten piristyi - huomattavasti.

Kyseessä oli siis kolmen muusikon esittämä tarina uudenvuodenyöstä, ilman mitään sen ihmeellisimpiä rekvisiittoja tai muita. Välillä "impro"-osuudet tuntui ihan teeeny tinysti päälleliimatuilta, mutta alun kankeuden jälkeen tykkäsin ihan simona.

Todellakin - keikka ja teatteri yhteenlyötynä. Ihan huippu! :D

...paarapapampam..
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 03 Marras 2011 18:42

Käytiin miehekkeen kanssa katsomassa Ryhmäteatterin Don Quijote. Olihan se ihan hyvä, mutta osassa lauluista taustamusiikki oli niin kovalla, että laulut menivät ihan ohi. :( Sancho Panzan ja Don Quijoten jorinat menivät välillä myös ihan ohi. Mutta oli se hintansa väärtti - varsinkin, kun sain opiskelijaliput alennuksella. :juoni:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja skray » Ti 08 Marras 2011 13:11

Nyt on varattuna liput Vaasan kaupunginteatteriin katsomaan Luolamiestä.
Tosin näytös on vasta 13.1.2012, mutta silti. Eihän siihen oikeasti kovin pitkä ole edes. :virne:
Ja lisäksi toi oli seuraava viikonloppunäytös illalla, jossa on vapaita paikkoja.

Teatteriin! :pomppu:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 11 Marras 2011 00:28

Täällä Pohjantähden Alla 2011 @ Kansallisteatteri
Permanto.

Pohjantähden part II.
Sama näytelmä, eri perspektiivi.

Ehkä se ensimmäisellä kerralla avautui paremmin. Muutaman kohtauksen näkeminen edestä oli aivan silkkaa herkkua ja visualisuus huimaava, mutta esim. aika alussa tapahtuneet lavalla makaamiset eivät tulleet permantopenkkiin niin selväksi.
Vaikka piippuhylly paikoilla oli vaikea saada kontaktia lavalle, niin eipä se helppoa ollut nytkään.

Kyllä mä siitä edelleen tykkäsin.

Hauska oli kuunnella väliajalla keskustelua. Toiset olivat pöyristyneitä näkökulmahenkilöiden käytöstä ja modernisoinnista. Yhdet katsojat miettivät oliko Smeds jotenkin osallinen tuohon :virne:

Mutta ei mun mielipide muuttunut. Hienot paikat olivat edelleen hienoja.
Kyllä siinä oli koskettavia palasia paljonkin. Permannolle välittyi intensiteetti myös roolien tekemisestä. Niistä pienistä nyansseista, joita tulee katsottua automaattisesti.

Katariina Kaitue on huumaavan kaunis lavalla.
Petri Manninen on uskomaton koomisessa näyttelemisessään. Ja silti samalla pelottavakin.
Elina Knihtilä :sydän: vaikkakin hän vaikutti hieman väsyneeltä.

Jotenkin musta tuntuu, että se nosti mussa uudelleen pintaan samoja vanhoja teemoja, jotka olen vain halunnut kieltää.
Kuin toistoa jostain sellaisesta, mitä yritän kovasti vältellä.
Pikkulintujen Ystäville :tipahdus: :sydän:

Olen alkamassa Kansallisteatterin Ystäväksi.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja shaana » Ti 15 Marras 2011 11:13

Mulkvist! Savoyssa oli ihan ok, nauroin kyllä vedet silmissä siinä kohtaa, kun kaveri otettiin mukaan esitykseen... :virne:
Pojilla oli vissiin harjoittelut aika vähissä, mutta ihan viihdyttävä tuo esitys oli.

Oopperaneitsyyteni meni melko raskaalla tavalla sitten, Il Trittico oli melkoisen painava pläjäys, noin niinkö ajallisesti ainakin.
Kolmesta tarinasta yksi oli ylitse muiden, Il tabarro :hymyhali: menen uudestaan oopperaan, kun seuraa ja sopiva näytös löytyy.

Lontoossa oli pakko hyödyntää musikaalimahdollisuus, aika riitti yhteen musikaaliin. Valitsimme the Lion Kingin! :superhymy:
:tipahdus: mitkä lavasteet ja esiintyjät! Muutaman kerran liikutuin huomaamattani ihan kyyneliin, onhan se koskettava tarina! :hullu:
Aivan huikealla tavalla oli saatu tunnelma ja lavasteet vastaamaan piirrostarinaa, ja pikku-simbaa esittänyt poika oli niin suloinen.

Ensi kerralla jotain muuta, olisihan siellä pyörinyt nytkin Thriller, Mamma Mia! ja We will rock you noin niikö esimerkkeinä. :tilt:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 25 Marras 2011 18:57

Kansanhiihto 2012 on tulossa Kansiksen ohjelmistoon. Jotenkin tulee mieleen Pasila-äänellä keskustelu:

-Onko tämä Myllylästä?
-Ei ole. Ihan eri teos. Tai no vähän on Myllylästä piirteitä mukana. Tai no, suoraan Myllylästähän se on, saatana! Nimen jouduin muuttamaan, kun Petäjä valitti...

Kuvauksessa luvataan jatko-osa Pohjantähti 2011:lle. Saa sitten nähdä, mitä tietää. Jotenkin tuntuu, että helpoin olisi sortua siihen, että lyötyä potkitaan vielä munille. Ainakin jos liikutaan sellaisella hiihtäjien doping-vihjailua edistävällä perusperttitasolla. Ehkä ei liikuta, mutta mikä sitten on näkökulma?
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 28 Marras 2011 18:40

Semi-kulttuuririento: Katsoin nauhalta Smedsin version Tuntemattomasta ja paljon samaa siinä on kuin Pohjantähti 2011:ssä. Pohja on vahvasti teoksessa, mutta siihen heitetään joitakin näkökulmia ja päivityksiä päälle. Oikeastaan yllättävänkin uskollisia oltiin teokselle, kun miettii kohua.

Kiltimpiä tässä oltiin kuin Mollbergin inhorealismissa.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 05 Joulu 2011 20:42

Olen tehnyt uusia aluevaltauksia kulttuurin saralla. :D Vähän tosin on sellainen olo, että miten ihmeessä vasta nyt. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :) Viime viikolla olin katsomassa ensimmäistä kertaa elämässäni stand upia ja improteatteria. :sydän:

Stand up esitys oli huippuhauska. Ennakko-odotukseni eivät olleet kovin korkealla. Mulle täysin tuntematon nimi, mutta herra kyllä osasi ottaa yleisönsä.

Toisena päivänä kävin katsomassa Stella polariksen improteatteria. Oli oikein hauska tarina ja ei voinut kuin ihailla näyttelijöiden improvisaatiotaitoa. :superhymy: Tosin näytelmän ainut miesesiintyjä oli aika samankaltaisissa rooleissa. Olisin kaivannut enemmän kontrastia. Naisnelikko sen sijaan oli oikein hyvä. :sydän:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 09 Maalis 2012 02:09

Taidenäyttely olohuoneessasi! Kansainvälinen teksti-tv-taiteen näyttely on esillä YLEn Teksti-TV:n sivuilla 525-545, 8.3. - 8.4.2012 välisenä aikana (tai täällä, jos haluat väkisin huijata). :superhymy:

Tää on paras idea ikinä. Oikeesti. :superhymy:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja skray » Ti 24 Huhti 2012 09:47

Illalla menen katsomaan Sami Hedbergin Kokovartalomies II esitystä. Naurattaa jo nyt. :rotflmao:
Harmi kun miehekkeen lippu pitää kaupata jollekin muulle. Niin odotin pääseväni hänen kanssaan nauramaan. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Niina-Maria » Ti 24 Huhti 2012 12:32

skray kirjoitti:Illalla menen katsomaan Sami Hedbergin Kokovartalomies II esitystä. Naurattaa jo nyt. :rotflmao:
Harmi kun miehekkeen lippu pitää kaupata jollekin muulle. Niin odotin pääseväni hänen kanssaan nauramaan. :huoh:

Jeij, mä olen menossa samaiseen täällä Lahdessa lauantaina. Tuskin maltan odottaa. Hedberg on huippu! :D
Dictum, factum.
Avatar
Niina-Maria
 
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 03 Huhti 2012 11:40
Paikkakunta: Lahti

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja skray » Ti 24 Huhti 2012 20:49

Voi että kun oli hauskaa. :rotflmao:
Leukoja varmaan särkee ja vatsalihakset on hellänä huomenna.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 29 Huhti 2012 00:45

Kansanhiihto 2012 jäi ainakin minulle valitettavan vaisuksi kokemukseksi. Aihe tuntuu loppuun lypsetyltä ja melko tuttuja latu-uria edetään. Elokuvassa Kolme valhetta käytiin jo suurelta osin läpi näitä samoja teemoja ja näkyivätpä ne Siilin Juulian totuuksissakin. Jonkinlainen synninpäästö hiihtäjille tässä annetaan, mutta valmentajan roolin käsittely jää varsin pintapuoliseksi.

Jukka Puotilan 92-vuotias Esko Aho on parasta näytelmässä, koska Puotilan karisma kannattelee yksin jo varsin pitkälle. Sen sijaan Antti Luusuaniemi jää mieleen edelleenkin Helsingin herran nilkki-Stefanina. Hiihtäjää esittävä Juha Varis onnistuu kelvollisesti, mutta ei mitenkään maagisesti. Petri Mannisen roolit ovat pieniä, mutta virkistäviä.

Ajankohtaisaiheeksi olisi pitänyt ehkä saada jotakin vielä polttavampaa. Lahti 2001 kaikkine käänteineen alkaa olla enemmän osa kansallista huumoriperinnettä kuin mikään kansallinen trauma. Ja jos tarkoituksena oli käsitellä Myllylän kuolemaa "syntiensä vuoksi", niin siitä taas jää aika monta oleellista seikkaa pois.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 19 Touko 2012 22:36

Kävin viikko sitten Kansallisessa katsomassa Homo!n uudestaan :keijo:

Musiikki oli vähän muuttunut - parempaan. Tullut vauhdikkaammaksi.

Riku Nieminen oli korvautunut toisella. Ei ihan yhtä hyvä, mutta kelpoinen kaveri.

Ostin näytelmän musiikin cd:llä.
Tämän hetken elämäni soundtrack on Rebekan laulu

"Minä jään, minä jään/
MInä jään/
Yksin huutamaan, yksin huutamaan.
Susi on mennyt vain koirat/
Vain koirat, nuolee haavojaan" :kailotus:


En tiedä oliko homon aiempi näkeminen vaikuttamassa, vai oliko sittenkin aika ehtinyt jo ajaa teoksen ohi?
Teksti oli mielestäni edelleen puhuttelevaa ja laittoi katsojan miettimään asioita siellä penkissä. Homo!n maailmaan ei voi vain hypätä, kuten usein toivoo teatterissa voivan hypätä. Homo! myös naulitsi katsojan edelleen. Huumaantuneena odottamaan mitä tuleman pitää. Ystäväni oli aivan haltioissaan alusta loppuun.

Näytös oli kevään viimeinen. Sen kyllä aisti. Näyttelijät leikittelevät lavalla, iloittelivat musiikissa ja ihan ansaitusti räjäyttivät potin kotiin.
Yleisö pauhasi aploodit. Tömisti jalkoja ja vislasi bravo-huutojen kanssa vuorotellen. :sydän:

:hullu: :sydän: :hullu:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » La 19 Touko 2012 23:35

Muutamat kollegat olivat katsomassa Homoa ja osa oli lähtenyt kesken pois ja jäljellejääneet olivat lähinnä kärvistelleet sen loppuun. Jututtamani kollegan mielestä teos ei tarjonnut mitään, koska se perustui hätkäytysefektin hakemiseen ja homous ei ole enää 70-luvulla tai myöhemmin syntyneille kovin ihmeellinen juttu.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja lumikukka » Su 20 Touko 2012 09:56

Kibaya kirjoitti:Teksti oli mielestäni edelleen puhuttelevaa ja laittoi katsojan miettimään asioita siellä penkissä.


Kävin katsomassa Homo!:n viime syksynä. Kaverini olivat sitä kovasti kehuneet ja odotukseni olivat siksi korkealla. Olihan se hyvin ja taidokkaasti tehty, mutta olin kuitenkin pettynyt. Mielestäni Homo! ei antanut mitään uutta näkökulmaa aiheeseensa, ja sitä nimenomaan odotin. Samat vanhat pointit päiviräsäsineen. En siis saanut näytöksestä irti muuta kuin ilon katsella ja kuunnella hyviä näyttelijäsuorituksia. Hehkutuksen perusteella odotin enemmän. :sori:
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 20 Touko 2012 12:59

Näkemyseroja! :täpinä:
Itse olen törmännyt vain Homo!a suitsutteleviin kommentteihin tai neutraaleihin.
Kritiikkiä olen kuullut olemattoman vähän. Mikä on outoa.

Yritin tällä toisella kerralla istua kriittisellä otteella ja etsiä siihen näkökulmia, jotka poikkeaisivat omastani.
En onnistunut kauhean hyvin, sillä tempauduin mukaan.
Itse koin kuitenkin molemmilla kerroilla näytelmän monitasoisuuden ja sain sieltä jotain.
Olisi mielenkiintoista päästä puhumaan Pascalin kolleegoiden kanssa, sillä ainakaan minun eteeni ei näytelmä avautunut sillä hätkähdyselementin varjolla ollenkaan. Lopussa oleva repliikki ehkä oli se, mikä minulle kiteytti asiaa "Kun näytelmän teema kerran on homus ja homot ja mitä niille tulisi tehdä" - miten niin pitäisi tehdä? Tartteeko sille nyt tehdä yhtään mitään? Toisella kerralla minua huvitti kovasti taas näkemys, jonka mukaan homot eivät halua "suvaitsevaisuutta" ja "samaa mitä muutkin". Mikä taas sitten laajentuu pidemmälle jalostettuna pohdinnaksi siitä, mikä on normaalia.

Homo! on hyvin risiriitainen teos. Käsiohjelma avaa Pirkko Saision pohjaa näytelmälle ja Jussi Tuurna musiikille.

Mielestäni Homo!ssa on onnistuneet stereotypian nostot. Mutta siellä on myös samalla se, että ei oikeasti tänä päivänä kaikissa piireissä saa olla homo (tai lesbo). On ammattiryhmiä, joissa julkihomous ei ole muotia. Koska muotihomous on sitten taas eri asia. Itselleni ainakin Pisuaarin Ritarikunta-kohtaus olisi voinut olla nykypäivääkin.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 03 Heinä 2012 21:37

On ihan parasta, kun ihmisten työ liikauttaa mieltä.
Kävin tänään kurkkaamassa Kaksitoista-esityssarjan teoksen numero 5.
Ihana ihana ihana. Klovni, muusikko, haitari, runo... Ja kuinka hyvä mieli ja kevyt askel voikaan viidessätoista minuuttissa kehkeytyä.
Sunnuntaina on vielä mahdollisuus törmätä tähän haalarijengiin. Pitääkää silmänne auki portaikossa kulkiessanne!
Erityisesti neljältä tuomiokirkon edustalla ja kuudelta musiikkitalon nurmirappusilla.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 04 Heinä 2012 11:47

Hauskaa, että Kaksitoista-esitykset löytävät yleisöä. Niitä haluaisin itsekin nähdä. :D
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 04 Heinä 2012 13:25

Ai niin. Unohdin mainostaa Facebookin kautta löytämääni Gallery of Lost Artia. Todella kiehtovia juttuja ja kuvamateriaalia taideteoksista, jotka ovat syystä tai toisesta kadonneet historian syövereihin. Siis varastettu, purettu, tuhoutunut, jne. Galleria on netissä ja sitä ylläpitää ymmärtääkseni Tate Modern. Se on laitettu linjoille pari päivää sitten ja on linjoilla tasan vuoden, jonka jälkeen sekin hävitetään.

Mielestäni ihan mahtava ajatus ja toteutus. Jokainen pääsee taiteen äärelle ihan kotisohvaltaan silloin kun heille itselleen sopii. Suosittelen lämpimästi, etenkin mysteerinnälkäisille. Galleria löytyy ihan googlaamalla, kun en jaksa puhelimella linkittää.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Kulttuuririennot

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 20 Heinä 2012 10:50

Lasketaanko kulttuuririennoksi joka päiväinen ravaaminen teatterilla?
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa

cron