Ekotekojen keko

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Shay » Ti 10 Kesä 2008 20:31

Olen jo pitkään aikonut perustaa tällaisen ketjun, sillä ilmastonmuutos ja ympäristöasiat
puhuttavat jatkuvasti enemmän. Jokainen (toivottavasti ainakin tällä foorumilla) miettii,
miten voi edes jollain tavalla vaikuttaa omalla toiminnallaan ympäristön hyväksi, mutta
toimintaan asti eivät ajatukset aina ehdi. Sitäpaitsi suurin osa porukasta on vain liian
laiskaa ja mukavuudenhaluista, että jaksaisivat raataa ympäristön hyväksi, sillä 50 vuoden
päästähän se ei enää ole meijän ongelmamme... :vihellys:

Jokainen tietää, että auto kannattaa jättää kotiin ja hehkulamput vaihtaa (niiden palettua
(kiva sana :friikki: )) energiansäästölamppuihin, mutta monissa asioissa on silti epäselvyyksiä.

Onko paperipussi oikeasti parempi kuin muovipussi, jos sen tekemiseen tuhotaan mehtiä?
Vai onko kaikkein paras vaihtoehto sittenkin biohajoava muovipussi? Hajoaako se oikeasti?
Onko kotimainen kasvihuoneessa kasvatettu tomaatti parempi kuin espanjalainen pellolla
kasvatettu? Onko biodiesel parempaa ympäristön kannalta kuin fossiilinen diesel?

Pesupähkinät? Etikka sampoon sijaan? Kasvisruoka? Kerrostaloasuminen?
Mitkä ovat parhaat ekoteot? Mitkä ovat sinun ekotekosi? Mitä ovat helpoimmat
ekoteot, joita melkein joka jamppa voi suorittaa ilman turhaa hössötystä?

Valistakaa, olkaatte hyvät! :tilt:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 11 Kesä 2008 10:51

Shay kirjoitti:Jokainen tietää, että auto kannattaa jättää kotiin ja hehkulamput vaihtaa (niiden palettua
(kiva sana :friikki: )) energiansäästölamppuihin, mutta monissa asioissa on silti epäselvyyksiä.

Onko paperipussi oikeasti parempi kuin muovipussi, jos sen tekemiseen tuhotaan mehtiä?
Vai onko kaikkein paras vaihtoehto sittenkin biohajoava muovipussi? Hajoaako se oikeasti?

Niin, kannattiko ne hehkulamput vaihtaa energiansäästölamppuun aina? Entä jos asuu kylmässä Suomessa ja asunto lämpenee sähköllä?

Muovi/paperipussi dilemman olen ratkaissut niin, että ostin valistuneesta ruokakaupasta kangaskassin joka kestää aika perkeleen usean ostosreissun. Roskapussit ostin erikseen. Ne on ohutta muovia. Pätevä ituhippi toki askartelee jostain sanomalehdestä oman roskapussin ja kivan hellehatun.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Shay » Ke 11 Kesä 2008 11:04

Galileo kirjoitti:Niin, kannattiko ne hehkulamput vaihtaa energiansäästölamppuun aina? Entä jos asuu kylmässä Suomessa ja asunto lämpenee sähköllä?

Muovi/paperipussi dilemman olen ratkaissut niin, että ostin valistuneesta ruokakaupasta kangaskassin joka kestää aika perkeleen usean ostosreissun. Roskapussit ostin erikseen. Ne on ohutta muovia. Pätevä ituhippi toki askartelee jostain sanomalehdestä oman roskapussin ja kivan hellehatun.

En ymmärrä, miten sähkölämmitys ja energiansäästölamput ei jotenkin
sopisi yhteen... :riips:

Mää oon teheny ite kangaskassin :gay:, mutta aina se ei ole mukana
matkustellessa, jolloin on valinta tehtävä kaupan kertakäyttöisten välillä.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 11 Kesä 2008 11:14

Shay kirjoitti:En ymmärrä, miten sähkölämmitys ja energiansäästölamput ei jotenkin
sopisi yhteen... :riips:

Hehkulampun hukkaenergia on lämpöä joka tullee sisätilossa hyödyksi. Energiansäästölamppu taas kestää pidempään mutta on sitten ongelmajätettä.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ke 11 Kesä 2008 12:48

Galileo kirjoitti:Hehkulampun hukkaenergia on lämpöä joka tullee sisätilossa hyödyksi. Energiansäästölamppu taas kestää pidempään mutta on sitten ongelmajätettä.


Kyllä ainakin Motiva on sitä mieltä, että kannattaa silti.

Itsellä on tämän palstan innoittamana käytössä pesupähkinät ja niihin olen kyllä ollut oikeen tyytyväinen. Puoliso on innokas kierrättäjä, eli kotona kaikki mahdollinen kierrätetään. Kauppaan otetaan kangaskassit ja hedelmäpussitkin säästetään ja käytetään uudestaan. Konetiskiaineenakin on jotakin ympäristöystävällistä jauhetta, mutta se ei kyllä ole ollut kauhean hyvää. Autoa käytetään vähän ja lähinnä kuljenkin joukkoliikenteellä ja pyörällä (aikaisemmin joukkoliikenteen käytön esti vuorotyö). Autosta on täällä pohjoisessa kuitenkin aika hankala luopua, jos haluaa joskus käydäkin jossakin. Kasvisruokaa syödään paljon, kun puoliso on kasvissyöjä.

Tuollaisia pieniä ekotekoja, jotka itseasiassa on helppo tehdä kun vain viitsii.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja heartless » Ke 11 Kesä 2008 14:44

Oon töissä (marketin kassalla siis) katsellut, että joillain ihmisillä on semmoinen kangas tjsp. pussukoita hedelmille. Pussukan pinta on jotain liukasta materiaalia, että siitä saa sen etiketin sitten nyppäistyä irti. Itsekin olen ajatellut hommata sellaisen, mutta en oo vaan muistanut. Yleensä asia muistuu mieleen töissä kun pussukoita tulee vastaan tai sitten kun olen itse ostoksilla. Haluan kuitenkin pussittaa suurimman osan hedelmistä ja vihanneksista koska.. sanotaanko nyt niin, että en todellakaan halua laittaa mitään syötävää sellaisenaan siihen kassahihnalle!
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless
 
Viestit: 490
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 15:59

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 11 Kesä 2008 17:29

heartless kirjoitti: Haluan kuitenkin pussittaa suurimman osan hedelmistä ja vihanneksista koska.. sanotaanko nyt niin, että en todellakaan halua laittaa mitään syötävää sellaisenaan siihen kassahihnalle!


Perunoita ja kaikenlaisia mandariinejä onkin paljon helpompi kuljettaa pussissa. :tilt: Muutenhan nuo poukkoilisivat minne sattuvat.
Itse en ole kuullutkaan moisista pussukoista! Kiintoisaa. :raps: Voisin itsekkin hankkia sellaisen.

Omia ekotekojani ovat sooda-etikka-pesu hiuksiin, jätteiden lajittelu, lyhyiden matkojen pyöräily/kävely, tavaroiden uusiokäyttö ja kunnostus ja ja ja.... en taidakkaan olla kovin eko-ihminen. :pepsodent:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Gluu » Ke 11 Kesä 2008 17:54

Mä kierrätän sen verran kuin taloyhtiön roskakatos sallii, käytän suurimmaksi osaksi energiansäästölamppuja
ja kuljen töissä kimppakyydillä. Ja vapaa-ajalla pyrin kulkemaan mahdollisimman paljon pyörällä, tosin omalla
autolla liikkeelle lähteminen on ihan liian helppoa. Kankainen kauppakassi on edelleen hakusessa, pitäisi jaksaa
etsiä omaan imitsiin sopiva kassi, mutta en ole vielä jaksanut (energiansäästöä :tilt:)

Osa asioista on vähän vaikeita. Epsanjalainen tomaatti on käsiittäkseni ekologisempi kuin suomalainen,
kasvihuoneessa kasvatettu. Diesel vai bensa - pienhiukkaset vai CO2? Lyhytjänteisesti ajatellen kai diesel,
mutta kukaan ei kai tiedä täysin, mitä nuo dieselin pienhiukkaset ihmiselle (ja luonnolle) tekevät.
Avatar
Gluu
 
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 13:20
Paikkakunta: 33500

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Vanilla » Ke 11 Kesä 2008 18:44

Tässä viimeisen puolen vuoden aikana olen ehkä hieman jopa katunut sitä, että hankin ajokortin täysi-ikäistyttyäni. Täällä kun pääsee pyöräillen niin kätevästi joka paikkaan. :tilt: Totuus taitaa kuitenkin olla, että jos - ja toivottavasti, kun - tulen asumaan Pohjois-Suomessa koko ikäni, voi auto tulla hyvinkin tarpeeseen. Nyt olen koko talven aikana kulkenut bussilla tasan kerran, henkilöauton kyydissä olen istunut vain pari kertaa. Rahanpuute ajaa ekotekoihin. Jos olisin rikkaampi, kulkisin laiskuuttani enemmän bussilla. :pahis:

On muuten toinenkin juttu, missä rahanpuute johtaa ympäristöystävällisyyteen. Olen vasta tänä talvena alkanut tosissani pitää kirppareilla käynnistä. Tähän tosin vaikuttaa sekin, etten ole koskaan ennen asunut paikkakunnalla, jonka kirppareilta löytyisi oikeasti kivan näköisiä vaatteita ja muita tavaroita. Täältä löytyy.

Jätteitä meillä lajitellaan niin paljon kuin voidaan ja osataan. Kauppareissuilla pyrin pitämään kangaskasseja mukana. Nyt meillä on käytössä ihan vain lähikaupasta ostetut, kaupan logolla varustetut kassit. Hyvin ovat kestäneet, vaikka eivät ne maailman hienoimpia ole. Niin ja joo, sellaisen kestävän hedelmäpussin voi ilmeisesti ostaa jostain ekokaupasta. Ilmeisesti jotkut virkkaavat niitä itsekin? En ole meille vielä saanut sellaista hommattua (ja virkata en edes osaa).

Pesupähkinöihin olen ihastunut, enkä käytä enää sampoota tai hoitoainetta lainkaan. Itse asiassa olen ikään kuin huomaamatta vähentänyt meikkaamistakin. Töihin ei ole mitään järkeä meikata, siellä tulee niin kuuma että kaikki valuu pitkin poskia. Vapaa-ajallakaan ei sitten usein jaksa meikata. Niinpä käytän paljon vähemmän myös kasvojenpuhdistusainetta - uskon, että päivän pölyt lähtevät pelkällä vedelläkin :tilt: Eikä iho ole ainakaan vielä mennyt huonompaan kuntoon, lähinnä päinvastoin. Lisäksi hajuveteni loppui pari kuukautta sitten, enkä ole vielä kokenut tarpeeksi suurta tarvetta ostaa lisää. Enpähän ärsytä allergikkoja. Seuraavaksi haluan hankkia luontoystävällistä astianpesuainetta. Pesupähkinöitä keittelemällä saa kuulemma hyvän yleispuhdistusaineen, mutta en ole vielä sitä kokeillut, kun kaupasta ostettua pesuainetta on vielä jäljellä.

Pieni sisäinen hippini ärsyyntyy, kun poikaystäväni lähinnä tuhahtelee ympäristöystävällisille valinnoilleni :hullu: Ei kuulemma halua edes kokeilla elää ilman sampoota tai tuhdilta haisevaa deodoranttipilveä ympärillään (pistää muuten mun nenääni se haju ihan hirveästi, varmaan siksi, kun olen itse ihan hajusteeton). Noh, eihän toista voi pakottaa. Minä yritän esimerkiksi irroitella sähköä vievien laitteiden pistokkeet seinistä yöksi, mutta ei tuo sitä jaksa tehdä kuin välillä. Se on muuten mielestäni hurja vääryys, ettei monia laitteita saa sammutettua kuin ottamalla johdon pois seinästä. Kuinkahan paljon sähköä maanlaajuisesti säästyisikään ilman standby-tiloja?

Energiansäästölamppujakin meiltä löytyy, ei tosin vielä ihan jokainen lamppu ole sellainen.

Syömisissä meillä olisi varmaan eniten parannettavaa. Mie voisin aivan hyvin syödä pelkkää kasvisruokaa, kun en muutenkaan oikein pidä lihasta. Mutta kuitenkin tuntuu, etten ehdi enkä jaksa kokkailla itselleni kasvisruokaa erikseen. Poikaystävä ei halua lihasta luopua.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 11 Kesä 2008 19:00

Elän myöskin käsityksessä, että espanjalainen tomaatti on ympäristöystävällisempi kuin kasvihuoneviljelty kotimainen, koska kuljetuksen päästöt eivät lopultakaan ole kovin suuria kun isoja määriä tuodaan, mutta sittenhän espanjalaisen tomaatin ovat todennäköisesti viljelleet alipalkatut siitolaiset jne. Sen takia nää jutut ovatkin välillä niin turhauttavia, kun tuntuu että joutuu aina ojasta allikkoon.

Mitä tulee hehkulamppuun, ei kai se oikeasti voi lämmittää niin paljoa, että sen takia juurikaan säästäisi lämmityskustannuksissa? :o: En tiedä tästä mitään mutta yllättävää jos niin on.

Kangaspussukka hedelmille olisikin hyvä juttu. Tokihan muovipussille yleensä löytyy uusiokäyttöä sitten ruokia omassa keittiössä säilöessä vaikka pakastimeen tai mukaan ottaessa, mutta kertyyhän niitä silti turhankin paljon.

Itse olen pyrkinyt vähentämään lihansyöntiä. Luulin että se olisi vaikeampaa kuin se on. Ehkä musta ei ehdotonta kasvissyöjää ihan heti saa, mutta haluan uskoa että reilu vähentäminenkin auttaa. Vielä kun osaisi vähentää maitotuotteitakin, mutta se on jo vaikeampaa (vaikka moni sanookin ettei ole... mutta laiskahan sitä kai vaan on ja tapoihinsa kangistunut.) On toki helppoa ostaa Valio-ruokakerman sijaan joku Gogreen-valmiste, mutta se tuntuu kovin pieneltä jutulta.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 11 Kesä 2008 19:25

L-S kirjoitti:Elän myöskin käsityksessä, että espanjalainen tomaatti on ympäristöystävällisempi kuin kasvihuoneviljelty kotimainen, koska kuljetuksen päästöt eivät lopultakaan ole kovin suuria kun isoja määriä tuodaan, mutta sittenhän espanjalaisen tomaatin ovat todennäköisesti viljelleet alipalkatut siitolaiset jne. Sen takia nää jutut ovatkin välillä niin turhauttavia, kun tuntuu että joutuu aina ojasta allikkoon.

Lose-lose -tilanne. Itse kamppailen saman turhauman kanssa. Sitä koettaa olla ympäristöystävällinen ja on samalla epäeettinen.

Espanjalainen tomaatti on suomalaista kasvihuonetomaattia ympäristöystävällisempi talvella, kesällä tilanne tasoittuu kun suomalaista kasvihuonetta ei tarvitse lämmittää koko ajan täydellä höökällä.
Ystäväni onkin ratkaissut asian näin: hän syö tomaattia vain kesäisin ja silloinkin siis kotimaista. Itse voisin yrittää siirtyä samaan.

Syötäviä, yksittäisinä mm. bataatti tai banaaniterttu, laitan kassahihnalle - mulla on tapana pestä tai kuoria syötävät ennen niiden syömistä.

Itsen näköistä ekokassia pohtiville yhden illan puhde: tuunaa ite. Perusekokassista saa varsin hienon pienellä vaivalla. Me saimme joululahjaksi tuunatun ekokassin meille omistetulla "Henkilökunta, tutkikaa kassini, olen kleptomaani" tekstillä. Aiheuttaa kaupassa kenollaan olevia päitä.
Menköön mainostamiseksi, mutta nämä sairaalatekstiileistä valmistetut kassit ovat mielestäni hienoja.

Ja se muu litania: kierrätän, suosin kasvisravintoa, fillaroin, kävelen ja joukkoliikennöin, energiansäästölamput on yhtä lukuunottamatta kaikissa valopisteissä. Suunnitteilla on siirtyminen ekosähköön.

Toisaalta olen ihan tolkuttoman epäekologinen. Sähkölaitteiden kulutuksessa olisi paljonkin järkiperäistämistä. Liki 200km päivittäinen työmatka suuntaansa, oli kuinka vehreäksi mainostetulla junalla tahansa, ei missään nimessä ole ekologinen vaihtoehto.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Avatar
Kati
 
Viestit: 444
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 09:49

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 11 Kesä 2008 19:38

Kassahihnalle hedelmien ja vihannes laitosta puheenollen, katsoin kerran pitkään, kun eräs nainen pyöritteli tomaatteja kaupan kassahihnalla paljaaltaan. :umpfh:
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Crux » To 12 Kesä 2008 10:04

Dnd kirjoitti:Kassahihnalle hedelmien ja vihannes laitosta puheenollen, katsoin kerran pitkään, kun eräs nainen pyöritteli tomaatteja kaupan kassahihnalla paljaaltaan. :umpfh:


Minäkin olen joskus tehnyt tätä. Tapanani on nääs pestä tomaatit kotona huolella ennen käyttöä ;)

Vanille vinkki, että hommaa sellaisia jatkojohtoja joissa on virtanappi! Ei luulis kamala vaiva miehekkeelle olla napsauttaa vain siitä kytkimestä kun kaikki sammuu kerralla. Ja helpompaa sullekin :)
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Avatar
Crux
 
Viestit: 339
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:25

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Shay » To 12 Kesä 2008 10:13

Crux kirjoitti:Vanille vinkki, että hommaa sellaisia jatkojohtoja joissa on virtanappi! Ei luulis kamala vaiva
miehekkeelle olla napsauttaa vain siitä kytkimestä kun kaikki sammuu kerralla. Ja helpompaa sullekin :)

Ongelmana on ainakin videoissa, että kello menee hävekseen, kun ottaa virrat pois.
En oo koittanu, miten tikipoksi suhtautuu virtojen katkaisuun. :raps:

On kyllä suorastaan naurettavaa näinä energiansäästöaikoina, ettei tikipokseissa
ole virtanappia, eikä modeemissanikaan (muista uusista modeemeista en tiiä, vanhassa
oli virtanappi). :raivo: Kauhiaa tuhlausta!
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 12 Kesä 2008 11:12

Pitää kyllä myöntää, ettei meidän talous ole ylettömän ekologinen. Kierrätystä (bio, paperi, pahvit, metallit, lasi, sekajäte, paristot) harrastetaan kyllä, mutta nykypäivänä se on enemmänkin normi - ainakin taajama-alueilla. Osa lampuista on energiansäästölamppuja, mutta osaa ei voi sellaiseksi vaihtaa, vaikka haluaisikin - jollei osta myös uutta valaisinta. Valoja ja sähkölaitteita ei pidetä turhaan päällä, mutta tähänkin on enemmän syynä sähkölaskun pienennys kuin ympäristöajatukset. Lämmitys on kaukolämpöä, mikä on meistä riippumaton juttu. Auto on meille pakon sanelema, koska tarvitsen sitä päästäkseni töihin. Olemme kuitenkin käyneet tsiigailemassa vähemmän kuluttavia kiesejä, että bensa- ja vakuutuslaskut pienenisi. Muuta en tähän hätään keksi.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Kuolo » To 12 Kesä 2008 12:43

Jos se yhtään lohduttaa, niin kyllähän ne standby-tilatkin lämmittää. Että talvella siitä on jopa pienen pieni hyöty :tilt:

Ite oon vähän jopa pakkomielteinen lajittelemaan kaiken metallin pois kaatopaikkajätteestä. Tosin ei se yleensä mikään iso vaiva oo avata vaikka muutama ruuvi, että saa eri materiaaleista valmistetut osat irti toisistaan.

Vasta jotkut julkas semmosen tutkimuksen, että miun tän hetkinen käyttöauto ois kannattanu romuttaa jo 20 tuhatta kilsaa sitten eli ei ois kannattanu korjata. Taloudellisista syistä en aio romuttaa sitä vieläkään vaikka vähän ajan päästä saakin uudemman menopelin käyttöön. Tosin en tiiä mitä tää uudempaan vaihtaminen sit taas hyödyttää kun siinä on suurempi kulutus.

Polttoaineista diesel alkaa voittaa bensan kohtapuoleen kun tulee ureakäyttöiset katalysaattorit myös henkilöautoihin. Vähenee hiukkaspäästöt huomattavasti. Tosin hintakehityshän suosii diesel-polttoaineen ostajaa :friikki:
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Vanilla » To 12 Kesä 2008 19:35

Shay kirjoitti:
Crux kirjoitti:Vanille vinkki, että hommaa sellaisia jatkojohtoja joissa on virtanappi! Ei luulis kamala vaiva
miehekkeelle olla napsauttaa vain siitä kytkimestä kun kaikki sammuu kerralla. Ja helpompaa sullekin :)

Ongelmana on ainakin videoissa, että kello menee hävekseen, kun ottaa virrat pois.
En oo koittanu, miten tikipoksi suhtautuu virtojen katkaisuun. :raps:

On kyllä suorastaan naurettavaa näinä energiansäästöaikoina, ettei tikipokseissa
ole virtanappia, eikä modeemissanikaan (muista uusista modeemeista en tiiä, vanhassa
oli virtanappi). :raivo: Kauhiaa tuhlausta!

Onneksi meillä on sentäs suurin osa jutuista yhden jatkojohdon päässä, sen jaksaa useimmiten irrottaa seinästä. Tuota virtanapillista jatkojohtoa on kyllä harkittu jo pidemmän aikaa (ot:na pakko mainita, että heppu ihmetteli tänne muuttaessaan, miten Suomessa on näin vaarallisia jatkojohtoja - siis napittomia :pahis: ). Pitäisi varmaan tehdäkin asialle jotain eikä vain harkita.

Ja joo, meillä digiboksi ei ilmeisesti reagoi johdon irrottamiseen mitenkään. Meillä on ihan perusboksi, ei tallentava. Sen sijaan ärsyttää, kun stereoihin on ihan turha asettaa radiokanavia valmiiksi. Kun johdon ottaa pois, joutuu kanavat säätämään joka kerta uusiksi. :epäilevä: Jo pitkän aikaa hyvin vähissä ollut radion kuunteluni on siis käytännössä loppunut kokonaan.
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Avatar
Vanilla
 
Viestit: 343
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 18:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Kuolo » To 12 Kesä 2008 19:41

Kannattaa hommata vaikka kulutusmittari ja mittailla vähän, että kuinka isoja ne kulutukset on ennen kun rupee kärsimään jonkun puolen watin takia.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja ahkera » Pe 13 Kesä 2008 11:46

Mä koitan kovasti olla ympäristöä tiedostava, mutta itseinhoa tuntien joudun myöntämään, että mä oon patalaiska. Biojätteet ei esim tahdo millään mennä omaan laatikkoonsa. Paperit, pahvit, lasit, metallit, ongelmat yms kierrätän kyllä. Lihasta en ala luopumaan, koska mun allergioilla menisi hermot monipuolisen syömisen turvaamiseen. Maitotuotteita sen sijaan oon pyrkinyt vähän vähentämään. En mä kyllä mikään suurkuluttaja ole ikinä ollutkaan. Töihin kuljen murun kyydissä, jolla auto töissä on välttämättömyys, mutta kauppa yms muut reissut tehdään sitten pyörällä ellei työmatkan varrella käydä. Jos keskenäni liikun, julkiset saa mut perille.
Shampoosta ja hoitoaineesta oon minäkin luopunut. Murusta alkaa näkymään samoja piirteitä. Pesupähkinöitä on kaapissa, mutta ne odottaa muiden pesuaineiden loppumista. Sähkö on vaihdettu Norpaksi (mikäli tämä oikeasti on ees hyvä, kun en ole niin kamalasti jaksanut paneutua. Ainakin maksetaan enemmän) ja töpselit kiskotaan irti seinästä pitemmiks reissuiks. Muutenkin oon hieman friikkinä sulkemassa aina kaikkia sähkölaitteita, mutta korvaan sen mahdollisen energiansäästön saunomalla tosi usein.
Töissä yritän saada ihmisiä valitsemaan kodinkoneita ympäristöystävällisimmiksi, mutta toistaseksi tunnun olevan ainoa, joka näkee sen markkinointivalttina. Onneks yksittäisiin ihmisiin on helpompi vaikuttaa, ku koko firmaan.

Eniten mua omissa valinnoissani tökkii toi biojäte asia ja ajoittain iskevä älytön kulutushysteria. Ei se niin paljoa hankalampaa olis mennä hommaamaan tavaraa kirppikseltä, mutta jostain syystä en vaan saa aikaseks. Viksua olis vissiin välillä jättää jotain kauppaankin.
ahkera
 
Viestit: 105
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 19:57

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 13 Kesä 2008 12:42

Mulla on tätä perussettiä,rakensin ekologisen talon,paksuilla eristeillä.Jätteet erottelen, biokompostiin piha perukoille menee siis banskun kuoret. Töissä ihmettelen kun erottelen biojätteet toisista niin miksi kuitenkin roskakuski kippaa vielä nykypäivänäkin erottelemani jätteet samaan kyytiin toisten jätteiden sekaan? Jeesaan työkseni asiakkaita.Voisin tehdä asiakaskeikat lähikuntiin, vaikkapa 45 km säteellä, maantiefillarillani.Paljonko on km korvaus polkypyörällä ajamisesta? Työnantajani ja asiakkaani tulisi ymmärtää että se matka nyt kestää fillarilla kauemmin. Työnantajat pitäisi laittaa syyniin, maantiellä liikkuu kaikenlaista Business to Business kaupustelijaa, onko kaikilla ekologisesti puhtaat jauhot liikenteessä?
- - -
kas,muu kulkuneuvo 9 senttiä kilometriltä, tosin työnantaja tuskin antaa ajaa fillarilla asiakkaalle.
- - -
Energiansäästölampuissa tulisi olla selkeä merkintä minkä voi asentaa ulos. Mulla paukku viimetalvena kaikki energian säästölamput pihalta. Osram tutki ne ja sain 6 kpl takaisin.En ymmärrä miksi 2 kpl jäi korvaamatta. Pakkasta oli varmaan -17 maksimissa. Lamppuja meni 8 kpl.Enää en osta ulos energiansäästölamppuja, ei tuo säästä energiaa kun lamput ei kestä.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja irvikissa » Pe 13 Kesä 2008 16:47

sybe kirjoitti:Töissä ihmettelen kun erottelen biojätteet toisista niin miksi kuitenkin roskakuski kippaa vielä nykypäivänäkin erottelemani jätteet samaan kyytiin toisten jätteiden sekaan?

Roska-auton lavalla on sisällä useampia osastoja, joissa jätteet pysyvät erillään. Isot pojat kerto.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 13 Kesä 2008 16:54

Meillä ei ole asia näin. Menevät sekaisin jo roskalaatikossamme.Roskalaatikossa on energia jäte ja muujäte, omat ovet on mutta jakava väliseinä uupuu. Kuulemma jätteiden vastaanottaja ei vielä erottele.Meidät on vain totutettu tulevaan, siihen tulevaan on totuteltu kuulemma kolme vuotta
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Purple » Su 22 Kesä 2008 15:07

Piristävä uutinen Ilkan verkkosivuilla tänään:

Joka kolmas muuttaa lomiaan ympäristönsuojelun takia

Suomalaiset rukkaavat lomasuunnitelmiaan ilmastonmuutoksen takia. STT:n teettämän kyselyn mukaan jopa kolmannes kansalaisista on muuttanut reissujaan niin, että he ovat välttäneet lentomatkustamista tai suosineet kotimaan matkailua.

Lisäksi joka kymmenes kyselyyn vastanneista sanoo ainakin kerran maksaneensa vapaaehtoisen hiilidioksidimaksun lentolipun yhteydessä.

Olen yllättynyt näin korkeista luvuista. Näyttää siltä, että kuluneen viime vuoden on tapahtunut todella suuri asennemuutos, sanoo johtava asiantuntija Risto Saarinen Suomen ympäristökeskuksesta.

Naiset ovat tehneet tekoja ilmaston hyväksi miehiä useammin. Alle 25-vuotiaat nuoret ovat puolestaan ottaneet ympäristönsuojelun vähemmän huomioon kuin ikääntyneemmät.

Suomen Gallupin tekemään kyselyyn haastateltiin puhelimitse 1 000 suomalaista 9.14. kesäkuuta.
STT


Vieläkö joku on sitä mieltä, että valistamisella tai yksittäisen ihmisen valinnoilla ei ole mitään merkitystä?

Hieman huolestuttava kohta uutisessa on se, että alle 25-vuotiaat ottavat ympäristönsuojelun vähemmän huomioon kuin vanhemmat. Jotenkin kuvittelisi, että nimenomaan nuoria aihe kiinnostaisi, mutta ilmeisesti ei, ei ainakaan riittävästi että vaivauduttaisiin toimimaan.

Muoks.
Iltalehden sivuilla oli sama uutinen hieman pidempänä. Tässä vielä muita tietoja tutkimuksesta:

Kyselyn mukaan kolme neljästä suomalaisesta on vähentänyt lepovirralla toimivien kodinkoneiden pitoa valmiustilassa. Liki yhtä moni on ottanut veden- ja sähkönkulutuksen huomioon kodinkoneita hankkiessaan.

Enemmistö on myös käyttänyt kangaskassia kauppamatkalla muovikassin sijaan, ja lähes joka toinen on laskenut asunnon lämpötilaa tai loma-asunnon peruslämpöä säästääkseen energiaa.

- Siitä se lähtee, että ihmiset ensin saavat tietoa, sitten se hyväksytään ja pikku hiljaa asenteet muuttuvat. Pitää kuitenkin muistaa, etteivät ihmiset pysty koskaan kantamaan kaikkea maailman tuskaa, Saarinen luonnehtii.

Tuloksista käy ilmi, että naiset ovat tehneet tekoja ilmaston hyväksi miehiä useammin. Naisista 60 prosenttia sanoo vähentäneensä autoilua ja on lisännyt julkisten kulkuvälineiden käyttöä, kävelyä tai pyöräilyä. Miehistä näin on tehnyt vain vajaa puolet.

Alle 25-vuotiaat nuoret ovat puolestaan ottaneet ympäristönsuojelun vähemmän huomioon kuin ikääntyneemmät. Tosin ekotekoja voi olla vaikeaa tehdä esimerkiksi lentomatkailussa tai kodinkoneiden hankinnassa, jos ei ole mahdollisuuksia tai varaa henkilökohtaisiin ostoksiin.
Avatar
Purple
 
Viestit: 564
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:26

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Kuolo » Su 22 Kesä 2008 15:18

Voi olla, että yleisesti toi neljännesvuosisata on semmonen rajapyykki, jonka jälkeen ruvetaan enemmin ajattelemaan sitä, että minkä kuntoisen maailman jätämmekään jälkikasvulle.
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Ekotekojen keko

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 23 Kesä 2008 09:59

Niin siis nuorten "holtittomuus" voi tosiaan johtua ihan vain kysymysten asettelusta. Samoin varallisuus, vanhempien luona asuminen etc. vaikuttavat. Veikkaisin myös, että suhteellisen pieni osa alle 25-vuotiaista tekee esim. lomamatkoja lentäen. Vaikea siinä sitten tehdä mitään muutoksia :tilt:


Yhä enenevissä määrin mä mietin oman toimintani vaikutusta luontoon. Pikku hiljaa otan käyttööni uusia juttuja, jotka vähentävät tai poistavat mun kuormituksen ko. asian tiimoilta. En usko, että tämä ihan täydelliseen ituhippeyteen asti menee, mutta järjen ja mukavuuden rajoissa yritän tehdä muutoksia parempaan suuntaan.

Nämä vakiot on ollut jo pitkään, kierrätän, lajittelen, vähennän jatkuvasti auton käyttöä (nyt vielä enemmän, kun töihin pääsen pyörällä), käytän energiansäästölamppuja, pistän laitteet kokonaan pois päältä, käytän akkuparistoja jne. Pieniä arjen juttuja, joiden muuttaminen ei pitäisi olla kovin vaikeaa (mutta on :friikki: ) ja niihin totuttua ei edes ymmärrä niiden olevan ekotekoja, vaan normaalia arkea.


Nyt uusin "juttu" on ollut, tämä varmasti yllättää kaikki :p, käyttämieni kemikaalien rajoittaminen ja vaihtaminen luontoystävällisempään suuntaan. Shampoo on nyt luonnossa täysin hajoava (on muuten jopa parempi kuin aiemmin käyttämäni, mikä hitusen hämmästyttää), samoin saippua, pesupähkylät on käytössä, käsitiskiaine myös biohajoava (en ole vielä testannut, kun vanhassa Fairyssä on vielä rippeet jäljellä), olen karsinut turhia mömmöjä pois (hiustenhoitoaine, osa muista pesuaineista, hajustetut rasvat etc.). Samoin olen remontin yhteydessä siirtynyt käyttämään liuotteettomia maaleja ja yritän valkata myös muista tuotteista sen ekologisemman. Aina ei onnistu, ja sitten ottaa päästä, kun tietää, että tämäkin laasti nyt sisältää ties mitä myrkkyjä :huoh:

Oikeastaan pahin mua häiritsevä juttu tällä hetkellä on se, että rempasta tulee niin paljon jätettä. Paljon tulee kierrätettyä (omaan käyttöön ja osa kierrätyskeskukselle), mutta paljon tulee menemään myös hyötykäyttöasemalle ja kaatopaikalle :huoh: Nyt ollaan viety vasta yksi peräkärryllinen kylpyhuoneen seiniä, loput ryönät on ulkovajassa odottamassa lajittelua. Ajattelin myös, että keräämällä kaikki samaan paikkaan odottamaan viimeistäkin roskaa, saan paremman kuvan siitä, kuinka paljon tuo remontti kokonaisuudessaan kuormittaa...


Jahka saan nämä kemikaalit kuosiin ja normirutiiniksi, niin sitten siirryn pohtimaan lähemmin ruokapuolta. Toki nytkin ostan luomua (kun sitä on saatavilla ja järjellisessä hinnassa), lähiruokaa, reilua kauppaa jne. Syön paljon kasviksia. Lihasta en usko äkkiseltään luopuvani, vaikka pystyn syömään pelkkää kasvisruokaa. Viikko menee ilman lihaa oikein näpsäkästi, ja sitten iskee lihanhimo :tilt: Lihan käyttöä on kuitenkin tullut vähennettyä melkoisesti. Maitotuotteet ovat jääneet ihan sen vuoksi, ettei masu kestä enää ollenkaan. Juusto on ainut, mikä menee, ja sitä sitten huoletta myös syön. Samoin riisiä syön liki huoletta, vaikka sen ilmastovaikutus onkin 20-kertainen perunaan nähden :hullu: Joskin sitäkin on kyllä tullut vähennettyä melkoisesti.

Kaikesta ei mun mielestä kuitenkaan tarvitse luopua. Ei varsinkaan kertarysäyksellä. Totuttelu ja uusien rutiinien aloittaminen on kaiken a ja o. Se on vain niin vaikea tehdä muutoksia omiin tottumuksiinsa :friikki: Kiireessä ja väsyneenä kaupasta yleensä tarttuu käteen se vanha tuttu tuote, vaikka kuinka olisi aiemmin mielessään manannut, että ensi kerralla ostan sitä ekologisempaa vaihtoehtoa. Mutta kyllä se siitä, hitaasti ja epävarmasti :tilt:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Seuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron