Ihanat ja kamalat kouluruuat

Ihanat ja kamalat kouluruuat

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 25 Helmi 2013 21:05

Joensuussa vietetään tällä viikolla retroruokaviikkoa. :superhymy:

Siitä innostuneena teinkin oman toiveruokalistani sellaiseen tilanteeseen, että jos nyt olisin koulussa, ja saisin päättää viikon ruuat. Pitäydyin ala-asteen valikoimissa. Yläasteelta ei ole oikein muita hyviä ruokamuistoja kuin lasagne. Jostain syystä pidin sitä maailmankaikkeuden parhaana lasagnena. Sittemmin olen ehkä oppinut tekemään parempaa itsekin.

Ma: jauheliha-perunasoselaatikko + hapan punakaaliraaste,
Ti: rössypottu + juurespala
Ke: silakkapihvit perunamuusilla ja punajuurta
To: jauhemaksapihvit + puolukkahillo
Pe: kanaviillokki mustaherukkahillolla

Ai että meinasi olla hankalaa. Kaikkia herkkuja piti jättää poiskin. Esimerkiksi jauheliha-makaroni-iljetys ja pinaattikeitto. :kuola:

Millainen sinun listasi olisi? Entä mitä ruokia inhosit koulussa?

Minä vihasin valkokastiketta. Verilätyt ja muistaakseni kalapuikotkin aina uitettiin siinä. Molemmat olisivat muuten maistuneet oikein hyvinkin, mutta se kastike pilasi koko homman. Kesäkeitto oli toinen kestoinhokki. Sitä oli aina kesän jälkeen ekana koulupäivänä. Ja meidän koulun makkarakastike oli ihan hirveää. PIdän perinteisestä makkarakastikkeesta, mutta koulun versio oli jotenkin todella epämääräistä ja hirveää - tai lähinnä siis se makkara siinä. :friikki:

Kouluruoka. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

Re: Ihanat ja kamalat kouluruuat

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 25 Helmi 2013 23:39

Mä olen aina ollut aika lailla kaikkiruokainen - paitsi että koulun veriletut eivät menneet alas, eivät sitten millään. Eivätkä kyllä ole sen jälkeen menneet muutkaan veriletut, vaikka uskon kun mulle sanotaan, että ne maistuvat ihan erilaisilta. Ne koulun kauhuletut on pilannut koko asian.

Mun verilettuinho on niin pitkälle mennyttä, että jouduin elämäni ainoaan jälki-istuntoonkin verilettujen takia. Koska en yksinkertaisesti kyennyt edes yrittämään niiden nielemistä (oksennus kummitteli kurkussa pelkästä hajustakin), yritin jemmata ne roskien alle pöydällä olevaan roska-astiaan. Jäin kiinni ja sain 15 minuuttia jälki-istuntoa. :virne:

Muuten kouluruuasta ei ole jäänyt mulle oikein mitään muistoja suuntaan tai toiseen. Verilettuja lukuun ottamatta söin kaikkea, joitakin ruokia ehkä vähän innokkaammin kuin toisia.

Se oli kivaa yläasteella, että ruokalassa oli melkein joka päivä useampi ruokavaihtoehto (siis pakasteesta lämmitettyjä vanhoja ruokia, olettaisin). Siksipä ei tarvinut enää ikinä edes yrittää syödä niitä verilettuja! Tosin yläasteella kukaan ei enää ollut vahtimassa söikö kaikki jotain vai ei, joten ei se muutenkaan enää olisi ollut ongelma.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 26 Helmi 2013 15:26

Koulussa oli paljon epämääräisiä ruokia, ainakin meillä. Varsinkin kastikeruoat olivat pahoja ja/tai mauttomia, samoin keitot.

Mutta jos olisi pakko viettää kouluruokaviikkoa, söisin ohrapuuroa ja mehukeittoa (joka ei tosin kovin kauaa pidä nälkää), veri- tai pinaattilettuja puolukkahillolla (meillä ei tarjoiltu valkokastiketta niiden kanssa), uunikalaa (muistaakseni sellainen leivitetty kalanpala) ja uunimakkaraa, joka oli sellainen paksu makkaraviipale jonka päällä oli juustoa ja sinappia ja josta pidin lapsena vaikka todennäköisesti en tykkäisi siitä nykyään.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 26 Helmi 2013 17:19

Yksi ehdoton ruoka mulle olisi ruismarjapuuro + grahamlihapiirakka. :kuola: Inhokkiruokien listalle kuuluu ehdottomasti pinaattikeitto. Jostain syystä se on aina ollut mielestäni vastenmielistä, vaikka pinaatti itsessään on todella hyvää. Olen vain kerran elämässäni saanut hyvää pinaattikeittoa.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 26 Helmi 2013 19:03

Mä en kyllä saisi millään koulun ruuista kasaan viikon ruokia.
Ainoa mistä tykkäsin oli ala-asteen kaalilaatikko puolukkahillolla.

Yläasteella ruoka oli niin kauheeta, ettei syöty sitä. Ruokalassa käytiin vain näkkileivällä ja vedellä. Pahimpia oli perunamuussi, johon vääntyi pahimmillaan haarukat, vetiset kastikkeet ja kumiperunat, joiden maku oli muovia. Meillä oli ruoka myös aina haaleaa, kun astiat eivät pitäneet yksin lämpöä. Ruokalan ulko-ovi oli vielä aika lähellä niitä pöytiä, joten kun ovesta veti suoraan ulos, jäähtyi se niissä tarjoiluastioissa myös. Kuka syö kylmää litkukastiketta, jossa ei ole edes nimeksi sitä mitä pitäisi olla.

Yläasteella siirryin kasvisruokaan, joka olisi pitänyt käydä kilometrin päässä syömässä. Kunnan ainoa kasvisruoka oli tuolloin tarjolla toisen koulun keittiöllä, ei meillä. Mikä oli ihan pimeetä, kun meillä oli enemmän oppilaita. Mutta niiden keittiöltä lähti ruokaa vanhainkoteihinkin niin sitä perusteltiin sillä.
Meillä oli tosi vähän mitään puuroja. Riisipuuroa ja mehukeittoa, mutta sekin vaihdellen litkua tai kittiä, riippui kuka oli keittäjävuorossa. Keittäjävuoron tyypin pystyi päättelemään siitä, missä ruokalan työntekijät postasivat. Se ketä ei näkynyt, oli keittäjävuorossa. Kaksi kolmesta teki hirveetä kittiä ja se viimenen sitten litkua.

Kaalilaatikkoa ja porkkanaraastetta olis mun ruokalistalla :keijo:
En söis viikkoa :töktök:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 26 Helmi 2013 19:32

Unohdin kokonaan kaaliruuat! :tipahdus:
Kaaliruuat (monen muun ohella) olivat niitä, joista kukaan muu ei mun tuttavapiirissä pitänyt, paitsi minä. :virne: Kaalikääryleet on edelleen yksi mun kaikkien aikojen lempiruuista, ja jos ne eivät olisi niin isotöisiä tehdä yksin, tekisin niitä tosi usein.

Ja itse asiassa tuo listaamani jauheliha-perunasoselaatikko ei edes ollut yksi lemppareitani. Viehätyin vaan sen muistoon, että se jos mikä on retroa ruokaa. :keijo: Eikä se varsinaisesti pahaakaan ollut. Siitä kaaliraasteesta en pitänyt, mutta nykyään sekin varmaan maistuisi.

Mulla on muutenkin vähän tällainen perinne-/retroruokavillitys. Se alkoi puolentoista viikon takaisesta rössypotusta, ja liittyy osaltaan myös penninvenytykseen. Tänään syön nakkikastiketta. :keijo: Onnistuin ensimmäistä kertaa elämässäni tekemään ruskean kastikkeen ruskistamalla jauhoja pannulla. En yleensä edes osta nakkeja ikinä, mutta mulla oli HK:n lahjakortti, ja siksi pakko ostaa HK-tuotteita. Niitä oli kaupassa yllättävän vähän. Siksi päädyin mm. nakkeihin.

Haaveilen myös niistä kaalikääryleistä. Pitäisi ottaa joku kerta asiakseen ja tehdä oikein iso satsi kerralla, niin voisi sitten pakastaa osan. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ti 26 Helmi 2013 20:30

Me just äitin kanssa muisteltiin kouluruokia viikonloppuna. Äiti on koulun keittäjä tänä päivänä ja kävi jo mun kouluaikoina tuurailemassa silloin tällöin meidänkin koululla.

Mun viikko näyttäis tältä:

Ma: Kalapuikot ja kermaviilikastike (ja keitetyt perunat)
Ti: Kalakeitto ja sämpylä ainaisen näkkärin tilalla
Ke: Spagetti ja jauhelihakastike
To: Kanaviillokki ja riisi, sekä sitä hilloa. En muista enää, olisko se ollu mustaherukkaa vai mitä...
Pe: Pasta ja kasviskastike, jonka nimeä en tänä päivänäkään tiedä.

Joskus oli jälkkärinä kiisseliä ja se se vasta hyvää olikin. Milleköhän päivälle sen voisi lisätä lemppariviikolle. :raps:
Ehkä kalakeiton jälkkäriksi.

Nämä on oikeastaan kaikki sekä ala- että yläasteen lemppareita, lukuun ottamatta tuota spagettia ja jauhelihakastiketta, joka jostain syystä oli erityisen hyvää yläasteella. Ala-asteella yks mun lemppareista oli myös se sellanen jauhelihaperunasoselaatikko ja puolukkahillo.

Inhokkini ovat aina olleet pinaattilätyt ja hernekeitto. Pinaattilättyjä voisin kuvitella tänä päivänä syöväni, mutta en hernekeittoa. Sitä olen aina inhonnut. Onneksi yläasteella oli suoraan herneallergisten lihakeitto otettavissa ja söin sitten sitä, kun kukaan ei enää silloin niin vahtinut kuin ala-asteella. :keijo:
Meillä ei ole koskaan ollut koulussa verilättyjä ruokana. Onneksi, sillä ajatuskin etoo. Olisin varmaan saanu jälki-istuntoa niin kuin Lumikki.

Mä en muuten tajua, kuinka meidän koulussa (koko kaupungissa itse asiassa) oli niiiin hyvä kermaviilikastike niiden kalapuikkojen kanssa. Siitä itse asiassa meidän viikonloppuinen keskustelu kouluruuista kimposkin, kun äiti teki itse kermaviilikastiketta ja paistettiin turskaleikkeitä. Olis niin mahtava tietää, mistä virmasta se kastike on tilattu tai mitä siinä on. Huippuhyvää. :kuola:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 27 Helmi 2013 17:45

Juu ei nähtävästi tullutkaan tänne sepustus... uudestaan sitten.

Eli muistan hyvin 80-luvulta ala-asteen kumi/sisältä mustat perunat.
Tai sitten tilliliha joka oli purukumia.
Tosin kanaviilokki johon olin tukehtua ei myöskään oikein maistunut.
Mikään ruoka ei ollut kyllä mitenkään positiivisesti kehuttavaa.
Koska kaikki mitä koulussa sai maistui kyllä muualla ihan hyvälle.
Ja lautanenhan piti syödä tyhjäksi.
Onneksi oli muoviset 2dl:n maitotölkit jotka pystyi täyttämään ruualla :keijo:
5-6 Näkkileipää ja 3-4 purkkia maitoa oli aikalailla vakio huonoimpina päivinä sen 9 vuotta. :virne:

Hyviä ruokia oli pinaatti ja veriletut puolukkahillolla :keijo:

Ja oma koulu oli/on valtion joten oli ikävää lukea viikon ruokalista kunnallisten ruokalistoista joista löytyi niin mustaamakkaraa kuin jopa porsaankyljyksiä.
Tosin ainakin kyljykset loppuivat jo 90-luvulla.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ke 27 Helmi 2013 18:27

Mulla on jääny ihan hyvät muistot kouluruuasta. Mitä ny sitä ruokaa ei meinannu oikein arvostaa kun sitä piti itsestään selvyytenä. :hullu: Kaiholla siis muistelen tuota aikaa kun nykyään pitää keksiä itse viikon ruokalista ja myöskin kokata ne ruuat. :virne:

Ja voin helposti myös keksiä itselleni viikon lempikouluruuat. Enemmänkin ehdokkaita olisi. :pahis:

Ma: kanarisotto, ja mustaherukkahilloa
Ti: verimakkaraa, valkokastiketta ja perunoita
Ke: kaalilaatikkoa
To: maksalaatikkoa ja perunaa
Pe: ohrapuuroa ja mehukeittoa

Yleensä otin aina myös salaattia, paitsi puuropäivinä jolloin sitä ei muistaaksein ollut edes tarjolla. Ja sitten koulunäkkileipä ja lasillinen vettä.

Ylipäätään mulla oli kyllä aika vähän inhokkiruokia. Lähinnä en tykännyt jostain tillilihasta (koska en voi sietää tilliä) tai kalaruuista (kalassa oli yleensä tosi paljon ruotoja).

Vilkaisin muuten äsken huvikseni entisen lukioni nykyistä ruokalistaa (joka on siis sama jokaisessa Ivalon koulussa) ja aika paljon on muuttunut lista, toisaalta aika paljon löytyi vielä vanhoja lemppareitakin. :O:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja theia » Ke 27 Helmi 2013 18:39

Mä en oikein edes muista kouluruoista mitään, kuinka oon tykännyt mistäkin, joten kaipa ihan positiivista on ollut kun ei angstejakaan tunnu olevan?

Ruoan saanti ainakin taisi olla tärkeää, kun Aliaksessa oli seuraava sananselitystapahtuma:
Kaveri: "Mitä koulussa saa?"
Minä: "Ruokaa!!1"
Kaveri: "... ... siellä on siis se tyyppi siellä luukun edessä, ja se siellä antaa sulle..."
Minä: "Niin, opetus...."
:keijo:

Tykkäsin ainakin kanaviillokista ja pinaattilätyistä. Tässä oli mun anti tähän keskusteluun :virne:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ke 27 Helmi 2013 19:15

Mun muistoissa kouluruoka oli pääosin ihan ok. :tilt: En kyllä muista niin montaa lempparia että saisin viikon ruokalistan kasaan, mutta tykkäsin ainakin kalapuikoista ja kermaviilikastikkeesta, lasagnesta ja kinkkukiusauksesta. Juhlapäivä oli, jos oli tuoretta leipää. :D Se on jäänyt mieleen, että yläasteella oli tosi hyvät ruuat, monesti haettiin ruokaa lisääkin.

Inhokkimuistoja on jäänyt lähinnä ala-asteen lamavuosista. Hernekeittoa en suostunut syömään vuosiin, sain kammon siitä laihasta ruskeasta kuravedestä jossa kellui muutama herneenkuori. (Sittemmin olen kyllä päässyt purkkihernarin makuun :keijo: ) Kaalikääryleisiin mulla oli ala-asteella hirveitä ennakkoluuloja, en muista suostuinko niitä edes maistamaan, enkä niitä sen jälkeen muista olleen tarjollakaan. (Niitäkin syön nykyään ihan sujuvasti.) Maksapäivät oli kauheita, en vieläkään pidä maksan hajusta ja se lemu peitti ruokalassa kaiken alleen ja jäi vaatteisiinkin.

Syötiinkö muilla muuten ruokalassa vai luokissa? Mun kouluissa oli ruokalat, paitsi ala-asteen jälkipuoliskon ajan olin koulussa jossa ei ollut omaa keittiötä, vaan ruoka tuotiin viereiseltä päiväkodilta ja ruokailu tapahtui luokissa. En muista kuinka tarkkaan ruokailua vahdittiin ekoilla luokilla, mutta ruokalan "sikaämpäri" oli keittiön puolella ja sinne oli hirveän pelottavaa mennä viemään ruuantähteitä, joten varmaan mieluummin yritti syödä lautasen tyhjäksi. :virne:
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja skray » Ke 27 Helmi 2013 23:24

Mun käymissä kouluissa on kaikissa ollut ruokalat. Aika isot koulut kuitenkin aina olleet kyseessä, satoja oppilaita kuitenkin.
Mä muistan ala-asteelta sen, kun kouluvuoden alussa valittiin aina uudet paikat ruokalasta ja sit istuttiin samalla paikalla joka kerta. Yläasteella ei enää ollut omia paikkoja, vaan sai mennä joka päivä eri paikoille istumaan. Tosin siinäkin muodostu aika nopeesti ne omat lempparinurkat, joihin pyrittiin kavereiden kanssa.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 28 Helmi 2013 11:35

Meillä oli kanssa aina ruokalat, mutta ei muistaakseni mitään tuollaista istumajärjestystä, kuten skrayn koulussa. :O:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 28 Helmi 2013 12:58

Meillä oli ainoastaan opettajien pöydät varattuja pöytiä. Muutoin oli ihan sama missä istui.

Ihan ekalla ala-asteella me syötiin luokissa, kun koulu oli aika pieni, eikä siellä ollut ruokalaa. Haettiin ruuat "hihnastolta" ja käveltiin luokkaan syömään. Pahinta hihnastossa oli kun keittäjät laittoivat ruuan, eikä saanut ottaa itse. Makaroonilaatikkoon laitettiin kaikille ketsuppia, koska kaikki tykkää siitä :töktök:
Kun en suostunut ottamaan lautasta vastaan ilman ketsuppia, sain huomautuksen ja muikkarin kotiin. :töktök:
Äiti joutui tekemään selvityksen etten voi sietää ketsuppia ja en tasan syö makaroonilaatikkoa jos siihen on läntätty ketsuppia. Se ei vaikuttanut mitenkään. Meillä oli vielä maistamispakko, joka päättyi siihen, kun eräänkin kerran syljin ketsuppiset makaroonilaatikot lautaselle.
En muutenkaan tykännyt yhdenkään koulun makaroonilaatikosta, koska ne oli semmoisia lillumössöjä ja ylipehmenneitä makarooneja :nirppa: :kieli:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 28 Helmi 2013 17:07

skray kirjoitti:Mun käymissä kouluissa on kaikissa ollut ruokalat. Aika isot koulut kuitenkin aina olleet kyseessä, satoja oppilaita kuitenkin.

:femmat: Samoin meillä.

Meillä oli kai joku kiertävä järjestys luokassa, jonka perusteella asetuttiin jonoon ruokalaan mennessä. Ja järjestystähän ei saanut missään vaiheessa vaihtaa - ei edes istumaan mennessä, vaan pöytään mentiin istumaan järjestyksessä. Joskus tosin joidenkin paikkoja vaihdettiin, millä vältettiin pahimpien sikaosastojen muodostuminen. :virne: Ja ruokalassa oli erilaisia pöytiä. Kaikki saman luokan oppilaat olivat kuitenkin samoissa pöydissä. Oli yhden seinänvierustan 4 hengen pöydät, linjastoa lähellä olleet 12 hengen pöydät sekä ikkunan vieressä ja ruokalan takaosissa olleet 8 hengen pöydät. Ja sitten jänskättiin, että missä pöydissä on kulloinkin vapaata ja tuleeko joku kiva poika istumaan vastapäätä jne. :ahihi:

Mulla on ollut viime aikoina hirveä himo näkkileipään. Yliopiston ruokalassa on tarjolla tuoreen leivän lisäksi näkkäriä. Otan nykyään yhden palan tuoretta leipää ja yhden tai kakis näkkäriä. Ja välillä haen näkkäriä lisääkin. Parhaimpina päivinä olen syönyt kolme näkkäriä, vaikka lopulta onkin ollut jo ihan täynnä, mutta on halunnut lisää näkkäriä. :virnei:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 26 Maalis 2013 17:17

Ai niin. Ala-asteella tarjottu marjapiimä oli ihan tajuttoman hyvää. Omatekoinen marjapiimä ei vaan ikinä pääse sille tasolle. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja annastindeli » Pe 19 Huhti 2013 15:15

Meillä oli ala-asteella oma keittäjä ja ruoat oli sillon tosi hyviä. En tosin osannu sitä vielä sillon arvostaa, kun olin varsin nirso. :virne:
Sillonkin me syötiin ruokalassa, vaikka olikin pieni koulu. Tosin jos olis syöty luokissa niin olis joutunu hakemaan alakerrasta ruoat, olis saattanu olla turhaa häslinkiä portaissa. Me istuttiin luokkien mukaan omissa pöydissä ja tietyillä paikoilla, opettaja pöydän päässä. Yläasteella olikin sitten n.500 oppilasta niin ei ollu mitään määrättyä järjestystä.
Pinaattikeitosta en ole koskaan tykännyt, enkä tosiaan siitä valkokastikkeesta. Kaaliruoat oli kans inhokkeja lapsena, vasta aikuisena oon syöny kaaliruokia yökkimättä. Hernekeittoon tapasin laittaa edam-juustoin palasia ja sinappia.

Oma kouluruokamenu:

Ma: Kanaviillokki ja riisi + se mustaviinimarjahyytelö
Ti: Tonnikalapastapaistos
Ke: Kinkkukiusaus
To: Perunavelli ja lihapiirakka
Pe: Kalapuikot tai rapeat kalapalat ja kermaviilikastike + jonkin sortin perunalisäke

Jälkkärinä vois olla joka päivä joku kiisseli ja perunavellipäivänä eskimopuikko
annastindeli

Paluu Murkina