Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 01 Helmi 2012 20:20

Smith taitaa olla päässyt Kulutusjuhlaan. :keijo:
Tai jos ei ole, niin kuulostaapa tän päivän silmälasijuttu todella paljon Smithiltä. :keijo:

Mä antaisin palautetta siitä huonosta optikosta. Joko noin, että "kuka tahansa paitsi se", tai sitten vaan lafkan pomolle viestiä, että ei näin.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja tgr » To 02 Helmi 2012 09:37

Mä otin viimeksi likaahylkivät ja kovapinnoitetut linssit. Pienen lapsen kanssa ne on ollu
ihan kätevät, koska kolhuja tuppaa tulemaan. Mut en mä osaa sanoa, oisko tullu vähemmän
naarmuja ilman hienoja pinnoitteita. Ja kyllä ne lasit menee silti likasiksi.. eli :sori: Mut
on nää lasit ollu jo puoltoista vuotta, et kyllä näissä vähän on naarmuja verrattuna tuohon
aikaan. Eli kyllä kait kannattaa? Eihän ne nyt mahottomia maksaneet?
tgr
 
Viestit: 86
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:51

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 02 Helmi 2012 10:12

Yabba kirjoitti:
Mr. Smith kirjoitti:
Pvi kirjoitti:Simthyn tarina virhemittauksesta kuulostaa mahdottomalta. Tottakai liikkeen pitää ottaa asiakas huomioon ja vaihtaa linssit, jos asiakkaan kokemus näöstä ei uusien lasien myötä ole hyvä oli kyseessä optikon virhe tai ei. Jotkut liikkeet antavat vaihtaa pokatkin, jos ne eivät tunnu istuvan naamaan tai vaatekaapin sisältöön.

Kyseinen tyyppi on aika hyvin paikkakunnalla tiedossa palveluasenteestaan ja tavastaan tehdä mittauksia :epäilevä:
Äidin ensikommentti kun aikoinaan kerroin kuka oli toiminut optikkona oli "ai pahus. No katotaan miten käy..."
Ongelma on se että samassa lafkassa on myös osaavia ihmisiä, eli optikon saanti oli aina hiukka uhkapeliä :sori:

Olisiko muuten tuossa tilanteessa voinut vaikuttaa optikkoon yksinkertaisesti kieltäytymällä jo varaustilanteessa kyseisen optikon palveluista? (Kaikki käy paitsi se yks... :virne: )


Vastauksena tähän ja sekä lausumattomaan kysymykseen "miksi sitä siedettiin jos se oli tollanen? :riips: " kerrottakoon että k.o henkilö omistaa 50% liikkeen ja toiset 50% omistava henkilö on äidin hyvä ystävä. Pikkuhomman olisi siis voinut antaa luistaa, mutta raja se on jossakin.

Minun varmaankin täytyy kans uusia lasit lähitulevaisuudessa, kun on linssiin tullut kiva pikku naarmu joka on ikävässä paikassa :huoh: Tähän liittyen kyselisin kokemuksia "likaa hylkivistä linsseistä" (on tosin hämärä mielikuva että ois näistä jo puhuttu, mutta :virne: ) eli onko ne extrahinnan arvoisia? Entä sitten se "naarmuuntumisen ehkäisy"? Eli onko noista käytännössä jotain hyötyä.

Minulla löytyy molemmat ehkäisyt ja voin suositella. Ennen itsekin kärsin tuollaisista naarmuista, mutta uudet linssit ottavat vastaan vaikka minkälaista rankaisua, eikä näy missään. Myöskin lian hyljintä toimii; ei se vapauta putsauksesta, mutta isommat roskat pysyvät poissa.

Ai niin, silmälääkäri sanoi että ei ole glaukoomaa tai mitään muutakaan sairautta, mutta piilokarsastusta on hiukan. Eli juurikin siksi optikko toissapäivänä määräsi prisma-linssit, kiva kuitenkin saada varmistus toiseltakin taholta :keijo:

Ps. Hups, missasin muut postaukset :nolo:

Smith taitaa olla päässyt Kulutusjuhlaan. :keijo:
Tai jos ei ole, niin kuulostaapa tän päivän silmälasijuttu todella paljon Smithiltä. :keijo:

Lupaan että en muutu ollenkaan vaikka blogini huomioitiinkin Kulutusjuhlassa. Vaikka nyt olenkin huipulla, en unohda teitä pikkuihmisiä :nirppa:

Vitsi, vitsi :virne: Juu, se oli minun kirjoitukseni. Hämmentävin mittaus oli se, kun minulla oli tulevat sankani päässä, ja optikko pyysi katsomaan suoraan eteenpäin kuten normaalisti ja hän mittasi jotain profiilistani :hämillään: & :o:
Eli jos haluatte perusteellisen ja hyvän katsastuksen, voin lämpimästi suositella Optikko Rahkosta Turussa :)
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 02 Helmi 2012 15:04

Nää glaukooma-jutut on aina kivoja. Sitä aina päätyy miettimään glaukooman riskitekijöitä. :hiki: Paapalla on glaukooma - perinnöllinen muoto ja mulla on normaalia korkeampi silmänpaine (myös äidillä on normaalia korkeampi silmänpaine). Suurella osalla ihmisistä olisi mun silmänpaineilla kai jo glaukooma. :O: Onneksi silmilläni on siis suhteellisen hyvä paineensieto.

Pitäisiköhän varata silmälääkärille aika. :huoh:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 02 Helmi 2012 15:39

:paijaus:

Mikäli ymmärsin oikein, glaukooma on hoidettavissa kun se havaitaan aikaisessa vaiheessa. Kuulemma ainakin kolmen vuoden välein kannattaa käydä tarkistuttamassa silmänsä.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 02 Helmi 2012 17:19

Joo, on siihen toki hoito: silmänpainetta alentavat silmätipat, joita sitten käytetään koko elämän ajan. Jos ei riitä, myös muita lisähoitoja on. Eli silmävammat voidaan estää, jos hoito aloitetaan ajoissa. :)

En silti ole oikeastaan asiasta huolissani (vaikka kurjaahan glaukooma olisi toki saada). Eipä tuollaisille mitään mahda. Tulee, jos on tullakseen. Lähinnä silloin, kun aiheesta puhutaan, tulee sellainen pieni hetki, jolloin huolestun asiasta hetkellisesti. :tilt:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja damn » To 02 Helmi 2012 18:45

Yabba kirjoitti:Minun varmaankin täytyy kans uusia lasit lähitulevaisuudessa, kun on linssiin tullut kiva pikku naarmu joka on ikävässä paikassa :huoh: Tähän liittyen kyselisin kokemuksia "likaa hylkivistä linsseistä" (on tosin hämärä mielikuva että ois näistä jo puhuttu, mutta :virne: ) eli onko ne extrahinnan arvoisia? Entä sitten se "naarmuuntumisen ehkäisy"? Eli onko noista käytännössä jotain hyötyä.


Minulla on aina ollut laseissa kaikki mahdolliset naarmuuntumisen ehkäisyt, lian hylkivyydet tai mitä ikinä linsseihin voikaan hankkia. En siis osaa sanoa, millaiset lasini olisivat ilman näitä, mutta koskaan laseissani ei ole ollut yhtään naarmua. Nytkin nämä nykyiset lasit ovat olleet käytössä varmaan viisi-kuusi vuotta, joten kait siitä on ollut jotain apua. Lasini tuntuvat tosin olevan aina likaiset, joten ei ne kyllä likaa hylji.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja lumikukka » Pe 03 Helmi 2012 18:03

lumikukka kirjoitti:Varasin saman tien ajan varsinaiseen esitutkimukseen, jossa silmiä tutkitaan vielä lisää ja perusteellisesti. Jos kaikki näyttää silloinkin hyvältä, voikin jo ruveta jännittämään varsinaista leikkausta.


Tänään olin esitutkimuksessa. Miinukset ja hajataitot katsottiin tarkasti ja lisäksi tehtiin monenlaista muuta mittausta. Aika jännä, mulla on oikeasti huomattavasti vähemmän miinusta kuin rillini väittävät. Miinusten lisäksi on sitten hajataittoa. Ilmeisesti hajataittoa on korjattu laittamalla linsseihini lisää miinuksia. Outoa, yksikään optikko ei ole minulle asiasta maininnut. Vai eivätkö optikot tutki niin tarkkaan kuin silmälääkäri? No anyhow, silmät ovat kunnossa ja leikkausaikakin varattu. Leikkaus on jo vajaan viikon kuluttua, ensi keskiviikkona. Ennen keskiviikkoa on niin paljon kaikenlaista menoa ja tekemistä (tuparit, koulujuttuja, uusintatentti...) etten taida edes ehtiä jännittämään leikkausta etukäteen. Leikkaukseen menen melkein suoraan uusintatentistä. :virne: Vielä ei jännitä, mutta saas nähdä alkaako polvet tutista leikkaukseen mennessä.
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 03 Helmi 2012 18:40

Määkin olen pohtinut laserleikkausta. En tiedä uskallanko leikata molempia silmiä kerralla tai ollenkaan, mutta jos saisi
ainakin huonomman silmäni näön korjattua tässä lähivuosina... Käytän suurimman osan ajasta piilolinssejä, sillä vihaan
laseja, koska ne näyttävät rumalta ja tuntuvat pahalta ja ovat muutenkin erittäin epäkäytännölliset. Olisi kuitenkin
mukava, jos ei tarvitsisi piilareidenkaan kanssa pelata. Käytössäni on yötäpäivää-linssit, joten niitä ei tarvitse joka
päivä olla räpläämässä, mutta näin talvisin varsinkin ne meinaavat kuivua ja kutista hieman.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 03 Helmi 2012 20:35

Mä en usko, että uskaltaisin mennä laserleikkaukseen. :o:
Tuntuu jotenkin niin hurjalta, vaikka mahdollisuus näkökyvyn huononemiseen ei kai hirveän suuri ole. Mutta lisäksi olen kuullut myös tarinoita siitä kuinka joillekin on ilmaantunut pahoja kuivasilmäisyysongelmia sen jälkeen (ja lievästä kuivasilmäisyydestä kärsivänä uskon, että pahempana tällainen ongelma voisi olla hyvinkin tuskallinen... silmissä tuntuva kipu voi olla yllättävän tuskallinen :o: ). Mutta ei ole tarkoitus pelotella ketään leikkaukseen menossa olevaa :keijo:, kai siihenkin on todennäköisyys pieni.

Mulla on laseissa myös muistaakseni kaikki mahdolliset pinnoitukset. Specsaversilla, josta lasit hankin, peloteltiin, että linssin pinta on pehmeä ja naarmuja tulee helposti jos pinnoitusta ei ota. :keijo: Kätevä myyntitaktiikka. Mutta ei näissä tosiaan naarmuja ole, likaantuvat kyllä varsin helposti, melkein saisi pari kertaa päivässä olla pesemässä jos viitsisi (mutta yleensä menen puolen päivää likaisilla laseilla :keijo: ). Likaantumiseen vaikuttaa tosin varmaan meikkikin.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 03 Helmi 2012 21:42

Ilmeisesti nuo kuivasilmäisyysongelmat ovat yleisempiä, jos on enemmän ikää. Mutta harvemmin niitä pahemmin kai nuorille tulee?
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 03 Helmi 2012 23:21

En mä tiedä katsooko se ikää, olen kuullut kyllä nuoremmistakin. Tosin ehkä kuivasilmäisyys yleensä on yleisempää vanhemmilla ihmisillä, mutta näemmä mahdollista nuorillakin kun mullakin on (en tiedä miksi).
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ke 08 Helmi 2012 19:13

Tilannepäivitystä taas:

Femtolasik-leikkaus tehtiin tänään puoliltapäivin ja hengissä ollaan. :) Leikkaus meni nopeasti ja kivuttomasti, missään vaiheessa ei tuntunut oikeastaan edes epämiellyttävältä. Yhdessä vaiheessa tosin (leikattua läppää nostettaessa ennen varsinaista laserointia) toiseen silmään hieman nipisti, mutta lääkäri laittoi saman tien lisää puudutetta ja sen jälkeen homma toimi taas. Koko operaatio meni todella nopeasti ja tosiaan kipua tai painetta ei tuntunut yhtään. Yhtään ei heikottanut tai jännittänyt. (Esilääkityksenä annetulla Diapamilla saattoi tosin olla osuutta asiaan. :virne:)

Leikkauksen jälkeen näkö oli hetken aikaa hiukan "sumuinen", mutta näin kuitenkin varsin selvästi. Noin puolen tunnin lepäilyn jälkeen lääkäri vielä tutki silmät ja kaikki oli hyvin, joten sain lähteä kotiin. Minulla oli varalta kaveri saattamassa kotiin, mutta olisin kyllä näön puolesta selvinnyt ilmankin. Nyt leikkauksesta on noin kuusi tuntia aikaa ja näkö on hyvä ja kirkas. Edelleenkään ei ole kipuja (eikä niitä pitäisi tullakaan), mutta silmät tuntuvat kuivilta ja niissä on roskan tunnetta. Silmien ollessa kiinni roskan tunnetta ei tunnu ja huomiseen mennessä olon pitäisi olla normaali.

Seuraavan viikon ajan käytän kahta lääketippaa ja tarvittaessa kosteutustippoja. Lisäksi öisin joudun pitämään kuppimaisia suojia, jotka teipataan kiinni. Suojia tarvitaan viikon verran. Ne estävät sen, etten vahingossa unissani hiero silmiäni tai peitto tai tyyny osu silmiini. Kosteuttavia silmätippoja joutunen käyttämään muutaman kuukauden ajan.

Leikkaus siis meni kaiken kaikkiaan tosi nopeasti, hyvin ja suorastaan helposti. Ajatuksena silmien sörkkiminen tuntuu toki pelottavalta, mutta oikeasti itse operaatio ei ollut tippaakaan pelottava. Suosittelen ehdottomasti kaikille rillittömästä elämästä haaveileville! :)

(Ja nyt menen takaisin sohvalle makaamaan ja laitan silmät kiinni. En vaan millään malttanut olla raportoimatta. :virne:)
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja kermit » La 11 Helmi 2012 21:07

lumikukka kirjoitti:Minulla oli varalta kaveri saattamassa kotiin, mutta olisin kyllä näön puolesta selvinnyt ilmankin. Nyt leikkauksesta on noin kuusi tuntia aikaa ja näkö on hyvä ja kirkas. Edelleenkään ei ole kipuja (eikä niitä pitäisi tullakaan), mutta silmät tuntuvat kuivilta ja niissä on roskan tunnetta.

Eikö oo erikoista, että vaikka näkö on ikään kuin sumuinen ja usvainen, silti näkee lukea telkkarin tekstitykset? Ilman kakkuloita! Musta se oli ihan jotain käsittämätöntä.

Niin, mulla on silmät laserleikattu noin 6 vuotta sitten. Kuten Lumikukalla, mullakin leikkaus meni aika rennosti ja huomaamatta, ihan ilman rauhoittavia. Tunnin sisään leikkauksesta lääkäri katsoi miten paraneminen on lähtenyt liikkeelle ja passitti sitten kotiin.

Ken kipuja pelkää, voi kertoa, että jos käy huono tuuri, saa kipuja ja ne kestää enimmillään 6 tuntia. Kipuja voi aiheuttaa läpän kiinni kasvaminen. Leikkauksessa silmän pinnasta leikataan auki läppä, jonka alta laser rouhii silmän pintaa. Läppä laitetaan takaisin paikoilleen ja sen reunat alkavat kasvaa takaisin kiinni välittömästi. Kun reunat on kasvaneet umpeen, kivut ja roskantunteet loppuvat. Kipupotilas itse tässä voi kertoa, että toiseen kipupotilaaseen en ole vuosien varrella törmännyt, eli olen jonkun sortin harvinaisuus. Jei. Voin myös kertoa, että silmien särky oli ikävää ja aiheutti noin kolmen tunnin jatkuvan silmien vetistelyn. Osa ajasta meni nukkuessa, loppuaika goggleja kyynelnesteestä tyhjennellessä.

Gogglet (muistuttaa yleensä joko uima- tai skimbalaseja, jos joku haluaa käydä etukäteen mallailemassa niiden vaikutusta imagoon) pidetään leikkauksen jälkeen päässä seuraavaan aamuun ja sen jälkeen viikon ajan yöllä, ettei unissaan tule vahingossa hieroneeksi silmiä uuteen uskoon. Tiedossa on nätit pandat silmien ympärillä aamuisin. Laittakaa turvotusta poistava silmänympärysvoide jääkaappiin.

Silmien kuivuudesta varoitellaan, eikä aiheetta. Omassa tapauksessani se on vaikein tähän aikaan vuodesta, kun ilma on muutenkin hyvin kuiva. Silmät tuntuvat kuivilta ja näyttävät punaisilta ja paikoissa, joissa on kova lämmitys, on usein vaikea pitää silmiä auki. Kesällä tilanne on ilmankosteuden vuoksi helpompi. Kiusallista se on lähinnä työhaastattelutilanteessa, jossa pitäisi olla näyttämättä krapulaiselta ja siristelemättä silmiä...

Asia, josta en ole nähnyt minkäänlaista keskustelua tai mainintaa laserleikkausten yhteydessä, on kuitenkin mainittava. Kun joskus leikkauksen jälkeen käytte tarkastuttamassa näkönne, sitä ei välttämättä voi enää tarkastaa sellaisella näppärällä ja nopealla laitteella, vaan voitte joutua osoittelemaan klassisia E-kirjaimia. Laserleikkaus kun toisinaan jättää jälkeensä epätasaisen silmän pinnan, johon automaattiset näöntarkastuslaitteet eivät saa tarkennettua. Mutta tämähän nyt on aika lailla niitä länsimaisen ihmisen ongelmia, joiden ongelmallisuus on kyseenalaistettavissa.
I'm not your type. I'm not inflatable.
Avatar
kermit
 
Viestit: 128
Liittynyt: Ti 10 Touko 2011 20:58

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 13 Helmi 2012 11:49

Rillipää tässä päivää :keijo:

Sain lasit perjantaina ja...rummutusta...kyllä näistä hyötyä on. Ei vilise enää teksti telkkarissa ja maailma on sairaan kaunis paikka tarkemman näkökyvyn vuoksi :isosilmä:

Hiukkasen vielä vaativat totuttelua uudet sangat, mutta sellaistahan se on kaikkien lasien kanssa ollut. Oli muuten kiva huomata, että näissä kun ovat sellaiset vaakasuorat sangat, niin muutaman vuosikymmenen aikana korvien taakse muodostuneet "syventymät" ovat kadonneet. Sain siis pääni pinta-alaa takaisin, mikä varmaan tulee näkymään henkevämpinä juttuina kun aivoillekin on taas tilaa :peukut:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 28 Touko 2012 13:19

Mun lasien linssit ovat alkaneet samenemaan.
Jee :epäilevä:
Sen lisäksi toinen sanka on epämääräisesti rikki.
Toinen jee :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 25 Heinä 2012 14:45

:töktök:
Hain tänään uudet lasit optikkolasta.

Näöntarkastus tehtiin ja mun vasempaan silmään on iskenyt ikänäkö. Se ei olekaan enää ihan niin pahasti sokia kuin ennen. Tullut paremmaksi peräti +0.52 jotain arvoa. Melkeen yks kokonainen aste! :woohoo: :virne:
Ja kyllä, sillä on väliä. Vasempi on aina ollut se huonompi silmä. Nyt ne on melkeen tasan ton toisen kanssa.

Uusilla laseilla maailma ei ole enää sumea, eikä kellertävä. Värisävyt muuttuivat aika radikaalistikin näiden uusien myötä. Kaikki on terävää ja tarkkaa. Mikä on aika mukavaa :D

Mutta peilistä katsoo ihan oudot silmät. Ihan tosi oudot. Ensimmäinen ajatus uusien lasien kanssa: "vittu, mä tartten ripsiväriä!". Silmiä ei näy yhtään.
:läps:
Pakkomeikkaaminen alkakoot.
Tai sitten sitä kestää viikon ja alan taas näyttämään itseltäni myös omaan silmään :jaaha:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 25 Syys 2012 17:21

Mua ärsyttää ihan kamalasti. :huoh: Mun näölle on tapahtunut jotain, joko se on huonontunut tai mitä luulen enemmän, niin hajataittoa on tullut johonkin suuntaan. Kuitenkin koko ajan joutuu siristelemään ja tänään se tuntui aivan kamalalta kun eräässä kauppakeskuksessa pörräsin ja oli hälinää ja silmä-ärsykkeitä. Päätä ihan alkoi särkemään! Eikä sitä jaksa edes katsella mitään kun heti väsyy.

Mä haaveilen laserleikkauksesta, mutta tällä hetkellä mulla ei ole siihen varaa, kiitos remontin ja työllisyystilanteen, joka erityisesti muutti nyt tätä rahankäyttöä. Olin ajatellut, että en hommaa uusia laseja vanhojen tilalle vaan sinnittelen vanhoilla kunnes leikkautan nää silmät. Mutta... Mun pitäis tilata uusi satsi piilareitakin, mutta en uskalla tilata montaa kun sitten mulla on yht äkkiä monta paria huonoja linssejä. Oli miten oli, kaikki maksaa. Uusien kehyksien etsimiseenkään ei ole oikein motivaatiota kun olisi niin paljon intoa olla kokonaan ilman rillejä.

:(
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Nugat » Ti 09 Loka 2012 19:02

Löysin kivat lasit liikkeestä mutta mä en nyt tiedä mikä on järkevää. Myyjä sai mut ainakin puhuttua pussiin. :riips: Kun ostaa yhdet lasit saa toiset samaan hintaan, tai vaihtoehtoisesti kunnon käsittelyt linsseille tai aurinkolasit vahvuuksilla. Mä nyt valitsin kahdet lasit, mut herttielili, mihin mä kaksia tarvitsen. :riips: Se tulee kuitenkin jonkin verran kalliimmaksi, koska molempien lasien linsseihin pitää/voi tehdä kaikki tarvittavat käsittelyt ja ne maksaa sitten erikseen. Ja nyt on vähän tiukkaa.

:seko:

Ehkä mä kuitenkin vaan otan ne yhdet lasit. :friikki: Onneksi huomenna on vasta silmien tarkastukset ja sen myötä tilaukset. Ehdin vielä vaihtamaan mielipidettä.

Hyvä myyjä tais olla vissiin. :riips:
OwthebluddyellshudIknow?
Avatar
Nugat
Liisa ihmemaassa
 
Viestit: 1712
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:32

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Pvi » La 13 Loka 2012 13:38

Mun näkö on korjaantunut sen verran, että en enää käytä juurikaan laseja. Ajokortissa lukee, että ajaessa pitäisi olla lasit päässä ja kyllä käsien kanssa erityisesti liikennemerkkien tekstien lukeminen on aavistuksen erilaista, ehkä vähän helpompaa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Shay » Su 02 Joulu 2012 13:34

Mun pitäis ostaa uudet lasit. Edelliset on varmaan neljä tai viisi vuotta vanhat ja ihan säpäleinä. Olen kohdellut
niitä kaltoin, mutta nyt tein sen viimeistä kertaa eivätkä ne pysy päässä suorassa enää millään. Pakko kuitenkin
näin viikonlopuna pitää niitä edes osan päivästä niin silmät saavat levätä piilolinssien käytöstä.

Voisin ostaa itselleni joululahjaksi uudet lasit. :tilt: Sairaskassa onneksi korvaa osan hinnasta, mutta toinen linssi on
ohennettava niin hinta nousee sen vuoksi aika lailla. Kiva, kun kaikki kalliit menot kasaantuvat samoihin aikoihin. :keijoei:
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja damn » Su 03 Maalis 2013 22:41

Vuosi sitten kirjoitin:
damn kirjoitti:Minulla on aina ollut laseissa kaikki mahdolliset naarmuuntumisen ehkäisyt, lian hylkivyydet tai mitä ikinä linsseihin voikaan hankkia. En siis osaa sanoa, millaiset lasini olisivat ilman näitä, mutta koskaan laseissani ei ole ollut yhtään naarmua. Nytkin nämä nykyiset lasit ovat olleet käytössä varmaan viisi-kuusi vuotta, joten kait siitä on ollut jotain apua.


No nyt niitä naarmuja näkyy olevan. Muutenkin vuoden kuluessa on tullut olo, että pakko saada uudet lasit. Mistähän ne rahat repäisisi. Fiksu jos olisin ollut, niin olisin hankkinut viime keväänä uudet lasit, kun sain vähän perintöä. Päätin viettää kuitenkin astetta railakkaamman kesän ja sinne meni rahat ja palkat. Nyt olen maltillisemmin ollut rahankäytön kanssa ja hankkisin kyllä lasit, jos olisi vakituiset tulot, mutta en vielä tielä tulevien kuukausien työtilannetta, niin ei uskalla tehdä hankintoja :( . En osaa talvella pitää laseja, kun tuntuvat koko ajan olevan huurussa, mutta olisi ihan kiva jos keväällä ja kesällä voisi välillä pitää laseja. Etenkin kun välillä tuppaa olemaan niin pahat siitepölyallergiat, että piilolinssit tuntuu pahalta.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja rainsong » La 09 Maalis 2013 09:29

Mun lasit on vuosimallia -07 ja on viime kuukausina alkanut tuntua siltä että en välttämättä uskaltaisi näillä laseilla edes ajaa autoa :nolo: Kaukonäkö on mennyt ihan umpisurkeaksi. Ongelma vaan on, kuten mulla aina, rahassa. Tiedän jo vanhastaan että joudun menemään silmälääkärille puudutustippoineen ja sitten toikkaroimaan puolisokeana koko loppupäivän :virne: Silmälääkärikäynti nostaa satasella homman hintaa, eikä ne kehyksetkään halpoja ole... Tai jos on, niin ne on niitä jotka ei todellakaan sovi mun pärstään :epäilevä:
Avatar
rainsong
 
Viestit: 35
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 17:16
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja Outolintu » La 20 Huhti 2013 17:48

Minä sanoin aina, etten ikuna uskalla laserleikkaukseen, koska kaikki silmäjutut nyt vaan on niin ällöjä. Ja sit vuosi sit vain keksin, että eikäkun haluan :virne:

Jännitin operaatiota aika urakalla (koska silmäjutut kuitenkin on tosi ällöjä) ja otinkin sitten esilääkityksenä rauhoittavan. Tosin en tiedä, oliko siitä mitään apua, ihan normaalilta tuntui. Olin lueskellut kokemuksia ja monesti niissä sanottiin, että se luomenlevitin on se inhottavin. Mutta eihän se tuntunut miltään! Pelkäsin, että tulee hätäpaniikki kun ei pysty räpyttelemään. Siis ihan hyvä, ettei pysty, niin ei tule reikää luomeen :P mutta silloinhan sitä vasta on tarve räpyttää, kun joku kieltää. Mutta hah, siinä levittimessä jos räpytteli, niin tuntui ihan kuin oikeasti olisi räpytellyt. (Alkaa muuten sana "räpytellyt" kuulostaa tyhmältä, kun tarpeeksi toistelee).

Operaatio oli nopeasti ohi, eikä mulle tullut särkyjä jälkeenpäin. Nyt ajattelen, että voisin mennä uudestaan (toivottavasti ei tarvitse!), mutta olin näköjään lähettänyt kaverille viestin jälkikäteen, että selvisin, mutta uudestaan en kyllä menisi. Aika kultaa muistot :o:

Ne gogglesit :pepsis:
Kuva

Näitä piti tosiaan pitää ensimmäinen päivä ja sitten öisin viikko. Kaveri tuli hakemaan kotiin sieltä operaatiosta, mutta se oli jättänyt autonsa aika kauas. Vähän meinasi hävettää lähteä näillä apteekkiin ja keskustan kautta autolle. Mutta onneksi mun omat arskat sai siunauksen, että sain pitää niitä matkan ajan, kun olivat tarpeeksi suojaavat. Kotona hengasin sitten alienina. Yllättävän hyvin noihinkin tottui, ei häirinneet nukkumistakaan ollenkaan.

Silmät kuivui railakkaasti pari-kolme viikkoa leikkauksen jälkeen ja olenkin kokeillut lähes kaikki markkinoilla olevat apteekisilmätipat. Sen jälkeen helpotti, mutta vielä näin vuodenkin jälkeen huomaan välillä, että silmät kuivuu enemmän kuin normaalisti. Vaan on se silti miljoonasti pienempi paha kuin lasien kanssa pelaaminen. Ei mua mitenkään lasit edes häirinnyt, olin tottunut niihin, mutta kun ne sai pois niin takaisin en ottaisi. Ei jatkuvia sormenjälkitahroja näkökentässä. Ei kipeitä painaumia nenänpielessä. Ei jatkuvaa vaihtelua aurinkolaseista silmälaseihin sisälletullessa ja toisinpäin ulosmenenssä.

Ja nyt kun näin hehkutan, niin varmasti huononee yhtäkkiä näkö ja tarvisenkin taas lasit. Se olisi kovin surullista se...
“I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?"
Death thought about it.
Cats, he said eventually. Cats are nice.”
Avatar
Outolintu
 
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 20:05

Re: Silmälasi- ja näkökeskustelu rillipäille ja ilman

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 27 Huhti 2013 21:45

Kiersin silmälasiliikkeitä aurinkolasien toivossa. Yhdessä hyökättiin heltymättömästi tyrkyttämään, sieltä äkkiä pois, toisessa liikkeessä oli köyhät kyykkyyn- hinnat, kolmannessa sovituspeili hämäsi ja kaikki kehykset näytti olevan ihan vinossa nenällä, neljännessä oli pliisu valikoima, vaan viidennessä tärppäsi. Optikkoaika on varattu ja vahvasti veikkaan, että hyödynnän kahdet yksien hinnalla -tarjouksen ja ostan samalla kertaa aurinkolasien lisäksi normilasit.

Aikaa vahvuuksilla olevien aurinkolasien hankintaan on mennyt noin kuusi vuotta. Oon rivakkaliikkeinen nainen, kun sille päälle satun.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
Avatar
puolikarkea
 
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti 29 Huhti 2008 16:56

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa

cron