Kyllä se loppuisi, jos vaan ottaisit vähän iisimmin ja luottaisit siihen että asiat järjestyvät ja se unohtaminen ei ole niin paha asia
Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty, mutta pidemmän päälle se on ainoita ratkaisuja.
Mun stressi sitoutuu aika hyvin ahdistukseen. Kun stressaa -> alkaa ahdistamaan -> ahdistus lisää stressiä -> ahdistaa lisää ja niin edelleen, niin edelleen. Mun stressinhallintakeinona on toiminut parhaiten se, että yritän päästää niistä ensin irti ja rauhoittua ja katsoa sitten toiselta kantilta. Ettei jumitu siihen yhteen ajatusmalliin joka alkaa sanoilla "mitä jos...". Sen lisäksi erilaiset hengitysharjoitukset ja meditointi. Ne toimii aika usein vain silloin kun tiedän että ahdistuksen takana on stressi. Ahdistus itsessään onkin sitten jo toinen juttu
Aika hyvin mä olen oppinut kuitenkin sen, etten enää ajattele asioita kauheasti etukäteen. Ne menee siten miten ne menee, eikä niitä kannata murehtia etukäteen. Ehkä se oli se oivallus, että mitä tahansa voi tapahtua koska tahansa, joka vapautti mut siitä turhasta stressaamisesta. Parhaiten stressiä voi vähentää olemalla mukana tässä hetkessä, jalat maassa. Ei jossitella, mutkutella tai sitkutella. Ei miettiä mitä muut ajattelee tai tekee, vaan keskittyä vaan siihen hetkeen. Jos lapsi kastuu sateessa, se kastuu, ei maailma romahda siihen! Kun vaan itse yrittää parhaansa, se riittää.
Asioita ei myöskään kannata vältellä, se lisää stressiä. Ne pitää vaan katsoa silmästä silmään ja katsoa mitä käy.
Ite pahimpina näinä hetkinä lähden usein kävelemään. Ei mitään lenkkeilyä hiki päässä, vaan ulos ja hengittämään ja laittamaan tossua toisen eteen.
Uiminen olisi toinen mistä saisin samaa riemua. Katsoa kun vesi liikkuu ja itse mennä sen mukana. Tällä hetkellä siihen ei ole mahdollisuutta.
Stressissä pitää mun mielestä ehkä löytää itelleen sopivin ratkaisu siihen, että on siinä hetkessä johonkin tyytyväinen. Pyrkiä unohtamaan ne asiat mitkä stressaa ja keskittyä johonkin muuhun. Jos ei teenjuonti ja lukeminen onnistu, niin miten lähteminen leffaan? Tai joku mikä innostaa sua? Tietysti joku missä ei ole mitään samoja elementtejä kuin työssä on suositeltavaa. Kulttuuria ja taidetta suosittelen aina
Entä jonkun kaverin kanssa kahville?
Mä olen kyllä niin pässi tällä kaalimaalla, kun pahimpina hetkinä on vaikea keskittyä edes hengittämiseen. Mutta nyt, kun on vähän seesteisempää, tuntuu kaikki kovin järkeenkäypältä.