Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja skray » Ma 30 Kesä 2008 16:15

Mä en myöskään kauheasti pankkiasioita mieti. Olen tähän mennessä ollut tyytyväinen saamiini palveluihin ja pankin pienuus tekee siitä turvallisen tuntuisen.

Olen aina ollut Handelsbankenin asiakas, koska isi joskus aikoinaan avasi mulle sinne tilin. Opintolainaakin ottaessa marssin suoraan sinne, enkä edes ajatellut, että olisin muualle lähtenyt, kun kerta koko ajan olen samaisessa pankissa asioinut.

Handelsbanken ottaa palvelumaksuja oikeastaan aika sopivasti, joskin joissakin tapauksissa mielestäni liikaa (näitä juttuja ei vaan tule itse käytettyä, joten ne eivät kosketa mua). Verkkopankki on ainakin toistaiseksi ollut ilmainen ja siellä asiointi tietystikin maksutonta. Automaattiasioissa pankkini on mielestäni kohtuullinen. Jos nostaa automaatilta rahaa enemmän kuin 5 kertaa kuussa, niistä yli menevistä kerroista menee 50snt palvelumaksua. Ja jos katsoo Oton kautta tilinsä saldon, se maksaa neljän ilmaisen kerran jälkeen 50snt/kerta. Kohtuullista, koska mulla kuitenkin on kortti jolla voi maksaa kaupassa ja verkkopankki, joten en tarvitse käteistä joka kerta ja netissä voin helposti tarkistaa saldoni. En tiedä millaset palvelumaksut on sillon, jos on vaan automaattikortti käytössä tai jos ei ole korttia ollenkaan vaan käy henk. koht. pankissa asioimassa aina. Pari kertaa olen joutunut käymään pankissa maksamassa laskun ja se ei ole halpaa. Menee heti muutama euro maksua siitä, että maksan laskuni tiskillä verkkopankin sijaan. Se on mielestäni typerää ja liikaa, mutta minkäs teet.

Ainut asia mikä mua ärsyttää pienessä pankissa on se, että erinäisillä nettisivuilla joissa on mahdollisuus maksaa jotakin verkkopankin kautta, Handelsbanken ei koskaan ole vaihtoehtona (fordellakin harrastettu joulupatakeräys on ainut muistamani poikkeus).
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
Avatar
skray
 
Viestit: 2804
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 16:49
Paikkakunta: Maalla

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja mechan » Ma 30 Kesä 2008 17:32

Miten toimitte jos teillä on ylimääräistä rahaa?

Laitatte tilille jemmaan? Sijoitatte osakkeisiin. Maksatte asuntoa? Ostatte metsää? Sijoitatte viikonlopun viettoon?

Itse avasin alku vuodesta säästötilin käyttötilin rinnalle. Ihan mukavasti on tilille jo kertynyt, vaikka ihan opiskelija budjetilla mennäänkin, välillä. Tilin avaamisen jälkeen on muodostunut lähes pakonomainen säästöjen kartuttamisen tarve. No nyt on kuitenkin alkanut pohtimaan olisiko jotain muita vaihtoehtoja? Osakkeista ja rahastoista ei ole juurikaan tietoa, eikä ole tippaakaan ekonomin vikaa (nettisijoituskilpailussa on ainakin tullut takkiin). Lisäksi tämän hetkinen talouden suunta ei tunnu lupaavalta.

Mitä tällä hetkellä kannattaisi tehdä? Katsellaanko vielä miten talouden tilanne kehittyy ja ropoja sukan varteen. Vai mitä?
Asunnon hankkiminen on jokatapauksessa seuraavan vuoden aikana edessä. Pankissa en ole vielä käynyt juttelemassa näistä asioista.
Avatar
mechan
 
Viestit: 10
Liittynyt: To 05 Kesä 2008 19:37
Paikkakunta: Her Wood

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » Ma 30 Kesä 2008 18:05

mechan kirjoitti:Miten toimitte jos teillä on ylimääräistä rahaa?

Laitatte tilille jemmaan? Sijoitatte osakkeisiin. Maksatte asuntoa? Ostatte metsää? Sijoitatte viikonlopun viettoon?

Laitan säästöön määräaikaisille tileille, joiden koroilla pyrin suojautumaan inflaatiolta. Korko määräytyy talletettavan summan ja talletusajan mukaan. S-pankki on osoittautunut näiden tilien kanssa loistavaksi. Kaikki toimii verkkopankin kautta, on hyvin selkeä käyttää ja määräajan voi valita kuukauden tarkkuudella. Nyt kun korot ovat olleet noususuunnassa, olen käyttänyt 1-2 kuukauden määräaikaistilejä. Myös siksi, että saan yleensä aina vähän lisää säästöön, joten kasvatan summia samalla. Myös riskitöntä, kun rahan saa niin pian kuitenkin käyttöön. Rahaa ei siis voi nostaa ennen kuin talletus päättyy. Itselläni on pieni vararahasto myös pienempikorkoisella tuottotilillä, josta voi nostaa rahaa rajoituksetta.

Minusta paras jemma siihen saakka, kun rahoille ilmenee käyttöä.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 30 Kesä 2008 18:26

Galileo kirjoitti:
Shay kirjoitti:Mistä nettipankista joutuu maksamaan? :riips: Vai kuuluuko siihen jotain erityispalveluja.
...
Korko ei päätä huimaa näillä säästöillä, mutta
ihan sama, kunhan homma toimii ja rahat säilyy tilillä.

Osuuspankin nettipankista joutuu maksamaan, jos on ikäloppu, yli 26-vuotias.

Voi ei. Oon kohta ikäloppu. Kuva
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 30 Kesä 2008 23:05

mechan kirjoitti:Laitatte tilille jemmaan? Sijoitatte osakkeisiin. Maksatte asuntoa? Ostatte metsää? Sijoitatte viikonlopun viettoon?

Laitan tilille jemmaan. Olen harkinnut Herkun käyttämiä määräaikaisia tilejä, mutta en toistaiseksi ole siihen ruvennut, kun vähän ahdistaa ajatus, että niitä rahoja ei saa sieltä pois koska vain, jos vaikka tarve tulee. Tämä on osoittautunut käteväksi tyyliksi: maksoin vastikään siipan kanssa ostamamme asunnon käsirahan suoraan käteisellä, kun niitä rahoja siellä säästössä on. :)
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja shaana » Ti 01 Heinä 2008 00:02

Minulle avattiin aikoinaan tili Nordeaan, vai Meritako se silloin oli vai vielä joku vanhempi nimeltään. Sinne on tili jäänyt, en ole vielä suhteellisen vähäisiin tarpeisiini liian vaikeaksi tahi kalliiksi huomannut. Jostain syystä kyseisessä pankissa minulla on aina näkynyt joku mystinen toinenkin tili, jonka olen lähes joka kerralla pankkihenkilökunnan siitä kysyessä pyytänyt lakkauttamaan, turhaan. Nyt se pitäisi kuitenkin olla lopullisesti kuollut tili, jolle jostain mystisestä paikasta kertyneet 21 euroa siirrettiin omalle tililleni. Olen harkinnut erillisen, säästämiseen tarkoitetun tilin avaamista, mutta verkkopankista tätä yrittäessäni toteuttaa on tähän asti pyytänyt kipaisemaan konttoriin, ja siellä menee aina niin tuhottomasti aikaa. Nordealta minulla on Visa Electron ja Visa-kortit, aikaisemmin oli myös vanhanmallinen, siruton pankkikortti. Nyt muuttaessani hain pienen lainan pankista, luonteeltani kun äkkinäinen olen enkä jaksanut odottaa ruokailuryhmän ostamiseen vaadittujen rahojen säästymistä.

Isoa lainaa en tästä nykyisestä ehkä ottaisi. Aikoinaan, silloin kun olin oman asunnon ostoa tuumimassa, kävimme Handelsbankenissa keskustelemassa asioista ja lainatarjous olikin hyvä. Tähän varmasti vaikutti myös äitini hyvä asiakkuus ja mukana olo. Jos olisin silloin sopivan asunnon löytänyt ja kaupat syntyneet, olisin varmasti tuon pankin asiakas, ehkä jopa kokonaan.

Enkä minäkään liikaa päätäni pankkiasioilla vaivaa, ja olen joskus pohtinutkin tekeväni sillä tavoin itelleni hallaa. Raha-asiani olen aina hoitanut vähintään kohtalaisesti, vaikka joskus joutuisikin kiristämään hieman vyötä.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja moralhazard » Ti 01 Heinä 2008 05:58

Lumikki75 kirjoitti:
mechan kirjoitti:Laitatte tilille jemmaan? Sijoitatte osakkeisiin. Maksatte asuntoa? Ostatte metsää? Sijoitatte viikonlopun viettoon?

Laitan tilille jemmaan. Olen harkinnut Herkun käyttämiä määräaikaisia tilejä, mutta en toistaiseksi ole siihen ruvennut, kun vähän ahdistaa ajatus, että niitä rahoja ei saa sieltä pois koska vain, jos vaikka tarve tulee. Tämä on osoittautunut käteväksi tyyliksi: maksoin vastikään siipan kanssa ostamamme asunnon käsirahan suoraan käteisellä, kun niitä rahoja siellä säästössä on. :)


Tuskin asuntokauppakaan niin nopeasti tapahtuu, että esim. kuukauden määräaikaistilillä oleva raha ei ehtisi napsahtaa takaisin tilille käytettäväksi.

Itselläni on määräaikaistili ja sen lisäksi säästötili josta saa rahan heti. Määräaikaistilillä pidän suurinta osaa säästöistäni ja tällä toisella sen verran, että jos
tulee jokin yllättävä tilanne niin silläkin pärjää ja makselee ainakin siihen asti että määräaikaisen rahat on käytössä. Käyttötilillä pidän rahaa vain sen verran
kuin ajattelen kuukauden aikana tarvitsevani.
are you there?
Avatar
moralhazard
 
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 19 Touko 2008 22:07

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ti 01 Heinä 2008 08:06

skray kirjoitti:Handelsbanken ottaa palvelumaksuja oikeastaan aika sopivasti, joskin joissakin tapauksissa mielestäni liikaa (näitä juttuja ei vaan tule itse käytettyä, joten ne eivät kosketa mua). Verkkopankki on ainakin toistaiseksi ollut ilmainen ja siellä asiointi tietystikin maksutonta. Automaattiasioissa pankkini on mielestäni kohtuullinen. Jos nostaa automaatilta rahaa enemmän kuin 5 kertaa kuussa, niistä yli menevistä kerroista menee 50snt palvelumaksua. Ja jos katsoo Oton kautta tilinsä saldon, se maksaa neljän ilmaisen kerran jälkeen 50snt/kerta. Kohtuullista, koska mulla kuitenkin on kortti jolla voi maksaa kaupassa ja verkkopankki, joten en tarvitse käteistä joka kerta ja netissä voin helposti tarkistaa saldoni. En tiedä millaset palvelumaksut on sillon, jos on vaan automaattikortti käytössä tai jos ei ole korttia ollenkaan vaan käy henk. koht. pankissa asioimassa aina. Pari kertaa olen joutunut käymään pankissa maksamassa laskun ja se ei ole halpaa. Menee heti muutama euro maksua siitä, että maksan laskuni tiskillä verkkopankin sijaan. Se on mielestäni typerää ja liikaa, mutta minkäs teet.


Itseasiassa minusta kuulostaa kyllä aika kalliilta tuollaiset palvelumaksut. Itse en maksa niitä ollenkaan mistään (joskin tämä onkin sitten vaatinut keskittämistä). Varsinkin nuo nostot kuulostavat kalliilta.

mechan kirjoitti:Miten toimitte jos teillä on ylimääräistä rahaa?


Ylimääräistä rahaa? :tilt:

Jonkinverran menee sijoitusrahastoihin ja loppu makaa sitten tilillä. Lisäksi jonkinverran on aikanaan lainattu pankille hyvällä korolla, sitä en ole viitsinyt alkaa purkamaan, koska korko on aivan hyvä.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 01 Heinä 2008 09:33

Herkku kirjoitti:
mechan kirjoitti:Miten toimitte jos teillä on ylimääräistä rahaa?

Laitatte tilille jemmaan? Sijoitatte osakkeisiin. Maksatte asuntoa? Ostatte metsää? Sijoitatte viikonlopun viettoon?

Laitan säästöön määräaikaisille tileille, joiden koroilla pyrin suojautumaan inflaatiolta. Korko määräytyy talletettavan summan ja talletusajan mukaan. S-pankki on osoittautunut näiden tilien kanssa loistavaksi.

Osakemarkkinoiden alamäen ja korkojen nousun takia erilaisia korkoinstrumentteja onkin nyt suositeltu. S-pankin olen itsekin hyväksi havainnut. Jos en olisi epäluuloinen Islannin taloutta kohtaan, suosittelisin myös Kaupthing Edgeä (ja suosittelenkin, Suomen talletussuojan piirissä).

Määräaikaistalletusten ja muiden korkojen lisäksi korkorahastot on hyvä vaihtoehto. Tuotto puksuttaa suunnilleen samaa tahtia, mutta kasvuosuutena tuotto palautuu rahastoon, etkä joudu vuosittain/koron maksupäivinä maksamaan pääomaveron määrää, jolloin korkoa korolle -hyöty tulee käyttöön. Osakerahastoihin verrattuna riskikin on aika matala, imo. Huokeita lyhyen koron rahastoja esmes. Seligson Rahamarkkina AAA ja eQ Rahamarkkina.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja sybe » Ti 01 Heinä 2008 10:06

[quote="Galileo"]Sampo pankki rykii. Onkos joku vaihtanut pois? Onko muuten vaihdettu pankkia? Miten se toimii? Käsittääkseni yhtä simppeliä kuin puhelinoperaattorin vaihto; uuteen pankkiin valtakirja, jolla hoitavat vanhan kasaan.

onkohan se asuntolainan kera niin simppeliä tuo pankinvaihto? Kaippa sitä helpolla palkatilinsä esim. Sampo pankista toiseen pankkiin siirtää.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Laski » Ti 01 Heinä 2008 10:27

sybe kirjoitti:onkohan se asuntolainan kera niin simppeliä tuo pankinvaihto? Kaippa sitä helpolla palkatilinsä esim. Sampo pankista toiseen pankkiin siirtää.


On se. Kuittaavat vanhasta pankista lainan yhtä näppärästi kuin ne roposet, joita tilille on saattanut lainanlyhennyksen jälkeen jäädä. En sitte tiedä, että aiheuttaako esim. kiinteät korot jotain lisäsäätöä. Niistä kai on jotain sanktiota jos maksaa kerralla pois?
Some people play hard to get. I play hard to want.
-Ford Fairlane
Laski
 
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ti 01 Heinä 2008 10:30

moralhazard kirjoitti:Tuskin asuntokauppakaan niin nopeasti tapahtuu, että esim. kuukauden määräaikaistilillä oleva raha ei ehtisi napsahtaa takaisin tilille käytettäväksi.

Riippuu asuntokaupasta. Meillä kauppakirja allekirjoitettiin n. viikon päästä siitä, kun ensimmäisen kerran oltiin käyty taloa katsomassa. Varmaankin käsirahan maksamisesta kuitenkin voi useimmissa tapauksissa neuvotella, ettei sitä tarvitse ihan noin nopealla aikataululla maksaa.

Kiinteäkorkoisen asuntolainan jos maksaa pois sen kiinteän koron aikana, niin siitä tosiaan tulee jotain sanktioita. Ei mitään älyttömyyksiä, mutta sen verran kuitenkin että tuskin kannattaa pankkia siinä vaiheessa vaihtaa.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja mechan » Ti 01 Heinä 2008 16:47

Täytyykin vielä tutkia tuota S-pankkia. Itseasiassa se oli yhtenä vaihtoehtona, mutta päädyin kuitenkin perinteisen pankin palveluihin. Siirtyminen s-pankkiin vaatisi vielä maitokauppa tottumusten vaihtoa, käytän sitä toista kirjain-kauppaa :virne:

Tällä hetkellä OP:n tavoitetili, joka tarkoitettu pitempiaikaiseen säästämiseen. Pidemmästä talletusajasta saa parempaa korkoa. Sitä en sitten tiedä onko se miten paljon huonompi kuin määräaikainen tili. Tuntuu, että en saisi tällä hetkellä tarpeeksi kolikoita sille määräaikaiselle tilille, että olisi kannattavaa vaivaan nähden.

Pitää seurata tilannetta. Kiitoksia vinkeistä!
Avatar
mechan
 
Viestit: 10
Liittynyt: To 05 Kesä 2008 19:37
Paikkakunta: Her Wood

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » Ti 01 Heinä 2008 17:20

Tuosta S-pankista vielä sen verran, että meillä lähimmässä S-kaupassa on samassa myös pankin konttori. Mikä parasta, se on auki kaupan aukioloaikoina, eli myös iltaisin ja viikonloppuisin. On tässä muutamia asioita järjestellessä ollut tosi kätevä juttu. Eikä ole tarvinnut juuri jonotellakaan. Kunhan saavat korttinsa suunnilleen samalle tasolle kuin muut pankit, voisin mielelläni siirtyä kokonaan kyseisen pankin asiakkaaksi.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja surunmurhaaja » Ke 02 Heinä 2008 16:48

Miulla on samalla tavalla kuin mechanilla, Op:n tavoitetili. Siinä on rajoitettu ilmaiset nostot neljään kertaan vuodessa (muistaakseni), mutta jos ei tuu nostoja vuoden aikana, niin saa ylimääräistä korkoa. Ihan looginen ja vaivaton systeemi, oon tykännyt. Korkoakin tullee jonkun verran.

Ainoa mitä mie en käsitä oli se, että kun tässä pari vuotta taaksepäin sain pari tonttua perintöä ja halusin avata niille tilin, niin pankkitäti neuvoi avaamaan toisen käyttötilin. Miehän suostuin, kö en taas muuta tajunnut ja ennätin makuuttaa rahoja nollakorolla niin pitkään, kunnes miulle siitä huomauttivat tyyliin "miks siulla on täällä toisella käyttötilillä näin vähän tilitapahtumia, eikö näitä kannattais siirtää säästötilille?". :virne:
Kannetaan omenoita laavuun - siellä on tämän firman konttori.
Avatar
surunmurhaaja
 
Viestit: 77
Liittynyt: Ke 02 Heinä 2008 13:46
Paikkakunta: Tree

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja sybe » Su 06 Heinä 2008 21:30

Laski kirjoitti:
sybe kirjoitti:onkohan se asuntolainan kera niin simppeliä tuo pankinvaihto? Kaippa sitä helpolla palkatilinsä esim. Sampo pankista toiseen pankkiin siirtää.


On se. Kuittaavat vanhasta pankista lainan yhtä näppärästi kuin ne roposet, joita tilille on saattanut lainanlyhennyksen jälkeen jäädä. En sitte tiedä, että aiheuttaako esim. kiinteät korot jotain lisäsäätöä. Niistä kai on jotain sanktiota jos maksaa kerralla pois?


Mulla on isosti asuntolainaa ja kahdesta autosta lainaa. Nyt tulee vielä lisäksi maalämpöön siirtymisestä lisää lainaa. Olen haalinut vakuuttamalla myös lainaturvaa, lyhyesti selitettynä lainaturvani tarkoittaa sitä että useamman vuoden voin olla työttömänä, eikä kämpästä tarvi lainojen takia luopua. Tämä toimii vain työpaikka menee minusta riippumattomista syistä alta, kaksi vuotta taisi olla yhden työttömyysjakson max pituus. Minulla on niin tolkuton määrä lainaa että maksan myös paljon vakuutusmaksuija lainaturvastani. Kerran kilpailevasta pankista soiteltiin ja totesin että lainaturvani heikentyisi oleellisesti pankkia vaihdettaessa. Ei ne edes ymmärtäneet vakuutuksiani kilpailevassa pankissa,heillä ei sattunut olemaan vastaavaa palvelua. Kyllähän sitä palkkatiliä pankista toiseen näpäsäkästi siirtää, mutta jos on ottanut lainaturvat, vakuutukset ja tehnyt lainojen ja vakuutuksien keskittämistä kätevään nippuun niin eipä ole simppeliä puuhaa.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » Pe 12 Syys 2008 13:48

Nordea lähestyi tänään kirjeellä ja kertoi, että 1.3.2009 alkaen Nordea Visa -kortin maksut ja palkkiot muuttuvat. Oman Visani vuosimaksu olisi täten 52 tai kuukausimaksu 4,30 . Mielestäni olen viimeksi maksanut vuosimaksua alle 20 , joten tuntuu aika kalliilta! Käytän Visaa nykyisellään hyvin satunnaisesti, joten taitaa jäädä koko kortti pois tuohon mennessä.

Olisikohan tässä sauma lopettaa koko asiakkuus Nordeaan, kun ei siellä enää sitä opintolainaakaan ole, eikä mitään porkkanoita pitämässä asiakkuudesta kiinni? Mikäli S-pankissa saadaan Visat samalle viivalle muiden pankkien kanssa, vaihdan kokonaan sinne.

Mikähän tämä Nordean juttu nyt on. Onko muiden pankkien asiakkailla tulossa luottokorttimaksuihin korotuksia?
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 12 Syys 2008 14:03

Herkku kirjoitti:Mikähän tämä Nordean juttu nyt on. Onko muiden pankkien asiakkailla tulossa luottokorttimaksuihin korotuksia?

OP:lta tuli joku kirje kortteihin liittyen. Jos nyt en ihan väärin muista, niin Visan hallinointi siirtyy Luottokunnalta pankeille tai jotain vastaavaa muutosta. Hinta ei OP:lla noussut, se on se 2,50 euroa /kk normi Visa/pankkikortissa. Joku muutos tulee kanssa parin vuoden sisään, kun korttien pitää olla SEPA-kelpoiset. Visan hinnat ovat pankkikohtaiset.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 12 Syys 2008 14:17

Katos vaan.-Noredea ei ole vielä lähettänyt Visa korotuksesta infoa minulle.Voi tosin olla että avainasiakas (=tässä tapauksessa asuntovelkainen kakkiainen) saa avainasiakas etuutena Visan vanhalla vuosimaksulla. Mikäli liikaa korottelevat, tarvii tyytyä amexiin jonka vuosimaksut firma maksaa.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Herkku » Pe 12 Syys 2008 19:11

Taitaa olla sitten bye-bye, Nordea.

Tosin voi olla bye-bye koko Visa, koska en välttämättä saakaan Visaa nykyisessä elämäntilanteessani.

sybe kirjoitti:Katos vaan.-Noredea ei ole vielä lähettänyt Visa korotuksesta infoa minulle.Voi tosin olla että avainasiakas (=tässä tapauksessa asuntovelkainen kakkiainen) saa avainasiakas etuutena Visan vanhalla vuosimaksulla. Mikäli liikaa korottelevat, tarvii tyytyä amexiin jonka vuosimaksut firma maksaa.

Avainasiakkaille Visa-kortin kulut 0 1.3.09 alkaen!
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Santalaceae » La 13 Syys 2008 08:28

Samat mietteet on ollut minulla kuin Herkulla. Visan tuoma joustovara tuo mielenrauhaa, mutta uusi vuosimaksu on turhan korkea. Monet liikkeet taas tarjoavat muistaakseni omia kuukausimaksuttomia Visa-kortteja, mutta tuskin minulle tässä tilanteessa uutta Visaa myönnettäisiin.
Avatar
Santalaceae
 
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 20 Touko 2008 00:34

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja shaana » Ke 17 Syys 2008 13:29

Eipä ole Nordea minuakaan muistanut moisella tiedotteella, verkkopankin postiluukkua en tosin ole tutkinut, avainasiakas en ole. Olen minäkin tätä nykyä hieman tympääntynyt Nordeaan, vaikka suhteellisen vähän tosiaan pankkipalveluita hyödynnän. Joitakin posteja on esimerkiksi mennyt vieläkin vanhaan osoitteeseeni, vaikka tein osoitteenmuutoksen viikkoja ennen muuttoa, ja alkukesästä mainitsin postien kulkeutumisesta vanhaan osoitteeseen konttorissakin.

Handelsbanken saattaa saada kohta yhden nukkuvan asiakkaansa aktivoitua. :epäilevä:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 18 Syys 2008 11:12

No ohhoh. Nordea voi uusien lainaehtojensa mukaan nostaa yksipuolisesti yksityishenkilöiden lainan marginaalia. Tämä koskee siis heinäkuun jälkeen otettuja lainoja, ei vanhempia. "Koronnosto on teoriassa mahdollinen vain, kun pankin vakavaraisuus on uhattuna." Eli mitä, yksi huono kvartaali, niin asiakkaiden asuntolainojen marginaali nousee?

Mielenkiinnolla kyllä odotan, mikä sotku tuosta vielä tulee.


Kiinteäkorkoisesta lainasta vielä sen verran, että meillä on sellainen irtisanomisehto, että jos kesken laina-ajan sen maksaa pois, joutuu siitä maksamaan markkinakoron mukaiset korot. Eli jos on saanut kiinteäkorkoisesta lainasta korkohyötyä verrattuna esim. 12 kk euriboriin, niin joutuu maksamaan sen erotuksen. Sen sijaan jos on maksanut suurempaa korkoa kuin markkinakorko, ei tietenkään saa mitään hyvitystä, mutta ei myöskään joudu maksamaan mitään sanktiota (vaikka sanktiohan se hyvityksen puute on).

Näin siis meillä. Voin toki vielä tarkistaa, jos siitä joutuu jonkun käsittelymaksun maksamaan, mutta muistaakseni ei.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Ma 29 Syys 2008 14:13

Glitnir kaatui Islannin syliin. Vähän ihmetyttikin, että millä rahoilla noita korkoja oikein ylläpidettiin.
Et in Arcadia ego.
Avatar
LazyBastard
 
Viestit: 737
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 12:49

Re: Pankkijorinaa ja muuta vastaavaa

ViestiKirjoittaja Galileo » Ma 29 Syys 2008 14:29

LazyBastard kirjoitti:Glitnir kaatui Islannin syliin. Vähän ihmetyttikin, että millä rahoilla noita korkoja oikein ylläpidettiin.

Ookko Islannin Glitnirin asiakas?

"Glitnir Pankki muistuttaa, että Glitnir Suomi ei ole osa emoyhtiö Glitnir banki h.f:n varainhankintaa. Asiakkaiden Glitnir Pankki Oy:hyn tekemät talletukset ovat Glitnir Pankki Oy:n taseessa Suomessa. Talletukset on sijoitettu pääosin muiden Suomessa toimivien pankkien sijoitustodistuksiin."


Islantilaisilla pankeilla on Islannin valtion tilan takia melko korkea riskiluokitus, jonka takia ne joutuvat maksamaan rahoistaan muille pankille enemmän kuin kevyemmin luokitellut pankit. Kuluttajille maksettu korko on halvempi ja sitä kautta pätevä tapa kerätä rahoitusta.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Avatar
Galileo
 
Viestit: 1326
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 10:52

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa

cron