Satunnaisia kysymyksiä

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » To 25 Syys 2014 13:50

Mä oon miettinyt samaa testamenttaamista. Niin monet suhtautuvat tunteella siihen, mitä ruumiille tapahtuu kuoleman jälkeen, että kauhistuvat jopa ajatuksesta, että jouduttaisiin tekemään ruumiinavaus. Mulle on aivan yksi hailee, mitä mun ruumille tapahtuu sitten kun mä olen kuollut (enhän mä sitä enää tarvitse), joten voisin mielelläni testamentata sen lääketieteelle. Mutta jos sitä ei voi tehdä elintenluovutustestamentin lisäksi, niin siihenhän se munkin kohdalta kosahtaa. Elintenluovutuslappunen kun lompakossa jo komeilee.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Avatar
Lumikki75
 
Viestit: 1022
Liittynyt: Ma 05 Touko 2008 11:49
Paikkakunta: Lahti

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 25 Syys 2014 13:55

Mä en tiedä saanko tehdä elintenluovustestamenttia, siis että tiettyjä elimiä multa ei ainakaan voida ottaa, joten testamenttaaminen lääketieteelle hyödyttäisi enemmän. Muutoinkin luulen että mun kropan kohdalla se lääketieteellinen käyttö voisi olla parempi ratkaisu. Ei tarvitsisi miettiä voidaanko mun elimiä käyttää ja mitä niistä :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emilia » To 25 Syys 2014 18:46

Nykyäänhän elimet voidaan ottaa luovutukseen ilman sitä elintenluovutustestamenttiakin, ellei sitä erikseen ole eläessään vastustanut. STM:n sivuilta. Näin ollen luulisi, että se lääketieteelle ruumiinsa testamenttaaminen menisi asiassa edelle, kun sitä on kerran erikseen toivonut mutta tästä en nyt löytänyt mitään faktaa pikaisella googlauksella. Alkoi kyllä itseäkin asia kiinnostaa.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 24 Loka 2014 20:28

Juuri noin, että elinluovutus täytyy nykyään erikseen kieltää. Jos ruumiin testamenttaa "tieteelle", se käytännössä tarkoittaa yliopistojen anatomian opetusta, eli kaikki elimet tulee olla paikallaan. Aiheesta oli keväällä erittäin kiinnostava juttu Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan lehdessä.
Testamentin voi tehdä vain yhdelle yliopistolle, koska kaikki lääketieteen laitokset hallinnoivat omia asioitaan. Ja kuulemma kuolemasta saattaa mennä pitkästikin aikaa ennen kuin varsinainen opetustilanne toteutuu. Jos siis ruumiita on "jonoksi asti".
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 21 Tammi 2015 00:10

Kelataksi. Kuka ja miksi? Valtion rahojen haaskausta, jonka joku taksiyrittäjä on saanut kaverinsa kanssa ajettua läpi. Siis ihan järjetöntä poistaa se pieni oman auton käyttökorvaus ja ruveta ajattamaan ihmisiä pakolla takseilla järjettömän pitkiä matkoja. (Esim tässä tapauksessa 170 kilometriä suuntaansa Keskussairaalaan.) Jos ei ennen ole valtio menettänyt rahaa tarpeeksi, niin nyt kyllä sitä menee. Kuka on tämän tehnyt ja kenen pää saadaan pian vadille?
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 21 Tammi 2015 00:19

:raps:
Kyllä kelan maksamissa matkakorvauksissa on edelleen mahdollisuus käyttää omaa autoa, sitä ei ole poistettu mihinkään. Ainoastaan on poistettu mahdollisuus käyttää ns. vakiotakseja kelan korvaamiin matkoihin. Edelleen on myös mahdollista käyttää myös julkisia kulkuneuvoja ja hakea matkakorvauksia jälkikäteen kelalta. Keskitetty tilausnumeropalvelu koskee vain näitä aiemmin taksikeskuksista tilattuja takseja. Ennen oli mahdollista käyttää ennalta sovittua taksia, jolloin asiakas pystyi keskittämään kaikki matkansa yhdelle ja samalle autolle. Mullakin oli oma vakkariauto. Laitoin edellisenä iltana tekstarin ja seuraavana päivänä oli sovitusti auto pihassa. Tokihan se oli epäreilua muita autoja kohtaan, mutta mun kannalta se oli helpointa. Ja halvinta. Nyt sinne keskitettyyn tilausnumeroon soittaminen maksaa lyhyimmilläänkin 2e. 13 minuutin puhelu maksoi jotain 5-7 euroa.

Ei tästä kenenkään päätä saada vadille, se on hei kela. Ei niitä kukaan valvo.

En tiedä ihan tarkalleen mitä teille on siellä sanottu, mutta ainakin täällä etelässä voi käyttää omaa autoaan. Tiedän sen varmasti, sillä mun lähipiirissä käytetään omaa autoa. Siihen pitää vain saada se todistus, että matka ylipäätään on kelan matkakorvaukseen oikeuttava. Sillä matkalla ei saa käydä kaupassa, eikä pankissa, eikä muutakaan. Se on vain koti - terveydenhuollon yksikkö - koti väliseen matkaan.

Edit:
Kelan omilta, matkakorvauksen matkustapa, 17.12.2014 päivitetyiltä sivuilta poimittua: "Yli 100 km:n matka:

Terveydenhuollon tulee kirjoittaa potilaalle/kuntoutujalle lomake SV 67, Todistus matkakorvausta varten yli 100 km:n matkasta omalla autolla, jos terveydentila edellyttää oman auton käyttöä. Huomioi myös saattajan tarpeellisuus matkalla.

Puutteellisista julkisista liikenneyhteyksistä johtuvan oman auton käytön perustelee potilas/kuntoutuja itse hakiessaan korvausta Kelasta."


Edit2. Matkakorvausta voi hakea myös kelan sähköisen asioinnin kautta ja siellä kyllä on mahdollisuus merkitä matkustustavaksi oma auto. En siis usko oman auton käyttöoikeuden poistuneen mihinkään.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 21 Tammi 2015 03:37

Kyllä mekin omalla autolla sielä käydään, kun ei kelataksilla saa mennä edes matkalla kahville tien varressa olevalle huoltoasemalle, jollei taksimies siitä erikseen soita jonnekkin ja saa lupaa juuri silloin niin tehdä. Eihän siinä mitään, jos matka on joitain kilometrejä, mutta kun se on satoja. Oman auton käytön korvaus tulee pienenemään niin marginaaliseksi (vai joko se nyt pieneni?), ettei pysty matkaa sillä tekemään ja näin ollen porukka pakotetaan siis käytännössä taksiajeluihin. Suomi nousuun. :friikkipeukku:
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 21 Tammi 2015 11:48

Niin. Säännöt on kaikille samat. Siinä missä se munmo ei saa mennä täällä etelässä pankkiin, niin siellä pohjoisessa ei saa pysähtyä kahville. Taksia tilatessa voi tietty ilmoittaa erityistarpeesta pysähtymiselle, jolloin sen todennäköisesti kyllä saa.

Kelan matkakorvausmatkojahan on vuosikaudet käytetty mielivaltaisesti väärin. En nyt tarkoita että dnd:n tilanne olisi sitä, mutta kyllähän sitä on niitä pankkireissuja ja kauppamatkoja yhdistetty siihen että on menty lääkäriin. Ja siihen Kela nyt puuttui tekemällä uudistuksen.
En itsekään ole ihan kauhean innoissani tästä uudistuksesta, mutta ymmärrän ne syyt ja sen, että nyt oikeasti säännöt on kaikille samat. Olen myös tyytyväinen että se hirveä lappusota on ohi ja se että taksikuskilla ei ole syytä epäillä asiakasta kelataksin käytön tarpeellisuudesta.

Ei se entinen systeemikään mikään hyvä ollut. :friikkipeukku:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 22 Tammi 2015 19:24

Kyllä hyvin hankalaa on myös työttömyyskassan kanssa asiointi. Kaikki pitää todistaa ja todistaa ja lähettää sitä ja tätä. Joskus voi rahaa saadakin, mutta vain jos joku "siellä" on niin päättänyt.

Mä en tajua, miten nämä edelleen päätetään henkilökohtaisesti. Onko mahdotonta valjastaa koneita tekemään jotain? Että palkanlaskenta, verovirasto ja muut tahot kuuluisivat samaan järjestelmään ja sieltä tulisi valmis päätös, että maisteri A saa tässä kuussa 1700 euroa rahaa, olkaa hyvä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 22 Tammi 2015 19:42

Oon miettinyt ihan samaa.
Lisäksi olen kokenut henk.koht ja nähnyt miten siihen vaikuttaa myös se miten v*ttumaisella tuulella se työkkärin vastaanottovirkailija sattuu olemaan. Jos ei just siinä hetkessä naama miellytä, niin saat hypätä ja pomppia luukulta toiselle ja vaan tullaksesi takaisin ja "ai kato, oho sori" on se lopputulos.
Työkkärissä.

Byroslavia :epäilevä:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 22 Tammi 2015 20:05

Ja samaa tekevät terveyskeskuksissa ne kunnon arvioijat, jotka ovat portinvartijan viran ja valtuudet saaneet. Osa on sitä mieltä, että jos ei edes raajoja ole irti, niin turha niitä lääkäreitä on vaivata. Sitten joskus pääset sisään jostain vähän lievemmästä kuin omatoiminen aivoamputaatio, niin oot siellä ihan, että mitä ihmettä :keijo:

--

Samaan sarjaan menee vielä bussikuski, joka saa juuri jätettyä sinut pysäkille. Varmaan on mieli hyvä.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Suvi » To 22 Tammi 2015 23:08

Mä oon kanssa miettinyt, että vaikka meillä on periaatteessa hienot systeemit ja blaa blaa, niin AINA siellä on ihminen, joka päättää. Miksi? :gaah:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 24 Tammi 2015 20:56

Kibaya kirjoitti:Oon miettinyt ihan samaa.
Lisäksi olen kokenut henk.koht ja nähnyt miten siihen vaikuttaa myös se miten v*ttumaisella tuulella se työkkärin vastaanottovirkailija sattuu olemaan.

Siis pääseekö työkkärissä ihmisenkin puheille? :isosilmä:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 24 Tammi 2015 22:38

Juur nyt tän hetken tilanteesta en tiedä, mutta viimeksi siellä asioidessani oli pakko puhua semmoiselle tanttaralle, joka sitten ohjasi joko eteenpäin tai hoiti hoidettavan asian. Se oli useimmin hyvin ynseä ja v*ttumainen.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnd » Su 25 Tammi 2015 02:30

Täh, onko jossain vielä työkkäri? Eikö kaikkialla hoidetakkaan hommaa niin, että ilmoittaudut puhelimella kerran vuodessa. (Kun ei ne sieltä kuitenkaan mitään töitä ilmoittele.)
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja damn » Su 25 Tammi 2015 11:25

Dnd kirjoitti:Täh, onko jossain vielä työkkäri? Eikö kaikkialla hoidetakkaan hommaa niin, että ilmoittaudut puhelimella kerran vuodessa. (Kun ei ne sieltä kuitenkaan mitään töitä ilmoittele.)


Höpöhöpö, itsehän olen nykyisen työpaikkani työkkärin kautta saanut ja tiedän muitakin jotka on saanut. Kyllä ne työpaikkoja ilmoittaa ja tarjoaa.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 27 Tammi 2015 05:47

Meilläpäin ei kyllä sitä kautta töitä saa muut kun pitkäaikaistyöttömät, jotka ne sijottaa johonkin osapäivätyöhän tai kausityöhön. Esim haravoimaan kunnan hommiin muutamia tunteja tai kirpparille ja siitä ne saa sen aivan pienen lisärahan, nekin ne ottaa yleensä siitä ihan läheltä että ne voi kävellä tai pyöräillä töihin... Tosin nyt ne kuulemma justiin lopetti sen ja nekään ei saa niitä töitä ainakaan tälle vuodelle. Mulla on työnhaku oman kunnan lisäks kaikissa naapurikunnissa ja pääosassa niiden jälkeen olevissakin kunnissa, kahdelle eri alalle. Kentän talvikunnossapitoon ne laittaa kans välillä pitkäaikaistyöttömän. Ite oon hakenut muutamaan myyntityöhön työkkärin ulkopuolelta. Yhteen oli ainakin useita satoja hakijoita. Toinen hakemani taas olis ollu ihan kauhee työ (inhoan matematiikkaa), mutta kävin silti Jkl:ssä asti haastattelussa sitäkin yrittämässä saada. Lyhyiden kussien pitämisetkin on pitänyt kysyä ite, suoraan paikasta, kun ei niitä pidetä ees auki missään työkkärissä. Että näin tääläpäin. Lomitushommat taitaa olla semmosia joita ehkä löytyis.
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnd » Ti 27 Tammi 2015 05:54

Ei ne siinä kyllä ainakaan säästä yhtään mitään, kun kun ne sen entisen pienen matkakorvauksen tilalta laittaa ajelemaan porukkaa taksilla satoja kilometrejä suuntaansa ja maksaa siitä jumalattomat summat. Ei mun laskuopilla sitten millään, eikä mitenkään. Sitten vielä soitellaan sadan kilsan ajon jälkeen, jossain puolimatkassa, että nyt kyytiläistä kusettas, että saako pysähtyä huoltoasemalle. :riips:
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Kuolo » Ma 09 Maalis 2015 23:20

Tuli tässä mieleen kysymys: Miks theialla on profiilikuvana pinkki dildo?
Avatar
Kuolo
Site Admin
 
Viestit: 1321
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 22:53

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja theia » Ke 11 Maalis 2015 10:56

:pillitys: :nirppa: :kieli:

Tuolta avatar-ketjusta näkee kuvan :nirppa:

Hanki silmälasit :nirppa:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnd » Ke 11 Maalis 2015 15:43

Eiks se ookkaan jonkinlaisen katanan kädensija. :o:
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 11 Maalis 2015 18:37

Onhan se tuolla selitetty, mikä se on. :P

Tästä on jo keskusteltu. :nirppa:
Tilttiin meni myös ihminen.
Avatar
Suvi
Keijodemoni
 
Viestit: 6539
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 02:25
Paikkakunta: savuinen, sumuinen kaupunki

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja damn » Ma 22 Kesä 2015 19:57

Onko kukaan teistä ajanut ajokorttia aikuisiällä? Minun pitäsi rohkaista itseni parin vuoden sisällä ja ajaa kortti. Ahdistaa jotenkin ajatus autokoulussa istumisesta 18-vuotiaiden kanssa ja pelko siitä jos olenkin maailman huonoin kuski! Onkohan aikuisiällä ajamisen opettelu vaikeampaa kuin nuorempana. Miten nopeasti kortin voi saada ja onko ajotunnit yms helppo sopia omien töitten mukaan? Olen ihan palikka näissä asioissa ja kaikki tuttuni ovat ajaneet kortin just tullessaan täysi-ikään tai sitten osa on kortittomia. Olisi kiva kuulla kokemuksia.

Olisin muuten ihan mielelläni ajokortiton, mutta voipi olla että tulevaisuudessa tulee muutto maaseudulle, mahdollisia tulevia lapsia pitää kuskailla jne ja poikaystävä on vuorokaudenkin töissä yhteen menoon, joten meidän autoileva osapuoli ei ole kuskaamassa tarvittaessa. Ja muutenkin, en tiedä mitä teen vaikka viiden vuoden päästä, jos vaikka vaihdan alaa ja tarvitsen työssäni autoa.
Fail, fail again, fail better.
Avatar
damn
 
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe 08 Elo 2008 14:59

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 25 Kesä 2015 01:09

Mun äiti ajoi kortin alle 10 vuotta sitten. Se täyttää tänä vuonna 64 vuotta. Pääsi tietääkseni ekalla läpi kaikista kokeista. :)
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Satunnaisia kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 29 Kesä 2015 23:02

Mä ajoin kortin vasta 23-vuotiaana. Silloin (9 v sitten) ainakin sain aina helposti sumplittua opetustunnit duunipäivien jälkeen. Se on varmaan autokoulukohtaistakin mutta luulisin, että monissa paikoissa on edelleen teoriatunnit ilta-aikaan ja ajotunnit varmaan saa melko hyvin sovittua.

Olen muuten ajanut autoa viimeksi vuonna 2006 tai 2007, joten olen ajatellut monesti ottaa pari ajotuntia ja verestää taitoja. Mutta se on törkykallista enkä oikeastaan tarvitse autoa tällä hetkellä, joten antaa olla. Jos nyt tarttis autolla opetella taas ajamaan niin Pomppis varmaan voisi opastaa. Niin jotta kannattaa kyllä miettiä tarkkaan, milloin lähtee autokouluun, ettei mene hukkaan sen hankinta. :pepsodent:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Avatar
Emilia
 
Viestit: 2931
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 15:14
Paikkakunta: Helsinki

Edellinen

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron