Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Su 23 Joulu 2012 22:24

L-S kirjoitti: Toisaalta ehkä haluaisin asua jossain, missä on kunnollinen metroverkosto. Metro on lempijulkiseni. Olen ajanut metrolla Pariisissa, Lontoossa, New Yorkissa ja Washington DC:ssä. Kaikki olivat erinomaisia systeemejä.


Pakko kommentoida. New Yorkin metro on yksi maailman kulahtaneimmista eikä Pariisin ja Lontoonkaan kauas kärjestä jää. Pariisin metroasemat ovat lisäksi hankalakulkuisia, portaita ja portteja kaikkialla. New Yorkissa oli muistaakseni sellainen epäkäytännöllisyys, että jos vahingossa meni väärään suuntaan menevälle laiturille, päästääkseen vastakkaisen suunnan laiturille piti tulla maan pinnalle ja ylittää katu.

Soulin metro on omassa metrokokemuksessani ykkönen. Asemia on paljon ja metrovaunut kiiltelevät uutuuttaan. Liputkin ovat halvat.

Metrofaneille ehdoton kokemus on tietenkin Moskova. Valtava ihmismäärä, pitkät rullaporrasmatkat maan alle ja loisteliaat, yksilölliset asemat.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja theia » To 28 Helmi 2013 12:42

Miten mä onnistun saamaan viereeni istumaan ne tyypit, jotka kuuntelee musiikkia liian kovalla tai liian huonoilla kuulokkeilla? Mua ei kiinnostaisi kuunnella jumputi-jumputia, mitä en itse oo valinnut. Enkä vaan osaa sanoa, kohteliaasti tai muutenkaan, että voitko kuunnella vähän hiljempaa :( Ja eilen sitten viereen istui rouva, joka hyräili epävireisesti koko matkan mitä mun vieressä istui.
:kiroilu: Matkustaminen junalla olis muuten ihan jees, jos saisi olla vähän enempi rauhassa.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Wildchild » To 28 Helmi 2013 13:04

theia kirjoitti:Miten mä onnistun saamaan viereeni istumaan ne tyypit, jotka kuuntelee musiikkia liian kovalla tai liian huonoilla kuulokkeilla? Mua ei kiinnostaisi kuunnella jumputi-jumputia, mitä en itse oo valinnut. Enkä vaan osaa sanoa, kohteliaasti tai muutenkaan, että voitko kuunnella vähän hiljempaa :( Ja eilen sitten viereen istui rouva, joka hyräili epävireisesti koko matkan mitä mun vieressä istui.
:kiroilu: Matkustaminen junalla olis muuten ihan jees, jos saisi olla vähän enempi rauhassa.


Kun mä liikun tuolla ulkona yksin (eli siis ilman lapsia), mulla on aina kuulokkeet korvilla. En vain osaa olla ja kuunnella sitä "normaalia elämisen ääntä" kun liikun yksikseni. Koko ajan pitää musiikin pauhata. Mutta tästä päästään sitten mun pohdintaan joka liittyy Theian viestiin. Mistä mä tiedän kuuleeko muut kanssamatkustajat mun musiikit? Koska en siis tosiaankaan haluaisi häiritä muita mun musiikin kuuntelullani, mutta kun yleensä kuuntelen musiikkia sen verran kovalla etten taatusti kuule mitään muuta kuin sen musiikin, on vähän pelko persiissä että muutkin kuulee. :sori: Toistaiseksi ei oo kukaan kyllä valittanut mitään, mutta ehkä he ovat Theian kaltaisia ja liian kilttejä sanomaan mitään. :pahis:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja L-S » To 28 Helmi 2013 13:43

Mä olen ainakin julkisissa musiikkia kuunnellessani pitänyt ohjenuorana sitä, että otan hetkeksi kuulokkeet korvilta pois kun musiikki on päällä, ja jos se musiikki kuuluu edes vähän läpi silloinkin kun kuulokkeet ei ole korvilla, niin sitten ainakin se kuuluu kyllä kanssamatkustajillekin. :keijo: Riippuu kaiketi kuulokkeista tosin että miten hyvä indikaattori tämä on.

Toisten musiikin kuunteleminen on kyllä ärsyttävää, mutta en itsekään kehtaa valittaa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja theia » Pe 01 Maalis 2013 11:27

Itsekin kokeilen L-S:n tavoin kuulokkeita ottamalla ne pois korvista ja kuuntelemalla kuuluuko mitään :keijo:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Wildchild » Pe 01 Maalis 2013 11:48

Tuolla tavoin testattuna mun volyymilla kuulokkeista ei kuulu edes bassoja. Toivottavasti voin sitten luottaa tähän. :virne:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Avatar
Wildchild
Räppimummo
 
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe 09 Touko 2008 21:56

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja theia » Ti 28 Touko 2013 10:11

Ugh. Oli taas valopäitä junassa. Äiti ja tytär keskustelee:
Tytär: "Miks on tehotarkastuksia? Siksi että ne sais enemmän rahaa?"
Äiti: "joo siks"
T: "mitä niillä rahoilla tehdään?"
Ä: "maksetaan niitten tarkastajien palkka"
T: "onks niillä hyvä palkka?"
Ä: "ei, ihan paskaduuniahan se on"

Mä ymmärrän ettei se teini tajua tarkastusmaksuista tai mitä niillä tehdään mut et se äitikin on noin kujalla! :ei:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 28 Touko 2013 10:44

Mutta toisaalta. Onhan tuossa totuuden siemen.

On hyvä, että tarkastajia on. Muutenhan todella monet matkustaisivat pummilla. Mutta mikä on tehostetun valvonnan hyöty? Saako HSL sen seurauksena enemmän rahaa kuin tarkastajien palkkoihin menee? Sitä paitsi mua ainakin alkoi tehostettujen tarkastusten aikana ketuttamaan, kun melkein joka päivä piti kaivaa kortti esiin repusta. (Välillä useampaankin kertaan päivässä.) Muuten en olisi sitä junassa edes ottanut esiin, joten se ei ollut ihan helposti otettavissa. Ehkä se äidin vastaus oli lähinnä kyllästynyt ja sarkastinen vastaus? Mun olisi melkein tehnyt tuona aikana mieli lopettaa julkisten käyttö, jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Mun rauhalliset kommunikaatiottomat aamut olivat tarkastusten aikaan harvinaisia. :norsu:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long


Orla Gartland - You aren't special, babe
Avatar
marenkienkeli
labrakärpänen
 
Viestit: 5251
Liittynyt: Pe 02 Touko 2008 20:36

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 28 Touko 2013 11:14

mareng: Eikö sitä korttia tms. tarvi "leimata" junassa joka kerta? Vai miten niin et olisi edes ottanut sitä esiin? :riips:
Ihmeellinen asenne kyllä theian tapauksen äidillä. Tampereella en oo nähnyt lipputarkastajia ikinä (enkä kyllä muista nähneeni Helsingissäkään), mutta Australiassa niitä oli jatkuvasti paikalla. Ja ne oli usein sen näköisiä, että ei olisi tullut mieleenkään jättää maksamatta. :virne:
Ehkä sellainen jatkuva valvonta olisi tehokkaampaa kuin satunnaiset tehojaksot. Ei teinienkään tarvitsisi kyseenalaistaa niin paljoa. :keijo:
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ti 28 Touko 2013 11:18

Lyyra: jos on kortissa ladattuna "aikaa", ei sitä tarvitse piippauttaa laitteessa. Bussit on tästä poikkeus.
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 28 Touko 2013 11:30

lumikukka kirjoitti:Lyyra: jos on kortissa ladattuna "aikaa", ei sitä tarvitse piippauttaa laitteessa. Bussit on tästä poikkeus.

Kaikkea sitä. :O:

Tampereella puuhataan nyt vihdoin sitä ratikkaa, josta on tapeltu jo varmaan 10 vuotta. Ensimmäinen reittiehdotelma on kaiketi tehty ja se menisi ilmeisesti Hervannasta Keskustan kautta Lentävänniemeen. Hyvää tässä on se, että aloitetaan suorilta pitkällä linjalla, ettei tarvi sitten jatkaa heti parin vuoden jälkeen.
Lyyra
Digipahuus
 
Viestit: 8187
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 02:56

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja lumikukka » Ti 28 Touko 2013 11:37

Lyyra kirjoitti:
lumikukka kirjoitti:Lyyra: jos on kortissa ladattuna "aikaa", ei sitä tarvitse piippauttaa laitteessa. Bussit on tästä poikkeus.

Kaikkea sitä. :O:


Ainut järkevä vaihtoehto. :)
Avatar
lumikukka
 
Viestit: 434
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 19:57

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 28 Touko 2013 11:57

lumikukka kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:
lumikukka kirjoitti:Lyyra: jos on kortissa ladattuna "aikaa", ei sitä tarvitse piippauttaa laitteessa. Bussit on tästä poikkeus.

Kaikkea sitä. :O:


Ainut järkevä vaihtoehto. :)


NIin on. Junassa ja ratikassa voi vain kävellä istumaan/seisomaan tyhjään tilaan, eikä tarvitse jäädä siihen ovelle kökkimään teiden tukoksi.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja theia » To 07 Tammi 2016 12:05

:bubbles:

Pasilan asema + aamutuima + -25c pakkanen = kamala ryysis, töniminen = ihmisviha

Hetken ihmiset olivat joutuneet odottelemaan bussia, jonka huomasi iiiisosta ihmisparvesta pysäkillä. Siihen sitten se yksi bussi tulee, niin edelliset eivät edes pääse bussista ulos (juu, tulivat etuovesta :töktök: ), kun seuraavat jo tunkee sisään. Se ihmismassa yrittää tunkea yhtenä pallona sisään ovista - joka yllättäen aika huono taktiikka täyttää bussia. Mä yritin muodostaa jonoa, tosin bussi pysähtyi niin, että jäin siihen bussin eteen... No, jonottelin aikani, pääsin muutaman askeleen eteenpäin, siirryin vähän oikeammalle ja näin ollen enempi oven eteen, ja siinä vaiheessa oikealta tulee rouvashenkilö joka alkaa puskea. Tokihan sen pitää päästä hetinytjustnyt sinne bussin sisään :gay: Eihän siitä minnekään pääse yhtään sen nopeammin, kun siellä on edelleen se ihmispallo "jonottamassa" sieltä bussin linjan mukaisesti :töktök:

Onneksi sieltä tuli sitten seuraava bussi ja pääsin kyynerpäätaktiikkaa käyttävän rouvan ulottuvilta pois.

Saako kysyä minne ne ihmisten käytöstavat, jonottamisen logiikka katoaa kun on kylmä? :töktök:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja SirPet » To 07 Tammi 2016 14:37

theia kirjoitti:Saako kysyä minne ne ihmisten käytöstavat, jonottamisen logiikka katoaa kun on kylmä? :töktök:

Ne menee varmaan sinne samaan paikkaan kuin silloin kun ihmiset asettuvat auton ratin taakse - samalla hetkellähän muodostuu myös KIIRE, joka on voimassa ajamisen ajan. :epäilevä:
SirPet
 
Viestit: 329
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 10:50

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 07 Tammi 2016 20:37

theia kirjoitti: siinä vaiheessa oikealta tulee rouvashenkilö joka alkaa puskea. Tokihan sen pitää päästä hetinytjustnyt sinne bussin sisään :gay: Eihän siitä minnekään pääse yhtään sen nopeammin, kun siellä on edelleen se ihmispallo "jonottamassa" sieltä bussin linjan mukaisesti :töktök:

Onneksi sieltä tuli sitten seuraava bussi ja pääsin kyynerpäätaktiikkaa käyttävän rouvan ulottuvilta pois.

Saako kysyä minne ne ihmisten käytöstavat, jonottamisen logiikka katoaa kun on kylmä? :töktök:


Voisko tollaiselle puskija-bulldozer-tapaukselle sanoa ettei tartte tunkea väkisin? Usein ne hämmästyy ja lopettaa tunkemisen (tai närkästyy siitä) :keijo:
Tänään junassa oli vähän samaa ja totesin kotiinlähteissä ääneen ettei tartte tunkea. Nirppailu-mamma vaihtoi ovea mistä ängetä sitään :keijo: Bussissa vaan ei oo sitä mahdollisuutta :P

Muutoin herätin tänään paheksuntaa. Aamulla pidin takkia ja kamoja toisella penkillä, koska oli niin heevetin kuuma siellä junassa. En voinut ottaa kamoja syliin, koska se takki olisi lämmittänyt jo entuudestaan kuumana käyvää kroppaa. Sama kotimatkalla. Silloin sentään sain takin roikkumaan naulakkoon. Lisäksi istuin käytävän puolella, koska patteri :jaaha. Havaitsin kyllä paheksunnan, mutta olen noudattanut edelleen sitä että paheksukoot ihan niin paljon kuin huvittaa, jos ei voi sanoa, mulle ihan sama. Koska pystyn kuitenkin vastaamaan etten aio pidellä takkia sylissä tai istua kuuman patterin viereen.

Siitä äänetöntä tönimistä ja tuhahtelua voi harrastaa miten paljon vaan, en osaa (vielä) lukea ajatuksia.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja L-S » To 07 Tammi 2016 22:57

Todennäköisestihän ne tunkijat ajattelee ihan samansuuntaisesti. :keijo: Että paheksukaa rauhassa, en totisesti aio jäädä kylmään enää hetkeksikään tai jäädä pois junasta/bussista. Olkoonkin, että varmaan kaikki pääsisivät junaan/bussiin helpommin, jos kaikki eivät yrittäisi tunkea yhtä aikaa. :P Mutta se lienee helppo unohtaa. Julkisilla matkustaminen tuntuu olevan vaikeaa.

Mutta joo, ei paheksumisesta toki kannata välittää, vaan tekee niin kuin täytyy. Toki joskus ihmiset saattavat myös olla ajatuksissaan ja tuhahdella omia asioitaan itsekseen. :keijo: (Itse olen joskus sortunut viimeksi mainittuun ja hetken päästä miettinyt, että ajatteleeko joku mun paheksuvan niitä, jos olen katsellut ympärilleni ärtyneen näköisenä...)
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
Avatar
L-S
Tohtoripissis
 
Viestit: 3965
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:23
Paikkakunta: Kotona

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja theia » Ma 11 Tammi 2016 11:49

Mä olisin paheksunut toisen penkin varaamista omilla tavaroillaan :sori: Mä oman epämukavuuteni uhalla pidän kamojani sylissä/lattialla edessäni, koska mun tavarat ei ole maksaneet paikkaa :sori: Toki jos liikkuu aikoina, että junat ovat puolityhjiä, voin jollain tasolla ymmärtää kamojen kanssa levittäytymisen, mutta ruuhkajunissa en. Apuakin voi pyytää kanssamatkustajilta - siellä on tavaroita varten naulakot ja ylhäällä hyllyt.
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 11 Tammi 2016 21:49

Miksi pitää paheksua? Eikö voi kysyä tai kommunikoida jotenkin sen paheksumisen sijaan? Siinä missä apua voi pyytää, niin paheksunnan sijaan sitä voi myös tarjota.
Usein kuitenkin ne paheksujat jää pois suhteellisen nopeasti, mikä meinaa että ne kamat jäis sinne hyllylle. Näin on meinannut käydäkin ja siinä hetkessä tajusin että se jantteri on vika siinä vaunussa ja mun kamat jää hyllylle jollen avaa suutani. Sain (jälleen) paheksuntaa ja tuhahtelua. Joo, se on ollut kerran, mutta kuitenkin. Kyllähän mä haluan junailla ties minne asti vaan siksi että joku ystävllisesti nostaa mun kamat hyllylle enkä saa niitä pois sieltä.

Ehkä tässä on se ero, että mä en voi oman epämukavuuteni uhalla pitää esim. sitä takkia sylissä, kun a) yhdellä kädellä ei oikein onnistu ja b)kuumuus saa aikaan niin vellovan pahoinvoinnin että sitten lentää laatta. Eihän lastenvaunutkaan maksa paikkaa, eivätkä ihmiset jotka kulkevat esim. matkalaukun kanssa maksa siitä ekstraa. Kyllähän matkalaukku vie helpostikin yhden paikan, eikä kukaan oleta että matkalaukut aina nostetaan hattuhyllylle tai jätetään eteiseen.

Kysyttäessä toki voin sanoa että en saa nostettua kamoja sinne hyllyille, tai että mulla on niin kuuma etten voi pitää takkia/laukkua just siinä hetkessä sylissä. Mun mielestä jokaisella kuitenkin on oikeus matkustaa niin ettei tule huono olo ja että se on siinä ruuhkajunassakin suhteellisen mukavaa. Ainakin mun käyttämät junat on (ruuhka-ajasta huolimatta) olleet mitoitettuja niin että siellä on mahtunut jokainen istumaan ketä vaunuun on tullut.
Mutta olen todennut senkin että ihmiset voivat paheksua paheksumistaan. Kesä kun tulee niin poistuu moiset takkiongelmat :aukku: Ja se, että se pirun patteri paahtaa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja theia » Ma 11 Tammi 2016 23:39

Tämän 5,5 vuoden aikana jolla olen päivittäin työmatkani junalla kulkenut, en koskaan ole nähnyt että kenelläkään olisi mitään "oikeaa" syytä pitää sitä laukkua/takkia/ostoskassia/yms siinä viereisellä penkillä. Lähinnä ilmeisesti kai se syy, ettei siihen viereen tulisi ketään. Se on aina viehättävää todistaa/saada osakseen vittuuntunutta tuhinaa kun menee siihen ja kysyy että saiskos siihen tulla istumaankin. Ja tätähän näiden vuosien aikana on tullut todistettua runsaammanlaisesti. Juu, voi toki olla (ja sun tapauksessa onkin) joku syy miksi ne tavarat siinä on - ja niin kauan kun en sitä paikkaa itse tarvitse, en aio tiedustella miksi niitä tavaroita siinä pidetään. Kokemuksen perusteella siis paheksun :sori:
so weak and powerless.
Avatar
theia
Pahvi
 
Viestit: 3417
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 23:56
Paikkakunta: Sherwood

Re: Porinaa julkisista. Ratikat, junat, bussit ynnä muut.

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 12 Tammi 2016 00:25

No joo, en mäkään sitä ymmärrä että jos matkustetaan julkisessa kulkuvälineessä niin pitäisi matkustaa niin ettei joudu toisten kanssa tekemisiin tai että istuttaisiin niin että saa olla "rauhassa".
Paljon on asioita joita mä en ihmisten käyttäytymisessä ymmärrä, ja johon en pääse sisälle. Eniten mua (tällä hetkellä) hämmentää just se, että automaattisesti leimataan/tuomitaan/paheksutaan/syytetään/mitävaannegatiivista, kuitenkaan niin että ei ehkä olla varmoja onko siihen aihetta. (en nyt tarkoita theiaa tässä, vaan ihan yleisesti). Ihmiset on välillä tosi kummallisia.

Summa summarum, annan paheksujien paheksua, siltä osin mitä voin ja odotan talven päättymistä ja ulkovaatetuksen keventymistä.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Avatar
Kibaya
Hörhökeijotar
 
Viestit: 6667
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 17:19
Paikkakunta: Syövereissä.

Edellinen

Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

cron