Katukerjääminen, kerjäläiset

Yleinen jutustelu tänne. Korvaa myös entisen kysyttävää -osion.

Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Herkku » To 10 Heinä 2008 14:59

Sisäasiainministeriön asettama työryhmä on tullut siihen tulokseen, ettei järjestyslakiin esitetä muutoksia katukerjäämisen suhteen. Työryhmän mukaan rangaistuksien antaminen saattaisi lisätä rikollisuutta, kun Suomeen tulleet köyhät joutuisivat etsimään elantonsa muilla keinoin. Poliisi voi jo nykyisen järjestyslain perusteella puuttua häiritsevään kerjäämiseen.
Karjalainen 10.7.08

Turun poliisin uutisoitiin aloittavan kerjäläisten sakottamisen perusteena lievä rahankeräysrikos. Tämä aie kuitenkin peruttiin, koska apulaisvaltakunnansyyttäjän mukaan kerjäämiseen ei voida soveltaa rahankeräyslakia.
Karjalainen 10.7.08

Mitä ajattelet katukerjäämisestä? Millaisia kokemuksia sinulla on kerjääjistä? Annatko /antaisitko rahaa?

Sisäministeriö: Katukerjääminen ja viranomaisyhteistoiminta
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Migreeni » To 10 Heinä 2008 18:29

Omalla kotipaikkakunnallani ei kerjäläisiä ole kovin paljoa. Enemmän näkyy kaikenlaisen roskan kaupittelijoita. En sitten tiedä lasketaanko sekin kerjäämiseksi.

Niin kauan, kun kerjäläiset eivät käy kimppuun kadulla, ne eivät minua häiritse. Paitsi tietenkin on kurjaa nähdä, miten jotkut kärsivät, (vaikka en ole siitä kärsimyksestäkään aina niin varma... monet kerjäläiset ovat myös huijareita.) Mielestäni olisi toisaalta kamalaa kieltää kerjääminen, jos ihmiset oikeasti näkevät nälkää, mutta toisaalta Suomen kaltaisessa maassa luulisi asioiden järjestyvän muillakin tavoin, kuin kerjäämällä.

Ulkomaillakaan kerjäläiset eivät minua häiritse. Ne jotenkin jopa kuuluvat katukuvaan ja luovat sellaisen tunnelman, että ulkomailla ollaan. En ole varmaan koskaan antanut rahaa kenellekään, sillä aina on niin vaikea tietää, ketkä kerjäläisistä vain huijaavat. Joskus vähän jopa ärsyttää, että monet kerjäläiset voisivat ihan hyvin hankkia itselleen töitä, mikäli vain saisivat käydä jossain suihkussa ja jostain puhtaat vaatteet.
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Avatar
Migreeni
 
Viestit: 289
Liittynyt: To 15 Touko 2008 20:29

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Herkku » To 10 Heinä 2008 19:21

Migreeni kirjoitti:Mielestäni olisi toisaalta kamalaa kieltää kerjääminen, jos ihmiset oikeasti näkevät nälkää, mutta toisaalta Suomen kaltaisessa maassa luulisi asioiden järjestyvän muillakin tavoin, kuin kerjäämällä.

Katukerjääminenhän on noussut tapetille sen vuoksi, että Romaniasta vaeltaa tuhansia romaneja pitkin Eurooppaa hankkimaan elantonsa kerjäämällä kaduilla ja viime vuosina he ovat parkkeeranneet myös Suomeen.
It's not denial. I'm just very selective about the reality I accept. - Calvin
Avatar
Herkku
 
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 03 Kesä 2008 07:52

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Dnd » To 10 Heinä 2008 20:25

Migreeni kirjoitti:...sillä aina on niin vaikea tietää, ketkä kerjäläisistä vain huijaavat.


Eräs työkaveri kertoi ulkomaanreissulla taksikuskin näyttäneen erästä kerjäläistä ja kertoneen olevan kaupungin rikkaimpia naisia (osakkeiden omistaja).
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Avatar
Dnd
Outo marsilainen kivi
 
Viestit: 1733
Liittynyt: To 01 Touko 2008 04:37
Paikkakunta: Kaukana poissa

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja sybe » To 10 Heinä 2008 22:48

Olen nähnyt näitä kädet ristissä istuvia kerjääjiä.Harmittomalta näyttää.Eivät revi hihasta eivätkä ruinuta mitään. Pidän lompuukini kiinni, jos kolikon antaa niin siinähän sitä siten edistää harmitonta kerjäämistä ja ruokkii ilmiötä. En ole törmännt ruusu enkä rihkama kauppiaisiin tänä kesänä. Kerjäämisen alkusyyt tulisi ratkaista kerjääjien kotimaassa. Markkinatalouden riivaama maailmamme ei vain toimi niin taikka kykene sellaiseen, aina tulee olemana kerjäläisiä. Nyt on ilmeisesti menossa romanialaisten kädet ristissä kerjäävien buumi, kun heitä löytää jo Suomestakin. EU yhdistää meitä. Koin suurta yhteenkuulumisen iloa kun Saksassa oli samanlaisia kädet ristissä kerjääjiä. Silti omaatuntoa kolistaa, uskontotuntien opetus kaikuu korvissa, jos jollakn on kaksi samanlaista vaatepartta antakoon toisen niistä sitä tarvitsevalle. Alkoi suorastaan ahdistaa kun kaivoin pieneksi jääneitä lastenvaatteita kavereille. Millaisessa tavarapaljoudessa sitä kylvetäänkään ja toiset joutuvat kerjäämään.Tampereella on tänä kesänä kylläkin kaikenlaista lieve-ilmiötä jossa on mukana kerjäämistäkin. Köyhien irtolaisten hökkeleitä romutellaan siltojen alta ja kaupungin venepaikoilta.Rahakkaammat irtolaiset liikkuvat auto karavaaneissaan ja aiheuttavat pysäköinnillään harmia. Pysäköinnissäkin on jokin porsaanreikä,irtolais autokaravaanarit ovat sen hokanneet. En viittaa ed.main asialla kuitenkaan ansiotyössä käyviin ja matkailua autoilua vapaa-aikana harrastaviin teiden tukkoihin :)
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Pe 11 Heinä 2008 05:10

Migreeni kirjoitti: Mielestäni olisi toisaalta kamalaa kieltää kerjääminen, jos ihmiset oikeasti näkevät nälkää.


Jos ihminen näkee nälkää, niin miten sillä on varaa matkustaa Euroopan perukoille asti? Tuskin nämä nälkää näkevät ovat sentään kävelleet Romaniasta Suomeen asti. Autolla on tultu: jostain on siis rahat autoon, bensaan ja muihin matkakuluihin löytynyt.

Olen seurannut tiiviisti kerjäläisuutisinointia. Minua kerjäläiset ärsyttävät, mutta yhtä paljon ärsyttävät myös ne suomalaiset, jotka eivät näe ilmiön taustoja. Kyse on ammattimaisesta toiminnasta, järjestäytyneestä liikkeestä, joka linkittyy myös rikollisuuteen. Kerjäläiset ovat työntekijöitä, jotka keräävät rahaa suuremmille pomoille. Romanikerjäläiset ovat myös yhteydessä näpistelyyn: taskuvarkauksiin, myymälävarkauksiin sun muuhun. Barcelonan metrossa romaniliiga yritti näpistää minut aikoinaan. Roomassa romaninainen taas tunki ruusua käteeni väittäen sen olevan lahja, mutta tietenkin siitä haluttiin maksu. Kukkien tyrkyttäminen Roomassa on todella aggressiivista, epämiellyttävää eikä siltä pääse karkuun missään kaupungin turistikortteleissa.

Helmikuun lopulla Suomesta käännytettiin eräs romaninainen takaisin Romaniaan, koska nainen kerjäsi lapsensa kanssa. Kesäkuussa HS uutisoi naisen ilmestyneen takaisin Helsingin kaduille. Lapsi oli tosin tällä kertaa jätetty Romaniaan.

Tosin oli HS:ssa toisenlainenkin juttu samoihin aikoihin. Eräs helsinkiläinen eläkeläsinainen majoitti romanipariskuntaan asunnossaan talven kylmimpinä kuukausina. Nainen oli itse kokenut konkurssin aikoinaan ja hänen mielestään parempi osaisilla on velvollisuus huolehtia huonompi osaisista. Naisesta ja romanipariskunnasta tuli hyvät ystävät. Romanivaimo siivosi aina ja auttoi ruoanlaitossa, mies teki remonttia ja auttoi muuttamisessa talon muita asukkaita.

Romanien olot Romaniassa, Slovakiassa ja Bulgariassa ovat huonot. Romanian romaneilla ei ole edes mitään keskustelu- tai neuvotteluyhteyttä maan päättäjiin; heidät on marginalisoitu täysin, he elävät kurjuudessa ja elämässä ylöspäin ponnistelu on hyvin vaikeaa. Ja niin kuin usein käy, marginalisoidut ihmiset alkavat toistaa valtaväestön heihiin kohdistamia ennakkoluuloja. Ei tietoisesti tietenkään, mutta niin vaan usein käy. Tulee siksi, millaiseksi valtaväestö sinut näkee. Tästä laajemmasta näkökulmasta katsottuna romanien kerjuuammatti on ymmärrettävä tai jopa hyväksyttävä. Eikö jokaisella ihmisellä ole oikeus taistella elantonsa puolesta? Tai paremman elämän puolesta? (Tosin kerjuumatkustelu rikkaimpiin maihin ei ole kovin pitkänäköistä tulevaisuuden suunnittelua.)

Niin. En oikein tiedä, miksi romanikerjäläiset ovat ärsyttäneet minua suuresti. Mistä itse asiassa olen ärsyyntynyt, kun olen nähnyt romanin kippoineen kerjuulla? Mitä tämä ärsytys minusta kertoo?

Ilmiötä voi myös tarkastella poliitisesta näkökulmasta. EU näyttää aika löperöltä instituutiolta. Ensinnäkin oliko tarpeen ottaa EU:n sellainen valtio, jossa on suuri köyhyysongelma. (Tai jaettu valtio, jonka toinen puolisko on miehitetty [Kypros].) EU:n lainsäädäntö myös suojelee kerjäläisiä. Kaikki yritykset kitkeä kerjäläisliikehdintä Euroopan sisällä kaatuu aina vapaan liikkumisen oikeuteen.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Tr*ina » Pe 11 Heinä 2008 05:32

sybe kirjoitti:Silti omaatuntoa kolistaa, uskontotuntien opetus kaikuu korvissa, jos jollakn on kaksi samanlaista vaatepartta antakoon toisen niistä sitä tarvitsevalle. Millaisessa tavarapaljoudessa sitä kylvetäänkään ja toiset joutuvat kerjäämään.


Tämä on suuri kysymys.

Meitä hyväosaisia maailmassa on häviävän pieni vähemmistö. Kuinkahan monta prosenttia maailman väestöstä elää köyhyysrajan alapuolelle? 90?

Pitääkö tästä ilmiöstä parempiosaisten tuntea syyllisyyttä, potea huonoa omatuntoa? Ehkä romanikysymys on herättänyt niin suuria tuntoja, koska meidän kaikkivoipaista hyvinvointia on järkytetty. Meidän reviirillemme, meidän elinpiiriimme on tuotu köyhyys ja ihmisarvon romahdus, mitä kerjääminen edustaa. Ei Suomessa pahimpina lamavuosinakaan kukaan kerjännyt kaduilla. Moni saattoi kerätä pulloja tai kaivella roskiksia, mutta kukaan ei ollut kerjuulla.

(Paitsi se yksi nainen, joka on kiertänyt Helsingin keskustaa vuosikaudet. Tästä naisesta oli juttu jossain lehdessä, siskoni kertoi, ja lehtijutun mukaan nainen ei edes ollut köyhä. Kyllä sieppasi, kun toissa kesänä näin naisen juoksuttamassa nuorta tyttöä. Tyttö oli ilmeisesti kieltäytynyt antamasta rahaa, mutta halusi auttaa muuten. Ja hetken päästä nainen nähtii livoskelemassa jäätelötuuttia. Tyttö saattoi hyvinkin olla 14 neliön luukussa asuva, tonnikalalla elävä, opintolainaansa kasvattava opiskelija. Toinen suomalaiskerjäläinen oli aikoinaan haitaria Stockan kulmalla soitteva mies, jolla oli vieressä lappu "Auttakaa sairasta".)

Tai ehkä ihmisiä ärsyttää kerjäläisilmiön valheellisuus? Se, että ammattimainen rahankeruu naamioidaan köyhyydeksi. Teeskentelyä ja huijaamista romanikerjääminen on monien mielestä.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 11 Heinä 2008 13:55

Erityisesti Suomessa kerjäläiset aiheuttavat vaivautunutta oloa. Onko se sitten huono omatunto omasta hyvinvoinnista vai takaraivossa piilevä ajatus "menis töihin ja ansaitsisi itse rahansa" tai juurikin se valheellisuuden todennäköisyys, en tiedä. En kuitenkaan koskaan anna rahaa kerjäläisille.

Matkustellessa (se vähä, mitä on tullut reissattua) suhtaudun erityisen epäluuloisesti kerjäläisiin, varsinkin turistikohteissa. Kerran hellyin Montenegrossa, kun oletettu äiti tuli oletetun lapsensa kanssa kysymään, että voinko antaa vettä lapselle. Oli lähemmäs 40 astetta lämmintä ja itselläni ainakin melko tukala olo. En tiedä, mitä siinä olisi muuta voinut olla takana, joten annoin kädessä olleen pulloni, Suomesta mukana tulleen markettivesipullon, jossa oli kraanavettä sisällä. Vesi nyt on jotain sellaista, ettei vain voinut kieltäytyä antamasta.

Vanhan kaupungin varjoisalla seinustalla viilennellessä vieressä istui myös äiti, kolmen lapsen kanssa. Yksi sylivauva, toinen 2-3 v. ja kolmas about 6. Keskimmäisellä oli hauskaa, leikki Mäkkärin ilmapallolla. Siinä tuli potkiskeltua ja heiteltyä sitä myös lapsen kanssa, kun se pallo aina välillä vieri mun luo. Oli hellyttävää katsella sen resuisen lapsen iloa siitä pallosta. Siinä vaiheessa, kun äiti komensi vanhimman lapsen kerjäämään meiltä rahaa, meni sekin ilo. Suretti niin kovasti sen lapsen puolesta, kun näki naamasta, ettei hän halua kerjätä meiltä :huoh: Kierteli ja kaarteli meidän ympärillä vähän matkan päässä, ennen kuin rohkaistui. Lopettikin ensimmäisen kiellon jälkeen. Surku tuli, kun ei voinut olla ajattelematta, että he oikeasti saattoivat olla todella köyhiä. Tai sitten olivat todella juonia. En tiedä, kumpaa toivoisin heidän olleen.


Jotain vikaa kuitenkin on jossain, jos kerjäläisellä tosiaan on varaa tulla tänne peräpohjolaan kerjäämään. Ja ihmetyttää tuo Herkun linkkaaman työryhmän "pohdinnot", ettei taustalla ole järjestäytyneisyyttä. Helsingissä piipahtaessa pisti tosiaan silmään nämä romanialaiset kerjäläiset, niistä kun oli tiedotusvälineissä kovasti puhuttu juuri silloin. Jännä, että ovat kaikki samassa asennossa kerjäämässä :o: Mistä lie saaneet ohjeet?

Olin menossa junalle, seisoin liikennevaloissa Sokkarin takana. Tien toisella puolella (ei Sokkarin puolella), istui yksi mainittu kerjäläinen. Siinä seisoskellessa tuumin juuri aihetta, ja katsoin suoraan miestä. Kiinnitti huomiota, kun mies vilkuili kovasti ympärilleen, vaikka muut olivat tuijottaneet tiivisti maahan eteensä. Miehen katse osui muhun, katsoin päin naama ihan peruslukemilla. Mies oikein säpsähti ja käänsi nopeasti päänsä "viralliseen" asentoon, katse maahan, eikä enää hievahtanutkaan. Mielenkiintoista :o:


Täällä päin ei kerjäläisiä kyllä näy, siis Vaasassa. Jotain Machu Picchu -soittokuntaa ja hanuristeja ( :tilt: ) kylläkin, ja näille joskus ropautan pari ropoa, jos musiikki/esiintyminen miellyttää.


Yritin miettiä jotain syvällistä aiheesta, mutta ei vain lohkea. Aivot kesälomilla jo :sori:
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Shay » Pe 11 Heinä 2008 18:36

Aurora B. kirjoitti:Erityisesti Suomessa kerjäläiset aiheuttavat vaivautunutta oloa. Onko se sitten huono omatunto omasta hyvinvoinnista vai takaraivossa piilevä ajatus "menis töihin ja ansaitsisi itse rahansa" tai juurikin se valheellisuuden todennäköisyys, en tiedä. En kuitenkaan koskaan anna rahaa kerjäläisille.

---

Täällä päin ei kerjäläisiä kyllä näy, siis Vaasassa. Jotain Machu Picchu -soittokuntaa ja hanuristeja ( :tilt: ) kylläkin, ja näille joskus ropautan pari ropoa, jos musiikki/esiintyminen miellyttää.


:femmat: (En jaksa keksiä omia mielipiteitä. :pepsodent: )

En perusta kerjäläisistä ja mun puolesta Romanian romanikerjäläiset saa karkottaa maasta. En
anna kerjäläisille rahaa, mutta joskus on tullu hyville katuesiintyjille annettua pari kolikkoa, jos
on käsillä sattunu olemaan.

Meilläpäin ei onneksi oo - vielä ainakaan - almujen pyytäjiä näkyny, mutta suurkaupungissa
taisin bongata naisen, joka myi ruusuja puskasta, jossa oli vielä Pirkan muovi päällä. :epäilevä: Siis
K-kaupasta ostettu pikkupuska...

Ulkomailla näin kerran kylmässä tammikuussa miehen, joka istui polvi-istunnassa kumarassa
naama lähes maata viistäen tuijottaen jalkakäytävää käden muodostaessa pienen kupin
roposia varten... Se on jäänyt pahasti mieleen ja olisi tehnyt mieli antaa miehelle edes joku
kolikko, muttei sattunut olemaan rahaa mukana. Siinä tuli mietittyä, että mikähän senkin
miekkosen tarina on...
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Avatar
Shay
Hukkasusi
 
Viestit: 3056
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 20:32
Paikkakunta: Pään sisällä pimeässä

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja sybe » La 12 Heinä 2008 00:21

Ei minulla ole huonoa omatuntoa omasta hyvinvoinnista. Perus seiskan tai jatko-opinnoista komosen keskiarvolla kouluista olen urautunut mukaville kuukausituloille. Olen tosin opiskellut lukion jälkeen vielä 8 vuotta ja tehnyt duunia et opintoja osin yht aikaisesti. Itse olen itseni tähän jamaan työtä tehden saattanut. Kysmys onkin lähinnä miksi palvella teollisuutta joka perustuu köyhien riistoon ja amerikan eläkeläisten tulotason kasvatukseen.Teksin mielelläni työtä jos työstäni esim. irtoaisi vaikkapa EU:n vähäosaisillekin jotain hyvää.Tälläinen ei ole markkinataloudessa mahdollista.Loppupeleissä maksimoin vain työnantajani ylimmän johdon ja amerikan eläkeläisten tilipussia,olkoonkin se tilipussi sitten osake osinkoa tms tuloa. Itse saan siivun per kk jolla kuluu varmaankin hyväosaisiin. Kännykka puolella tämä tyly voiton maksimointi näkyy Bochum tapauksena ja toki muitakin esimerkkejä löytyy. Suomessa ei tehdä paprua kuin joistain muusta maasta tällä tuotannolla kääritään enempi fyffee. Minua on jo pidemmän aikaa vaivannut kelle sitä fyffee lopulta kääritään? Olen viime vuosina piehtaroinut työn teon moraalin kanssa. Joka hemmetin duuni josta koulutuksellani suoriutuu on tuotantoa ja voiton maksimointia.Onneksi en sentään Patrialle mennyt vuonna 2000, jotain olen valinnut oikein.Patrialla on lahjus juttuja ihan tavis ingenjör tasoa myöden. Tulin syyllisyyden tunnossanoi siihen lopputulemaan että opiskelen työn teon moraalia yliopistolla.Markkinatalouden rattaissa olen hyvässä kammessa kiinni, mutta teen hyvää vain itselleni sekä yhtiölle rahoittahineen, ja riistänkö samalla muualta? Onneksi yliopisto on säilynyt jotenkin yrityselämän ulkopuolella,objektiivisena laitoksena.Tosin tiukkaa yliopistoillakin tekee, business tunkee iholle sielläkin. Yrityksien etiikka on sana helinää kuten myös yhteiskuntavastuukin.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe
 
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 13 Touko 2008 00:02

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Migreeni » La 12 Heinä 2008 01:33

Tr*ina kirjoitti:
Migreeni kirjoitti: Mielestäni olisi toisaalta kamalaa kieltää kerjääminen, jos ihmiset oikeasti näkevät nälkää.


Jos ihminen näkee nälkää, niin miten sillä on varaa matkustaa Euroopan perukoille asti? Tuskin nämä nälkää näkevät ovat sentään kävelleet Romaniasta Suomeen asti. Autolla on tultu: jostain on siis rahat autoon, bensaan ja muihin matkakuluihin löytynyt.


Ajatukseni juoksi taas jotenkin äärettömän takkuisesti. Ajattelin jotenkin, että jos Suomessa olisi ihan suomalaisia kerjäläisiä, niin he varmaan silloin olisivat "aidosti nälkää näkeviä" kerjäläisiä. Tämähän on kuitenkin Suomen sosiaaliturvan huomioon ottaen mahdoton yhtälö... Vai onko?

No kuitenkaan tuossa lauseessa en ajatellut ulkomailta tulleita kerjäläisiä...
Kumpi ja Kampi tappeli. Sitten paikalle tuli Jouko ja Kosti.
Avatar
Migreeni
 
Viestit: 289
Liittynyt: To 15 Touko 2008 20:29

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Tr*ina » La 12 Heinä 2008 01:44

Aurora B. kirjoitti:Matkustellessa (se vähä, mitä on tullut reissattua) suhtaudun erityisen epäluuloisesti kerjäläisiin, varsinkin turistikohteissa.


Niin minäkin. Mutta aina silloin tällöin annan roposen, heikkoina hetkinä. Silloin kun kerjääjä ei edes kiitä, on pitänyt rahantuloa länsimaisen velvollisuuteena, kaduttaa. Mutta välillä olen huomannut rahan menneen todella tarpeeseen. Ihan ekoilla matkoilla 20-vuotiaana annoin jotain vanhalle mummolle Zagrebissa (silloin olin vielä paatumaton, naivi ja hyväsuskoinenkin). Mummo heltyi sellaisiin kiitoksiin, että tuli ihan suru. Se raha todennäköisesti tuli hätään.

Vielä surullisempi oli tapaus Dhakassa, Bangladeshissa. Kaupungissa voi viettää päivän, parinkin törmäämättä länsimaalaisiin; niin vähän Bangladesh ketään kiinnostaa. Olin yksi yö saapumassa nettikahvilasta hotellilleni jalan. Matka oli pitkä, mutta haluan aina yleensä kulkea jalan missä sitten olenkaan. Minkäänlaista jätehuoltoa kaupungissahan ei oikein ole, vaan jätekasoja on kaikkialla katujen varrella. Erästä kasaa näin tonkimassa kaksi pientä lasta. Keskellä yötä kaksi lasta jätekasaa tonkimassa. Yksi lapsista huomasi minut ja tuli luokseni (Dhakassa ei juurikaan ole kerjuukulttuuria, by the way) kättään ojentaen. Tyhjensin lompakon kolikoista ja annoin jonkun pienen setelinkin. Vähän rahaa, itse olin hetkeä aiemmin maksanut illalliseni (halvimman sellaisen) vastaavalla summalla. Rahat annettuani kipaisin nopeasti eteen päin. Mutta lapsi ottikin minut kiinni tarttui käteeni ja puristi sitä. Ja sitten katosi.

Hotellihuoneessani avasin television ja jäin mietteissäni tuijottelemaan BBC:n uutisia. David Beckhamin kerrottiin tehneen 12 miljoonan dollarin sopimus amerikkalaisen jalkapalloliigan kanssa. Se jäi mieleen.

Olen miettinyt sitä, että olisiko minusta kerjäämään. Jos ei olisi oikeasti rahaa, menisinkö kerjuulle. En usko. Mieluummin vaikka varastaisin kaupasta ja toreilta syötävää kuin kerjäisin. Luulen, että varastaminen olisi kaikin puolin tyydyttävämpää, saattaisi jopa olla kivaakin (varastaminen vaatii juonimista ja neuvokkuutta ja siinä on huiputtamisen elementti, mikä aina tuottaa huiputtajalle tyydytystä. Palkkakin saattaa olla kiva yllätys.) Sen sijaan kerjäämisessä ei ole mitään, pienintäkään iloa tuottavaa piirrettä. Mielestäni tiukassa paikassa kaikki keinot selviytyä ovat sallittuja, joten hyväksyn nälkäänsä varastamisen. Mutta miksi joku valitsee kerjäämisen varkauden sijaan, en ymmärrä.

sybe:
Minua on jo pidemmän aikaa vaivannut kelle sitä fyffee lopulta kääritään? Olen viime vuosina piehtaroinut työn teon moraalin kanssa. Joka hemmetin duuni josta koulutuksellani suoriutuu on tuotantoa ja voiton maksimointia.


Niin totta, sopii moneen ihmiseen ja moneen alaan. On hirveän vaikea hypätä pois markkinatalouden oravanpyörästä, irtautua ryöstlkapitalismin maailmasta.

Kaikista räikein esimerkki työnteon moraalista on mielestä Arabian niemimaan ökyvaltioiden malli, mikä pääsi taas uutisiinkin: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ihm ... 5237733501

Nämä isännät eivät ole mitään keskiluokkaa tai edes äkkirikkaita vaan supermiljönäärejä. Ja silti heillä ei ole varaa maksaa palkkaa tai antaa inhimillistä kohtelua. Oikeastaan Dubai itsessään on hirviöesimerkki kapitalismin ryöstömentaliteetista. Koko kaupunkihan on miljonäärien keidas, joka on rakennettu intialaisella orjatyövoimalla.

http://areena.yle.fi/toista?id=1364910

Ei uskoisi, että tämä tarina on meidän maailmasta ja ajastamme.
Juha Mieto: "Onnellisuus syntyy vuodenaikojen tarkkailusta."
Tr*ina
 
Viestit: 541
Liittynyt: Su 27 Huhti 2008 01:41

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 14 Heinä 2008 10:33

Tr*ina kirjoitti:Mutta miksi joku valitsee kerjäämisen varkauden sijaan, en ymmärrä.

No Suomessahan varkauksista ei saa kuin sakkoja (joita ei voida varattomalta edes ulosmitata) ja pidemmän päälle joutuu sosiaalihuollon piiriin tai vankilaan. Vankilassakin on lokoisat oltavat vaarattomilla vangeilla, on ruokaa, suojaa, oma sänky, televisio, etc. Muualla ei ehkä ole ihan yhtä hyvin asiat heikompiosaisilla. Pahimmassa tapauksessa lähtee raaja (ehkä jopa henki), jos varastat. Voin myös vain kuvitella, millaiset olot köyhempien maiden vankiloissa on. Ehkä kerjääminen tällaisten lähtökohtien maiden ihmisille on kuitenkin se parempi vaihtoehto.
Kolo-golo-nay
Avatar
Aurora B.
 
Viestit: 1099
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 21:16

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja irvikissa » Ma 14 Heinä 2008 12:26

Minusta on outoa, että romanikerjäläisiä pidetään järjestäytymättöminä, koska jokin aika sitten uutisoitiin poliisin löytäneen kerjäläisten "varusvaraston" joka sisälsi ainakin huonokuntoisia vaatteita, kainalosauvoja ja rahankeruuseen tarkoitettuja astioita.

Ja nythän on alkanut näyttää siltä, että kerjääminen ei enää riitä. Ainakin Helsingissä taskuvarkaudet ovat tänä kesänä lisääntyneet valtavasti ja kaksi turisteiksi kartan avulla naamioitunutta nuorta Romanialaista jäikin jo kiinni. En tiedä eivätkö ihmiset enää anna kerjäläisille niin paljon vai ovatko kerjäläiset vain hoksanneet, että kansalaisilla on käsilaukuissaan huomattavasti enemmän omaisuutta kuin mikä kippoon kilautetaan. Hiukan kuitenkin tuntuu siltä, että alan entistä enemmän käyttää vetoketjullisia käsilaukkuja ja myös sulkea sen vetskarin aina, toisin kuin tähän asti.

Kuten edellisillä, suhtautumiseni kerjäläisiin on ristiriitainen. Toisaalta ärsyttää, toisaalta tunnen syyllisyyttä.

Pääsin nyt matkallani näkemään köyhyyden omin silmin. Oli hurjaa nähdä tarjoilijan kiitollisuus, kun hän sai ystäväni annoksen jämät, tai kun baarimikko sai n. 0,20 arvoisen tipin. Se oli itsellenikin oppitunti siitä, mitä on ylpeys ja mitä on puute. En tiedä miten Suomessa kerjäävät suhtautuisivat, jos kiikuttaisin ojennettuun käteen puoliksi syödyn heseburgerin. Ehkä siinä mitattaisiin todellisen nälän määrä.
Avatar
irvikissa
 
Viestit: 169
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 16:02

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 14 Heinä 2008 18:02

En enää nykyään käy päivittäin Turun keskustassa, joten kerjäläisiäkään ei tule
nähtyä enää niin usein kuin aikaisemmin. Reaktioni kerjäämiseen taitaa olla ai-
ka pitkälti sama kuin usealla muulla, kiusaannun ja yritän katsella muualle tai ol-
la niinkuin en olisikaan.

Pari vuotta sitten olimme löhölomareissulla Sunny Beachilla ja teimme päiväretken
johonkin läheiseen kaupunkiin, en nyt muista nimeä. Matkalla kaupunkiin meille
muistutettiin moneen otteeseen, että lapsi- tai muillekaan kerjäläisille ei pidä antaa
rahaa, sillä yleensä sivummalla odottaa "pomo", joka nämä tienestit sitten lopulta
kerää. Jossain vaiheessa pari n. 13-vuotiasta poikaa tuli nykimään hihasta, ja kun
ropoja ei herunut, niin toinen näistä pojista päätti ampua meitä herneputkella tai
muulla vastaavalla. Pahaksi onneksi satuin juuri katsomaan sivulle, ja osuma tuli
juuri sopivasti kaulaan. Ilmeisesti nämä kaupungin kerjäläiset olivat niin tottuneita
turistien piheyteen, että olivat jo ottaneet kovemmat aseet käyttöön. Ellei rahaa
heru, niin satutetaan niitä saitoja pirulaisia sitten. Tälle saidalle pirulaiselle tuli
kyllä tuosta äärimmäisen paha olo, herneputken osuma ei sattunut yhtään niin pal-
joa kuin nuorten ja pikkulasten näkeminen kadulla. Kai sitä kuitenkin asuu täällä
vielä niin lintukodossa, että kerjäämisen näkeminen tuntuu erityisen pahalta. :sori:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen
 
Viestit: 1415
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 13:08
Paikkakunta: Täsä. Täälä.

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 14 Heinä 2008 21:57

Itselläni ei valtavasti uutta sanottavaa aiheeseen ole, mutta aikanaan mietin paljonkin aiheesta kirjoitettua erinomaista laulua: "Alhaalta ylöspäin pyydetään", jonka tunnen lähinnä Kristiina Halkolan tulkitsemana, vaikka muistelisin Arja Saijonmaankin version siitä kuulleeni.

Tässä on kappaleen teksti:

Seuramatkallanne maihin Välimeren, näette siellä kerjäläisen.
Te opitte tietämään viimeistään silloin, että millainen on oltava sen.

Sen on oltava alistuva, inhimillinen. Sen on oltava murheellinen, ei vihainen, se ei saa olla kookas,
lapsi käy oikein hyvin. Sen teitä pitää katsoa silmin kyyneltyvin. Sen täytyy esiintyä yksin, eikä joukoissa.

Sen täytyy olla ainakin pienempi kuin te, olisi rumaa, jos se olisi suurempi kuin te.

Sillä alhaalta ylöspäin pyydetään ja ylhäältä alaspäin annetaan. Alhaalta ylöspäin pyydetään ja ylhäältä alaspäin annetaan.

Mitä siitä tulee, jos katukerjäläinen nousisi ylös aivan edessä? Jos se oisi voimakas ja pystypäinen ja sillä oisi ase kädessä. Jos se kaivaisi veitsen tai jonkun heittimen, revolverin nopean taikka pistimen.

Sen käsi ojentuisi, sen jalat juoksisi, se teidät tavoittaisi ja teitä uhkailisi. Se ei olisi enää yksin, vaan joukoissa.

Silloin hymy hyytyisi ja kyynel kuivuisi, mutta kerjäläisen ansiot siitä kasvaisi.

Sillä alhaalta ylöspäin pyydetään ja ylhäältä alaspäin annetaan. Alhaalta ylöspäin pyydetään ja ylhäältä alaspäin annetaan.

Säv. Kaj Chydenius
San. Marja-Leena Pirinen


Lähinnä kuultuna kappaleeseen voi eläytyä seuraavassa: http://www.youtube.com/watch?v=Qplgo3_bv5w


Ehdottomasti tutustumisen ja pohdinnan arvoinen juttu, jos näistä asioista on kiinnostunut.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Avatar
Pascal Lemoix
 
Viestit: 5211
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 00:54
Paikkakunta: L, Espoo

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja shaana » Ti 15 Heinä 2008 16:12

Onhan se surkeaa, jos ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin kerjäämällä itsensä ja mahdollisesti vielä jälkikasvuaankin elättää.

Kuitenkaan en anna näille Suomeenkin rantautuneille kerjäläisille rahaa. En ole huomannut yllä mainittua kaavamaisuutta, mutta en ole montaakaan kertaa näitä kerjäläisiä Helsingissä käydessäni nähnyt, ehkä he pysyttelevät piilossa (missähän lie..) ilta-aikaan. Kyllä minua suorastaan ärsyttää, jos on ollut jostain varoja tänne asti tulla almuja pummaamaan.

Aasian ja Afrikan kamaralla matkaillessani olen nähnyt hieman erilaista kerjäämistä, ja sellaisen näkeminen oikeasti sattuu, varmaan isoa miestäkin kivistäisi pumpusta. Aikaa näistä vierailuista on jo kulunut, mutta ne lapset ja aikuisetkin oikeassa hädässä, omilla kotinurkillaan, muistan aina. Esim. Intiassa tuohon aikaan nämä osaansa tyytyväiset, köyhimmät ihmiset eivät kaikki edes huolineet almuja, vaan kutsuivat kylään köyhiin majoihinsa. Markkinoilla ja siellä, missä on turisteja, on tietenkin kerjäläisiä, osin varmasti järjestäytyneitäkin. Omalla kulmallaan kerjäävälle saatoin tuolloin almun heittää, minulle lähes merkityksettömän. Päällekäyvät ja aggressiiviset kerjäläiset eivät saaneet tuolloinkaan mitään ainakaan minulta. Afrikassa perässämme usein kulkeville kylän lapsille saatoimme antaa jotain makeisia tai syötävää, muttemme koskaan rahaa.

Tämä kaikki on vain ristiriitaista pohdintaa ja lätinää, mutta ehkä jos näihin kotomaan kerjäläisiin sanotaan, niin ärsyttää enemmän kuin syyllisyys kolkuttelee ohi kävellessä. Varmaankin kaikki yritys muiden siivellä elämisestä saa minun karvat pystyyn - samoin kuin välinpitämättömyys omasta itsestä ja omasta elämästä.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
Avatar
shaana
Kuivaliha
 
Viestit: 1539
Liittynyt: To 24 Huhti 2008 23:19
Paikkakunta: Hangessa.

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » To 31 Heinä 2008 10:11

Suomikuvaa maailmalle-sarjassamme: Uusisuomi.fi kertoo Reutersin jutusta, jossa Suomi saa aika reippaasti piiskausta romani-kerjäläisten kohtelusta.

Tietenkin oli pakko käydä tarkistamassa alkuperäinen Reutersin juttu.

Vau.

En tiennytkään millaisessa rasistilandiassa täällä on eletty ("The Roma are not the only group to have faced discrimination in Finland, where people have often been hostile towards newcomers until recent signs that the economy would suffer if the country did not adopt a more welcoming approach.").

Jutusta saa muutenkin sellaisen kuvan, että Romanian romaneja olisi maassa 10 000 henkilöä, koska jutussa ei mitenkään eritellä paljonko ulkomailta on tullut romaneja ("The government estimates around 10,000 Roma people live in Finland, although they say the number could be much higher as tracking their movements has been almost impossible.").

Lisäksi Suomen valtio on fasistien hallussa, jotka viittaavat kintaalla ihmisoikeuksille ("Finland is cracking down on Roma, or gypsies, who beg with their children, threatening to send mothers and children back to their country of origin or to take the children into foster care. The aim, authorities say, is to protect the children.

But human rights groups say the move, introduced at the end of 2007, is one of Europe's toughest anti-Roma measures to date, and constitutes a form of blackmail that divides families rather than protecting them.")

Voihan se tuntua kovalta, mutta kun se tehdään lapsen etujen vuoksi ja siitä on kerrottu jo etukäteen Romaniassa, niin minusta se on ok.

Kuten arvata saattaa, jotenkin jutusta ovat unohtuneet maininnat siitä kuinka romaneja pyritään auttamaan (kts. HS:n juttu Helsingin sosiaaliviraston suunnitelmasta auttaa kerjäläisiä).

Nyt oikeasti vähän suututtaa :viha:

Varsinkin kun tässä mielestäni hyväksikäytetään vakavaa ja oikeasti tärkeää asiaa. Jotain kerjäläisten vuoksi on tehtävä, mutta tällainen sensaatiohakuinen kirjoittelu ei sitä edesauta.
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith
 
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 25 Huhti 2008 07:27
Paikkakunta: Turku

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 31 Heinä 2008 13:38

Mr. Smith kirjoitti:Jutusta saa muutenkin sellaisen kuvan, että Romanian romaneja olisi maassa 10 000 henkilöä, koska jutussa ei mitenkään eritellä paljonko ulkomailta on tullut romaneja ("The government estimates around 10,000 Roma people live in Finland, although they say the number could be much higher as tracking their movements has been almost impossible.").

Sanotaan:
While the number of Roma beggars in Finland is still small -- fewer than 100 according to one interior ministry study


Henk. koht. en pidä näistä romanian kerjäläisistä, enkä myöskään anna heille rahaa. Mieluummin annan vähät hiluni erilaisiin keräyksiin ja hyväntekeväisyyteen, jotka ohjaavat varat eteenpäin harkitusti.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Crux » To 31 Heinä 2008 14:38

Siis onko tässä nyt kyseessä romanit vai romanialaiset kerjäläiset? Romaneilla ja romanialaisillahan ei ole keskenään mitään tekemistä muuta kuin hämäävän yhtäläinen nimi.

Romaneja Suomessa on noin 10 000 mutta ei heistä kyllä käsittääkseni kerjäläisiä ole kovinkaan moni.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Avatar
Crux
 
Viestit: 339
Liittynyt: La 26 Huhti 2008 14:25

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Fantsu » To 31 Heinä 2008 14:54

Ko. kerjäläiset on mun käsitykseni mukaan ainakin osa, jollei kaikki, romanian romaneja. Romaniassa on romaneja arvion mukaan noin 4,7 % populaatiosta. Suomessa vain 0,2 %.
Avatar
Fantsu
 
Viestit: 1052
Liittynyt: Ma 12 Touko 2008 10:37
Paikkakunta: Churchmoor

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Santalaceae » La 02 Elo 2008 19:39

Mr. Smith kirjoitti:Suomikuvaa maailmalle-sarjassamme:

Lisäksi Suomen valtio on fasistien hallussa, jotka viittaavat kintaalla ihmisoikeuksille ("Finland is cracking down on Roma, or gypsies, who beg with their children, threatening to send mothers and children back to their country of origin or to take the children into foster care. The aim, authorities say, is to protect the children.

---

Voihan se tuntua kovalta, mutta kun se tehdään lapsen etujen vuoksi ja siitä on kerrottu jo etukäteen Romaniassa, niin minusta se on ok.


Minä olen kyllä vähän ihmetellyt tuota huostaanotolla uhkailua. Onhan se järkeenkäypää, että lapsista on pidettävä huolta. Silti tuntuu pöyristyttävältä, että täältä hyvinvointi-Suomesta käsin aletaan heristellä sormea ja kertoa, kuinka asioiden pitäsi olla. Entäs jos niillä lapsilla on paremmat oltavat Suomessa kadulla kerjätessä kuin Romaniassa? Jos täällä elintaso tai elämänlaatu on joka tapauksessa parempi kuin siellä, suomalaisten ehdot tuntuvat julmilta. Vaikuttaa todellakin siltä, että tarkoituksena on saada romanialaiset lähtemään kotiin, ei huolehtia heidän jälkikasvustaan.

Herää myös kysymys, että pitäisiköhän suomalaisten lähteä vaikka Rion slummeihin tai Afrikkaan kertomaan ihmisille, ettei heidän elintasollaan oikeastaan sovi lapsia saada tai kasvattaa, koska ne eivät vastaa meidän käsitystämme siitä, millaiset olot lapsilla pitää olla. Tai sitten kyse on vain siitä, että haluamme pois kerjäläiset pois silmistämme. Ei meitä taida loppujen lopuksi ihmisten kurja elintaso hetkauttaa, vaan se että kerjäläiset muistuttavat meitä siitä päivittäin.
Avatar
Santalaceae
 
Viestit: 170
Liittynyt: Ti 20 Touko 2008 00:34

Re: Katukerjääminen, kerjäläiset

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 03 Elo 2008 22:09

Minusta taasen on aivan oikein, että lastensuojeluviranomaiset puuttuvat myös ulkomaalaisten lasten työntekoon.
Suomessa kun yritetään noudattaa ajatusta, että lapset käyvät koulua ja aikuiset puuhaavat sitten mitä puuhaavat leivän hankkimiseksi. Käsittääkseni Suomi koittaa moinin tavoin levittää tätä ajatusmallia myös muualle maailmaan.
Ja tästä näkökulmasta on minusta aivan oikein, että Suomessa viranomaiset puuttuvat peliin, jos lapsia aiotaan käyttää pääasiallisena tulonhankkimisvälineenä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi
 
Viestit: 1267
Liittynyt: Ma 28 Huhti 2008 13:55


Paluu Yleistä



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa