CMX

Re: CMX

ViestiKirjoittaja Nugat » To 17 Touko 2012 12:17

Nugat kirjoitti:
kmaria kirjoitti:CMX:n musiikissa mua kiehtovat myös sanoitukset, mutta niitäkin enemmän melodiat.

Pilvien kuningas :tipahdus: Kun pistää silmät kiinni ja kuuntelee, niin eräässä kohdassa suht loppupuolella (jota en osaa kuvailla) kitaran vingutuksesta tulee mielikuva ovelasti pyörivästä spiraalista. Vai voiko asiaa edes järjellisesti selittää. :pepsodent: Mutta siinä kohtaa vaipuu transsiin.

Luojalle kiitos mun sekaisin olevien cd-koteloiden. Autosta bongasin Auran ihan väärästä paikkaa (miten voi olla mahdollista? :keijo: ). En edes muista tarkkaan, koska olisin viimeeksi kuunnellut ja nythän se oli pakko. Siis oikeesti. Pilvien kuningas. :sydän: Siinä vaipuu edelleen transsiin. :tipahdus:

Tein huomion että CMX on mulla sydänsuruvapaata musiikkia. :tilt: Tiedättehän kun sitä yhdistää kappaleita eri tunnetiloihin. Ehkä se johtuu sanoista, kun niissä ei suoraan lässytellä että mus mus pus pus nyyyh nyyh ja niin pois päin. :keijo: Tai jotain. :keijo: Ennemmin se on voimaannuttavaa.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Ke 14 Marras 2012 17:59

En tiedä, onko tämä nyt iso uutinen ja kiinnostaako tämä ketään, mutta Tuomas Peippo jättää CMX:n. :o:

Uusi Kusimyrsky ( :o: ) -niminen single ilmestyy 30.11.2012 ja uusi levy Seitsentahokas 22.2.2013. CMX:n uudella levyllä soittava rumpali on nimeltään Olli-Matti Wahlström.
Meillä on kuule kaikilla rajoitteemme. :keijo:
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 14 Marras 2012 23:18

Mä luin ton tänään Soundista ja olin, että wooot :o: Kun onhan se aina vähän sääli, kun joku bändi hajoaa edes osittain.

Peippo ei siis hammaslääkäröinniltään kerkeä bändin mukaan ja nyt on tulossa tiukka bändilevy. Nyt taisi olla CMX:llä taas sen hyvän levyn vuoro, kun niillähän joka toinen on sellainen kevyempi välityö, kuten Iäti, Pedot, Iso H... jne.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » To 15 Marras 2012 16:50

Itse olen seurannut CMX:n tekemisiä vain Peipon rumpaliaikana, mutta alusta tai 90-luvun alusta asti bändin touhuja seurailleethan pitävät usein Pekka Kanniaista sinä varsinaisena oikeana CMX-rumpalina. Kun Peippo tuli rumpaliksi Vainajalalle, olivat monet sitä mieltä, että hän muutti bändin soundia paljon. Omasta mielestäni Peippo osaa hienosti maalata taustoja rumpalina ja on ollut kvartetista muusikkona oikeastaan paras.

Noinhan se on mennyt Auringosta lähtien karrikoiden ilmaistuna, että joka toinen levy on kokeilevampaa ja rohkeampaa ja joka toinen enemmän perusrockia ja -poppia. Yleensä niitä rohkeampien ratkaisujen levyjä on pidetty parempina. Olisikohan Seitsentahokas jossain määrin paluuta juurille punk-aikaan vai mennäänkö tälläkin kertaa progella? Uusi rumpali ainakin on enemmän rock- kuin proge- tai jazz-taustainen, Peipolla muistaakseni oli jotain jazziin liittyvää taustaa?
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja Nugat » To 15 Marras 2012 20:29

Peippo. :O:

:O:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Aranwe » To 15 Marras 2012 21:08

Peippo on rumpalina monin verroin parempi kuin Kanniainen ja saa bonuspisteitä vielä yhdennäköisyydestään Petteri Summasen kanssa, vaan eipä ole CMX:n tekemisiä tullut seurattua moneen vuoteen. Ehkä pitäisi joskus tarkistaa, mitä niille nykyään kuuluu.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Nugat » To 21 Helmi 2013 17:59

CMX: uusin kohlahti postiin jo pari päivää sitten. Seitsentahokas.

Voi että! Tää on kun jotain paluuta vanhaan! Mulle tulee mukavia mielleyhtymiä varsinkin Auringosta kun tätä kuuntelee. Jotenkin raikkaampaa, mutta silti tuttua CMX:ää. :tilt: Tykkään. :hymyhali: Olli-Pekkakin kuulostaa ihan hyvältä CMX:äläiseltä ( :riips: ). :tilt:

Löysin heti ensikuuntelulla sen "mun" biisin mikä kolahti; En tahdo nähdä enää yhtään alastonta. Tää on se mitä karjun autossa muka yhtä uskottavasti kuin Yrjänä. :keijo:

Joo, multa ei irtoa sen syvällisempää arvostelua kun en osaa, mutta tätä voisi mennä keikalle kuuntelemaan. :D Kivaa vaihteeksi, kun ei tarvitse kuunnella levyä sen sataa kertaa ennen kuin napsahtaa.
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 24 Helmi 2013 22:52

Mulla oli matkan aikana tullut normi-Soundi ja erikois-Soundi levyineen pelkkää CMX:ää :D

En ole vielä ehtinyt tutustua, mutta aikomus on, kunhan nämä kiireet tästä vähän helpottavat.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 24 Helmi 2013 22:55

Mää oon viime aikoina innostunut parin-kolmen vuoden takaisesta Talvikuningas-albumista. Siinä on sitä jotain, mitä CMX:ltä ehkä vähän kaipaankin. Uusi sinkku ei jaksanut innostaa. Ihan kiva kappale, mutta ei juuri sen enempää.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 01 Huhti 2013 11:51

CMX:n keikka eilen Virgin oilissa. :hymyhali: Äijät on piristyneet jos vertaa parin vuoden takaista keikkaa. :tilt: Paljon soittivat vanhoja biisejä aivan uusien ohella, mistä yleisö oli riemuissaan. :virne: Voisin mennä heti uudestaan. :hymyhali: Ja tuli Mattikin lopuksi. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja päivänpolttaja » Pe 26 Huhti 2013 11:33

Pidän Seitsentahokkaasta, vaikkei se ihan yhtyeen kaikkein parhaimpien levyjen tasolle yllä. Olen kuullut joidenkin vertaavan sitä Discopolikseen suoran otteen takia, mutta itselleni se tuo aiemmasta tuotannosta eniten mieleen Isohaaran kitarapainotteisuuden takia. Nimibiisi, Etuvartio, Kusimyrsky ja Me tulemme kaikkialta toimivat itselle parhaiten uudelta albumilta. Myös livekunto uuden rumpalin kanssa tuli katsastettua tällä kertaa Lutakossa. Setti painotti 90-lukua ja oli siksi varsin hyvä kohokohtanaan Pimeä maa. Minustakin liveterä on parantunut viime vuosista, ainakin itse näkemieni keikkojen suhteen. Halmkronakin on saanut nuoruuden energiansa takaisin.
päivänpolttaja

ViestiKirjoittaja outsider » Pe 26 Huhti 2013 13:24

Mä voin tulla nitisemään nyky-CMX:stä ettei mee pelkäksi fanitukseksi. :pepsodent:

Näin bändin livenä viime joulukuussa viiden vuoden tauon jälkeen. Viimeksi siis Talvikuningas-kiertueella tuli heidät tsekattua ja silloinkin vain progesettilupausten takia. Onneksi ne lupaukset pidettiin, sillä CMX:n livesetti oli ehtinyt käydä kyllästyttämään pahemman kerran (näin bändin vuosina 2001-2007 yhteensä 13 kertaa). Ajattelin että kyllä viiden vuoden tauon jälkeen taas jaksaa mutta enpä kyllä jaksanut. Samat vanhat livehitit (jotka siis ovat CMX:n kohdalla ihan eri biisit kuin ne radiohitit) ne vetivät ja uusi rumpalikin oli tylsempää katsottavaa. Siis Peipon merkittävin panoshan bändissä oli se että sillä oli niin hoopo soittohabitus että sitä jaksoi päivitellä niiden keikkojen tylsienkin biisien aikana. :virne: Pimeä maa oli setin ainoa väripilkku ja tuntuu että bändi vain runttaa nykyään kaikki biisit läpi samalla tasapäistävällä kaavalla. Seuraavaa keikkaa voi ihan hyvin odottaa taas vähintään viisi vuotta. :huoh:

Sitten tuli Seitsentahokas ja Soundi-lehti. En tietenkään ostanut sitä erikoispainosta, koska en luota Soundin kykyyn tehdä mielenkiintoista ja kestävää julkaisua. Eikä se sellainen olekaan. Ainakin se olisi pitänyt painaa jollekin hienomman tuntuiselle mattapaperille että se olisi tuntunut jotenkin arvokkaalta eikä sellaiselta halvalta läpyskältä. Olen siis lukenut sen kyllä, koska kaveri sortui ostamaan tuon lehtipainoksen. :pahis: Mähän siis jätin jo Talvikuninkaan aikoihin sen kalliimman erikoispainoksen ostamatta ja oon ihaillut sitä librettoa sittemmin usein lainaston kappaleesta. :P

Miten sitten se itse levy. Mulla nää CMX-levyt ovat perinteisesti menneet sitä "kokeellinen eli parempi levy - helpompi eli huonompi levy" -kaavaa josta yleisesti puhutaan, mutta Talvikuninkaan jälkeen kaava on ainakin omalla kohdallani mennyt rikki koska pidän Iätistä enemmän kuin tästä "kokeellisemmasta" levystä. Ei Seitsentahokas toisaalta mielestäni ole mitenkään erityisen kokeellinen (jos nyt mikään CMX-levy on ollut). On tässä ehkä jotain mutkikkaampaa kuin Iätillä, mutta biisit tuntuvat silti tarttuvilta mutta kertakäyttöisiltä - ihan poppia siis. :virne: Itse asiassa Talvikuninkaan kanssa kävi samoin: biisit olivat samanaikaisesti jotenkin progea ja poppia. Tarttuvalla tavalla mutkikasta, mikä tietysti on saavutus sinänsä - ja luultavasti juuri se mitä CMX musiikissaan tavoittelee. Valitettavasti kumpikaan näistä levyistä ei mielestäni kestä kuuntelua kovin paljoa, joskin Talvikuningas Seitsentahokasta paremmin.

Seitsentahokas kuulostaa kyllä hyvältä, mutta unohdin sen olemassaolon varsin nopeasti kun tuli kiinnostavampia levyjä vastaan. Muutenkin olen todennut että pitkän linjan bändeillä on hyvin vaikea ylläpitää mielenkiintoani koska arvostan musiikkikokemuksissa uuden löytämistä ja jokaisella muusikolla on kuitenkin rajallinen määrä ideoita tarjottavana. Yrjänällä on vain tiettyjä asioita annettavana mulle, muilla muusikoilla jotain muuta. Haluan antaa niille muille muusikoille mahdollisuuden, kun Yrjänän tekemisiä olen jo seurannut niin pitkään.

Tämä korostuu tällä levyllä erityisen paljon koska tuntuu että Yrjänä on moneen sanoitukseen tehnyt lähinnä pastisseja vanhoista teksteistään. Tällä levyllä tuntuu ensimmäistä kertaa siltä että "CMX esittää CMX:ää", minkä vuoksi bändi piti sen kuuluisan keikkataukonsakin. Joku kauhea postmoderni meta-CMX-levy... ja postmodernit metalevyt ovat ihan kivoja muuten, paitsi että CMX:n kohdalla se ei toimi koska Yrjänän tuotanto on ainakin mulle ollut jotain vannoutunutta postmodernin ja kaikenlaisen relativismin vastustamista.

Suosikkibiisini levyltä on sen nimikkokappale, joka kuitenkin tuntuu täysin irralliselta kokonaisuuden kannalta. Tuntuu että levy loppuu Jyrsijään ja sitten kun päätösbiisi intron synatykytys alkaa, tuntuu että nyt alkaa joku uusi levy. Vähän sama juttu oli kyllä Iätilläkin, koska senkin päätösbiisi tuntui täysin turhalta Linnunradan jälkeen. Tosin sillä kertaa se muu levy oli hyvä ja päätösbiisi turha. Nyt on pikemminkin päinvastoin. Mutta en mä silti oikein osaa muodostaa tästä levystä selvää mielipidettä. Se kuulostaa hyvältä silloin kun sitä kuuntelee, mutta sitä ei oikein kiinnosta ryhtyä kuuntelemaan. Biisit myös kuulostavat jotenkin liian paljon toisiltaan - tunnistan suurimman osan niistä vain ja ainoastaan kertosäkeistön perusteella. :pahis:

Nimim. CMX meni pilalle kun lähtivät Bad Vugumilta. :provo:
I wish this would be your colour
outsider

Edellinen

Paluu Musiikki