Lukupiiri

Re: Lukupiiri

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Pe 09 Heinä 2010 18:56

Nyt on sen verran luettu, että yksinkertaisimmillaan unet ovat toteutuneita toiveita. Ne ottavat kuvastoa esimerkiksi päivän tapahtumista, mutta saattavat liittää mukaan muutuneita aineksia pitkänkin ajan takaa. Alitajunnassa 30 vuotta sitten koettu loukkaus voi olla yhtä kipeä kuin eilen sattunut, koska alitajunnassa ei ole aikaa.

Yksinkertaisimmillaan janoinen ihminen uneksuu juomisesta, aamu-uninen esim. siitä, että on jo herännyt ja vaikkapa mennyt työpaikalleen, koska niin olisi mukavinta. Kansanomaiset sanonnat kuten "En olisi villeimmissä unissanikaan osannut odottaa tätä!" kuvastavat sitä että unet ovat nimenomaan toiveita.

Itse kuuntelin eilen paljon Mariskaa ja yöllä näin unen, jossa olin Mariskan kanssa saunassa. :virnu: Ei tarvitse ehkä kovin ammattitaitoista Sherlockia crackkäämään tätä unta.

Katselin uniketjusta ja siellä ainakin Galin näkemä uni siitä, että hän sai hyvän Saabin halvalla, näyttäisi olevan selkeä toiveuni. Itse olen kirjannut niin ikään toiveunia, kunnes jostain asti enemmän painajaisia. En ole vielä päässyt Freudin selitykseen painajaisista.

Se, miksi ihminen luulee heräävänsä tiettyyn kohtaan unessa, johtuu lähinnä siitä, että se unenkohta tapahtuu niin lähellä havahtumista, että ihminen kokee sen voimaakkaammin. Näin ollen aistihavainto on melkein kuin oikea ja jää paremmin mieleen.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 11 Elo 2010 23:19

Koska mä olen lukenut Dostojevskin Rikoksen ja Rangaistuksen jo vuosia sitten ja koska mulla on vasta yksi piste tässä jo yli puolitoista vuotta jatkuneessa Lukupiirissä ( :keijo: ), niin voinen suhtautua lukupiirikirjana Dostojevskin Idioottiin, jota aloitin tässä vastikään lukemaan.

Tämä yllätti heti alussa. Rikoksen ja rangaistuksen muistin jotenkin hankalana sikäli, että siihen oli aina vaikea päästä kiinni, mutta kun oli vähän aikaa lukenut, teksti alkoi kulkea paremmin. Se oli silloin aikoinaan jollain tapaa piinaava, vaikka kyllä siis pidinkin siitä kovasti. Idiootti nyt sitten hurmasi ensi silmäyksellä. Pidän kovasti ruhtinas Myskinistä (jonka nimen s:lle en nyt jaksa etsiä hattua) ja muutenkin tämä on jotenkin hilpeä ja lopulta hirmu helppo ja nopea lukea. Olen lukenut tänä kesänä runsaasti romaaneja ja tämä on selkeästi nopealukuisimpia, tai voi tietysti olla, että olen jo harjaantunutkin tässä :tilt:. Suomentajan panoskin voi tietysti vaikuttaa helppolukuisuuteen, tämä on äskettäin ilmestynyt Olli Kuukasjärven uusi suomennos, mutta ei siitä nyt sen enempää. Ja vielä siitä, että olen lukenut runsaasti romaaneja: moni niistä on ollut keskinkertainen, mutta kyllä Dostojevski on aina Dostojevski eli taatun painavaa asiaa vaikka osaakin myös viihdyttää.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 22 Syys 2010 18:34

Hamlet luettu :D Pitkästä aikaa piste. Freudkin pitäisi joskus selättää, mutta Shakespeare vetää nyt paljon paremmin. Niissä on aika hyvässä linjassa tarinankerronta, pituus ja sanomismuoto. Ei se kuuluisuuskaan ihan tyhjästä synny.

Tilanne:

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11

kmaria 10

Lyyra 9

Suvi 7

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Maija » Su 26 Syys 2010 18:50

Pascal Lemoix kirjoitti:Hamlet luettu :D Pitkästä aikaa piste. Freudkin pitäisi joskus selättää, mutta Shakespeare vetää nyt paljon paremmin. Niissä on aika hyvässä linjassa tarinankerronta, pituus ja sanomismuoto. Ei se kuuluisuuskaan ihan tyhjästä synny.

Kerrohan toki vertailupohjaa saaneena, vaihteleeko Shakespearen teosten laatu ja tyyli niin rajusti kuin usein niiden kerrotaan tekevän. Olisi hauska tietää sinunkin näkemyksesi. :tilt:
Maija

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 26 Syys 2010 19:06

Siis teoksen sisällä vai eri teoksien kesken? Hamletin alkupuheissa ainakin mainittiin, että Hamletin tarinaan on otettu aineksia eri alkuperäistarinoista ja näin ollen muodostuu jokseenkin ristiriitainen henkilö. Itse en ainakaan mitään megaluokan ristiriitaa kyllä havainnut, mutta on kyllä välillä kaiken menettänyt ja toivoton, ja toisaalta suunnitelmallinen.

Näissä on sitten vielä kääntäjien vaikutus varsin suuri. Rikhard III:ssa oli Matti Rossin käännös ja Hamlet oli Yrjö Jylhän käännös. Työpöydällä odottaa Eeva-Liisa Mannerin kääntämä Myrsky.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Maija » La 02 Loka 2010 22:02

Pascal Lemoix kirjoitti:Siis teoksen sisällä vai eri teoksien kesken? Hamletin alkupuheissa ainakin mainittiin, että Hamletin tarinaan on otettu aineksia eri alkuperäistarinoista ja näin ollen muodostuu jokseenkin ristiriitainen henkilö. Itse en ainakaan mitään megaluokan ristiriitaa kyllä havainnut, mutta on kyllä välillä kaiken menettänyt ja toivoton, ja toisaalta suunnitelmallinen.

Näissä on sitten vielä kääntäjien vaikutus varsin suuri. Rikhard III:ssa oli Matti Rossin käännös ja Hamlet oli Yrjö Jylhän käännös. Työpöydällä odottaa Eeva-Liisa Mannerin kääntämä Myrsky.

Nimenomaan eri teoksien kesken. :tilt:
Maija

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 19 Loka 2010 01:42

Otan härskisti puoli pistettä puoliksi luetusta Freudista. Jatkan sen joskus täydeksi (jos muistan). Kyllä tuosta ideoita aukeaa ja uskon pääperiaatteet. Tuossa on vain niin paljon materiaalia ja kun on muutakin listalla, niin :sori:

Tilanne:

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11 ja ½

kmaria 10

Lyyra 9

Suvi 7

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja kmaria » Ti 09 Marras 2010 16:44

Tämän vuoden puolella en ole aikomuksistani huolimatta juurikaan lukenut näitä Lukupiirin listan kirjoja, vaikka muuten
lukutahti on ollut huima. Jokin aika sitten luin sentään Sisko Istanmäen Liian paksu perhoseksi. Kyläkauppaa pitävien Kaisun ja Ernin tarina ilahdutti, mutta välillä myös vähän ahdisti.

Olen lukenut urakalla Agatha Christien kirjoja monen vuoden tauon jälkeen ja luin uudelleen myös Eikä yksikään pelastunut.
Tiesin tietysti murhaajan alusta asti, mutta kirja oli silti kiehtova ja tunnelma sopivan jännittävä, kun joukko pienenee päivä päivältä. Mielestäni tämä on ehdottomasti yksi Christien parhaita.

Tilanne:

kmaria 12

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11 ja ½

Lyyra 9

Suvi 7

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
kmaria

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 15 Marras 2010 10:32

Minäkin olen tässä lueskellut vähän klassikoita, joten saanen lisätä itselleni pari pistettä.

Kesällä sain viimein luettua Aleksis Kiven Seitsemän veljestä. Tuli joskus ostettua kirpparilta omaan hyllyyn ja tietäähän sen, että ne omaan hyllyyn ostetut ovat toissijaisia kirjaston kirjoihin nähden. Kirjan kieli oli vähän tönkköä ja vanhakantaista (minunhan pitäisi "alan" ihmisenä nauttia tästä...) alkuunsa ja siksi se jäi minulta useaan kertaan kesken. Mutta kun hommaan kunnolla ryhtyi, niin tulipahan todettua että ihan hauska kirja ja nyt on yleissivistykseni jälleen laajentunut. :virne:

Tässä syksyllä olen lukenut Milan Kunderan Olemisen sietämättömän keveyden, jonka teksti oli hyvää. Kappaleet olivat lyhyitä ja tarina oli mielenkiintoinen, filosofisia pohdintoja unohtamatta. Tämä meni melkein ahmimalla. Tomásin ja Terezan suhteen kehittyminen oli kiehtovaa seurattavaa.

Höh, Sillanpäältä olen lukenut Nuorena nukkuneen, mutta tuossa listassa on tietenkin joku aivan toinen kirja.
Lisäksi luen aina William Gibsonin Neurovelhon Nauruvelhoksi. :virne:

Tilanne:

kmaria 12

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11 ja ½

Lyyra 9

elegia 8

Suvi 7

puolikarkea 6

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
elegia

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 05 Joulu 2010 11:18

Tämän vuoden lukupiiritavoitteeni täyttyi ja sain jotenkuten luettua Franz Kafkan Oikeusjutun. En tiedä, oliko se jotenkin vaikea kirja minulle, mutta en saanut siitä ainakaan näin ekalla lukemiskerralla oikein mitään hirveästi irti. Vähän harmillista että puolet teoksesta meni vähän ohi, kun aloin pilkkiä aina jossain vaiheessa lukua. Tai jossain vaiheessa ajattelin tajuavani Kafkan erikoista huumoria. Ehkä kokeilen tätäkin uudestaan vireämmässä tilassa. (Nappaan itselleni nyt kuitenkin tästä pisteeen. :p)

Tilanne:

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11

kmaria 10

Lyyra 9

Suvi 8

puolikarkea 6
elegia 6

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 06 Joulu 2010 21:16

Kalevala luettu! :woohoo:
Aika pitkäänhän siihen meni, mutta sitkeydellä tahkosin loppuun ennen vuoden vaihtumista. Nyt pääsee keskittymään helppolukuisempiin kirjoihin. Runojen tarinat olivat mielenkiintoisia, mutta se kieli meinasi tappaa lukuinnon monta kertaa. Vähän väliä tuli vastaan sanoja, joiden merkitystä en tiennyt. Alkuperäisessä muodossaan en Kalevalaa toistamiseen rupea lukemaan, Suomen lasten Kalevalan saattaisin sen sijaan vaikka lukaistakin.

Tilanne:

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11

kmaria 10

Lyyra 9

Suvi 8

puolikarkea 7

elegia 6

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 07 Joulu 2010 18:27

Pisteistä on lähtenyt kiertämään joku vanhempi versio, koska minä olen menettänyt ½ pistettä ja esim. kmaria kaksi kokonaista. :o:
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 07 Joulu 2010 19:08

Oho, niinpäs muuten onkin. :O:
Oiskohan tämä paikkansa pitävämpi?

Tilanne:

kmaria 12

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11 ja ½

Lyyra 9

elegia 8
Suvi 8

puolikarkea 7

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
L-S 1
marenkienkeli 1
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 08 Joulu 2010 09:42

Sori :läps:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja iisa » Su 31 Heinä 2011 11:48

Viimeisin viesti on joulukuulta 2010. Olisko uuden kirjalistan aika? Nyt kun on syksykin tulossa ja kröhöm joiltakin loppuu kesälomat. Vai haluatteko jatkaa vanhaa listaa?
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
iisa

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 31 Heinä 2011 12:47

Luetaan nyt tämä yksi lista ensin loppuun ja vaihdetaan sitten.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja L-S » Su 31 Heinä 2011 13:31

Pascal Lemoix kirjoitti:Luetaan nyt tämä yksi lista ensin loppuun ja vaihdetaan sitten.

:virne: Saa nähdä kauanko menee. :tilt:

Mä en ole tainnut lukea mitään listalle kuuluvaa tässä lähiaikoina, läheltä liippaavia kylläkin. Viime syksynä menivät Carrollin Alice Peilintakamaassa ja Dostojevskin Idiootti. Saisikohan niistä ottaa pisteet, kun samojen kirjailijoiden listalla olevat teokset on joka tapauksessa luettu jo ennen lukupiirin alkua? Vaikka ei kai näillä pisteillä niin väliä ole, en kuitenkaan aio lukea koko listaa enkä muutenkaan ehdi lähivuosina :keijo: haastaa itseäni tämän kanssa. Peilintakamaan uusi suomennos oli joka tapauksessa ihan mainio. Idiootista tykkäsin kovin, vaikka loppua kohti kävikin vähän pitkäksi, siitä olenkin kirjoittanut aiemmin ketjussa.

Tilanne:

kmaria 12

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11 ja ½

Lyyra 9

elegia 8
Suvi 8

puolikarkea 7

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 31 Heinä 2011 14:40

Voisin nyt päivittää itselleni pisteet tähän listaan, koska olen noita kuitenkin lukenut tämän haasteen alkamisen jälkeen. Koskaan en vaan tullut laittaneeksi lukemisiani tänne ylös.

Seuraavat kirjat siis luettu:

Lewis Carroll: Alicen seikkailut ihmemaassa - Tämän luin englanniksi ja siinä oli mukana myös Through the Looking Glass. Minusta kirja oli hieman tylsä, eikä vastannut odotuksiani kovinkaan hyvin. Ihan lukemisen arvoinen kuitenkin.

Agatha Christie: Kymmenen pientä neekeripoikaa - Olin lukenut tämän aiemminkin joskus yläasteella. Muistin pitäneeni kirjasta, joten luin näin "kypsemmällä" iällä uudelleen. Hyvä kirja on, hieman vei lukunautintoa, että tiesi, mitä lopussa tapahtuu.

Goscinny - Uderzo: Asterix ja Kleopatra - En ole mikään Asterixin ylin ystävä, mutta lueskelin niitä kyllä nuorempana. Asterix ja Kleopatra on ehdotonta eliittiä Asterix-sarjakuvissa ja viihdyin hyvin tämän parissa.

Grimm, J. & W.: Grimmin sadut I-III - En lukenut ihan tuota tiettyä kirjaa, vaan lukaisin Wordsworth Editionsin The Complete Fairy Tales of The Brothers Grimm. Sisältää siis kaikki julkaistut Grimmin sadut. Osa oli tylsiäkin ja aika moni satu toisti toistaan. Erittäin monta satua, jotka olivat sanomaltaan samoja, vain joku pieni juttu muuttui. Kaiken kaikkiaan kuitenkin oikein mielenkiintoinen lukukokemus. Suosittelen kaikille, ei mitään ihan perinteisiä satuja.

Aleksis Kivi: Seitsemän veljestä - Ei mikään erikoinen kirja, mutta ei niin huonokaan kuin muistelin sen olleen, kun viimeksi lukiossa sen luin.

Astrid Lindgren: Peppi Pitkätossu - Mä en oikein lapsenakaan Pepistä pitänyt, eikä se kovin hyvä ollut vieläkään. Lindgreniltä kannattaa lukea jotain muuta, esim. Veljeni Leijonamieli.

J.D. Salinger: Sieppari ruispellossa - Vaikka onkin hieman päämäärätö, niin pidin silti. Otsikon perusteella ei ihan sitä, mitä luulisi.

J.R.R. Tolkien: Taru sormusten herrasta - Tälläkin lukukerralla löysin jotain uutta. Erittäin loistava kirja. Liitteitä en jaksanut enää lukea, kun olen nekin kai ainakin kahdesti kahlannut läpi.

Laitan nyt sitten kahdeksan pinnaa itselleni kerralla. Seuraavan kerran yritän päivittää pisteet heti jotain luettuani. Ei kyllä ole suunnitteilla ainakaan nyt ihan heti mitään listalta lukea, kun on paljon muutakin, mitä haluan lukea.

Tilanne:

kmaria 12

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11 ja ½

Lyyra 9

elegia 8
Jorssi 8
Suvi 8

puolikarkea 7

damn 3
iisa 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja iisa » Su 31 Heinä 2011 16:58

Pascal Lemoix kirjoitti:Luetaan nyt tämä yksi lista ensin loppuun ja vaihdetaan sitten.

:huoh: Nojoo, ymmärrän. Olisihan se tylsää toisaalta jättää lista kesken ja aloitta ihan uusi. Eli kai menen huomenna lainamaan Peltirummun, muistaakseni olen melkein puolessa välissä, joten nyt tsemppaan ja luen sen loppuun.
Pari kolme kirjaa olen saanut listalta luettua: Montgomery, Lucy M.: Pieni runotyttö. En lukenut näitä lainkaan nuorena tyttönä, kansi oli kuitenkin etäisesti tuttu. Enemmän niitä Neiti Etsiviä tuli luettua. Pidin kuitenkin kirjasta, ehkä luen myös ne muut osat. Toinen, jonka olen lukenut on Canth, Minna: Anna Liisa. Haluaisin niin nähdä tästä tehdyn elokuvan (tai ilmeisesti niitä on useita). Rohkeaa kirjoittaa tälläisestä aiheesta 1800-luvulla! Kolmas, jonka luin on myös näytelmä: Ibsen, Henrik: Nukkekoti. Tavallaan ymmärrän Noraa, sitä ettei ole koskaan oikeastaan tyytyväinen ja janoaa vaan lisää. Pidin.
Aika lailla ohuita teoksia on tullut luettua, mutta kyllä tää tästä pikkuhiljaa.

Onko moni lukenut Tuntemattoman sotilaan? Sen voisi lukea joulukuussa..? :virnu:

Tilanne:

kmaria 12

Kumkvatti 11
Nugat 11
Pascal Lemoix 11 ja ½

Lyyra 9

elegia 8
Jorssi 8
Suvi 8

puolikarkea 7

iisa 6

damn 3
päivänpolttaja 3
L-S 3

theia 2,333333...

Maija 1
urakka 1
skray 1
marenkienkeli 1
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
iisa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 31 Heinä 2011 17:13

Mä luin Sotaromaanin (joka on siis Tuntemattoman käsikirjoitusversio). Suosittelen lämpimästi. Aiheestaan huolimatta jotenkin kamalan lämmin kirja. :tilt: Ja itse muistaakseni luin sen kesäaikaan, joten ei silläkään ole niin väliä. :keijo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 31 Heinä 2011 22:04

iisa kirjoitti:
Canth, Minna: Anna Liisa. Haluaisin niin nähdä tästä tehdyn elokuvan (tai ilmeisesti niitä on useita).

Me luettiin syksyllä koulussa Anna-Liisan näytelmä. Onko siitä kirjaversio erikseen? (ts. huono yleissivistys)

Mulle Anna-Liisa aiheutti pahaa oloa. En ehkä kestäisi katsoa elokuvaa, kun en tiedä voisinko edes näytellä tuollaista.
Aika :keijo:a
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 01 Elo 2011 00:01

Näytelmäksihän se on kirjoitettu, ja näytelmä julkaistu kirjana. Ei kai siitä sen kummempaa versiota ole?

En muista ihan varmaksi olenko lukenut muuta Canthilta kuin Työmiehen vaimon. Surullinen oli sekin.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 02 Elo 2011 17:55

En tiedä, jos mun silmissä on vikaa tai keskittymiskyky vain huonompi kuin Nykäsen Matilla, mutta en löytänyt tuolta ekoiltakaan sivuilta tarkkaa selvitystä, mitä tässä ketjussa ns. kuuluisi lukea. Voisko joku ihana linkittää mulle listan? Saatan joskus ehkä sitä selailla joko omaksi ilokseni tai jopa teillekin joitain lukemisia raportoida.

Oon satunnaisesti käynyt seuraamassa tätä ketjua mutta jotenkin on vaikea hahmottaa, mitä pitäisi lukea ollakseen samassa piirissä muiden kanssa. Käsittääkseni jokainen kuitenkin lukee omaan tahtiinsa eikä niin, että kaikki lukisi yhtä aikaa samaa kirjaa.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 02 Elo 2011 19:20

Ketju on vähän sekalainen ja keskustelu on rönsyillyt, mutta käsittääkseni tällä hetkellä luetaan Sadan kirjan listaa, joka löytyi ennen toisaalta netistä, mutta nyt ei kai enää sieltäkään, vaan tästä viestistä. :)
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 02 Elo 2011 21:31

Loistavaa, kiitos!

Nyt tuli myös luettua ketju läpi ja välillä vaikutti kyllä niin huvittavan, suloisen sekavalta
tää meininki, et meikäläinenkin ehtii hyvin mukaan. :virne:

:hymyhali:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

EdellinenSeuraava

Paluu Ex Libris