Master of Libris

Re: Master of Libris

ViestiKirjoittaja L-S » Su 01 Kesä 2008 14:10

Joseph Conrad: Pimeyden sydän?
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 01 Kesä 2008 14:43

No juu :) Ei sen nyt noin helppo pitäny olla.

Pistetilanne:

L-S 1½

Jorssi 1
Maija 1
Sade 1
tiipetti 1

Kati ½
Suvi ½
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja L-S » Su 01 Kesä 2008 20:26

Nellie joessa on vain jotenkin niin tunnusmerkillinen tapaus. :)

Seuraava ei toivottavasti ole liian vaikea:

Minun elämäni historiaa ei ole. Ei vain ole. Elämällä ei ole keskipistettä, ei milloinkaan. Ei tietä, ei linjaa. On muka kokonaisuuksia joihin kuvitellaan jonkun vaikuttaneen, pötyä, ei siellä ketään ollut. Itse asiassa minä olen jo kirjoittanutkin tarinan pienen pienestä osasta nuoruuttani, niin että jotain siitä on jo saatu tietää, juuri tästä nimittäin, tarinan tästä joen ylityksestä. Se mitä nyt kerron on erilaista, ja samaa. Olen aikaisemmin puhunut valoisista jaksoista, siitä mikä oli nähtävillä. Nyt minä puhun saman nuoruuden pimeistä jaksoista, sellaisista yksityiskohdista, tunteista ja tapahtumista jotka olen tähän mennessä pitänyt salassa.

Hieno mies on astunut ulos limusiinista, hän polttelee englantilaista savuketta. Hän katsoo miestenhattuista kultakenkäistä tyttöä. Hän astuu hitaasti lähemmäs. Hän on silminnähden hämillään. Hän ei aluksi hymyile. Hän tarjoaa aluksi savukkeen. Hänen kätensä vapisee. Rotuero, hän ei ole valkoinen, hänen on voitettava erilaisuutensa, siksi hän vapisee.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 02 Kesä 2008 00:37

L-S kirjoitti:Nellie joessa on vain jotenkin niin tunnusmerkillinen tapaus. :)
No nii, aattelin ensin kyllä laittaa siihen X:n, mutta parempihan tämä, että kisa etenee joskus vähän nopeamminkin.

Tässä voisi olla kyseessä Marguerite Durasin Rakastaja. Itse asiassa olen melko varma asiasta tällä kertaa (ja tota ei olis pitäny sanoa, nyt se ei kuitenkaan ole se :friikki: )
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 02 Kesä 2008 10:36

Voisihan se olla kyseessä, ja onkin. Ei ollutkaan laisinkaan vaikea tämäkään. :)

Pistetilanne:

Jorssi 2

L-S 1½

Maija 1
Sade 1
tiipetti 1

Kati ½
Suvi ½
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 02 Kesä 2008 13:19

"Pohjois-Amerikan siirtokuntien väliset sodat olivat merkillisiä siitä, että vihollisjoukkojen oli kestettävä synkkien salomaiden vastukset ja vaarat, ennen kuin ne pääsivät toistensa kimppuun. Laaja ja läpipääsemättömältä näyttävä metsävyöhyke erotti vihamielisten ranskalaisten ja englantilaisten asutusten alueet toisistaan."

"X kuunteli tuskaisen jännittyneenä melan vetoja, koska hän uskoi paon nyt olevan heidän ainoa pelastuskeinonsa. Virta vieri ohi tavallista vauhtiaan, mutta venettä ei vain näkynyt sen tummalla pinnalla. Hän alkoi jo luulla metsästäjän heidät julmasti hylänneen, kun kalliolta hänen alapuoleltaan välähti valtava leimaus, ja hurja rääkäisy, johon sekaantui tuskaisaa valitusta, ilmaisi Y:n tuhoisasta aseesta lähteneen kuolemantuojan tavanneen uhrinsa."
Jorssi

ViestiKirjoittaja pampula » Ma 02 Kesä 2008 15:28

... J.F. Cooper - Viimeinen mohikaani...?
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ma 02 Kesä 2008 16:27

Juu :)

Pistetilanne:

Jorssi 2

L-S 1½

Maija 1
pampula 1
Sade 1
tiipetti 1

Kati ½
Suvi ½
Jorssi

ViestiKirjoittaja pampula » Ma 02 Kesä 2008 16:47

Onks se sitten niinkun mun vuoro? Olen tässä ketjussa ihan nyymi :)

Juu, vissiinki näin. Eli:

"A ei siis kyennyt nauttimaan musiikista samassa määrin kuin serkkunsa eikä myöskään tuntenut tupakoinnin tuoksuvaa ajanvietettä, mutta muuten hänen oli hyvä olla osastossaan kuin B:n omassaan, mukavaa ja rauhallista. Päivä oli päättynyt, tällä erää oli kaikki lopussa ja lepääjä saattoi olla varma, että nyt ei enää tapahtuisi mitään, ei järkytyksiä eikä sydänlihasten rasitusta. Samalla saattoi luottaa siihen, että olosuhteiden rajoittuneisuudesta, miellyttävyydestä ja säännöllisyydestä johtuen näin olisi todennäköisesti myös huomenna, jolloin taas käytäisiin läpi sama ohjelma."

Toivottavasti ei ole ihan liian helppo pala!
pampula

ViestiKirjoittaja Vanilla » Su 08 Kesä 2008 19:08

No ei tämä ainakaan mulle ole helppo. Jottei ketju aivan kokonaan kuolisi, teen silti huonon arvauksen (jonka tiedän jo olevan ihan hakoteillä). Mikael Niemi ja Populäärimusiikkia Vittulajänkältä. :tilt:
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja pampula » Su 08 Kesä 2008 19:24

Eijole :tilt:

Joo, eiköhän nyt pistetä lisää, jottei tämä ketju tosiaan kokonaan kuole.

"Tahtoisin kysyä sinulta" -- "..onko monia ihmisiä kuollut sen jälkeen kun tulit tänne ylös?"
"Varmasti, useitakin", vastasi Joachim. "Sellaiset tapaukset hoidetaan kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa, niistä ei saa tietää mitään, tai sitten vain sattumoisin jälkeenpäin. Kaikki suoritetaan erittäin salaisesti. Halutaan näetkös säästää muita potilaita ja varsinkin naisia, jotka muuten helposti saavat kohtauksia. Kun joku heittää henkensä naapurihuoneessa, et huomaa, et edes aavista kerrassaan mitään."

Vinkkejä kirjaan liittyen: potilas, keuhkot, vuoristo.

:pepsodent:
pampula

ViestiKirjoittaja Sade » Su 08 Kesä 2008 20:08

Thomas Mann: Taikavuori?
Sade

ViestiKirjoittaja pampula » Su 08 Kesä 2008 21:27

Jees! Sade nappas pisteen.

Pistetilanne:

Jorssi 2
Sade 2
Maija 1
pampula 1
tiipetti 1
L-S 1½
Kati ½
Suvi ½
pampula

ViestiKirjoittaja Sade » Ti 10 Kesä 2008 18:26

Olin juuri aloittanut Taikavuoren lukemisen ja edennytkin jo sivulle 10. Kysymys oli siis helppo kuin mikä. :tilt:

Seuraavaa:

"Oikeinko todella luulit heidän kuolleen? Sydämessäsi tiedät paremmin. Eivät he kuole. He ovat synkkiä ja kuolemattomia ja he vihaavat valoa: meidän kuolevaisten lyhyttä elämänliekin leimahdusta. He ovat kuolemattomia, mutta jumalia he eivät ole. Eivätkä ole koskaan olleet. He eivät ansaitse yhtäkään palvovaa ihmissielua."
X kuunteli silmtä tummina katse lepattavaan lyhtyyn kiinnittyneenä.
"Oletko koskaan saanut heiltä mitään, X?"
"En mitään", tyttö kuiskasi.
"Heillä ei ole mitään annettavaakaan. Heillä ei ole voimaa siihen. He pystyvät vain tuhoamaan. He eivät voi poistua täältä, sillä tämä on heidän valtakuntansa ja heille se on jätettävä. Ei heitä pidä kieltää eikä unohtaa, muttei myöskään palvoa. [...]"
Sade

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 10 Kesä 2008 20:08

Liisa ihmemaassa? En ole sitä lukenut, mutten muutakaan keksinyt. Ensin tuli mieleen H.P. Lovecraftin Vaeltaja unien portilla Tai Charles Dexter Wardin tapaus, mutta sitten perhana meni vuoropuheluksi (jota ei niistä löydy :( ).
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja elegia » Ti 10 Kesä 2008 22:45

Ursula K. Le Guin: Atuanin holvihaudat?
elegia

ViestiKirjoittaja Deni » Ke 11 Kesä 2008 00:04

Voi persus, tämän minä kyllä olen lukenut. Mutta eipä löydy nimeä, ei.
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja Sade » Ke 11 Kesä 2008 17:43

Atuanin holvihaudat oli kyseessä. Elegialle piste ja vuoro.

Pistetilanne:

Jorssi 2
Sade 2

L-S 1½

elegia 1
Maija 1
pampula 1
tiipetti 1

Kati ½
Suvi ½
Sade

ViestiKirjoittaja elegia » Ke 11 Kesä 2008 18:56

No, kokeillaanpa tällaista:

"Muistaessaan karpit X otti ranskanleipäpalan ja lähti kylpyhuoneeseen ruokkimaan eläviä kaloja. Silputessaan leipää hän kuuli vierestään jonkun hengityksen. Hän kääntyi ja näki Y:n. Y katsoi surullisena ammeessa uivia kaloja.
-No mitä, eikö järvi kala kelpaa? [...]"

"Hän istui keittiön pöydän ääressä teekuppi kädessään. Ikkunalaudalla hänen vieressään oli kaksi pulloa kirsikkaviiniä - toinen puoliksi juotu, toinen täysi. Hiljaisuus herätti X:ssa romanttisia mietteitä, ja hän ajatteli taas kirjoittamattomia romaaneja ja menneisyyttä. Hänestä alkoi äkkiä tuntua, että hän oli ulkomailla, eilisen elämänsä tavoittamattomissa. Hänen ulkomaansa on tämä rauhallinen paikka, rauhan lumen peittämä Sielun Sveitsi. Täällä kukaan ei henno häiritä toista. Täällä linnutkaan eivät laula eivätkä rääy, vaikka miten haluaisivat."
elegia

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 12 Kesä 2008 17:24

Andrei Kurkov - Kuolema ja pingviini?
Jorssi

ViestiKirjoittaja elegia » To 12 Kesä 2008 17:27

No sepä se!

Pistetilanne:

Jorssi 3

Sade 2

L-S 1½

elegia 1
Maija 1
pampula 1
tiipetti 1

Kati ½
Suvi ½

Jorssi kysyköön seuraavan. :)
elegia

ViestiKirjoittaja Jorssi » Pe 13 Kesä 2008 02:27

"X muisti Y:n epäluulot ja tunsi levottomuutta niiden takia vain noin joka neljäs päivä, kun hän meni kellarikerrokseen pesemään pyykkiä. Jo keittiöhissi oli kaikkea muuta kuin turvallisuutta herättävä: pieni, natiseva ja tärisevä vehje ilman kuljettajaa. Ja kellarikerroksen ajat sitten valkoiseksi rapatut tiilikäytävät olivat suorastaan kammottavat; niistä kantautui etäisten askelten kuiskuttelua ja näkymättömien ovien jymähtelyä, niiden seunustoja reunustivat vieri vieressä seisovat vanhat jääkaapit ja niitä valaisivat rautalankasuojuksissa palavat räikeät sähkölamput."

"X silitti Z:n käsivartta ja sanoi, ettei kannata surra turhan takia.
- Mitä niin?
- Ei mitään.
- Hyvä on, ei surra sitten, Z sanoi.
- Sinä olet kumminkin paras, lohdutti X. - Ihan varmasti olet. Ja kaikki muuttuu aikanaan hyväksi. Saat nähdä, että sinun on vielä opeteltava karatea päästäksesi eroon valokuvaajista.
Z hymyili savukkeen hehkussa.
- Aivan näinä päivinä tapahtuu jotakin, X sanoi. - Jotain suurenmoista. Jotain sinun arvoistasi.
- Niin tapahtuu, myönsi Z. - Rupea nyt nukkumaan, kulta.
- Selvä on. Muista sammuttaa savukkeesi.
- Muistan.
- Herätä minut ellet saa unta.
- Varmasti.
- Minä rakastan sinua.
- Minäkin rakastan sinua, X."
Jorssi

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 18 Kesä 2008 13:26

Jahah, vaatinee lisää vihjeitä...

"X meni Brewsteriin kello kuudelta, tilasi puhelun ja tavoitti Z:n. - Hei, kulta, Z sanoi. - Mitä sinulle kuuluu?
- Kiitos, hyvää. Entä itsellesi?
- Siinä se menee. On ikävä sinua.
X hymyili yksikseen. - Minullakin on ikävä sinua, hän sanoi. - Tulen huomenna kotiin.
- Hienoa, Z ilahtui. - Täällä on tapahtunut yhtä ja toista. Harjoitukset on siirretty tammikuuhun.
- Minkä takia?
- Pikkutytön rooliin ei löytynyt sopivaa henkilöä. Vikka minulle tämä kyllä tietää pientä lepotaukoa. Ensi kuussa näyttelen erään TV-roolin. Siitä tulee puolen tunnin sarjakomedia.
- Ihanko totta?
- Rooli melkein putosi syliini. Ja se tuntuu oikein hyvältä. Mainostelevision mielestä idea on loistava. Sarjan nimeksi tulee Tapahtui Greenwichin kylässä. Se filmataan siellä ja minä esitän rappiolle joutunutta kirjailijaa. Kyseessä on itse asiassa pääosa.
- Sehän on upeata, Z."

"Mutta X:n kuukautiset eivät alkaneet sinä yönä eivätkä seuraavana päivänä. Eivätkä myöskään sitä seuraavana päivänä eivätkä sitäkään seuraavana. X liikkui varovasti ja kevyin askelin, ettei irrottaisi sitä, mikä kenties oli kiinnittynyt hänen sisälleen.
Puhuisiko hän asiasta Z:lle? Ei, se saisi odottaa.
Kaikki saisi odottaa."
Jorssi

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ke 25 Kesä 2008 15:25

Jaahas, pitänee vielä helpottaa. X on tästä lähin R ja Z on G (tulevat hahmojen etukirjaimista).

"R osti äitiyspukuja: mustan jakkupuvun, beigevärisen leningin ja punaisen mekon, jossa oli valkoisia palloja. Kun heidän kutsuistaan oli kulunut kaksi viikkoa, Lou ja Claudia Comfort pyysivät heitä luokseen vierailulle. - Sinussa on tapahtunut niin suuri muutos, että tuskin uskon silmiäni, Claudia sanoi pidellen R:ää molemmista käsistä. - Näytät nyt sata prosenttia terveemmältä. Tai et sata, vaan tuhat prosenttia.
- Minusta tuntuukin nyt paljon paremmalta, R sanoi. - Toisinaan raskauden alkuaika on hankalaa ja loppuaika hyvää, joskus taas käy päinvastoin. Minä olen tyytyväinen siitä, että olen jo kestänyt hankalan alun, sittenhän se on poissa vsatuksista.
Nyt R tunsi silloin tällöin pikkuvaivoja, jotka aikaisemmin olivat jääneet ankaran kivun varjoon, esimerkiksi selkälihasten särkyä ja pistelyä turvonneissa rinnoissa..."

"R keksi itselleen monenmoista puuhaa G:n poissaoloajaksi. Lastenkamariin piti vihdoin tilata keltavalkoiset seinäpaperit sekä vauvanvuode, hoitopöytä ja pieni kylpyamme. (...) Piti ostaa vauvanvaatteita ja vähän lisää äitiyspukuja, oli ratkaistava syntymäilmoitusten painoasu, valittava rinta- tai pulloruokinta, päätettävä nimi, nimi, nimi. Andrewko vai Douglas vai David, Amanda, Jenny vai Hope?"
Jorssi

ViestiKirjoittaja tiipetti » Ke 25 Kesä 2008 16:05

Haiskahtaa Rosemaryn painajaiselta. Mutta onko sitä edes kirjana olemassa? Tiedän vain leffan.
"Kuuntele Kentiä, niin, anna Jocke Bergin vikinän johdattaa sinut sopusointuun ja harmoniaan."
John Ajvide Lindqvist - Kuinka kuolleita käsitellään
tiipetti

EdellinenSeuraava

Paluu Ex Libris