Verkkoyhteydet

Verkkoyhteydet

ViestiKirjoittaja L-S » Su 01 Marras 2009 14:02

Sikäli kuin näen, täällä ei ole erillistä ketjunaloitusta nettiyhteyksistä, siispä laadin sellaisen.

Aiheen alla voi varmaankin keskustella kaikenlaisista seikoista, jotka liittyvät siihen miten olemme nykyään yhteydessä maailmaan erilaisten lankojen, kaapeleiden tai vastaavien johtojen kautta tai ilman niitä, tietokoneella tai matkapuhelinteitsekin.

Ensinnä mua kiinnostaisi kuulla kokemuksia mobiililaajakaistoista. Onko jollakulla sellainen ainoana nettiyhteytenä, siis että ei ole laisinkaan ADSL- tms. kiinteää yhteyttä, millä kotonansa surffailisi? Onko ollut ongelmia? Tietysti mobiililaajakaistojen toimivuus riippuu paljolti siitä missäpäin maata sattuu asustamaan, eli sijaitseeko nyt sitten jossain kaupungin keskustassa, jossa on 3G-verkko. Tai sitten kai sattumasta.

Mulla on tällä hetkellä koekäytössä DNA:n mobiililaajakaista. Mietin kuitenkin, että josko vaikka palauttaisi sen, Soneralla näyttäisi nimittäin olevan hyvä ja halpa tarjous. Se on jopa niin hyvä, että epäilen siinä olevan jonkun koiran haudattuna. :keijo: Toki näissä aina on se koira, että pitäisi sitoutua 24 kk:ksi. Siksi arveluttaakin. Olen vasta äskettäin alkanut selvittää itselleni mistä näissä mobiilikaistoissa on kyse... mutta olisihan sellainen kätevä olemassa. Kahta yhteyttä en viitsisi kotona pitää, siksi jos otan mobiilikaistan, luultavasti lopettaisin langallisen yhteyteni, se kun on turhan kalliskin nopeuteensa nähden.

Näyttäisi kyllä hieman siltä, että ainakin juutuubi-videoiden katsominen mobiilikaistalla on hieman nihkeää, vaikka maksiminopeuden pitäisi periaatteessa olla sama kuin langallisessa yhteydessäni. Jostain syystä myös juuri tällä hetkellä laite on eksynyt edge-verkkoon, vaikka se tässä samassa sijainnissa toimi eilen vielä ihan nätisti 3G:ssä. En nyt ihan tiedä mikä näiden verkkojen ero on, enkä jaksa googlata asiaa tällä hetkellä, kun yhteys on totisesti hidas. :keijo:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

Re: Verkkoyhteydet

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 01 Marras 2009 18:10

Meillä on koko perheellä vain mobiilinetti eli tuttavallisesti "mötikät".
Ja emme asu kaupungissa, mutta kyllä täällä jonkinlainen 3G-verkko on olemassa. Ainakin hetkittäin.

Meillehän ei saa vain Elisan mötiköitä. Sonerat ja muut eivät vaan toimi. Ei riitä verkot kalastelemaan meitä maalaisia.

Ei täälläkään kuitenkaan ihan ne Elisan verkotkaan kaikkialle riitä. Kaveri asuu tästä meidän suuresta sitistä n. 15km pohjoiseen ja heillä ei kolmet geet pelaa, vaan yhteys on hitaammalla ihan suoriltaan. Ja ihan aina ei sekään riitä.

Meillä on muutaman kerran ollut ongelmia yhteyksissä. Kaikki kerrat ovat olleet myrskyjen jälkeen. Yhteys ei ole pysynyt yllä, jos on edes yhdistynytkään. Elisa on kokeillut laittaa vikaa meidän puolelle, mutta kummasti aina kaikki toimii vasta sen jälkeen kun "lähettävät jonkun katsomaan sinne päin" :sori:.
Kaupunkialueilla mötikkä pelaa vallan mainiosti. Isäpuolella on töissä kone ja netti, eikä vielä hänen kotimaanmatkoilla ole tullut eteen paikkaa missä ei olisi toiminut edes jotenkin. Ihan perämetsiinhän hän toisaalta ei joudu, vaan usein jossain valtatien varressa pyörii ja ihan hyvin hällä homma pelaa.

En tiedä tuosta juutuubin hitaudesta, kun mun mielestä ne toimii ihan hyvin. Verkkopankki on ainoa mihin tällä lainakoneella en ole onnistunut pääsemään, mutta sen mysteerin syy on vielä ratkaisematta.

Mulle mötikkä on helpotus. Vaikkakin sen kanssa on välillä ollut hankalaa :)

Se vielä, että Vantaalaisessa kerrostalossa oli Soneran kanssa iso ongelma - ei toiminut ollenkaan. Ja Elisa pelasi ihan mainiosti. Eikä ollut laitevika meidän testien mukaan. Testattiin meinaan vaihtamalla kaikki mahdolliset osat päittäin ja Sonera toimi silti vain sen max. 2min kerralla. Ja oltiin sentään paikallisessa keskustassa ihan.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Ti 03 Marras 2009 14:32

Meillä on ainoana verkkoyhteytenä Soneran liikkuva laajakaista, mokkulaksi tuota kutsun.
Täällä kaupungin keskusta-alueella Vaasassa tää toimii ihan hyvin, kotikotonakin pienemmässä kaupungissa tätä testasin kerran ja toimi sielläkin ihan hyvin. Ensi vuonna, muistaakseni huhtikuussa, tulee meillä kaksi vuotta täyteen ja pitäisi solmia uusi sopimus nettiyhteydestä. En tiedä vielä vaihdanko johonkin muuhun virmaan, mutta sen tiedän, että mokkula-asiakkaaksi haluan jatkossakin. Tää on ihan kätevä kotosalla ollessa, kun voi ottaa koneen mukaan mihin vaan, eikä ole sidottuna tiettyyn paikkaan johdon nokkaan. En ole ikinä huomannut, että videoiden kattominen esim. Yuotubessa olisi ollut mitenkään poikkeuksellisen pätkivää, hidasta tai toimimatonta. Hyvin on pyhkinyt.

Viime aikoina on tosin ollut Soneran verkossa ongelmia täällä. Kaveri asuu tuossa 200 metrin päässä ja hällä on samanlainen laajakaista kuin mulla. Välillä kummallakin on ongelmia nettiyhteyden kanssa: yhteys katkeilee joskus muutaman minuutin välein ja välillä ei saa yhdistettyä ollenkaan verkkoon ja välillä yhdistäminen kestää minuutteja. Joskus ongelma on vain toisella meistä. Tätä ei kuitenkaan tapahdu joka päivä, vaan aina välillä vaan ja kaikki alkoi noin kuukausi sitten. Sitä ennen ei koskaan ole ollut mitään ongelmia ja mokkula on toiminut hyvin. Kaveri jopa soittikin ongelmista Soneralle ja sieltä oli vain sanottu, että pitäisi verkon olla tällä alueella kunnossa, missään ei ollut kuulemma heidän päässään ongelmia. Just sanon minä, syytettiin siinä vähän asiakasta. Tässä nyt ei ole ollut mitään ongelmia taas muutamaan päivään ja toivon, että tällä linjalla pysyykin. Pitäisi nimittäin tässä kohta jos ruveta katselemaan seuraavaa nettikaistaa ja Sonera menettää asiakkaan jos eivät asiat pysy hyvinä siihen asti, kunnes tarvitsen uuden sopparin.

Kahden vuoden sopimus tuntui aluksi aika pitkältä ajalta, jos sitten ei olisikaan tyytyväinen koko hommaan. Näin kohta kaksi vuotta tätä mokkulaa käyttäneenä voin sanoa, että aika ei ole loppujen lopuksi ole ollut pitkä. Vuodet kuluu niin nopeasti ja joka tapauksessa kun tätä nettiä kuitenkin tarvitsee, niin miksei sitten saman tien kahdeksi vuodeksi kerrallaan.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 03 Marras 2009 14:49

L-S kirjoitti:Näyttäisi kyllä hieman siltä, että ainakin juutuubi-videoiden katsominen mobiilikaistalla on hieman nihkeää, vaikka maksiminopeuden pitäisi periaatteessa olla sama kuin langallisessa yhteydessäni. Jostain syystä myös juuri tällä hetkellä laite on eksynyt edge-verkkoon, vaikka se tässä samassa sijainnissa toimi eilen vielä ihan nätisti 3G:ssä. En nyt ihan tiedä mikä näiden verkkojen ero on, enkä jaksa googlata asiaa tällä hetkellä, kun yhteys on totisesti hidas. :keijo:

Kokeile nettiyhteytesi nopeutta, vaikka tuolla http://www.speedtest.net/, niin tiedät todellisen nopeuden paremmin. Nettiyhteyden nopeutena ilmoitetaan teoreettinen maksiminopeus josta varsinkin mobiiliyhteydellä yleensä jäädään. Jos sulla ei pysy 3G-yhteys himassa koko ajan, se jo mielestäni kertoo ettei kannata sellaista ottaa ainoaksi yhteydeksi. Edge on 3G:tä vanhempi yhteystyyppi jonka teoreettinen maksimi on 296 kb/s.

Mulla on iPhonessa Soneran 24kk sopimus rajoittamattomasta data 3G:stä max. 3,6 megaa. Nopeimmillaan olen testannut sen lataavan hiukan yli parin megan vauhtia, kun taas joissain sisätiloissa tiputaan Edgen varaan. Jos saa testata ja verkko toimii himassa hyvin, niin sitten se on toki harkinnan arvoinen. Dna taitaa vuokrata verkkonsa Soneralta, joten ne toiminevat samoin samoissa paikoissa.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 03 Marras 2009 16:19

Myös viestintävirastolla on tuollainen nopeustesti. On vain ladattava tuo ohjelma koneelle.
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 04 Marras 2009 01:12

Kiitokset kokemuksista, kuulostaa kyllä ongelmattomalta. Testailin sitten kuitenkin myös noilla molemmilla mainituilla nopeustesteillä ja sain erikoisia tuloksia.

Mulla on siis tämä DNA:n mobiilikaista, jossa pitäisi olla 1M:n nopeus, lisäksi on vielä kotona myöskin DNA:n 1M normilaajakaista. Nopeustestien mukaan normikaista voittaa: download/vastaanotto molemmilla nopeusmittareilla jotain 1.03 Mb/s ja upload/lähetys suurin piirtein 0.6 Mb/s. Mobiilikaistalla sen sijaan luvut menevät päinvastoin ja alemmas, download oli ainakin tänä iltana noin 0.3 ja upload peräti 1.03. :hämillään:

Outoa. Miten se voi noin olla? Vai näinkö mä väärin? Testasin kyllä useamman kerran. Ei kai ihme, jos mobiilikaista tuntuu ajoittain hitaalta. Kyllä se kuitenkin 3G/HDSPwxyzmikälie-verkossa on enimmäkseen ilmoittanut olevansa silloin kun olen täällä kotona ollut, tai oli ainakin testien aikaan.

Tämän perusteella mobiilikaista ei siis ihan vastaa odotuksia. En kaipaa huippunopeuksia, surffasin sentään vielä jokin aika sitten muinaisella 256 kb-nopeudella, mutta nyt kun sittemmin olen vaihtanut sen 1M:ään, en haluaisi ainakaan siitä tinkiä Toisaalta haluaisin mobiilinetin, sen kanssa uskaltaisi poistua kotoaankin. :keijo: Tai voisi käyttää nettiä vaikka eri kohdissa huoneistoansa tarvitsematta hankkia kallista wlan-modeemia.

Houkuttaisi tarttua Soneran tarjoukseen, yhteys voisi teoriassa ainakin olla nopeampi (kun kerran lupaavat maksiminopeutta kaupan päälle) ja on sen verran halpa, että sen rinnalla kehtaisi melkein pitää kiinteääkin yhteyttä jos ei jaksa pelkästään siihen luottaa. Toisaalta käytännöstä ei tiedä, että mitä nopeudet todella olisivat, ja kun menin googlailemaan vähäsen, niin jossain muilla nettipalstoilla tuntuivat lähinnä valittavan Soneran tarjouksesta. Löysin vielä tällaisenkin uutisen, missä hiukan huolettaa tuo operaattori voi puuttua asiaan kohta.

Onpa nyt taas vaikeaa. :pönde:

Kun tämä verkkotekniikka ja kaikki nyt kehittyvät kaiken aikaa huipputehokkaasti ja kaikenlaista lupaillaan, niin koskas saadaan sellainen huippunopea verkko, joka toimii kohtuuhintaan ja tasaisesti aina ja kaikkialla ilman että tarvitsee hirveästi miettiä ja vertailla vaihtoehtoja? :kauriinsilmät:
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja skray » Ke 04 Marras 2009 14:59

L-S kirjoitti: Löysin vielä tällaisenkin uutisen, missä hiukan huolettaa tuo operaattori voi puuttua asiaan kohta.

Niin, tuo on kyllä kummallista. Toisaalta, ei kai kukaan halua tarjota mitään rajatonta kellekään, jos olisi mahdollisuus jotenkin rajoittaa asioita ja rahastaa sillä. :sori:

Mä en tajua mitään mistään tiedon siirroista ja tuollaisesta, eli kysymys kuuluukin, onko ihan normi nettisurffailu, esim. tää foorumilla hengailu, jotakin tiedon siirtoa? Vai tarkoittaako se vain sitä, että jos lataan netistä jotakin omalle koneelleni, esim. jonkun pelin tms? Ja paljonko on 3 gigatavua? Riittääkö se siihen, että hengailen fordella joka päivä ja käytän nettiä sähköpostin lukemiseen, tiedon hakuun, satunnaisiin peleihin ja kouluhommien tekemiseen?
skray

ViestiKirjoittaja Galileo » Ke 04 Marras 2009 15:11

skray kirjoitti:Mä en tajua mitään mistään tiedon siirroista ja tuollaisesta, eli kysymys kuuluukin, onko ihan normi nettisurffailu, esim. tää foorumilla hengailu, jotakin tiedon siirtoa? Vai tarkoittaako se vain sitä, että jos lataan netistä jotakin omalle koneelleni, esim. jonkun pelin tms? Ja paljonko on 3 gigatavua? Riittääkö se siihen, että hengailen fordella joka päivä ja käytän nettiä sähköpostin lukemiseen, tiedon hakuun, satunnaisiin peleihin ja kouluhommien tekemiseen?

Kyllä se foorumin lukeminenkin tiedonsiirtoa on siinä mielessä, että kilobitteinä nämä tekstitkin koneellesi siirtyvät. Tuo operaattorien rajattomissa yhteyksissä oleva rajoitus on tällä hetkellä käsittääkseni sen takia, että operaattorit voivat puuttua lähinnä johonkin 24/7 tapahtuvaan warettamiseen, jossa kaistalla siirtyy vaikka elokuvatiedostoja koko ajan. Lukemani mukaan ei ole operaattorit nettiä poikkaisseet, vaikka olisi siirretty kuussa useamman kymmentäkin gigaa, eli se on lähinnä jonkinlainen hätälauseke operaattoria varten.

En oikein usko, että menisi kuluttajansuojassakaan läpi, että rajoittamattomana markkinoidun kaistan kanssa ei saisi vapaasti normaalia netinkäyttöä harrastaa. Ja normaalissa netinkäytössä siirtyy reippaasti dataa.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja skray » Ke 04 Marras 2009 15:23

Okei Gali, kiitos ajatuksistasi.
Nyt vähän selvempi kuvio mulle tää nettihomma. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja heartless » Ke 04 Marras 2009 15:46

Mulla on tällä hetkellä tässä käytössä Soneran liikkuva laajakaista maksiminopeudella ja noh, en mä välttämättä tätä menisi suosittelemaan. Tai ainakin itselläni ja kaverilla on ollut suuremman kaupungin keskusta- alueella moittimista. Yhteys pätkii vähän väliä ja ruuhkaisiin aikoihin on vähän vaikeeta muutenkin. Poikaystävän edellisessä kämpässä ei päästy maksiminopeuksiin kun maksiminopeuden peittoalue loppui viereiseen kortteliin.. Ja kuitenkin ihan keskustasta oli kyse.

Meillä on tämän tikun lisäksi Elisalta kiintee yhteys, minä en tätä mokkulaa kyllä ainoana yhteytenä pitäisi. Onneksi tosiaan ei oo pahan hintainen niin voi pitää molemmat, onhan tää esimerkiks reissussa jne. ihan kätevä olla mukana jos ei halua käyttää kännykän nettiä.

Äidille hommasin käyttöön Elisalta mokkulan, siitä ei taas ole valittamista. Luotettavammin se ainakin toimii kuin tämä meidän tikku! Ja se pienin nopeus sopii ihan passelisti äidin käyttötarkoituksiin, kun ei se juuri muuta tee kuin maksaa laskut netissä ja lukee iltapäivälehtien otsikot.
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja L-S » To 05 Marras 2009 23:16

Heartlessin kokemukset eivät kyllä lupaavilta kuulosta, ja mitä muutenkin olen lueskellut... Juuri eilen ihan uutisoitiinkin, että mobiililaajakaistojen nopeudet eivät ihan vastaa luvattuja. On siis niin, että en ihan heti ole ottamassa ainoaksi verkkoyhteydeksi mitään mokkulaa. Tuo DNA:n yhteyskin kun välillä tippuu sinne Edgeen tai lakkaa kokonaan toimimasta.

Sen sijaan tein pikaratkaisun ja vaihdoin normilaajakaistan halvempaan. Paikalliselta kaapelitv-yhtiöltä sai laajakaistan, kuukausimaksu on vain puolet siitä mitä nykyisen yhteyteni, vaikka nopeus on sama tai oikeastaan periaatteessa parisataa kilobittiä (vaimitäneon) nopeampikin. Nopealta tämä kyllä tuntuukin, yhteyden sai auki heti ja mukaan kaupan päälle wlan-modeemin, joten voin halutessani käyttää nettiä nyt olohuoneessakin ilman mitään tikkuja. :tilt: Toivottavasti tässä ei osoittaudu olemaan mitään ongelmia, mutta hyvältä vaikuttaa, varsinkin se hinta. En tietääkseni ainakaan häviä mitään, jos tämä kohtuullisesti toimii.

Tällä hetkellä mulla on tosin kolme nettiyhteyttä kotona :virne: Ei tule ainakaan ongelmia verkkoonpääsyssä. Mutta tarkoitus olisi siis irtisanoa vanha laajakaista ja palauttaa tuo mokkulakin, kun se on kuitenkin epäluotettavuuteensa nähden turhan kallis. Nyt kun sitten on halpa normilaajakaista, voin vielä miettiä josko ottaisi Soneran halpahintaisen nettitikkusysteemin tähän seuraksi vielä, jotta voi surffata vaikka pihalla (sitten joskus ensi kesänä) :keijo: Toisaalta kannattaisi tietenkin miettiä, että onko mun oikeasti ihan pakko päästä nettiin joka paikassa... mutta eikös se niin nykyään mene. Mainoskampanjoissakin korostavat, että nyt kun hankit nettitikun, niin osaat vastata kaikkiin lastesi typeriin kysymyksiin kun voit luntata vastaukset Wikipediasta. :pepsodent:

Mitä tulee tuohon Soneran "operaattori voi puuttua asiaan" -kohtaan, en mäkään haluaisi uskoa, että kohtuukäyttöä alettaisiin rajoittaa, mutta suhtauduin epäilevästi, kun koko jutun sävy oli vähän tuollainen, että jotainhan tälle hinnoittelulle on tehtävä. Vaikka tuossa puhutaan tulevaisuudesta, niin jos se pykälä kerran siellä jo on, niin eihän näistä koskaan tiedä.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 20 Touko 2011 20:35

Tää on näköjään jo yli 1,5 vuotta vanha ketju. Mulla ois uuden nettiyhteyden hommaaminen ajankohtaista, ja oon nyt pihiyksissäni harkinnut tuollaista mobiilitikkua. Saunalahdella ois tollanen Nopsa-niminen juttu, joka lupaa liikenteestä ja verkon kuormituksesta riippuen 0,4 - 6 Mbit/s. Mulla ei oo mitään kokemusta näistä, muuta kuin sen verran, että kaikki tuntemani ihmiset valittavat. Tosin kaikilla tuntemillani ihmisillä on DNA:n joku juttu.
Jos tollanen lupaus annetaan, niin kuinka realistista mun on odottaa, että se kans yltää ees johki 4 megaan? Ei sillä, en mä ees tiedä paljonko mä tarvin nopeutta, mutta luultavasti mulla tulee katottua jotain stream-leffoja joskus.

Kertokaapas nyt, fiksummat, mitä mun pitäis tietää? Saman lafkan laajakaista ois kympin kalliimpi.

Niin ja mitä nuo 3G- ja gsm-jutut tarkoittaa? Jos on 3G-tikku, mutta jutuissa sanotaan että se toimii gsm-verkossa, niin eikö se 3G kuitenkin olisi nopeampi? Niin miks se sit toimii gsm:ssä, jos se kerran on 3G?

Hitto kun mä en tajua näistä mitään enää nykyään. :epäilevä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 20 Touko 2011 20:54

Mulla ei oo mitään kokemusta näistä, muuta kuin sen verran, että kaikki tuntemani ihmiset valittavat.

Eijeijeijei ikinä mitään mokkulaa/tikkua/mobiiliyhteyttä. Lainattu kohta kertonee tarpeeksi.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 20 Touko 2011 21:02

Aranwe kirjoitti:
Mulla ei oo mitään kokemusta näistä, muuta kuin sen verran, että kaikki tuntemani ihmiset valittavat.

Eijeijeijei ikinä mitään mokkulaa/tikkua/mobiiliyhteyttä. Lainattu kohta kertonee tarpeeksi.

:virne: Niinpä kai se taitaa olla. Mut hiisi kun vuokrakin nousee niin hirmuisesti, ja netistäkin pitäis yhtäkkiä alkaa maksaan melkeen viisinkertainen hinta edelliseen verrattuna. :friikki:

Voishan sitä tieten jättää kokonaan netin hommaamatta.... :raps: / :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aranwe » Pe 20 Touko 2011 21:36

Naapurin wlaniin vaan :virne:
Aranwe

ViestiKirjoittaja skray » Pe 20 Touko 2011 22:41

Mulla on nyt ollu käytössä DNA:n 1 megan tikku ja hyvin on pelittäny. Vaihdoin viime vuonna tähän Soneralta, joka ei viimeisinä aikoinaan kunnolla toiminu ollenkaan. Tästä DNA:sta mulla ei oo mitään valittamista ollu koko tänä aikana. :tilt:

Seuraavaksi oon tosin päättäny ottaa ihan normi laajakaistan, kun kuitenkin kotikonetta tulee enimmäkseen käytettyä ja sit varmaan jo asutaankin jossain vähä kauempana, missä ei tämmönen tikkujuttu välttämättä toimi niin hyvin.. Mut joo, ehkä tätä kannattaa pohtia myöhemmin.
skray

ViestiKirjoittaja theia » La 21 Touko 2011 10:02

Meillä on Saunalahden joku tikku, tarkkoja speksejä en tiedä, kun ei ole kiinnostanut, mutta suurimmaksi osaksi se on ollut ihan ok.

Musiikkia pystyy kuuntelemaan hyvin (Spotify, Youtube), ilmeisesti myös streamia ihan ok, mutta pahinta (tai ärrrrsyttävintä) on, kun välillä sitä yhteyttä ei vaan saa pysymään päällä, että pitää olla buuttailemassa harva se päivä konetta.

Suosittelisin, että et ole tässä asiassa pihi, huono nettiyhteys tietää vähentynyttä tukkaa.
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 21 Touko 2011 10:42

Tikuissa on selkeitä alue-eroja myös.
Mulla toimii Elisan tikku (suurimmaksi osaksi) moitteettomasti.
Mitä nyt välillä naamiksen tsätin kanssa ongemia - as Lyyra knows.
Mutta meidän porukoilla se ei toimi yhtään. Ne hommas telefinlandin tikut ja hyvin pelaa.
Mutta sisko, joka asuu samoilla huudella, ei saa omaansa pelittämään. Sattuu vain asumaan kaupungin toisella puolella :sori:

Kannattaa siis selvittää miten hyvin se niiden verkko toimii siellä missä punkkaat. Jos eivät voi luvata että toimii ihan pirun hyvin, niin ota se kiintee.

Stream-leffoja katsoo meinaan hyvälläkin mokkulalla tosi huonosti. IMO.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 21 Touko 2011 11:28

No kuinka nopealla kiinteällä yhteydellä mä sit pärjään näine tarpeineni? Halvin ois 1/1. Sit seuraava nopeus ois 4/1, joka on sit melkeen 30e. Mutta sit tällä samalla firmalla on myös joku outo tarjous, jolla saa 10/1 kiinteän ja mokkulan samaan hintaan, joka on halvempi kuin tuo 4/1-yhteys. :töktök:
10-yhteys on muistaakseni ollut ihan ok 3 käyttäjälle, mutta kun nyt on vaan yks, niin riittääks toi 1/1 sitten?

Kun en osaa. :pillitys:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » La 21 Touko 2011 11:36

Nopeudesta mä en osaa sanoa mitään :sori:

Mun mielestä noiden stream-leffojen ongelma on ollut se, kun mokkulan kanssa yhteyden nopeus saattaa heitellä hetkissä vaikka miten, eikä ne leffapalvelimet sitten ymmärrä sellasta.
Sen takiahan mulla toi areenakin pätkii 50sek. välein, kun yhteys heittelehtii. Se vaatii jotain semmosta kaistaa tai jotain ties mitä bittihöttöä, että mokkulalla ei joku nikstaapeli riitä.

Mutta mä en oikeesti tiedä nettiyhteyksistä enää mitään. Mä kattoisin euromääriä ja ratkaisisin sillä - jotenkin.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja theia » La 21 Touko 2011 11:48

Tai sitten marssit ihan liikkeeseen kyselemään - ja kannattaa kokeilla muutamaa eri puljua, ja vertailla niiden vastauksia?
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 21 Touko 2011 11:51

Mutkun en pidä kuin yhdestä puljusta. :keijo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » La 21 Touko 2011 12:18

Jos ei kerran ole ihan varma että tietää mitä haluaa, mä ainakin kävisin kyselemässä muutamassa puljussa, ihan vaan tietääkseni, että tulisko sieltä samanlaisia vastauksia (eikä mitään sellaisia, että kun tää-on-nyt-hyvä-ja-saan-tästä-provikat)... Ja sit ottaisin sen tyyppisen sieltä puljusta, mikä mulle käy.

ööö... siis joo. mulla oli joku pointtikin :keijo:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Yabba » La 21 Touko 2011 18:48

Saunalahti on noista oikeastaan ainoa järkevä mobiililaajakaistan tarjoaja nykyään, jollei halua datarajoituksia esim. DNAlla on nuo "halvat" liittymät 1-5 gigan siirtorajoilla kk. (sitten maksetaan extraa), kalliimmalla liittymällä saakin sitten jo 50 gigaa tai rajattoman. Sama on soneralla, myös sillä on rajoitteet (en muista paljon). Eli saunalahti on suomessa ainoa operaattori, joka enään tarjoaa mobiililaajakaistaa (halvalla) ilman rajoitteita ja DNA:n rajoitteet on muistaakseni kaikista pöljimmät (1 giga kuukaudessa).

Ihan näin gigoja selvitelläkseni, tuo 1 giga on ihan ok, jos selaa nettiä ja latailee pieniä tiedostoja silloin tällöin, mutta esimerkiksi Windowsin (ja myös OSX:n ja Linuxin) päivityspaketit voivat helposti kiskasta sen 200-700 megaa (itse päivitin linuxin taannoin uudempaan ja se latasi vain n. 820 megaa uutta materiaalia (n. 600 itse käyttis, 300 ohjelmat) ja esmes OpenOfficen asennus lataa n. 100 megaa (java+ohjelma+lisukkeet, ihan Windowsissa tämä). Eli suomeksi esim, tuon DNA:n todellinen latausraja (nettisurffaukselle) on "pakollisten" latausten jälkeen jotain 200-700 megaa ja esimerkiksi spotifyn tai youtuben (tai ylipäätään vastaavien) käyttö stirmaa jo useita megoja päivässä (20-+100 riippuen käytöstä), eli tuo siirtoraja on nopeasti käytetty ja maksetaan ekstaa (riippuu sitten palveluntarjoajasta että mitä).

Tokin nuo siirtorajoitteet ovat todellisuutta ja me suomalaiset olemme onnellisia, kun meillä ei niitä ole ollut (koska globaalisti ne on käytössä kaikessa, myös lankaliittymissä) mutta aiankin minusta nuo alle 5 gigan siirtorajat ovat ryöstöä.

Nopeuksista en osaa sanoa, mutta ainakin oma saunalahden nopsa pyörii täällä Pohjois-Karjalassa nopeudella 1-8 megaa (päivällä yleensä 5-6 megaa, iltasin 1-2), Helsingissä saanut nopeutta parhaimmillaan 14 megaa, mutta keskinopeus ollut 8-10 sielä ja Tampereella käydessä sain peräti keskinopeuden 12 megaa :p
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 14 Touko 2012 18:46

Mulla on Saunalahden mokkula.
Se edellinen nettitikku ja yhteysohjelma vetelivät viime viikolla konetta tilttiin kiitettävästi.
Annoin koneen olla rauhassa viikonlopun ja aloin tänään selvittämään ongelmaa.
Riitti, että kytki sen hiton mokkulan koneeseen ja ZZZZIIIP. Tiltti.
Kävin vaihtamassa tikun uuteen paikallisessa Elisa Shopitissa. Kävi aika sujuvasti koko vaihto :epäilevä:
No, nyt ei sitten tietokone tunnista tätä uutta tikkua mobiililaajakaistaki ollenkaan :läps:
Tikku on huawein E153. Onneksi löysin vanhan E220:n laatikosta ja sillä toimii ihan moitteetta :epäilevä:
Soitin useasti aspaan ja ainoa ohje oli enää, että soita Oma Guruun 2e/min.
Lopulta sain kuitenkin huoltoäijän linjoille ja hän sanoi ettei muu autan kuin iso remontti koneeseen.
:sori:

Mutta tähän asti tuo wanha huawei on toiminut. Siis jotain vartin :virne:
Kibaya
Hörhökeijotar

Seuraava

Paluu Multimedia