Aiheen alla voi varmaankin keskustella kaikenlaisista seikoista, jotka liittyvät siihen miten olemme nykyään yhteydessä maailmaan erilaisten lankojen, kaapeleiden tai vastaavien johtojen kautta tai ilman niitä, tietokoneella tai matkapuhelinteitsekin.
Ensinnä mua kiinnostaisi kuulla kokemuksia mobiililaajakaistoista. Onko jollakulla sellainen ainoana nettiyhteytenä, siis että ei ole laisinkaan ADSL- tms. kiinteää yhteyttä, millä kotonansa surffailisi? Onko ollut ongelmia? Tietysti mobiililaajakaistojen toimivuus riippuu paljolti siitä missäpäin maata sattuu asustamaan, eli sijaitseeko nyt sitten jossain kaupungin keskustassa, jossa on 3G-verkko. Tai sitten kai sattumasta.
Mulla on tällä hetkellä koekäytössä DNA:n mobiililaajakaista. Mietin kuitenkin, että josko vaikka palauttaisi sen, Soneralla näyttäisi nimittäin olevan hyvä ja halpa tarjous. Se on jopa niin hyvä, että epäilen siinä olevan jonkun koiran haudattuna.
Toki näissä aina on se koira, että pitäisi sitoutua 24 kk:ksi. Siksi arveluttaakin. Olen vasta äskettäin alkanut selvittää itselleni mistä näissä mobiilikaistoissa on kyse... mutta olisihan sellainen kätevä olemassa. Kahta yhteyttä en viitsisi kotona pitää, siksi jos otan mobiilikaistan, luultavasti lopettaisin langallisen yhteyteni, se kun on turhan kalliskin nopeuteensa nähden. Näyttäisi kyllä hieman siltä, että ainakin juutuubi-videoiden katsominen mobiilikaistalla on hieman nihkeää, vaikka maksiminopeuden pitäisi periaatteessa olla sama kuin langallisessa yhteydessäni. Jostain syystä myös juuri tällä hetkellä laite on eksynyt edge-verkkoon, vaikka se tässä samassa sijainnissa toimi eilen vielä ihan nätisti 3G:ssä. En nyt ihan tiedä mikä näiden verkkojen ero on, enkä jaksa googlata asiaa tällä hetkellä, kun yhteys on totisesti hidas.

. 

Toivottavasti tässä ei osoittaudu olemaan mitään ongelmia, mutta hyvältä vaikuttaa, varsinkin se hinta. En tietääkseni ainakaan häviä mitään, jos tämä kohtuullisesti toimii. 

/