(Vaate)ostospäiväkirja

(Vaate)ostospäiväkirja

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 03 Helmi 2013 23:03

Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon rahaa käytät vuodessa vaatteisiin? En minäkään ennen tätä päivää. Meneekö ravintolaruokaan yllättävän paljon rahaa?

Lyyra oli lukenut bloggaajasta, joka oli merkinnyt vuoden ajan, mitä vaatteita on ostanut ja paljonko niihin on kulunut rahaa. Haastankin teidät merkitsemään tähän ketjuun ostamanne vaatteet ja niiden hinnat. :tilt: Tai jos mielenkiintosi kohde on vaikka se, paljonko sinulla kuluu rahaa ravintolaruokaan, voit pitää listaa siitä. Jokainen osallistuja voi pitää omaa listaansa ja laittaa uudet ostokset aina oman listansa jatkoksi.

Voitte aloittaa listan keräämisen vuoden alusta. Toki, jos alkuvuoden ostoksia ei muista, voi listan pitämisen aloittaa myös tästä päivästä.

Tästä se ajatus alunperin lähti:
marenkienkeli kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Luin juuri yhdestä blogista, jonka pitäjä oli pitänyt vuoden ajan kirjaa kaikista ostamistaan vaatteista. Kyseinen henkilö kuvitteli ostavansa vähän vaatteita, mutta vuoden saldo oli 1200 . :friikki: Osaatteko yhtään arvioida, paljonko kulutatte esim. vaatteisiin vuodessa? -- Mulla melkein tekisi mieli ottaa joku vastaava projekti, että näkisin, ostanko oikeesti vähän vai vaan leikisti vähän.

Hei, tänhän voisi tehdä vaikka tänä vuonna. Tosin onkohan mulla mun alennusostosten kuittia tallella. Tosin muistannen kyllä hinnat ulkoakin. Miten on, kirjataanko tänä vuonna kaikki vaateostokset ylös vaikka omaan ketjuunsa? :superhymy:

Minä ajattelin pitää vaateostospäiväkirjaa. Aluksi ajattelin, että olen tänä vuonna käynyt alennusmyynneissä, mutta sitten tajusin, että se olikin viime vuoden puolella. :tilt: Tuntuu melkein fuskaamiselta, kun esimerkiksi kevätkengät ostin jo joskus pari kuukautta sitten. :keijoei: Toisaalta muun muassa uusien tanssikenkien, talvikenkien ja saapikkaiden ostaminen olisi ajankohtaista. Ajattelin jaotella vaateostot vaatteittain. Lisäksi tietysti merkitsen, jos olen esimerkiksi ostanut kangasta vaatteita varten. Esimerkiksi alushametta varten tulen tarvitsemaan kevään aikana palan kangasta ja metreittäin tylliä. :P

Tällä hetkellä (vuoden alusta) vaateostokset: 0 .

Muoks. Ja liitettäköön tähän vielä arvioni vuosittaisista vaateostoista. (Naisten ketjussa unohdin tästä ainakin sukat...)

Arvio keskimääräisistä vuosittaisista vaateostoista ja vuosittaiset maksimisummat:
rintsikat: 30 /vuosi, max. 50 /vuosi
alushousut: 15 /vuosi, max. 40 /vuosi
sukat: 10 /vuosi, max. 25 /vuosi
sukkahousut: 40 /vuosi, max. 50 /vuosi
hameet: 30 /vuosi, max. 50 /vuosi
housut: 40 /vuosi, max. 100 /vuosi
lyhythihaiset: 40 /vuosi, max. 50 /vuosi
pitkähihaiset aluspaidat: 30 /vuosi, max. 50 /vuosi
pitkähihaiset päällipaidat: 50 /vuosi, max. 80 /vuosi
takit: 40 /vuosi, max 100 /vuosi
kengät: 80 /vuosi, max 150 /vuosi
juhlavaatteet ja asusteet: 50 /vuosi, max 200 /vuosi
pipo: 5 /vuosi, max 25 /vuosi

yht. 460 /vuosi, max 970 /vuosi (tämä siis jos ostaisin kaikkea paljon...)
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

Re: (Vaate)ostospäiväkirja

ViestiKirjoittaja Nugat » Ma 04 Helmi 2013 18:42

Mielenkiintoista. :raps:

Mä osan mielestäni harvon vaatteita, koska mikään ei sovi päälle ja muutenkaan en pidä vaatekauppashoppailusta. :P Nyt on tullut lähinnä ostettua jumppavaatteita alennuksesta. En mä hintoja tarkkaan muista. :riips: Mut arvioidaan.

Tammikuu:
Salipaita x3 38
Salihousut 17
Kotipöksyt 9
Huppari 37

Ihan jännää seurata jos muistaa vain lisätä näitä. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » Ma 04 Helmi 2013 18:52

Mäkin voisin kokeilla. :raps:
Nykyään löydän aika harvoin kaupoista mitään mieleistä, teen varmaankin itse enemmän vaatteita kuin ostan kaupasta.

Ostokset tänä vuonna:

Muovipaita 39,-
Sydärien bändipaita 20,-
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 04 Helmi 2013 18:54

:raps:

Mun vaateostokset on kyllä vähentyneet romahtaen sen jälkeen, kun lopetin työt kirppiksellä. Listaillaan nyt sitten. En osaa tehdä mitään etukäteisbudjettia, kuten marenki. Tiedän kuitenkin, että tarvin ainakin:
- alushousuja
- rintaliivejä
- jumppapaitoja
- toiset jumppahousut
- syyskengät
- ehkä juhlakoltun

Lyrtsin 1.1. - 31.12.2013 ostamat vaatteet
* 3.1. - jumppahousut 20,95
* 10.1. - 2 x urheiluliivit 35,95
* yhteensä 56,90
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Annis » Ma 04 Helmi 2013 19:13

Mä en oikeastaan osta hirveästi mitään uutena, tietty nyt sukat ja alusvaatteet ja sellaisetkin,
mut esim sukkia mä en tuu varmaan tänä vuonna uusia ees tarviamaan, paitsi jos johonkin ilmestyy kivoja polvisukkia, niitä mä haluaisin.
Suurin osa mun vaatteista on kirppikseltä, itse tehty tai saatu ilmaiseksi. Ja jotenkin nyt en oo ees löytänyt kirppikseltä mitään.

Mä yritin aleshoppailla Ideaparkissa ja täällä kaupungilla, lopputulos oli se, etten ostanut ainuttakaan vaatetta :hullu:
Koska missään ei vaan ollut mitään kivaa ja millekään ei oikeastaan ollut pakottavaa tarvettakaan toisaalta.

Tähän mennessä tänä vuonna ostetut vaatteet:
Apulanta - paita (kirppis) 1e
Barbie lähtee villiin länteen - kengät (kirppis) 5e
Annis

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 04 Helmi 2013 22:32

Tämä voikin olla hyvä keino huomata, kuinka onnettoman vähän ostan vaatteita. :virne:

Saldo tältä vuodelta tähän mennessä 0,- ja näillä näkymin pysyy siinä vielä hetken.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 05 Helmi 2013 13:50

Lyyra kirjoitti:En osaa tehdä mitään etukäteisbudjettia, kuten marenki.

Ei tuo ollut varsinainen etukäteisbudjetti, mutta voisinhan mä yrittää laskeskella myös, paljonko mulla todennäköisesti kuluu rahaa vaatteisiin ensi vuonna. :superhymy:

Vuoden 2013 vaatebudjetti:
rintsikat: 30
alushousut: 15
sukat: 0
sukkahousut: 15
hameet: 50 (sisältäen hamekankaat)
housut: 40
lyhythihaiset: 40
pitkähihaiset aluspaidat: 10
pitkähihaiset päällipaidat: 30
takit: 60 (mä todella toivon löytäväni vähän paksumman takin, joka olisi siistimpi kuin laskettelutakki)
kengät: 150 (sisältäen talvikengät, balleriinat, saapikkaat ja juhlakengät. Tiedän kuitenkin, että en tule noita kaikkia vuodessa löytämään, joten budjetti voi hyvin olla tuo.)
juhlavaatteet ja asusteet: 50 (pelkkiä kankaita)
pipot/kaulahuivit: 0
odottamattomat yllätysostot: 50 (Olen niin onnettoman huono löytämään muun muassa kenkiä, että silloin on ostettava, kun hyvät löytyvät. Tähän sisältyvät myös mahdolliset lankaostokset, joita en kuitenkaan ole tälle vuodelle suunnitellut.)
yht. 540
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » Ke 06 Helmi 2013 10:41

Mäkin ehkä voisin yrittää pitää tätä päiväkirjaa, jos vaan muistan :D

Alkuvuodesta on joo osteltu, nää menee kyllä pitkällisesti mutulla, kun kuitit ovat jo roskiksessa.

theian vuoden 2013 vaateostokset

Kahdet farkut + alkkareita 165
4 x musta toppi + sukat 5
Lisää sukkia 15
2 x hanskat (toiset strassikoristellut :sydän: ) 12

Total 197
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja heartless » Pe 08 Helmi 2013 20:05

Mielenkiintoista,oon mukana. Vielä kun muistaa sit merkkailla ostokset niin olis hyvä. Tammikuun ostoksista mulla ei ole harmainta aavistustakaan joten aloitan helmikuusta. Mulla varmaan tulee jonkun verran ostettua vaatteita kun painonpudotuksen vuoksi vaatteet tuntuvat isoilta. Toisaalta, hankkiudun samalla vanhoista vaatteista eroon samaisesta syystä.

Helmikuu:
Uimapuku, 29,90
Doors are for people with no imagination.
(Skulduggery Pleasant)
heartless

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 08 Helmi 2013 21:09

Mäkin voisin osallistua.
Mitään budjettia ei ole. Muutamia vaatekappeleita tule tarvitsemaan keväällä ja ehkä kesälläkin, mutta en mitään kai isompaa. Ellei sitten jotain hajoa.
Rintaliivejä nyt ainakin.

Tähän mennessä ostettua.
Rintaliivit 5e - sattuma- ja hätäalesta.
Tankini - 15e (edellinen hajosi - siis uikkari)
Talvikengät - 25e (siis reissua varten. hätätilanne :keijo: )
Uudet kengät kevääksi ja kesäksi, että voin vaihtaa välillä noiden loppuun kuluneiden Adidaksen Superstarien rinnalle - 45e.

Jos seuraavan vaateostoksen teen huhtikuussa, olen etuajassa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja skray » Pe 08 Helmi 2013 21:44

Mä haluan myös osallistua niin paljon kuin muistan.
Useimmiten ostan vaatteeni alennuksista. Tänä vuonna oon jo tehnyt aika paljon vaatehankintoja, mutta enimmäkseen siksi, että mulla on nyt työ, jossa ollaan omissa vaatteissa, eikä verkkareita välttämättä katota hyvällä. Vanhat vaatteet on ihan jees muuten, mutta tuntuu, että ne on liian kulahtaneita jo edustushommiin. Pakko oli ja on edelleen siis uudistaa kaappia, että on jotain mitä laittaa päälle töihin. :virne:

Kuitteja ei enää oo tallella, mutta yritän muistella mitä joulun/uuden vuoden jälkeen on ostettu:

- sukkia 9(?) paria 15e
- housut 20e
- neuletakki 20e
- toppeja 2kpl 20e
- tunikoita/mekkoja 5kpl 50e
- legginsit 18e

Eli yhteensä on tänä vuonna on mennyt jo noin 143e vaatteisiin, mikä tuntuu olevan vaan alkua tälle vuodelle. En muista onko tuossa kaikki ostamani, mutta luulisin niin.
Hinnoista tuossa tosiaan näkee sen, että käytän aika paljon alennusmyyntejä sekä kaupoissa että netissä hyväkseni. Normaalihinnalla tuskin olisin saanut viittä mekkoa 50 eurolla tai 9 paria sukkia 15 eurolla. :keijo:

:huoh: -kohtauksia tosin tänä vuonna tulee aiheuttamaan vielä:

- kesäkengät, joita pitää ostaa ainakin pari paria. Kaikki meni viime kesänä, tai jo edellisenä, rikki. Tai sitten niitä ei ollut tehtykään kestämään kuin yksi kesä.
- kesävaatteet, jotka eivät myöskään ole kovin toimistohommiin sopivia. Uusia on hankittava. Ainakin jotain paitoja ja yhdet housut.
- rintsikat, hyvänen aika. Niitä pitäis ostaa ainakin muutamat, koska nykyiset on aika kehnoja ja alkaa mennä rikki. Niihin meneekin sitten omaisuus tällä varustuksella.

muoks. Olis kiva, jos joku mieskin osallistuis tähän.
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 08 Helmi 2013 22:17

Lähdin ostamaan nahkahanskoja ja palasin kotiin nahkahanskojen ja kahden kenkäparin kanssa. :tipahdus: Ennen kuulumatonta! a) Löysin ensimmäisellä etsintäreissulla etsimäni vaatteen. b) Ostin samalla ostosreissulla kaksi (2!) paria kenkiä.

Vuoden 2013 vaateostokset:

-nahkakäsineet: 15,95 (budjetista muuten puuttuu käsineet. :raps:)
-l.jalkineet (eli lasten balleriinat :keijo: ): 7,50
-nilkkurit (saapikkaiden korvikkeiksi): 30

Vuoden 2013 vaatebudjetti (suluissa käytetyt summat):

sukkahousut: 15
hameet: 50 (sisältäen hamekankaat)
takit: 60
kengät: 150 (37,50 )
juhlavaatteet ja asusteet: 50
odottamattomat yllätysostot: 50 (15,95 )
yht. 540 (53,45 )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 08 Helmi 2013 22:26

Minäkin taidan osallistua, kun kiinnostaa tietää miten paljon kulutan rahaa vaatteisiin. Budjettia ei ole, yritän ostaa sen mukaan mitä tarvitsen tai jos osuu kohdalle jotain mikä on kuin minulle tehty. Tänä keväänä olisi etsinnän alla kävelykengät, muuta akuuttia ei tule nyt mieleen.

Laitan listaan tammikuun ostokset noin arvioina, koska kuitteja ei ole tallessa. Tosi paljon on tullut hankittua uusia vaatteita ihan lyhyen ajan sisällä, kun löytyi aleja kiertäessä semmosia vaatteita, mitkä on olleet pitkään hankinnassa. Esim. uusia farkkuja jahtasin yli puoli vuotta ja takkia useamman vuoden.

Ostokset tähän mennessä:
Farkut 30e
Kevät/syystakki 45e
sukkia 5 paria 8e
t-paitoja 3 kpl 10e
2 vyötä 5e
pitkähihaisia paitoja 2 kpl 19e

Yhteensä: 117e (jo nyt :kauhistunut: )
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 09 Helmi 2013 00:48

En ilmeisesti osta vaatteita lainkaan, kun olen tänä vuonna sijoittanut vaatteisiin kokonaiset 0 euroa :P
Aranwe

ViestiKirjoittaja damn » La 09 Helmi 2013 14:14

Minäkin voisin osallistua. Ei ole mitään budjettia missä pitäsi pysyä, ostan silloin kuin tarvitsee tai kun sattuu olemaan ylimääräistä rahaa ja löydän jotain kivaa. Vaatekaappia pitäisi uudistaa aika paljon, kun olen niin paljon vienyt tavaraa kirpparille, joten saisin kyllä rahaa menemään aika paljonkin.

t-paitoja kpl 20
pitkähihaisia paitoja 2 kpl 5,50
huppari 10
hame 5
kengät 40

Tähän mennessä 80,50. Ei se ihan kauheasti ole, sillä olen saanut hyvää tavaraa tuolla hinnalla. Kaveri oli viemässä kirpparille uusia vaatteita, niin sieltä tuli parhaimpia vietyä päältä. Ainoa minkä olisin voinut jättää ostamatta oli nuo kengät. Ostin taas tennarit, koska ne on hopeiset :virne: . Koitan kerätä tennareita eri väreissä ja materiaaleissa niin niitä on sitten kiva vaihdella fiiliksen, vaatteitten ja asusteitten mukaan. Seuraavaksi ostoslistalla olisi parit farkut. Kaikki hajoaa kerralla ja ottaa hiukan päähän, kun viimeisimmät hajonneet olivat kalleimmat ostamani farkut ja käytössä puoli vuotta :viha: .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 10 Helmi 2013 20:12

Ensimmäinen osa budjetista paukkui tänään, mutta lieventävänä asianhaarana mainittakoon, että sukkikset ostettiin lahjakortilla, joten varsinaisesti en omaa rahaani niihin käyttänyt. :tilt: Merkitsen ostoksen kuitenkin tähän. Olisihan tuolla lahjakortilla voinut muutakin ostaa...

Vuoden 2013 vaateostokset:

-8.2. nahkakäsineet: 15,95
-8.2. l.jalkineet (eli lasten balleriinat :keijo: ): 7,50
-8.2. nilkkurit (saapikkaiden korvikkeiksi): 30
-10.2. 3x sukkahousut: 17,97

Vuoden 2013 vaatebudjetti (suluissa käytetyt summat):

sukkahousut: 15 (17,97 )
hameet: 50
takit: 60
kengät: 150 (37,50 )
juhlavaatteet ja asusteet: 50
odottamattomat yllätysostot: 50 (15,95 )
yht. 540 (71,42 )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Wildchild » Ma 11 Helmi 2013 12:06

Mie ostan vaatteita aina lähinnä vain lapsille ja omat vaatteet saa kulua lähes puhki ennen kuin ostan uusia. :keijo: Mutta katotaan jos mä muistaisin listata omat vaateostokset tänne.

Tässä tämän vuoden tilanne:

sukat 6e
ulkoiluhanskat 12e

Vähillä mennään. :keijo:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja L-S » Ke 13 Helmi 2013 16:00

Voisihan tätä listausta kokeilla. Alkuvuoden alennusmyyntiostokset on hämärästi muistissa ja hinnat noin-arvioita. Ostan vaatteita pääosin alennuksista, joten nyt ei hetkeen ehkä tarvitse mitään.

Neuletakki 38
Punaiset farkut 40 (?)
Fleecepusakka 40
Pitkähihainen paita 30

Lisäksi olen saanut ilmaiseksi kolme pipoa (yhden itsetehdyn ja kaksi mainospipoa). :keijo:

Budjettia en viitsi tehdä. Ei saa sitten paheksua, jos ostan paljon. :keijo: Esimerkiksi marengin sukkahousubudjetti tuntuu musta yllättävän vähäiseltä, multa niitä menee koko ajan rikki ja halvimpia sukkahousuja ei kestä käyttää, ne tuntuvat inhottavilta.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja theia » Ke 13 Helmi 2013 16:15

Unohdin, että sukkiksetkin tuli hankittua. Ja toppien hinnasta oli jäänyt edestä kymmenluku :keijo:

4 x musta toppi + sukat 45
Lisää sukkia 15
2 x sukkikset 10

Total 207
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 13 Helmi 2013 16:39

L-S kirjoitti:Esimerkiksi marengin sukkahousubudjetti tuntuu musta yllättävän vähäiseltä, multa niitä menee koko ajan rikki ja halvimpia sukkahousuja ei kestä käyttää, ne tuntuvat inhottavilta.

No, kun mulla on jo kotona hirveä kasa sukkiksia. :tyttö: Harvemmin tulee käytettyä ohuita juhlasukkiksia (Mulla on tällä hetkellä varastossa viidet käyttämättömät + jonkin verran ehjiä, käytettyjä juhlasukkiksia. Enhän mä edes kovin usein käy niin hienoissa juhlissa, että juhlasukkiksille olisi käyttöä. :keijo: ) ja paksut talvisukkikset ei mee kovin nopeasti rikki. Esim. housujen alla en koskaan käytä sukkiksia, joten eipä noita sukkahousuja kovin paljoa kulu. :tilt: Mun oletus oli, että en tule koko vuonna ostamaan sukkiksia tai korkeintaan yhdet juhlasukkikset ja jotkut kivat, kirkkaan väriset sukkikset kesäksi. Mä oon tykästynyt noihin yksiin juhlasukkiksiin, joiden hinta on yleensä 6 tietämillä, jolleivät satu olemaan alennuksessa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » To 14 Helmi 2013 13:28

Ne rintsikat.

4 x musta toppi + sukat 45
Lisää sukkia 15
2 x sukkikset 10
3 x rintsikat, 2 x alkkarit 121

Total 328
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 18 Helmi 2013 22:02

Theia ja marenki shoppailee kadehdittavan paljon. :D

Omat menot tällä saralla edelleen nollassa. Tavallaan olen siitä vähän ylepäkin, koska jossain välissä tuli osteltua kaikennäköistä pelkästä ostamisen ilosta. Tällä hetkellä on vaatekaappi melko hyvässä balanssissa, ehkä uudet farkut tahtoisin, vähän tarviisinkin. Parin viikon päästä on juhlat, joihin tarvitsee sukkahousut. Lupaan tulla kyllä raportoimaan ne ja kaiken muunkin, jos vain muistan. ;)

En aio tehdä mitään budjettia, mutta on mielenkiintoista tutkia omia menojaan ja sitä, mihin rahat oikeastaan meneekään. Veikkaisin, että olen rahankulutustavoissani aika lähellä Theiaa.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 18 Helmi 2013 22:21

Emilia kirjoitti:Theia ja marenki shoppailee kadehdittavan paljon. :D

Kadehdittavan paljon? Itse kadehdin niitä, jotka shoppailevat vähän. :keijo:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Ma 18 Helmi 2013 22:25

Lyyra kirjoitti:
Emilia kirjoitti:Theia ja marenki shoppailee kadehdittavan paljon. :D

Kadehdittavan paljon? Itse kadehdin niitä, jotka shoppailevat vähän. :keijo:

Mulla on ikävä ostoksia. :pillitys:

Olen pinnallinen materialisti, joka ei jaksa raahautua kaupoille. :virne:
Emilia

ViestiKirjoittaja Annis » Ma 18 Helmi 2013 22:35

Tuli ostettua ensimmäinen vaate ehkä vuosiin, joka on normaalista kaupasta ja mikä ei ollut alennuksessa. Musta pitkähihainen, joka tuli kyllä tarpeeseen, koska hukkasin edellisen.
Sen lisäksi ostin kolme hattua (yhden kirppikseltä ja kaksi alesta), ovat kaikki huopahattuja ja euron alelaarihatuille ehkä tapahtuu jotain muutosta.

Ostetut vaatteet 2013:
Apulanta - paita (kirppis) 1e
Barbie lähtee villiin länteen - kengät (kirppis) 5e
Liivi (kirppis) 1e
3 hattua yht 5e
pitkähihainen 10e

yht. 32e
Annis

Seuraava

Paluu Känpillä