Keijojen Käsityöklubi

Re: Keijojen Käsityöklubi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 27 Loka 2010 18:04

urakka kirjoitti:Marenkienkeli, jos meinaat vielä niitä kynsikkäitä tehdä, niin kannattaa etsiä jostain sormikkaiden ohje, eikä tehdä mutu-pohjalta.

Joo, ajattelin tarkistaa jostain ohjeista, ovatko suunnitelmani edes suunnilleen sellaiset, kuin kynsikkäiden teko yleensä. Parasta, kun pääsee ensin pohtimaan ja sitten toteamaan, että oikein on ajatellut. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 14 Marras 2010 18:39

Lankojen kanssa touhuajille (neulojille ja virkkaajille) tämmönen. :täpinä:
Viimeksi muokannut Lyyra päivämäärä Su 14 Marras 2010 19:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 14 Marras 2010 19:13

Lyyra kirjoitti:tämmönen. :täpinä:

Mihin tämän oli tarkoitus mennä? :riips:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 14 Marras 2010 19:20

marenkienkeli kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:tämmönen. :täpinä:

Mihin tämän oli tarkoitus mennä? :riips:

:lanppu: Linkki korjattu alkuperäiseen viestiin. Kirotusvireet. :epäilevä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 26 Joulu 2010 01:12

marenkienkeli kirjoitti:
urakka kirjoitti:Marenkienkeli, jos meinaat vielä niitä kynsikkäitä tehdä, niin kannattaa etsiä jostain sormikkaiden ohje, eikä tehdä mutu-pohjalta.

Joo, ajattelin tarkistaa jostain ohjeista, ovatko suunnitelmani edes suunnilleen sellaiset, kuin kynsikkäiden teko yleensä. Parasta, kun pääsee ensin pohtimaan ja sitten toteamaan, että oikein on ajatellut. :D

:vihellys: Oikeasti päädyin siihen, että teen kynsikkäät omasta päästäni keksimälläni ohjeella. :keijo: Ensimmäinen kynsikäs on pikkurikkiä ja peukkua vaille valmis. :D Ihan hyvät niistä tulee, vaikka muutamia mutkia on ollut matkassa. Mutta on kyllä palkitsevaa päätellä itse, kuinka jokin kannattaa tehdä ja todeta lopulta, että hyvin suunnitelma toimii. Pieni laskuvirhe oli yhdessä kohdassa ja keskisormea en tajunnut tehdä nimetöntä ja etusormea pidemmäksi. Tehtyäni siitä saman mittaisen, se näytti lyhyemmältä ja fiksuna tyttönä olin sen jo päätellytkin. No, eikun purkamaan ja tekemään jatkopala nauhaan. :virne: Siinä vaiheessa otti aika koville, mutta vaikeuksien kautta voittoon. :peukut:

Tänään (onhan kello kuitenkin jo sunnuntain puolella) näen onneksi Pojan ja pääsee jatkamaan neulomista, kun pitää jatkuvasti noita sovitella, kun intuitiolla tekeminen ei aina näytä luonnistuvan. :virne:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 26 Joulu 2010 19:41

Kaikki varmasti tietää miten käsityölllinen ihminen olen.
Olin ennen joulua tilanteessa, jossa en voinut kuin maata paikallani ja kihistä. Energiaa oli ja se sätkiminen otti päähän.
Kaivoin meidän äidin laatikosta puikot, lankaa ja kysyin siltä raivostuttavalla tavalla ohjeita :keijo:

Tein kahden päivän aikana systerin ipanan "vauvoille" (kahdelle kangas-nukelle) neulotun peiton :tilt:
Olin hieman kyllä pollea, koska se on ainoa mikään käsin neulottu, mitä olen saanut jopa valmiiksi!
Rock!

Lopputulos oli jopa ihan siisti. Ei reikiä, ei epäsopusuhtaisia silmukoita ja ihan kuitenkin sopivan kokoinen peitto niille "vauvoille". Nyt niiden ei tartte palella enää.

Eikä se puikkojen heiluttaminen ollut hassumpaa.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 27 Joulu 2010 00:31

Hyvä Kibs! Maasta se pienikin ponnistaa. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 29 Joulu 2010 16:53

Kibaya kirjoitti:Eikä se puikkojen heiluttaminen ollut hassumpaa.

Kivaahan se on neulominen!
Leppoisaa ajankulua jos haluaa tai joutuu istuksimaan paljon.
Yksinkertaiseen liikkeeseen on mukava uppoutua kesken päivän ihan vain rentoutuakseen.
Samoin matkalla on mukava puuhata käsillään. Eikä haittaa vaikka juna olisi vähän myöhässä...

Varasin justiinsa itselleni päivämatkan Tallinnaan huomiselle, että pääsen kuluttamaan viimeiset
kruunut... ja nimenomaan käsityökauppa olisi kohteena. Pitää vaan muistaa pakata omat langat
ja puikot mukaan, niin on laivamatkalle jotain tekemistä. Seisova pöytä ei oikein houkuta näin
joulun jälkeen. Parkkeeraan siis jonnekin baarin nurkaan sukkapuikkojen kanssa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 07 Tammi 2011 14:50

En olekaan vielä tullut hehkuttamaan, miten oli kaikkea ihanaa siellä Tallinnan kaupassa!
Oli. Paljon. Puikkoja ja helmiä ja lankoja ja nauhoja ja kaikkea ihmeellistä.

Sain pidäteltyä itseni niiden lankamerien keskellä (onneksi siellä kävi vain käteinen, niin
en voinut livetä suunnitelmasta) ja ostin vain hakemani pyöröleikkurin, viivaimen ja leik-
kausalustan. No ihan en pysynyt suunnitelmassa vaan ostin ystävän kirppislöytötakkiin
stopperit hupun nauhoihin ja itselleni neuleisiin kiinnityssolkia.

Mutta oli se niin ihmeellinen varastomyymälä, että kyllä pitää mennä toiste. Ehdottomasti.

harmi kun forden käsityöpiiri on niin kovin piskuinen ja hiljainen... olisi kiva lähteä joskus
porukassa käsityömatkalle
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 07 Tammi 2011 17:05

Pvi kirjoitti:harmi kun forden käsityöpiiri on niin kovin piskuinen ja hiljainen... olisi kiva lähteä joskus porukassa käsityömatkalle

:täpinä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 11 Tammi 2011 22:23

Yksi täpinä kalastettu.

Omat täpinät on nyt tilkkutöissä ja vauvvaneuleissa. Tilkkuja opettelen työväenopiston kurssilla. Pitää huomenna lähteä kirppikselle katselemaan materiaalia harjoituksiin. Raitoja ja kuviokankaita sekä mahdollisesti liinavaatteita olisi hakusessa tuleviin mallikokeiluihin.
Lopullisena tavoitteena olisi saada uusi päiväpeitto, mutta, en vielä osaa ollenkaan sommitella värejä saatika kuvioita. Opettelua siis.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 14 Tammi 2011 16:17

Sain tehtyä Pojan (Kirjoitin ensin kokeilumielessä avokin, mutta ei se oikeen tuntunut luontevalta mun kirjoittamana.) kynsikkäät valmiiksi. :jami: Olen melko tyytyväinen. Parannettavaa löytyy seuraaviin kynsikkäisiin. Noi ensimmäiset oli hyvin perus-peruskynsikkäät. Seuraavista ajattelin tehdä näyttävämmät. Kierteellä oleva resori (2 oikein, 2 nurin. 6 kierrosta ja sitten oikea ja nurjat siirtyvät 1 pykälän sivulle. :D ) ja kämenselkään olisi tarkoitus taiteilla jokin kiva ku kuvio. Aion käyttää kokoajan samaa lankaa, joten kuviointi tulee neulomalla ei väriä vaihtamalla. En malttaisi odottaa, että pääsen aloittamaan. :täpinä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 31 Tammi 2011 22:35

Nyt meneillään olevista kynsikkäistä tulee ihan erilaiset kuin alunperin ajattelin. Tein siihen tämän ohjeen innoittamana mielestäni melko miehekkään palmikon. Muuta en ohjeesta ottanutkaan. :) 50 kierrosta joustinneuletta (2o,1n...) ja sitten varsinainen käsineosa. Alusta asti tein palmikkoa keskelle (tosin alussa on 5 kierrosta, missä palmikon osat menevät vain suoraan). Ylhäällä olisi tarkoitus pikkuhiljaa häivyttää letin tavalliseksi kokoajan oikeaksi. :D Tykkään! Tosin pikkuisen jännittää, tuleeko noista miehekkeelle liian kireät. Otin kyllä huomioon sen, että palmikko vetää neuletta kasaan, mutta en tainnut lisätä tarpeeksi silmukoita. :( Mutta hyvältä näyttää.

Kun nuo saan valmiiksi himottaisi neuloa tällainen huivin ja kaulurin välimuoto (Tämä muuten tulisi olemaan ensimmäinen täysin valmiin ohjeen mukaan tehty neulomukseni. :O: Siis jos ei ihan ekoja koulussa tehtyjä neulomuksia lasketa. :p), tästä ohjeesta muokatut sukat sekä tästä ohjeesta muokatut sukat.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 01 Helmi 2011 00:10

Mä oon alottanut noita lehtiköynnössukkia, mutta oli niin hidasta puuhaa neuloa pintaneuletta sukkaan, että ne jäi vähän jalkoihin ja unohtui korin pohjalle. Voisi kaivaa ne sieltä esiin ja ottaa mukaan viikoksi festareille. Ehkä ne siinä etenisivät.

Tänään aloitin kaverin tulevalle vauvalle tumppuja. En tosin tiedä onko tulokas tyttö, mutta kanerva/vaale purppura on päävärinä. No jos ei natsannut, niin ehkä joku vielä saa lapsia tässä maailmassa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 04 Helmi 2011 21:43

Oonpas mie malttanut pysyä pitkään erossa tästä ja askarteluketjusta. :o:
Tulen ja paikkaan siis tilanteen. Olen kokeillut taitojani muun muassa neulonnan, virkkauksen, huovutuksen, kudonnan ja kirjonnan parissa. Joka syksy, kun ilmat alkaa viiletä, iskee luontainen tarve tehdä jotain lämmintä neuloen tai virkaten. Kuluneen kylmän kauden aikana olen neulonut spiraalijoustinneuleena putkisukat villalangasta ja virkannut yli sata palaa torkkupeittoon. Tällä hetkellä olen tekemässä itselleni Jacques Cousteau -pipoa inspiksen hetkellä käsillä olleesta seiska veikasta. Tekisi mieli kyllä käydä hankkimassa alkuperää kunnioittaen punaista puuvillalankaa. Ei se olisi kyllä yhtään hullumpi harmaanakaan. :raps:

Ravelryssa näytti olevan monta ohjetta, jotka tekisi mieli toteuttaa. Neuletakin tarvitsisin, mutta minun vaihtelevalla neulomisinnolla siinä menisi monta vuotta, ennen kuin saisin neuleen ylleni. :virne:
Parempi siis pysytellä pienemmissä töissä, torkkupeiton kanssakin meinasi loppua usko. Jotenkin kummasti siitä tuli yhden hengen peitto, vaikka alkujaan suunnitelmana oli tehdä vähän isompi. :p
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja damn » Ma 07 Helmi 2011 20:29

Tällä hetkellä suunnitelmissa on huovuttaa kaverille laukku. Koulussa pitää työpajassa jotain tehdä, niin ajattelin, että sama se on tehdä kerrankin jotain hyödyllistä. Pitäisi tänään jaksaa piirrellä luonnoksia ja kaavat, niin huomenna pääsisi huovuttamaan kokeiluja ja myöhemmin tällä viikolla saisi huovutettua sitten varsinaisen laukun, tai siis sen osat, koska kokoan sen ompelemalla. Pitäisikin käydä kangaskaupassa ostamassa laukkuun vuorikangasta.
Laukun lisäksi pitäisi sitoa muutama kirja, mutta aika ei meinaa millään riittää :( .
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 14 Helmi 2011 11:33

Keijo-pipat kaikille!

Haluaisin kokeilla tehdä moisen, mutten yhtään hahmota miten toi on tehty? Jotenkin eritavalla kuitekin, sillai kikkailemalla? Vai onko vaan langan pinta saanut tuohon tommosen jälkeistön aikaan?

Oon taas peukalot keskellä kämmentä :keijo: osaisko joku vähän vinkkasta?

Kuva
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 14 Helmi 2011 11:39

Tuo on virkattu.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 07 Maalis 2011 00:30

Meinaatko Kiba tehdä sammakkohatun? Näyttää veikeältä.

Mä jatkoin pitkästä aikaa tulevan hellekesän melkoa. Kankaana on hyvin ohutta puuvillaa violetin ja turkoosin sävyissä. Mallissa on kiiloilla levennetty helma, toivottavasti istuva olkaimellinen yläosa, jossa olkainten kangas jatkaa matkaa rinnan yli ristiin.
Nyt mekko on vähän jumissa, sillä en ihan ymmärrä miten kädentienkaitaleet tulee ommella.

Neulontapuolella vauvan vaatteet on edelleen kuumaa kamaa. Hattuja ja tumppuja on syntynyt. Nyt puikoilla on hihaton haalari. Tai aika monta juttua on puikoilla, mutta tuota raitahaalaria olen tehnyt viimeksi.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Purple » Ma 07 Maalis 2011 02:34

Kiba, en varmaksi mee vannomaan, mut oisko tuo ihan vaan kiinteällä silmukalla tehty tuollainen pinta. Täällä mallia: http://www.kallamedia.com/virkkaus/kiinteasilmukka.html
Purple

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 07 Maalis 2011 08:00

Näyttäs ehkä vähän siltä :D

Virkkaamisesta en tiijä. Se on sillä seuraavalla käsityöasteella.
Voihan tuommoisen pipan periaatteessa neuloakin, täytyy vaan ensin saada edellinen työ alta pois. Kevät on aika kiireisen oloista aikaa, joten älkää pidätelkö hengitystä odotellessanne :virne:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja damn » Ma 07 Maalis 2011 20:28

En nyt tiedä onko kirjansidonta varsinaisesti käsitöitä, mutta ei se kyllä askarteluakaan oo, kun koitin miettiä mihin kirjoitan.
Niin. Kirjansidonta. Periaatteessa ihan hirmu mukavaa, kun saa tehdä haluamansa näköisiä kirjoja. Tai niinhän sitä luulisi... Olen tässä paria kirjaa taas sitonut ja ärräpäät vaan lentelee täällä. Tuntuu, että koko kämppä on liimassa ja paperisilppua joka paikassa. Kirja on valmis, mutta vielä prässissä. Pelottaa ottaa se sieltä pois, kun huomasin, että kannet olivat aavistuksen verran liian pienet vaikkka kuinka mittasin ne millilleen! Eihän siinä mitään, mutta tämä on yksi koulutyöni ja nyt jos tuokin menee pilalle niin en tiedä kuinka tästä jaksosta läpi pääsen.

Toinen murheenaihe on huovutus. Koulutyö sekin, mutta huovutan kaverille laukun. Vähän viime tippaan tämä on jäänyt, mutta tänäänkin olin muutaman tunnin huovuttamassa. Ja eiköhän sekin näytä jotenkin oudolta. Eräiden tekniikoiden ihanuus on juuri se, että ikinä ei ihan tarkkaan tiedä mikä on lopputulos. Nytkin villa kutistui enemmän kuin luulin, viimeksi se kutistui liian vähän! Eikä aika riitä tehdä kunnollista. Kyllä meinaa itku ja parku tulla näitten hommien kanssa, tämä on niitä hetkiä kun tosissaan miettii haluanko opiskella käsitöistä itselleni ammatin :( .
damn

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 07 Maalis 2011 21:29

Kibaya kirjoitti:Näyttäs ehkä vähän siltä :D

Virkkaamisesta en tiijä. Se on sillä seuraavalla käsityöasteella.
Voihan tuommoisen pipan periaatteessa neuloakin, täytyy vaan ensin saada edellinen työ alta pois. Kevät on aika kiireisen oloista aikaa, joten älkää pidätelkö hengitystä odotellessanne :virne:

Virkaten tulee paksumpaa ja jämäkämpää jälkeä kuin neuloen. Tosin lanka- ja puikkovalinta vaikuttaa myös.
Sammakkohattu on jäänyt kummittelemaan myös minun päähäni... Ehkä joskus kohdalle osuu ylimääräistä vihreää lankaa, joka vaatii tulla sammakkohatuksi.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 15 Maalis 2011 21:57

Olen lueskellut monenlaisia käsityöblogeja ja mulle on iskemässä neulegraffitti-innostus. :hullu: Tämä blogi sai mut haaveilemaan neulegraffiteista. Varsinkin vanhemmista blogimerkinnöistä löytyy söpöjä neulegraffitteja. :superhymy: Saattaa kuitenkin olla, että en koskaan viitsi sellaista tehdä, saati sitten laittaa sitä jonnekin. Mutta eihän sitä koskaan tiedä. :juoni:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja damn » Ke 23 Maalis 2011 16:43

Selvisin noista edellistä tekemisistäni, kaikki muu tuli valmiiksi, paitsi laukusta puuttu vielä yksi sauma, sillä onnistuin viime metreillä katkaisemaan ompelukoneesta neulan, enkä ole saanut vielä ostettua uutta tilalle. Ihan kivoja ne tekeleet oli, vaikka esimerkiksi siinä kirjansidonnassa olisi paria pikkujuttua pitänyt vielä harjoitella, kansituksen kanssa on vielä vähän ongelmaa.

Minun käsityöpäivitykset liittyvät aina vaan kouluhommiin, joten taaskin minulla on ilo ilmoittaa, että tässä jaksossa minulla on kankaanpainantaa. Voi juku, minulla ei ole pariin vuoteen ollut kankaanpainantaa ja sen kyllä huomaa. Kaikki asiat tuntuu tulevan uutena, ei edes kuvankäsittelyohjelmia osaa käyttää niin hyvin, että saisi kätevästi suunniteltua printtejä. Ensin vähän pelotti ja kadutti, että valitsin tämän kurssin itselleni, mutta nyt pahimman pelon jälkeen olenkin aika innostunut. Hirveästi ideoita mielessä ja halu päästä valottamaan seula. Kuvioita ja värejä suunnittelen vähän sitä silmällä pitäen, että voisin sitten painaa vaikka verhot tai muuta sisustustekstiilejä omaan kämppään. :täpinä:
damn

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä