Siivousurakka ARGH!

Re: Siivousurakka ARGH!

ViestiKirjoittaja skray » Su 04 Marras 2012 22:11

Huh, mikä urakka takana.
Koko päivä on mennyt enemmän tai vähemmän siivoskellessa.
Oon imuroinut, mopannut, pyyhkinyt pölyjä ja ripustanut verhoja.
Täällä kun ei ole kuukauteen siivottu kunnolla, eli pölyt on muutosta asti ollu samat, joten voitte kuvitella sitä pölyn määrää ja kerrostumia. Hyh mikä homma. :hiki:
Muuten tulikin sitten siivottua kunnolla oikein, mutta unhodin sitten kylppärin. Ja huomasin vasta sitten, kun olin jo siivonnut pois imurin kaappiin. Enkä jaksa kaivaa sitä sieltä enää. :huoh:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja skray » Pe 07 Joulu 2012 21:24

Tämän kämpän pienikin siivoaminen tuntuu aina loputtomalta urakalta, kun neliöitä on yi 70. :keijo:
Loputon savotta, jossa eniten ärsyttää ehkä se, että kun kaikki tavarat ei ole lopullisilla paikoillaan, niin kaikki on jotenkin kesken ja rempallaan. Eikä sit huvita millekään mitään tehdä. Siivoaminen on perseestä.
skray

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 18 Joulu 2012 21:30

En muistanutkaan, kuinka helvetisti paskaa saa kaks ihmistä aikaiseksi. Pölyä, likapyykkiä, karvoja lattiakaivossa... Yyyööööökh..

Siivosin kylppärin yhden hyllyn, johon on kerääntynyt kaikkea roskaa ja moskaa ja rojua.
Pesin koneellisen pyykkiä ja otin lasin viiniä. Sen jälkeen siivosin toisen kylpyhuoneen hyllyn ja huomasin, että aikaa on mennyt niin rutosti (noin 1,5 tuntia), etten jaksanut vaivautua enempää. Joulusiivouksesta tulee taas ihan hemmetin kivaa.. :pepsodent: Ei tietty ole pakko mutta kun kerrankin olis hyvä tekosyy niin miksei.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja ahkera » Ke 19 Joulu 2012 09:27

Mä oon huono siivoamaan. Meinasin sanoa, että maailman huonoin, mutta olisi varmaan vähän liioittelua. Kyllä mä periaatteen tasolla tiedän, että miten pitäis toimia, mutta käytäntö on sitten jotain aivan muuta. Meillä siivotaan harvoin. Lattiasta pestään kyllä lähes päivittäin joku kohta (kaatuneen maitolasit, lasten pissavahingot...), vessan lattia myös lähes päivittäin (lasten pissavahingot), mutta kokonaan lattia on pesty kahden vuoden aikana ehkä viisi kertaa. Imuroidaan kyllä vähän useammin.
Se tavaran määrä on vaan jotain niin ahdistavaa, että lamaannun, kun pitäisi aloittaa siivoamaan. Ja mä oon kyllä yrittänyt sitä karsia. Oma vaatepuolikin on jo melko niukka, mutta ne käytössä olevat lojuvat lattioilla/kasoissa, kun vaatehuone on tungettu täyteen lapsilta takavarikoituja esineitä. Ja vaikka kuinka päätän, että enää mitään ei osteta, mitä ei välttämättä tarvita, niin pienestäkin toiveesta tulee välttämätön tarve hyvin pikaisesti.
Olisin varmasti onnellisempi ja tyynempi, jos meillä olisi siistimpää ja avarampaa, mutta kun ei vaan kykene. Ehkä joululomalla sitten tempais koko kodin puhtaaks. Ennen joulua tätä ei tule tapahtumaan, sen tiedän jo nyt.
ahkera

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 19 Joulu 2012 10:02

Mää oon pikkuhiljaa muuttumassa äidikseni. Haluan, että on siistiä, enkä pidä epäjärjestyksestä. Olen jopa alkanut pyyhkimään ruokapöytääni ruokailujen jälkeen. Se on ehkä jollekulle ihan normaali jokapäiväinen juttu, mutta mää en oo aiemmin tehnyt sitä oikeastaan koskaan. Nytkin ahdistaa, kun on kaikki kamat levällään viikonlopun vieraiden jäljiltä, enkä ole ehtinyt tiskaamaan pariin päivään. :pahis:
Oikein odotan, että torstain tentti on ohi, että pääsen perjantaina siivoamaan. :pahis:

Osittain tämä johtuu varmaan myös pienestä asunnostani. Näin pienestä epäjärjestys tekee heti ahtaan, ja pienetkin pölyt sattuvat heti silmään. Isommissa asunnoissa en ole ollut niin innokas siivooja. Saa nyt sitten nähdä, miten seuraavassa asunnossa käy joskus hamassa tulevaisuudessa..
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ke 19 Joulu 2012 18:37

Pienessä asunnossa huomaa kyllä aina, kun on sotkuista ja se ahdistaa paljon enemmän kuin suuremmassa. Mä oon aika laiska siivooja, mutta keittiön pidän yleensä perussiistinä jokapäiväisillä toimilla. Pyyhin tasot, lieden ja ruokapöydän yleensä viimeistään illalla. On kivempi herätä keittämään kahviakin, kun on siisti keittiö odottamassa. Muuten perusimuroinnit ja lattioiden pesut voi meillä roikkua tekemättöminä monta viikkoa, mutta jotenkin mua ahdistaa liikaa, jos keittiössä on sotkuista. Ihan jo hygieniasyistäkin mua alkaa ahdistaa, jos jotain töhnää on siellä täällä. Inhottavaa laittaa ruokaakin, jos kaikki on vinksin vonksin.
skray

ViestiKirjoittaja damn » Ke 19 Joulu 2012 19:00

Totta kyllä varmasti, että pienessä asunnossa sotku alkaa häiritä nopeasti. Siksi toivoisinkin välillä, että asuisin pienemmässä kämpässä. Mulla on neliöitä kaksion verran ja osaan kyllä käyttää neliöt hyödyksi sotkemalla joka paikan. En tykkää, että kotona on sotkuista, mutta samantien kun olen siivonnut, niin kämppä näyttää taas olevan pommin jäljiltä. Ja ison kämpän siivoamisessa kestää itsekseen koko päivä. Viime sunnuntaina siivosin puoli päivää, saamatta silti siivottua kuin puolet kämpästä. Esimerksi tiskiä saa kertymään ihan uskomattomia määriä, kun keittiössä on paljon pöytätilaa. Olen yrittänyt opetella tiskaamaan useammin, ettei siihen tarvitsisi aina käyttää montaa tuntia, mutta välillä se unohtuu kiireessä. Pitäs siivota kämppä loppuun, tämä on ollut sunnuntaista asti puoliksi siivottu, kun en ole oikeastaan ollut kotona.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 14 Maalis 2013 19:23

Uuninputsausvaahto on aika järkkyä kamaa. En tajua miksi siinä pullon kyljessä ei sanota muuta kuin suojakäsineistä, joku hengityssuojain olisi ollut paikallaan. Yritin välttää hengittämistä vaahdon levityksen aikana, mutta silti nielu tuntuu ärtyisältä höyryjen takia. :friikki:
En osta tuota myrkkyä toista kertaa, jos vaan sen suinkin voin välttää.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » La 16 Maalis 2013 16:15

Mä ostin viimeksi dr. Beckmannin uunin&grillin puhdistussuihkeen. Se ei haise kovin myrkylliselle ja oli kuitenkin ihan toimiva, vaikka aluksi tuntuikin, että sellainen vaahtomaisempi voisi olla parempi. Sitä paitti tuo riittää pitemmälle kuin sellainen vaahto. Sitä menee koko pullo kerralla. :keijo:
skray

ViestiKirjoittaja puolikarkea » La 16 Maalis 2013 19:08

Skray kiitti vinkistä.
Seikkailut vaahdon kanssa jatkuivat tänään, kun kuumensin uunia ensimmäistä kertaa pesun jälkeen. Olevinaan puhdistin ne vaahdon jämät huolellisesti uunista, pyyhin sen moneen kertaan huolellisesti huuhdellulla liinalla. Sama hirveä katku pölähti kuitenkin samoin tein ilmoille, kun lämpö alkoi nousta. Uusintapesu ainakin kerran, ennen kuin uskallan siellä mitään ruokaa laittaa.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja skray » Su 24 Maalis 2013 12:09

Pitääkö sellasen vaahtomaisen aineen käytön jälkeen uuni muutenkin kuumentaa kertaalleen? Jotenkin mulla on sellanen muistikuva, että purkissa on sellanen ohje. Tai ainakin siinä oli, jota mä oon joskus käyttäny. :keijo:
Sen pitäis kai haihduttaa viimesetkin myrkyt..
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 24 Maalis 2013 12:18

Mun asunnon edellisellä asukkaalla oli kaiketi jäänyt viimeiset huuhtelut/lämmitykset tekemättä muuttosiivouksen jäljiltä. Äiti laittoi uunissa jotain ruokaa, ja koko asunto haisi sellaiselle tökötille. :friikki:

Syötiin me se ruoka sitten kuitenkin. :keijo: :friikki:

Muutaman kerran kun uunia lämmitti, niin ne katkut sitten hälvenivät vähitellen.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 21 Touko 2013 13:33

Eilen äidin pesemä parveke kaipaa vielä vähän vettä ja viledaa. Pesuainetta siis suihkupulloon, vettä kippoon ja rätti kouraan.

Lähtötilanne:

Kuva

Hyi, hyi, HYI!
Ei tota parveketta kai muutenkaan oltu pesty vähään aikaan. No, mä en ollu pessyt omana aikanani, mutta eipä kai edellinenkään.
Nyt on pesty.

Lopputulos:

Kuva
Ei nyt mikään kiiltävä, mutta siisti.

Ihan uuden uusi rätti lensi kyllä kaaressa roskiin tuon siistimisen jälkeen. :*:

Nyt voi hankkia sinne kukkia ja haaveilen erilaisemmasta parvekepöydästä :hullu:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 21 Touko 2013 15:19

No oli kyllä aika karmeassa kunnossa. Auringon asennosta myös huomaa, että ei ole ollut mikään nopea pyyhkäisy. :D
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ti 21 Touko 2013 15:30

Joo, ei ollut nopeeta touhua. Wipe and clean-touhulle joutu putsaamaan vaan sitä rättiä, kun joka pyyhkäsyn jälkeen se oli ihan musta. Tai vihreä. Vihreänmusta :*:
Vedenvaihtojen yhteydessä oli myös pakko pitää pari taukoa. Toi etuosa pitää vielä pyyhkiä, mutta se on vähän paremman näköinen kuin sisäpuoli.
Sen lisäksi pitäisi keksiä millä tuonnäköisen betoniseinän pesee :pepsodent:
Nam.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja damn » Su 23 Kesä 2013 16:17

Kaikilla ei ehkä tulisi mieleen tehdä suursiivousta darrassa kolmen päivän ryypiskelyn jälkeen... Täytyy myöntää, että ikkunoiden pesun jälkeen hien valuessa koko kropasta alkaa itseänikin mietityttää olenko ihan oikean päivän tähän urakkaan valinnut. Kämpän sotkuisuuden huomioon ottaen tulen siivoamaan vielä monen tunnin päästäkin, kun näin perusteellisesti aloin tätä tehdä.
damn

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 15 Heinä 2013 18:33

"Miksei lemmestä puhuta sen oikeilla nimillä?
Kuten esimerkiksi: siivous, tiskit, "ne" ja mykkäkoulu."
:kailotus:

Vähän on kriisiytynyt tämä siivouksellinen puoli, kun varsinkin tiskauksessa on vielä niin monta eri tapaa tiskata väärin, vaikka jonkinlaista tiskaustoimenpidettä tapahtuisikin. :läps:

No joo, kyllä siivouskin menee, kun päättää etukäteen, että menköön koko päivä, kiire mahdollisimman vähälle ja sitten ei edes yritä ajatella, että se on jotenkin kivaa. Se voi sitten jopa olla vähän kivaa, kun sitä ei ajattele kivaksi.

Mutta eilen sain suoritettua laadukkaan imuroinnin + järjestelyn ja pyykkikonekin on pyörinyt lupaavasti.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pvi » To 18 Heinä 2013 21:18

Onko oikeasti jollain pokkaa valittaa toisen tiskaamistyylistä? Mitä siinä voi olla niin väärin? Ihan parasta olisi jos joku jakaisi tiskiurakkaa minun kanssani. En keksi miten väärin pitäisi tiskata, että tulisi huomauttamisen tarve.

Oma tiski on kivasti odottanut kolme päivää lavuaarissa, kun tuli oksennustuti, eikä jaksanut olla pystyssä. Kohta keittiöstä saa uuden oksennustaudin jos astioille ei tee mitään... Imuri on keskellä lattiaa... se yrittää musituttaa siivouksesta, vaikka todellisuudessa mieleen tulee estejuoksu. Kirmaisin niin paljon mieluumin pihalla, kun katselisin näitä tursuavia tavaroita.
Tänään on jo pysynyt eväs masussa. Ehkä kohta ei enää pyörrytä, kun nousee seisomaan.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 18 Heinä 2013 21:34

Pvi kirjoitti:Onko oikeasti jollain pokkaa valittaa toisen tiskaamistyylistä? Mitä siinä voi olla niin väärin?

En tiedä Pascalin tilanteesta, mutta minä ainakin valittaisin, jos toinen tiskaisi huolimattomasti. Klähmäiset lasit ärsyttää.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Pe 19 Heinä 2013 03:58

Pvi kirjoitti:Onko oikeasti jollain pokkaa valittaa toisen tiskaamistyylistä? Mitä siinä voi olla niin väärin?

Yksi eksäni valitti joskus mun tiskauksesta. Minä kyllä tiskaan muuten hyvin ja tarkasti, mutta hän oli aivan erittäin järkyttynyt, että en pese haarukoita, veitsiä yms moneen kertaan, koska heille jossain helvetin koulussa opetettiin, että niissä on niin paljon bakteereja ja muuta, että niitä pitää liottaa ja pestä miljoona kertaa. Anteeksi vaan, mutta minun tiskit on aina ollut puhtaita vaikka en montaa kertaa liota ja montaa kertaa erikseen pese.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 19 Heinä 2013 11:04

Tuo moneen kertaan tiskaaminen on kyllä jo saivartelua. Eksälläsi on tainnut olla melko pöpökammoinen köksänope.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 19 Heinä 2013 15:26

Ihan varmana kohta valitan jollekulle väärin tiskaamisesta.
Enne kuin kohtalo löy näpeille tuumaan, että jos minulle on tärkeää, että lasit tai haarukat tiskataan tietyllä tavalla niin silloin minun pitää itse tiskata lasit, joku uudestaan enen käyttöä tai aina ruokailun jälkeen. Salaa hiljaa voi toivoa, että toiseen tarttuisi samat standardit.
Äidillä on pakkomielle tiskata lautaset todella huolellisesti vadillisessa vettä ennen astianpesukoneeseen laittoa. Se vähentänee koneen siivouksen tarvetta ja on varmasti järkevää. Minä vaan en osaa täyttää standardia, niinpä jätän tiskikoneen lastauksen kylästelypäivinä äidille ja keskityn ruokapöydän siivoamiseen. Ennen osasin tyhjentää astianpesukoneen, mutta nykyisin äiti on eläkkeellä... hänellä on aikaa kuivata astiat käsin pyyhkeeseen. Niinpä jää nykyisin tuo koneen tyhjentäminenkin hänen kontolleen.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 19 Heinä 2013 17:06

Kyllä mä monesti olen huomauttanut Pomppikselle, jos se on tiskannut "väärin" eli yleensä huolimattomasti. Näkisin ennemmin, että hyvällä tolalla on parisuhde, jos ei tän isommista asioista tarvitse tapella.

Mutta valittamisen ja huomattamisen ero on omasta mielestäni suuri. Meillä on kyllä monesti tapana huomauttaa toiselle, että sä kun teet tän asian näin ja mä tykkään toisesta tyylistä niin voitaisiinko keksiä joku yhteinen tapa. Pyykitkin se on oppinut pesemään (ei laita enää mustia ja valkeita sekaisin ja kuivaa vaatteet suorassa eikä mytyissä).

Musta on huippua, että oon oppinut "valittamaan" ja ottamaan itsekin vastaan valitusta näihin asioihin liittyen, koska muuten ei olisi tullut varmaan mistään mitään. :D
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 19 Heinä 2013 18:22

Mun mielestä ainakin mun veli tiskaa väärin. :P Niillä käydessä ovat veljeni tiskaamat lasit aina (mun mielestä...ja hänen ex-tyttystävänsä mielestä) ihan lähmäisiä. :umpfh: Veljen ex-tyttöystävä siis mielestäni valitti ihan syystä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 19 Heinä 2013 19:26

Mulle on opetettu että ainakin ruokailuvälineet ja lasit tulee pestä mahdollisimman kuumassa vedessä. Silloin kun pystyin tiskaamaan käsin, pesin nuo aina niin kuumassa vedessä kuin vaan näpit kesti. Saatoin laittaa tulikuuminta vettä lavuaariin, heittää aseet ja lasit kehiin ja antaa veden jäähtyä kosketuslämpöiseksi ( eli se sormet veteen-äkkiä pois-aih kuumaa-asteikko) ja tiskata yrittää tiskata molemmat kerralla mahdollisimman tarkasti.
Yleensä lautaset ehti pestä hyvin samalla vedellä ja lika irtosi vielä oikein hyvin. Riippui tietysti määrästä. Itse pidin myös tärkeänä sitä, että kylmä vesi vaihdettiin lämpöisempään, tai jos vesi likaantui nopeasti - vaihto.

Se ensimmäinen ikinä mun luona käynyt siivoojahan esitti aikoinaan ettei mun lautasia saanut puhtaaksi, kun olivat olleet hetken vailla pesua. Sain kuitenkin sen verran kokeiltua, että kun laittoi todella kuumaa vettä lautaselle, ei tarttenut edes hangata kun lika lähti. En maksanut laskua kokonaan. Mun mielestä tiskaus ei ole huuhtelua, vaan puhdistusta :pahis:

Mä kyllä sanon jos astia on likainen. En välttämättä tiskaustyylistä, mutta astioiden pitää olla puhtaita, ei lähmäisiä tai likaisia :norsu:
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä