Taisin taas repsahtaa edellisen viestini jälkeen, koska tuntuu, että
aloitin taas venytyksen viiden euron päiväbudjetilla, kun valmistumisen myötä kuukausitulot laskivat n. 20 % (ja sitä ennenkin olin toimeentulotuella

). Siihen viiteen euroon pitää mahtua ruuat ja päivittäistarvikkeet sekä mulle että kissalle (tosin kissan menot oon valmis budjetoimaan erilleenkin, jos tulee tarvis).
Haaveilen edelleen, että saisin luottokorttilaskuni nollattua. Heinäkuu meni ihan kivasti, ja rahaa jäi yli noin 70 euroa! Nyt vaan pitäisi oikeasti yrittää laittaa ylimääräiset rahat sinne luottokorttilaskun maksuun eikä hamstrata purkkiin.

Löysin netistä jonkun laskurin, jonka mukaan mun pitäisi laittaa siihen 160 euroa kuussa, jotta saisin sen nollattua vuoden loppuun mennessä. Se lienee turhan optimistinen ajatus, paitsi jos pystyn puremaan hammasta ja maksamaan sen säästöistäni. Mulla on joku ajatusvamma tässä (haluan kaiken kerralla), enkä meinaa uskoa, että selviäisin halvemmalla, jos laittaisin säästöni siihen ja alkaisin sitten säästää uudelleen. Ts. tässä on sellainen tilanne, että pitäis valita repiikö hampaan kerralla irti vai viilaako vähitellen pois..
Säästämiseen liittyen olen ajatellut alkaa sijoittamaan (kunhan ensin saisin tuon em. luottokorttilaskun alta pois). Luin jostain aihetta käsittelevästä blogista, että jo 30 eurolla kuussa voi päästä alkuun, ja mitä aiemmin aloittaa, sen parempi. (Itse asiassa olen kolmekymppisenä jo myöhässä). Kuten olen saattanut mainita, alani uranäkymät eivät ole häävit, ja vakituista työtä joutunee odottamaan vielä melko pitkään. Pätkätyöt taas eivät kerrytä juurikaan eläkettä, joten pakko kai se on alkaa säästää vanhoille päiville – ja niille päiville, kun töitä ei ole.
Penninvenytys on oikeastaan aika kivaa. Tulee kokeiltua uusia ruokia! (Tein viime viikolla
lihapiirakkaa! 
) Koen tämän myös jotenkin vapauttavana. Vaikka pohdin raha-asioita joka päivä, ja ne aiheuttavat omanlaistaan stressiä, niin kaupoissa ollessani voin mennä ihan putkinäöllä. Mun
ei tarvitse reagoida mainoksiin, ALE-kyltteihin ja tarjouksiin ja se on käsittämättömän helpottava fiilis.
Myös kirppismyynti on jälleen suunnitelmissa. Ajattelin kokeilla ensiksi Facebookin kautta. Saa nähdä, miten käy.