Penninvenytys!

Re: Penninvenytys!

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 13 Tammi 2014 15:01

skray kirjoitti:Nyt jos koskaan pitäis ilmeisesti venyttää penniä. :huoh:
Tili tuli eilen, tänään siitä on jäljellä 0 euroa.
Millos se seuraava tuleekaan...
Ahdistavaa.

:paijaus:
Muistan hyvin tuon tunteen opiskeluajoilta. Ne jotka sanoo, että raha ei tuo onnea, eivät koskaan ole olleet oikeasti köyhiä. Eihän raha tietenkään kaikkea ratkaise, mutta kyllä se tekee kaikesta pirskatisti paljon helpompaa!
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja skray » To 16 Tammi 2014 19:09

Lumikki75 kirjoitti:
skray kirjoitti:Nyt jos koskaan pitäis ilmeisesti venyttää penniä. :huoh:
Tili tuli eilen, tänään siitä on jäljellä 0 euroa.
Millos se seuraava tuleekaan...
Ahdistavaa.

Muistan hyvin tuon tunteen opiskeluajoilta. Ne jotka sanoo, että raha ei tuo onnea, eivät koskaan ole olleet oikeasti köyhiä. Eihän raha tietenkään kaikkea ratkaise, mutta kyllä se tekee kaikesta pirskatisti paljon helpompaa!

No olisinkin opiskelija, niin tämän voisi paremmin tajuta, mutta olen ihan kuukausipalkkainen ja kokoaikainen työntekijä. :keijo:

Onneksi lohtua tuo se, että tässä kuussa ei enää tule mitään laskuja maksettavaksi, eikä muutenkaan ole mitään pakollista ostettavaa. Lisälohtua tuo myös se, että sisko on mulle 30e velkaa, jotka lupas eilen maksaa. Onneks se oli aimmin unohtunut, niin nyt niistä rahoista on sitten iloakin. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 14 Maalis 2014 18:55

Mun kaveri kertoi heidän perheen saaneen nollattua luottokorttilaskut ja autolainan tiukalla säästökurilla, johon liittyi mm. ruokaostosten tekeminen kerran viikossa. Heidän innoittamanaan minäkin oon yrittänyt alkaa suorittamaan kauppaostoksia mahdollisimman harvoin. Pyrin suunnittelemaan ruuat ainakin viikoksi eteen päin, ja shoppailen ruokaa ison listan kanssa. So far so good, ja yllättävän helppoa. Vihaan kaupassa käyntiä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aranwe » La 15 Maalis 2014 22:21

Tuossa auttaa myös budjetointi, eli tehdään tarkka budjetti käytettävissä olevista tuloista ja eletään sen mukaan.
Aranwe

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 04 Elo 2014 10:42

Taisin taas repsahtaa edellisen viestini jälkeen, koska tuntuu, että aloitin taas venytyksen viiden euron päiväbudjetilla, kun valmistumisen myötä kuukausitulot laskivat n. 20 % (ja sitä ennenkin olin toimeentulotuella :pahis: ). Siihen viiteen euroon pitää mahtua ruuat ja päivittäistarvikkeet sekä mulle että kissalle (tosin kissan menot oon valmis budjetoimaan erilleenkin, jos tulee tarvis).

Haaveilen edelleen, että saisin luottokorttilaskuni nollattua. Heinäkuu meni ihan kivasti, ja rahaa jäi yli noin 70 euroa! Nyt vaan pitäisi oikeasti yrittää laittaa ylimääräiset rahat sinne luottokorttilaskun maksuun eikä hamstrata purkkiin. :jaaha: Löysin netistä jonkun laskurin, jonka mukaan mun pitäisi laittaa siihen 160 euroa kuussa, jotta saisin sen nollattua vuoden loppuun mennessä. Se lienee turhan optimistinen ajatus, paitsi jos pystyn puremaan hammasta ja maksamaan sen säästöistäni. Mulla on joku ajatusvamma tässä (haluan kaiken kerralla), enkä meinaa uskoa, että selviäisin halvemmalla, jos laittaisin säästöni siihen ja alkaisin sitten säästää uudelleen. Ts. tässä on sellainen tilanne, että pitäis valita repiikö hampaan kerralla irti vai viilaako vähitellen pois..

Säästämiseen liittyen olen ajatellut alkaa sijoittamaan (kunhan ensin saisin tuon em. luottokorttilaskun alta pois). Luin jostain aihetta käsittelevästä blogista, että jo 30 eurolla kuussa voi päästä alkuun, ja mitä aiemmin aloittaa, sen parempi. (Itse asiassa olen kolmekymppisenä jo myöhässä). Kuten olen saattanut mainita, alani uranäkymät eivät ole häävit, ja vakituista työtä joutunee odottamaan vielä melko pitkään. Pätkätyöt taas eivät kerrytä juurikaan eläkettä, joten pakko kai se on alkaa säästää vanhoille päiville – ja niille päiville, kun töitä ei ole.

Penninvenytys on oikeastaan aika kivaa. Tulee kokeiltua uusia ruokia! (Tein viime viikolla lihapiirakkaa! :kuola: ) Koen tämän myös jotenkin vapauttavana. Vaikka pohdin raha-asioita joka päivä, ja ne aiheuttavat omanlaistaan stressiä, niin kaupoissa ollessani voin mennä ihan putkinäöllä. Mun ei tarvitse reagoida mainoksiin, ALE-kyltteihin ja tarjouksiin ja se on käsittämättömän helpottava fiilis.

Myös kirppismyynti on jälleen suunnitelmissa. Ajattelin kokeilla ensiksi Facebookin kautta. Saa nähdä, miten käy.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ma 04 Elo 2014 11:15

Lyyra kirjoitti: Koen tämän myös jotenkin vapauttavana. Vaikka pohdin raha-asioita joka päivä, ja ne aiheuttavat omanlaistaan stressiä, niin kaupoissa ollessani voin mennä ihan putkinäöllä. Mun ei tarvitse reagoida mainoksiin, ALE-kyltteihin ja tarjouksiin ja se on käsittämättömän helpottava fiilis.

Ihan totta! Elin kaksi viikkoa niin vähällä rahalla etten tajua miten selvisin. Ei vain ollut rahaa, eikä tietoa koska sitä mahdollisesti tulee lisää. Olihan se aika ahdistavaa ja panikoivaakin välillä, mutta kaupassa käydessä nimenomaan helpottavaa, kun tiesi tasan tarkkaan ettei mihinkään ole varaa. Oli pakko etukäteen päättää todella tiukasti ostoskset ja sitten hakea vain ne. Viimeisen viikon 8e oli jo aika hifistelyä, kun siihen sisältyi kissanruuat.

Ensimmäinen viikko meni aika rennosti ja toisen viikon alkukin oli vielä aika stressitöntä, mutta loppua kohden alkoi vähän kiristymään, kun ei tosiaan ollut varmuutta mihin asti sitä pitää selvitä. En suosittelen kokeilemaan.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 04 Elo 2014 11:40

Kibaya kirjoitti:
Lyyra kirjoitti: Koen tämän myös jotenkin vapauttavana. Vaikka pohdin raha-asioita joka päivä, ja ne aiheuttavat omanlaistaan stressiä, niin kaupoissa ollessani voin mennä ihan putkinäöllä. Mun ei tarvitse reagoida mainoksiin, ALE-kyltteihin ja tarjouksiin ja se on käsittämättömän helpottava fiilis.

Ihan totta! Elin kaksi viikkoa niin vähällä rahalla etten tajua miten selvisin. Ei vain ollut rahaa, eikä tietoa koska sitä mahdollisesti tulee lisää. Olihan se aika ahdistavaa ja panikoivaakin välillä, mutta kaupassa käydessä nimenomaan helpottavaa, kun tiesi tasan tarkkaan ettei mihinkään ole varaa.

Juu, tämä. Ja kun voi vaikka mennä "ikkunashoppailemaan" ja hypistelemään asioita, mutta ei tuu sellasta oloa, että pitäisköhän ostaa ja raskisinkohan ostaa. Kun tietää, ettei saa osaa ilman oikeaa tarvetta, niin ei tuu kulutusahdistustakaan.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja skray » Ti 12 Elo 2014 21:57

Mulla on rahankäytössä ruokakaupassa vähän sellanen ongelma, että ostan kaikenlaista turhaakin, koska "kyllähän tuo varmaan tulee syötyä" ja sitten jääkin kaapinpohjalle ja menee sitten pilaantuneena roskiin. Teen helposti heräteostoksia ja lopulta kauppaan menee aina kymppi tai kaksi enemmän kuin oli tarkoitus. Tein kerran niin, että otin mukaan kauppaan tasan 50e, enkä korttia ollenkaan. Näin ei siis voinut käyttää enempää kuin 50e vaikka olisi halunnut. Laskin koko ajan mukana, mitä tavaroita laitoin kärryyn ja lopulta sain ostettua melkein viikon ruuat ja jopa vähän herkkuja. Noin sain minimoitua karkkien ja muiden herkkujen oston, sekä heräteostosten määrän minimiin. Otin vain sen mitä oikeasti tarvittiin ja vasta sitten, kun huomasin että muutama euro jäisi yli, otin sipsejä.
Aion vastaisuudessakin toteuttaa tuollaista kaupasskäyntiä, niin riittäisi toivottavasti rahat koko kuukaudeksi edes joskus.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 12 Elo 2014 22:07

^ Etukäteissuunnittelu auttaa. Ja laskin on tosiaan kauhean kätevä, kun ensin määrittelee itselleen rajat, joissa pitää pysyä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Ti 30 Syys 2014 19:56

Olen onnistunut muuten säästämään hyvin rahaa tänä vuonna, mutta nyt on pari-kolme kuukautta mennyt kyllä reippaasti yli varojen. Olen aina palkan tullen siirtänyt säästöön 300€. Siitä kun vuokran ja laskut maksaa sitten niin ei nyt ihan älyttömästi jää kuukautta kohden. Aion loppuvuoden olla taas tarkempi rahankäytössä, en osta mitään turhaa ja yritän taas nostaa joka viikolle tietyn summan ruokarahaa ja viihderahaa. "En osta mitään turhaa" sisältää tosin uuden sohvan ostamisen, mutta ajattelin pyytää jos perhe haluaisi avustaa yhdistettynä synttäri- ja joululahjana siitä edes jonkin verran ja loput sitten itse, enkä muutenkaan mitään överikallista aio hankkia. Ärsyttää, kun parissa kuukaudessa on kussut hyvin menneen vuoden raha-asiat, tässä on aika paljon kirittävää, että pääsisi tavoitteeseen säästämisessä.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja damn » To 02 Loka 2014 21:28

Jee, edelliseen viestiin pakko sanoa, että kävi hyvä tuuri sohva-asiassa. Saan kaverilta hyväkuntoisen neljä vuotta vanhan sohvan 50€:lla, kun se saa veljeltään uudemman tilalle. Kerkesin jo tuskailla ja yöunet menettää, että joudunko mä nyt melkein tonnin maksamaan sohvasta. Ehkä tästä kurjasta rahatilanteesta päästään muutaman kuukauden kun jaksaa taas penniä venyttää.
damn

ViestiKirjoittaja skray » Ma 06 Loka 2014 20:10

Penninvenytys jatkuu. :huoh:
Jos vielä tästä kuukaudesta selviäis kunnialla, niin johan ehkä helpottais.
skray

ViestiKirjoittaja iisa » Ti 25 Marras 2014 20:02

Useimmille on varmaan Huuto.net tuttu, mutta oletteko liittyneet Huutopaneeliin? Se toimii Huutonetin sivulla, mutta on tietääkseni erillinen palvelu. Samalla nimimerkillä voi kuitenkin osallistua.
Paneelissa saa siis sähköpostiin kyselyjä (jotka vievät kyllä erilliselle sivulla) ja vastaamalla "tienaa" 0,20-0,90€ kysely ja kun on 10€ täynnä voi tilata lahjakortin presentcard-sivulta.
Olen nyt kaksi kertaa saanut lahjakortin, niin uskon suositella sivustoa. Viimeksi tilasin lahjakortin Hennesille, koska siellä oli yhdet legginsit, jotka halusin. :nolo:
"Tienaaminen" kyllä kestää jonkin aikaa ja myös lahjakortin saaminen, mutta aika pienellä vaivalla (jotkut kyselyt kestää kyllä yli 10 min.) saa jotain pientä kivaa itselle tai voihan lahjakortin antaa myös lahjaksi. :D
ja miksi sinä
olet aina niin surullinen
iisa

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 28 Marras 2014 08:38

^ Minäkin olen ainakin jossain kuluttajapaneelissa. Olen saanut sieltä kerran yhden tutkimmuksen takia jopa 90 euron lahjakortin tuonne mainittuun PresentCardiin. Ongelma on vaan se, etten osaa käyttää sitä mihinkään järkevään. :virne: Tilaan sillä varmaan levyjä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 02 Joulu 2014 17:58

Mä oon huutopaneelissa ja yhdessä toisessakin. Molemmista oon saanu presentcard-lahjakortteja. Oon huutopaneelin kautta myös lahjottanut niitä palkkioita hyväntekeväisyyteen sekä siirtänyt omalle paypal-tilille. Eihän noista paljoa saa, mutta ei se kyselyihin vastailu kovin vastenmielistäkään ole.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja damn » To 04 Joulu 2014 20:17

Nyt voikin sitten kunnolla aloittaa penninvenyttämisen, aloitin nimittäin opintolainan takaisin maksamisen ja tavoitteena on maksaa niin paljon ja niin nopeasti kuin vain tililtä irtoaa. Viimeisen vuoden-parin aikana olen ostellut paljon vaatteita ja tavaraa kotiin, nyt kun näitä tärkeinpiä päivityksiä kotiin on tehnyt, niin tärkeimmät asiat pitäisi olla hankittuna ja voi ja pitääkin hillitä ostamista ja käyttää aiemmin tavaraan mennyt raha lainan maksuun. Katsotaan miten osaan vähentää shoppailua, tässä on kerennyt jo tottua siihen, että aina tulee ostettua kivoja vaatteita yms kun niitä on nähnyt(ja toisaalta vaatekaappini on niitä tarvinnutkin, sillä olen sisältöä uusinut rankalla kädellä käyttökelvottomasta käyttökelvolliseksi).

Ruokaostoksissa olen aina ollut melko säästäväinen, kaupasta mukaan on lähtenyt lähinnä tarpeelliset asiat ja syön aika monipuolisesti suht edullista kotiruokaa. Tuolta saralta ei siis ihan kauheasti pysty nipistämään. Suurin kulu on viihteellä käyminen, mutta sekin on kyllä huimasti vähentynyt kun käy töissä ja viikolla ei jaksa/pysty ja viikonloppuna olisi mielellään toisen illoista selvinpäin, ettei ne ainoat vapaapäivät menisi darrassa. Sieltä pystyisi kuitenkin karsimaan rahaa, monilla kavereillani on tapana istua baarissa päivästä aamuyöhön ja minä usein mukana. Kyllähän siinä rahaa palaa jos on 12h baarissa, vaikka monesti käydään edullissa baareissa, happy hourit yms. Aloiteltaisiin edes jonkun luona kun kaikki kuitenkin keskustassa asuvat. Tämä on asia josta voi säästää kuukaudessa usean kympin ja tiiän ettei kavereillani ole sen enempää rahaa kuin minullakaan.

Tuntuu aika tympeältä laskeskella koko ajan rahoja vaikka käy töissä, mutta ihanaa olisi olla mahdollisimman pian velaton. Fiksu jos olisin ollut, niin olisin maksanut velkaa jo aiemmin takaisin esim perintöä saadessani, mutta... Tästä hieman viisastuneena en enää heitä rahaa ihan samalla tavalla hukkaan.
damn

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 04 Joulu 2014 20:39

En tiedä onko mun tilanne köyhäilyä vai ei, mutta nyt testataan venyttämisen jaloa taitoa.
Mulla on vuoden loppuun asti 50e rahaa.
Ei oo häävisti. Vinkkejä lähes ilmaisista ruokavaihtoehdoista otetaan vastaan :epäilevä:
Ite olen ihan umpikujassa ideoiden suhteen. Kissat pitää ruokkia tuosta rahasta myös.

Niinsanotusti pattitilanne. Onneksi on joulu, jonka voi rehellisesti loisia porukoilla. Miinuspuoli on se, etten voi sietää jouluruokaa. :keijo: :tilt:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 04 Joulu 2014 22:22

Kibs. :paijaus: :halitus:

S-marketeissa on 8.12. asti porkkanat, lantut ja punajuuret 0,95/2kg pussi. Jos siis läheltäsi löytyy S-market, kannattaa ainakin tuo tarjous hyödyntää. Niistä saa ainakin hyviä sosekeittoja.

Jos linssejä löytyy kaapista, kasvishernari olisi suht edullinen ruoka. Hernepussi (500g) maksaa alle euron. Ja voi ne linssit jättää periaatteessa poiskin. Herne on melko hyvä proteiininlähde kuitenkin...
marenkienkeli kirjoitti:Hernaripäivä. Nomnom. :kuola:

Itsetehty hernari on kyllä hyvää ja edullista. Erityisesti kasvisversiona, sillä lihahan on sikahinnoissa (ehe ehe).

Marengin kasvishernari

500 g kuivattuja herneitä
2 l vettä
3 sipulia
n. 9 pienehköä valkosipulinkynttä
1 iso porkkana (tai 2-3 pientä)
1 kasvisliemikuutio
1/2 tl mustapippuria
suolaa
3 dl punaisia linssejä
1,5 tl meiramia

Liota herneitä vedessä yön yli (tai kymmenisen tuntia).
Keitä herneitä 1,5 tuntia.
Lisää pilkotut porkkana, sipulit, valkosipulinkynnet, kasvisliemikuutio, mustapippuri ja suolaa.
Keitä 30 min.
Lisää linssit ja keitä vajaa 10 min (etteivät linssit mene täysin muhjuksi). Laita levy kiinni.
Lisää meirami ja anna keiton jäähtyä hieman ennen tarjoilua

Nyt voisi olla myös hyvä hetki syödä pakastin tyhjäksi? Löytyisikö sieltä joidenkin päivien ateriat/aamupalat/naposteltavat tms.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 04 Joulu 2014 22:44

Pakkasessa on tällä hetkellä vain sieniä ja marjoja. Ajattelin käyttää niitä, mutta ei ne ihan sellaisinaan riitä.
Hyvä vinkki tuo hernari ja s-marketin tarjous! Pitääkin ruinata viikonloppuna kyyti sinne. Porkkanoita ja punajuuria on kiva tehdä. Sen lisäksi mulla on kaapissa niitä erilaisia papuja, joista varmaan saa myös tehtyä jotain.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja damn » Ti 15 Syys 2015 20:55

damn kirjoitti:Nyt voikin sitten kunnolla aloittaa penninvenyttämisen, aloitin nimittäin opintolainan takaisin maksamisen ja tavoitteena on maksaa niin paljon ja niin nopeasti kuin vain tililtä irtoaa.

No ei nyt kauhean hyvin ole onnistunut penninvenyttäminen, koska muutettiin silloin huhtikuussa poikakaverin kanssa yhteen ja siinähän sitten maksoi vanhan kämpän vuokrat, takuuvuokran ja uuden kämpän vuokran, ostettiin sohva ja vaatekaappi ja tietokonekin levahti, niin pakko oli ostaa uusi. Siinä sivussa olen kyllä yrittänyt maksella opintolainaa miten pystyn. Penninvenyttäminen on vaikeaa, kun asuu ihmisen kanssa, joka ei yritä venyttää penniä. Itse yritän kauppareissuillani ostella kaikkea edullista ja tehdä edullisia ruokia. En ole nyt ollut kovin paljoa baareissa ja shoppaillutkin vaatteita paljon vähemmän. Poikakaveri taas ostelee mitä huvittaa jos on rahaa ja haluaisi tehdä kaikkea mikä maksaa ja käydä ulkona syömässä.

Tuntuu, ettei minun rahani riitä yhtään niin hyvin kuin ennen. Nytkin kaikkien laskujen, opintolainamaksujen yms jälkeen minulla on x-määrä rahaa, joka ennen yksin asuessa olisi riittänyt pakollisiin menoihin seuraavaan palkkaan asti, mutta nyt tiedän, että johonkin se raha hupenee ja loppuu kesken. Hermot kireellä,kun lasken koko ajan rahoja. Eikä tähän helpotusta oo näkyvissä, koska oli puhetta että alettaisiin asuntosäästää, sillä haaveissa on oma talo. Siitä vasta lystiä tulee :huoh:.
damn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 15 Syys 2015 22:22

:paijaus: Toi on kyllä vaikeaa. Eksän kanssa meillä oli ihan erilaiset rahankäyttötottumukset. Ihmettelin hänen ostoksiaan (opintolainalla uusi tv, vaikka vanhakin toimi ym.). Ei vaan mennyt mun jakeluun, miksi joku voi ajatella niin eri tavalla.

Onneksi Miehekkeen kanssa rahankäyttötottumukset ovat samanlaiset. Molemmat ovat säästeliäitä, joten rahasta ei ikinä riidellä. Nykyään toki jää säästäväisen elämäntavan ansiosta sen verran käteenkin, että kun tekee mieli syödä kalliisti tai ostaa mekko, ei tarvitse murehtia. Mutta tässäkin tärkeää on se, että tuhlaaminen ei ole mikään normaali käytäntö meillä, joten välillä voi hullutella. Kumpikaan ei edes tykkää matkustella ulkomaille, joten siinä säästyy rutkasti rahaa. Työmatkat riittävät mulle hyvin. :tilt:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 16 Syys 2015 11:24

Damn, olisiko mahdollista pistää yhteinen tili, mihin molemmat laittaa rahaa menoja varten ja siten molemmilla olisi omaa rahaa, josta voisi säästää itseään varten ja toinen voisi käyttää rahansa sitten miten haluaa.
Jos saisitte sovittua yhteisesti mitä varaatte ruokaan, vuokraan ja muihin menoihin. Näin voisi myös huomauttaa että ne rahat mitä siellä on pitää riittää jne. Myös näin voisi ehkä osoittaa sen mitä asuntosäästäminen vaatii.

Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 14 Marras 2015 17:57

Ainakin Prismoissa punajuuret ja lantut tarjouksessa. Vajaa 1 €/2kg.

Tuli tässä tehtyä punajuurikeittoa. Erinomaisen makuista ja kaupan päälle aika halpaakin. Ajattelin tehdä laskelmat kokonaisten pakettien mukaan, sillä tiukassa tilanteessa ei paljon auta, jos myöhemmin voi aineksia käyttää.

Punajuuret: 2kg: 1€
sipulit: 3 kpl: n. 0,5€
valkosipulinkynnet: 0,3 €
Pun. linssit: 1,5 €
2x4 dl kookosmaitoa (rasvainen ja vähärasvainen): 3,2 €
Juustokumina: 1€
Korianteri: 1 €
Kasvisliemikuutiot: 1,5 €

4 litraa ihanaa ( :kuola: ) keittoa. Hintaa 10 €. Arvioisin, että tuosta saa 2 ihmistä syötyä 4 kertaa. Annoksen hinta siis 1,25 €.
Linssejä, vakosipulin kynsiä, liemikuutioita ja mausteita jää yli. Kookosmaito on aika hintava komponentti...
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 02 Helmi 2016 22:14

Laitan tämän nyt tänne, kun varsinaista vinkkiketjua ei kai ole.

Nyt on kuulkaa löytynyt paras uuninpuhdistusaine, joka on halpakin! :jami: Palasokeri! :tipahdus:

Kostuta palasokeri (Kannattaa ostaa sitä, joka ei niin helposti hajoa, lue paketista.) ja hankaa uunin pintoja. Toista niin monta kertaa kuin on tarvetta. Pyyhi kostealla sokerimurut pois. Meillä uunin pohjan puhdistukseen riitti 3 sokeripalaa, vaikka siellä oli paikoin mustaa karstaakin.

Kaasu-uuniin en ole oikein uskaltanut tavallisia uuninpuhdistusaineita laittaa, joten tuo vinkki tuli ainakin itselle tarpeeseen. Eipä tarvitse enää ostaa uuninpesuaineita, kun sokeripala on helpompi ja myrkyttömämpi vaihtoehto!
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aranwe » Ke 03 Helmi 2016 00:38

Sokeripalalla voi putsata myös perinteisen hellan levyt, tosin IMHO se ei ollut kamalan tehokas tapa siihen. Kunnon puhdistusaine toimi paremmin, mutta kunnon liotus oli ihan paikallaan.
Aranwe

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä