skray kirjoitti:Pari kuukautta sitten pistin myös mandariinista siemenen purkkiin ja nyt se on hieman jo
kasvanut.
Muutama viikkoa sitten ostin granaattiomenan maistellakseni. Samalla otin muutaman siemenen talteen ja pistin ne purkkiin mullan seuraksi. Nyt niistä on jo kasvanut pikkuruisia kasveja, jotka näyttävät mielestäni
hassuilta. En uskonut että näin moni kasvaisi.
Täten voinen kertoa, että mandariini ja granaattiomenat ovat kuolleet. Greipit porskuttavat jotensakin hyvin, niistä mulla onkin enemmän asiaa tässä.
Greippini ovat siis ihan hyvin kasvaneet ja kaikkea, mutta talven aikana ne alkoivat yhtäkkiä kummasti tiputtaa lehtiään ja muuttuivat rutikuiviksi ja ruskeiksi latvoista. Kastelin tasaisin väliajoin, mielestäni ihan sopivilla määrillä ja sopivin väliajoin, laitoinkohan kerran-kaksi ravinnettakin veden mukana. Lehtien tiputtelu alkoi juuresta ja samalla siinä paksuuntui se varsi, joten ajattelin sen vain johtuvan puumaisemmaksi muuttumisesta.

Jossain vaiheessa talvea toisessa greipissäni oli vain yksi lehti ja toisessa pari hassua.
Nyt kevään mittaan, varsinkin nyt alkukesästä, ne alkoivat taas kasvattaa uusia lehtiä ja oksia, mutta latvat ovat edelleen hieman kuivat. Viime keväänä greippini saivat uudet mullat, tänä keväänä ne jäivät vielä vanhoihin.
Onko kellään hajua mistä tämä kuivuminen siis on voinut johtua ja mitä asialle voi tehdä?
Kuvia mulla ei tietenkään ole, kun en ole tajunnut ottaa.

Lisäksi opin uutta peruskaktuksista, joita opin nyt kutsumaan vanhoiksipojiksi.

Lisäksi niistä kuulemma tulisi nyppiä pois nuo "lisäpallot" mitä kasvaa ja laittaa ne omiin purkkeihinsa tai heittää pois. Omia palleroitani en ole vielä ottanut pois, mutta ehkä otan ne pois kun jaksan. Luin netistä jutun (en löydä sitä enää, vaikka eilen sen vasta luin), jossa kerrottiin että Iissä jonkun pariskunnan kaktus on ollut heillä jo parikymmentä vuotta ja nyt se kukkii. Siinä on monta isoa vaalenapunaista kukkaa, niissä on varsi, joka tulee kaktuksen kyljestä. Tästä innostuneena voinen kertoa, että oma vanhapoikani kukki ensimmäisen (ja tähän mennessä viimeisen) kerran jo ollessaan noin 3-5-vuotias, en muista tarkkaa ajankohtaa enää. Sillä kertaa kukkia oli vain yksi. Olen kasvattanut oman vanhanpoikani ihan pienestä pallerosta (kyseinen kaktus muuten näkyy tuossa yhdessä kuvassa aiemmassa viestissäni) ja nyt odotan, josko se alkaisi kukkia taas. Se on ollut mulla nyt noin 17 vuotta.