Kukkaset ja muu vihreä

Re: Kukkaset ja muu vihreä

ViestiKirjoittaja Deni » La 03 Tammi 2009 16:50

Mun kukkamäärä taisi ainakin puolittua muutossa.

Osan heitin roskiin, kun en jaksanut enää katsella niitä, osan vein työkaverille, muutamia tapoin vahingossa, esimerkiksi pudottamalla olkapään korkeudelta suoraan lattialle pakatessa, ja pari näyttää laittaneen tosissaan pahakseen ympäristönvaihdoksen. Muratti kuoletti kaikki lehtensä, enkä tiedä, saanko sitä enää tokenemaan. Orkidea karisti kukkansa, mutta sen suhteen elätän vielä toivoa. Kultaköynnöksestä katoin julmasti ainakin kolmen metrin rönsyt pois, kun se oli päässyt vähän villiintymään verhokiskojen päällä enkä jaksanut selvitellä sitä viidakkoa.

Mut sitkeimmät kitkuttaa, ja onpahan hyvä tekosyy hankkia keväällä uutta hullun lailla. :)
What's so amazing about really deep thoughts?
Deni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 03 Tammi 2009 20:48

Olin reilu kaksi viikko poissa kotoa ja orkidealleni oli käynyt sinä aikana köpelösti. Siinä ei ole enää yhtään kukkaa tai nuppua jäljellä. Täytyy kyllä myöntää, että se taisi olla kolme viikkoa ilman vettä. Ehkä se vielä tuosta toipuu. Eikä mua oikeastaan haittaa, vaikka ei toipuisikaan. En ole oikein kukkaihmisiä. :sori: Onhan ne ihan nättejä, mutta en vain jaksa hoitaa niitä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Pe 30 Tammi 2009 13:52

Varmoja kevään merkkejä ilmassa. Huonekasvien hoito on alkanut taas kiinnostamaan.

Parvekkeelle syksyllä unohtunutta isoposliinikukkaa lukuunottamatta kaikki kasvit ovat hengissä, suurin osa jopa melko hyvässä kunnossa. Pölyä tosin on kertynyt lehtien pinnoille ja ajattelin viedä kasvit joku päivä suihkuun.

Kaappeja penkoessa löysin tuntokasvin siemeniä. Pakkausvuosi on 2005 ja epäilin, etteivät ne idä. Nyt neljä päivää kosteassa mullassa muovin alla oltuaan yli puolet osoittaa elon merkkejä. :D
Loput siemenet voisin lahjoittaa sukulaisperheen lapsille. Idättämisen riemun lisäksi tuntokasvi voisi kiinnostaa heitä siitä syystä, että kasvin lehdet menevät suppuun kosketuksesta.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 30 Tammi 2009 18:14

Voiko sisäkukkien multaan laitta madon? :keijo:

Jos se möyhisi ja pöyhisi hyvin sitä multaa. Ainakin kasvimaassa sanotaan matojen olevan hyväksi. Ja tuon mandariinipuun multa alkaa olemaan aika tiivistä tavaraa, niin tälläinen ajatus tuli mieleen.

Ei, en aio vaihtaa multaa. :virne:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Deni » Ke 25 Helmi 2009 23:56

Mutta eikö madon laittaminen kukkapurkkiin ole... madon rääkkäystä? :kauhistunut:

On se varmaan lievempi kohtalo kuin ongenkoukkuun joutuminen, mutta..

Mä olen vaihtanut mullat kaikille huonekasveille jotka näyttivät olevan sen tarpeessa. Lisäksi ostin puolivahingossa ihmepensaan ja pari nättiä punaista ruukkua, katkaisin kirjovehkani varren kun se näytti taas olevan kaatumassa ja tuikkasin latvuksen takaisin multaan juurtumaan. Säästin sen juurakkopätkänkin, kun siitä viimeksi versoi komea uusi puska joka muutti kaverille kun siellä oli paremmin tilaa. Saas nähdä. Kohta loppuu tila, ellen pian saa koukkuja kattoon amppeleita varten. Tänään ostin mustanmerenruusun käpyjä ja istutin ne kahteen ruukkuun, kun iski ihan hirveä nostalgia - mulla oli nimikko-mustanmerenruusu lapsena ja oon haikaillut sellaista jo pidemmän aikaa. Lapsuuden kukka oli kyllä punainen, ja mä ostin tänään sinisiä ja valkoisia, mutta kuitenkin.

Vielä kun onnistuisin hillitsemään itseni niin etten tänä vuonna täyttäisi kaikkia pöytiä siemenlaatikoilla vaan malttaisin odottaa ja ostaa parvekekukat vasta taimina.
Deni

ViestiKirjoittaja Nugat » To 26 Helmi 2009 16:17

Deni kirjoitti:Mutta eikö madon laittaminen kukkapurkkiin ole... madon rääkkäystä? :kauhistunut:

Noku emmietiiä. :pepsodent: Tuskin mato tajuaa, että se mökii siellä ympyrää päivät pitkät. :friikki: Ja matohan sy multaa.
Hmm. :riips: Jos mato syö samaa multaa monta kertaa peräkkäin, niin mitä silloin tapahtuu? Katoavatko mullasta jotain tärkeitä ainesosia, mitä mato tarvitsee?

Ja ja ja jos ois ihan pienen pieni mato vain? :pepsodent:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 26 Helmi 2009 19:09

Siis mä olen kyllä saanu sen käsityksen, että madot syö lehtiä ja muita kasvinosia. Eli ne siis hajottaa kuolleita kasvinosia ja muodostaa niistä multaa. Eli eivät siis syö multaa. Todennäköisesti kukkaruukkuun laittamasi matonen siis kuolisi varsin nopeasti. Saatan olla väärässäkin, mutta syytän siitä yläasteen biologian opettajaani. ;)
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Nugat » To 26 Helmi 2009 19:17

Jorssi kirjoitti:Siis mä olen kyllä saanu sen käsityksen, että madot syö lehtiä ja muita kasvinosia. Eli ne siis hajottaa kuolleita kasvinosia ja muodostaa niistä multaa. Eli eivät siis syö multaa. Todennäköisesti kukkaruukkuun laittamasi matonen siis kuolisi varsin nopeasti. Saatan olla väärässäkin, mutta syytän siitä yläasteen biologian opettajaani. ;)

No jos se on sitten niin. :) Mä en muista ollenkaan, mitä biologian opettajat ovat madoista puhuneet.
Tuon mullan syömisen ajattelin niin, että kun mato menee siellä maan sisässä ja popsii tiensä eteenpäin, et se niinkö samalla syö, ja siten sitten möyhii multaa. :pepsodent:

Kun mummot sanoo, että kasvimaassa on hyvä olla multaa. Eiku matoja. Eiku hei! Olikos se sittenkin kompostissa? :keijo: Sitten Jorssi puhuu vallan järkeviä.

:sekopää:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Pvi » Pe 27 Helmi 2009 00:33

Nyt on pakko tunnustaa, että olen lukenut kirjaa nimeltä Ecology of earthworms.
Siinä ei pohdittu matosen taipuvaisuutta ahdistukseen kukkapurkkivankeudessa,
mutta oli laitettu kasaan erinäisiä tieteellisiä julkaisuja madoista, niiden elosta
ja vaikutuksesta ympäristöönsä.
Nörttiyteni tunnunstaen voin todeta niin Jorssin Nugaan kuin mummonkin olleen
omalla tavallaan oikeassa mato-olettamuksineen.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ma 09 Maalis 2009 12:16

Viherpäivitystä. Edellisen postauksen jälkeen verigreippi kuivui pystyyn. Vaikutti vehreältä loppuun saakka, mutta lähempi tarkastelu paljasti reppanan kuivuneen lehtineen kaikkineen. Nyt on kasvamassa muutama sitruunantaimi korvikkeena.

Osan kasveista pistin isompiin ruukkuihin ja anopinhampaan jaoin. Olisi pitänyt tehdä tuo jo aiemmin, anopinhampaan ruusukkeet olivat venähtäneet pituutta valosta kilpaillessaan. Yhdelle vanhalle ja pitkäksi viruneelle lehtikaktukselle annoin raa'an käsittelyn napsimalla pisimmät kasvustot pois. Reppana ei näyttänyt enää ollenkaan hyvältä. Jää nähtäväksi toipuuko se murjonnasta ja alkaa kasvamaan normaalisti vai kuoleeko kokonaan.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Sippura » Ma 09 Maalis 2009 13:54

Voi että, olis aivan ihanaa hankkia näin kevään kunniaksi joitain upeita
viherkasveja kotia sulostuttamaan, mutta ne kaksi karvaista duracell-
elukkaa, jotka säntäilevät huoneesta toiseen ja tassuttavat kaiken tiel-
tään estävät moiset hankinnat.

Meillä on tällä hetkellä tasan yksi viherkasvi kotona, täytyy varmaan naut-
tia siitä niin kauan kunnes kissat on kasvaneet ja saaneet vähän järkeä
päähänsä :virne:

Eilen kun käytiin sukuloimassa, niin vietiin tuliaisiksi tylsän kahvipaketin
sijaan kaunis, keltaisia gerberoita sisältänyt kimppu. Piristi omaakin miel-
tä nähdä niin nätti kimppu ja vielä paremmalle mielelle tuli kun sen sai an-
taa emännälle tuliaisiksi :D
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Deni » Ke 11 Maalis 2009 03:07

Mustanmerenruusut on itäneet. :jami:

Nyt kun vielä saisin niistä kasvamaan samanlaisia hullun lailla kukkivia tuuheita puskia kuin mitä mä muistan lapsuudestani...

Juoru sen sijaan näyttää pahastuneen kovasti mullanvaihdosta. Saa nähdä, kuoleeko se nyt pois kokonaan - mikä ei sinänsä olisi suuri menetys, typerä rämpylä se on aina ollutkin. Mutta kun mä luulin että se olisi luokkaa ikikestävä... näköjään ei.
Deni

ViestiKirjoittaja damn » Ke 11 Maalis 2009 21:46

Vaihdoin kukkiin mullat tällä viikolla ja laitoin pari kukkaa kokonaan uusiin ruukkuihin. Nyt pitää vaan toivoa, että uusi multa ja valoisuuden lisääntyminen saisivat kukat vähän piristymään. Omat viherkasvit voivat hyvin kuten aina, mutta siskon kukat eivät vaan menesty minun hoidossa. Etenkin kahvipensas on varsinainen murheenkryyni, kun se olisi tosi kaunis ja kiva kasvi, mutta en osaa hoitaa sitä :( . Pitäisi heittää pari muutakin kasvia menemään, kun eivät näytä enää kovin elinvoimaisilta.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Aurora B. » La 09 Touko 2009 18:02

Heipä hei, forden viherpeukaloiset. Olisi kysymys: ostin pari pussia chilinsiemeniä, siitä huolimatta, että pussin takana luki istutusajaksi tammi-maaliskuu. Jos mä ne nyt pistän multiin, niin onko turha toivoa edes paria hedelmää täksi vuodeksi? Aikomus on laittaa ne kasvihuoneeseen, jahka saan sen kasvihuoneen rakennettua :tilt:

Ostin chileille kasvihuonekaveriksi kirsikkatomaatinsiemeniä, läjän yrttejä ja sokeriherneitä tulevaan hyötypuutarhaan. Katsotaan, kuinka keskellä kämmentä se viherpeukalo oikein onkaan :keijo:

Ai niin, ja puutarhaan tulee muutenkin jossain vaiheessa isoja muutoksia. Pieni mansikkatarha, kirsikkapuu, alppiruusuja, ainakin. Ehkä. Niin sitä piti vielä kysymäni, olisiko forden hortonomeilla vinkkiä varjoisassa viihtyvistä kasveista? Jotain vyötärön korkeudelle tai hieman yli kasvavaa, joka sopisi alppiruusujen taakse vähän niin kuin taustaksi. Ei mielellään mitään havukasvia. Mä olen niiiiiiiin surkia näissä...

Etukäteen vinkeistä kiittäen ja kumartaen, kotipuutarhan horrornomi.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Galileo » Su 10 Touko 2009 18:54

Aurora B. kirjoitti:Heipä hei, forden viherpeukaloiset. Olisi kysymys: ostin pari pussia chilinsiemeniä, siitä huolimatta, että pussin takana luki istutusajaksi tammi-maaliskuu. Jos mä ne nyt pistän multiin, niin onko turha toivoa edes paria hedelmää täksi vuodeksi? Aikomus on laittaa ne kasvihuoneeseen, jahka saan sen kasvihuoneen rakennettua :tilt:

Kyllä pitäisi yksi sato ehtiä tulemaan. Sadon kokoa en uskalla arvata. Itse laitoin kanssa vasta pari-kolme viikkoa sitten itämään ja nyt on sievät viiden sentin versot keittiössä.
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja hookoo » Ma 11 Touko 2009 16:20

Olin tuossa jonkin aikaa sitten reissussa ja pyysin äippää kastelemaan kukat. No hänpä ei päässyt, joten pisti iskän asialle. Ja, noh.. kukat oli vielä kaksi viikkoa sen jälkeenkin kosteita. Auringonkukkaa olin laittanut tuota ennen kasvamaan ja kaikki pienet alut tuossa tietysti nuutuivat. Ajattelin ajan korjaavan vahingon, mutta näin ei valitettavasti käynyt. Saivat kaverikseen vaan kasan ärsyttäviä, pieniä pörriäisiä. Heitin raadon pois, mutta öttiäiset vaikuttavat jääneen pörräämään.
Mikä avuksi? Ei kai nuo nyt mene valtaamaan kaikkia muita kasveja?
hookoo

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 11 Touko 2009 17:51

Ovatko pörriäiset banaanikärpäsiä vai joitain muita ötököitä. Meillä oli entisen kämppiksen kasvien takia banaanikärpäs ongelma. Ainakin mullan päälle ladotut kivet auttavat ilmeisesti jonkin verran asiaa, samoin mäntysuopaliuoksen suihkuttelu. Vahingossa havaitsimme myös, että kun kupin pohjalle jättää tilkan makeaa mehua, seuraavana päivänä siellä on huomattava määrä banaanikärpäsiä. :p

Mua ei sinäänsä kuitenkaan kannata kuunnella, kun kukkien hoitamiseni on mitä on. :virnu:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 11 Touko 2009 18:32

Pikkupörriäisiin tehoaa viinietikka-ansa. Pullon pohjalle punaviinietikkaa tai omenaviinietikkaa ja tiskiainetta. Huumaava haju houkuttelee elukat, jotka eksyvät pulloon eivätkä löydä tietä pois ja lopulta tipahtavat ja hukkuvat hedelmäiseen ansaan. :muahaha:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Jorssi » Ti 12 Touko 2009 02:39

Lyyra kirjoitti:Pikkupörriäisiin tehoaa viinietikka-ansa. Pullon pohjalle punaviinietikkaa tai omenaviinietikkaa ja tiskiainetta. Huumaava haju houkuttelee elukat, jotka eksyvät pulloon eivätkä löydä tietä pois ja lopulta tipahtavat ja hukkuvat hedelmäiseen ansaan. :muahaha:
Ei sitä välttämättä pulloon tarvi laittaa. Ihan tavallinen muki/lasikin käy. Ja tavallinen etikkakin käy. Jostain olen kuullut, että ansa perustuu siihen, että etikan haju houkuttaa banaanikärpäset litkun äärelle ja sitten pinnalla oleva astianpesuaine aiheuttaa jonkinlaisen pintajännityksen, jolloin asetuttuaan nesteen päälle seisomaan, ei banaanikärpäsparka enää pääse siitä irti.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja skray » Ma 15 Kesä 2009 14:51

Hih, mä oon tässä kasvatellut erinäisissä purkeissa kaikenlaisia hedelmänsiemeniä pikkukasveiksi. Käytännössä tämä tapahtuu niin, että tyhjään purkkiin multaa ja siihen sen siemen tai siemeniä hedelmästä, jonka juuri äsken söin. :keijo:
Sitten kastellaan silloin tällöin ja seurataan, alkaako purkissa tapahtua mitään vai kannattaako hylätä koko kasvatusoperaatio. Tähän mennessä kaikki siemenet on alkaneet itää ja kasveja pukkaa joka purkkiin.

Viime vuonna pistin greipinsiemeniä purkkiin ja nyt ne näyttää kivoilta.
Yhden vein jo kaverillekin, katotaan kumpi osaa paremmin kasvattaa greippipuuta. :virne:

Pari kuukautta sitten pistin myös mandariinista siemenen purkkiin ja nyt se on hieman jo kasvanut.

Muutama viikkoa sitten ostin granaattiomenan maistellakseni. Samalla otin muutaman siemenen talteen ja pistin ne purkkiin mullan seuraksi. Nyt niistä on jo kasvanut pikkuruisia kasveja, jotka näyttävät mielestäni hassuilta. En uskonut että näin moni kasvaisi. :tilt:

Saas nähdä mitä näistä nyt sitte tulee, voin raportoida tänne sitten taas kun keksin jotakin uutta kokeiltavaa. :)

Tähän loppuun vielä tämmönen yleiskuva pikkuruisesta kukkapöydästäni, jossa nyt majailee näiden hedelmäkokeilujen lisäksi muutama kaktus, tuo yksikin on kasvattanut viimeisen vuoden aikana kolme pientä palleroa kylkeensä ja lisää tuntuu kasvavan koko ajan. Katotaan koska ne alkaa tippua ja haluaa omaan purkkiinsa. Vai tuleeko mulle tänne sellanen valtava länkkärileffa-aavikkokaktus, joka haarautuu hienosti moneen suuntaan. :virne:
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 05 Huhti 2010 23:01

Nythän on melko varmasti ja toivottavasti kevät, joten asioita alkaa kasvaa. :tilt:

Tuli äkkiä mieleen, että voisi kasvatella syötäväksi sopivia versoja ikkunalaudalla, nyt kun siinä oli pääsiäisohraruohokin ja oli kivaa kun jotain kasvoi. Auringonkukansiemeniä voisi kokeilla ainakin, ja miksei herneitäkin, herneenversot on hyviä. Harmi vaan, että mulla ei ole kuin kuorittuja auringonkukansiemeniä, joten pitää luultavasti odottaa siihen saakka, että ehdin hankkia jotain istutettavaksi sopivaa. Vai kävisivätköhän kuorettomatkin? :raps: Kärsimätön haluaisi kokeilla heti, koska muuten voi käydä niin, että olen myöhemmin jo unohtanut koko idean ja sitten ne versot jää saamatta. :keijo:

Lisäksi voisi olla kiva kokeilla chilin kasvatusta siemenestä saakka. Olisi tosin sääli, jos se epäonnistuu. Viime vuonna mulla oli torilta ostettu valmiiksi kasvatettu chilintaimi parvekeruukussa ja se tuotti satoa koko kesän niin, että chilejä jäi vielä syksyllä kuivattavaksikin. Mistä chilinsiemeniä yleensä saa? Jostain muualtakin ehkä kuin tilaamalla nettikaupasta tai kaapimalla kaupan tuoreesta chilistä, näitä vaihtoehtoja kun monesti näytettiin googlaamillani sivuilla ehdotettavan?
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 06 Huhti 2010 12:51

Itselläni chili on kasvattanut 3cm:n taimet, kun istutin ne ehkä 4 viikkoa sitten.
Viime kesän chileistä otin siemenet ja annoin kuivua jääkaapissa. Ei välttämätöntä mutta siellä hyvässä säilössä. :virne:
Eikä niitä siemeniä oikein myydä muualla kuin tuoreena kuoren sisällä tai netistä erikoisempiakin laatuja.

Enkä usko että kuoritut auringon kukan siemenet itäisivät. Lintulaudan alta vain kerämään pudonneita siemeniä. :virne:

Ja jos jotain halua kasvattaan niin vihanneskrassi voisi olla vaihtoehto?
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja skray » Ti 22 Kesä 2010 15:24

skray kirjoitti:Pari kuukautta sitten pistin myös mandariinista siemenen purkkiin ja nyt se on hieman jo kasvanut.

Muutama viikkoa sitten ostin granaattiomenan maistellakseni. Samalla otin muutaman siemenen talteen ja pistin ne purkkiin mullan seuraksi. Nyt niistä on jo kasvanut pikkuruisia kasveja, jotka näyttävät mielestäni hassuilta. En uskonut että näin moni kasvaisi. :tilt:

Täten voinen kertoa, että mandariini ja granaattiomenat ovat kuolleet. Greipit porskuttavat jotensakin hyvin, niistä mulla onkin enemmän asiaa tässä.

Greippini ovat siis ihan hyvin kasvaneet ja kaikkea, mutta talven aikana ne alkoivat yhtäkkiä kummasti tiputtaa lehtiään ja muuttuivat rutikuiviksi ja ruskeiksi latvoista. Kastelin tasaisin väliajoin, mielestäni ihan sopivilla määrillä ja sopivin väliajoin, laitoinkohan kerran-kaksi ravinnettakin veden mukana. Lehtien tiputtelu alkoi juuresta ja samalla siinä paksuuntui se varsi, joten ajattelin sen vain johtuvan puumaisemmaksi muuttumisesta. :keijo:
Jossain vaiheessa talvea toisessa greipissäni oli vain yksi lehti ja toisessa pari hassua.
Nyt kevään mittaan, varsinkin nyt alkukesästä, ne alkoivat taas kasvattaa uusia lehtiä ja oksia, mutta latvat ovat edelleen hieman kuivat. Viime keväänä greippini saivat uudet mullat, tänä keväänä ne jäivät vielä vanhoihin.

Onko kellään hajua mistä tämä kuivuminen siis on voinut johtua ja mitä asialle voi tehdä?

Kuvia mulla ei tietenkään ole, kun en ole tajunnut ottaa. :keijo:

Lisäksi opin uutta peruskaktuksista, joita opin nyt kutsumaan vanhoiksipojiksi. :keijo: Lisäksi niistä kuulemma tulisi nyppiä pois nuo "lisäpallot" mitä kasvaa ja laittaa ne omiin purkkeihinsa tai heittää pois. Omia palleroitani en ole vielä ottanut pois, mutta ehkä otan ne pois kun jaksan. Luin netistä jutun (en löydä sitä enää, vaikka eilen sen vasta luin), jossa kerrottiin että Iissä jonkun pariskunnan kaktus on ollut heillä jo parikymmentä vuotta ja nyt se kukkii. Siinä on monta isoa vaalenapunaista kukkaa, niissä on varsi, joka tulee kaktuksen kyljestä. Tästä innostuneena voinen kertoa, että oma vanhapoikani kukki ensimmäisen (ja tähän mennessä viimeisen) kerran jo ollessaan noin 3-5-vuotias, en muista tarkkaa ajankohtaa enää. Sillä kertaa kukkia oli vain yksi. Olen kasvattanut oman vanhanpoikani ihan pienestä pallerosta (kyseinen kaktus muuten näkyy tuossa yhdessä kuvassa aiemmassa viestissäni) ja nyt odotan, josko se alkaisi kukkia taas. Se on ollut mulla nyt noin 17 vuotta.
skray

ViestiKirjoittaja Nugat » Ke 23 Kesä 2010 19:23

Mandariinipuussani on myös vähitellen tippuneet alimmat lehdet. Toivottavasti se ei enteile kuolemaa. :O: Nyt on varsi alkanut kyllä puutumaan. Ne alimmat lehdet ovat aina olleet vähän outoja. Ne oli ensimmäiset jotka syntyivät, mutta eivät kasvaneet pikkurillin päätä isommaksi tänä neljän vuoden aikana. Nyt uudemmat ja isoimmat lehdet ovat jo oikein isoja ja kasvaneet nopeasti.

En mä oikein tiedä miten tuota pitäisi hoitaa. Kastelemisen olen hoitanut silloin, kun lehdet ovat alkaneet vähän nuokkumaan. Tänä vuonna vaihdon ensimmäistä kertaa mullan ja ulkoistin. :keijo: Olisi kyllä kiva, että tuo säilyisi hengissä ja kasvaisi isoksi ja reippaaksi mandariinipuuksi. Muuten menee neljän vuoden uurastus harakoille. :keijo:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja skray » To 24 Kesä 2010 14:26

Nugat kirjoitti:En mä oikein tiedä miten tuota pitäisi hoitaa. Kastelemisen olen hoitanut silloin, kun lehdet ovat alkaneet vähän nuokkumaan. Tänä vuonna vaihdon ensimmäistä kertaa mullan ja ulkoistin. :keijo: Olisi kyllä kiva, että tuo säilyisi hengissä ja kasvaisi isoksi ja reippaaksi mandariinipuuksi. Muuten menee neljän vuoden uurastus harakoille. :keijo:

Samaa olen harrastanut mun greippien kanssa, tosin ulkoilemaan ne ei vielä ole päässyt, mutta tänä kesänä ajattelin ne parvekkeelle dumpata sitten kun on kuuma. Toivon, että lasitetun parvekkeen trooppiset olosuhteet muistuttavat niitä kodista ja saavat ne tokenemaan siitä, mikä niitä ikinä vaivaakaan. :keijo:
skray

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä