Tonttu nukahti äsken ihan itsekseen päiväunille! Vartissa!
Oli joo tutti ja unipupu mukana, mutta ilman mitään silittelyä, kanniskeluja ja tissittelyjä! Eilen onnistuin (lopulta pitkän taistelun päätteeksi taktiikkaa vaihtamalla) samalla tavalla ja tyyppi nukkui 2,5 tuntia, jonka jälkeen jouduin herättämään hänet, jotta saisi yölläkin unta.
Mun olisi pitänyt karaista itseni tässä päiväuniasiassa jo aikaa sitten, mutta jotenkin en vaan saanut aikaiseksi. Mulle tämä varmasti onkin vaikeampaa kuin pojalle.

Käytän nyt siis metodina pistäytymistä, koska sitä ovat monet kehuneet. Päikkyrutiinit ensin, poika sänkyyn, kauniita unia -toivotus ja pois makuuhuoneesta. Odotin minuutin ja menin käymään makkarissa, vaikkei poika kuin vähän kitissyt. (Jälkeenpäin mietin, ettei olisi ehkä kantsinut mennä, mutta en tahtonut, että tyyppi tuntee olonsa hylätyksi heti alussa.) Pään silitys, peittely, uudet unentoivotukset ja pois. Odotin taas minuutin (huuto yltyi) ja kävin rauhoittelemassa. Seuraavalla kerralla odotin minuutin ja 15 sekuntia (ne sekunnit tuntuu p-i-t-k-i-l-t-ä, kun poika huutaa kovasti) ja kävin taas kippaamassa tyypin makuulle ja toivottamassa kauniit unet. Seuraavalla kerralla odotin puolitoista minuuttia ja kävin taas kaatamassa pojan sänkyyn. Nyt jäin hetkeksi sängyn viereen seisomaan ja siitä pikkuhiljaa siirryin ovelle päin. Tyyppi nukahti!
Tuleville äityleille vinkkinä, että kannattaa opettaa se lapsi nukahtamaan itekseen ENNEN kuin se oppii seisomaan, koska sen jälkeen on pirun hankalaa saada pikkukaveri pysymään makuulla.

* * * *
Mulla oli raskausaikana neuvola noin kerran kuukaudessa plus ultrat (2 + yksi ylimääräinen päivystystarkistus) sairaalassa. Loppua kohden oli vähän tiheämmin.