Kakkavaippaketju

Re: Kakkavaippaketju

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 15 Helmi 2009 19:15

Katille ja perheelle onnittelut mun puolesta myös!

Tuli todella hyvä mieli tuosta viestistäsi. :D
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Vanilla » Su 15 Helmi 2009 20:04

Todella paljon onnea Katille ja miehelle perheenlisäyksestä! :D
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja Kaarina » Ma 16 Helmi 2009 12:13

Voi, sylintäydeltä onnea Katin perheelle! :D
Kaikki on hetken tässä.
Kaarina

ViestiKirjoittaja shaana » Ma 16 Helmi 2009 12:29

Täytyyhän sitä onnittelulla nakata täältäkin, Onnea Katin koko pesueelle lisääntymisestä! :superhymy:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 16 Helmi 2009 17:22

Onnea perheenlisäyksestä tältäkin suunnalta. :superhymy:
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Outolintu » Ma 16 Helmi 2009 20:26

Onnea täältäkin! :D
“I meant," said Ipslore bitterly, "what is there in this world that truly makes living worthwhile?"
Death thought about it.
Cats, he said eventually. Cats are nice.”
Outolintu

ViestiKirjoittaja Dnd » Ma 16 Helmi 2009 23:19

Täältä samoin!
Onko olemassakaan kokonaista totuutta?
Dnd
Outo marsilainen kivi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 17 Helmi 2009 10:35

Silläkin uhalla, että kunnioitettu kakkavaippaketju riistäytyy onnitteluketjuksi, haluan minäkin esittää sydämelliset onnittelut Katille ja perheelle :hymyhali:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja theia » Ti 17 Helmi 2009 16:57

Ja onnea täältäkin hurjasti koko perheelle! :sydän:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Sade » Ti 17 Helmi 2009 20:56

Paljon onnea Katille ja perheelle!
Sade

ViestiKirjoittaja ahkera » Ke 18 Helmi 2009 08:56

Sydämelliset onnittelut myös minulta koko uudelle kokoonpanolle.
ahkera

ViestiKirjoittaja Kati » Ke 18 Helmi 2009 12:57

Vielä kerran suuri kiitos kaikille! Tämä on onnellista!

Edelliseen arjen opetteluun ei oikeastaan ole tullut muuta kummempaa. Sama opettelu jatkuu, joka päivä edelleen ihmettelen ja ihastelen, erityisen hurmaantunut olen siitä, millainen suhde Kanssanisäkkäällä on muotoutumassa tyttäreensä. Olen vakuuttunut isähormonin olemassaolosta.

Se kuuluisa hatara raskausaivo oli pientä verrattuna hattarapäiseen äitiaivoon. Että voikin unohtaa ja unohdella asioita paljon, solkenaan ja tyhmästi. Liesi päälle, ovi auki, rahat kotiin, lääkkeet ottamatta. Noin niin kuin viikon saldona.

Entisestä rakastetustani televisiosta on tullut suhteellisen turha kapine. En muista ohjelmia, jos jotain katson, en osaa keskittyä, eikä minua oikeastaan edes kiinnosta. Esimerkiksi Uutishuoneen olen tallentanut, katsominen on jäänyt. Mutta ehtiihän tässä. Kasvavat kuulemma kovasti nopeasti nuo pienet, kohtahan hän jo kouluun.

Niiden vaatteiden suhteen olin oikeassa ja väärässä. Oikesssa sikäli, että niitä tulee joka suunnasta. Ja paljon vaaleanpunaista. Hurahtaminen on totaalista.
Väärässä olin sikäli, että minua kiellettiin hankkimasta montaa pientä vaatetta, ne käyvät kuulemma heti pieneksi. Taustalla ajatuksena kai se, että meidän suvussa on perinteisesti pyöräytetty nelikiloisia ja pitkiä lapsia, emmekä Kanssanisäkkään kanssa mitään pikkuruisia ole itsekään. Tyttäremme kuitenkin on. Nyt on sopivia tai edes sopivanoloisia vaatteita vain muutama. Mutta emmeköhän pärjää, ei tässä kotiverrareissa itsekään olla mitään ruusunnuppuja. Tyttö kyllä on, vaikka hihat ja housunpuntit vähän löpsöttääkin!
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Wildchild » To 19 Helmi 2009 10:59

Onnea ihan hirmuisesti Katille ja kanssa(n)isäkkäälle, sekä tietenkin pienelle tytölle! :D

Kati kirjoitti:Se kuuluisa hatara raskausaivo oli pientä verrattuna hattarapäiseen äitiaivoon. Että voikin unohtaa ja unohdella asioita paljon, solkenaan ja tyhmästi. Liesi päälle, ovi auki, rahat kotiin, lääkkeet ottamatta. Noin niin kuin viikon saldona.

Mun ukko ei koskaan ymmärtänyt ensimmäisen lapsen jälkeen, että raskaus pehmentää pään ja äiti-vaihde tuhoaa lähes lopullisesti muistin.
Kunnes tuli toinen lapsi. Nykyisin se enää vain nauraa mun huonomuistisuudelle. Esim. aina kun olen lähdössä ulos, avaimet on hukassa. Joka ikinen kerta. Ja arkisin, kun olen yksin kolmisteen lähdössä poikien kanssa ulos, soitan miehelle töihin että onko hän vahingossakaan nähny yhtä vilausta mun avaimista. Yleensä ne löytyy sieltä, mihin olen ne laskenut edellisen kerran ulkoa tullessa..
Ja miulta on ihan turha tulla pyytämään, voisinko katsoa esim. parin tunnin päästä jonkin asian. En koska en muista. Nytkin olen etsinyt mammafarkkuja kaapista kälylleni nyt jo noin kuukauden. Ehkä tämän kirjoituksen jälkeen muistaisin jopa käydä katsomassa niitä oikeasti..

Kati kirjoitti:Entisestä rakastetustani televisiosta on tullut suhteellisen turha kapine. En muista ohjelmia, jos jotain katson, en osaa keskittyä, eikä minua oikeastaan edes kiinnosta. Esimerkiksi Uutishuoneen olen tallentanut, katsominen on jäänyt. Mutta ehtiihän tässä. Kasvavat kuulemma kovasti nopeasti nuo pienet, kohtahan hän jo kouluun.

Joku sanoi minulle joskus että katso ne ohjelmat silloin kun lapsi on päikkäreillä. En ole pahemmin katsellut, sillä menen myös itse silloin päikkäreille. Hyötykäyttöön siis sekin aika. :tilt:
mä annan kaiken ku enempää ei oo, tajuuks sä kuka sun edessä seisoo? :nirppa:
Wildchild
Räppimummo

ViestiKirjoittaja Sippura » To 19 Helmi 2009 12:16

Turkkarista bongattu, oheen Marttojen sivulta linkitetty uutinen lämmitti:

Martoilta sukat juhlavuonna 2009 syntyville vauvoille

Marttaliitto täyttää tänä vuonna 110 vuotta ja sen kunniaksi he neulovat
jokaiselle vuonna 2009 syntyvälle vauvalle sukat, joiden jakamisesta syn-
nytyssairaaloissa huolehtii Suomen Kätilöliitto.

Sukkia tarvitaan 60 000 paria ja niiden väreinä ovat Martta-liiton tunnus-
värit sininen, vihreä ja punainen. Sukilla toivotetaan onnea uudelle vauval-
le ja koko perheelle.

En tiedä onko tuleva kevät höperryttänyt mun pään aivan täysin, mutta tuo
uutinen sai aivan älyttömän hyvälle mielelle :D
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Jorssi » To 19 Helmi 2009 16:16

Täältäkin vielä onnittelut Katille!
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Eowyn » To 19 Helmi 2009 20:17

Katille ja koko perheelle hirmuisesti onnea! :D

Mun ukko ei koskaan ymmärtänyt ensimmäisen lapsen jälkeen, että raskaus pehmentää pään ja äiti-vaihde tuhoaa lähes lopullisesti muistin.

Ai tuo on oikeesti joku äitien juttu! Kun minä ja mies ollaan ihmetelty että kuinka mä olen vielä entistäkin hömelömpi. :virne: Mä saatan kesken jonkun tekemisen unohtaa että mitä olinkaan tekemässä. :O:
Eowyn

ViestiKirjoittaja sybe » To 19 Helmi 2009 22:22

Jösses.Ne hössöttää telsussa (TV1) just ny vanhempainvapaiden 5kk pakko kiintiöistä.Eli kun jälkikasvua siunaantuu isänkin tarvis olla kotona putkeen 5kk ajan, siis haihatellaan että pakko pullana 5kk kotona.Sisso. Työnantajani projektien läpivienti rampautuisi pahoin, 5kk ajan. Mun duuni on projektien läpiviennissä asiakasrajapinnalla, 5kk poissaolo olisi työnantajalle kauhistus. Toinen pointti olisi ok talon laina, vaimon tuloilla jos oltaisiin 5kk hyvä jos korot maksettaisiin.Toki tuosta 5kk ajasta ansioonsitoutettua korvausta ilmeisesti saisin,mutta pelkään että kovin kitsaasti. Ansioonsitoutettu päiväraha kun ei huomio päiväraha ja km korvauksia.Olen pitänyt isyyslomat ja isäkuukaudet.Isäkuukauteen tarvi säästää etukäten että lainat tuli kuitattua ajallaa.Ei tuo pakotaminen toimi, tulee mieleen joku sosialistinen jutksa. Meillä vaimon brutto tulot on vuositasolla kolme kertaa pienemmät kuin minun ja vaimo on todella tyytyväinen kotiäitinä, itseasiassa hän on työpaikanvaihtoa saanut rauhassa kotiäitinä junailla. No,tää pakko isyysloma on taas näitä hölmöjen haihatteluja.
Viimeksi muokannut sybe päivämäärä To 19 Helmi 2009 22:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Pvi » To 19 Helmi 2009 22:48

Koti, uskonto ja isänmaa ovat ilmeisesti väistyneet ja suomalaiset
perusarvot ovat nykyään työnantaja, asiakasrajapinta ja asuntolaina.

Noniin, otetaan sitten tosissaan - Maksaisikohan miesvaltaisten alojen
työnantajapuoli mieluumin osuuden äitiyspäivärahasta, kun päästäisivät
miehet tärkeistä töistä vaihtamaan kakkavaippoja ja unohtelemaan avaimia?
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja sybe » To 19 Helmi 2009 22:59

Globalisaatio jyllää (globaali lama). Isänmaa alkaa olla häilyvä käsite ja kirkosta erotaan kiihtyvään tahtiin? Asuntolaina,autolaina,venelaina,moottoripyörälaina ja huvilalaina lienee kouriintuntuvampaa ?

En ole täysin kärryillä mitä tuo 5kk pakko tarkoitti. Mutta on tuolla korvauksellakin suuri osuus ko kuviossa, esim. vanhempien koulutusero johtaa tuloeroon. Insinööri tienaa rutkasti enmpi kuin sairaanhoitaja. Tälläisen kuvioon pakko pullana ujutettu 5kk sääntö,huh huh. Vapaus tässä on paikallaan.Olisin toki pitempäänkin kotona kuin 3vkoa isyyslomaa+1kk isäkuukauden per lapsi, mutta on se valitettavasti rahastakin kiinni. Nykyinen isyyvapaalta tulut korvaus on liian pieni ok talon velkaisille vanhemille.Samperin isyysraha, mikälie kelan korvaus, ei huomio mun verovapaita km korvauksia ja kuukausittaista päivärahatasoa. Aikoinaan kun päätöksiä tämän kotiäitiyden suhteen 3-5 v sitten teimme, lainasta vapaat vuodet päätimme säästää pahanpäivän varalle, jos vaikka lama iskee. Kas, nyt on lama.
sybe

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 20 Helmi 2009 09:19

Mun mielestä tuntuu hassulta, ettei joku tahtoisi käyttää mahdollisuuttaan olla lapsensa kanssa. Musta on myös hassu ajatus, että olisi pakko olla. En kyllä ymmärrä, miten voi vielä tänä päivänä olla noin, että naisvaltaiset alat kärisvät vanhempainlomista eikä isän työnantaja juurikaan joudu panostamaan. Jos perheeseen syntyy vauva, niin kyllä sitä tukea pitäisi tulla molmpien vanhempien työnantajilta eikä vain äidin.

Voi olla että käytin hassuja / vääriä termejä, mutta en ole sen suuremmin aiheeseen jaksanut perehtyä, kun ei ole itselle ajankohtainen.

* *

Noihin vene- ja huvilalainajuttuihin ei viitsisi oikein edes kommentoida. Sanomattakin selvää, että siinä vaiheessa kun ei ole varaa maksaa, niin tommoset ylimääräiset huvitukset myydään pois. Perhettä ei mun mielestä kannata edes ajatella perustavansa, jos tarvii sen hoitamiseen lainarahaa, mutta se onkin jo toinen juttu se...
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 20 Helmi 2009 10:53

Monella parilla asuntolaina on sellainen menoerä että pakottamalla huonommin tienaava kotiin niin kuusessa ollaan. Tuttavapariskunnalla äiti taisi olla 4kk kotona,jonka jälkeen pienempipalkkainen isä jäi reiluksi vuodeksi kotiin.
sybe

ViestiKirjoittaja ceuro » Pe 20 Helmi 2009 11:19

Eihän tuo isien mahdollisuus käyttää 5 (tai jossain ehdotuksessa 6) kuukautta vanhempainvapaata tarkoita, että olisi pakko. Mun käsittääkseni ehdotus sisältää äidille 5kk, isälle 5kk ja valinnan varaisesti kummalle vaan vielä 5kk (tai jopa 3x6kk). Siis jos nuo kaikki vapaat käyttäisi, vanhempainvapaahan olisi paljon nykyistä pitempi, mutta suurinpiirtein nykyisen pituinen (?) jos vaikka isän osuuden jättäisi käyttämättä.
Eli ei kukaan pakota tärkeitä ja isopalkkaisia miehiä kotiin sieltä rajapinnoilta.

----
Ja isosti onnea Katille ja perheelle! Suloisia vauvanvarvasjuttuja... :D
...tai sitten keitän muina naisina kahvia ja unohdan
ceuro

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 20 Helmi 2009 12:53

ceuro kirjoitti:Siis jos nuo kaikki vapaat käyttäisi, vanhempainvapaahan olisi paljon nykyistä pitempi, mutta suurinpiirtein nykyisen pituinen (?) jos vaikka isän osuuden jättäisi käyttämättä. Eli ei kukaan pakota tärkeitä ja isopalkkaisia miehiä kotiin sieltä rajapinnoilta.

Asiaan liittyvissä keskusteluissa on ollut usein esillä että lakimuutoksen avulla pakotetaan "puoliksi" vanhempainvapaat.Jos isä ei pidä "pakollista" puoliskoaan niin se on sitten äidin etuuksista pois. Tätä pakkoa väylälteltiin eilisessäkin keskustelussa ja sille tämä työmaalla haastateltu 15 hengen yrityspomo pieraisi imelän. Tätä pakottamista vastaan olen. Kyllähän tässä lama pitää huolen että isukkeja enempi kotosallakin on.
sybe

ViestiKirjoittaja Kati » Pe 20 Helmi 2009 18:49

Asiasta kiinnostuneille eilinen A-Talk viikon ajan Yle Areenassa.

6+6+6 tai 5+5+5 mallista. Jos olen yhtään kärryillä, jako menisi niin, että mikäli isä vapaan pitäisi, saisi perhe vielä tuon "bonusosuuden", 6 tai 5kk. Jos isä ei vapaata pidä, olisi vain tuo ensimmäinen äidin 6 tai 5kk vanhempainlomaa, sitten hoitovapaalle tai töihin. Ei siis pakko, vaan mahdollisuus. Sen bonusosuuden voi pitää isä, äiti tai se voidaan jakaa.
Meillä tämä malli otettaisiin ilolla vastaan. Kanssanisäkäs olisi mielellään pidempään kotona tyttärensä kanssa. Hoitovapaa on vaihtoehto, jota ihan oikeasti myös mietimme.

Keskustelussa oli hämmentävä väite: suomalainen mies ei voi työpaikallaan pitää edes lapsensa valokuvaa esillä, koska siitä tulee liian pehmo kuva. Jan Andersson sanoi, että kivikautiset asenteet. Totta. Ei ihme, että sellaisessa työmaailmassa vanhempainvapaalle jääminen on vaikeaa ellei mahdotonta.

Isäkiintiöllä ei haluta lisätä tasa-arvoa vain kotona vaan myös työmarkkoinoilla ja siitä miesvaltaisilla aloilla ollaan huolissaan. Kauheaa, miesvaltaisillakin aloilla jouduttaisiin miettimään sijaisia, työn jakamista, uudelleenorganisointia, prioriteetteja. Kustannukset nousisivat. Tuntuu olevan liikaa vaadittu. Naisvaltaisilla aloilla se on arkea.
"Eihän meidän tilaajat sen mukaan töitä tilaa miten satutaan olemaan isyyslomalla" sanoi se haastateltu toimari. Ja naisvaltaisilla aloilla tätä ongelmaa ei muka ole? Vai olisiko ongelma ratkaistu?
Ja sitten. Saman toimarin mielestä ratkaisu ongelmaan on se, että naiset tekevät lapset ennen työelämään siirtymistä. Jösses. Tervetuloa sieltä kivikaudelta 2000-luvulle. Miten päin tässä pitäis olla: mennä nuorena työelämään ja bruttokansantuotetta kasvattamaan vai tehdä ne lapset?

HS:n Reetta Räty kirjoitti tästä isyysvapaa & raha tematiikasta viisaasti 19.2.
Isä äitiyslomalla
Se keskeinen pointti on, että aina kun puhutaan isyysvapaista, ryhdytään puhumaan rahasta. Miksi ei puhuta vanhemmuudesta, jonka pitäisi olla se ykkösasia?

Rahasta puhuttaessa kannattaa muistaa, että vanhempainvapaan ajan tulo on kiinni ansioista. Sybekin siis kovatuloisena inssinä saisi enemmän tukea kuin vaimonsa. Hoitovapaan tuki on eri asia, se on pieni. Tiedätkin sen.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja sybe » Pe 20 Helmi 2009 22:30

Kyllä isyyvapaiden lisäily on jees.Olen ymmärtänyt ilmeisesti osin väärin asiaan liittyviä pakko keinoja. Toisaalta hitusen ymmärrän 15 hlön yrityksen toimaria, asiallisen sähkärin palkkaaminen lyht aikaiseksi sijaiseksi voi olla haastavaa. Haastatellun TJ:n työväki oli sähkölainsäädännön mukaiset luvat omaavia ammattilaisia. Kuka ammattilainen nyt sijaistamaan pätkäduuuniin lähtee, kun hyväpalkkaista toistaiseksi voimassa olevaa hommaa on muutoinkin tarjolla.Toisaalta tupasähköistyksissä pärjää perussähkäri, koska työ edellyttää "vain" 240 Vac lupia. Pienemmissä yrityksissä on aina kaikenlaista henkilöstö kitinää, mitä olen sivusta seurannut. Kai se niin menee että isosta yrityksestä kun on kuukauden pätkän isäkuukaudella, eipä se isolaiva juuri tässä ajassa yhden työläisen takia keinahda. Pienemmissä yrityksissä se on henkilöityvää tuo työnteko. Isollakin työnantajalla on peiliin katsomista, oma työnantajani teetätti minulla perhevapaa suunitelman. Ihan jees, isyyslomat siihen pystyin merkkaamaan, mutta en tätä isäkuukautta. HR pyöritteli hetken päätään että mikä isäkuukausi. Tarvitsi ihan kädestä pitäen kelan sivuille henkilöstöpäällikkö viedä.

Sitä on vielä naisten välilläkin ammattiin perustuvaa eroa äitiyslomakorvauksissa.Meillä vaimo sai äitiysloman alkaessa 3kk ajan normi palkkaa, kaikki ei tuota saa.Lakimiehet taitaa saada 9kk ajan palkkaa kun äitiyslomille jäävät?

"Sybekin siis kovatuloisena inssinä "
Höpö höpö. Mun veronalainen kuukausi tulo on duunari tasoa.Mutta Suomessa on jännä veroton kulukorvaus systeemi,josta olen päässyt osalliseksi. Kun ajaa pieniruokaisella velattomalla diesel autolla km verovapaisiin korvauksiin oikeuttavaa työajoa,jää tosi hyvin rahaa kulujenkin jälkeen käteen 1000 km ajoista per viikko. Samalla kun tekee vielä ulkomaan keikkaa, näistä tulee verottomia päivärahoja.Näitä se kela ei huomio.

No, meillä on peli vielä auki, vaimo haluaa olla kotona kun sitä ei nappaa nykyiselle työnantajalle paluu. Voipi olla että olen vielä koti-isukkina jos vaimolla työshaastattelussa tärppää.Piankos tässä osia vaihtaa.
sybe

EdellinenSeuraava

Paluu Känpillä