TV-lupamaksusta mediamaksu

TV-lupamaksusta mediamaksu

ViestiKirjoittaja Crux » To 23 Huhti 2009 19:10

Tv-maksun tilalle ehdotetaan mediamaksua.

Yleisradion rahoitusta selvittänyt työryhmä ehdottaa, että nykyinen tv-maksu korvataan julkisen palvelun mediamaksulla. Maksu perittäisiin automaattisesti kaikilta asuntokunnilta ja tietyn kokoisilta yrityksiltä.

Koska maksajajoukko laajenisi, maksua voitaisiin alentaa nykyisestä runsaasta 220 eurosta 175 euroon. Maksu olisi sama riippumatta talouden koosta, eikä enää liittyisi television omistamiseen. Samalla luovuttaisiin myös tv-lupatarkastajista.

---

Menee ihan täysin yli mun ymmärryksen. Ihmiset puhuu siitä, että "kaikilla ei oo telkkaria" mutta miksi ei puhuta siitä, että kaikki ei käytä YLEn palveluja vaikka telkkarin ja netin omistaisikin. Mä itse en käy juuri koskaan YLEn sivuilla, en katso YLEn kanavia enkä kuuntele radiokanavia mitään.

Miksi minun pitää maksaa YLElle jotta saisin katsoa telkkaristani kolmoskanavaa?
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

Re: TV-lupamaksusta mediamaksu

ViestiKirjoittaja Galileo » To 23 Huhti 2009 19:50

Miksi mä joudun rahoittamaan veroistani kunnallista päivähoitoa, vaikken mä käy siellä? :kiroilu:
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Yabba » To 23 Huhti 2009 20:16

Minusta tuo on semihyvä ajatus, mieluummin olisin nähnyt sen, mitä aikoinaan yritettiin, että tämä "mediamaksu" olisi tuikattu osaksi verotusta, mutta menee se noinkin, ei tuo 175 euroa kuitenkaan ole paljoa, verrattuna jatkuvasti kasvavaan tv-lupaan (joka kasvaa sitä mukaa kun kasvamiseen kyllästyneet ihmiset heittävät maksun menemään tyyppisellä oravanpyörällä). Gali toisaaltaan kiteyttikin sen tuossa hyvin :virne:
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 23 Huhti 2009 20:36

Ei tuo 175 kuulosta hirmuiselta summalta, mutta on sitä monille ihmisille (opiskelijat, työttömät jne.) Kyllä tuo ainakin mun budjetissa tuntuisi, vaikka ei kuitenkaan kovin pahasti.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Yabba » To 23 Huhti 2009 21:10

marenkienkeli kirjoitti:Ei tuo 175 kuulosta hirmuiselta summalta, mutta on sitä monille ihmisille (opiskelijat, työttömät jne.) Kyllä tuo ainakin mun budjetissa tuntuisi, vaikka ei kuitenkaan kovin pahasti.

Niinno, mutta tuonkin varmaan saa jaettua useampaan erään (tv-luvan tavoin) joten jos maksaa 12 erässä = ~14.50 erä, eli suurinpiirtein 3 (isoa) tupakka-askia, 3-5 olutta ravintolassa tai kontti kaupasta, tai 6 ateriaa koulussa (2.30 ainakin meidän hinnoilla), kun tv-lupa on nyt ~20 kuussa, eli tuo on voittoa, vähävaraisille. Tieten jos kaikki tv:n käyttäjät maksaisivat tv-luvasta, olisi asia eri...

Muuten, tuo maksun määrä lisää Ylen tuloja => laadun täytyy parantua tai maksun vähetä :kiroilu:

(Ihte muuten olen opiskelija, ainakin hetken aikaa vielä)
Yabba

ViestiKirjoittaja Crux » To 23 Huhti 2009 21:15

Joo, arvasinkin ton päivähoito/työttömyyspäiväraha/lisäätähänvalitsemasisosiaalietu-kommentin. Mun mielestä kuitenkaan YLE ei ihan niin tähdellinen laitos ole, että sitä tarvitsisi joka ikisen Suomalaisen tukea, riippumatta siitä käyttääkö YLEn palveluja. Ehkä en ole penkonut tarpeeksi mutta en muista lukeneeni vastausta siihen miksi YLEn palvelut eivät mene maksukortille?

edit. Miten sen laadun pitäisi parantua? :virnu: Eiköhän laadusta ole sen verran monta mielipidettä, että todennäköisesti mitään ei tapahdu kun ei tiedetä mitä pitäisi tehdä ja rahat vaan häviää jonnekin.

editedit. Tai miksi sitä YLEn toimintaa ei voi rahoittaa valtion budjetista? Korotetaan vaan vähän hyvätuloisten verotusta ja tadaa! Problem solved. Pahitenhan tämäkin menoerä käy taas työttömien, opiskelijoiden tai eläkeläisten kukkarolle.
Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger 'til it goes "click."
-Jesus Quintana
Crux

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 23 Huhti 2009 21:28

Crux kirjoitti:Ehkä en ole penkonut tarpeeksi mutta en muista lukeneeni vastausta siihen miksi YLEn palvelut eivät mene maksukortille?

No mulla tulee mieleen vaikka semmonen, että yleisiä hätäilmoituksia ja muita ei saataisi levitettyä sitten läheskään niin laajalle kuin nyt. Mun mielestä YLE puoltaa julkisesti rahoitettuna palveluna paikkansa jo pelkästään tuolla hätätiedotusmahdollisuudella. Tokihan voi keskustella sitten siitäkin, että pitäisikö viranomaisten hoitaa tiedotuksensa YLEn vai jonkun muun median kautta. Tällä hetkellä käytäntö (ja ohjeistus) on käsittääkseni kuitenkin, että hätätilanteessa radio/TV päälle ja viranomaiset tiedottaa sitä kautta.

Haluaako joku sitten YLElle mainoksia?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » To 23 Huhti 2009 21:42

Crux kirjoitti:Joo, arvasinkin ton päivähoito/työttömyyspäiväraha/lisäätähänvalitsemasisosiaalietu-kommentin. Mun mielestä kuitenkaan YLE ei ihan niin tähdellinen laitos ole, että sitä tarvitsisi joka ikisen Suomalaisen tukea, riippumatta siitä käyttääkö YLEn palveluja. Ehkä en ole penkonut tarpeeksi mutta en muista lukeneeni vastausta siihen miksi YLEn palvelut eivät mene maksukortille?
Valtakunnallinen, virallinen tiedotuskanava, eli sen täytyy olla kaikkien kansalaisten saatavilla, tavalla tai toisella (tv tai radio). Lyyrahan sen sanoikin :virne: Ja eikös tuosta rahasta mennyt jokin osa myös lähetysverkoston ylläpitoon, ei ne mastotkaan pyhällä hengellä pystyssä pysy.

edit. Miten sen laadun pitäisi parantua? :virnu: Eiköhän laadusta ole sen verran monta mielipidettä, että todennäköisesti mitään ei tapahdu kun ei tiedetä mitä pitäisi tehdä ja rahat vaan häviää jonnekin.

Sitä en tiedä, mutta josko vaikka kotimaista ohjelmatarjontaa laajennetaan ja josko vaikka rahoittaisivat vähän enemmän suomalaista elokuvateollisuuttakin kuin nykysellään.

Raha ei voi kadota, se täytyy käyttää palveluihin, sillä Yle on voittoa tavoittelematon yritys, kaikki yrityksen ylläpidon yli mennyt raha siis täytyy pistää palveluihin, ei "voittoihin". Joten samalla periaatteella mennään kuin muutkin eurooppalaiset yleisradiot, mites muuten bbc:n tuottamat sarjat? Yleensä hemmetin hyvän näkösiä ja hyviä kaupanpäälisiksi!

Ja mainoksille ei kiitos, noita "Kyllön lottovoitto olla DNA:n asiakas" ja muuta skeidaa tulee jo ärsytyskynnyksen yli muualta.
Yabba

ViestiKirjoittaja Triple H » Pe 24 Huhti 2009 00:48

Mä oon aina kritisoinu Ylen tv-kanavia, kun sieltä ei tule mitään katsottavaa.
Nykyään mä kyllä tunnustan, että Yleltä tulee enemmän hyviä ohjelmia kuin muilta kanavilta yhteensä.
Joten en pistä vastaan yhtään tuota ns. mediamaksua, jos se on tulossa. Toivottavasti vaan paranee tarjonta entisestään.

OT.
Toivottavasti jotenki saatas keploteltua Olympialaiset jatkossakin Ylelle. Jotenki ällöttäs Olympialaisissa mainoskatkot.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 24 Huhti 2009 07:44

Crux kirjoitti:Korotetaan vaan vähän hyvätuloisten verotusta ja tadaa! Problem solved. Pahitenhan tämäkin menoerä käy taas työttömien, opiskelijoiden tai eläkeläisten kukkarolle.

Yleinen argumentti tällaisissa asioissa, mutta kyllä hyvätuloistenkin verojen korottamiselle on jokin katto oltava - ei sillä ihan kaikkea voi rahoittaa.

Ensimmäinen ajatus oli, että epäreilua, koska kaikki eivät telkkaria oikeasti katso tai radiota kuuntele, mutta vähän aikaa sulateltuani en pidä ajatusta enää niin pahana. Niin kuin joku tässä jo totesikin, maksetaanhan sitä veroina paljonkin sellaista, mitä läheskään kaikki ihmiset eivät käytä.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 24 Huhti 2009 10:26

Mä en tykkää tuollaisesta könttäsummasta per talous/henkilö/jokin muu, mikä? Ja miten niin maksu alenee 220 eurosta 175 euroon? Mulla se nousisi 0 eurosta 175 euroon :töktök:

Mä pohdiskelin asiaa siltä kantilta, että mikäs estää käyttämästä tätä huippuhienoa ja kätevää digitekniikkaa asian hoitamiseen? Jos et maksa, katkeaa signaali.

Pohdiskelin myös, että koska itse esim. käytän YLEn palveluja lähinnä verkossa, niin reilua voisi olla esim. velvoittaa nettipalvelujen tarjoajat maksamaan n summa per nettiyhteys YLEn palvelujen rahoittamiseen. Yli 10 konetta verkossa ylläpitävien yritysten ja yhteisöjen osalta korotettu verkkomaksu. Tietenkin pohdin tässä myös jo valmiiksi järjettömän korkeita kuukausimaksuja omistakin yhteyksistä, mutta toisaalta tällainen yhdistetty digimaksu ja verkkomaksu olisi sekä reilu, että toisi tarvittavan summan kassaan. Digimaksua saataisiin alemmaksi, koska olisi toinenkin tulolähde, ja kuitenkin YLEnkin nettipalvelut paranee ja laajenee koko ajan, olisi asianmukaista niistäkin maksaa.

Noilla maksuilla tasattaisiin myös sitä, kuinka paljon kukin joutuu YLEstä maksamaan, koska palvelujen määrän voi itse valita. Radion kuuntelijat tietenkin olisivat niitä kauhistuttavia vapaamatkustajia, mutta niinpä nuo ovat nytkin. En keksi järkevää keinoa radionkuuntelun veloittamiseen tällä hetkellä. Mutta eikös sekin ole siirtymässä digiaikaan ihan kohtapian?

Kaikkein järkevin olisi tietenkin ottaa rahat verovaroista. Eihän se tietenkään käy, koska nyt tästäkin asiasta päättävät poliitikot pelkäävät, että verovaroilla toimiva YLE ei olisi poliittisesti riippumaton :epäilevä: Ja pitäähän byrokratian rattaat pitää toiminnassa, muutehan Suomi olisi täynnänsä työttömiä paperinpyörittäjiä.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 24 Huhti 2009 10:53

Aurora B. kirjoitti:Mä pohdiskelin asiaa siltä kantilta, että mikäs estää käyttämästä tätä huippuhienoa ja kätevää digitekniikkaa asian hoitamiseen? Jos et maksa, katkeaa signaali.

Eikös tuo oo vähän hankala toteuttaa kerrostaloissa, kun signaali tulee yhteisessä kimpussa. Joten js yksi tyyppi ei maksakaan, eikös siinä pimenisi koko talo?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 24 Huhti 2009 11:04

Lyyra kirjoitti:Eikös tuo oo vähän hankala toteuttaa kerrostaloissa, kun signaali tulee yhteisessä kimpussa. Joten js yksi tyyppi ei maksakaan, eikös siinä pimenisi koko talo?

Katselukortilla maksukanavat nytkin on.

Veroluonteisena maksu olisi mun mielestä paras. Kaikkia vituttaa aina se erillinen maksurumba. Luulisi, että erillinen maksujärjestelmä ei ole ihan ilmainen sekään. Ylen rahoitus verotuksen kylkeen vaan. Säätäköön lain turvaamaan riippumattomuus. Yleisradiolakiin kaikki nytkin pohjautuu.

Nyt ehdotetussa järjestelmässä tuo asuntokunta määritelmä kummastuttaa. Miten maksu kohdistetaan? Mulla on kämppä vuokralla tuolla, pitääkö mun maksaa vuokralaisen mediamaksu? Jos on kimppakämppä, niin keneltä maksu peritään, jos Otto Opiskelija ja Pirjo Pitkäaikaistyötön ei kumpikaan sitä vapaaehtoisesti maksa?
Galileo

ViestiKirjoittaja Jorssi » La 25 Huhti 2009 23:11

Aurora B. kirjoitti:En keksi järkevää keinoa radionkuuntelun veloittamiseen tällä hetkellä.
Eikös ennen vanhaan ollut myös radiolupamaksu. Ei tänä päivänä ehkä ole enää varteenotettava vaihtoehto. Tuossa mediamaksussahan se menisi samassa köntässä sitten.

Mä olen kuitenkin sitä mieltä ollut jo pitkään, että mainokset vaan Ylellekin.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja ismo vaara » Ma 27 Huhti 2009 12:21

Hieno vero. Saisivat samalla pistää kaikki maksamaan koira- ja autoveroja.
Huomioikaa että se mediamaksu on alkuun 175 euroa mutta kun YLE:llä ei ole minkäänlaista tulosvastuuta ja iso yleisö jolta voi pakolla nylkeä lisää rahaa ei summa tuossa lukemassa kauaa pysy.
Herää myös kysymys kuinka paljon sossupummien mediakulut tulevat työläisten kukkaroita koskemaan.
ismo vaara

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 27 Huhti 2009 13:04

Yabba kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Ei tuo 175 kuulosta hirmuiselta summalta, mutta on sitä monille ihmisille (opiskelijat, työttömät jne.) Kyllä tuo ainakin mun budjetissa tuntuisi, vaikka ei kuitenkaan kovin pahasti.

Niinno, mutta tuonkin varmaan saa jaettua useampaan erään (tv-luvan tavoin) joten jos maksaa 12 erässä = ~14.50 erä, eli suurinpiirtein 3 (isoa) tupakka-askia, 3-5 olutta ravintolassa tai kontti kaupasta, tai 6 ateriaa koulussa (2.30 ainakin meidän hinnoilla), kun tv-lupa on nyt ~20 kuussa, eli tuo on voittoa, vähävaraisille. Tieten jos kaikki tv:n käyttäjät maksaisivat tv-luvasta, olisi asia eri...

Muuten, tuo maksun määrä lisää Ylen tuloja => laadun täytyy parantua tai maksun vähetä :kiroilu:

(Ihte muuten olen opiskelija, ainakin hetken aikaa vielä)

Mun tämän hetkisessä budjetissa kyllä tuntuisi kuukausittainen 14.50 euron menetys. Rahaa ei mene tupakkaan, ei kaljaan, enkä käy joka päivä syömässä tuetua opiskelijalounasta, koska kotona saa masuunsa ruokaa halvemmalla. Olisinko siis syömättä ja lopettaisin kerran pari kuussa paikallisissa kulttuuritapahtumissa (esittävä- ja visuaalinentaide) käynnin, jotta saisin veron maksettua? No jos jostain sitten saisi telkkarin ja digiboksin käyttööni niin voisin pistää myös ajankäytön budjetin uusikksi ja livekulttuurin tuottajien sijaan tukea ja seurata mediaväen aikaansaannoksia.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 27 Huhti 2009 13:11

Minä en kyllä ymmärrä tästä noussutta kalabaliikkia. TV-lupamaksu ei kelpaa, kaikkien kesken jaettava yleinen maksu ei kelpaa, vero ei kelpaa. Miksi kaiken pitää aina olla ilmaista? Australiassa ABC:n toiminnan rahoittaa valtio, mutta eiköhän valtiokin veroista rahansa ota. Pitäisikö Suomessakin sitten vain lopettaa tuon rahan kutsuminen mediaveroksi/YLE-veroksi/tiedotusveroksi/veroksi, ja ottaa silti rahat verotuloista?

Siitähän se vasta haloo syntyisikin, jos pitäisi kortteja vielä alkaa ostelemaan. Digiboksien ostelu oli jo tarpeeksi pelottavaa, ja jotkut kiisket meinas, että valtion pitäisi maksaa ne kaikille. Ja entäs ne raukat, joilla ei korttipaikkoja bokseissaan ole?

Tuntuu, että tämä on taas näitä asioita, joista pitää vaan saada valittaa valittamisen ilosta.

Ainoa rahoituskeino, jota minä vastustan henkeen ja vereen, on mainostaminen. Vihaan mainoksia yli kaiken, ja jos YLE vajoaa niin alas, luovun digiboksistani mielelläni.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ma 27 Huhti 2009 16:19

Pointti tuskin lienee (ainakaan kaikilla), että kaiken pitäisi olla ilmaista. Eri tilanteissa olevat ihmiset tietenkin vastustavat eri tyylisiä maksutapoja tai sitä, että yleensäkin joutuu maksamaan palvelusta, jota ei käytä. Varsinkin, jos joutuu kamppailemaan taloutensa kanssa ilman moisia veroluonteisia maksujakin. Ja niin kuin Gali sanoi, erillinen maksurumba ärsyttää. Erityisesti, jos kokee sen epäreiluksi.

Verotuksen kautta otettavaa YLE:n rahoitusta on mun nähdäkseni vastustanut vain poliitikot. En ymmärrä, miksi. Naurettavaa kikkailua selitellä sitä sillä, että sitten YLE:n budjetista tulee poliittinen päätös. Mikähän siinä on oikeasti taustalla, onko kellään (salaliitto-)teoriaa tarjota?

Mainosten ottamista YLE:n repertuaariin vastustan minäkin. Siinä vaiheessa, kun mainostajat alkavat vaatia "viihdyttävämpiä" ohjelmia YLE:lle, että saadaan katsojia ja kohdeyleisöä mainoksille, ohjelmien taso tulee romahtamaan. Mä näen YLE:n olevan sellainen... asteen sivistyneempi kulttuurinjakeluyhtiö. On tarjolla muutakin kuin tositeeveetä ja saippuaoopperaa.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja sybe » Ke 29 Huhti 2009 22:13

Tuossa verossa on se epäkohta että se sit vissiin verotetaan myös kuuroilta, sokeilta ja kuurosokeilta? Toisaalta kai Yle heillekin palveluja tuottaa?
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Yabba » Ke 29 Huhti 2009 22:25

sybe kirjoitti:Tuossa verossa on se epäkohta että se sit vissiin verotetaan myös kuuroilta, sokeilta ja kuurosokeilta? Toisaalta kai Yle heillekin palveluja tuottaa?

No kuuroille ainakin tulee viitomauutiset (ja aika monessa ohjelmassa on ylellä teksitykset, joko suoraan tai sitten valikon/teksti-tvn kautta) ja voihan noita nettisivuja käyttää kuka tahansa (sokeiden tietokone on aika jännä laite).
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 29 Huhti 2009 22:32

Tuossa verossa on se epäkohta että se sit vissiin verotetaan myös kuuroilta, sokeilta ja kuurosokeilta?

Halvin temppu ikinä perustella omaa maksuhaluttomuuttaan tommosella. Kuuroille on viittomakieliset uutiset, sokeat pystyvät digiaikana kuuntelemaan tekstitykset suomeksi, tietokone toimii molemmilla. Kuurosokeista en mene sanomaan mitään.

En kyllä oikeastaan puolla enkä vastusta tätä. Ihmetyttää vaan ainainen valitus, kun pitäisi saada laatua ja määrää ja kaikkea ilmaiseksi. En maksa tällä hetkellä TV-lupaa, mutta ei mua haittaa, jos se menee vastaisuudessa verojen mukana.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja sybe » Ke 29 Huhti 2009 23:43

Minusta vero on ihan ok. Mutta ei ehkä esim. kuurosokeille.Kaippa he ja monivammaiset kuitenkin jonkun verohelopotuksen tai "verolta päästön" saavat jos mediavero toteutuu. Minua vain ihmetyttä kun mediavero esitys ei käsittele ko ihmisryhmiä lainkaan.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Galileo » To 30 Huhti 2009 09:04

sybe kirjoitti:Minusta vero on ihan ok. Mutta ei ehkä esim. kuurosokeille.Kaippa he ja monivammaiset kuitenkin jonkun verohelopotuksen tai "verolta päästön" saavat jos mediavero toteutuu. Minua vain ihmetyttä kun mediavero esitys ei käsittele ko ihmisryhmiä lainkaan.

Ookko tosissasi? Kuurosokeat ovat niin suuri ryhmä Suomessa, että niitä pitää erikseen pohdinnoissa huomioida? Mediamaksu on asuntokuntakohtainen ja olen melko varma, että ainakin kuurosokeat asuvat yleensä jossain muualla kuin omassa kerrostalokaksiossaan Jurvalla.

Muutenkin maksun tarkoitus on yhteisvastuullisesti rahoittaa Ylen toimintaa, ei ostaa itselleen jotain palvelua.
Galileo

ViestiKirjoittaja Emperor Pälpätipää » To 30 Huhti 2009 19:42

Mitäs jos yle pitäisi yhden kanavan tällaisena kaikille tarjolla olevana jonka kustannuksia kerätään mediamaksulla ja loput ylen kanavat maksukortin taakse. Saisi kaikki tarvittavat viranomaisjutskat tonne kaikille avoinna olevalle kanavalle ja pakollinen mediamaksu ei saisi olla tietysti lähelläkään 175.

ps. mietin tunnin päästä tätä aivopierua
Jelppaa mua Olli-Pekka Kenopää
Emperor Pälpätipää

Paluu Uutiset ja Sä