Presidentinvaalit

Re: Presidentinvaalit

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 20 Tammi 2012 14:31

"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Suvi » Pe 20 Tammi 2012 14:38

Mr. Smith kirjoitti:Tällaistahan se on.

Tuon takia kannattaa käydä ennakkoäänestämässä. :lanppu:

(Fok_It on kyllä paras :virne: )
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 21 Tammi 2012 13:40

Näillä tyypeillä on mun mielestä parhaimmat argumentit tässä vaalihulabaloossa.

Korkea otsa ja vääränlaiset korvat. Ja liian abstrakti tyyli. :norsu:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 22 Tammi 2012 00:18

Huomenna äänestämään!

Tuloslaskentailtamista en ole kuullut mitään... Järjestäisiköhän joku televisiollinen sellaiset, vai pitääkö avata radio?
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Jorssi » Su 22 Tammi 2012 16:09

Kävin äänestämässä. Ehdokkaan valitsin eilen. Parin viikon päästä sitten uudestaan.
"Hope is a good thing, maybe the best of things, and no good thing ever dies." - Red (The Shawshank Redemption)
Jorssi

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 22 Tammi 2012 19:49

Mulle ehdokas kirkastui lopullisesti tässä lähimmän vuorokauden sisään. Jos toisella kierroksella on kaksi siedettävää vaihtoehtoa, niin en tiedä, äänestäkö enää.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Su 22 Tammi 2012 21:40

Se voidaan sanoa jo tässä vaiheessa iltaa, että kyllä on kaksissa viime vaaleissa selvästi näkynyt, kuinka vanhat jaot muuttuvat ja oikeastaan koko Suomen puoluekenttä saattaa asettua aivan erilaiseksi kuin klassiset oikeisto-vasemmisto ja toisaalta kolmen suuren (SDP-Kokoomus-Keskusta) asetelma. Vihreät ja Perussuomalaiset ovat jo muuttaneet SDP:n ja Keskustan asemia ja en pitäisi ihmeenä, että ainakin Helsingissä myös Vasemmistoliitto sekoittaisi asemia entisestään.

Sinänsä jännää tämä, kun on ehtinyt tuudittautua siihen, että kolme suurta vain vaihtelee paikkoja ja kaksi on hallituksessa ja yksi oppositiossa.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 23 Tammi 2012 12:03

Kävin eilen äänestämässä. Ehdokkaan päätin lopullisesti vasta siinä vaiheessa, kun piti kirjoittaa ehdokkaan numero äänestyslappuun. :keijo: 2. vaalikierroksella taidan äänestää ennakkoon, ettei sitten vaalipäivänä tarvitse mennä uurnalle.

Oli yllättävän jännä seurata ääntenlaskun edistymistä - netin välityksellä Helsingin sanomien vaalisivuilta. :tilt: :jaaha: Tosin lähdin viemään roskia roskiin ja kirjettä postilaatikkoon juuri kun ääntenlaskenta oli lopuillaan. Oli ihana kävellä hitaasti postilaatikolle kevyessä pakkassäässä, kun oli niin hiljaista. :pilvi:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 23 Tammi 2012 20:28

No nyt on selkeästi Haavisto-jutut räjähtäneet käsistä Facebookissa. Yön eli Suomen aikaa päivän aikana mun feediin oli tullut lähes tulkoon pelkkää Haavisto-asiaa, lukuun ottamatta yhtä ei-suomalaista, joka oli valinnut hääpäivän. :keijo:

Totta, että vanhat asetelmat, varsinkin oikeisto-vasemmisto, tuntuvat muuttuneen. Ilmeisesti nämä vaalit käytiin ja käydään konservatiivi-liberaali-akselilla. Moni tuntuu ajattelevan, että Haavisto on, ei vähiten seksuaalisen suuntautumisensa tähden, syrjittyjen ja suvaitsevaisuuden asialla. Ja että Haaviston pääsy toiselle kierrokselle on avoimuuden voitto. Vaikea jotenkin itsekin välttää tätä vaikutelmaa, varsinkin viime kevään vaalien jälkeen, jolloin ilmapiiri oli täynnä sulkeutunutta kyräilyä, ikän kuin nyt haettaisiin siihen muutosta. Olkoonkin, että tämä ei ole asia, josta presidentinvaaleissa oikeasti päätetään, vaikka kuinka onkin hoettu kyllästymiseen asti sitä, että presidentti voi olla arvojohtaja.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ma 23 Tammi 2012 20:38

Niin, kyllähän "vastajytky" on yksi näiden vaalien termeistä. Tietty nollaus siihen eduskuntavaalien ahdistavaan ilmapiiriin ja siihen, että kaikki oli poliittisesti tulenarkaa. Hädin tuskin saattoi suunsa avata.

Jopa jääkiekon MM-kisat olivat kakkosasia, kun kaikki halusivat jauhaa politiikkaa. Eikä mestaruuskaan mitään yhdistänyt.

Varsinkin nyt Haaviston takana olevat taiteilijat ja muut ajattelijat tunsivat ahdistusta Perussuomalaisten jytkyn aikoihin. Nyt on tavallaan vastajytky lunastettu, vaikka Niinistöstä tulisikin presidentti.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Shay » Ma 23 Tammi 2012 20:41

Munki FB:ssä oli Haavisto-mainoksia paljon, mutta myös junttikaverit olivat linkittäneet Riemurasian yms.
juttuja siitä, miten homopresidentti on niin kummallisen kauheaa. :jaaha:

Jos Väyrynen olisi päässyt toiselle kierrokselle, olisin varmaan äänestänyt häntä, sillä mielipiteemme
EU- ja NATO- asioissa kohtaavat. Nyt ääni menee Haavistolle. Viime vaaleissa mietin pitkään Halosen
ja Niinistön välillä, mutta nyt en voisi kuvitellakaan enää äänestäväni kokoomuslaista.
Lift me up above this, the broken, the empty. Lift me up and help me to fly away!
Shay
Hukkasusi

ViestiKirjoittaja L-S » Ma 23 Tammi 2012 21:17

Joo, en pidä sanasta "vastajytky", mutta näin se nyt tuntuu menevän. Eikä se sinänsä ole omasta mielestäni huono asia, ainakaan ottaen huomioon, että Niinistön voitto on pitkään tuntunut niin varmalta, että vaaleihin voidaan ihan hyvin tuoda muita seikkoja mukaan. :p Kun helposti on saattanut tuntua, että ei tässä oikeasti presidenttiä päästä valitsemaan, niin nostetaan sitten muita asioita esille.

Joskin tietysti nyt vaalianalyysien mukaan kakkoskierroksesta tulee lopulta varmaan tiukka, kuten ne yleensäkin ovat olleet, prosentit viidenkymmenen molemmin puolin.

Itsekin näin äsken nyt myös tuon Riemurasia-jutun (en ole muuten ikinä tajunnut sitä nettisivustoa, enimmäkseen ahdasmielisten hekotteluiden kaatopaikka se tuntuu olevan). Siinähän oli tehty vertailua Niinistön ja Haaviston välillä ja jotenkin kummasti kuitattu Haaviston muutama vuosi "eri YK-tehtävissä". Eiväthän nämä asiat ole niin mustavalkoisia. En nyt huomauta tätä siksi, että haluaisin mainostaa Haavistoa vaan ihan siksi, että ahdasmielisyys ja mutkia oikova logiikka ärsyttävät mua yleisesti ottaen. (Tai ylipäänsä loanheitto)

Edit: Niin, ja vain hetkeä myöhemmin ilmaantuu tietenkin Riemurasian vertailulle vastareaktio, jossa lytätään Niinistön meriitit. :läps: En viitsi linkittää kumpaakaan tähän, mutta kyllähän netti on paikoitellen politiikka-asioissa rasittava, kun kaikki kutistuu pikkunokkelaan sanailuun.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 24 Tammi 2012 08:32

Piilotin facebook-feedistä jokaisen, joka otti vaaleihin kantaa joko hurraamalla ehdokasta tai haukkumalla.
Ei jaksa enää. Olen jo päättänyt, kelle ääneni menee toisella kierroksella. En kaipaa hurmoksellista spämmiä uutisvirtaani.
Ajattelin äänestää ennakkoon toisella kierroksella niin saisi edes omalta osaltaan hoidettua tän koko hässäkän alta pois.

Vaaliväsymys. :huoh:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja theia » Ti 24 Tammi 2012 10:21

Mä oon jättänyt politiikan kommentoinnin muille, mutta nyt sitten paloi käpy ja oli ihan pakko re-postata yksi vastine Haaviston pätevyydestä (siis se puolustava vastine).

Tosin nyt alan olla niiiiiin kyllästynyt koko Facebook-kuvioon, mä en ymmärrä mikä tässä voi olla niin vaikeeta.

Kunhan vaan nyt ihmiset äänestäisi sitä, joka omia arvoja/whatever parhaiten kuvastaa. Ketuttaa sekin, kun kaveri oli kovasti Niinistön puolella arvoineen jne, mutta nyt äänestääkin sitten Haavistoa, koska Haavisto on homo ja koska se itse on.

Toisaalta, kuka mä oon sanomaan kenellekään, mistä syystä saa toista äänestää ja mistä ei.

Jooooo vaaliväsymys :huoh:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Mooch » Ti 24 Tammi 2012 14:48

Emilia kirjoitti:Piilotin facebook-feedistä jokaisen, joka otti vaaleihin kantaa joko hurraamalla ehdokasta tai haukkumalla.
Ei jaksa enää.

Sama täällä. Mulla on aika hiljasta tuolla etusivulla. :virne: Mutta eipähän tartte enää lukea ja ärsyyntyä vuoroin mistäkin.

Muakin väsyttää nää vaalit jo. :(
<Miki> Mooch: Ei se oo se koko vaan se karäktääri.
Mooch

ViestiKirjoittaja Maija » Ti 24 Tammi 2012 16:03

Väsyttää Facebookin eipäs-juupas-väittely. Yleisesti ottaen minun fb-kavereistani (joitakin poikkeuksia lukuunottamatta) Haaviston kannattajat tuntuvat keskittyvän ehdokkaansa hyviin puoliin ja Niinistön kannattajat Haaviston homouteen. :epäilevä:
Kai se on väistämätöntä, että keskustelu liikkuu joka vaalien kohdalla yhtä olennaisissa asioissa kuin VäyrysPaavon mukit.

Lisäksi uusin suuntaus on se, että Haaviston kannattajat leimataan ihmisiksi, jotka äänestävät häntä homouden takia, jotta he itse voisivat väittää muita rasisteiksi ja tuntea jotakin kummallista ylemmyydentunnetta. Samaan syssyyn muistutetaan mukamas järkevästi, kuinka kannattaisi keskittyä niihin arvoihin ja linjoihin, joita ehdokas edustaa. Tämän tutkiskelun jälkeen jokaisen idiootinkin pitäisi ymmärtää, että Niinistö on ainoa oikea vaihtoehto.

Ja niin. Äänestin Haavistoa. Tämän päätin tehdä jo silloin, kun hän asettui ehdolle.
Maija

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ti 24 Tammi 2012 21:59

Juuri Maijan mainitsemien syiden perusteella kaikki tuollainen todistelu ja muistuttelu ja kannustus äänestää tuntuvat niin turhilta. Ihan osaan kyllä omilla aivoillakin äänestää, kiitos vain kaikille huolestuneille. Näkyvin reaktio onkin se, että vaaliväsymys äityy niin pahaksi, että jään silloin sunnuntaina kotiin.

Häviäjä näissä on usein juuri se keskustelu, kun molemmilta puolilta tulee vaahtoa kuin vaahtosammuttimesta.
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 25 Tammi 2012 18:44

Kävin tänään ennakkoäänestämässä. :helpotus: Kaikilla muilla kerroilla olen tainnut äänestää vasta vaalipäivänä, mutta nyt halusin vain saada äänestyksen nopeasti alta pois.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 26 Tammi 2012 14:43

Mun FB:ssä, jossa tosin nykyään hyvin harvoin vierailen, on ollut pari asiallista uutislinkkiä ja niiden lisäksi Lehden ei-ihan-niin-asiallista vaalikommentointia :keijo: Ei mua olisi haitannut, vaikka joku siellä olisi aiheesta enemmänkin vatvonut. Jos mua ei kiinnosta, niin skippaan kommentin.

Huvittavin tapahtuma vaaleihin liittyen sattui eilen keskiviikkona töissä, näin ensimmäisen kierroksen jälkeen, kun kielletty ruokapöytäkeskustelu politiikasta käytiin. Puheenaiheena oli vielä enemmän kielletty seksuaalinen suuntaus ja sen vaikutus/vaikuttamattomuus siihen, kuinka hyvin hoitaa työnsä presidenttinä. Työkaveri sanoi mulle jotakuinkin niin, että "et sä voi äänestää homoa presidentiksi, koska vaikka sä olisitkin valmis homopresindentille, niin me kaikki muut suomalaiset ei olla" :keijo: Mulle on sinänsä sama, millä kriteerillä joku äänestää tai jättää äänestämättä, kysyin vain, että jos ehdokas on muuten parempi (näin siis pöytäseurue lähes yksimielisesti totesi), niin eikö sukupuolinen suuntaus ole silloin aika triviaali ominaisuus.

Hups. Ilmeisesti ei ollut :p

Täytynee siis äänestää Niinistöä, koska "muut suomalaiset" eivät ole valmiita Haaviston presidenttiyteen :tilt:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja L-S » To 26 Tammi 2012 20:47

Eivät ole valmiita :läps: Just joo.

Suomen Kuvalehden blogissa pohditaan liian innokkaita kannattajia.

Näköjään tämä on tosiaan sitten näiden vaalien ilmiö, liika innokkuus. Aluksi se ei ollut yhtä selvää omissa sosiaalisen median piireissäni, mutta nykyään enenevässä määrin. Vaikka en kyllä silti ymmärrä miten joku viitsisi tehdä äänestyspäätöksen ihan vaan sillä perusteella, että muut kannattajat ärsyttävät.

Toisaalta en kyllä ihmettelisi, jos sosiaalisella medialla olisi ollut vaikutusta siihen, että Haavisto lopulta pääsi toiselle kierrokselle. Jotain siinä vähän ennen vaaleja tapahtui, kun aiemmin Haavisto oli gallupeissa alempana.
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 26 Tammi 2012 21:05

Suomen Kuvalehti itse kirjoitti numerossa 3/2012: "Haaviston kannattajien hehkutus esimerkiksi Facebookissa on kiivaimmillaan muistuttanut enemmän pohjoiskorealaista henkilöpalvontaa kuin länsimaista yhteiskuntakriittistä asennetta."

Vastaanotin Sellossa jälleen yhden Haavisto-mainoksen. Jakajatyttö sentään kysyi: "Saako antaa Haaviston vaalimainoksen?"
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja L-S » To 26 Tammi 2012 21:32

En mä ehkä nyt ihan Pohjois-Koreaan vertaisi :isosilmä:, vaikka ehkä en sitten vain ole kuullut niitä kiivaimpia. Omissa sosiaalisen median piireissäni on kyllä välillä näkynyt ihan hyviä perusteluitakin.

Ja edelleen olen sitä mieltä, että sosiaalinen media nähdään pikemminkin mainostukseen sopivana kanavana kuin keskustelupaikkana, ja mainontahan on tunnetusti lähinnä hehkutusta. Eri asia sitten olisiko kivampi, jos olisi toisin. Ja toki sitä mainostusta voisi vähän säännöstelläkin.

Edit: toisaalta en myöskään ihmettelisi, jos monista tuntuisi, että varsinaiset perustelut ovat tässä vaiheessa jo turhia, koska suurin osa on joka tapauksessa päättänyt kantansa ja puolustaa ehdokastaan henkeen ja vereen, ja loppuja vaalikeskustelu ärsyttää...
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 27 Tammi 2012 14:27

"Toimittajien on kuitenkin vaikea myöntää, että vaaleissa on kyse tunteesta ja niinpä sen sijaan, että he kysyisivät: mikä on lempiruokasi, tai missä maakunnassa lomailisit mieluiten, ehdokkaat ajetaan kommentoimaan euro- ja sisäpolitiikkaa."
Konsultti Eero Iloniemi Verkkouutisissa 20. tammikuuta

Mielestäni hyvin totta.
Oikeasti: mitä Tarja Halosen ulkopoliittiset kannanotot Kiinan ihmisoikeuksista ovat vaikuttaneet minun elämääni? En oikein tiedä.
Mutta pidän siitä että hänkin on kissaihmisiä.

Faktoja peliin nyt, media: kumpi presidenttiehdokas lupaa kiertää kaikki maakunnat? Kissa vai koira? Laskiaispulla hillolla vai mantelimassalla?

Miksi aikuisten-oikeasti-tärkeistä-asioista ei kysytä? :ei:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 27 Tammi 2012 16:01

Mr. Smith kirjoitti:Laskiaispulla hillolla vai mantelimassalla?

Mä äänestin jo. En halua enää tietää, tai kadun päätöstäni lopun ikääni. :pillitys:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 31 Tammi 2012 17:42

Neljän päivän tauko sosiaalisesta mediatsta ja vaaleista teki hyvää, vaikka en tiennyt, että olin vähän väsynyt yhden asian tulvaan.
Taidan pitää fb rajoitusta päällä edelleen vaaleihin saakka ja sitten alkaakin jo viikon festari, jolloin on sosiaalista elämää ihan tarpeeksi ilman mediaa.

Huippua!
Vaalit auttavat minua siis vähentämään muiden päivitysten vahtaamista.
Ääni on jo annettu, ja nappi on takin rintapielessä niin että oma osuus taitaa olla aika pitkälti tehty.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä