Viikon puheenaiheet

Re: Viikon puheenaiheet

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 01 Helmi 2013 18:16

Täällä ei olekkaan mitään Jyväskylän puukotuksesta :kauhistunut:

No asiaan mitenkään sen kummemmin uppoamatta, itseäni hieman järkyttää tässä se, että kyseessä on selkeästi väkivaltainen rikos (tai ilman suunnasta riippuen joko terrorismi tai mielipahasta syntynyt ajattelematon teko) ja tekona siis äärimmäisen tuomittava (ainakin minusta ja olisin täysin samaa mieltä, vaikka jos kohteena olisi ollut esim. Halla-aho tai Soini), mutta silti koko homma ei suinkaan ole mediassa teon tuomitsemista ja uhrin tilan pahoittelua, vaan ennemminkin toisten syyttelyä (oikeisto syyttä vasemmistoa, vasemmisto oikeistoa ja keskiö pysyy hiljaa) ja ääriliikkeen poliittisen suuntauksen määrittelyä ja ylipäätään niiden olemassaolon kieltämistä. Eli käytännössä kaikkea muuta kuin teon itsensä tuomitsemista ja kieltämistä.

Siis oikeasti, mihin tämä maa on menossa?
Minä lähden Pohjois-Karjalaan / vaihdan farkut verkkarihousuun
kotiseudulle Pohjois-Karjalaan / juon kaljaa auringon nousuun"
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 28 Helmi 2013 21:45

Avioliittolaki jää pöydälle, mutta tällainen etenee eduskunnan käsittelyyn. :töktök:
Jos joku vaikka muiluttais tuon Räsäsen johonkin rajan taakse, en jäisi kaipaamaan. :epäilevä:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » To 28 Helmi 2013 22:21

Tylsintä hevosenlihakohussa on se, että jokaisen tusina-humoristi-wanna-ben on pakko vääntää aiheesta vitsiä. :ei: Keskinkertaiset ihmiset keksivät siitä huomattavan keskinkertaisia juttuja.
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 01 Maalis 2013 12:03

Lyyra kirjoitti:Avioliittolaki jää pöydälle, mutta tällainen etenee eduskunnan käsittelyyn. :töktök:
Jos joku vaikka muiluttais tuon Räsäsen johonkin rajan taakse, en jäisi kaipaamaan. :epäilevä:

:kops: :kops:
EDIT:
Siis oikeasti, minä ymmärsin että tuo oli viime viikolla vasta suullinen ajatelma räskältä ja nyt se on jo menossa käsittelyyn? Sen sijaan asia jota on väännetty ja käännetty jo useampi vuosi jätetään pöydälle... Voi tu.
Yabba

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 01 Maalis 2013 12:31

Mun on pakko myöntää että itkin muutaman kyyneleen väsymysitkua avioliittolain jäädessä pöydälle. Vaikka se ehkä olisikin kaatunut eduskuntaan, niin se olisi edes mennyt eteenpäin. Ehkä väsymys on myös osittain noita vastapuolen argumentteja ihmisoikeuksista ja oikeuksista ja mistä tahansa muusta raamattupaskasta :huoh:

Sitten tulee tuollainen :ei:

Tahdon2013 alkaa 19.3.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 01 Maalis 2013 12:39

Mitenkään Räsästä puolustamatta, mun mielestä se on puhunut tästä asiasta jossain mediassa jo vähintään monta viikkoa. :keijo:

Mutta joo, olen kyllä itsekin sitä mieltä, että jos vakaumus tekee abortin tekemisen ylivoimaiseksi, kannattaa ryhtyä mieluummin vaikka urologiksi.

Ja avioliittolakimuutos saisi tosiaan järjestyä pikimmiten. Kaiketi nämä sitten kertovat poliitikkojen konservatiivisuudesta, vaikka eivät asioina sinänsä liitykään toisiinsa.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 01 Maalis 2013 13:16

Yabba kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:Avioliittolaki jää pöydälle, mutta tällainen etenee eduskunnan käsittelyyn. :töktök:

:kops: :kops:
EDIT:
Siis oikeasti, minä ymmärsin että tuo oli viime viikolla vasta suullinen ajatelma räskältä ja nyt se on jo menossa käsittelyyn? Sen sijaan asia jota on väännetty ja käännetty jo useampi vuosi jätetään pöydälle... Voi tu.

Myönnän, että taisin ehkä oikoa mutkia suoraksi. Ainakin siitä lakiesityksestä on keskusteltu eduskunnassa. (En ole ihan täysin perillä näistä byrokratiapykälistä ja protokollasta.)

Olen samaa mieltä L-S:n kanssa. Jos ei pysty vakaumuksensa vuoksi tekemään työhön liittyviä tehtäviä, kannattaa harkita jotain muuta ammattia. Ei pasifistikaan mene töihin puolustusvoimille tai vaikka Patrialle. Mielestäni erittäin hyvä pointti oli myös gynekologiliiton pj:n kommentti lakiesityksen eriarvoistavasta vaikutuksesta: toisen vakaumuksesta tulee parempi kuin toisen. Ei kai abortti tosiaan mikään maailman mukavin työtehtävä ole, mutta jonkun se vaan on tehtävä.

Mutta ilmeisesti aborttilähetteitä joutuvat tekemään yleislääkäritkin, joten mihin sen rajan sitten vetää? Estääkö jo se lähetteen tekeminen ammatin harjoittamisen vai riittääkö tosiaan vain erikoistumisalan vaihtaminen?

Anu Silfverbergin päivän kolumnista löytyi myös kiinnostavaa asiaa: "Ministeri Päivi Räsänen lausui marraskuussa kirkolliskokouksessa ääneen kätilön kirjeen. Siinä kerrottiin viikolla 23 tehdystä abortista, jonka jälkeen sikiö yritti hengittää vielä kymmenen minuuttia, kunnes kuoli. - - Puhuin silloin tutun geenitutkijan ja lääkärin kanssa, joka kertoi, että myöhäiset abortit ovat aina vaikeimpia. Varsinkin jos sikiö ei kuole heti, se on hyvin raskasta. Toisaalta kuolleen tai kärsivän lapsen synnyttäminen ajallaan ei ole helppoa sekään. - - Kätilö oli lähestynyt ministeriä kertoakseen tämän kokemuksen, joka vaivasi häntä. Mutta se, että ministeri otti tarinan politiikan välineeksi vanhemmilta kysymättä, on ongelmallinen juttu. Aborteista yksi prosentti tehdään 20. viikon jälkeen, ja vain harvoin käy näin traagisesti. Jos se olisi tapahtunut minulle, ajattelisin (ehkä virheellisesti), että tuo on varmaankin minun sikiöni, jota ministeri käyttää lakimuutokseen. Kukaan ei kysyisi, mikä on kantani aborttiin. Ja lisäksi olisin vielä menettänyt lapsen."

Myöhään abortoidut sikiöt ovat lähes poikkeuksetta toivottuja lapsia. Gynekologiliiton pj sanoi haastattelussaan myös, että jos abortin takaraja aikaistetaan, voi käydä vaikka niin, että sen takarajan jälkeen huomataan ettei lapsella ole edes aivoja. :friikki: Haluaako kukaan kantaa sellaista raskautta loppuun asti? :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja L-S » Pe 01 Maalis 2013 13:31

Niin, yritin itsekin selvittää että onko tuo aborttilakialoite tosiaan jo menossa eduskunnan käsittelyyn, eli pääsisi läpi siitä samasta prosessista mihin avioliittolakialoite tyssäsi, mutta en saanut siitä äkkiseltään selvää. Ehkä ei, voi olla että asia on esillä vain muuten, Räsäsen toimesta. Muistan tuon kätilön kirje -jutun, mutta en olisi uskonut että siitä on jo niinkin kauan aikaa kuin marraskuusta saakka (aika menee aina käsittämättömän nopeasti).
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 01 Maalis 2013 15:20

No minua lähinnä huvittaa että räksy käyttää esimerkkinä "edistyksellisiä" maita kuten ruotsi, norja iso-britannia ja saksa, joissa tuo valinnanvapaus on jo lääkäreille annettu, olisi tokin kiva, jos noita edistysvaltioita seurattaisiin myös muussa edistyneisyydessä, kuten tasa-arvolaissa sekä eutanasialaissa. Tosin näissähän räksän mielestä ovatkin sitten takapajuloita...

Tosin ei tasa-arvoasiasta voida yksin räksyä syyttää, vikaa on myös persuissa ja kokkareissa joista molemmista löytyy noita ihania vaalilupauksia (joita ei siis näillänäkymin pidetä).
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 01 Maalis 2013 15:22

Yabba kirjoitti:No minua lähinnä huvittaa että räksy käyttää esimerkkinä "edistyksellisiä" maita kuten ruotsi, norja iso-britannia ja saksa, joissa tuo valinnanvapaus on jo lääkäreille annettu, olisi tokin kiva, jos noita edistysvaltioita seurattaisiin myös muussa edistyneisyydessä, kuten tasa-arvolaissa sekä eutanasialaissa. Tosin näissähän räksän mielestä ovatkin sitten takapajuloita....

Iso-Britanniahan on "edistyksellinen" myös mm. koulutuksen ja työttömyys- ja sosiaalipolitiikan alalla. :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » Pe 01 Maalis 2013 17:14

No onneksi näyttää siltä että edes jossakin asiassa jopa persut (tosin tiedämme kyllä mikä on Soinin mielipide, eli mikä on myös persujen virallinen) ovat järjessä. Muutos aborttilakiin sai lähes täystyrmäyksen
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 19 Maalis 2013 11:36

Kansalaisaloite tasa-arvoisesta avioliittolaista on avautunut tänään vuorokauden vaihtuessa, ja tätä kirjoitettaessa se on allekirjoitettu jo yli 21 500 kertaa. Melkoinen tahti. Kiinnostavaa seurata, kuinka pitkälle tämä tahti jatkuu, ja kuinka paljon allekirjoituksia on puolen vuoden kuluttua.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 19 Maalis 2013 11:50

Ja tässä linkki jossa sen voi käydä allekirjoittamassa :) Samaan syssyyn voi käydä allekirjoittamassa myös tekijänoikeuksien uudistuksen puolesta ja toimenpidealoitteen perustulosta. Selaamalla löytyy varmasti myös paljon muuta kiinnostavaa ;)

Noin, tämä lobbausviesti loppui tähän

BTW, jo melkein puolet kasassa, eli 23 151... 23 271 nimeä juuri nyt.
Yabba

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 19 Maalis 2013 13:00

No joo, siitä kun minä allekirjoitin tuon, on tullut jo melkein 15 tuhatta lisää... Tällä vauhdillta Toivolan Janin ennuste että rikkoutuisi 50 000 kuuden aikaan on aika pessimistinen, minä väitän että rikkoutuu jo kolmelta :D

Mutta vakavampaa asiaa. Enää ei voi vastustavat puolueet (Keskusta, KD ja perus) voi vedota siihen että kyseessä on kansan enemmistö. Muutenkaan tuota ei voi enää vähätellä turhana vouhotuksena ja tyhjänpäiväisyydellä. Kansan selvä enemmistö kuitenkin tuntuu olevan mukana ja jos allekirjoituksia tälläkin hetkellä tulee melkein 500 2 minuutissa, niin nopealla laskemisella tuo on lähemmäs 80 000 päivän lopussa. Totta kai tahti laskee tulevina kuukausina, mutta tällä aloitteella on helposti tavoitettavissa yli 600 000 kannattajaa syyskuuhun mennessä, ja se on jo kymmenys suomen väestöstä (enemmän kuin yksikään puolue sai ääniä eduskuntavaaleissa).

(Nyt vain pitää toivoa että tuo tosiaan on tuolla koko keräysajan, ettei sitä lähetä vouhottamaan käsittelyyn 50 000, täytyttyä, kun sen äänimäärän voi vielä "mitätöidä" mutta sen 6 kk ajan keräämisen jälkeen siihen ei ole mitään mahdollisuutta.)

EDIT: korjasin päättymiskuukauden.
Viimeksi muokannut Yabba päivämäärä Ti 19 Maalis 2013 13:20, muokattu yhteensä 1 kerran
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 19 Maalis 2013 13:14

Yabba kirjoitti: (Nyt vain pitää toivoa että tuo tosiaan on tuolla koko keräysajan, ettei sitä lähetä vouhottamaan käsittelyyn 50 000, täytyttyä, kun sen äänimäärän voi vielä "mitätöidä" mutta sen 6 kk ajan keräämisen jälkeen siihen ei ole mitään mahdollisuutta.)

Minä olen ymmärtänyt, että aloitteen takana oleva Tahdon2013-kampanja aikoo jatkaa keräystä täydet kuusi kuukautta vaikka vaaditut 50 000 kannatusilmoitusta saataisiinkin kasaan aiemmin. Kuulemma virallinen tavoite on 250 000 ilmoitusta.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 19 Maalis 2013 13:20

Lyyra kirjoitti:
Yabba kirjoitti: (Nyt vain pitää toivoa että tuo tosiaan on tuolla koko keräysajan, ettei sitä lähetä vouhottamaan käsittelyyn 50 000, täytyttyä, kun sen äänimäärän voi vielä "mitätöidä" mutta sen 6 kk ajan keräämisen jälkeen siihen ei ole mitään mahdollisuutta.)

Minä olen ymmärtänyt, että aloitteen takana oleva Tahdon2013-kampanja aikoo jatkaa keräystä täydet kuusi kuukautta vaikka vaaditut 50 000 kannatusilmoitusta saataisiinkin kasaan aiemmin. Kuulemma virallinen tavoite on 250 000 ilmoitusta.

Joo, facebookissa sain saman vastauksen :virne:
Yabba

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 19 Maalis 2013 15:40

Eipä siinä näköjään kauaa nokka tohissut. 50 000 rikki 14½ tunnissa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ti 19 Maalis 2013 16:10

Allekirjoituksista tehty myös käyrä. Jännää :tilt:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Yabba » Ti 19 Maalis 2013 19:26

Musta tuntuu että tänään voi itsasiassa mennä tuo 100 000 rikki. Ainakin mikäli tahti jatkuu tähän malliin (nyt on 76 426, eli ainakin tuo 80 tuhatta tulnee reippaasti).

Hienoa tässä on kuitenkin se, että myös muuta aloitteet ovat saaneet tämän myötä reippaasti lisää julkisuutta ja allekirjoituksia. Tästähän hyvällä lykyllä tulee oikeastikkin toimiva ja käytetty palvelu :)
Yabba

ViestiKirjoittaja L-S » Ti 19 Maalis 2013 22:34

Nyt on jo melkein 96 000 allekirjoitusta. :D Jännittävää nähdä meneekö tosiaan 100 000 rikki. Käytännössä se lie mennyt jo, jos ja kun nimikirjoituksia on kerätty tänään myös paperilomakkeille jossain tapahtumissa.

Ihan hyvä tosiaan, jos Kansalaisaloite-palvelukin saa lievän arvonnousun samalla. Helposti tuosta kuitenkin varmaan tulisi adressit.com-vaikutelma, kun tuolla on kuitenkin useampikin "ruotsinkielen" asemaa koskeva aloite...
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 20 Maalis 2013 00:02

Yabba kirjoitti:Musta tuntuu että tänään voi itsasiassa mennä tuo 100 000 rikki.

L-S kirjoitti:Nyt on jo melkein 96 000 allekirjoitusta. :D Jännittävää nähdä meneekö tosiaan 100 000 rikki.

Ja menihän se. :tilt:

Kiinnostavaa nähdä, miten tahti laantuu, ja mikä on lopullinen lukema syyskuussa.

Toisaalta voitaisiin myös ajatella, että aloite kannattaisi sulkea heti ja viedä eduskuntaan heti. Siten tämä "äänivyöry" olisi ehkä tuoreemmassa muistissa. Toiset taas tuntuvat olevan sitä mieltä, että on parempi kerätä kaikki nimet, mitä suinkin ehditään, jotta saadaan aloittelle mahdollisimman suuri painoarvo.

Huikeaa joka tapauksessa. Itse pidin mahdollisena, että lain vaatimat 50 000 kannatusta tulevat täyteen määräajassa. En ikinä olisi kuvitellut, että määrä tuplaantuu - ja vieläpä aloitteen ensimmäisenä päivänä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 20 Maalis 2013 10:24

Oli kyllä aika jännä käydä Narinkkatorilla laittamassa nimi fyysillisesti. Odotin ehkä isompaa näkyvyyttä, mutta näkyvin asia oli televisiokameraryhmät. Odotin edes megafooneja, mutta ei niitäkään :keijo:
Ei ainakaan silloin kun me Suvin kanssa käytiin.
Meidän kerääjähenkilöt kertoivat että vain pari negatiivista kommenttia oli kuulunut, mutta muuten ihmiset kiittelivät ja olivat iloisia. Ainakin mun korviini osui vain "teette hyvää työtä"-kommentteja niiltä mitä oli siinä ympärillä. En vain ehtinyt näkemään oliko se vain yksi vai kaksi henkilöä :keijo:

Facebookissa eilen oli mainintoja siitä, että KD:n kannatus oli 118 00, jonka yli olisi aika makeaa päästä :hullu:
En epäile ollenkaan etteikö tuon luvun ylittäminen olisi mahdollista.

Huima luku on jo nyt kasassa. 110 946.
18 minuttia sitten oli 110 246.
:kyllä:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ke 20 Maalis 2013 16:48

Ja aiheeseen liittyen logiikka-osastomme esittää näytelmän teidän sananvapaus on huonompaa kuin minun sananvapauteni joten teidän sananvapaus tulee kieltää :friikkipeukku:

Kaikkihan me ollaan joskus kuutamolla mutta tuo tyyppi on kävelevä täysikuu :friikki:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 20 Maalis 2013 22:32

Ihan totta hei! :friikkipeukku:

Mutta tällä hetkellä ihmiset on jotenkin niiiiiin tota.

Kuulin (ja näin) tänään henkilöstä, jota vaivaa suuresti vauvakuume, mutta. Hän ei voi, eikä halua hankkia lasta yksin. Niinpä hän toteaa lapsiperheitä edustaville henkilöille miten nämä eivät saa mainita (=valittaa) lapsiperheen arjesta tai väsymyksestä, koska heillä sentään on se lapsi. Ei ole oikeutta silloin puhua rankkuudesta, kun kaikki eivät voi saada lapsia. Hän myös ottaa henkilökohtaisena v*ttuiluna lapsien ihannoinnin ja lapsista puhumisen. :epäilevä:
Eiköhän tämä Sanavapaus-KuuKeijo mene ihan samaan kategoriaan :ei: :friikki:
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 20 Maalis 2013 23:19

Muista, Kiba, sanoa vauvakuumeiselle sitten, kun se lapsi on saatu, että "muistappas nyt sitten olla väsymättä ja valittamatta arjen hankaluuksista". :keijo:
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiset ja Sä