Galileo kirjoitti:LazyBastard kirjoitti:Omasta pankista on toki edelleen tarjottu, mutta itse olen päätynyt siihen, että tällä hetkellä parasta eläkevakuutusta on se, kun maksaa asunnon lainaa ja sijoittaa rahaa muuten. Eläkevakuutuksesta kun rahaa ei saakaan pois välttämättä silloin kun sitä oikeasti tarvitsee.
Mä olen tullut samaan tulokseen. Säästäminen on hyvä, mutta eläkevakuutus sopii lähinnä ihmiselle, joka ei muuten moiseen pysty. Eläkevakuutuksessa on hyvä puoli veroetu, mutta huonona puolena jäykkyys ja korkeat palkkiot. Jarmo Leppiniemi on myös kritisoinut sitä, että veroetu on myönnetty vain isoille vakuutusyhtiöille, jolloin näiden on helppo sen kanssa rahastaa.
Verotuettu eläkesäästäminenhän tullee muuttumaan tulevien vuosien aikana, olikohan 2009 tai 2010.
Muistelisin, että verotukea laajennettaisiin pelkistä eläkevakuutuksista sijoitusrahastoihin, talletuksiin ja osakkeisiin. Myös siirtomahdollisuutta
tavoitellaan, siis niin, että säästöjä voi joustavasti siirtää palveluntarjoajalta toiselleja säästökohteesta A kohteeseen B.
Mutta edelleen kai verotuettu säästäminen olisi ns. eläkesäästämistä, jota ei voisi ottaa käyttöön milloin tahansa. Jos oikein olen
ymmärtänyt lukemani talousjargonin.