Sijoitustappio pankin korvattavaksi

Re: Sijoitustappio pankin korvattavaksi

ViestiKirjoittaja Gluu » Pe 16 Touko 2008 13:35

Galileo kirjoitti:
LazyBastard kirjoitti:Omasta pankista on toki edelleen tarjottu, mutta itse olen päätynyt siihen, että tällä hetkellä parasta eläkevakuutusta on se, kun maksaa asunnon lainaa ja sijoittaa rahaa muuten. Eläkevakuutuksesta kun rahaa ei saakaan pois välttämättä silloin kun sitä oikeasti tarvitsee.

Mä olen tullut samaan tulokseen. Säästäminen on hyvä, mutta eläkevakuutus sopii lähinnä ihmiselle, joka ei muuten moiseen pysty. Eläkevakuutuksessa on hyvä puoli veroetu, mutta huonona puolena jäykkyys ja korkeat palkkiot. Jarmo Leppiniemi on myös kritisoinut sitä, että veroetu on myönnetty vain isoille vakuutusyhtiöille, jolloin näiden on helppo sen kanssa rahastaa.

Verotuettu eläkesäästäminenhän tullee muuttumaan tulevien vuosien aikana, olikohan 2009 tai 2010.

Muistelisin, että verotukea laajennettaisiin pelkistä eläkevakuutuksista sijoitusrahastoihin, talletuksiin ja osakkeisiin. Myös siirtomahdollisuutta
tavoitellaan, siis niin, että säästöjä voi joustavasti siirtää palveluntarjoajalta toiselleja säästökohteesta A kohteeseen B.

Mutta edelleen kai verotuettu säästäminen olisi ns. eläkesäästämistä, jota ei voisi ottaa käyttöön milloin tahansa. Jos oikein olen
ymmärtänyt lukemani talousjargonin.
Gluu

ViestiKirjoittaja Kati » Pe 16 Touko 2008 13:39

LazyBastard kirjoitti:Aggressiivinen eläkemarkkinointi alkoi, kun lähestyin kolmeakymppiä. Nyt ei ole enää mitään kuulunut, mutta ehkä siihen vaikuttaa se, että puhelinnumero on nykyään salainen.

Siinä taisikin olla se taikasana - kolmekymmentä.
Ennen kolmenkympin rajapyykkiä se eläkesäästämissumma on mukavan pieni. Sitä on helppo markkinoida. Taitaa myös pankki hyötyä eniten kun on pitkäaikainen asiakkuus edessä.
Yli kolmekymppiselle pitää ehdottaa jo heti kärkeen muuta kuin 50/kk.

Kanssanisäkäs oli eläkesäästäjä paljon ennen minua, pankissa yrittivät minuakin houkutella kun nuori pari muka olimme, mutta kun kuulivat ikäni, tulikin vaikeasti "aha, no kyyyllä siltikin vielä ehtii ihan hyvän summan kerätä".

Sijoitusrahastoissakin nisäkäs kai jotain touhuaa. Välillä se mulle kertoo, missä mennään - oletan että me, voihan se toki yksinkin suunnitella varakkaana Karibialle karkaamista - mutta se voisi aivan hyvin luetella vaikka puhelinluettelosta numeroita, en minä niistä mitään tajua.
* * * Kokonaistarve on valtava * * *
Kati

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 16 Touko 2008 13:47

Gluu kirjoitti:Verotuettu eläkesäästäminenhän tullee muuttumaan tulevien vuosien aikana, olikohan 2009 tai 2010.

Muistelisin, että verotukea laajennettaisiin pelkistä eläkevakuutuksista sijoitusrahastoihin, talletuksiin ja osakkeisiin. Myös siirtomahdollisuutta
tavoitellaan, siis niin, että säästöjä voi joustavasti siirtää palveluntarjoajalta toiselleja säästökohteesta A kohteeseen B.

Mutta edelleen kai verotuettu säästäminen olisi ns. eläkesäästämistä, jota ei voisi ottaa käyttöön milloin tahansa. Jos oikein olen
ymmärtänyt lukemani talousjargonin.

No mutta sehän olisi oikein bueno jos voi valita rahastontarjoajan ja rahastot ja siirrellä niiden välillä. Nyt vakuutusyhtiön kanssa menee niin, että antaa niille rahan, josta ne ottaa hallintapalkkion ja sitten ne sijoittaa niitä rahastoon, josta menee palkkio ja rahastonhoitaja ostaa osakkeita rahastoon, jolloin menee palkkio. Hiukan vähemmän palkkioita maksettavaksi. Olen mä kuullut noita 50 kuussa juttuja, joissa joku on alkanut nohevasti säästää mutta joutunut pitämään maksuvapaata jossain välissä jonka jälkeen onkin pian huomannut, että ne pari erää jotka oli ehditty maksaa ovatkin kadonneet hallintakuluihin. :D
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja Gluu » Pe 16 Touko 2008 14:20

Eläkesäästämiseen ja hallinnointikuluihin liittyen uutinen.

"Skandia Life -tapauksessa kuluttajaviranomainen vaatisi eläkevakuutusyhtiötä palauttamaan asiakkailleen hallinnointikuluja, joista yhtiö on kertonut asiakkaille harhaanjohtavasti ja puutteellisesti."
Gluu

ViestiKirjoittaja Fantsu » Pe 16 Touko 2008 19:55

Galileo kirjoitti:
Fantsu kirjoitti:Isäntä on pistänyt useamman vuoden sijoitusrahastoihin rahaa mun kitinöistäni piittaamatta, mikä välillä on pistänyt vihaksi. Tuotto on ollut kuitenkin niin pientä, että saman saisi säästötilillä lepuuttamalla. Ihan turhaa hommaa.

Sijoitusrahastossa on veroetu. Siinä missä säästötilin korosta maksetaan vero vuosittain, maksetaan rahastosta vasta noston yhteydessä. Jos säästö on pitkäaikaista, jää vuosittain tuotosta rahastoon sen 28% enemmän tuottamaan lisää.

Mulla on paria rahastoa myös, muttei kivijalkapankista, koska niissä on pankin kulut (säilytys, lunastus, merkintä) suhteessa melko suuret.

Ehkä siitä jokin hyöty voi olla jos hyvin käy, mutta tällä hetkellä se ei näy. Riimi tuli kaupanpäälle ;) Olkoon isännän harrastus sitten, jos ei muuta.
Fantsu

ViestiKirjoittaja sybe » To 22 Touko 2008 16:47

Tämä Åken sijoittelu riita päätyi hoviin, no eipä sinällään ylläri. Åkelta on menneet asian tiimoilta yöunet. Mikäli sijoittaisin samoja summia kuin Åke ja samalla tavalla, menisi yöunet minultakin. Onneksi olen pa ja pääsääntöisesti vain velkasuhteessa pankkiin :jaaha:
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Galileo » To 22 Touko 2008 19:03

sybe kirjoitti:Tämä Åken sijoittelu riita päätyi hoviin, no eipä sinällään ylläri.

Eiköhän Nuurdea vie miljoonan rahan takia sen niin pitkälle kuin valituslupaa riittää. Mä vähän epäilisin, että lopullinen tuomio voi olla Åkelle kielteinen.

Kävin tänään vakuutuksia hääräämässä. Kaupiteltiin eläkevakuutusta. Sanoin etten koske tikullakaan ja virkailijan kysellessä syytä, vetosin Leppiniemen viimeisempiin kirjoituksiin. Sitten naurettiin yhdessä ja puhuttiin hiukan Leppiniemestä. :pepsodent:
Galileo

ViestiKirjoittaja sybe » To 22 Touko 2008 21:57

Löisin vetoa Åken puolesta.Sana vastaan sana. Åke on menestyksekkäästi esittänyt myös mustaa valkoisella. Åken saama Nordean esite ei kerro riskeistä tarpeeksi ja se on todettu puutteelliseksi. Taitaa olla tässä tarinassa miljoonan euron esite.
Wanhakin oppii uutta - tosin toistoa kaivataan
sybe

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Pe 23 Touko 2008 09:05

Itse laittaisin rahat Nordean puolesta.

Korkeammissa oikeutasoissa (ymmärtääkseni) mennään asiakirja-tasolla, eli enää ei vaikuta miten uskottavasti esiinnyt.

Nordealla on varaa palkata aikamoiset tekstinikkarit esittämään että jos jätkällä on kahden miljoonan omaisuus, niin vaikka he pankkialalla eivät tunnekaan miten hyvin tanssikoulu-bisnes Suomessa tuottaa, niin tuskin kaikkia rahoja on saatu yksityisyrittämällä ja ässä-arpoja raaputtamalla.

Eli Åken on täytynyt sijoittaa rahojaan ennenkin ja näin ollen tämä on ollut tietoinen rahamarkkinoiden riskeistä, ja on käsittänyt mitä ihmettä se Nordean selittäjä oli sönköttänyt.

Nyt pitäisi saada Fordelle äänestys siitä, miten jokainen uskoo tilanteessa käymän ;)
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja LazyBastard » Pe 23 Touko 2008 09:10

Minusta mielenkiintoista tässä on se, etteikö tosiaan vielä tuolloin 1999 ollut sellaista lappua, joka piti täyttää sijoituksia tehdessä. Ainakin OP:ssä oli lappu. jossa kysyttiin muistaakseni, että ymmärsinkö sen, että tällaisella sijoituksella voi menettääkin rahaa. Itse kun olen rahaa sijoittanut vasta 2000 -luvulla, kun ei sitä aikaisemmin ole oikeen ollut mitä sijoittaa.

En kyllä muista, että nykyisessä pankissa kyseisenkaltaista plankettia olisi eteen laitettu. :riips:
Et in Arcadia ego.
LazyBastard

ViestiKirjoittaja teuwo » Pe 23 Touko 2008 10:12

Mä oon mr. Smithin kanssa samoilla poluilla. En usko, että vaikka Åke on käynyt Italiassakin esittämässä disco-tanssiaan, että sillä saisi 2 milj. euron tilin tehtyä. Joten jos on aiemminkin sijoittanut rahojaan, niin pitäisi tietää sijoittamisen riskeistä. Jos haluaa tehdä ison tilin, täytyisi ymmärtää ajatella omilla aivoillaan, että iso tili = isompi riski. Maalaisjärki, missä olet?
Pitäisikö hedelmäpelinkin ohjeissa lukea, että voit menettää rahasi ja tulla peliriippuvaiseksi?
teuwo

ViestiKirjoittaja Gluu » Pe 23 Touko 2008 13:26

Voisinpa laittaa vähäiset pennoseni sen puolesta, että Nordea tulee tässä pärjäämään. Jos ei vielä hovissa, niin
viimeistään ko:ssa. Hovi kumminkin antaa valitusluvan, niin saadaan Åken tapauksesta åiva ennakkotapaus.
Ko ei kumminkaan halua sitä, että kaikki sijoitustoiminnassa tappiolle jääneet alkavat käräjöimään pankkien
ja muiden rahalaitosten kanssa, joten päättävät asian Nordean hyväksi ja säästävät Suomen pankkikriisiltä.

Mua kumminkin hieman meinaa hymyilyttää se, että Åkelle jäi vain miljoona jäljellä ja nyt valittelee kun kaikki
meni. Tuhkatkin pesästä. En minäkään unta saisi, jos tilillä olisi vain miljuuna. :kyynel:
Gluu

ViestiKirjoittaja Galileo » Pe 23 Touko 2008 13:42

Näinpä. Åken tapauksessa on kyse pankinjohtajan vastuusta esitellä tappion mahdollisuuksia. Åke oli kumminkin sijoitusvakuutuksensa aikana vaihtanut sijoituksia rahastosta toiseen, joten voisi olettaa, että sillä joku käry on ollut, että missä mennään. Jos tuomio pidetään voimassa, on kohta kaikki, jotka ei ole allekirjoittaneet "olen saanut tiedon tappion mahdollisuudesta" -lappusta, jonottamassa mahdollisia tappioitaan pois.

Kuva Show me the money!
Galileo

ViestiKirjoittaja Walker » Pe 06 Kesä 2008 06:52

Niin vakavaan aiheeseen päivän huumori kevennys

Ketonen&Myllyrinne - rahastosijoittaja
"Without music, life would be a mistake" - Nietzsche
Walker