Crux kirjoitti:Jäin pohtimaan sitä, että miten paljon se oikeasti on ateisteilta pois jos joku uskoo Jumalaan? Jos tässäkin kampanjassa on kyse kirkon ja valtion yhteyden kritisoimista niin miksi pitää loukata uskoa eikä kirkkoa sitten häh?
Ja tämä tasa-arvokysymys. En itse enää kuulu kirkkoon enkä kyllä ole kokenut syrjintää sen takia missään. Syrjintä tulee mieleen lähinnä homojen ja lesbojen suhteen joiden ei ole mahdollista mennä naimisiin. Mutta toisaalta naimisiin meneminen on uskonnollinen rituaali joten miksi ateistipariskunta sitä kaipaisikaan. Uskossa oleville homoille ja lesboille on papin siunaus mahdollinen, papista riippuen.
Yabba kirjoitti:Mutta koko idea on siinä, että ajatus muurahaisten salaliitosta on yhteiskunnan normien vastaista. Tämän vuoksi se on psykoottista/harhaista, jos suurinosa yhteiskunnasta olisi sitä mieltä, että muurhaiset ovat salaliitossa heitä vastaan, se olisi normaalia käytöstä, osa yhteiskuntaa, meidän silmissä se näyttää sairaalta nyt, mutta jos me eläisimme siinä yhteiskunnassa, meidän silmissä voisi olla sairasta se, ettei toinen usko salaliittoon - kun sehän on selvä asia.
Tällä tavoin tämän kampanjan pohjalta avattu keskustelu ei johda mihinkään, koska se pakottaa ihmiset olemaan joko vastaan tai puolesta, kultaista keskitietä ei ole. Tavoitteena on ehkä ollut tuoda esiin uskonnottomien asema yhteiskunnassa, mutta se ei onnistu luokittelemalla ihmisiä "edistyksellisiin ateisteihin" ja "paikoilleen jämähtäneisiin uskovaisiin". Keskustelu pitäisi käydä siten, että miten ihmisten valinnanvaraa omassa uskossaan voidaan parantaa (kirkko ja valtio erilleen) ja miten voidaan estää todellisten uskonnon uhrien syntyminen, niiden joita usko oikeasti ahistaa (yhteisön paine) ja se ei onnistu tällaisella kampanjalla.
Nyt tämä on mennyt lähinnä kauhisteluksi, että on se hirveää, kun joku sanoo, että jumalaa tuskin on olemassa ja kuinka tästä nyt uskovaiset loukkaantuvat.
LazyBastard kirjoitti:Miten tämä kampanja (puhun nyt nimenomaan siitä bussikampanjasta) loukkaa kenenkään uskoa? Jos kerran tiedät jumalan olevan olemassa, niin mitäs se haittaa, jos joku on sitä mieltä, että ko. yliluonnollinen entiteetti ei ole olemassa.
Näin sanomalla en siis välttämättä halua puolustaa kampanjaa, mutta näin taitaa valitettavasti olla. Totta kai olisi fiksumpaa keksiä jokin muu tapa, ja fiksumpaa ehkä olisi tyytyä pienemmissä piireissä käytävään "keskusteluun" eikä pyrkiä maksimaaliseen näkyvyyteen, koska sellainen keskustelu joka tapauksessa pääsee harvoin asiaan. L-S kirjoitti:LazyBastard kirjoitti:Miten tämä kampanja (puhun nyt nimenomaan siitä bussikampanjasta) loukkaa kenenkään uskoa? Jos kerran tiedät jumalan olevan olemassa, niin mitäs se haittaa, jos joku on sitä mieltä, että ko. yliluonnollinen entiteetti ei ole olemassa.
Teoriassa tämän ei välttämättä pitäisi loukata, mutta käytäntö on toinen juttu, varmasti myös mainoksen tekijät tietävät, että närkästystä ainakin aiheutuu. Ehkä se ei loukkaa kirjaimellisesti uskoa, mutta jotain osaa ihmisessä, joka uskoo. Sävy on kuitenkin vähän, että oletpa tyhmä kun uskot.
LazyBastard kirjoitti:Crux kirjoitti:Jäin pohtimaan sitä, että miten paljon se oikeasti on ateisteilta pois jos joku uskoo Jumalaan? Jos tässäkin kampanjassa on kyse kirkon ja valtion yhteyden kritisoimista niin miksi pitää loukata uskoa eikä kirkkoa sitten häh?
Miten tämä kampanja (puhun nyt nimenomaan siitä bussikampanjasta) loukkaa kenenkään uskoa? Jos kerran tiedät jumalan olevan olemassa, niin mitäs se haittaa, jos joku on sitä mieltä, että ko. yliluonnollinen entiteetti ei ole olemassa.
Ja tämä tasa-arvokysymys. En itse enää kuulu kirkkoon enkä kyllä ole kokenut syrjintää sen takia missään. Syrjintä tulee mieleen lähinnä homojen ja lesbojen suhteen joiden ei ole mahdollista mennä naimisiin. Mutta toisaalta naimisiin meneminen on uskonnollinen rituaali joten miksi ateistipariskunta sitä kaipaisikaan. Uskossa oleville homoille ja lesboille on papin siunaus mahdollinen, papista riippuen.
Kyllä parisuhteensa rekisteröineiltä samaa sukupuolta olevilta ihmisiltä puuttuu edelleen oikeus esimerkiksi perheen sisäiseen (saatika ulkoiseen) adoptioon, eli tasa-arvoisessa asemassa he eivät ole. Ja arvata saattaa ketkä ko. oikeuksia vastustavat.
LazyBastard kirjoitti:Oletko siis sitä mieltä, että psykoottinen käytös on sairaus vain siksi, että se ei ole yhteiskunnan normien mukaista ja näinollen siitä kärsiviä ei tulisi lääkitä, kuten ei homoseksuaalejakaan lääkitä. Vai mitä oikein yrität sanoa?
LazyBastard kirjoitti:Kyllä tällä kampanjalla voitaisiin aivan hyvin päästäkin johonkin, jos tosiaan päästäisiin keskustelemaan kirkon yhteiskunnallisesta asemasta ja sen perusteista. Nyt tämä on mennyt lähinnä kauhisteluksi, että on se hirveää, kun joku sanoo, että jumalaa tuskin on olemassa ja kuinka tästä nyt uskovaiset loukkaantuvat.

Yabba kirjoitti:No miten jonkun usko jumalaan loukkaa jonkun ei uskovaisen vakaumusta niin paljon että siitä täytyy tehdä mainoskampanja?
Taitaa olla enemmänkin vaikutusta vanhoillisella asenteella kuin uskonnolla. Uskonto on tietysti vaikuttanut näiden asenteiden syntyyn, mutta se puolestaan on osa kulttuuria, kuten Pascal sanoikin jo. Eli niin kauan kun päättävä elin koostuu lähinnä suuren ikäluokan edustajista, tähän tulee muutosta, mutta jos uskonnon syyttämisen sijaan yritettäisiin korvata vanhat parrat uusilla, joilla olisi ehkä edistyksellisemmät katsantokannat?
LazyBastard kirjoitti:En, kuten jo kirjoitin siihen, se muurahaisvertaus oli vain huono esimerkki. Yritin vain ilmaista sen, miten käsitys oikeasta ja väärästä on sidoksissa yhteiskuntaan ja sitä, ettei sitä niin helposti muuteta. Nämä yhteiskunnan arvot vain ovat olleet ja ovat edelleen enemmän tai vähemmän sidoksissa melkein 2000 vuotta vallinneeseen kristilliseen uskoon. Tämän vuoksi tämän muuttaminen on hidas prosessi, eikä se suinkaan käy käden käänteessä, mutta pitkän aikavälin kehitys on eri asia, kuten on seksuaalivähemmistöjen osalta käynyt, ei se tapahtunut 90-luvun aikana, se alkoi jo paljon ennen sitä.
Ja sekö muka onnistuu kampanjalla joka ainoastaan herättää tämän joko tai asenteen? Vähän on hataran oloista.

LazyBastard kirjoitti:Minua ei kenekään henkilökohtainen usko loukkaa. Se sensijaan loukkaa, että uskonnon perusteella evätään muilta ihmisiltä ihmisoikeuksia. Yliluonnollisten entiteettien väitettyjen mielipiteiden ei pitäisi vaikuttaa meidän lainsäädäntöömme mitenkään.
Kirkko (puhumattakaan fanaattisemmista lahkoista) on kuitenkin vastustamassa tässä asiassa muiden ihmisoikeuksia, ihan vedoten jumalaan ja raamattuun. Mielestäni sellaista on syytä vastustaa.
Jostakin se pitää aloittaa. Siitä voit olla varma, että kirkko ei sitä aloita. Huonointa tuossa on se, että viesti on tuotu ulkomailta, eikä sitä ole kehitetty itse. Kevyttä kauraa kyllä siihen verrattuna, mitä on joutunut kuuntelemaan ja katselemaan julkisilla paikoilla uskovaisten toimesta.
Yabba kirjoitti:Mutta miksi siinä aloittamisessa sitten pitää lähteä samalle loanheitto linjalle sen toisen puolen kanssa? Miksei yksinkertaisesti lähetä luomaan yhteyttä oman puolen ja toisen välillä, etsimällä yhteisymmärrystä, vai onko ekumeniakin kirosana? Itse veikkaan että tällä ei ei ole nyt muuta vaikutusta kuin se, että saadaan aikaiseksi tätä oho ja hyi keskustelua.
LazyBastard kirjoitti:Toisaalta itseäni ihmetyttää edelleen se, että kuinka joku tuosta loukkaantuu, enhän minäkään loukkaannu joka kerta, kun joku sanoo minulle, että jumala on olemassa tai jeesus kuoli syntieni tähden.
Crux kirjoitti:No mua ihmetyttää miten sua voi ihmetyttää miten joku voi loukkaantua jostain mistä sinä et. Niin myö ihmiset vaan ollaan erilaissii että kaikilla omat herkät kohat. Ei ne nyt ihan samoja aina oo ku sulla Leiska.
LazyBastard kirjoitti:sybe kirjoitti:Kirkko on kummikäsitteen myötä aika tukevasti nuorenkin perheellisen elämässä kiinni.Nyt koitetaan saada läpi lakimuutosta että yksi kuummi riittäisi.
Kyllä minä ainakin kelpasin täällä kummiksi, vaikka en kuulu kirkkoon. Tokihan sitä ei kirkonkirjoissa lue, mutta mitäs väliä sillä nyt on. Pappi jopa jätti kummintodistuksen, ei vaan kirjoittanut siihen meitin nimeä.
Crux kirjoitti:Jos kummin alkuperäinen tehtävä on ollut toimia lapsen hengellisenä ohjaajana niin miksi edes suostua kummiksi jos ei pysty tätä tehtävää täyttämään? Mutta ei sillä tänä päivänä juurikaan ole merkitystä kun kummin tehtävä on lähinnä ostaa lahjoja jouluna ja synttärinä ja laittaa kortti nimipäivänä.
Crux kirjoitti: Mutta ei sillä tänä päivänä juurikaan ole merkitystä kun kummin tehtävä on lähinnä ostaa lahjoja jouluna ja synttärinä ja laittaa kortti nimipäivänä.
Crux kirjoitti:Mun mielestä on vähän höpsöä osallistua kristilliseen toimitukseen esimerkiksi kummina jos ei usko koko asiaan ollenkaan. Siis siihen mikä kummin alkuperäinen tehtävä on ollut. Toimia hengellisenä oppaana ja avustaa kristilliseen kasvatukseen. En mä yhtään sitä kiellä etteikö lapsi tarvitse ympärilleen tolokun aikuisen mallia monenlaista. Uskovaa ja ei uskovaa. Mut mä en henkilökohtaisesti pyytäisi lapseni kummiksi ihmistä joka haistattaisi piut paut koko kummiuden alkuperäiselle missiolle.
Myöhemmin lapsen konfirmaatiotilaisuudessa pyydetään kummeja alttarille siunaamaan lapsi. Siinäkin kohtaa tuntuisi hassulta jos sinne menisi tyyppi joka ei koko touhuun usko. Eikä sinne uskomaton varmaan haluaisi mennäkkään.
Crux kirjoitti:Mun mielestä on vähän höpsöä osallistua kristilliseen toimitukseen esimerkiksi kummina jos ei usko koko asiaan ollenkaan.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa