Hedelmät

Arkihedelmiä ovat banaanit, omenat, viinirypäleet, kiivit (w?), melonit, luumut ja sitrushedelmät.
Harvemmin syötyjä, mutta silti arvostettuja hedelmiä ovat tuore ananas

, passionhedelmä, persikka/nektariini, ananaskirsikka (kai se on hedelmä?) ja karambola.
On noita varmasti enempikin, mutta äkkiseltään tuli mieleeni.
Haastavinta hedelmissä on niiden osto/käyttö silloin, kun ne ovat parhaimmillaan. Samoin harmittaa, kun pitkä kuljetusmatka ei kypsytä hedelmiä saman makuisiksi kuin jos ne saisivat rauhassa kölliä auringossa poimimiseen ja välittömään syömiseen asti. Paras/surullisin esimerkki on juurikin puolikarkean mainitsema mango. Thaimaassa söin kypsää mangoa, niin kuin olisi haukannut palaa Edenin puutarhasta

Järjettömän hyvää. Suomessa olen tehnyt useita kokeiluja, ja aina se on karvasta ja sellaista... pahaa. Ei edes pakastetusta mangosta saa sellaista makuelämystä. Kaiholla muistelen myös muiden kaukomaiden reissujen hedelmänautintoja...

Ananaksesta olen oppinut nuuhkimalla tunnistamaan kelvollisen kappaleen

Se hedelmäosastolla rehuja haisteleva kahjo on siis minä, terve vaan. Viinirypäleet tunnistan ulkonäöltä, onko ne karvaita vai ei. Avokado (unohdin tuolta listalta) menee tunnustelemalla. Mandariinin arvoituksen kun vielä ratkaisisi, niin kaikki olisi hyvin. Joskus ne ovat sellaisia kuivia ja mauttomia versioita, vaikka näyttäisivät ja tuntuisivat ihan normaaleilta.
Ai joo, ja bansku on parasta, kun se vielä vihertää vähän, ja avataan tietenkin siitä osasta, millä se roikkuu tertussa

Ja ompuista kovat ja kirpakat on parhaita, jauhoisuus ei kuulu mun repertuaariin.
Hedelmät on parhaimmillaan ihan sellaisenaan, tai tuorehedelmäsalaatissa. Toki niistä saa esim. paistamalla järjettömän hyviä jälkkäreitäkin

Yhdessä vaiheessa tein myös paljon pirtelöitä, mutta se on jäänyt, kun maito ja minä emme oikein tule toimeen. Olen yrittänyt löytää maidolle korvaajaa, laihoin tuloksin.