Hedelmiä!

Hedelmiä!

ViestiKirjoittaja Nugat » La 14 Maalis 2009 16:39

Olen löytänyt itselleni uuden herkun. :D
Kuva
Hetelmän nimi on rambutan. Se on sellainen pieni käppyräpiikkineno otus, jonka sisällä odottaa kumisen oloinen, mutta kuitenkin erittäin mehukas ja raikas hedelmä.
Nams nams. :kuola:

Yhdessä hedelmässä on vain harmittavan vähän syötävää ja niitä joutuukin ostamaan kunnon satsin. Eivät tosin erityisen halpoja ole, kilo lähi putiikissa maksaa noin 13. Itse olen kolmella eurolla ostanut kymmenisen hedelmää. Enemmänkin toki menisi.

En vielä osaa päätellä mitkä hedelmät ovat kypsiä ja mitkä raakoja, tosin kaikki ostamani hedelmät ovat aina olleet maukkaita. Pehmeä kuoriset hedelmät pystyy avaamaan sorminkin, mutta kovemmat tarvitsevat jo terävää veistä.

Suosittelen! :D
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

Re: Hedelmiä!

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 19 Maalis 2009 13:40

Nugat sie saattaisit tykätä myös rambutanin sukulaisesta litsistä.

Kuva

En muista oonko ite rambutaneja syöny, mutta litsit on tuttuja. Se hedelmäliha tosiaan on oudon kumista pureskeltavaa.

Mie syön harmittavan vähän hedelmiä. Osittain se johtuu siitä, että yleisimmät ja halvimmat hedelmät kuten appelsiinit, ulkomaiset omenat ja banaanit, ei oo minusta hyviä. Tai no banaanit maistuu, jos ne on kypsiä ja pilkukkaita. Oon malttamatonta sorttia ja kotiin ostetut hedelmät tulee yleensä syötyä puoliraakoina. En varmaan edes tiedä, miltä maistuu kypsä mango, koska syön ne aina ennen aikojaan huolimatta kitkerästä mausta. :töktök:

Omia suosikkeja hedelmistä on persikat (myös grillattuna :kuola: ), satsumat, ananas, limet (ruuanlaitossa) ja kiivit. Kiivien syönnissä ärsyttävä puoli on se, että niitä karvoja joutuu väkisinkin leikatessa hedelmälihan pintaan ja sitten suupieliä ja kieltä kutittaa ja kirvelee. Veikkaan syyksi torjunta-aineita, koska saman reaktion aiheuttaa viinirypäleet, joita ei millään meinaa saada pestyä puhtaiksi. Pitäis varmaan alkaa käydä hakemassa kiivit luomuhyllystä.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 19 Maalis 2009 14:33

Hedelmät :kuola:

Arkihedelmiä ovat banaanit, omenat, viinirypäleet, kiivit (w?), melonit, luumut ja sitrushedelmät.

Harvemmin syötyjä, mutta silti arvostettuja hedelmiä ovat tuore ananas :kuola:, passionhedelmä, persikka/nektariini, ananaskirsikka (kai se on hedelmä?) ja karambola.

On noita varmasti enempikin, mutta äkkiseltään tuli mieleeni.

Haastavinta hedelmissä on niiden osto/käyttö silloin, kun ne ovat parhaimmillaan. Samoin harmittaa, kun pitkä kuljetusmatka ei kypsytä hedelmiä saman makuisiksi kuin jos ne saisivat rauhassa kölliä auringossa poimimiseen ja välittömään syömiseen asti. Paras/surullisin esimerkki on juurikin puolikarkean mainitsema mango. Thaimaassa söin kypsää mangoa, niin kuin olisi haukannut palaa Edenin puutarhasta :tipahdus: Järjettömän hyvää. Suomessa olen tehnyt useita kokeiluja, ja aina se on karvasta ja sellaista... pahaa. Ei edes pakastetusta mangosta saa sellaista makuelämystä. Kaiholla muistelen myös muiden kaukomaiden reissujen hedelmänautintoja... :huoh:

Ananaksesta olen oppinut nuuhkimalla tunnistamaan kelvollisen kappaleen :keijo: Se hedelmäosastolla rehuja haisteleva kahjo on siis minä, terve vaan. Viinirypäleet tunnistan ulkonäöltä, onko ne karvaita vai ei. Avokado (unohdin tuolta listalta) menee tunnustelemalla. Mandariinin arvoituksen kun vielä ratkaisisi, niin kaikki olisi hyvin. Joskus ne ovat sellaisia kuivia ja mauttomia versioita, vaikka näyttäisivät ja tuntuisivat ihan normaaleilta.

Ai joo, ja bansku on parasta, kun se vielä vihertää vähän, ja avataan tietenkin siitä osasta, millä se roikkuu tertussa :tilt: Ja ompuista kovat ja kirpakat on parhaita, jauhoisuus ei kuulu mun repertuaariin.

Hedelmät on parhaimmillaan ihan sellaisenaan, tai tuorehedelmäsalaatissa. Toki niistä saa esim. paistamalla järjettömän hyviä jälkkäreitäkin :kuola: Yhdessä vaiheessa tein myös paljon pirtelöitä, mutta se on jäänyt, kun maito ja minä emme oikein tule toimeen. Olen yrittänyt löytää maidolle korvaajaa, laihoin tuloksin.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Maalis 2009 14:39

Haistamallahan kaikki sen hedelmän kypsyyden tutkii. Australian maalla minäkin rakastuin moniin hedelmiin, koska siellä niissä oli makua. Kaipa se on juuri se, kun saavat kypsyä pitempään.

Mulle hedelmät on parhaimmillaan kuitenkin tuoreeltaan puristettuina tai lingottuina mehuina. :kuola:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 19 Maalis 2009 15:05

Lyyra kirjoitti:Haistamallahan kaikki sen hedelmän kypsyyden tutkii.

En ole koskaan ikinä lähimarketeissa nähnyt kenenkään muun tekevän niin :sori: Sen sijaan saan kyllä katseita osakseni, kun nuuskuttelen hedelmäosastolla. En tiedä, mitä mahtavat ajatella. Enkä välttämättä haluakaan tietää...

Mulla olis keittiökoneihme, jolla voi mm. puristaa mehuja rehuista. Pitääkin jossain vaiheessa testata :lanppu:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Maalis 2009 15:08

Aijaa? Mulle nimenomaan opetettiin, että mangoa pitää haistaa. Ananas on kans semmonen (tosin sen tietää käsittääkseni kypsäksi myös yrittämällä irrottaa lehden -> jos se irtoaa helposti, hedelmä on kypsä).
Suomessa ei ehkä oo totuttu semmoseen kun hedelmiä ei muutenkaan oikeen osata syödä, kun ovat ulkomaisia ja eksoottisia ja aina raakoja.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 19 Maalis 2009 15:19

Mä en muista, missä luin/kuulin/näin, vuosia sitten kuitenkin, että hedelmien kypsyysasteen tunnistaa haistamalla. Varmaan jostain ruokaohjelmasta, Jamie Oliver tai joku. Siitä lähtien olen tätä taitoa opetellut, katseista huolimatta :tilt:

Mangoja olen toki myös yrittänyt haistella, mutta en ole erottanut niissä hajueroja. Sitten olen ostanut summissa, eikä vielä ole hyvää mangoa vastaan kävellyt. Ananaksesta sen huomaa hyvinkin helposti siitä makean ananaisesta (eh) tuoksusta, että on kotiin vietävissä.

Ai joo, ja jos kiinnostaa mun viinirypälenäköhavaintotesti, niin pienet rypäleet ovat makeita. Mitä isompia, sen karvaampia. Tällä tuntumalla olen vuoden verran rypäleeni ostanut, eikä ole tänä aikana karvaita rypäleitä ostoskoriin tipahtanut.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Maalis 2009 15:22

Aurora B. kirjoitti:Mangoja olen toki myös yrittänyt haistella, mutta en ole erottanut niissä hajueroja.

Sitten sulle ei oo tullu kypsää mangoa vastaan. Sen tuoksun kyllä meinaan huomaa. Ostapa joskus raakile ja anna kypsyä kotona kunnes posket punoittaa ja haista sitten.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja puolikarkea » To 19 Maalis 2009 15:36

Lyyra kirjoitti:Haistamallahan kaikki sen hedelmän kypsyyden tutkii.

Mie valkkaan hedelmät useimmiten sen mukaan, kuinka kovia ja minkä värisiä ne on. Nuuhkimista harrastan enemmän teehyllyn edessä. :tilt:

Aurora B. kirjoitti:Ai joo, ja jos kiinnostaa mun viinirypälenäköhavaintotesti, niin pienet rypäleet ovat makeita. Mitä isompia, sen karvaampia.

No eikös tuota vois selittää sillä, että kasvaminen kuluttaa energiaa ja pienissä hedelmissä hyvältä maistuvaa hedelmäsokeria/ravintoaineita/mitä lie ei ole kulutettu koolla mahtailuun. :keijo:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Sippura » To 19 Maalis 2009 17:09

Toi haistelutekniikka oli mulle ihan uusi juttu :O: Täytyykin koittaa seuraavalla kerralla.
Yleensä totean kypsyyden kevyesti puristelemalla, mutta viimeaikoina varsinkin sopivan-
kypsyisten avokadojen löytäminen on ollut hankalaa. Suurin osa kaupan avokadoista on
ollut kivikovia ja kotonakin ne on ennättäneet homehtua ennen sopivaa kypsyyttä :sori:
Säilytän ne siis huoneenlämmössä siinä kaupan muovipussissa - mahtaakohan siinä piil-
lä moka..?

Mun omia henkkoht lempparihedelmiä on vihreät viinirypäleet, Granny Smith -omenat
(jauhoiset on yökyök), makeat mandariinit ennen joulun aikaa (klementiinit tai satsu-
mat on pahoja), vihertävät banaanit, avokadot, vesi- ja hunajameloni ja kantaloupe.
Nuo tuli näin äkkiseltään mieleen :kuola:

Hedelmäni syön lähes poikkeuksetta jääkaappikylminä, avokadot säilytän huoneenläm-
mössä. Kylmät hedelmät on niin ihanan raikkaita, ja jos esim. banaaneita säilyttää kui-
vakaapissa niin niistä tulee sellaisia ihme muhjuja. Raikkaus ja kylmyys on poikaa :tilt:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja damn » To 19 Maalis 2009 17:34

Hedelmät :hymyhali:.
Syön hedelmiä päivittäin. Useimmiten syön banaaneja(mutta ainoastaan jos ne ovat vähän vihertäviä), omenoita ja ananasta. Ananaksen syönnistä minulla oli lähes kymmenen vuoden tauko, kun jossain vaiheessa en voinut sietää ananaksen makua, mutta viimeisen vuoden aikana olen taas opetellut syömään sitä ja tykkään kovasti.
Mandariineja/klementiinejä/satsumoita ostaisin useammin, mutta petyn usein ostaessani niitä ja huomaan niiden olevan jollain tapaa pahoja, liian väkeviä, siemenisiä tai mauttomia. Viinirypäleet , persikat ja aprikoosit on kanssa hyviä, mutta tulee aika harvoin niitä ostettua.

Meinasin unohtaa luumut! En tykkää ulkomaisista luumuista kovin paljon, mutta meillä kasvaa kotikotona ikivanha luumupuu, jonka luumut on herkkua! Harmi että niitä saa vain tiettyyn aikaan syksystä ja asun eri kaupungissa, enkä siksi ennätä syömään niitä kun ovat parhaimmillaan.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Triple H » To 19 Maalis 2009 20:18

Sippura kirjoitti:Säilytän ne siis huoneenlämmössä siinä kaupan muovipussissa - mahtaakohan siinä piil-
lä moka..?

Mulla ainakin loppu homehtuminen, kun lopetin niissä pussukoissa säilyttämisen. Tosin säilytän kaiken jääkaapissa. Se on vaan mun fetissi.
Vastuu painaa.

Käpykangas do you miss me?

Jumalan edessä olemme kaikki savolaisia -Piispa Wille Riekkinen
Triple H

ViestiKirjoittaja Sippura » To 19 Maalis 2009 20:40

Triple H kirjoitti:
Sippura kirjoitti:Säilytän ne siis huoneenlämmössä siinä kaupan muovipussissa - mahtaakohan siinä piil-
lä moka..?

Mulla ainakin loppu homehtuminen, kun lopetin niissä pussukoissa säilyttämisen. Tosin säilytän kaiken jääkaapissa. Se on vaan mun fetissi.

Alright, eli jatkossa pussi pois ja avokadot kaappiin. Taidan silti pitää ne
jatkossa huoneenlämmössä, olettaisin että se edistäisi kypsymistä parem-
min kuin jääkaapin kylmä lämpötila.
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 22 Maalis 2009 15:17

Mä en voi syödä tuoretta ananasta, kun menee suu ihan rikki. Sama juttu kiiwin kanssa. Nyyh. :( Tykkään ananaksesta, joskus syön tölkistä niitä, mutta ei se oo yhtä hyvää.

Appelsiinit, klementiinit/mandariinit/satsumat ja banaanit on mun perushedelmiä. Tykkään erityisesti navel-appelsiineista. Omenia tulee syötyä harvoin, kun en tykkää jauhoisista enkä kirpeistä. Vaikea löytää muita ainakaan omista kaupoista. :p Niin ja viinirypäleet on kanssa herkkua.

Mullekin toi hajustelujuttu on ihan uusi. Eipä ole ennen iskenyt mieleen, että sillei voisi arvioida hedelmiä. Kyllähän nyt puolimädän haistaa jo kauas, mikä on mulle riittänyt. :D Mun hajuaistikin on ihan sökönä jatkuvan nuhan vuoksi, mutta ehkä tota voisi joskus kokeilla.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 22 Maalis 2009 15:42

Emilia kirjoitti:Mä en voi syödä tuoretta ananasta, kun menee suu ihan rikki. Sama juttu kiiwin kanssa. Nyyh. :( Tykkään ananaksesta, joskus syön tölkistä niitä, mutta ei se oo yhtä hyvää.

Oletko syönyt tarpeeksi kypsiä? Mulla liian raaka ananas aiheuttaa oireita suuhun, kuten myös raaka banaani.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Su 22 Maalis 2009 17:17

No varmaan ne ananaat on olleet vielä raakoja. Kävi sama itelläkin mielessä ja kun ei suomalaisista kaupoista saa kypsiä hedelmiä (paitsi ehkä banaaneja....), niin aika todennäköinen vaihtoehto.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Pvi » To 26 Maalis 2009 14:42

Sippura kirjoitti:
Triple H kirjoitti:
lä moka..?

Alright, eli jatkossa pussi pois ja avokadot kaappiin. Taidan silti pitää ne
jatkossa huoneenlämmössä, olettaisin että se edistäisi kypsymistä parem-
min kuin jääkaapin kylmä lämpötila.

Pikakypesnnys heldelmille ja vihanneksille on laittaa ne samaan pussiin banaanin kanssa.
Kannattaa olla varovainen ettei banaanista vapautuva eteeni, kasvien hormoni, pääse
kypsyttelemään hedelmiä liikaa. Jos haluaa hieman rauhallisemman kypsentymisen ja
pelkää homehtumista, niin paperipussi on hyvä vaihtoehto.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja shaana » To 28 Touko 2009 19:11

Hetelmät :hymyhali:

Perushedelmiin mulla kuuluu omput (tykkään sekä jauhoisista punaisista että vihreistä napakoista), banaanit, päärynät, tummat viinirypäleet ja melkolailla kaikenmoiset sitrushedelmät. Tuoretta ananasta ostan erittäin harvoin, purkista tulee syötyä erilaisissa pirtelöissä tms. Harvemmin tulee sitten ostettua kiivejä, vesimelonia (aina on tarjolla jotain nahjusta), nektariineja ja luumuja. Luumuihin tulee silloin tällöin jäätävä himo, silloin niitä on pakko saada. Avokadoa haluaisin oppia käyttämään, koska kuitenkin esmes salaateissa, joissa olen sitä syönyt, se on ollut järkyttävän hyvää. :superhymy:

Sippuran tapaan mäkin haluan pääsääntöisesti hedelmäni raikkaina ja vilpoisina. Pirtelöihin ja sellaisiin en mitään lämpimiä halua, yööh. Thaimaassa käydessäni (joskus vuonna kivikausi) käytiin ananasfarmilla muuten. Minä, tietenkin kaikkien suosikkina, sain sieltä mukaani suoraan maasta tempaistun hedelmän. :superhymy: Tuolla paikalliset sirottelivat tuoreelle hedelmälle suolaa, ja kyllä se oli muistaakseni ihan syötävää.
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 28 Touko 2009 19:49

Avokadossa ei ole mitään opettelua. Kuoret ja kivi pois -> palasiksi tai muusiksi. Levitteeseen kannattaa laittaa hitusen verran suolaapippuria ja sitruunamehua ettei tummu. Palaset voi syödä sellaisenaan vaikka just salaatissa. Kuumentaa ei kannata -> menee kitkeräksi, mutta tuo levite sopii esim. paahtoleivälle oivallisesti. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Sippura » Pe 29 Touko 2009 08:29

Oijoi, löysin edellispäivänä hyvän erän nektariineja lähikaupasta :kuola:
Noitten nektariinien ja persikoiden ostaminen on aina vähän haasteellista, kun
yleensä niissä muovirasioissa on aina vähintään yksi mätä yksilö mukana. Mut-
ta tässä rasiassa ei ollut yhtään ja ne on niiiin makoisia ja kypsiä, nam :D
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja shaana » Pe 29 Touko 2009 09:00

Lyyra kirjoitti:Avokadossa ei ole mitään opettelua. Kuoret ja kivi pois -> palasiksi tai muusiksi. Levitteeseen kannattaa laittaa hitusen verran suolaapippuria ja sitruunamehua ettei tummu. Palaset voi syödä sellaisenaan vaikka just salaatissa. Kuumentaa ei kannata -> menee kitkeräksi, mutta tuo levite sopii esim. paahtoleivälle oivallisesti. :tilt:

No johan tossa oli vinkkejä, kiitos! :D
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 29 Touko 2009 11:35

Eipä kestä. Avo on yks mun suosikkihedelmiä. Ah niin rasvaista ja kermaista ja terveellistä ja hyvää.

Niin juu ja se kivi lähtee helpoimmin niin, että lyöt veitsen siihen kiinni ja väännät.

Avokado :sydän:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ma 20 Heinä 2009 10:11

Mutta kuinka ostaa sopivan kypsä avokado?
Mysteerien mysteeri.

Aamupalahedelmä on herätellyt viimeviikkoina uuteen päivään.
Viidenviljan puuron sekaan on eksynyt nektariinia, aprikoosia
ja banaania. Joukkoon vielä pähkinöitä niin jo jaksaa puuhata.

Hyvää ja terveellistä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja seiklus » Ma 20 Heinä 2009 19:56

itsekki syon hedelmia ihan hirveasti!
paikallisella torilla kayn usein sunnuntaisin ostamassa kasan hedelmia ihan murto-osalla siita
hinnasta, mita ne kaupoissa maksaisivat. usein mukaan lahtee iso kasa tajuttoman hyvia
mangoja, vastaavia en ikina suomessa ole loytanyt, vaikka kaupoista yritinkin etsia. ihan jo
siina kusi koko homma suomessa, etta mangot oli aina raakoja, eika karsivallisyys ikina
riittanyt odotella niiden kypsymista kotona. taalla mangot lisaks niin ohutkuorisia, etta kuorineen
voi vedella. namnamnam!!! ananakset kanssa tosi halpoja ja hyvia. ja samoin kiiwitkin.
varsinki keltaset, mitka on kans vahemman happamia kuin vihreet.
seiklus

ViestiKirjoittaja urakka » To 13 Elo 2009 23:01

Mie oon vähän laiska syömään tuoreksia, se on olevinaan niin vaivalloista ja hankalaa, ku pitää kuoria ja pilkkoa ja tulee sotkua jne. Enkä läheskään aina erota kypsää ja raakaa hedelmää toisistaan, vaikka miten haistelisin ja pusertelisin. Hyvät on tekosyyt meikäläisellä. :virne:

Oon kuitenkin löytäny uusia suosikkihedelmiä itelle. Nyt muutaman viime viikon aikana oon alkanut ostamaan nektariineja ja viinirypäleitä, ja uusimpana tajunnanräjäyttäjänä hunajamelonia. Se on niin hyvää! :superhymy: Mielikuva oli jostain ällömakeasta lötköstä, mutta ilmeisesti oon maistanu huonoa yksilöä, tai peräti kokonaan toista hedelmää. Satuin maistamaan kaverin luona, ja olisin voinu syödä koko möhkön yksin siinä saman tien. Kävin kuitenkin kaupan kautta ja ostin itelle ihan oman. :virne:

Noin muuten menee lähinnä omenaa ja banaania. Omenat on Granny Smithejä, ja banaanit melkein ylikypsiä Reilun kaupan banskuja, sellaisia vähän ruskeapilkullisia yksilöitä. Lähinnä tulee vedeltyä välipalana, en oikein ymmärrä miksi puuroihin yms sekoitellaan hedelmiä, vaikka se varmaan ihan hyvää onkin. Ite kannatan marjoja siinä puuhassa.
Miten hyvä on unohtaa: vain silloin voi rakastaa.
urakka

Seuraava

Paluu Murkina