Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja skray » Pe 06 Touko 2011 07:51

Voisitko laittaa tänne puolukkapiirakan ohjeen? :tilt:
Oon jo jonkin aikaa miettiny, että onko puolukkapiirakka hyvää. Tykkään puolukoista noin muuten ja niitä melkein aina pakastimessa onkin.. Hyväks todettua reseptiä voisin itsekin kokeilla. :)
Onneksi horsma tietää itse oman arvonsa.
skray

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 06 Touko 2011 09:49

Yleisön pyynnöstä Aukku presents:

Suuret valkosuklaakeksit vaikka äidille äitienpäiväviemisiksi :sydän:

3/4 dl sokeria
1 dl fariinisokeria
125 g margariinia
1 muna
100 g valkoista suklaata
100 g hasselpähkinöitä
2,5 dl jauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria

Vaahdota pehmeä rasva ja fariinisokeri sekä sokeri sähkövatkaimella. Lisää kananmuna. Vaahdota. Paloittele suklaa veitsellä kuutioiksi. Rouhi pähkinät. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan. Sekoita tasaiseksi. Nosta keksitaikina lusikalla pellille ja taputtele pyöreiksi kekseiksi. Voit käyttää hieman jauhoa käsissä ja taputella keksit litteämmiksi. Jos teet pieniä keksejä, lusikoi pellille ja jätä taikina kasoiksi. Paista 200 asteessa 8-10 minuuttia.

Itse pidän kiertoilmauunissa 200 asteessa noin 5-6 minuuttia, niin jäävät iiiiiihanan pehmeiksi :kuola: Jos tykkää rouskuvammasta keksistä, niin sitten hieman kauemmin.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Suvi » Pe 06 Touko 2011 10:02

Oi, kuulostaapa ihanalta. :kuola: Tuli mieleen, etten ole vieläkään kokeillut sitä muffinsireseptiä jota pyysin tänne joskus viime vuonna. :virne:
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 06 Touko 2011 10:08

MITÄ????++ Turhaa siis naputtelin monta riviä tekstiä :pitsläp: :ei:

Kyttään kyllä nyt silmä kovana, että toteutetaanko tätä reseptiä vai ei. Kaikkia vastoinkäymisiä uhmaten (nenä alkoi vuotaa verta, sniff) sen tänne suurella vaivalla kirjoitin (kopion) :nirppa: :gestapo:

Nuo on ihan törkeän hyviä, ja ihanan helppoja ja nopeita :sydän:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja theia » Pe 06 Touko 2011 10:40

Meillä ei oo sähkövatkainta :pillitys:

Ei mun ranne vatkaa yhtä hyvin :pillitys:

Ei saa äiti keksejä :pillitys:
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Suvi » Pe 06 Touko 2011 11:04

Aurora B. kirjoitti:MITÄ????++ Turhaa siis naputtelin monta riviä tekstiä :pitsläp: :ei:

Kyttään kyllä nyt silmä kovana, että toteutetaanko tätä reseptiä vai ei. Kaikkia vastoinkäymisiä uhmaten (nenä alkoi vuotaa verta, sniff) sen tänne suurella vaivalla kirjoitin (kopion) :nirppa: :gestapo:

Toivottavasti joku muu on tehnyt niitä muffinsseja. :virne: Täytyykin muistaa raportoida tänne. :lanppu:
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 06 Touko 2011 11:15

skray kirjoitti:Voisitko laittaa tänne puolukkapiirakan ohjeen? :tilt:

Voin. :tilt:

Puolukkapiirakka (1 iso uunipellillinen)

pohja:
7 ½ dl vehnäjauhoja
2 ½ dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
250 g voita (pehmeää)
(vettä, jos tarvitsee)
2 munaa

3 ½ dl puolukkahilloa (tai -survosta)

muruseos:
2 ½ dl kaurahiutaleita
2dl sokeria
2 tl vanilja-/vaniliinisokeria
100g sulatettua voita

1. Sekoita vehnäjauhot, sokeri ja leivinjauhe.
2. Lisää voi kuivien aineiden sekaan ja nypi seos. Lisää vettä, jos siltä tuntuu. (En oikein ole varma, koska kuuluisi tuntua siltä, että lisäänpä vettä. Minä en lisännyt. :keijo: )
3. Lisää munat ja sekoita.
4. Painele taikina pellille (johon on laitettu leivinpaperi).
5. Levitä päälle puolukkahillo.
5. Valmista muruseos sekoittamalla muruseoksen aineet keskenään.
6. Laita muruseos piirakan päälle. (Kerroksesta ei tule tasainen vaan puolukkaa jää jonkin verran näkyviin.)
7. Paista uunin alaosassa aluksi 200 °C, laske 175 °C. Paistoaika 20-30 minuuttia.

---------
Minä käytin pikkuisen puolukkahilloa ja loput puolukkasurvosta ja hyvää tuli. Tuo on muutenkin makeaa (ja rasvaista), joten survos käy hyvin. Kaurahiutaleet korvasin 4 viljan hiutaleilla. Voin korvasin levitteellä. Ensi kerralla laittanen muruseokseen rypsiöljyä voin/levitteen sijaan. Ja on poijat hyvää. :superhymy: Niin ja helppoa!

Minä unohdin ensin munat pois pohjasta. Olin jo painellut pohjan pellille, kun huomasin, että munat ovat vielä pöydällä. :keijo: Taikina takaisin kippoon ja munien lisäys. Onneksi tuollainen nypitty taikina oli helppo laittaa takaisin kippoon. :D
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » Su 08 Touko 2011 10:09

Aurora B. kirjoitti:Yleisön pyynnöstä Aukku presents:

:hymyhali:
Isot kiitokset äidiltä, ovat kuulema herkkua.
Kävin eilen leipomassa kakkupohjan, näitä kessejä ja rocky mountaneja :keijo:
Äiti maistoi illalla kessejä ja totesi näin: "vaikka mä en yhtään tykkää valkosuklaasta, niin nää on kyllä hyviä!"

Ja sähkövatkain oli hyödyllinen aika pitkälle.
Hajotin loppuvaiheessa yhden vispilän :virne:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 08 Touko 2011 11:14

Aurora B. kirjoitti:

En ole vielä äidin enkä mumman mielipidettä näistä kysynyt, mutta itse söin jo muutaman ( :keijo: ) ja hyviä olivat. :tilt: Tosin mulla ei ole sähkövatkainta (eikä edes vispilää :nolo: ) eikä kiertoilmauunia, joten niiden kanssa olisi saattanut tulla vielä parempia.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja Suvi » Su 08 Touko 2011 20:35

Suvi kirjoitti:
Aurora B. kirjoitti:

En ole vielä äidin enkä mumman mielipidettä näistä kysynyt, mutta itse söin jo muutaman ( :keijo: ) ja hyviä olivat. :tilt: Tosin mulla ei ole sähkövatkainta (eikä edes vispilää :nolo: ) eikä kiertoilmauunia, joten niiden kanssa olisi saattanut tulla vielä parempia.

Kohderyhmä kehui niitä, joten ehkä teen kyseisiä keksejä joskus uudestaan. :D
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja kermit » To 12 Touko 2011 19:36

Olisiko jollain tarvetta sokerille ja rasvalle? Tässä oivallinen ratkaisu tilanteisiin, joissa ei pelkillä peruskaloreilla pitkälle pötkitä. Älä anna kerrosten hämätä, tämä on hirveän yksinkertaista. Kaikki sulatetaan, murskataan, vaahdotetaan ja sekoitetaan. That's it. Noin 12 annokseen tarvitaan...

Kerros 1
100 g voita
0,75 dl sokeria
100 g tummaa suklaata
0,5 dl kaakaojauhetta
1 vaahdotettu kananmuna
200 g keksejä (muro, marie, sitä rataa) murskattuna
1 dl kookoshiutaleita
50 g rouhittuja pähkinöitä tai manteleita

Kerros 2
50 g pehmeää voita
4 dl tomusokeria
0,5 dl vaniljakastike- tai vanukasjauhetta
0,5 dl kylmää vettä

Kerros 3
80 g tummaa suklaata
50 g pehmeää voita
1 dl tomusokeria

Tee ensimmäinen kerros. Sulata voi, sokeri ja suklaa (mikro on ihan hyvä, hifistelijät vesihauduttaa). Lisää kuumaan seokseen vaahdotettu muna koko ajan sekoittaen. Jäähdytä hiukan ja lisää loput ykköskerroksen aineet. Sekoita ja painele vuoan pohjalle. Fiksu vuoraa vuokansa leivinpaperilla tai kelmulla ennen seoksen pohjalle painelua. Kipon voi nakata jääkaappiin.

Tee toinen kerros. Vatkaa kaikki kakkoskerroksen aineet keskenään seokseksi, jota voisit kuvitella kutsuttavan kuohkeaksi. Vähemmän fiksu on ostanut vaahtoutuvaa vaniljakastiketta ja vaahdottaa sen tomusokerin kanssa. Sekin toimii, mutta tekee syömisestä sotkuisempaa. Kuohukkaan voi lappoa jääkaapissa lepäilleen seoksen päälle ja tuupata takaisin jääkaappiin lepäilemään.

Kolmoskerroksen suklaa ja voi sulatetaan samoin menetelmin kuin ykköskerroksessa. Lisää tomusokeri ja sekoita, kunnes seos näyttää tasaiselta. Kupla = huono. Jos saat aikaiseksi kiiltävän soosin, aina parempi (visuaalisesti, maun suhteen yksi lysti). Levitä seos jääkaapissa nuokkuneen vuoan päälle. Vielä kerran pojat: vuoka jääkaappiin nokosille ainakin tunniksi, jonka jälkeen koko paketin pitäisi olla riittävän jähmeää leikattavaksi paloiksi ja tarjoiltavaksi.

Hifistelijä käyttää suolatonta voita, muut sitä mitä kaapista löytyy.

Ohjeen puolittaja ottaa huomioon sen, että kolmoskerroksen puolittaminen on todennäköisesti melko huono idea. Kaikkein huonoin idea on vaahtoutuvasta vaniljakastikkeesta tehty kakkoskerros ja paksu kolmoskerros. Sen yhdistelmän syöminen alkaa vaatia jo muutakin kuin sormia.
I'm not your type. I'm not inflatable.
kermit

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 13 Touko 2011 11:01

Kiva jos keksireseptistä oli iloa :D

Ja tuo kermutsan resepti on kyllä sellainen, että persus leviää jo pelkästä lukemisesta :virne: Pitää testata, kun iskee mättöhimo :kuola:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ti 07 Kesä 2011 22:37

Söin viikonloppuna serkun ylppäreissä sellasta mättöherkkua ettei toista. :kuola:
En tiedä tarkalleen mitä söin, mutta vesi tulee vieläkin kielelle pelkästä ajatuksesta.
Siinä oli jonkunlainen sekotus maapähkinävoita, kaurahiutaleita/riisimuroja tms. ja jotain vielä sekä sitten päälle sulatettuna suklaata. Pohjana ollut sekotus maapähkinämössöä oli vaan sekotettu yhteen kuulemma ja siihen suklaat päälle ja jääkaappiin kovettumaan. Siitä sitten oli leikattu paloja.
Serkku oli leikannu sellasia pieniä neliöitä, mutta kaippa se suuremmissaki erissä uppoais.
Reseptipyyntö näistä on jo pistetty menemään. :virne:

Samoissa pirskeissä tarjolla oli pieniä vuokaleivoksia tai miksikä niitä sanois. Ne oli suolasia ja niissä oli ainakin lohta, tilliä ja juustoa. Ne oli tehty muffinssivuoan kokoisiin foliovuokiin ja hyviä olivat. Reseptipyyntö myös näistä laitettu menemään. :virne:

Itse leipasin tänään mustikkapiirakan tässä iltani ratoksi ja sain samalla mustikat pois pakastimesta. :D
skray

ViestiKirjoittaja Kibaya » Ke 08 Kesä 2011 00:11

Mä olen unohtanut tulla avautumaan mun veljen valmistujaisten leipomisista :keijo:

Äiti teki sinne ihan perus täykkärin veljen valitsemilla täytteillä ja jotain vadelmaa olivat vääntäneet siihen pinnalle sitten lopulta. Äidillä ja veljellä oli tullut erimielisyyksiä makuyhdistelmistä, kun veli halusi päälle vadelma"juttuja" (eli vadelmacoulista :virne:) ja väliin mansikkamurskaa, johon on sekoitettu vähän kermavaahtoa. Äiti oli sitä mieltä etteivät sovi yhteen ja lopulta kakku oli ollut menestys.

Koska en päässyt juhliin lupasin leipasta keksejä.
Materiaalit lyötiin mulle pöytään ja olin hetken hämmennyksen vallassa, kun valkosuklaan lisäksi siinä oli tummaa suklaata ja suolapähkinöitä :epäilevä: Muuten hyvä, mutta reseptissä lukee jotain muuta ja lappuunkin vielä kirjoitin, että jos haluaa jotain muuta pähkinää, niin suosittelen saksanpähkinää. Niin ei.

Tein sitten kaksi aukun mukaista taikinaa, joista toisessa oli sitten niitä pähkinöitä ja valkosuklaata ja toisessa tummaa suklaata ja niitä pähkinöitä.
Itse en maistanut niitä pähkinöitä siellä seassa ollenkaan. Ehkä siksi, että pakotin siskon hakkaamaan ne niin pieneksi kuin mahdollista. Ja sehän hakkasi :virne:

Tummalla suklaalla tehdyistä kekseistä tuli ehkä enemmän meidän perheen makuisia.
Toki molemmat ovat aivan ihania :kuola: mutta vastakkainasettelussa valitsen tumman suklaan. Toki näihin käytetty tumma suklaa oli itsessään jo aivan taivaallista :tipahdus:

Eivät jääneet kuulema homehtumaan ja eräs täti-ihminen oli pyytänyt reseptiä :D
Ne kulkevat meillä nimellä "Aukun suklaakeksit" ja sillä se oli mennyt eteenpäinkin :keijo:
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 08 Kesä 2011 08:44

Kibaya kirjoitti:Ne kulkevat meillä nimellä "Aukun suklaakeksit" ja sillä se oli mennyt eteenpäinkin :keijo:

Awws. :hullu: Päivän piristys. :sydän:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 08 Kesä 2011 10:59

Kibaya kirjoitti:Ne kulkevat meillä nimellä "Aukun suklaakeksit" ja sillä se oli mennyt eteenpäinkin :keijo:

:virne: Höpsöt :sydän:

En muista mainitsinko, mutta itsehän löysin reseptin Facebookin kautta sellaisesta palvelusta kuin Foodie.fm. S-Ryhmän resepti/ostoslistapalvelu, ihan näppärä olisi, jos toimisi vähän paremmin. Mutta kait tuo on vielä kehitysvaiheessa.

Mulla on hirmuisa pähkäily menossa, mitä kaikkea hyvää leivon meidän pikku höpönassun 1-vuotissynttäreille :o: Alustavasti ainakin tietenkin täytekakku, mustikka-vaniljakreemi ( :kuola: ), voileipäkakku kinkusta, Aukun suklaakeksejä ( :superhymy: ) valkosuklaasta, raparperipiirakkaa ja ja ja tarjolle nakataan myös salaattibuffet ja jotain lisäkeksiä ja ehkä karkkia. Tekisi mieli tehdä vielä savusiikatuulihattuja, mutta ei taida aika oikein antaa myöten :(
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja skray » Ke 08 Kesä 2011 11:08

Onneks Aukulla on vielä monet synttärit ja juhlat, joihin leipasta. :virne:
skray

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 08 Kesä 2011 13:38

(Mäkin sanon niitä Aukun kekseiksi, ainakin täällä ja :keijo: ille. )
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 11 Kesä 2011 23:27

Tehtiin tässä iltasella puolukkapiirakkaa...2 uunipellillistä. :aukku: Pitää saada puolukkaa käytettyä, ettei se mene pilalle jääkaapissa. Vielä on pari desiä jäljellä. Mitäköhän siitä keksisi?
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ti 14 Kesä 2011 20:10

Voiskohan ton puolukkapiirakan tehdä kokonaisista puolukoista? :keijo:
Mulla olis sellasia pakkasessa voirasian verran.
Olen hieman turhantarkka, kun ajattelin ekaa kertaa tänä iltana tai huomenna aamulla leipasta sellasta.
skray

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 14 Kesä 2011 21:32

Me tehtiin noi kaksi pellillistä puolukkasurvoksesta. :D Kannattanee pikkuisen murskailla marjoja, mutta kyllä meidänkin puolukkasurvoksessa oli melko paljon kokonaisiakin marjoja, joten voin hyvillä mielin sanoa, että anna mennä. :superhymy:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja skray » Ti 14 Kesä 2011 22:42

Okei, hyvä. :D

Huomenna meen heti aamusta ostamaan kaurahiutaleita. Ei mulla ollutkaan niitä niin kuin kuvittelin, vaan ovat loppuneet jossain vaiheessa.
skray

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 21 Kesä 2011 16:26

Täälläkin lähtee erä marengin puolukkapiirakkaa uuniin. Munia tosin ei kaapissa ollut, joten pohja meni ilman sitä. Jospa sitä silti pystyisi syömään. :tilt:

Edit: Hyvää oli, tosin hurjan makeaa mun makuun. Kiitos vaan ohjeesta Marengille. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 21 Kesä 2011 20:05

Lyyra kirjoitti:Hyvää oli, tosin hurjan makeaa mun makuun. Kiitos vaan ohjeesta Marengille. :tilt:

Ole hyvä! Käytitkö puolukkahilloa vai -sosetta? Sokeria on kieltämättä sen verran paljon, että sokeroimaton puolukkasosekin sopii hyvin. Makeaa puolukkahilloa en missään nimessä käyttäisi - olisi liian makeaa. Jos siis käyttää sokeroitua hilloa, päällysteen sokerimäärää lienee aiheellista vähentää.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 21 Kesä 2011 20:08

Pakkasesta puolukoita survottuna ja kokonaisina ilman mitään sokereita. Jo pelkässä pohjassa oli aivan liikaa sokeria mun makuun.
Lyyra
Digipahuus

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina