Ruokajutut

Re: Ruokajutut

ViestiKirjoittaja Emeritus » Ma 02 Helmi 2009 15:33

Kun ei ollut omaa karkki/suklaa/muu mässy -ketjua, kysäisenpä täällä. (vai olisiko sen oman ketjun perustamisen paikka?)

Alkoi tässä joku aika sitten tehdä mieli Kit Katia. Mutta sitäpä ei tunnu löytyvän enää. Ei tärpännyt lähi-Alepasta, R-kioskista, eikä K-supermarketistakaan. Myydäänkö koko patukkaa enää Suomessa? :hämillään:
Kitkat.comissa Finland-linkin takaakaan ei löydy kuin virhe-ilmo: "We're sorry. This page does not seem to exist." Nestlen sivujen kautta ei löydy Kit katin sivut kuin Australialle, Unkarille, Japanille, Sveitsille ja UK:lle.
Nyt on ikävä Chunky-patukkaa. :huoh:

Mahtaako mitään korvikkeeksi kelpaavaa olla kaupoissa? Minulle tulee lähinnä mieleen ällömakea, lälly Kismet ja vähään samaan lahkoon kuuluvat Fasupalat (Fanipala-nimi on LU:n kieroa hapatetta prkl).
"Kun on kerran nuoruudenlähteestä maistanut, ei enää tyydy vesijohtoveteen, johon on sekoitettu juustonjuoksutinta ja laksatiivia."
-Markus Kajo
Emeritus

ViestiKirjoittaja dotha » Ma 02 Helmi 2009 16:43

Emeritus kirjoitti: Alkoi tässä joku aika sitten tehdä mieli Kit Katia. Mutta sitäpä ei tunnu löytyvän enää. Ei tärpännyt lähi-Alepasta, R-kioskista, eikä K-supermarketistakaan. Myydäänkö koko patukkaa enää Suomessa? :hämillään:

Ainakin Lidlissä olen nähny sellasissa suuremmissa pusseissa, joissa ne patukat on pienempiä (olipa hyvin selitetty :virne: ).
dotha

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 04 Helmi 2009 21:47

Teimpäs uunipuuroa.
Oli niinkin vaikeaa että oikein vuoka piti voidella :virne:
Ja sitten vain kipata ohrat, suola ja maito. ;)

Ja simsalapim 2 tuntia myöhemmin on maistuva uunipuuro :D
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja Kumkvatti » La 07 Helmi 2009 19:24

Mäkin innostuin tekemään sitä leipää, josta täällä jokunen viesti sitten puhuttiin. Ihan älyttömän hyvää! Ja uskomattoman helppoa. :D

Yleensä välttelen hiivataikinoita, koska en voi sietää sitä taikinan vemputtamista ja takertumista, mutta tässä voi tosiaan jättää taikinakosketuksen ihan minimiin. Ja hyvin nousi, vaikka kuivahiiva oli ohittanut päiväyksensä kolmisen vuotta sitten. :virne: Jauhoja ja suolaa laitoin vähemmän kuin ohjeessa, koska taikina tuntui niin tönköltä. Suolan olisi voinut jättää vielä himpun verran vähemmälle.

Tätä teen varmasti uudestaan. Nam. :D
Kumkvatti
yybersalama

ViestiKirjoittaja Vanilla » Su 08 Helmi 2009 19:17

Kiitokset vaan Nugatille tuosta leipälinkistä. En vielä kokeillut leiväntekoa, mutta ihastuin tuohon blogiin muuten. Tänään meillä syötiin hapanimelää kanaa ja kasviksia. :D

Yleensä olen aina ostanut kaupan valmiita hapanimeläkastikkeita, mutta ne ovat aina vähän liiankin tulisia. Tämä kastike sen sijaan oli aivan täydellinen, vaikka laitoin chilikastiketta vähän enemmänkin kuin ohjeessa neuvottiin. Aluksi pelkäsin polttavani kastikkeen pohjaan (ruoanlaittotaitoni kun ovat mitä ovat), mutta ei. Aivan uskomattoman hyvää.

Vieläkin kuola valuu, kun mietin tuota ateriaa. Maha vain on niin täynnä, että säästän loput huomiseksi. :virne: Seuraavaksi voisi varmaan tehdä sitä maalaisleipää.

Ruoanlaittoitsetuntoni (kiva yhdyssana...) kohosi suorastaan toiseen potenssiin!
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ti 17 Helmi 2009 22:53

Galileo kirjoitti:Tai kokeile muita papuja. Kidneypavut taitaa olla aika voimakkaita maultaan, jos en väärin muista. Vaaleat pavut on aika mietoja.

Nyt kokeilin noita vaaleita papuja ja laitoin enemmän mausteita, chilikastiketta sekä ketsuppia. Oli huomattavasti parempaa. :D Eivät pavut edelleenkään ole mitään herkkuani, mutta kyllä ne kastikkeen joukossa ovat ihan syötäviä.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ke 18 Helmi 2009 09:47

Pavut. :kuola:
Mä rakastan kaikkia ruokia, missä on papuja. Kidneypavut ovat kaikkein suurta herkkua, mutta kyllä tavan valkoiset pavut tai härkäpavutkin menee.
Sitä olen kummastellut, että herneistä en kuitenkaan niin hirveästi välitä, vaikka ovatkin aika samanlaista tavaraa.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Nugat » Su 22 Helmi 2009 16:06

Äitee teki madesoppaa. :superhymy: Toinen kerta elämässäni, kun saan kyseisestä kalasta tehtyä soppaa. Kuukausi sitten äitee raaski kaupasta ostaa pienen palan madetta, mutta nyt saatiin tuttavilta juuri vedestä nostetun kaksi kiloisen mateen. Mateesta saa kyllä parasta kalasoppaa. :kuola:

Mutta on se kyllä aika ruotoinen. Ja myös ruma elukka.
Kuva
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja Nugat » La 21 Maalis 2009 17:16

Kokeilin ensimmäistä kertaa elämässäni tehdä punaisista linsseistä ruokaa. Ja siitä tuli aivan älyttömän hyvää! Ja täyttävää. Linssit pitävät nälän kauan poissa.
Kerrankin tuli sellainen olo, että tämä ruoka ei kaipaa yhtään lihaa. Joskus kasvisruokia syödessä huomaan kaipaavani hieman lihaa, kanaa tai kalaa mausteeksi. :virne:
Linsseistä tulen varmasti tekemään tulevaisuudessakin ruokaa. Nämähän ovat mainioita! Kivaa kun joskus edes löytää uusia käyttökelpoisia ruokaaineita.

Mutta tässä tämä mainio ohje:

Linssi-chilikastike
4 annosta

2 sipulia
2 valkosipulin kynttä
1 rkl rypsiöljyä
4 dl punaisia linssejä
1 paprika
1 prk (400 g) tomaattimurskaa
2 dl vettä
2 limeä
2 rkl soijakastiketta
2 tl Sambal oelek - chilitahnaa
1 rkl hunajaa
suolaa ja mustapippuria

Kuullota sipulit ja valkosipulit öljyssä. Lisää joukkoon siivilässä huuhdellut linssit ja paloiteltu paprika sekä liemiainekset eli tomaattimurska, vesi, soijakastike sekä 2 limen mehu. Mausta chilitahnalla ja hunajalla. Anna kiehua hiljalleen kannen alla noin 15 minuuttia kunnes linssit ovat kypsyneet. Lisää tarvittaessa hieman vettä. Mausta ripauksella suolaa ja mustapippuria.

:kuola:
-------------------------------------------------------------
Kalaakin on tullut syötyä. Sukulaisperheen kalastus tuottaa niin kovasti tulosta, että meillekkin siitä riittää. Aamulla kävimme hakemassa heiltä hauen, kaksi isoa oli kuulemma tarttunut syöttiin. Ja minkä kokoisia vonkaleita! :tipahdus: Ikinä niin isoja kaloja en ole nähnytkään luonnossa. Pystyisivät aivan hyvin ison kissan haukkaamaan suihinsa. Ensi kerralla otan kyllä kuvan, ennenkuin porukat ehtivät pistää kalan pannulle. :virne:

Nyt myöhemmin tuli puhelu, että lähdettyämme syöttiin oli jäänyt vielä isompi hauki ja sitä isompi made. Mummu syöksyi sitten taksilla sinne hakemaan madetta, ja tuo kuulemma mukanaan haukipullia. :virne:

Haukea en olekaan ennen syönyt. Kalastanut kyllä, mutta ovat olleet niin pieniä, ettei niistä mitään iloa ole ollut. Tästä kalasta jäi vielä paljon jäljelle, vaikka kolmeen pekkaan oikein mussutettiin. Ihan jännän makuista ja erillaista, mutta kyllä suosikkeitani ovat selvästi lohi ja made. :kuola:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja L-S » Su 29 Maalis 2009 16:29

Aloin ituhipiksi :superhymy:
Idut ovat hauskoja, mutta valmiiden itujen ostaminen kaupasta on vähän tylsää, joten piti kokeilla tätäkin itse. Laitoin muistaakseni puolisen desiä vihreitä linssejä ja puoli desiä mungpapuja ja niistä tuli iso oluttuopillinen ituja (tuoppi siksi, että idätys kehotetaan yleensä toteuttamaan isossa lasipurkissa, mutta sellaista en nyt kaapeistani löytänyt :keijo:).

Idätysohjeita löytynee maailmalta, joten en viitsi kirjoittaa yksityiskohtia. Kerron sen sijaan kehittelemäni reseptin, taboulehista vaikutteita ottavan salaatin, johon heitin joukkoon myös ituja. Hyvää. :superhymy: Teki mieli syödä suoraan kulhosta, mutta pitää säästää huomiseksi evääksi. Kikherneetkin ovat kamalan kivoja, huomattavasti normiherneitä hauskempia. Salaattiin olisi voinut laittaa koko tölkillisenkin, mutta haluaisin tehdä herneistä vielä jotain muutakin (ideoita?). Kikherneistä saisi esim. hyvää tortillantäytettä, mutta en jaksaisi nyt niitä alkaa vääntää.

Salaatti sekalaisista aineksista

1½ dl bulguria
1/2 tölkillistä kikherneitä (sellainen käyttövalmiiden herneiden tölkki, tai asianmukaisesti liotettuja ja keitettyjä kuivaherneitä)
muutama aurinkokuivattu tomaatti
sopiva määrä ituja
tuoretta minttua
vähän sitruunamehua ja oliiviöljyä
musta- ja sitruunapippuria

Bulguria keitetään vähän alle kolmessa desissä vettä jonkin aikaa (paketissa luki kahdeksan minuuttia, mutta keitin vähän kauemmin), kikherneet huuhdellaan ja sekoitetaan bulgurin joukkoon, samoin idut. Aurinkokuivatut tomaatit ja minttu silputaan joukkoon, lisätään vähäsen sitruunamehua ja oliiviöljyä (ei tosiaan kannata laittaa paljoa, varsinkin jos aurinkokuivatut tomaatit on sellaisia öljyssä uivia) sekä mausteita. Sekoitellaan ja syödään.

Muoks. Ai niin, reseptiketju olisi ollut erikseen. Sori, mutta olkoon tässä, kun mukana on myös itu- ja kikherneintoilua.
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja damn » Su 29 Maalis 2009 21:11

L-S kirjoitti: Idut ovat hauskoja, mutta valmiiden itujen ostaminen kaupasta on vähän tylsää, joten piti kokeilla tätäkin itse.

Idut ovat mahtavia :superhymy:. Olen lapsesta asti tottunut idättämään, kun kotikotona ituhippeiltiin. Minulta löytyy idättämistä varten valmistettu idätysastia, mutta ei ole tällä hetkellä mitään siemeniä. Idätän yleensä sinimailasen siemeniä, voi että ne ovat hyviä! Täytyykin muistaa ostaa niitä ensi viikolla kun käyn luontaistuotekaupassa.
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 30 Maalis 2009 22:09

Itse tehtyä pitsaa. :kuola: (Pitihän sitä kevään viimeistä tenttiä juhlistaa, vaikka se menikin huonosti. :tilt: ) Täytteinä oli jauhelihaa (pakkasessa oli paistettua jauhelihaa), ananasta ja herkkusieniä sekä runsaasti juustoa. Pohjaan laitoin 1tl suolaa, 2,5dl vettä, puoli pussia kuivahiivaa, noin 2 dl ruisjauhoja, 2 dl sämpyläjauhoja ja reilu 2 dl hiivaleipäjauhoja sekä noin pari ruokalusikallista öljyä. (Määristä en ole aivan varma, kun en omista yhtään mittaa. :keijo: ) Joskus joululomalla olen vissiin edellisen kerran syönyt itse tehtyä pitsaa.

Ostin tänään noita ruisjauhoja ja hiivaleipäjauhoja ja nyt olen ihan fiiliksissä leipomisesta. Jonain päivänä pitäis pyöräyttää sämpylöitä. Tosin ensin pitää käydä ostamassa valkosipulia, sillä mielestäni valkosipulin avulla sämpylöiden maku säilyy tuoreempana pidempään. Ja toki ne maistuvat muutenkin paremmilta, kun niissä on valkosipulia. :) Äidiltä olen tuon kikan oppinut.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 05 Huhti 2009 13:00

Tein eilen sämpylöitä alusta alkaen ihan itse. Kotikotona äiti on aina tehnyt taikinan, joten en olwe vaivautunut tekemään sämpylöitä aiemmin. Hyviä olivat.

Vinkkini sämpylöiden tekoon: Kannattaa laittaa taikinaan muutama valkosipulin kynsi. Tulee hyvää makua ja sämpylä maistuu tuoreelta pidempään. :D
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 08 Huhti 2009 17:04

Täällä on operaationa ruisleivän juuren teko. Keijottarena heitin veden ja ruisjauhojen lisäksi myös suolaa tuohon juureen. Vasta sen jälkeen lueskelin netistä ohjeita juuren tekemiseen ja aika monessa sanottiin, että suolaa lisätään vasta taikinavaiheessa. Taidan leipoa tuosta tulevan taikinan ohuiksi kakkaroiksi, kun en tuon usko paljoa kohoavan. Osan siitä taikinasta ajattelin kuitenkin pistää sivuun ja katsoa, josko kohoaminen olisi yhtään parempaa toisella kierroksella.

Kuva
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Annis » Ke 15 Huhti 2009 12:25

Maanantaina, kun ei ollut mitään tekemistä, tein toscapiirakkaa, ja siitä tuli ihan sairaan hyvää :D . Kerrankin jostain mun leivonnaisesta tuli oikeesti pehmeää ja hyvin kohonnutta ja uunistakin osasin ottaa sen oikeaan aikaan. Ei se ihan samalle maistunut kuin äidin tekemä, mutta hyvää oli silti.

Sen lisäksi tein hirvikäristystä ja perunamuusia. Leikkasin lihankin itse, siitä oon aika ylpeä. Tosin, kun ruoka oli valmis ja aloitettiin syömään, mies katsoo mun kokkauksia nyrpeänä, että oot ollu laiska, kun noi on isompia noi lihanpalat kuin viimeks :virne: mikään sillekään kelpaa. Mut hyvä oli silti. Perunamuussista tuli jopa liisterimpää kuin yleensä, en tiiä miten siinä onnistuin sitten :hullu:
Annis

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 15 Huhti 2009 16:56

Perunamuussia tehdessä ei sitä pitäisi sekoittaa vaan survoa.
Vatkainta voi käyttää, mutta muita apuvälineitä ei mielellään.
Parastahan tulisi nuijalla, mutta kuka sitä nyt jaksaa nykyään.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 15 Huhti 2009 17:04

Perunasurvin! :D

Kuva

Ihan ehdoton kapistus perunamuusin tekoon.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Pascal Lemoix » Ke 15 Huhti 2009 20:08

Tilasin pizzeriassa Operan, sain lätyn, jossa oli tomaattia, tonnikalaa, ananasta ja salamia. Olin vähän :hämillään: En tiedä, kenen se oli, mutta söin todisteet. :piru: Ehkä Operan käsite on laaja.

(Kyseessä ei muuten ollut töölöläisravintola Oppera, vaikka sekin on pizzeria. :virnu: )
"Tunne ei koskaan valehtele."
-Jorma Uotinen
Pascal Lemoix

ViestiKirjoittaja Fantsu » Ke 15 Huhti 2009 21:37

Tänään grillattiin ekan kerran tänä vuonna. Kanafileetä, kesäkurpitsaa ja halloumia - nam nam! :)
Fantsu

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ti 21 Huhti 2009 13:24

Tehtävä ruisleipä jatkuu. Tekemästäni juuresta olen paistanut kakkaroita kerran viikossa, kun en ole uskonut taikinan kohoamiseen. Tämänviikkoinen kokeiluni taikinan parissa on tuottanut tulosta ja löysin sopivan vesi-jauho-määrän yhdistelmän, sillä taikina kohoaa kuin pullataikina! Ilman hiivaa! :D

Tänään siis paistuu takuuvarmojen kakkaroiden lisäksi myös ensimmäinen limppu. :tilt:
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja puolikarkea » Ke 22 Huhti 2009 10:37

Pikkukiville tiedoksi, että ruislimppu onnistui ja makukin on hyvä. :tilt:

Pellin päälle muotoiltu leipä muistutti ennen paistoa ulkonäöllisesti enemmän tuoretta lehmänläjää kuin leipää ja taikinakasa levisi. Epäilin, että paistoksesta tulee rukiinen pannukakku. Uunissa leipä kuitenkin kohosi muhkeammaksi ja lopputulos näyttää hyvältä. Jos olisin tiennyt, että tää on loppujaan näin helppoa, niin olisin kokeillut jo aikaisemmin.
minulle jää kertomus
joka muistuttaa elämääni
puolikarkea

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ke 22 Huhti 2009 11:49

Onnittelut puolikarkealle. Minäkin haluaisin alkaa tuota ruisleipää värkkäilemään. Pitäisi vaan saada aikaan.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » To 30 Huhti 2009 11:06

Mä olen huolissani simasta. Laitoin pari litraa tulemaan ja annoin seistä
ehkä vähän liian pitkään kulhossa ennenkuin pullotin. Nyt on sellainen
kutina, että "jälkikäyminen" on ollut vähäistä, eli hiilidioksidia/hiilihappoa
olisi vähänlaisesti. Kuplat vähissä...
Laimeaa simaa, laimeaa vappua.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ke 06 Touko 2009 16:24

Oli varhaiskaalia kaupassa joten pitääpä nyt tehdä sitten kaalilaatikkoa :keijo:
@gen.fi

ViestiKirjoittaja shaana » Ma 11 Touko 2009 12:14

Apua, yööh! Töissä pimeässä, suljetussa rasiassa säilyttämäni lesesekoitus osoitti lieviä elämänmerkkejä, pienten olentojen muodossa. :tilt:

Kysymykseni kuuluu lähinnä siten, että mitähän kaikkea saan kuivakaapistani nakata roskikseen? Meneekö ötökät avaamattomiin pakkauksiin? Leseet ja puuronpurut saa varmaan nakata mäkeen ainakin, onko muuta, miten riisin laita? En tiedä mitä nuo olennot olivat, jotain pieniä hyönteisiä meinasin lusikoida suuhuni - onneksi ei ollut normimaanantai, jolloin en olisi todennäköisesti huomannut mitään normaalista poikkeavaa. :virne:
Aurinko, sinä sanoit kun katselimme kuuta.
shaana
Kuivaliha

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina