Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

Re: Kakkua! Piirakkaa! Pullaa! Muffinssia! Keksiä!

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Pe 19 Syys 2008 15:47

Kuka muka malttaa odottaa suklaakakun jäähtymistä tuntitolkulla? :kauhistunut: En minä ainakaan, muksuista nyt puhumattakaan :virne: Ei vain, kyllä me melko kauan maltettiin odottaa, kakun pystyi paljain käsin kumoamaan. Ilmeisesti kuitenkin liian vähän aikaa. Kuten sanottu, en vain osaa. Ehkä pitäisi ostaa oma silarivuoka ja harjoitella :tilt:
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Nugat » Pe 19 Syys 2008 19:07

Toimiiko keskustelu myös yleisenä makeanmussuttajien reseptipalstana?

Seuraava ohje ei varsinaisesti liity "leivontaan", vaan toimii nopeana apuna suklaanhimoon ja miksei toimisi leivoksien lisäkkeenä! :D

Suklaakiisseli

3/4 l maitoa
1/2 rkl voita
3/4 dl sokeria
3 rkl kaakaojauhetta (sitä aitoa eikä mitään o´boytä. Tai ehkä voisi toimia jos jättää ohjeesta sokerin pois.)
1 dl maissijauhoja

"Kaikki aineet pannaan kasariin ja seosta vatkataan tulella kunnes se on hetken kiehunut."

Nykyajan ohjeiden mukaan tahtoo sanoa, että kaikki aineet sekoitetaan kattilassa ja sekoittamista jatketaan kunnes kiisseli on sakeutunut. Itse laitan ohjetta enemmän maissijauhoja, kun tykkään paksummasta kiisselistä. :D Kun kiisseli on kaadettu astiaansa tai mihinlie on hyvä pinnalle ripotella sokeria, jotta vältytään kiisselin pinnalle tulevasta kuoresta (mikä ei ole vaarallinen, vain esteettisesti häiritsevä.)

Ja tämä vinkki on peräisin Tellervo Väänäsen ja Rauni Sorrin Kotitalouden oppikirjasta vuodelta 1962. :D Aivan ihana köökkikirja täynnä asiallisesti ja jämptisti esitettyjä perusohjeita. Valitettavasti aika ja käyttö ovat tehneet kirjasta irtosivuversion. Jos joku mahtaa tietää mistä kyseistä kirjaa saisi tai jos kyseinen kirja lojuu tuhrana mummon kaapissa, niin kertokaa vain hinta. :tilt:
OwthebluddyellshudIknow?
Nugat
Liisa ihmemaassa

ViestiKirjoittaja lightlykilled » La 20 Syys 2008 22:34

Kuva

Haaveilen siitä että osaisin tosta vain leipasta jotakin. Mulla leipomiseen liittyy aina semmonen pitkällinen suunnittelu ja jahkailu ja henkinen valmistautuminen. Ja harvemmin saan sitten leivottua mitään. :( Pitäis vain opetella.

Noin viikon oon harkinnu josko leipois piirakkaa. Pitäis koittaa yhtä Lyyralta joskus saatua marjapiirakkaohjetta... ja toisaalta kotimaista omppua sais halvalla joten omenapiirakka olis kans kiva vaihtoehto.
Ja Pätkiskakkua en oo vieläkään leiponu vaikka keväällä aikoin! (Pätkiskakku :kuola:)
lightlykilled

ViestiKirjoittaja Vanilla » Su 21 Syys 2008 18:57

Ääääh! Olisi pitänyt lukea tämä ketju ennen kuin kävin kaupassa. Olisin voinut ostaa aineksia Pätkiskakkuun, mutta nyt en hoksannut. :hullu:

Ruuanlaitosta en juuri välitä, mutta leipomisesta olen tykännyt aina. Kuten Lyyralle, mullekin leipominen on vähän sellainen pitkään kestävä projekti. Ensin siitä haaveilee monta päivää ja miettii, mitäköhän leipoisi. Sitten lopulta hyvänä hetkenä vain ryhtyy tuumasta toimeen. Usein leipominen on tosiaan ainakin melkein parempaa kuin se lopputulos. Ja mun pitää aina jättää mahdollisimman paljon taikinaa syötäväksi. Joskus olen jopa tehnyt vähän reilumman taikinan, jotta saisin syödä siitä raakana mahdollisimman paljon :o

Olen sinänsä aika tylsä leipoja, että mulla on vain muutama herkku, joita säännöllisesti teen. Niihin kuuluvat tiikerikakku, Pätkiskakku, omenapiirakka ja englantilaiset pikkuleivät. Joskus sitten hurjistun kokeilemaan jotain erikoisempaa. Mutta tosiaankin vain joskus.

Pitäisi varmaan joskus pyytää äidiltä lempireseptini ikinä - äiti kutsuu sitä tuulamantortuksi, kaikki muut mokkapaloiksi.

Mulla ei ainakaan tällä kertaa ole mitään ihania reseptejä jaettavana, mutta nuo muiden reseptit kuulostavat tosi hyviltä! :D
"Kyllä se hyvin menee, kun vaan muistaa hengittää oikein."
Vanilla

ViestiKirjoittaja L-S » Su 21 Syys 2008 21:57

Mä tein tänään omenapiirakkaa päivittäistavaraketjun tuotemerkin ohjeella. Oli hyvää, helppoa ja nopeaa, eikä tarvinnut paljoakaan erilaisia aineksia, ei edes kananmunia.

Tykkään leipomisesta, sukulaiset aina nakittavat mut leipomaan ja monesti innostun itsellenikin vääntämään jotain, vaikka yksineläjänä niitä on vähän hankala saada syötyä, ei ehkä kovin järkevää niellä itse koko piirasta. Onneksi en liho helposti. Usein laitan loppuja kyllä sitten pakastimeenkin, tosin mieluummin leipoisin myöhemmin taas uusia kuin söisin vanhoja pakastimesta. Leipomisessa musta ilmeisesti hienointa onkin itse valmistusprosessi, reseptien selailu ja ainesosien sekoitteleminen ja se kun näkee valmiin luomuksensa, ei välttämättä se syöminen, vaikka on sekin kivaa. :keijo:

Normisunnuntaileivonnaiseksi käy hyvin erilaiset piirakat, juhliin väännän täytekakkuja kermavaahdolla tai kinuskilla. Mitään kovin ihmeellisiä luomuksia en silti jaksa yleensä alkaa tehdä, peruskakku ja päälle heitetään jotain nättiä mitä sattuu löytymään.

Musta tulisi varmasti hyvä kotihengetär, äsken tein omenapiirakan ohella viikon eväsruoaksi makaronilaatikkoa ja tämän illan ruoaksi tortilloja (kesäkurpitsa-soijarouhe-salsakastike-jne.-täytteellä, hyvää), hommaan meni vaan vähän yli tunti. Keittiön siivoaminen taas taitaa jäädä huomiseen, mulla on vielä muita töitä... Jostain syystä keittiöinnostus lopahtaa usein tässä vaiheessa. :jaaha:
Ei itkeä saa, ei meluta saa, Sakis voi tulla ikkunan taa!
L-S
Tohtoripissis

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ti 23 Syys 2008 14:34

Ai pätkiskakku...miten olinkin jo ehtinyt unohtaa sen :virne:
Pitäisiköhän kokeilla tuota seuraavaksi...kun alkaa tuo entinen kakkukin jo huveta...:raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja irvikissa » Pe 26 Syys 2008 19:53

Mr. Smith kirjoitti:Itse olen valmis vannomaan silikonisten (täytyy...vastustaa...helppoa...vitsiä...) kakkumuottien nimeen.

Mulla on silikoninen leipävuoka, ja se on mainio. Tuolla löperyydellä on varmaan tekemistä sen kanssa, miten paksusti sitä silikonia on vuokaan uhrattu. Jotkut kaupassa hiplailemani on paljon ohuempia ja löysemmän oloisia, kuin tuo oma tukeva vuokani. Mutta voisko vuoan laittaa uunipellille ja sillä uuniin? Silloin ei tarvis tasapainoilla sen vaapuvan vuoan kanssa.

Pitäiskin tänään pyöräyttää leipä, jos jaksais.

Haveilen myös semmoisten pullien leipomisesta, joihin sais painaa juomalasin pohjalla kolon johon laitetaan jotain sokeri-voi-mössöä tms. Oisko kellään ohjetta? Olen himoinnut sitä juomalasilla painamista jo vaikka miten kauan.
irvikissa

ViestiKirjoittaja Pvi » Su 28 Syys 2008 12:46

irvikissa kirjoitti:Haveilen myös semmoisten pullien leipomisesta, joihin sais painaa juomalasin pohjalla kolon johon laitetaan jotain sokeri-voi-mössöä tms. Oisko kellään ohjetta? Olen himoinnut sitä juomalasilla painamista jo vaikka miten kauan.

Ihan tavallinen pullataikina käy, mutta jos haluaa tehdä voi-sokeripullia, niin meillä kotona aina painettiin pikkupullaan vaan sormella kolo, johon voi ja sokeri laittiin. Marja/rahkapullien kanssa pääsee painamaan (jauhotetulla) lasinpohjalla pullaan painauman!
Rahkaan sekaan kananmuna (jätä munaa vähän reunojen voiteluun) sokeria ja makuja mielen mukaan. Vaikka marjoja tai pääsiäisen aikaan sitruunamehua ja rusinoita. Jos laittaa pelkkiä marjoja kantsii ehkä laittaa vähän perunajauhoa mukaan imemään ylenmääräistä kosteutta.

Mäkin haluan nyt leipoa! Mutta ei ole vielä leivonta-alustaa tai pöytää, jossa pullia voisi pyöritellä. Pitää siis tyytyä kakkuihin ja pikkuleipiin. Ikävä on kyllä sitä, että saa laittaa kädet kunnolla taikinaan. Se on jotenkin terapeuttista.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja elegia » Su 28 Syys 2008 16:49

Tosiaan, rahkapullat! Nom nom! :kuola: Itse en juurikaan pullasta välitä, mutta rahkapulla kyllä kelpaa.
Voisinkin joskus tässä leipoa. :D

En ole muutenkaan kovin suuri makeiden leivonnaisten ystävä. Kyllä minä joskus innostun leipomaan marjapiirakkaa tai sitten kakkua juhliin, mutta aika harvassa se on. Tykkään enemmän suolaisesta ja tykkäänkin leipoa sämpylöitä, leipää ja piirakoita. Ne menevät meidän taloudessa muutenkin paremmin kaupaksi, kun ei kumpikaan oikein ole pullien perään. Jos leivon marjapiirakkaa, niin sekin kestää useamman päivän. Sämpylät häviävät parhaimmillaan yhdessä illassa. :D Mietin myös sellaisen silikonisen muffinivuoan hankkimista, voisi tehdä suolaisia muffineja. :D

Ruisleipää en ole taas leiponut hetkeen, kun viimeksi taikina ei oikein ottanut kohotakseen ja tympäännyin lopputulokseen. (Tässä välissä muistin juuri uuniin jättämäni lämpimät voileivät, eivät kärvähtäneet kovin pahasti. Mutta onpahan pikantti maku. :virne:) Nyt olisi taas pieni kutina ruisleivän tekoon, jos tällä kertaa vaikka tohtisin laittaa vähän hiivaa taikinaan vaikkei se kai ruisleipäperinteen mukaan kovin suotavaa olisikaan. :tilt:
elegia

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Ma 29 Syys 2008 09:52

elegia kirjoitti:Nyt olisi taas pieni kutina ruisleivän tekoon, jos tällä kertaa vaikka tohtisin laittaa vähän hiivaa taikinaan vaikkei se kai ruisleipäperinteen mukaan kovin suotavaa olisikaan. :tilt:

Onko sulla ihan leivinuuni vai teetkö tavan uunissa? Mä oon harkinnut ruisleivän tekoa, mutta jotenkin epäilyttää että ei siitä tule hyvää ilman kunnon leivinuunia.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja elegia » Ma 29 Syys 2008 10:51

Ihan tavallisessa sähköuunissa teen. Tiedä sitten miten paljon se uuni vaikuttaa asiaan, mutta luulisi tuollakin ihan kelpo leipiä tulevan kunhan ensin saa taikinan ja leivät kohoamaan tarpeeksi. Mulla on juuri ollut se ongelma, että en ole laittanut hiivaa taikinaan ja leivät ovat jääneet litteiksi lätyiksi. :(

Vaikka kyllähän ne väittää, että paras ruisleipä tulee ilman hiivaa leivinuunissa. Täytyy varmaan joskus mennä vanhempien luokse leipomaan. :virne:
elegia

ViestiKirjoittaja Mr. Smith » Ma 29 Syys 2008 14:36

Löysin viikonloppuna taas asioiden pieneksi murskaamisen ihanuuden. Tein nimittäin ranskanpastilli-muffinsseja aiemmin mainitsemallani pätkis-kakku-ohjeella, joskin en käyttänyt pätkiksiä vaan pelkästään 150 g ranskanpastilleja.

Jotain perverssin kiehtovaa oli laittaa pussi ranskanpastilleja tehosekoittimeen ja katsoa miten niistä tuli himphamppua.

(Vaikuttimena voi myös olla se, että kuulun siihen koulukuntaan, jonka mukaan maun pitää levitä.
Esimerkiksi äitini uskoo makupisteisiin, eli että suklaa vain pilkotaan, jolloin suklaa maistuu tietyissä kohdissa vahvasti.
Itse olen sitä mieltä että maun pitää levitä kaikkialle, eli raastan oman suklaani.)

Mutta nyt pitäisi leipoa kakkua, ja mietin tässä mutakakun ja tuon pätkiskakun välillä :raps:
"Real men are not intimidated by physical threats against their personal selves, and, ironically, neither am I. "
- Ernest P. Worrell -
Mr. Smith

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 29 Syys 2008 15:03

Ranskanpastilli-muffinssit kuulostavat herkulta. :kuola:
Ja pätkiskakku on yksi suosikeistani.

Minä taas tykkään leivonnaisissa noista "makupisteistä". Olen itse sellainen valikoiva syöjä ollut pienestä pitäen, että jätän parhaat palat aina viimeiseksi. Pullista ja viinereistä syön siis ensin reunat, sitten vasta keskustan, jossa on yleensä jotakin täytettä tai voi-sokeri-hässäkkää. Siksi siis pidän esimerkiksi muffinsseissa isoista suklaapaloista, jolloin tosiaan maku on tietyissä kohdissa vahvempi.

Eräs herkku, jota silloin tällöin tykkään tehdä on pehmeä persikkapiirakka. Ohjeen voisin jakaa myös teidän kanssanne, sillä on se sen verran namia, että.

Murupohja:

250 g Digestive-keksejä
125 g voita

Täyte:

1 tlk (820 g) säilykepersikoita
5-6 liivatelehteä
3 banaania
1½ dl kermaa
25 g tummaa suklaata raastettuna

1. Murskaa keksit. Lisää jäähtynyt voisula ja sekoita massa tasaiseksi.
2. Levitä muruseos irtopohjaisen vuoan pohjalle ja reunoille, halkaisija n. 20 cm. Jäähdytä pohja.
3. Valuta persikat ja ota 1 dl lientä talteen. Pehmitä liivatelehdet kylmässä vedessä, kuumenna säilykeliemi ja liuota liivatteet siihen. Soseuta persikat ja lisää liivateseos joukkoon. Kaada täyte murupohjaan ja anna hyytyä kylmässä 4-5 tuntia tai yön ajan.
4. Viipaloi banaanit ja pirskota päälle sitruunamehua tummumisen estämiseksi. Jätä yksi banaani koristeluun ja levitä loput täytteen päälle. Vaahdota kerma, lisää sokeri (maun mukaan) ja levitä vaahto banaanien päälle. Koristele torttu banaaniviipaleilla ja raastetulla suklaalla.

Helppoa ja hyvää.
Maija

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 29 Syys 2008 15:20

Maija kirjoitti:Olen itse sellainen valikoiva syöjä ollut pienestä pitäen, että jätän parhaat palat aina viimeiseksi.

:femmat: Mä teen myös usein niin. Mistä tulikin mieleeni...Kun olin pieni ja mumma oli teki usein kakkua, kun olimme kyläilemässä siellä. Mumman tekemissä kakuissa oli aina tietty herkullinen kuorutus. Kerran jätin sen viimeiseksi ja kuinka ollakaan, se ei ollutkaan hyvää yksistään, joten äidin piti syödä se mun puolesta. :keijo:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ti 30 Syys 2008 20:31

Heja! Ostin silikonivuoan. Leipä-sellaisen, kun leipävuokaa ei ennestään ollut. Nyt tarttis hyviä leipäreseptejä, olisiko kellään? :kauriinsilmät:

Pakkohan mun oli sitä testatakin, vaikken leipää osaakaan tehdä. Tein sitten Snickers-jäätelökakun. OMG, se oli hyvää :tipahdus: Ja hyvin toimi vuokakin, jäätynyt "kakku" irtosi melko hyvin. Ja oli tosiaan paaaaaljon tukevampi kuin Herra Hakkarainen. Vielä kun saisi testattua tositoimissa. Ehkä tämä tästä :D

Niin ja herkuista jätetään _tietenkin_ aina parhaat palat viimeiseksi. Työkaverit kyllä katsoo vähän vinoon, kun palavereissa möyssään voisilmäpullasta enstes reunat ja sitten vasta käyn keskiosan kimppuun :keijo: Terveisin, Aukku 32 vee.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Sade » Ti 30 Syys 2008 22:16

Tämä on ainakin omasta mielestäni erittäin herkullinen vuokaleipä. Minulla on myös aivan suussasulavan, persiljamössöllä täytetyn vuokaleivän ohje. Voin naputella senkin tässä joskus, jos kiinnostaa.

Tattarileipä

Reilu 3,5 dl maitoa
0,5 dl tattarisuurimoita

5 dl sihtiruisjauhoja
1,5 dl vehnäjauhoja
2 tl suolaa
25 g hiivaa

Keitä tattarisuurimoita lämpimässä (ei kiehuvassa) maidossa kunnes ne ovat hieman pehmenneet. Jätä tattarimaito jäähtymään.

Sekoita kulhossa suurin osa jauhoista, hiiva ja suola. Kaada jäähtynyt maito jauhojen päälle. Alusta, kunnes taikina irtoaa kulhosta. Jatka sitten alustamista leivinpöydällä vähintään 10 minuuttia, lisäten jauhoja vähitellen. Laita kohoamaan 45 minuutiksi kulhoon, jonka pohjalla on hiukan jauhoja.

Alusta taikina nopeasti ja muotoile leiväksi. Kohota voidellussa vuoassa 45 minuuttia.

Lämmitä uuni 200 asteeseen. Voitele leipä seoksella, jossa on 1 rkl maitoa ja 1 tl öljyä. Laita uunin pohjalle astia jossa on kiehuvaa vettä ja paista leipää 50-60 minuuttia. Anna leivän jäähtyä vuoassa 5 minuuttia ja kumoa sitten ritilälle jäähtymään.
Sade

ViestiKirjoittaja Suvi » Ke 01 Loka 2008 19:14

Aurora B. kirjoitti:

Niin ja herkuista jätetään _tietenkin_ aina parhaat palat viimeiseksi. Työkaverit kyllä katsoo vähän vinoon, kun palavereissa möyssään voisilmäpullasta enstes reunat ja sitten vasta käyn keskiosan kimppuun :keijo: Terveisin, Aukku 32 vee.

Noinhan se pitää syödäkin. :tilt:

Itse osaan parhaiten leipoa pullaa, nimenomaan kierrepullaa. (Tai korvapuusteiksi aina sanon niitä, vaikka se on ihan eri asia.)
Varsinkin joskus nuorempana tykkäsin leipoa pullaa melko usein. Silloin se meni aika selkeästi rutiinilla. Nykyään täytyy katsoa ohjeita
jauhopaketin kyljestä.

Muuten olen aika huono leipomaan mitään, kun en ole edes yrittänyt. :tilt: Ihan lapsesta asti kuitenkin leivottiin siskon kanssa
haarukkaleipiä. Oikein tuli himo, kun aloin miettimään niitä. :kuola: Siitä onkin varmaan miljoona vuotta kun olen niitä viimeksi
tehnyt.

Tuli juuri mieleen, että sämpylöitä olen myös tykännyt leipoa. Mutta se on jäänyt vähemmälle, kun leipää on niin helppo ostaa
kaupasta, vaikka itse tehty tietenkin on aina parempaa.

Noita haarukkaleipiä voisinkin ihan lähiaikoina tehdä. :raps: Se on kuitenkin maailman yksinkertaisinta. Netistä löysin monenlaisia ohjeita
haarukkaleipiin liittyen, mutta täältä löysin reseptin, joka on lähinnä sitä, mitä
olen itse tehnyt. Laitan sen nyt huvikseni tähän. (Toivottavasti ei ole ollut missään ketjussa entisessä elämässä. Täällä ei ainakaan tainnut olla.)

Haarukkaleivät

Tarvitset:

100 g margariinia
1 dl sokeria
1 kpl kananmuna
1 tl vanilliinisokeria
1 tl leivinjauhetta
3 dl vehnäjauhoja

Valmistus:

Pane uuni kuumenemaan 200 asteeseen ja päällystä pelti leivinpaperilla.
Vatkaa margariini ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi monitoimikoneella.
Lisää kananmuna voimakkaasti vatkaten.
Lisää vanilliinisokeri ja jauhot, joiden joukkoon leivinjauhe on sekoitettu.
Sekoita taikina tasaiseksi.
Leivo taikinasta tanko ja jaa se 20 osaan. Pyörittele taikinapalat palloiksi leivinpaperille. Paina pallot litteiksi haarukalla.
Paista uunin keskiosassa 6 - 8 minuuttia.

---
Ei me kyllä ikinä mitään tankoa tehty. Otettiin pala taikinaa suoraan kulhosta joko käsin tai lusikalla. Siitä sitten tehtiin
pallo. Ja ei tarvitse omistaa monitoimikonetta. Kaikki voi sekoittaa ihan puuhaarukalla. :tilt:

Ai niin, ja taikinaan voi lisätä kaakaojauhetta oman maun mukaan, jos haluaa. O'boykin käy, mutta tietenkin ihan oikea
kaakaojauhe on parempaa.
Tilttiin meni myös ihminen.
Suvi
Keijodemoni

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ke 01 Loka 2008 19:36

Aurora B. kirjoitti:Niin ja herkuista jätetään _tietenkin_ aina parhaat palat viimeiseksi. Työkaverit kyllä katsoo vähän vinoon, kun palavereissa möyssään voisilmäpullasta enstes reunat ja sitten vasta käyn keskiosan kimppuun :keijo: Terveisin, Aukku 32 vee.

:femmat: Tottakai parhaat palat syödään viimeisenä. Jotkut (muun muassa veljeni) ovat joskus naureskelleet, kun syön (lähes) aina leivistä reunat ensin. Se pehmeä keskusta vaan on niin paljon parempaa kuin reuna. Syön jopa Ruispaloista ensin reunat, vaikka voisi luulla, ettei niissä reunalla ja keskustalla ole juurikaan eroa. On niillä. :tilt:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja kantris » To 02 Loka 2008 18:50

Aurora B. kirjoitti:Pakkohan mun oli sitä testatakin, vaikken leipää osaakaan tehdä. Tein sitten Snickers-jäätelökakun. OMG, se oli hyvää :tipahdus:

Näyttää ihan mielettömän hyvältä! Miten tuo on tehty? Suklaata näyttäis olevan pinnalla ja jätskiä/pähkinöitä sisällä?
kantris

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 02 Loka 2008 21:58

kantris kirjoitti:
Aurora B. kirjoitti:Pakkohan mun oli sitä testatakin, vaikken leipää osaakaan tehdä. Tein sitten Snickers-jäätelökakun. OMG, se oli hyvää :tipahdus:

Näyttää ihan mielettömän hyvältä! Miten tuo on tehty? Suklaata näyttäis olevan pinnalla ja jätskiä/pähkinöitä sisällä?

Lainasin ohjeen Sekasoppa-blogista. Paitsi että halusin testata valkoista suklaatakin tuossa kuoressa. Tarkoitus oli tehdä vähän hienompia raitoja, mutta en vain osannut :keijo: Ensi kerralla sitten.

Ai niin ja emme todellakaan malttaneet odottaa seuraavaan päivään ekaa satsia, hyvä kun tunnin odotteli pakkasessa :virne: Leikkaaminen oli kyllä hankalampaa, kun se oli vielä sen verran pehmeää. Ja outoa kyllä, se oli seuraavana päivänä vielä parempaa, kun se oli kunnolla jähmettynyt.

1,5 litran jäätelökakku meni kahteen pekkaan kahdessa päivässä... :o
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja elegia » To 02 Loka 2008 23:16

Oho, alkoi kuola valua, kun näki tuon Snickers-jäätelökakun. :kuola: :virne:
Pitänee kokeilla joskus! :D Tuo leipävuoka olisi varmaan muutenkin kiva juttu.

Itse kokeilin nyt taas ruisleivän tekoa. Oma ruisleipäni valmistui näitä kahta ohjetta yhdistelemällä (tuo jälkimmäinen on muuten perin lupsakkaan ja suurpiirteiseen tyyliin raapustettu. :virne:). Mulla oli kyllä jo vanha juuri pakkasessa, niin käytin sitä. Nyt tosin lisäsin yön yli kohotettuun hapatteeseen pikkuriikkisen hiivaa varmistaakseni hyvän tuloksen, viime kerralla kun leipäni olivat kuin sementistä valettuja. :virne:

Ruisleivän teossa kaiken a ja o on kohottaminen ja kohottaminen ja kohottaminen. Parilla ekalla kerralla mulla meinasi loppua kärsivällisyys siihen kohotteluun. Nyt kuitenkin kohotin taikinaa pariin otteeseen ja leipiä vielä pellillä tunnin. Turposivat mukavasti! Ja lopputuloskin oli oikein hyvä ja maukas. :kuola:

(Tuossa jälkimmäisessä ohjeessa kehotetaan paistamaan leipiä 275 asteessa vartti. Mun kokemuksen mukaan niitä ei todellakaan kannata laittaa noin kuumaan uuniin edes vartiksi, muuten saa syödä kohtuu kärvähtänyttä ruisleipää. :virnu: )
elegia

ViestiKirjoittaja Lumikki75 » Pe 03 Loka 2008 08:45

Me ollaan Aukun kanssa lautassamiksia (siis meillä on ihan samanlaiset)! :ahihi:
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't.
- Douglas Adams -
Lumikki75

ViestiKirjoittaja Maija » Ma 06 Loka 2008 22:27

Suvin innoittamana aloin tehdä tänään kotiin päästyäni haarukkaleipiä, mutta rupesinkin hieman soveltamaan ohjetta mieleni mukaan, ja tämän soveltamisen tuloksena syntyi pellillinen suklaapikkuleipiä, sellaisia oikein isoja cookieseja. :D

Hyviä olivat. :kuola:
Maija

ViestiKirjoittaja Sippura » Ti 07 Loka 2008 21:31

Maija kirjoitti:soveltamisen tuloksena syntyi pellillinen suklaapikkuleipiä, sellaisia oikein isoja cookieseja.

Sama täällä. Tai no, mä tein 5 pellillistä pikkuleipiä :D Sain joskus vuosia sitten ohjeen chocolate chip cookieseille
ja tänään sitten lopulta tein niitä. Tuotoksista tuli ennemminkin chocolate mega chunk cookieseja, sen verran iso-
ja suklaasattumia ovat, mutta se nyt ei paljon haittaa :tilt:

Herkullisia ovat :kuola:
And they can't build a satellite to tell you how loved you are
Sippura
Epäkelpo jäsen

ViestiKirjoittaja Aurora B. » Ke 08 Loka 2008 10:13

Mä en tiedä, kuinka tämän tunnustaisin...

Mutta olen hieman outo...

Jotain varmasti on vialla...

En tykkää kekseistä, en sitten yhtään :o
Kolo-golo-nay
Aurora B.

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina