Aurora B. kirjoitti:Niin ja herkuista jätetään _tietenkin_ aina parhaat palat viimeiseksi. Työkaverit kyllä katsoo vähän vinoon, kun palavereissa möyssään voisilmäpullasta enstes reunat ja sitten vasta käyn keskiosan kimppuun

Terveisin, Aukku 32 vee.
Noinhan se pitää syödäkin.

Itse osaan parhaiten leipoa pullaa, nimenomaan kierrepullaa. (Tai korvapuusteiksi aina sanon niitä, vaikka se on ihan eri asia.)
Varsinkin joskus nuorempana tykkäsin leipoa pullaa melko usein. Silloin se meni aika selkeästi rutiinilla. Nykyään täytyy katsoa ohjeita
jauhopaketin kyljestä.
Muuten olen aika huono leipomaan mitään, kun en ole edes yrittänyt.

Ihan lapsesta asti kuitenkin leivottiin siskon kanssa
haarukkaleipiä. Oikein tuli himo, kun aloin miettimään niitä.

Siitä onkin varmaan miljoona vuotta kun olen niitä viimeksi
tehnyt.
Tuli juuri mieleen, että sämpylöitä olen myös tykännyt leipoa. Mutta se on jäänyt vähemmälle, kun leipää on niin helppo ostaa
kaupasta, vaikka itse tehty tietenkin on aina parempaa.
Noita haarukkaleipiä voisinkin ihan lähiaikoina tehdä.

Se on kuitenkin maailman yksinkertaisinta. Netistä löysin monenlaisia ohjeita
haarukkaleipiin liittyen, mutta
täältä löysin reseptin, joka on lähinnä sitä, mitä
olen itse tehnyt. Laitan sen nyt huvikseni tähän. (Toivottavasti ei ole ollut missään ketjussa entisessä elämässä. Täällä ei ainakaan tainnut olla.)
HaarukkaleivätTarvitset:
100 g margariinia
1 dl sokeria
1 kpl kananmuna
1 tl vanilliinisokeria
1 tl leivinjauhetta
3 dl vehnäjauhoja
Valmistus:
Pane uuni kuumenemaan 200 asteeseen ja päällystä pelti leivinpaperilla.
Vatkaa margariini ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi monitoimikoneella.
Lisää kananmuna voimakkaasti vatkaten.
Lisää vanilliinisokeri ja jauhot, joiden joukkoon leivinjauhe on sekoitettu.
Sekoita taikina tasaiseksi.
Leivo taikinasta tanko ja jaa se 20 osaan. Pyörittele taikinapalat palloiksi leivinpaperille. Paina pallot litteiksi haarukalla.
Paista uunin keskiosassa 6 - 8 minuuttia.
---
Ei me kyllä ikinä mitään tankoa tehty. Otettiin pala taikinaa suoraan kulhosta joko käsin tai lusikalla. Siitä sitten tehtiin
pallo. Ja ei tarvitse omistaa monitoimikonetta. Kaikki voi sekoittaa ihan puuhaarukalla.

Ai niin, ja taikinaan voi lisätä kaakaojauhetta oman maun mukaan, jos haluaa. O'boykin käy, mutta tietenkin ihan oikea
kaakaojauhe on parempaa.