Dyykkaus

Re: Dyykkaus

ViestiKirjoittaja elegia » Ke 21 Loka 2009 17:00

Pvi kirjoitti:Kaupassa heitetään
pakatut tuotteet yleensä sellaisenaan sekajätteeseen, hyi
heitä...

Jep. Vielä suurempaa ärsytystä aiheuttaa se, kun niitä pakattuja tuotteita heitetään biojätteeseen! Olenpa meinaan nähnyt sellaistakin. Edellisessä kämpässä asuessani alakerrassa oli ruokakauppa, joka tunki iltaisin taloyhtiön roskiksiin vähän kaikkea. Tuli sieltä ainakin kerran poimittua muoveissa olleita kurkkuja, jotka olivat vielä aivan syömäkelpoisia!

Muuten en ole pahemmin dyykkausta harrastanut. Olen vähän laiska, enkä viitsi lähteä iltahämärissä jonnekin kauemmas roskiksia penkomaan, nyt kun ei ole tuota etua että kauppa olisi alakerrassa. Minusta siinä ei kuitenkaan ole mitään väärää, jos ihminen käy penkomassa roskiksia aarteiden toivossa. :D Kaupoista lentää pihalle kuitenkin niin paljon syömäkelpoista ruokaa, että mikäs siinä. Lihoja ja kaloja en kyllä dyykkaisi. Itse tosin tyydyn lähinnä kaivelemaan lähikaupassa niitä 50% alennuksella myytäviä tuotteita.
elegia

ViestiKirjoittaja Kuolo » Pe 23 Loka 2009 23:37

Kaikenlaisia kone-elimiä ja muuta rautaryönää tulee tongittua aina parista paikasta. Kyseenalaista toimintaa sinällää kun romuraudan hinta pyörii siellä 80 senttiä kilolta, mut empä oo jaksanu välittää. Aina välillä löytyy jotain hyödyllistä. Tullu säästöäkin aika paljon.
Kuolo
Site Admin

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 24 Loka 2009 01:24

Mulle ajatus dyykatusta ruuasta on jokseenkin vastenmielinen. Ei tulisi mieleenkään kaivella ruokaroskiksia.

Hyväkuntoista tavaraa voisin kyllä napata mukaani, mutta tiedän, että sekin saattaisi tuntua väärältä. ( :friikki: ) Siitäkin huolimatta, että ympäristötekohan se on, jos muutoin olisi joutunut ostamaan tuotteen uutena.
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » La 24 Loka 2009 09:37

marenkienkeli kirjoitti:Mulle ajatus dyykatusta ruuasta on jokseenkin vastenmielinen. Ei tulisi mieleenkään kaivella ruokaroskiksia.

Mulle taas ajatus siitä, että kaupat heittävät ihan syömäkelpoista tavaraa roskikseen, on jokseenkin vastenmielinen.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Ma 26 Loka 2009 18:59

Lyyra kirjoitti:
marenkienkeli kirjoitti:Mulle ajatus dyykatusta ruuasta on jokseenkin vastenmielinen. Ei tulisi mieleenkään kaivella ruokaroskiksia.

Mulle taas ajatus siitä, että kaupat heittävät ihan syömäkelpoista tavaraa roskikseen, on jokseenkin vastenmielinen.

Tuokin on kyllä totta. Bisnes on valitettavasti aina bisnestä, ja toisaalta jopa ymmärrän kauppiaita. Miksi antaa ilmaiseksi, kun samoista tuotteista voi saada rahaakin nyhdettyä? (Hyväntekeväisyyttähän se olisi ja kuka nyt sellaista haluaisi tehdä. :jaaha: ) Mutta jos tuote voitaisiin vielä myydä alennuksella, koska se on vielä syömäkelpoista, roskikseen heittäminen on kyllä väärin.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Maija » Ti 27 Loka 2009 11:42

Minäkään en kykenisi ruokaa roskiksista kaivelemaan. Onhan se sääli, että syömäkelpoisia tuotteita heitetään pois, mutta itse en niitä huolisi roskiksesta ruokapöytääni. Mieluummin haluaisin keskittyä siihen, miten tämä ruoka välttäisi sen roskiksen, ettei sitä enää sieltä tarvitsisi kaivella.

Kauppojen toiminnan lisäksi minua kauhistuttaa se, mitä tapahtuu koulujen ja esimerkiksi varuskuntien ylimääräiselle ruualle. Sitä nimittäin jää ja PALJON. Toisissa kouluissa edellisten päivien jämiä tarjoillaan vielä muutamana seuraavana päivänä tuoreen ruuan kylkiäisinä, mutta toiset koulut heittävät surutta vallan syömäkelpoista ruokaa pois. Varuskunnissa ei tarjoilla jämiä, vaan kaikki ylimääräinen löytää tiensä roskikseen. Naurettavinta tässä on kuitenkin se, että näitä ylijääneitä sapuskoja ei saa syöttää eläimillekään. Aivan käsittämätöntä tuhlausta.

Ajatus taisi lähteä hieman sivuraiteille, joten palataanpa jälleen dyykkaukseen.

Dyykattu tavara onkin minulle asia erikseen. Edelleen toivoisin, että tavaroidenkaan kiertokulkuun ei tarvittaisi sitä roskista, mutta ajatuksena se on minulle helpompi kuin ruuan dyykkaus. Tietenkin ruokaa roskiksesta etsiessä pitää turvautua omiin vaistoihin ja aisteihin, mutta luulenpa, että ajatus haisevasta jätekasasta olisi niin iskostunut kallooni, että alkaisin kuvitella dyykatussa ruuassa jonkin oudon sivuhajun tai -maun. Ehkä sitten, jos saisin tietämättäni maistaa dyykattua ruokaa, se ei haittaisi, mutta omat käsitykset tulevat tässä asiassa aika tiukasti vastaan.

Itse en kyllä katso kieroon niitä, jotka kyseistä toimintaa harrastavat. Hyvä niin, jos he ovat tyytyväisiä ja ruokaa ei mene haaskuun.
Maija

ViestiKirjoittaja @gen.fi » Ti 27 Loka 2009 16:06

Deni kirjoitti:Viime viikolla kirppispöydässä nähty pino käytettyjä naisten alushousuja (50 senttiä/kpl) vain vahvisti ennakkoluuloani.

:nirppa:

Olisi kannattanut laittaa nettiin myytäväksi 50/kpl :virne:
Elämä on tie jonka määränpäätä en voi valita, vain suunnan sille.
@gen.fi

ViestiKirjoittaja pampula » La 31 Loka 2009 00:37

Mr. Smith kirjoitti:Muistan aikoja sitten lukeneeni jutun, jossa joku oli yrittänyt viedä roskalavalta lampun tms., kun parvekkeelta oli komennettu jättämään heidän roskat rauhaan. Lampunottaja oli selittänyt että eikö se ole sama jos hän vie lampun, koska sehän menee muuten hukkaan kaatopaikalle, mutta parvekkeelta huutelija oli pitänyt päänsä.

:tipahdus:

Dyykkaan taas nykyään. Syinä ekopointit sekä rahatilanne. Kun vuokran jälkeen elämiseen jää 270 euroa kuussa, niin kummasti alkaa taas kiinnostaa, mitä sieltä roskisten kätköistä löytyykään. Ja kyllähän sieltä löytyy, kun kehtaa, jaksaa ja uskaltaa. Esim. leipää ei tarttee ostaa koskaan, jos dyykkaa. Myös pullamätöt/wiinerit/tms. löytyy aina ja liian kanssa, mutta niiden ottamista on pitänyt vähän rajoittaa, ei oo kovin terveellistä hommaa :D Koiralle löytyy ruokaa myös, esim. jauhelihaa ja raejuustoa. Myös parin-kolmen kuukauden luomukahvit tarttu viimeksi mukaan :D

Asun pikkukaupungin sivukylällä, eikä homma aina ole helppoa. Täällä on oikeastaan vain yksi hyvä dyykkipaikka, toisella , isommalla kaupalla on jäteputistimet. Lukitsemattomassa on se huono puoli, että siitä on tosi hyvä näkyvyys pääraitille, jossa on AINA teinejä traktoreineen ja amiskaaroineen kytiksellä. Ja uskokaa pois, täällä yöaikaan liikkuva henkilö EI voi liikkua huomaamatta, kyllä täällä niin hiljaista on :virne: Dyykkarina haluan pysyä mahdollisimman huomaamattomana, ettei tule ongelmia. Olen melko varma, että jos homma menisi kauppiaan tietoon, tulisi sanomista.

Niin joo, vielä tuosta hygieniasta. Itse olen myös aika tarkka siitä mitä roskiksesta otan. Esim. leipien ja leivonnaisten kanssa on helppoa, ne kun tosiaan dumpataan täysin kammottavalla tavalla roskikseen pusseineen päivineen, joten kaikki säilyy puhtaana. Kotona käyn hyvässä valossa kaikki tuottee läpi vielä tarkemmin, pesen pakkaukset ja pyyhin. Huvittavaa on, että joskus kun hienouksissaan heittää sitten jonkun dyykatun tuotteen vielä kotona kuitenkin roskiin, tulee huono omatunto, että "miten tän nyt voi roskiin laittaa" :virne:
Muuten hyvä, mutta fasaanit eivät lennä pakoon kylmää.
pampula

ViestiKirjoittaja damn » Ti 03 Marras 2009 00:53

Minä en ole dyykannut pitkiin aikoihin mitään, viimeksi taisin nuorempana jotain tavaroita sillä keinoin hankkia. Voisin kyllä dyykata enemmänkin, sillä on sääli miten hyvää tavaraa ihmiset heittävät pois. Enkä myöskään voi käsittää kuinka kaupat voivat heittää suoraan roskiin syömäkelpoista ruokaa. Ruokaa en ole itse dyykannut kuin pari kertaa, sillä en tiedä hyviä paikkoja missä sitä voisin tehdä. Monesti olen kuitenkin tuttavien seurassa syönyt dyykattua ruokaa, eikä minua haittaa yhtään että ruoka on käynyt roskiksen kautta. Ruuat on monesti niin hyvin pakattuja ettei ne likaannu ja ihan terveellä järjellä kyllä huomaa mitä sieltä kannattaa ottaa, ei ne leivät yms pilalle ole päässeet menemään.

Tuli noista aikaisemmista viesteistä mieleen yksi tarina joka raivostutti ainakin minua, kun kierrättämistä pyrin kannattamaan mahdollisimman paljon.
Joku tuttavani oli jutellut ystäviensä kanssa siitä, että nämä olivat hankkimassa uudet sohvat entisten tilalle. Vanhat sohvat olivat todella hyvä kuntoiset ja ne olisi varmasti saatu esimerkiksi myytyä eteenpäin. Tuttavani sanoikin, että hän voisi ostaa ne sohvat, kun sohvalle sattui olemaan tarvetta. Ystävät olivat sanoneet, etteivät vanhoja huonekalujaan kyllä myy, joku ihme periaate oli heillä. Sitten kun he olivat uudet sohvat saaneet ja tuttavani näki vanhat sohvat roskalavalla, niin voitteko kuvitella, että nämä ystävät olivat puhkoneet/viiltäneet ne sohvat pilalle, ettei kukaan vaan kävisi niitä enää käyttöönsä hakemassa :kauhistunut: . Ymmärrän kyllä etteivät kaikki niin paljon tavaran kierrättämistä ajattele, mutta tuo menee jo vähän yli...
Fail, fail again, fail better.
damn

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 03 Marras 2009 01:02

damn kirjoitti:Joku tuttavani oli jutellut ystäviensä kanssa siitä, että nämä olivat hankkimassa uudet sohvat entisten tilalle. Vanhat sohvat olivat todella hyvä kuntoiset ja ne olisi varmasti saatu esimerkiksi myytyä eteenpäin. Tuttavani sanoikin, että hän voisi ostaa ne sohvat, kun sohvalle sattui olemaan tarvetta. Ystävät olivat sanoneet, etteivät vanhoja huonekalujaan kyllä myy, joku ihme periaate oli heillä. Sitten kun he olivat uudet sohvat saaneet ja tuttavani näki vanhat sohvat roskalavalla, niin voitteko kuvitella, että nämä ystävät olivat puhkoneet/viiltäneet ne sohvat pilalle, ettei kukaan vaan kävisi niitä enää käyttöönsä hakemassa :kauhistunut: .

Anteeksimitä? :täh:

Jooeimullamuuta.

Ei vaan. Oikeesti mulla ei oo tohon yhtään mitään rakentavaa sanottavaa. Periaatehan se kai on tommonenkin. :ei:

Nyt on rahatilanne kuulkaa se, että pitänee lähteä dyykkaamaan lähipäivinä. Kuulin juuri vinkin yhdestä kaupasta, joka on jollain mittapuulla jopa lähellä (lue: kämppikseni tykkää käydä siellä), ja jossa on ilmeisesti roskikset vielä auki. En kyllä ikinä olis uskonut, että rahatilanteen takia pitäis dyykille lähteä, eikä mielessäni ole koskaan käynyt, että ihmiset tekisivät sitä rahasyistä. Mutta näin se elämä opettaa, tai jotain.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Ti 03 Marras 2009 08:50

Lyyra kirjoitti:

Musta on vastenmielistä hevi-osastolla nostaa käteensä puolimätä kurkku tai satsuma. Voisivat kaupoissa oikeasti kattoa, mitä voi syödä ja mitä ei, ja heittää ne oikeasti kelvottomat kamat roskiin.

Ei tulis mieleenkään dyykkaa roskiksista sapuskaa itelleen. Ehkä jotain huonekaluja jostain lavalta, mut ruokaa ei. Kuvotus tulee jo ajatuksesta.
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Galileo » Ti 03 Marras 2009 09:17

damn kirjoitti:Enkä myöskään voi käsittää kuinka kaupat voivat heittää suoraan roskiin syömäkelpoista ruokaa.

Miten sen ruoan tunnistaa syömäkelpoiseksi? Tai voi kai sitä syödä vaikka koiran jätöksiäkin, mutta kyllähän vanhenevassa ruoassa bakteerit lisääntyvät. Juuri oli kova selkkaus kun kaupoissa kylmätiskillä oleva kala oli liian vanhaa. Miten sen ruoan kunnon osaa rastahippi roskiksessa analysoida?
Rock out, rock out, with your cock out.
Impress your lady friends,
Rock out, rock out, rock out,
'Til your life is at an end.
Galileo

ViestiKirjoittaja damn » Ti 03 Marras 2009 11:45

Galileo kirjoitti:
damn kirjoitti:Enkä myöskään voi käsittää kuinka kaupat voivat heittää suoraan roskiin syömäkelpoista ruokaa.

Miten sen ruoan tunnistaa syömäkelpoiseksi? Tai voi kai sitä syödä vaikka koiran jätöksiäkin, mutta kyllähän vanhenevassa ruoassa bakteerit lisääntyvät. Juuri oli kova selkkaus kun kaupoissa kylmätiskillä oleva kala oli liian vanhaa. Miten sen ruoan kunnon osaa rastahippi roskiksessa analysoida?

Ei se kaikki tietenkään syömäkelpoista ole, mutta kuten sanoinkin, niin terveellä järjellä voi kyllä miettiä mitä sieltä kannattaa mukaan ottaa. Itse en ottaisi tuotteita, jotka vaativat säilytystä kylmässä, mutta esimerkiksi leivät ja muut vastaavat ovat kyllä ihan syömäkelpoisia ja hyvin pakattuja kun ne roskiin laitetaan.
damn

ViestiKirjoittaja pampula » Ti 03 Marras 2009 12:29

Vastaan myös, vaikken ole rastahippi :)

Niin, ihan normia tervettä järkeä täälläkin (jos sitä nyt on). Samalla tavalla, kuin vaikka jokainen ymmärtänee sen, että maito ei automaattisesti ole pilalla tasan 30.11. vaikka purkissa sellainne päivämäärä olisikin. Voi esim. haistaa ja sitten maistaa. Itse en yleensä ota roskiksesta helposti pilaantuvia tuotteita kuten jotain levitteitä tms. Mutta kyllä ruuasta yleensä haistaa tai maistaa, onko se kunnossa vai ei. Joskus olen ottanut lihaa koiralle, mutta tarkkaan valikoiden. Koirani syö, mikäli saa valita, muutenkin "hyvin pihalla haudutettuja" tuotteita, kuten aika moni koira mahdollisuuden tullen tekee. Koiran suolisto on tarkoitettu käyttämään myös sitä ei niin "suoraan altaasta" -tuoretta lihaa.

Esim. ne leivät, jotka päätyvät roskiin, ovat usein sellaisia joissa viimeinen myyntipäivä on sinä samaisena päivänä. Tai usein viikonlopun läheisyydessä jopa sellaisia, joissa on vielä mona myyntipäivääkin jäljellä. Tuttu kaupantäti kertoi, että kaupan käytännöistä riippuen ihan hyviä hedelmiä menee runsaasti roskiin, koska ihmiset eivät esim. suostu ostamaan banaaneja, joissa on niitä ruskehtavia kypsyyspilkkuja. Itse taas en edes osta banaaneja, joissa ei niitä pilkkuja ole, koska kirkkaan keltaiset baananit ovat yksinkertaisesti raakoja. Myös keksit, kahvit, hiutaleet jne. Heitetään toki pois viimeisenä käyttöpäivänä, mikä ei tarkoita, että ne olisivat pilalla. Mulla on tuolla kaapissa nytkin kolme pussia dyykattua luomukahvia, joissa päivämäärä meni viikko sitten, ja hyvää on.

Mutta joo, kukin tavallaan.
pampula

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 03 Marras 2009 19:22

Emilia kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:

Musta on vastenmielistä hevi-osastolla nostaa käteensä puolimätä kurkku tai satsuma. Voisivat kaupoissa oikeasti kattoa, mitä voi syödä ja mitä ei, ja heittää ne oikeasti kelvottomat kamat roskiin.

Täysin samaa mieltä. Näin kerran kun heittelivät kaupassa RAAKOJA banaaneja roskikseen uuden kuorman tieltä. Minkä ihmeen takia sitä kamaa pitää tilata, jos se kerran ei tee kauppaansa?
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ke 04 Marras 2009 01:20

Lyyra kirjoitti:
Emilia kirjoitti:
Lyyra kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Näin kerran kun heittelivät kaupassa RAAKOJA banaaneja roskikseen uuden kuorman tieltä. Minkä ihmeen takia sitä kamaa pitää tilata, jos se kerran ei tee kauppaansa?

Kauppiaat haluaa pitää hylly täynnä, koska se on houkuttelevamman näköistä. Läjä banaaneita näyttää kivammalta ja houkuttaa ottamaan siitä pari mukaan ostoskoriin, kuin muutaman banskun nippu siellä täällä hyllyllä. Saattaa olla myös banaanifirman vaade, että miltä heidän firman telineen pitää näyttää. Surullista on, jos kaupassa ei viitsitä nostaa edellisen erän kelvollisia kappaleita uuden kuorman päälle, tai siirtää toiseen paikkaan myntiin, jos erien pitää jostain teknisestä syystä olla erillään.
pampula kirjoitti:Vastaan myös, vaikken ole rastahippi :)

Niin, ihan normia tervettä järkeä täälläkin (jos sitä nyt on). Samalla tavalla, kuin vaikka jokainen ymmärtänee sen, että maito ei automaattisesti ole pilalla tasan 30.11. vaikka purkissa sellainne päivämäärä olisikin. Voi esim. haistaa ja sitten maistaa. Itse en yleensä ota roskiksesta helposti pilaantuvia tuotteita kuten jotain levitteitä tms. Mutta kyllä ruuasta yleensä haistaa tai maistaa, onko se kunnossa vai ei. Joskus olen ottanut lihaa koiralle, mutta tarkkaan valikoiden. Koirani syö, mikäli saa valita, muutenkin "hyvin pihalla haudutettuja" tuotteita, kuten aika moni koira mahdollisuuden tullen tekee. Koiran suolisto on tarkoitettu käyttämään myös sitä ei niin "suoraan altaasta" -tuoretta lihaa.

Vähemmän rastainen ja hippinen varoituksen sana on kuitenkin paikallaan kaikille roskaruoan ystäville!
Sillä joskus sitä ruokamyrkytysken aiheuttajaa ei tosissaan voi nähdä, haistaa tai maistaa. Leivät, keksit, hillot, hapanmaitotuotteet, kuivat jauhot, kasvikset, täyssäilykkeet ja vastaavat ovat turvallisimmasta päästä. Sillä niistä pilaantumisen erottaa helposti.
Lihat, kiisselit, einekset, pakasteet ja vakuumipakatut tuotteet ovat riskikamaa. Itse en tuollaisia tuotteita ole ottanut mukaani, vaan joskus availlut pakkauksia ja lajitellut käteen osuvista löydöistä biojätteet muoveistaan eroon.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 05 Marras 2009 11:33

Kuten tuolla aiemmin yritin kertoa, niin viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuotetta ei lain mukaan saa enää myydä tai luovuttaa kenenkään käyttöön. Parasta ennen -päivämäärän jälkeen taasen voidaan myydä, kunhan kuluttajille on selkeästi ilmaistu päivämäärän ohittaminen. Mutta tässäkin tapauksessa myyjä on vastuussa tuotteen turvallisuudesta.

Kysyi asiaa meidän yhdeltä työntekijältä, jonka perheellä on kauppa. Hän sanoi, että kauppiaita on jopa yritetty haastaa oikeuteen, koska roskiksesta dyykattu ruoka on aiheuttanut dyykkaajalle oireita. Ei sentään ole mennyt läpi, mutta riski on aina olemassa. Siksi heilläkin on nykyään lukitut roskikset. Ja eivät myy parasta ennen -päiväyksen ohittaneita tuoretuotteita, koska koskaan ei voi olla 100 % varma, etteikö sellaisessa leivässäkin ole jo bakteerimäärä niin kohonnut, että se ei ole enää hyvää. He ovat kuitenkin silloin vastuussa, jos kuluttajalle tulee oireita. Kuivia elintarvikkeita, mausteita, ryynejä, pussikeittoja etc. kyllä sitten myyvät alennuksessa.

Ongelma on siis lainsäädännöllinen. Työkaverikin sanoi, että he mielummin kyllä möisivät tuotteet edes alennuksella, kuin heittäisivät roskiin.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja pampula » To 05 Marras 2009 14:30

Aurora B. kirjoitti:Kysyi asiaa meidän yhdeltä työntekijältä, jonka perheellä on kauppa. Hän sanoi, että kauppiaita on jopa yritetty haastaa oikeuteen, koska roskiksesta dyykattu ruoka on aiheuttanut dyykkaajalle oireita. Ei sentään ole mennyt läpi, mutta riski on aina olemassa.
Tuo riski on todellakin erittäin marginaalinen, . Luulen kyllä, että tuollaiset tapaukset on todellakin yhden käden sormin laskettavissa ainakin Suomessa. Eiköhän se jo ihan ole terveellä järjellä ajateltavissa, ettei tuollaisella tapauksella ole dyykkarin mahdollista netota - eihän siinä ole mitään järkeä! Dyykkaus tapahtuu täysin dyykkaajan omalla vastuulla. Teknisesti ottaen jätteeksi luokitellut asiat eivät enää ole kaupan omaisuutta, vaan jos ne jonkun omaisuutta ovat, niin jäteyhtiön.
pampula

ViestiKirjoittaja Aurora B. » To 05 Marras 2009 15:53

pampula kirjoitti:
Aurora B. kirjoitti:Kysyin asiaa meidän yhdeltä työntekijältä, jonka perheellä on kauppa. Hän sanoi, että kauppiaita on jopa yritetty haastaa oikeuteen, koska roskiksesta dyykattu ruoka on aiheuttanut dyykkaajalle oireita. Ei sentään ole mennyt läpi, mutta riski on aina olemassa.
Tuo riski on todellakin erittäin marginaalinen, . Luulen kyllä, että tuollaiset tapaukset on todellakin yhden käden sormin laskettavissa ainakin Suomessa. Eiköhän se jo ihan ole terveellä järjellä ajateltavissa, ettei tuollaisella tapauksella ole dyykkarin mahdollista netota - eihän siinä ole mitään järkeä! Dyykkaus tapahtuu täysin dyykkaajan omalla vastuulla. Teknisesti ottaen jätteeksi luokitellut asiat eivät enää ole kaupan omaisuutta, vaan jos ne jonkun omaisuutta ovat, niin jäteyhtiön.

En tiedä, missä kauppiaan vastuu jätteistä loppuu, ja jäteyhtiön alkaa :sori: Kuvittelisin kuitenkin, että kaupan pihan jäteastioissa olevat jätteet ovat kaupan (kuten jäteastiatkin), ja kun ne on jäteautossa, ja siitä eteenpäin, jäteyhtiön.

Pointti kuitenkin on, että jätteisiin heitetyssä tuotteessa on usein kaupan hintalappu. Jos asiakas väittää, että sieltä ostin käteisellä, eikä koskaan tule otettua kuittia mukaan, ja se olikin vanhentunutta ja oksensin suolet pihalle, niin aika tiukkaa tekee kauppiaalle. Varsinkin jonkun kyläkaupan (kuten työkaverin perheen kauppa) maine voisi olla pitkäksikin aikaa mennyttä, vaikkei rahalliseen korvausvastuuseen joutuisikaan. Pääosin kuitenkin laki ja tuomioistuimet ovat aina kuluttajan puolella. Itse en ainakaan ottaisi riskiä, ja möisi tai luovuttaisi vanhentunutta, helposti pilaantuvaa ruokaa.
Kolo-golo-nay
Aurora B.

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 05 Marras 2009 20:26

[quote="Aurora B."
En tiedä, missä kauppiaan vastuu jätteistä loppuu, ja jäteyhtiön alkaa :sori: Kuvittelisin kuitenkin, että kaupan pihan jäteastioissa olevat jätteet ovat kaupan (kuten jäteastiatkin), ja kun ne on jäteautossa, ja siitä eteenpäin, jäteyhtiön.[/quote]
Paitsi, jos jäteyhtiö omistaa roskapöntötkin. Jotkut kaupat käsittääkseni vuokraavat (tjsp.) jäteyhtiöltä jäteastioita, joten silloin jäteastiaan heitetty tavara/ruoka/mikävaan on jäteyhtiön omaisuutta poisheittohetkestä alkaen. Tavallaan kyllä ymmärrän jäteyhtiöitten omistamien roskisten lukot, koska heillä ei olisi bisnestä, jos sitä roskaakaan ei olisi. Kauppojen roskiinheittopolitiikka ihmetyttää silti, ainakin siltä osin, minkä mainitsin aiemmin raaoista banaaneista.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » La 07 Marras 2009 00:08

Aurora B. kirjoitti:Kuten tuolla aiemmin yritin kertoa, niin viimeisen käyttöpäivän jälkeen tuotetta ei lain mukaan saa enää myydä tai luovuttaa kenenkään käyttöön. Parasta ennen -päivämäärän jälkeen taasen voidaan myydä, kunhan kuluttajille on selkeästi ilmaistu päivämäärän ohittaminen. Mutta tässäkin tapauksessa myyjä on vastuussa tuotteen turvallisuudesta.

Ajattelin vielä vähän eritellä tuoteryhmiä tarkemmin päälinjauksen "parasta ennen" ja "viimeinen käyttöpäivä" sisällä.
Esimerkiksi tuore maito on merkattu parasta ennen -merkinnällä, mutta itse olen ollut sen kanssa tarkempi kuin esim.
jugurtin kanssa. Juomamaidoksi en ottaisi, mutta ruoanlaittoon olen ottanut viileillä keleillä.

Olin myymässä metrilakua ja asiakas kysyi että maistuuko laku vielä. Kyllähän se maistuu vähän liiankin hyvin. Jatkokysymys oli, saanko syödä lakua vapaasti niinpaljon kuin haluan. Johon rehellisesti kerroin, että ei meiltä ole kielletty sellaisten maistelua, jotka muuten menisivät roskiin, tipahtaneet lattialle tai vastaavaa. Asiakkaille myytävästä tuotteesta tietysti maksetaan ihan normaalisti. Asiakas närkästyi ja minä hämmästyin reaktiosta. Ei siinä todellakaan tullut mieleen tahallaan pudotella lakuja, kun niitä kyllä meni hävikkiin aivan yli oman navan vetokyvyn. Enkä osannut ajatella, että jotakuta saattaisi ällöttää, että voi ottaa lattialta lakun ja pistää taskuun roskiksen sijaan odottamaan taukoa.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja pampula » Su 08 Marras 2009 00:04

Kannatti lähteä sateeseen pyöräilemään:

1,9 kilon säkki irtokarkkeja, ei nyt ihan uunituoretta, mutta kuitenkin.

Kuva

Jospa aloittaisi sen makean syönnin vähentämisen vaikkapa ensi viikolla.

:muahaha:
pampula

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 22 Marras 2009 01:05

Kävinpäs tänään ekaa kertaa ruokadyykillä. Mukaan tarttui muutama kilo hedelmiä, pari tomaattia ja chili, kilo naurista, joku toistaiseksi tunnistamaton juures, ja paljon leipää. Oli kivaa, vois käydä toistekki. :tilt:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja damn » Su 26 Tammi 2014 13:42

Jee, pakastin on täynnä dyykkiruokaa, lähinnä leipää ja lihaa. Ei tarvitse niitä ostaa pariin kuukauteen. Tämä on parasta aikaa lihan dyykkaukselle, kun ulkona on niin kylmä, että kylmäketju ei missään vaiheessa katkea. Parasta ennen päiväyksetkään ei eivät ole vielä menneet, kun ne on pois viety jo uusien tuotteiden tieltä. Hedelmiä ja vihanneksia on kanssa ollut paljon. Rahaa olisi ostaa ruokaa, mutta miksi ihmeessä, kun sitä on kilokaupalla ilmaiseksi ja en edes itse käynyt näitä, vaan kaveri, jolla on jo monta kymmentä kiloa lihaa ja leipää pakkasessa, eikä sille enää mahdu. Pakkaukset ovat siis ehjiä, puhtaita, eikä niissä ole mitään vikaa.
damn

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Su 26 Tammi 2014 14:04

damn kirjoitti:kylmäketju ei missään vaiheessa katkea.

Elleivät ne sitten ole seisseet takahuoneessa odottamassa roskikseen vientiä. Mutta kiva, että ruokaa löytyi ja rahaa säästyy. :kyllä:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina