Suuri ruokavaliokeskustelu

Re: Suuri ruokavaliokeskustelu

ViestiKirjoittaja theia » Ti 20 Elo 2013 11:26

Mä oon ihan kujalla kaikista kalorimääristä ja siitä mitä olisi "hyvä" syödä päivässä (proteiinit sun muut), tuntuu, että vaikka voisinkin kokeilla jotain dieettiä (laihdutusmielessä ja terveyttä noin muutenkin parantaakseni...), oon vaan niin pihalla, että en oikeasti tietäisi mitä "voisin" syödä. Ja dieetti siis kaatuisi siihen.

Tuntuu varsin uusavuttomalta tällainen :(
diamonds in the trees pentagrams in the night sky
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 20 Elo 2013 11:41

Nettihän on vinkkejä täynnä. Ei tarvi kuin katsella ja perehtyä vähän. :)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ti 20 Elo 2013 12:32

No niin joo, kyllä sitä pitää vähän enemmän perehtyä, jotta on kokonaisvaltainen kuva, ja pystyy elämään ilman jatkuvia tarkistuksia netistä ja muualta.
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ti 20 Elo 2013 14:04

theia kirjoitti:No niin joo, kyllä sitä pitää vähän enemmän perehtyä, jotta on kokonaisvaltainen kuva, ja pystyy elämään ilman jatkuvia tarkistuksia netistä ja muualta.

Itse kyllä teen juurikin noin, että tarkistelen jatkuvasti netistä. :virne:
Mutta ehkä tässä vähitellen oppiikin jotain. :tilt:

Ymmärrän kuitenkin pointtisi. Rasittavaksihan se käy, varsinkin jos laskee kaloreitaan joka päivä.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Pvi » Ti 27 Elo 2013 23:53

Minkälainen ohjaus olisi tarpeen theian ruoka-asioissa?
Mun perussäntö on: mitä enemmän ruokavaliota rajoittaa sitä tarkempi sen kanssa täytyy olla, että saa riittävästi kaikkea. Sama ajatus olin vastoin: mitä vaihtelevasti syö, sitä vähemmän syömistä tarvitsee miettiä.
Rohkeus kuulua tähän.
Pvi

ViestiKirjoittaja theia » Pe 30 Elo 2013 11:10

No siis periaatteessa pitäisi varmaan yrittää pudottaa painoa ja syödä terveellisemmin. Nyt varsinkin kun oon lopettanut tuon tupakanpolton, tiedän, että painoa tulee lisää. Mutta sitten "terveellisemmin" syöminen on vähän haasteellista kun ei oikein osaa (/jaksa?) laskea kaloreitakaan, ja en ymmärrä että mistä vaikka saa hyvin kuitua/proteiinia/laalaalaa... Ja sen lisäksi vielä urheilua pitäisi tietty lisätä, mutta ihon + hikoilun takia sekin on tosi haasteellista :( Mutta periaatteessa jos ruokavalion saisi "kuntoon", se tarkottaisi varmaankin (toivottavasti) myös hyviä juttuja iholle.

Pitäis varmaan ihan jollain ravintoterapeutilla käydä ihan...
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » Pe 30 Elo 2013 11:32

Theia. :paijaus:

Kyllä sulla varmaan joku ajatus on terveellisestä ruuasta? Uskon, että jo tosi pienillä jutuilla voi saada paljon aikaan. Yksi ns. itsestäänselvä ja idioottivarma keino on lisätä kasvisten suhteellista määrää lautasella. Syötkö työpaikkaruokalassa tms.? Jos siellä on hyvä salaattipöytä, niin kannattaa hyödyntää sen antimia. Mulla on vielä onnena yliopistoruokalat, joissa on panostettu viime vuosina ihan hulluna ruuan makuun ja laatuun.

Kokoan lautaseni useimmiten melkein puolilleen salaattipöydästä. Useimmiten siellä on tarjolla myös jotain papua tai pähkinöitä tai siemeniä. Niitä kannattaa ottaa, jos pystyy, niissä on sitä proteiinia ja hyviä rasvahappoja. Sitten jos on jotain lämmintä kasvislisäkettä, otan sitäkin reilusti ja jätän perunat/riisin/pastan ottamatta. Ja sitten loput sitä varsinaista lämmintä ruokaa. Yleensä tavoittelen lautasestani sellaista, että siinä on mahdollisimman montaa erilaista juttua: eri raaka-aineita, eri kypsyyksiä, eri lämpötiloja, eri värejä.

Mulla putosi paino Tampereelle muutettuani kuin itsestään. Uskon, että lisääntyneet yliopistoruokailut auttoivat hurjasti, kuten myös pastan ja pakastepizzojen syönnin väheneminen. Useimmiten käyttämäni yliopistoruokala vei myös erilliset salaattilautaset pois valikoimistaan, joten kokoan kaiken ruuan samalle lautaselle. Näin annoskoot pysyvät kurissa, eikä tule nälissään kasattua jotain viittä perunaa lautaselle. :keijo:
Ja vaikka liikunta ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulukaan, niin siinäkin uskon että jo pienillä asioilla saa muutoksia aikaan. Eli kiipeä välillä portaat hissin sijaan ja kävele vaikka pari pysäkkiä pidemmälle, jos kuljet julkisilla. :)

Ja nämä on siis vain semmoisia, jotka mulla on toimineet. Yritän vain sanoa, että ei se kalorien laskeminen ole ainoa tapa. :)

Ja tässä tätä kirjoittaessani söin juuri karkkipussin pohjat aamiaiseksi. :pahis:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Emilia » Pe 30 Elo 2013 18:03

theia kirjoitti:Mutta sitten "terveellisemmin" syöminen on vähän haasteellista kun ei oikein osaa (/jaksa?) laskea kaloreitakaan, ja en ymmärrä että mistä vaikka saa hyvin kuitua/proteiinia/laalaalaa...

Mä oon monta kertaa aloittanut ( :virne: ) terveellisemmän elämän Kiloklubin avustuksella. Tonne voi kirjata päivän syömiset ja se kertoo, onko tarpeeks kuituja tai liikaa rasvaa ja kuinka paljon kaloreita. Kun kirjaat pituuden ja painon tietoihin, se laskee sulle kalorimäärän, joka tulisi saada päivittäin. Myös liikkumisia voi kirjata tuonne.

Ei myöskään tarvitse kerralla koko elämäänsä muuttaa. Tupakoinnin lopettaminenkin on jo niin iso juttu, ettei kannata liikaa stressata muista asioista sen ohessa! Jos syömistään haluaa parantaa, on ehkä helpoin aloittaa lisäämällä kuin kieltäytymällä jostain. Lisää marjoja ja kasviksia ei haittaa ketään! :)

:hymyhali:
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 30 Elo 2013 18:40

Lyyra kirjoitti:Kokoan lautaseni useimmiten melkein puolilleen salaattipöydästä. Useimmiten siellä on tarjolla myös jotain papua tai pähkinöitä tai siemeniä. Niitä kannattaa ottaa, jos pystyy, niissä on sitä proteiinia ja hyviä rasvahappoja. Sitten jos on jotain lämmintä kasvislisäkettä, otan sitäkin reilusti ja jätän perunat/riisin/pastan ottamatta. Ja sitten loput sitä varsinaista lämmintä ruokaa. Yleensä tavoittelen lautasestani sellaista, että siinä on mahdollisimman montaa erilaista juttua: eri raaka-aineita, eri kypsyyksiä, eri lämpötiloja, eri värejä.

Tää Lyyran vinkki on erinomainen. Enemmän salaattia (Kuidut täyttävät vatsaa, mutta energiaa ei ole kovinkaan paljon suhteessa massaan.), vähemmän lämmintä lisuketta (riisi, peruna, pasta). Mä oon tehnyt tuollaisen muutoksen ruokavaliooni terveydellisistä syistä. (Laihtua en todellakaan halua. Onneksi vatsani on lähes pohjaton. :virne: ) Hyväksi proteiinilähteeksi listaisin lisäksi linssit. Mun mielestä ne ovat kiva lisä salaattiin ja proteiinia on kuivapainosta 49 %! :D Myös kikherneisiin olen tykästynyt proteiinilisänä. Kakkostöissä olen välillä ottanut evääksi salaatin runsaalla määrällä kikherneitä. Pitää proteiinien ansiosta jopa melko hyvin nälkää, mutta rasvaa ja sokereita annoksessa on vähän.

Jos painonhallinnallisista syistä haluaa valita salaattia tai keitettyjä kasviksia, keitetyt kasvikset on elimistön huomattavasti helpompi hyödyntää energiana. (Kypsennettäessä ruoka pilkkoutuu osittain valmiiksi, joten elimistö ei kuluta energiaa juurikaan tällaisen ruoan prosessointiin. Lisäksi lämpimään ruokaan on tuotu energiaa lämpönä, joten se energia on myös elimistön käytettävissä.)

Tsemppiä Theia! :hymyhali:
Life is short until it's not
Honestly it's kinda long

Orla Gartland - You aren't special, babe
marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja theia » Pe 30 Elo 2013 18:50

Kiitti kaikki tsemppauksista :hymyhali:

Nämäkin neuvot jeesaavat :hymyhali:
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 19 Syys 2013 23:44

En ole pitänyt "paastopäiviä" nyt moneen viikkoon. Ihan järkyttävän tukkoinen olo - ja silti on koko ajan nälkä. :friikki:
Kyllä tuo "kohudieetti" siis kaiketi ainakin jollain tavalla mulle sopii. Kaksi päivää viikossa lienee mulle liikaa (oon jo alipainon rajoilla), mutta jos vaikka kerran viikkoon, tai kuuden päivän välein antaisi mahalle vähän lepotaukoa.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja theia » Ti 01 Loka 2013 15:43

Mulla on Lihaton lokakuu. Jännä nähdä mitä muutoksia se itsessä saa aikaan. Aamulla katsoin painon, ja yritän nyt kuunnella enemmän kehon vointia. Oon aiemmin ollut lakto-ovo vegetaristi, joten en usko että kuukauden lihattomuus tuottaa suurta ongelmaa. Työruokailu voi olla se vaikein, kasvisvaihtoehdot meidän ruokalassa on yleensä todella nihkeitä. Ja mä päätin olla kalattomallakin. Ehkä :virne:

Lihaton lokakuu lähti käyntiin - yli 25 000 ilmoittautunutta.
theia
Pahvi

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 30 Tammi 2014 19:29

Uudet ravitsemussuositukset julkaistiin ja tokihan niistä nousi äläkkä. Ei kai muuta voinutkaan olettaa. :virne:

Uusi ruokakolmio näyttää tältä. Lautasmalli taas näyttää tältä.

Ollaanko menossa väärään suuntaan arvon fordaajat? Mun on helppo olla sitä mieltä, että hyvältä näyttää. Tämä lähinnä siksi, että ruokavalioni näyttää jotakuinkin tuollaiselta. Ja mulla on fyysisesti ja henkisesti sellainen olo, että ruokavalioni on oikein hyvä. :kyllä: Marjoja ja hedelmiä tulee tosin syötyä vähemmän kuin suosituksissa, mutta erityisesti lounaalla ne korvautuvat salaatilla. Ei siis pahin mahdollinen vaihto. :tilt:

Myös suolan saantisuosituksien pienuudesta kohistiin, mutta tällainen vähäsuolaisen ruoan ystävä on mielissään. Pakkoko sitä suolaa on joka ruokaan tunkea. On niitä muitakin mausteita! Joihinkin harvoihin ruokiin laitan suolaa. Leipäkin tulee tehtyä suolattomana versiona. Kyllä sitä suolaa tulee ihan riittämiin leikkeleestä, juustosta, levitteestä, broilerisuikaleista jne. Lisäksi kun tulee syötyä lounas ruokalassa (Eilinen murekekin oli taas ihan liian suolaista. :norsu: ), suolan saanti on ihan varmasti riittävää. Ei myöskään se, että huippukokki moitti pieniä suolan saantisuosituksia yllättänyt yhtään. Kokit nyt vain ovat perinteisesti TOTTUNEET aivan liian suolaiseen ruokaan - mikä myös maistuu monissa ravintolaruoissa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 30 Tammi 2014 20:28

Mun mielestä tuo ruokakolmion pohja on ihan ok, mutta kaikessa muussa mennäänkin metsään :virne:

Sattumat-osio on mielenkiintoinen, koska mun silmään siellä on jotain juustoja? En tiedä. Namit, linpparit ja sen semmoiset epäterveellisemmät ruuat on siellä ihan oikealla paikallaan. Enemmän mä kritisoin tuota vähärasvaiset-osiota. Mun mielestä mikään rasvaton tai "vähärasvainen" tuote ei ole ihmisen elimistölle hyvästä. Ihmisen elimistö tarvitsee rasvaa luonnollisessa muodossa, ei siis mitään margariinia tai muuta teollista levitettä. Maitotuotteet siis pienemmälle määrälle se "vähärasvainen"-etuliite pois.

Mutta sitten tullaan taas tähän, että mun mielestä koko ravitsemussuositusajattelu on hölmöä. Ihmisten elimistöt ovat kuitenkin loppupeleissä yksilöllisiä ja jokaisella tulisi olla omat suositukset joiden kanssa elää. Yhteinäiset suositukset toki ovat tarpeen, jotta sen oman ruokavalion voi kasata jostain pohjasta, mutta vaihtoehtoja tulisi tuoda enemmän näytille. Jos tuon pyramidin rinnalle laitettaisiin esim. välimerelliset suositukset tai vaikka aasialaiset suositukset, olisi aika mielenkiintoinen perspektiivi saatavilla.

Suola on jännä juttu kyllä. Olen merisuolaan siirtymisen jälkeen huomannut miten jodisuolalla maustettu ruoka on hieman eri makuista sitten kuitenkin. Itse käytän suolaa todella vähän, mutta pidän joissain kohdin siitä miten suola tuo kontrastia. Sekin on ruuasta kiinni. Kasviksiin suola ei sovi, mutta esim. tomaatin päälle leivällä, jos alla ei ole voita, suola on oiva lisä. Ei välttämätön, mutta oiva. Eikä silloinkaan mitenkään paljoa, vaan ihan pienesti.

Ravintoloissa ja yleisissä ruokaloissa voisi mielestäni ottaa käyttöön vähäsuolaiset vaihtoehdot. Suolaa saa kuitenkin aina laitettua helpommin lisää kuin otettua pois.
ensin mä vapisin aaltojen alla.
Opin olemaan antautumalla.
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja Emilia » To 30 Tammi 2014 22:09

Hah! Just ite luen noita suosituksia! :D Mun mielestä ne vaikuttavat hyviltä.
Ravitsemussuositukset ovat mun mielestä hyvä asia, sillä vaikka me täällä fordella ollaan fiksuja ja osataan ottaa selvää siitä, mikä sopii meille yksilöinä, ei todellakaan kaikki osaa tai välitä osata. Siksi on hyvä olla jotain, mikä sopii suunnilleen kaikille.

Mä olen itse ihmetellyt, miksi kaikissa resepteissä ja kokkihommissa käytetään nykyään niin paljon suolaa. Onneksi siitä on nyt puhetta ja suositus, ettei näin paljon ole hyväksi. Ihmisten käyttämien rasvojen laatukin on oikeasti ihan cacaa, kun lukee tuon suosituksen läpi tai Finravinto 2012 -tutkimuksen. Voibuumi ja karppaus todella näkyvät tilastoissa ja sydän- ja verisuoniongelmien lisääntymisessä.

Juustoissa esim. on aivan törkeästi tyydyttynyttä rasvaa, joka altistaa korkealle kolesterolille ja sepelvaltimotaudeille. Luonnonmukainen saa toki olla enkä kiellä ketään juustoja syömästä (itsekin niistä tykkään kovasti!) mutta määriä kannattaa sitten miettiä tarkemmin. Lisäksi suosituksissa on otettu huomioon myös ekologisia tekijöitä eikä juuston valmistus ole kovin ympäristöystävällistä.

Itsekin karsastan tuota vähärasvaisuuden ihannointia, mutta mieluummin sitten kehoitetaan juomaan vähärasvaista maitoa kuin täysrasvaista, kun ihmiset sitä maitoa kuitenkin juovat. Nämä ravitsemussuositukset keskittyvät enemmän ruuan laatuun kuin ennen, mikä on vain hyvä asia. (Kasvikset parempia hiilarin lähteitä kuin leipä jne.)
Elämän pienistä asioista kaikkein suurin on se,
joka pienuudellaan mullistaa elämämme loppuiäksi.
Emilia

ViestiKirjoittaja Kibaya » To 30 Tammi 2014 22:30

Voibuumi ja karppaus näkyvät ihan varmasti, kun on nähnyt noiden karppaajien vetämiä voimääriä ei voi kuin ihmetellä.
En tiedä tietenkään varmaksi, mutta voin spekuloidan :keijo:
On totuttu vetämään sitä margariinia huolettomasti ja iltiksestä vähän luetään jonkun fiidin tms. "artikkeli" siitä että margariini on pahasta, vaihdetaan voihin ja jatketaan samoilla linjoilla.

Onhan se hyvä että on suositukset, mutta siinä rinnalla voisi olla juuri ne vaihtoehdot, kun noista suosituksista puhutaan sitten ultimaattisina totuuksina mm. terveydenhuollon piirissä. Tokihan niistä sielläkin puhutaan suosituksina, mutta poikkeamat pyritään kitkemään pois :P
Kibaya
Hörhökeijotar

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » To 30 Tammi 2014 23:40

Kibaya kirjoitti:Jos tuon pyramidin rinnalle laitettaisiin esim. välimerelliset suositukset tai vaikka aasialaiset suositukset, olisi aika mielenkiintoinen perspektiivi saatavilla.

Joo! Noita olisi kyllä mielenkiintoista vertailla oikein kunnolla. Ihan vaan esimerkkinä öljyasiat. Meillä rypsiöljy on se paras (näin karrikoiden) ja välimerellisissä maissa rypsiöljy on nounou. Tilalla on oliiviöljy. Joka heidän mielestään on tietysti se paras.

Niin ja mikä sitten on se suositusten keskimääräinen ihminen? Se on 70 kg painava mies. :keijo: Että yritä siinä sitten naisena miettiä, mikä olisi omankokoisen keskimääräisen naisen vitamiinisaantisuositus eri vitamiineissa, kun rasvaprosenttikin on ihan erilainen. :töktök: (Joo, ei se nyt niiin tarkkaa ole. Mutta on noita hauska miettiä - jos ei muuta niin kuriositeettina. :keijo: )
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 03 Helmi 2014 15:59

Ihmisiltä tuntuu menevän ohi se, että nämä suositukset tehdään väestötasolla, ei yksilötasolla. Sitten vedetään herneitä nenään kun "Pekka Puska kielsi juuri minulta henkilökohtaisesti sianlihan ja suolan, vaikka haluan syödä joulukinkkua ympäri vuoden!" En tiedä miten uudet suositukset poikkeavat vanhoista, eikä oikeastaan kiinnostakaan. Syön ihan normaalisti ja aion jatkaa syömistä ihan normaalisti. Paitsi paastopäiviä voisi taas alkaa pitämään.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 13 Syys 2014 21:16

Olen yrittänyt maidotonta ruokavaliota, sillä olen huomannut, että maitotuotteet saavat kurkkuni tuntumaan hirmuisen limaiselta.

Tuntuu jotenkin hirmuisen vaikealta tämä maidottomuus. Kotona homma sujuu jotenkin. Kermasta luovuttiin jo aikaisemmin, kun Mieheke ei pitänyt siitä, että tungin ruokaan liikaa rasvaa. :tilt:

Ongelmaksi ovat muodostuneet ruokalan ruoat ja kyläpaikkojen tarjoilut. Ruokalassa on monesti päiviä, jolloin yksikään ruokalaji ei ole täysin maidoton. Yleensä homma kosahtaa viimeistään kastikkeen kohdalla. Ja minä kun olen heikkona kermaviilikastikkeisiin, on niitä vaikea ohittaa - ja sitten kärsii nuhaisuudesta ja kurkun limaisuudesta loppupäivän. :norsu: Kyläpaikoissa kaikki ihanat leivonnaiset ja jälkiruoat ovat ongelma. Tuntuu, että kaikessa hyvässä on käytetty jotain maitotuotetta. :huoh:

Tänäänkin enon luona oli kaikkea herkullista ja aika hyvin väistin pahimmat maidonlähteet (täytekakku ja juusto), mutta suklaaseen ja mokkapaloihin sorruin. Ja nyt on sitten limaisen oloinen kurkku. Myös vähäistä nuhaisuutta on havaittavissa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Ma 15 Syys 2014 22:56

^ Täysi maidottomuus on kyllä tosi hankalaa. Olen itsekin sitä yrittänyt joskus juuri samoista syistä kuin sinäkin. Puolen vuoden vaikeilun jälkeen lopetin. Tässä toimii kyllä myös sellainen "vähempi on parempi" -lähestymistapa. Ja ainakin Tampereella oli yliopistoruokalassa ihan kivasti maidottomiakin ruokia. Yleensä ne myytiin tiskin alta, kuten gluteenittomatkin. (Mainitsen yliopistoruokalan, kun etkös sinä ole töissä yliopistolla?)
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » La 20 Syys 2014 12:10

Joo, olen. Ehkä munkin pitää tosiaan kysyä ruokalasta maidottomien vaihtoehtojen perään. :lanppu: (Kiitos ehdotuksesta, Lyyra!) Voihan niillä olla vaikka maidoton kastikevaihtoehto jemmassa.
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » Su 21 Syys 2014 14:29

Meillä oli ainakin aina ruokalistoissa maininta, että saatava maidottomana tai gluteenittomana, jos listalta ei valmiiksi sellaista vaihtoehtoa löytynyt. Ja sitten kun sitä kysyi, niin ne kaivoi sen erikoisen tosiaan jostain tiskin alta hämysti.
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja marenkienkeli » Pe 17 Loka 2014 17:38

Nyt on ollut ensimmäiset vaikeat päivät ruokavalion suhteen. Pitsaa tekisi ihan hirmuisesti mieli, mutta kun siinä on sitä juustoa - paljon. Tiedän, että olo olisi sen jälkeen kaamea. :huoh: Tänään tapahtui pitkästä aikaa lipsahdus. Ei sitten tullut mieleen, että sour cream & onion -maustetussa sipsissä olisi hapankermaa ja herajauhetta. :keijoei:

Ruokalassa, jossa yleensä käyn, ovat kuulemma muiltakin saaneet kyselyitä maidottomista ruuista ja jatkossa yrittävät saada listalle myös maidottoman vaihtoehdon. Ja kuulemma voi aina käydä kysymässä keittiöstä, jos listalta ei löydy. Yleensä ainakin jotain vegaanista löytyy. Ja kerran tekivät mulle oman majoneesipohjaisen kastikkeenkin, kun valmiina ei maidotonta ollut. :hullu:
Honestly it's kinda long

marenkienkeli
labrakärpänen

ViestiKirjoittaja Lyyra » To 21 Touko 2015 21:34

Kommuunielämän myötä (woo kuukausi takana uudessa kotona!) olen olosuhteiden sanelemana karsinut lihan syömistä ruokavaliostani *tosi paljon*. Onko mahdollista, että joku rautapuutos tms. puutos iskee kuukaudessa? :friikki:
Olen jotenkin ollut tosi väsynyt viime päivinä ja jotenkin tuntuu tahvolta laittaa sitä enää tässä vaiheessa muuttoväsymyksen piikkiin. Ja tänäänkin oon vaan huohottanut koko päivän. :friikki:
Lyyra
Digipahuus

ViestiKirjoittaja Kibaya » Pe 22 Touko 2015 00:11

Ei ehkä rauta, mutta B12-vitamiinipuutos? Varsinkin jos se on jo valmiiksi ollut alhainen? Sitähän ei sinänsä voi tietää varmaksi onko ollut vai ei. B12-taso kun voi heitellä ihan normistikin, vaikka söisikin lihaa.
Tai näin olen antanut itseni ymmärtää, että siihen vaikuttaa oudosti hormoonit ja/tai mitä lihaa syö :keijo: :puhdasmutu:
Kibaya
Hörhökeijotar

EdellinenSeuraava

Paluu Murkina